Vermoedelijk zit tien miljoen wat dichter in de buurt. Als het er meer zijn, dat zou me evenmin verbazen uiteraard, maar je kan wel zeggen dat tientallen miljoenen niet in vrijheid zijn gestorven waar ze dan ook terecht zijn gekomen.quote:Op woensdag 19 juni 2013 09:19 schreef Keep_Walking het volgende:
Er zijn wel tientallen miljoenen zwarte slaven gestorven in die 400 jaar dat de slavernij heeft geduurd. Op de schepen, tijdens oorlogen, vanwege hongersnood, door gezondheidsredenen...
Dat zijn alleen de mensen die dood gingen op de schepen. Ik heb alleen dit kunnen vinden:quote:Op woensdag 19 juni 2013 09:21 schreef DeParo het volgende:
[..]
Vermoedelijk zit tien miljoen wat dichter in de buurt.
Ik had mijn antwoord hierboven nog aangepast, maar tientallen miljoenen stierven inderdaad in slavernij zoals jouw bron laat zien maar dat zegt weinig of ze ook door slavernij om het leven zijn gekomen alhoewel in het veel gevallen het er vast aan heeft bijgedragen, op alleen de schepen, tsja er werden zo'n 11-16 miljoen slaven vervoerd, en een kwart daarvan heeft de reis uiteindelijk niet overleefd schatten ze dus dat is zo in het hoogste geval 4 miljoen ongeveer.quote:Op woensdag 19 juni 2013 09:23 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Dat zijn alleen de mensen die dood gingen op de schepen. Ik heb alleen dit kunnen vinden:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100516142556AAQ78mw
Ja, dat staat er toch?quote:Op woensdag 19 juni 2013 01:07 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Probeer je nu te vertellen dat al die mensen geloofden dat de Joden een goed leven te gemoed gingen?
Dat is me een raadsel, natuurlijk.quote:En als je dat denkt, waarom probeerden sommigen dan die Joden te verstoppen?
Ik ben niet Joods.quote:Ik snap wel dat jij als Jood zijnde mijn woorden als kwetsend kan ervaren
Wat edelmoedig van je! Zo klinkt het bijna of een verkeersongeluk was, en een verkeersongeluk is heel erg.quote:maar ik heb al meerdere malen aangegeven dat de Jodenvervolging een tragische gebeurtenis was.
Ik van mijn kant ´kan' weinig met iemand die zo geobsedeerd is door Joden dat 'ie een tirade over ze afsteekt in een discussie over de Hollandse slavendrijvers. Het gaat niet over Israëlische soldaten bij een wachtpost die een meisje met een rugzak doorzeven of over het bombarderen van Libanon: het onderwerp heeft niets met Joden te maken.quote:Het is slechts mijn mening dat ik de transatlantische slavernij veel erger vind, je hoeft het niet met mij eens te zijn maar deze manier van posten van jou kant, daar kan ik maar weinig mee.
Ik vind de transatlantische slavernij ook erger dan de holocaust. Je moet ze natuurlijk niet vergelijken, maar objectief gezien was de slavernij veel erger.quote:Op woensdag 19 juni 2013 09:33 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Ja, dat staat er toch?
[..]
Dat is me een raadsel, natuurlijk.
[..]
Ik ben niet Joods.
[..]
Wat edelmoedig van je! Zo klinkt het bijna of een verkeersongeluk was, en een verkeersongeluk is heel erg.
[..]
Ik van mijn kant ´kan' weinig met iemand die zo geobsedeerd is door Joden dat 'ie een tirade over ze afsteekt in een discussie over de Hollandse slavendrijvers. Het gaat niet over Israëlische soldaten bij een wachtpost die een meisje met een rugzak doorzeven of over het bombarderen van Libanon: het onderwerp heeft niets met Joden te maken.
Jij vindt uitbuiten erger dan uitroeien?quote:Op woensdag 19 juni 2013 09:44 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik vind de transatlantische slavernij ook erger dan de holocaust. Je moet ze natuurlijk niet vergelijken, maar objectief gezien was de slavernij veel erger.
Je moet ze niet vergelijken, maar je doet het toch en je stelt zelfs objectief vast dat de slavernij veel erger was.quote:Op woensdag 19 juni 2013 09:44 schreef Keep_Walking het volgende:
Je moet ze natuurlijk niet vergelijken, maar objectief gezien was de slavernij veel erger.
Slavernij duurde veel langer en er gingen meer mensen door dood dan bij de holocaust.quote:Op woensdag 19 juni 2013 09:55 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Jij vindt uitbuiten erger dan uitroeien?
Zie bovenstaande antwoord.quote:Op woensdag 19 juni 2013 10:01 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Je moet ze niet vergelijken, maar je doet het toch en je stelt zelfs objectief vast dat de slavernij veel erger was.
De slavernij bestond gedeeltelijk uit uitroeiing, de Holocaust bestond gedeeltelijk uit slavernij. Op welke objectieve manier word je hier wijs uit?
http://www.herdenkingslav(...)ernij-in-oost-indie/quote:Waarom was er in 2010, toen de slavernij in Oost-Indië precies 150 jaar geleden werd afgeschaft geen aandacht voor dit feit, vraagt Paasman zich af. Vooral omdat er dit uitgebreid stil gestaan wordt bij 1863, het jaar dat de slavernij in Suriname en de voormalige Antillen werd afgeschaft.
Slavernij was er wel degelijk en zelfs op dezelfde schaal als in West-indië; er werden zo’n 600.000 mensen slaaf gemaakt in Oost-Indië. Vanuit India, Ceylon, Bali, Celebes (het huidige Sulawesi) werden de slaven vervoerd naar Java. “Dat waren vaak minder zeewaardige schepen, mensen stierven aan boord.” illustreert Paasman.
http://www.liesbethkoenen.nl/archief/een-kopje-slavenbloed/quote:Nederland schafte in 1863 de slavernij af. Hoog tijd dat we ons wat meer rekenschap geven van de
pijnlijke periode daarvoor, vindt Bert Paasman (1939). Hij is emeritus hoogleraar Koloniale en
Postkoloniale Cultuur- en Literatuurgeschiedenis (Universiteit van Amsterdam).
Was er discussie in Nederland over de slavernij?
‘Zeker, ‘wir haben es nicht gewusst’ gaat niet op. Vanaf ongeveer 1600 werd er tot in de kleinste
plaatsen tegen gepredikt vanaf de kansel. Slavernij was niet christelijk. Veel schrijvers waren
tegen. Bredero was een van de eersten, en Betje Wolff vond dat een kop koffie met suiker het
drinken van zweet en bloed van slaven was.’
‘Maar de Bijbel bood ook de voorstanders argumenten. Wat lang doorgewerkt heeft was het
Chamsgeslacht: Genesis 9, de vervloekte nakomelingen van de zoon van Noach die zijn dronken
vader uitlachte. ‘Knechten der knechten’ heetten die. Joodse, katholieke en protestantse theologen
legden dat uit als de zwarte volkeren. De schrijver Edgar Caïro hoorde dat nog van zijn
grootmoeder: ‘wij zijn maar van het Chamsgeslacht
Wat nog te bezien valt maar op basis van de bovenstaande redenatie, van 1) tijd en 2) waarschijnlijk aantal slachtoffers, vind je de totale en stelselmatige vervolging van Joden door de eeuwen heen weer erger dan de trans-Atlantische slavenhandel?quote:Op woensdag 19 juni 2013 10:18 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Slavernij duurde veel langer en er gingen meer mensen door dood dan bij de holocaust.
[..]
Zie bovenstaande antwoord.
Nou dat is moeilijk. Persoonlijk vind ik wel dat joden de meest gediscrimineerde volk zijn geweest op aarde. Het begon ver voor christus en gaat tot de dag van vandaag nog steeds door. Maar ik vind wat Afrikanen de laatste 400 jaar hebben meegemaakt wel erger dan van de joden de afgelopen 400 jaar hebben meegemaakt.quote:Op woensdag 19 juni 2013 10:55 schreef DeParo het volgende:
[..]
Wat nog te bezien valt maar op basis van de bovenstaande redenatie, van 1) tijd en 2) waarschijnlijk aantal slachtoffers, vind je de totale en stelselmatige vervolging van Joden door de eeuwen heen weer erger dan de trans-Atlantische slavenhandel?
Afrika is een groot continent , waar veel ellende was de laatste 400 jaar.quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:05 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Maar ik vind wat Afrikanen de laatste 400 jaar hebben meegemaakt wel erger dan van de joden de afgelopen 400 jaar hebben meegemaakt.
En daarna de Jim Crowe wetten en kolonialisme die tot ver in het twintigste eeuw doorging.quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:38 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Afrika is een groot continent , waar veel ellende was de laatste 400 jaar.
Maar je bedoelt de Afrikaanse slaven in de transatlantische slavernij ?
Waarom noem je 400 jaar ? 300 jaar is exacter
Vanaf kort na 1550 toen de Portugezen (reeds jaren bekend met slavernij) de eerste Afrikanen naar Zuid-Amerika deporteerden tot ca 1860 .. de periode van afschaffing van de transatlantische slavernij .
Benoem die periode van Amerikaans racisme of de verdrukking van de vrijgelaten slaven en hun nazaten na ca 1860 apart .quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:40 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
En daarna de Jim Crowe wetten en kolonialisme die tot ver in het twintigste eeuw doorging.
Hoe kan je dat nou vinden, dat is met twee maten meten, ik zeg niet dat het een erger was dan het ander maar ik betwijfel ten zeerste, maar dan ook dan ten zeerste, of dat leed 'nou erger' was dan het andere. Je weet inderdaad dat Joden veel gediscrimineerd zijn, maar ik betwijfel dan of je weet hoe ver dat is gegaan, want dan zou je zo'n uitspraak als hierboven niet doen waar ik nogmaals het leed van zwarte slaven niet probeer te bagatelliseren maar simpelweg te zeggen dat je je niet aan dat soort vergelijkingen onbezonnen moet wagen.quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:05 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Nou dat is moeilijk. Persoonlijk vind ik wel dat joden de meest gediscrimineerde volk zijn geweest op aarde. Het begon ver voor christus en gaat tot de dag van vandaag nog steeds door. Maar ik vind wat Afrikanen de laatste 400 jaar hebben meegemaakt wel erger dan van de joden de afgelopen 400 jaar hebben meegemaakt.
Tijdens de Amerikaanse burgeroorlog was die tweedeling zeer duidelijk, predikanten in het Zuiden die riepen dat of ze opgevoed moesten worden of afstammelingen zouden zijn van een Bijbels figuur die een dergelijk leed over zichzelf zou hebben afgeroepen, en de Noordelijke predikanten die weer wezen dat het uitdrukkelijk vanuit hun religie wordt verworpen.quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:14 schreef Bluesdude het volgende:
Een interessant verhaal over hoe christenen de slavernij rechtvaardigden, het is gods wil enzo, maar ook hoe andere christenen de slavernij verwierpen.
http://www.dbnl.org/tekst(...)01rein02_01_0018.php
Deze persoon lijkt te vergeten dat slavernij al duizenden jaren "standaard" was. Tuurlijk is het erg dat het ooit zo geweest is, maar tot +/- 200 jaar geleden was het heel normaal. Ik vind het dan ook onzin om excuses voor aan te bieden.quote:Op maandag 17 juni 2013 01:26 schreef PKRChamp het volgende:
Deze persoon verwoord het voor mij het beste, lees het artikel maar door en doe er je voordeel mee.
http://www.iisr.nl/CMS_V3.aspx?IDCMSDetail=693
[..]
De slavernij dat de Afrikanen hebben meegemaakt was op een ander niveau dan wat de Germanen en andere Europese slaven hebben meegemaakt. De Afrikanen werden letterlijk als dieren behandeld, gemarteld, enz.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:15 schreef H.FR het volgende:
[..]
Deze persoon lijkt te vergeten dat slavernij al duizenden jaren "standaard" was. Tuurlijk is het erg dat het ooit zo geweest is, maar tot +/- 200 jaar geleden was het heel normaal. Ik vind het dan ook onzin om excuses voor aan te bieden.
En wat ik al helemaal belachelijk vind, is dat er specifiek op Afrikaanse slaven in wordt gegaan. Alsof Germanen niet door de Romeinen ooit zijn meegenomen (voor in de mijnen, het huishouden, hoererij, vechten als gladiator enzovoorts) en alsof Ottomanen nooit (Europese) slaven hebben gehad, alsof het oude Egypte niet gebouwd was op slaven. En alsof Afrikaanse stammen elkaar na een overwinning niet als slaaf mee namen.
Overigens werden slaven vaak genoeg ook gewoon goed behandeld, konden zelfs een belangrijke plek in het huishouden vergaren.
Ik heb wel een idee van wat de joden hebben meegemaakt, maar ik heb ook een idee van wat de zwarten hebben meegemaakt afgelopen 400 jaren. Wat de joden hebben meegemaakt was erg, maar wat de zwarten hebben meegemaakt net iets erger vind ik zelf.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:01 schreef DeParo het volgende:
[..]
Hoe kan je dat nou vinden, dat is met twee maten meten, ik zeg niet dat het een erger was dan het ander maar ik betwijfel ten zeerste, maar dan ook dan ten zeerste, of dat leed 'nou erger' was dan het andere. Je weet inderdaad dat Joden veel gediscrimineerd zijn, maar ik betwijfel dan of je weet hoe ver dat is gegaan, want dan zou je zo'n uitspraak als hierboven niet doen waar ik nogmaals het leed van zwarte slaven niet probeer te bagatelliseren maar simpelweg te zeggen dat je je niet aan dat soort vergelijkingen onbezonnen moet wagen.
Dan denk ik dus niet dat je een correct beeld hebtquote:Op woensdag 19 juni 2013 12:24 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik heb wel een idee van wat de joden hebben meegemaakt, maar ik heb ook een idee van wat de zwarten hebben meegemaakt afgelopen 400 jaren. Wat de joden hebben meegemaakt was erg, maar wat de zwarten hebben meegemaakt net iets erger vind ik zelf.
Oke, leg uit dan?quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:25 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dan denk ik dus niet dat je een correct beeld hebt![]()
.
Dat is helaas jouw bevooroordeelde mening en dat is begrijpelijk aangezien jij een soort van belanghebbende persoon bent dat zwarte mensen hun problemen erkend worden.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:24 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik heb wel een idee van wat de joden hebben meegemaakt, maar ik heb ook een idee van wat de zwarten hebben meegemaakt afgelopen 400 jaren. Wat de joden hebben meegemaakt was erg, maar wat de zwarten hebben meegemaakt net iets erger vind ik zelf.
Dat heb ik eigenlijk hierboven al gedaan in reactie op PKRChampion maar ok, wat dacht je van de talloze vervolgingen die geregeld plaatsvonden waardoor je zo'n beetje elke dag je leven niet zeker was als Jood, wat dacht je van de Russische tsaar die een gebied afbakende waar de Joden moesten wonen, waar ze aangevallen en vervolgd worden, waar ze onder bepaalde restricties moesten leven. Wat dacht je van de eerste de beste ziekte die uitbrak en de Joden de schuld kregen. Wat dacht je dat er gebeurde bij het kleinste ongeluk in de gebieden. Wat dacht je van de oeverloze discriminatie. Van de talloze beperkingen. En de talloze keren dat ze werden verbannen of moesten vluchten. En dan laat ik nog veel buiten beschouwing.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |