http://www.novumnieuws.nl/ Novumquote:De Raad van Kerken erkent een rol te hebben gespeeld bij de Nederlandse slavernij. De raad komt vrijdag met een verklaring daarover tijdens een bijeenkomst in een kerk in Zeist, laat algemeen secretaris van de raad Klaas van der Kamp donderdag weten.
Het is voor het eerst in Nederland dat iemand het zo verwoordt zoals dat vrijdag gebeurt, denkt Van der Kamp. "De kerk deed dit niet eerder, de overheid ook niet", aldus de secretaris. "Wij witte Nederlanders hebben slaven verhandeld en we deden dit tot het einde, dat is nog niet eerder zo gezegd." Van der Kamp wil niet kwijt wat er exact in de verklaring staat.
Nederland schafte de slavernij op 1 juli 1863 af. Daarmee was Nederland een van de laatste landen, benadrukt Van der Kamp.
Op 1 juli wordt dit jaar 150 jaar afschaffing van de slavernij herdacht. De Raad van Kerken hoopt met de verklaring alvorens deze herdenking 'recht te kunnen doen aan de nazaten van slaven' en 'met witte en gekleurde Nederlanders' te kunnen herdenken, aldus Van der Kamp.
Als de Joden het tot op de dag van vandaag nog krijgen in de vorm van enorme kortingen op wapens bijvoorbeeld dan zie ik niet in waarom er niet wat gegeven kan worden naar de nabestaanden van de slavernij.quote:
Wat ik ergens heb gelezen was Java de enige plek waar men niet hun inwoners verkochten of gebruik maakten van slaven. Nee, het zijn allemaal mensen geweest die bedrijven hadden en goedkope werknemers wilden. Je hoort trouwens nooit iets van blanke slaven, maar die waren er dus ook.quote:Het Ottomaanse rijk ging in 1856 over tot de afschaffing nadat een Frans-Britse interventie het gered had in de Krim-oorlog tegen Rusland. In de Arabische rijksdelen bleef deze wet echter dode letter. Met name de Hedjaz, de streek van Mekka en Medina, bleef nog tot ver in de 20e eeuw een centrum van de slavenhandel. In Saoedi-Arabië bestonden tot in de jaren ’30 nog openlijke slavenmarkten. In 1956 werd de openlijke slavenverkoop gemeld in Djibouti, waar uit Tsjaad afkomstige stammen werden verkocht. In 1924 werd de slavernij afgeschaft in Irak, in 1937 in Bahrein, in 1949 in Koeweit en in 1952 in Qatar. In Jemen werd de slavernij afgeschaft in 1962. Prins Faisal van Saoedi-Arabië schafte de slavernij af en compenseerde 1682 eigenaren van slaven. Op dat moment telde Saoedi-Arabië nog tussen de 100.000 en 250.000 slaven[10]. In 1981 werd in Mauritanië officieel de slavernij afgeschaft, waarmee Mauritanië de laatste slavenstaat ter wereld was. Strafbaar werd slavernij in Mauritanië pas in 2007.[11]
Betekent dit dat de Raad van Kerken nog maar 150 jaar achterloopt?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 00:33 schreef Meki het volgende:
[..]
http://www.novumnieuws.nl/ Novum
Dit is verbazend! Een openlijke excuces en schadevergoeding naar de nabestaanden is hier van belang.
De kosten van de oversteek verhalen op de Afrikanen. Inclusief rente!quote:Op vrijdag 14 juni 2013 07:35 schreef bijdehand het volgende:
Maar dus geen schadevergoeding mag ik hopen?
Meki blijven Meki he...quote:
Niet alleen roomblanke mensen.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 09:29 schreef DonJames het volgende:
Natuurlijk hebben mijn roomblanke voorouders slaven verhandeld, voor zover ik weet was dat toch al wel redelijk bekend.
Eens, maar ik spreek over mijn voorouders. En gezien mijn blanke huid, blauwe ogen en blonde haar zat daar geen Ghanese slavenhandelaar bij..quote:
Nee, maar er wordt gedaan alsof dit een blank probleem was.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 09:35 schreef DonJames het volgende:
[..]
Eens, maar ik spreek over mijn voorouders. En gezien mijn blanke huid, blauwe ogen en blonde haar zat daar geen Ghanese slavenhandelaar bij..
Het afslachten van de Germanen begon al ver voor het christendom onder de Romeinen in het kader van de expansie van het Romeinse rijk over de Rijn.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 06:43 schreef SuicideErrorist het volgende:
Wanneer komt er een formeel excuus voor het nutteloos vermoorden van mijn Germaanse voorouders opdat ze zich zouden bekeren tot het christendom?
Nee.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 06:13 schreef ocho het volgende:
Slavernij komt nog voor vooral in Arabische landen.
De mijne niet, het is niet alsof iedere blanke in de slavenhandel zat tenslotte.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 09:29 schreef DonJames het volgende:
Natuurlijk hebben mijn roomblanke voorouders slaven verhandeld,
Belediging van een Hoofdagent in Opleiding !!quote:
Mijn voorouders hebben ook geleden onder de Romeinse bezetting, de Vandalen, de Spanjaarden en de Duitsers.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 00:33 schreef Meki het volgende:
[..]
Dit is verbazend! Een openlijke excuces en schadevergoeding naar de nabestaanden is hier van belang.
Ik neem aan dat dat ook geldt voor Saudi's met hun veredelde slaven uit Indonesië, Filippijnen, etc. ?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 00:33 schreef Meki het volgende:
[..]
En dan vergeet je nog de Hunnen, de Vikingen en de Fransen.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 09:52 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Mijn voorouders hebben ook geleden onder de Romeinse bezetting, de Vandalen, de Spanjaarden en de Duitsers.
Na enig rekenwerk, kom ik tot een schadevergoeding (inclusief rente) van Eur 2.956.984.613,34
Als Filipijnse huishoudster in het KSA heb je anders nog minder rechten dan de race kamelen van je baas. Je paspoort ben je ook kwijt dus vluchten is onmogelijk. Natuurlijk is slavernij daar bij wet netjes afgeschaft in 1962 maar in de praktijk floreert het nog hoor.quote:
Het zijn geen nabestaanden, het zijn afstammelingen. Afstammelingen die zelf geen dag van hun leven slaaf zijn geweest,quote:Op vrijdag 14 juni 2013 02:29 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Als de Joden het tot op de dag van vandaag nog krijgen in de vorm van enorme kortingen op wapens bijvoorbeeld dan zie ik niet in waarom er niet wat gegeven kan worden naar de nabestaanden van de slavernij.
Heel tragisch ja, maar die mensen zijn al eeuwen dood. Onzin om mensen die toevallig uit een gekleurde kut zijn gekropen dan maar gratis geld te gevenquote:Een 400 jaar lange vernedering en dwangarbeid in combinatie met het verliezen van je identiteit en de wetenschap dat je nooit meer zult zijn dan een slaaf is wat mij betreft veel erger dan de Jodenvervolging.
Er zijn vandaag de dag meer slaven en slavendrijvers op de wereld dan in de tijd dat het "afgeschaft" werd.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 10:17 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Wat een onzin zeg. Alle slaven en slavendrijvers zijn allang dood. Ik zou zeggen, die kerk is ruim te laat hiermee.
Precies, daar hebben we al uitkeringen en ontwikkelingshulp voor.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 10:20 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Onzin om mensen die toevallig uit een gekleurde kut zijn gekropen dan maar gratis geld te geven
En de VS mag je natuurlijk ook niet vergeten.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 10:08 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dat ook geldt voor Saudi's met hun veredelde slaven uit Indonesië, Filippijnen, etc. ?
Oh nee, die erkennen dat pas als ze verder door zijn ontwikkeld, waarschijnlijk rond het jaar 2525.
Ook veel Afrikanen handelden in slaven. En Arabieren. En Chinezen. En de rest.quote:
En over al die schadevergoeding moet belasting betaald worden aan Nederland.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 11:39 schreef waht het volgende:
[..]
Ook veel Afrikanen handelden in slaven. En Arabieren. En Chinezen. En de rest.
Iedereen moet derhalve aan iedereen een schadevergoeding betalen.
Excuses voor iets dat zo lang geleden door anderen gedaan is? Beetje onzin, en zonder waarde lijkt me.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 12:27 schreef Keep_Walking het volgende:
Schadevergoeding hoef niet, maar excuses bieden wel vind ik.
quote:Op vrijdag 14 juni 2013 10:12 schreef Jian het volgende:
Excuses aanbieden voor iets wat m'n betovergrootvader heeft gedaan jegens de betovergrootvader van een ander, echt hoe verzinnen ze het, stupide gelul! Als je er zo van baalt dat je betovergrootvader indertijd is weggerukt uit zijn geliefde Afrika dan heb je nu de kans om terug te gaan, ik zou zeggen ....
Prachtig, dit soort bewijzen waaruit blijkt dat de Bijbel mensenwerk is. Het lijkt me leuk om de bovenste op moslims van toepassing te verklaren. Ik pak vast een bak popcorn.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 01:21 schreef Beardy het volgende:
Lees gewoon even de bijbeldie is heel duidelijk; niks mis met slavernij.
Leviticus 25:
44 Als slaven en slavinnen kun je mensen kopen uit de omringende volken,
45 of vreemdelingen die bij jullie wonen of de nakomelingen die zij in jullie land hebben gekregen. Die slaven en slavinnen zijn je eigendom
Exodus 21:
20 Wanneer iemand zijn slaaf of slavin met een stok slaat en hij of zij sterft ter plekke, dan moet er vergelding plaatsvinden.
21 Als de slaaf of slavin nog enkele dagen in leven blijft, gaat de eigenaar vrijuit; door het verlies van zijn eigendom is hij genoeg gestraft
Prijs de here!
Niet alle Joden zijn in kampen opgesloten geweest. Ook niet alle Joden zijn vergast, sterker nog het leeuwendeel van de Joden die nu leven zijn te jong om de oorlog meegemaakt te hebben. En toch vind heel de wereld het normaal dat Joden een uitzonderingspositie hebben vanwege het verleden, sterker nog Duitsland bloed tot de dag van vandaag nog steeds voor de misdaden in de 2e wereldoorlog.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 10:20 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Het zijn geen nabestaanden, het zijn afstammelingen. Afstammelingen die zelf geen dag van hun leven slaaf zijn geweest,
De slavernij in Nederland is pas 150 jaar geleden afgeschaft, dat zijn geen eeuwen maar enkele generaties geleden. Overigens is dat als het gaat om Joden blijkbaar geen argument.quote:[..]
Heel tragisch ja, maar die mensen zijn al eeuwen dood. Onzin om mensen die toevallig uit een gekleurde kut zijn gekropen dan maar gratis geld te geven
Geen enkel volk behalve de zwarte bevolking uit de Afrikaanse landen hebben zo geleden en zijn zo onteerd en gebruikt als de zwarte bevolking uit Afrika. Tuurlijk waren er ook andere volkeren die zich er schuldig aan hebben gemaakt maar niet op zo`n grote schaal als de Europeanen.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 11:39 schreef waht het volgende:
[..]
Ook veel Afrikanen handelden in slaven. En Arabieren. En Chinezen. En de rest.
Iedereen moet derhalve aan iedereen een schadevergoeding betalen.
Aardig om te zien dat er altijd weer een arrogante minkukel tussen zit die een "groteske chargerig" als antwoord op een idiote eis niet herkent of op waarde kan inschatten ... simpele zielquote:Op vrijdag 14 juni 2013 13:16 schreef Kenju het volgende:
Beetje jammer te zien dan je van die simpelingen hebt als hieronder:
Ja, verzin anders zelf een woord om je eigen domheid en over-conservatisme te verhullen....quote:Op zaterdag 15 juni 2013 09:58 schreef Jian het volgende:
[..]
Aardig om te zien dat er altijd weer een arrogante minkukel tussen zit die een "groteske chargerig" als antwoord op een idiote eis niet herkent of op waarde kan inschatten ... simpele ziel
quote:Op vrijdag 14 juni 2013 02:29 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Als de Joden het tot op de dag van vandaag nog krijgen in de vorm van enorme kortingen op wapens bijvoorbeeld dan zie ik niet in waarom er niet wat gegeven kan worden naar de nabestaanden van de slavernij.
Een 400 jaar lange vernedering en dwangarbeid in combinatie met het verliezen van je identiteit en de wetenschap dat je nooit meer zult zijn dan een slaaf is wat mij betreft veel erger dan de Jodenvervolging.
Dan zijn ze jou vergeten in de gaskamers, mafkees.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 02:29 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Een 400 jaar lange vernedering en dwangarbeid in combinatie met het verliezen van je identiteit en de wetenschap dat je nooit meer zult zijn dan een slaaf is wat mij betreft veel erger dan de Jodenvervolging.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |