ohhh..... maar die rente staken die slavendrijvers stiekem weer in eigen zak tochquote:Op donderdag 20 juni 2013 09:26 schreef H.FR het volgende:
[..]
Die hebben toch al betaald? Die negerstammen hebben jarenlang rente kunnen trekken.
Nee, dat is de rente op de marge tussen inkoop en verkoop. Maar de VOC is failliet gegaan, dus daar kan niks vandaan gehaald worden.quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ohhh..... maar die rente staken die slavendrijvers stiekem weer in eigen zak toch
die beruchte VOC-mentaliteit, weetjewel
Ik snap het ...... die slavendrijvers waren gewone kapitalisten die hun "eigendommen" steeds meer belasten, zodat zij steeds rijker werden.quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:15 schreef H.FR het volgende:
[..]
Nee, dat is de rente op de marge tussen inkoop en verkoop.
Je gaat voorbij aan mijn eigenlijke punt: de verkopende negerstammen zijn zeker net zo schuldig.quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik snap het ...... die slavendrijvers waren gewone kapitalisten die hun "eigendommen" steeds meer belasten, zodat zij steeds rijker werden.
Zit je nu "blanke schuld" weg te poetsen ?quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:19 schreef H.FR het volgende:
[..]
Je gaat voorbij aan mijn eigenlijke punt: de verkopende negerstammen zijn zeker net zo schuldig.
Nee, jij bent hier degene die iets wegpoetst. Ik hoor alleen maar blabla VOC, gespuis, grr!.quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zit je nu "blanke schuld" weg te poetsen ?
Ik zie dat vaak in deze discussies.
Misschien niet zo denken in hokjes van wij en zij, wij blanken en zij zwarten.
?
Die VOC-mentaliteit deugde ook niet... Het woord gespuis is jouw meningquote:Op donderdag 20 juni 2013 10:23 schreef H.FR het volgende:
[..]
Nee, jij bent hier degene die iets wegpoetst. Ik hoor alleen maar blabla VOC, gespuis, grr!.
En dat is ook wel zo, maar ik hoor nergens iets over de partij die er daadwerkelijk voor heeft gezorgd dat de bewuste negers slaaf werden gemaakt. De partij die ze bij hun familie weghaalde, zeg maar.
Ik heb echt 0 schuldgevoel moet ik zeggen. Dit is namelijk niet door mij gedaan. Wel is het jammer dat er ooits slavernij heeft bestaan, maar daar doe je niets aan.quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die VOC-mentaliteit deugde ook niet... Het woord gespuis is jouw mening
Die partij die de Nederlandse slavernij overzee opzette waren rijke burgers in Nederland , vnl in Holland en Zeeland. En waar er een vraag is , dat roept een aanbod op . Wel of niet door zwarte mensen uitgevoerd.
Jij wilt een vals schuldgevoel over jezelf, als blank mens, wegpoetsen en al die ellende afschuiven op zwarte mensen. Je doet hetzelfde als die slavendrijvers en hun financiers: zwarte mensen uitzuigen.
Het is onzin om jezelf schuldig te voelen aan slavernij. Je bent wel schuldig aan verkeerde ideeën, vandaar wél een terecht schuldgevoel.
Jij schuift af... Ik schuif niks af.quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:36 schreef H.FR het volgende:
[..]
Ik heb echt 0 schuldgevoel moet ik zeggen. Dit is namelijk niet door mij gedaan. Wel is het jammer dat er ooits slavernij heeft bestaan, maar daar doe je niets aan.
Ik vind het echt belachelijk dat je probeert het gedeelte schuld dat de negerstammen hebben OOK op de VOC e.d. af te schuiven. Indien die mensen niet als slaaf gevangen werden genomen, werden ze namelijk gedood tijdens de stammenoorlogen.
Ik probeer alleen duidelijk te maken dat deze slavernij zeker niet alleen de blanke in de schoenen geschoven kan worden. De stammen waren maar wat blij dat ze deze mensen nu konden verkopen in plaats van vermoorden. Dan hielden ze er tenminste nog iets aan over.quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Overigens generaliseer je... door de schuld te leggen bij negerstammen op zich. Het waren individuen uit die stammen. Het is ook nonsens om het hele Nederlandse volk de schuld te geven van de slavernij. Het waren individuele daders uit die groep.
Dat is toch allang bekend ?quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:57 schreef H.FR het volgende:
[..]
Ik probeer alleen duidelijk te maken dat deze slavernij zeker niet alleen de blanke in de schoenen geschoven kan worden.
Was jij erbij dan ? Hele stammen waren blij... Heb je dat gezien?quote:De stammen waren maar wat blij dat ze deze mensen nu konden verkopen in plaats van vermoorden. Dan hielden ze er tenminste nog iets aan over.
Onze discussie begon toen jij zo nodig schuld en schadevergoedingsplicht zat te zoeken bij negerstammen. Stel daarnaast dan ook de hele Nederlandse blanke bevolking verantwoordelijk en noemt die verplicht tot schadevergoedingen te betalen. Dan ben je nog logisch in je generalisatiequote:En volgens mij begon onze discussie o.a. om de schadevergoeding, waarvan ik de gedachte alleen al onzinnig vind.
Dan heb je de voorgaande discussie niet goed gevolgd, want PKRChamp riep iets over schadevergoeding (pagina 8), waar ik op pagina 10 weer op reageer, waarbij ik ook nog even op jouw opmerking reageer of de blanken dan geen schadevergoeding moesten geven. Met mijn opmerking probeerde ik duidelijk te maken dat de negerstammen net zo schuldig waren (wat veel mensen vergeten). Maar die opmerking is blijkbaar wat onduidelijk.quote:Op donderdag 20 juni 2013 11:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Onze discussie begon toen jij zo nodig schuld en schadevergoedingsplicht zat te zoeken bij negerstammen. Stel daarnaast dan ook de hele Nederlandse blanke bevolking verantwoordelijk en noemt die verplicht tot schadevergoedingen te betalen. Dan ben je nog logisch in je generalisatie
Ik vind die plicht onzin. Mij hoor je daar niet over.
Hmmm............. zonder die VOC mentaliteit zat jij nog uit je boomhut te poepen zonder enig besef van hygiëne en zonder enige weet te hebben over een andere wereld dan je eigen boomhuttendorp.quote:Op donderdag 20 juni 2013 10:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ohhh..... maar die rente staken die slavendrijvers stiekem weer in eigen zak toch
die beruchte VOC-mentaliteit, weetjewel
We hebben geen idee hoe de wereld eruit had gezien wanneer dingen anders waren gelopen dan ze uiteindelijk zijn gelopen. Grote kans dat Bluesdude, jij, ik, etc, niet eens bestonden wanneer er geen sprake was geweest van kolonisatie.quote:Op donderdag 20 juni 2013 13:45 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Hmmm............. zonder die VOC mentaliteit zat jij nog uit je boomhut te poepen zonder enig besef van hygiëne en zonder enige weet te hebben over een andere wereld dan je eigen boomhuttendorp.
Ook de Lynchpartijen tegen Negers en immigranten is ontstaan uit Amerikaanse Christelijke mentaliteit.quote:Op zondag 16 juni 2013 19:39 schreef polderturk het volgende:
[..]
Het christendom heeft er echter een massa industrie van gemaakt. De schaal waarop het is gebeurd is nog nooit geevenaard. Amerika is gezuiverd van Indianen en vervolgens werden eeuwen lang miljoenen Afrikanen geimporteerd die als slaven hun levens dienden te slijten.
600.000 slaven naar Amerika lijkt me sterk want tot 1678 hield WIC zich bezig met vooral piraterij en slaven kwamen niet in grote getallen als 600.000 maar meer rond de 300.000 slaven. Na 1713 vervoerden de Britten de meeste slaven naar Amerika en dat was minstens 550.000quote:Op woensdag 19 juni 2013 10:50 schreef Bluesdude het volgende:
http://www.slavernijenjij.nl/
Jammer dat men ook hier ervanuit gaat dat de slavernij in de VOC-gebieden niet of nauwelijks bestond.
Ook de tv-serie de slavernij negeerde de VOC-gebieden .
http://deslavernij.ntr.nl/
Bert Paasman:
[..]
http://www.herdenkingslav(...)ernij-in-oost-indie/
Het getal 600.000 wordt vaak genoemd over het totaal aantal slaven die Nederlandse slavenhandelaars naar het continent Amerika brachten (WIC ed)
[..]
http://www.liesbethkoenen.nl/archief/een-kopje-slavenbloed/
uit NRC next
600.000 is het getal wat historici noemenquote:Op donderdag 20 juni 2013 14:18 schreef Cihan93 het volgende:
[..]
600.000 slaven naar Amerika lijkt me sterk want tot 1678 hield WIC zich bezig met vooral piraterij en slaven kwamen niet in grote getallen als 600.000 maar meer rond de 300.000 slaven. Na 1713 vervoerden de Britten de meeste slaven naar Amerika en dat was minstens 550.000
http://www.geschiedenisze(...)ijfers_slavenhandel/quote:Onder Nederlandse vlag worden tussen 1601 en 1803 circa 600.000 slaven vervoerd. Ongeveer de helft daarvan wordt verscheept door de West-Indische Compagnie (WIC). In totaal bereiken ongeveer 460.000 Afrikanen hun bestemming. Circa 90.000 Afrikanen overleven de reis niet.
De Zeeuwen verschepen in totaal dus ongeveer 270.000 slaven. Dit gebeurt door:
•de Kamer Zeeland van de WIC,
•Zeeuwse lorrendraaiers (= smokkelaars),
•de Middelburgsche Commercie Compagnie (MCC), en
•particuliere rederijen.
Leg nu eens concreet uit waarom nabestaanden van de slavernij geen recht hebben op herstelbetalingen/schadevergoeding en de nabestaanden van de Holocaust en andere Joden die er geen moer mee te maken hebben wel?quote:Op donderdag 20 juni 2013 09:23 schreef H.FR het volgende:
[..]
Schadevergoeding? Ik wil dan ook schadevergoeding van de Berbers. Oh, en de Japanners. Oh, en de Italianen (wel even een goede genetische check, alleen van originele Romeinen uiteraard).
Zeker wel was er slavenhandel op Java. Daar zijn genoeg documenten van in het VOC-archief die per transactie de slavenverkoop in de eigen gebieden noteerde.quote:Op donderdag 20 juni 2013 14:48 schreef paddy het volgende:
Java was de enige plek die geen slavenhandel kende.
Die is echt nieuw voor mij.quote:Op donderdag 20 juni 2013 15:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zeker wel was er slavenhandel op Java. Daar zijn genoeg documenten van in het VOC-archief die per transactie de slavenverkoop in de eigen gebieden noteerde.
Poep jij dan anders ? En dat zonder de VOC?quote:Op donderdag 20 juni 2013 13:45 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Hmmm............. zonder die VOC mentaliteit zat jij nog uit je boomhut te poepen zonder enig besef van hygiëne en zonder enige weet te hebben over een andere wereld dan je eigen boomhuttendorp.
Je weet echt niet dat de VOC slavernij in zijn kolonies bevorderde ? En op Java was het VOC-centrum.quote:
http://www.vocsite.nl/geschiedenis/slavernij.htmlquote:Op donderdag 20 juni 2013 15:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je weet echt niet dat de VOC slavernij in zijn kolonies bevorderde ? En op Java was het VOC-centrum.
http://www.voc-kenniscentrum.nl/
http://www.vocsite.nl/
Ook de Raad van Kerken is kennelijk onwetend over de VOC-slavernij, want in haar verklaring doet ze alsof de Nederlandse slavernij alleen in het Caraïbisch gebied gebeurde.
quote:e Arabische handelaren gingen ook een rol spelen in de aanvoer van slaven voor deze nieuwe markt.
Toen Nederland rond 1600 haar handelsgebied ging uitbreiden werd zij ook betrokken bij de slavenhandel. In de Hollanse transatlantische slavenhandel speelde de WIC (West-Indische Compagnie, 1621-1792) de grootste rol. Tussen 1621 en 1730 heeft de WIC ongeveer 273.000 slaven naar Amerika gebracht om te werken op de plantages. In die periode had de WIC een monopolie in de transatlantische handel. Na die periode hebben ook verschillende andere Nederlandse ondernemingen slaven getransporteerd naar Amerika. Van 1730 tot 1803 waren dat ongeveer 257.000 mensen. Omdat er ook slaven van Afrika naar Amerika gesmokkeld werden gaat men er van uit dat er door de Nederlanders zo'n 550.000 slaven over de Atlantische Oceaan verhandeld zijn. In totaal zijn tussen 1500 en 1850 tien tot elf miljoen Afrikanen naar Noord- en Zuid-Amerika getransporteerd. Aangeleverd door Afrikaanse en Arabische handelaren werden zij door de Europeanen naar Amerika gebracht.
Oost-Indië
Al vóór de komst van de Europeanen kwam in Oost-Indië onder verschillende volkeren slavernij voor. Op Java kwam slavernij eigenlijk niet voor. Pas in navolging van de Europeanen hielden sommige Javaanse hoofden slaven. Op Sumatra daarentegen was slavernij wel sterk verbreid hoewel er ook verscheidene volkeren waren waar de slavernij niet voorkwam. Op Celebes (het huidige Sulawesi) kende de Minahasa, Midden-Celebes en in Zuid-Celebes de Makassaren en Boeginezen slavernij. In de Molukken en de Kleine Soenda eilanden kwam bijna overal slavernij voor. Op Borneo veel minder.
VOC
De Verenigde Oost-Indische Compagnie speelde geen rol in de transatlantische slavenhandel. Toch maakte de VOC wel gebruik van slaven (vaak lijfeigenen genoemd) en voerde zij slaventransporten uit. Uit Afrika werden maar een relatief beperkt aantal slaven naar Oost-Indië getransporteerd. Tot ca 1700 had de VOC weinig plantages, alleen op de Molukken had de VOC plantages (tuinen) van nootmuskaatbomen maar daar werden geen slaven ingezet. Voor de latere koffieplantages op Java gebruikte men ook geen slaven omdat de lokale bevolking bepaalde hoeveelheden koffie moest leveren. De lokale bevolking op Java kende het gebruik van slaven niet. Alleen in Batavia waren slaven die van elders uit Oost-Indië en van India kwamen. Behalve in Batavia had de VOC ook slaven in de Kaap en andere gebiedsdelen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |