Oke, dat erken ik allemaal, maar wat de zwarten hebben meegemaakt dan? Ik weet niet of je helemaal snapt dat de zwarten in de Amerika's hetzelfde hebben meegemaakt met afbakeningen van gebieden, systematische gediscrimineerd of vermoord worden, geslagen en gemarteld worden, tot ver in de jaren zestig van de vorige eeuw. En heb ik het over na de slavernij.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:34 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat heb ik eigenlijk hierboven al gedaan in reactie op PKRChampion maar ok, wat dacht je van de talloze vervolgingen die geregeld plaatsvonden waardoor je zo'n beetje elke dag je leven niet zeker was als Jood, wat dacht je van de Russische tsaar die een gebied afbakende waar de Joden moesten wonen, waar ze aangevallen en vervolgd worden, waar ze onder bepaalde restricties moesten leven. Wat dacht je van de eerste de beste ziekte die uitbrak en de Joden de schuld kregen. Wat dacht je dat er gebeurde bij het kleinste ongeluk in de gebieden. Wat dacht je van de oeverloze discriminatie. Van de talloze beperkingen. En de talloze keren dat ze werden verbannen of moesten vluchten. En dan laat ik nog veel buiten beschouwing.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pale_of_Settlement
http://en.wikipedia.org/wiki/Pogrom
Dat heeft ontzettend veel leed, moeite, armoede, angst en ga zo maar door met zich meegebracht. De Joden waren bijna elke dag de zondebok van hun buren, van hun omgeving, van bijna alle niet-Joden die ze tegenkwamen nou moet jij je eens voorstellen hoe dat is, om onder die omstandigheden te leven, daarom vind ik het onjuist wat je hierboven zegt.
Niemand doet iets af van het leed van de ander, maar dit lijkt serieus op een gesprek waarin 2 oude vrouwen hun ziektes opsommen om maar zieliger te zijn dan die ander. Op een gegeven moment moet je verder en is het leed slechts iets wat je moet herdenken en niet wat je moet vergelijken met ander leed, om als volk/ras/hoe je het ook wil noemen, er zieliger uit te komen dan een ander.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:35 schreef DeParo het volgende:
Ik doe verder niets af aan het leed van zwarte slaven maar je moet gewoon op je woorden letten als je probeert te vergelijken het klopt niet wat je zegt.
Hoeveel Negroïden waren volgens jou omgekomen in verhouding tot het aantal Joden? Laten we maar eerst daar beginnen. Anders is deze discussie zinloos.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:41 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Oke, dat erken ik allemaal, maar wat de zwarten hebben meegemaakt dan? Ik weet niet of je helemaal snapt dat de zwarten in de Amerika's hetzelfde hebben meegemaakt met afbakeningen van gebieden, systematische gediscrimineerd of vermoord worden, geslagen en gemarteld worden, tot ver in de jaren zestig van de vorige eeuw. En heb ik het over na de slavernij.
Slavernij? tientallen miljoenen.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:45 schreef ontembare het volgende:
[..]
Hoeveel Negroïden waren volgens jou omgekomen in verhouding tot het aantal Joden? Laten we maar eerst daar beginnen. Anders is deze discussie zinloos.
Daarom zeg ik dat je het ene niet zo snel erger moet vinden dan het ander dat was gewoon incorrect, het is gewoon allebei heel erg, dat je zegt dat er te weinig aandacht is voor slavernij, ok dat is een ding dat mag je zeggen en wellicht heb je nog gelijk ook, maar je gaat de verkeerde richting in als je roept dat het het aller ergste is wat er ooit is gebeurd zeg maar.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:41 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Oke, dat erken ik allemaal, maar wat de zwarten hebben meegemaakt dan? Ik weet niet of je helemaal snapt dat de zwarten in de Amerika's hetzelfde hebben meegemaakt met afbakeningen van gebieden, systematische gediscrimineerd of vermoord worden, geslagen en gemarteld worden, tot ver in de jaren zestig van de vorige eeuw. En heb ik het over na de slavernij.
Nou ja beetje onzin, maar ik probeer juist te zeggen eigenlijk dat het gewoon allebei heel erg is, maar ik denk dat je het tekort doet, zowel zijn als mijn punt, dat de intentie is om iemand er 'zieliger' uit te laten komen het zijn simpelweg twee heel emotionele onderwerpen dus ik begrijp wel heel goed waar het vandaan komt uiteindelijk.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:45 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Niemand doet iets af van het leed van de ander, maar dit lijkt serieus op een gesprek waarin 2 oude vrouwen hun ziektes opsommen om maar zieliger te zijn dan die ander. Op een gegeven moment moet je verder en is het leed slechts iets wat je moet herdenken en niet wat je moet vergelijken met ander leed, om als volk/ras/hoe je het ook wil noemen, er zieliger uit te komen dan een ander.
Ik zou dit graag eens gestaafd willen zien worden. En dan geen blogsites oid.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:51 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Slavernij? tientallen miljoenen.
Ohja, om dan weer even to the point te komen:quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:32 schreef bijdehand het volgende:
Ga elders janken wie het zieligst isgodverdomme wat een zielepoten af en toe.
De hele discussie draait er nu om wie van de twee het ergste leed heeft geleden, wie het zieligst is. Dat kan je niet ontkennen. De onderwerpen zijn emotioneel, maar het blijft altijd sneu om te zien dat zowel de holocaust als het zwart zijn van iemand gebruikt wordt om de zieligheidskaart te spelen. Want he, jullie zijn niet zielig, de mensen die het is overkomen zijn zielig, en die zijn of allang dood, of ze zijn bejaard en zitten hier niet op fok.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:52 schreef DeParo het volgende:
Nou ja beetje onzin, maar ik probeer juist te zeggen eigenlijk dat het gewoon allebei heel erg is, maar ik denk dat je het tekort doet, zowel zijn als mijn punt, dat de intentie is om iemand er 'zieliger' uit te laten komen het zijn simpelweg twee heel emotionele onderwerpen dus ik begrijp wel heel goed waar het vandaan komt uiteindelijk.
Daar draait de discussie niet om, althans ik probeer daar de discussie niet om te laten draaien, het is gewoon emotioneel voor beide groepen en ze vinden het voor elkaar ook erg wat er is gebeurd, en als je in de ene of de andere groep staat uiteraard kan je beeld dan wat bijgesteld zijn, maar om het af te doen als 'sneu' of 'zieligheidskaart', nee, dan heb je het niet begrepen hoeveel impact dat zelfs nog tot de dag van vandaag kan maken, dat gaat verder dan alleen de mensen die het zelf hebben meegemaakt, dat overstijgt generaties en dat zal het zo'n beetje altijd doen.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:54 schreef bijdehand het volgende:
[..]
De hele discussie draait er nu om wie van de twee het ergste leed heeft geleden, wie het zieligst is. Dat kan je niet ontkennen. De onderwerpen zijn emotioneel, maar het blijft altijd sneu om te zien dat zowel de holocaust als het zwart zijn van iemand gebruikt wordt om de zieligheidskaart te spelen. Want he, jullie zijn niet zielig, de mensen die het is overkomen zijn zielig, en die zijn of allang dood, of ze zijn bejaard en zitten hier niet op fok.
De holocaust wordt zo vaak misbruikt dat het argument zelf altijd faalt. Ja, op dat moment is de zieligheidskaart teveel gespeeld. En dat de discussie daar wel om draait is duidelijk, en ook dat jij daar aan meedoet. Ik ga er verder geen worden aan vuil maken, ben te bekend met sommige users hier, ga maar ten onder aan je eigen verdriet om het leed dat is geleden en kijk vooral niet naar de toekomst maar naar het verleden.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:56 schreef DeParo het volgende:
[..]
Daar draait de discussie niet om, althans ik probeer daar de discussie niet om te laten draaien, het is gewoon emotioneel voor beide groepen en ze vinden het voor elkaar ook erg wat er is gebeurd, en als je in de ene of de andere groep staat uiteraard kan je beeld dan wat bijgesteld zijn, maar om het af te doen als 'sneu' of 'zieligheidskaart', nee, dan heb je het niet begrepen hoeveel impact dat zelfs nog tot de dag van vandaag kan maken, dat gaat verder dan alleen de mensen die het zelf hebben meegemaakt, dat overstijgt generaties en dat zal het zo'n beetje altijd doen.
Ik ben het eens met deze stelling. Als je ver genoeg in de geschiedenis kijkt was ieder volkje op deze aardbol ooit slachtoffer van zware discriminatie of genocide dan wel waren ze de daders van deze praktijken.quote:Op woensdag 19 juni 2013 13:00 schreef bijdehand het volgende:
[..]
De holocaust wordt zo vaak misbruikt dat het argument zelf altijd faalt. Ja, op dat moment is de zieligheidskaart teveel gespeeld. En dat de discussie daar wel om draait is duidelijk, en ook dat jij daar aan meedoet. Ik ga er verder geen worden aan vuil maken, ben te bekend met sommige users hier, ga maar ten onder aan je eigen verdriet om het leed dat is geleden en kijk vooral niet naar de toekomst maar naar het verleden.
Niks mis met terugkijken natuurlijk. Van de fouten in de geschiedenis moet je leren, en leed moet je kunnen herdenken. Maar een aantal figuren die staren zich blind op het verleden en kijken nooit vooruit.quote:Op woensdag 19 juni 2013 13:03 schreef ontembare het volgende:
[..]
Ik ben het eens met deze stelling. Als je ver genoeg in de geschiedenis kijkt was ieder volkje op deze aardbol ooit slachtoffer van zware discriminatie of genocide dan wel waren ze de daders van deze praktijken.
Een zieligheidsfactor zoeken, kom je er niet mee uit.
Move on, next.
Daarom zei ik ook dat er een zieligheidsfactor niet gezocht moet worden. Nergens zei ik dat de geschiedenis niet geraadpleegd moet worden.quote:Op woensdag 19 juni 2013 13:10 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Niks mis met terugkijken natuurlijk. Van de fouten in de geschiedenis moet je leren, en leed moet je kunnen herdenken. Maar een aantal figuren die staren zich blind op het verleden en kijken nooit vooruit.
Onzin, maar eigenlijk komt het er op neer dat jij gewoon heel zielig bentquote:Op woensdag 19 juni 2013 13:00 schreef bijdehand het volgende:
[..]
De holocaust wordt zo vaak misbruikt dat het argument zelf altijd faalt. Ja, op dat moment is de zieligheidskaart teveel gespeeld. En dat de discussie daar wel om draait is duidelijk, en ook dat jij daar aan meedoet. Ik ga er verder geen worden aan vuil maken, ben te bekend met sommige users hier, ga maar ten onder aan je eigen verdriet om het leed dat is geleden en kijk vooral niet naar de toekomst maar naar het verleden.
Zijn wij het eensquote:Op woensdag 19 juni 2013 13:14 schreef ontembare het volgende:
[..]
Daarom zei ik ook dat er een zieligheidsfactor niet gezocht moet worden. Nergens zei ik dat de geschiedenis niet geraadpleegd moet worden.
Er zijn best veel Surinamers van zowel Afrikaanse als Joodse afkomst. Die winnen het dus sowiesoquote:Op woensdag 19 juni 2013 12:32 schreef bijdehand het volgende:
Ga elders janken wie het zieligst isgodverdomme wat een zielepoten af en toe.
Ja, nogal wiedes: als iets langer duurt, is er grote kans dat er meer mensen bij dood gaan. Is de Dertigjarige Oorlog erger dan de aanslagen van elf september?quote:Op woensdag 19 juni 2013 10:18 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Slavernij duurde veel langer en er gingen meer mensen door dood dan bij de holocaust.
[..]
Zie bovenstaande antwoord.
Dat was inderdaad onbekend in de Oudheid, de marteling van slaven.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:23 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
De slavernij dat de Afrikanen hebben meegemaakt was op een ander niveau dan wat de Germanen en andere Europese slaven hebben meegemaakt. De Afrikanen werden letterlijk als dieren behandeld, gemarteld, enz.
Incorrect want er zijn maar heel weinig Surinamersquote:Op woensdag 19 juni 2013 13:34 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Er zijn best veel Surinamers van zowel Afrikaanse als Joodse afkomst. Die winnen het dus sowieso
Mischien moet je beter lezen dan snap je waarom ik die vergelijking maakte.quote:Op woensdag 19 juni 2013 09:33 schreef TitusPullo het volgende:
Ik van mijn kant ´kan' weinig met iemand die zo geobsedeerd is door Joden dat 'ie een tirade over ze afsteekt in een discussie over de Hollandse slavendrijvers. Het gaat niet over Israëlische soldaten bij een wachtpost die een meisje met een rugzak doorzeven of over het bombarderen van Libanon: het onderwerp heeft niets met Joden te maken.
Naar aanleiding van een opmerking over schadevergoeding kwam je met de volgende onzin op de proppen:quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:25 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Mischien moet je beter lezen dan snap je waarom ik die vergelijking maakte.
quote:Een 400 jaar lange vernedering en dwangarbeid in combinatie met het verliezen van je identiteit en de wetenschap dat je nooit meer zult zijn dan een slaaf is wat mij betreft veel erger dan de Jodenvervolging.
Ik ben liever vogelvrij als helemaal niet vrij.quote:Op woensdag 19 juni 2013 07:57 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het was geen slavernij, maar het was wel een leven waar je niet veilig was, waar je in getto's leefde en elk moment van de dag zo maar vermoord kon worden, het was geen slavernij maar je diende je wel krom te betalen, mocht bijna niets, om maar te zwijgen over de dagelijkse vernederingen elke dag weer. En een mens als dier behandelen of eeuwenlang vervolgd worden en soort van vogelvrij zijn, nee sorry, dan weet ik niet wat erger is.
De overlevenden van de vernietigingskampen zijn of hoogbejaard of dood dus dat het iets korter geleden moet moreel gezien niets uitmaken vooral omdat de slavernij grotendeels de wereld heeft gevormd tot wat het nu is.quote:[..]
[..]
Slavernij is verschrikkelijk, maar de Holocaust is natuurlijk wel veel dichterbij dan slavernij, ik denk niet dat er nog mensen zijn die echte slavernij hebben meegemaakt. Dus ik denk dat je het niet moet verwijten dat er meer aandacht voor het een is dan het ander, dus niet dat er met twee maten wordt gemeten, ten minste ik heb vroeger op school veel meegekregen over slavernij dus wat dat betreft en ik ken niemand die slavernij een leuk avontuur vond om het maar zo te zeggen.
En die opmerking maakte ik omdat schadevergoeding als het gaat om de slavernij om een of andere reden onbespreekbaar is. De meest gehoorde redenen waarom schadevergoeding onbespreekbaar is zijn allemaal terug te lezen in dit topic en zijn op z`n best discutabel.quote:Op woensdag 19 juni 2013 22:28 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Naar aanleiding van een opmerking over schadevergoeding kwam je met de volgende onzin op de proppen:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |