Dit is TS inmiddels. Té walgelijk, maar wel een aparte wending.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 21:53 schreef tsjakka het volgende:
Enige tijd geleden (3 jaar) is iemand in onze familie overleden, de persoon in kwestie had geen broers en zusters meer. Wel 4 neven/nichten.
Echter wat nu het geval blijkt is dat 1 neef/nicht de erfenis heeft ontvangen terwijl 4 personen daar recht op hadden. De overledene was niet handelsbekwaam (lange psychiatrisch verleden). Kortom de erfgenamen is aangepast naar 1 erfgenaam
Wat is hiertegen te doen? En welke stappen kan ik ondernemen?
quote:Op donderdag 13 juni 2013 22:59 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Nee dat gezwel in je..
Ik zei duidelijk en gaf duidelijk aan dat ik vooralsnog over gebrekkige informatie beschik, ik kan niet meer vertellen dan dat ik weet. 30 posts boven je zei ik nog excuses tegen jou (of lienekien) dat ik verkeerd vermelde wat betreft het verjaren.
Als jij niet wil helpen dan moet je gvd gewoon oprotten.
Al even afgezien van het tijdstip van overlijden (wat spontaan 2 jaar geleden geworden is ipv 3 jaar geleden), had je het gisteren toch ook echt over een ouder die overleden was, en dat die overleden ouder de erfgenaam van je oudtante zou zijn, wat impliceert dat jij dan dus recht zou hebben op datquote:Op donderdag 13 juni 2013 22:59 schreef tsjakka het volgende:
[..]
is ook niet nodig eigenlijk
Ik zei duidelijk en gaf duidelijk aan dat ik vooralsnog over gebrekkige informatie beschik, ik kan niet meer vertellen dan dat ik weet. 30 posts boven je zei ik nog excuses tegen jou (of lienekien) dat ik verkeerd vermelde wat betreft het verjaren.
Als jij niet wil helpen dan moet je gvd gewoon oprotten.
Zucht, ik zou het kunnen erven namens mijn vader/moeder, echter leeft een van mijn ouders nog.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Al even afgezien van het tijdstip van overlijden (wat spontaan 2 jaar geleden geworden is ipv 3 jaar geleden), had je het gisteren toch ook echt over een ouder die overleden was, en dat die overleden ouder de erfgenaam van je oudtante zou zijn, wat impliceert dat jij dan dus recht zou hebben op dat
deel van de erfenis.
En ineens gaat het niet meer om een tante van de overleden ouder, maar om een tante van de ouder die nog wel leeft, en dus is je hele onderzoek ineens niet meer voor jezelf, maar altruïstisch als je bent, voor een van je ouders.
En dat heeft niets met het "nog niet beschikken over informatie" te maken.
Dat is wat mateloos irriteert, het feit dat het verhaal onduidelijk is en keer op keer wijzigt.
Je schandalige taalgebruik is een tweede, maar misschien had je nog niet door dat dit deel van FOK! wat serieuzer is dan ONZ en KLB.
Nee, je hebt mij net tot twee keer toe kanker toegewenst.... heel volwassen, grote jongen.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:08 schreef tsjakka het volgende:
Dat pedante toontje van sommigen hier is totaal niet nodig, ik weet gewoon niet veel op dit specifieke gebied, ook gaf ik aan dat ik nog niet over alle informatie beschik. Ipv daar rekening mee te houden zitten sommige quasi interessant te doen.
Die laatste post kan overkomen alsof ik iedereen bedoel maar dat is niet zo. Voor de mensen die wel constructief bijdragen heb ik alle lof en dankbaarheid!
Dan had je gisteren geen load of crap moeten posten dat het om een tante van je overleden ouder zou gaan.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:09 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Zucht, ik zou het kunnen erven namens mijn vader/moeder, echter leeft een van mijn ouders nog.
Is de kapitein al in het topic geweest? Dan kan het.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:09 schreef jatochneetoch het volgende:
Kun je die erfenis niet gewoon storneren?
Dat gaat het nog steedsquote:Op donderdag 13 juni 2013 23:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan had je gisteren geen load of crap moeten posten dat het om een tante van je overleden ouder zou gaan.
Na 101 denigrerende posts ja. Dat klopt.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, je hebt mij net tot twee keer toe kanker toegewenst.... heel volwassen, grote jongen.
Net niet:quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:11 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Dat gaat het nog steeds!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
quote:Op donderdag 13 juni 2013 21:59 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Nee, de aanname dat mijn onderzoek bij voorbaat al zinloos is vind ik prematuur. Nee, een van mijn ouders is nog levend en namens hem/haar doe ik dit. Niet zozeer voor mezelf want ik erf dat in principe niet, en als ik dat erf dan hoop ik dat dat nog een tijdje duurt.
Men vind het grappig om te insinueren dat ik loop te geilen op een erfenis, wat mij betreft gaat die erfenis nog liever naar stichting AAP dan dat 1 persoon er van geniet.
Je bent écht simpel hé ?quote:
Dan moet je eens goed leren lezen, dat iemand iets post wat niet in je straatje past wil niet zeggen dat het gelijk denigrerend is, daarbij loop je zelf het halve topic al behoorlijk denigrerend over je mede-users tekeer te gaan, dus dan kun je verwachten dat men daar een keer op gaat reageren.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:11 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Na 101 denigrerende posts ja. Dat klopt.
En de rest wens je kanker toe? Beetje uit balans ben je welquote:Op donderdag 13 juni 2013 23:08 schreef tsjakka het volgende:
Die laatste post kan overkomen alsof ik iedereen bedoel maar dat is niet zo. Voor de mensen die wel constructief bijdragen heb ik alle lof en dankbaarheid!
Anders krijg je karakter ofzo, in het echte leven zal je ook nog genoeg tegenspraak krijgen.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:11 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Na 101 denigrerende posts ja. Dat klopt.
Je constateerde zelf al dat ik geen dertiger of veertiger was en desondanks vind je het nodig om telkens weer te laten blijken dat ik geen schijn van kans heb. Ook al vind je dat (je hoeft mij geen stroop op de mond te smeren) dan kun je dat genuanceerder zeggen.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan moet je eens goed leren lezen, dat iemand iets post wat niet in je straatje past wil niet zeggen dat het gelijk denigrerend is, daarbij loop je zelf het halve topic al behoorlijk denigrerend over je mede-users tekeer te gaan, dus dan kun je verwachten dat men daar een keer op gaat reageren.
Dat is echter nog steeds geen reden om iemand kanker toe te wensen, als je dat nodig hebt dan heb je nog een hoop te leren, want meer dan een zwaktebod is het niet.
Nee, dat is niet duidelijker.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:13 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Je bent écht simpel hé ?![]()
Tante van een van mijn ouders is dood, een van mijn ouders leeft nog.
DUIDELIJKER???
Nee, ik wens dat niemand toe.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:16 schreef Queller het volgende:
[..]
En de rest wens je kanker toe? Beetje uit balans ben je wel
Weet ik altijd doeltreffend op te lossen.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:16 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Anders krijg je karakter ofzo, in het echte leven zal je ook nog genoeg tegenspraak krijgen.
Of je wel of geen schijn van kans hebt ligt vooral aan de situatie, en hoe de situatie is, is volstrekt onduidelijk, niet alleen met betrekking tot het wel of niet aanwezig zijn van het testament, maar ook met betrekking tot wie er nou erfgenaam zou zijn, en dat dat laatste onduidelijk is, heb je toch echt aan jezelf te danken, want je verandert het verhaal iedere keer.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:17 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Je constateerde zelf al dat ik geen dertiger of veertiger was en desondanks vind je het nodig om telkens weer te laten blijken dat ik geen schijn van kans heb. Ook al vind je dat (je hoeft mij geen stroop op de mond te smeren) dan kun je dat genuanceerder zeggen.
quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, dat is niet duidelijker.
Of het is een tante van je overleden ouder, en dan zou jij de plaatsvervangend erfgenaam kunnen zijn, of het is een tante van je ouder die nog leeft, en dan ben jij geen erfgenaam.
Gisteren wekte je de suggestie dat het om een tante van de overleden ouder zou gaan, en nu loop je te beweren dat je dit doet voor de ouder die nog leeft, en dat moet dan dus degene zijn wiens tante het is, want anders is die ouder geen erfgenaam van die tante.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nouja, die tante was natuurlijk geheel vrij om zelf te bepalen wie er wel of niet in dan testament te zetten, tot dusver niets vreemds.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of je wel of geen schijn van kans hebt ligt vooral aan de situatie, en hoe de situatie is, is volstrekt onduidelijk, niet alleen met betrekking tot het wel of niet aanwezig zijn van het testament, maar ook met betrekking tot wie er nou erfgenaam zou zijn, en dat dat laatste onduidelijk is, heb je toch echt aan jezelf te danken, want je verandert het verhaal iedere keer.
quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:19 schreef tsjakka het volgende:
[..]En is de ouder voor wie je dat wilt bekijken nog in leven of niet?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nope.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
En is de ouder voor wie je dat wilt bekijken nog in leven of niet?
Mensen bedelen om de gekste redenen een persoon, en dat kan best zijn omdat die ene neef vroeger, toen hij 4 was, gezegd heeft dat hij Tante Mathilde de allerliefste van de hele wereld vond.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:21 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Nouja, die tante was natuurlijk geheel vrij om zelf te bepalen wie er wel of niet in dan testament te zetten, tot dusver niets vreemds.
Maar normaal gesproken erven neven/nichten het ipv een neef zoals nu het geval. Dat terwijl de mate van ''betrokkenheid'' om het maar even zo uit te drukken bij iedereen gelijk was.
Tsja... dat zit er eigenlijk wel in. En zeg nou niet dat je niet gewaarschuwd was. Gelukkig ben je al opgebaard. Dan is het niet zo erg meer. Sterktequote:Op donderdag 13 juni 2013 23:22 schreef opgebaarde het volgende:
Posting 102 van het vorige topic. Lijkt echt alsof onze vriend bevestigd dat beide ouders niet meer leven met zijn 'nope'.
Sorry voor deze posting, als ik nu kanker oid moet krijgen, dan begrijp ik dat
Dan bekijk je het in feite dus voor jezelf, want de ouder die nog wel leeft is geen erfgenaam van de tante van de overleden ouder.quote:
Nee, maar die kan ook postuum erven, anyway, al zou ik het erven dan is dat ook niet erg.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan bekijk je het in feite dus voor jezelf, want de ouder die nog wel leeft is geen erfgenaam van de tante van de overleden ouder.
Jij bent de erfgenaam van je overleden ouder, dus als je wat uit de erfenis weet te slepen dan is dat voor jezelf, niet voor je ouder die nog leeft.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:25 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Nee, maar die kan ook postuum erven, anyway, al zou ik het erven dan is dat ook niet erg.
Hmm, ik had van de notaris wat anders begrepen wat betreft erven. Maar daar gaat het niet over.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Jij bent de erfgenaam van je overleden ouder, dus als je wat uit de erfenis weet te slepen dan is dat voor jezelf, niet voor je ouder die nog leeft.
Zoals met kanker schelden blijkbaarquote:Op donderdag 13 juni 2013 23:17 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Weet ik altijd doeltreffend op te lossen.
Was je overleden ouder (die tante moest zeggen tegen de overleden oudtante) al overleden toen de oudtante overleed?quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:27 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Hmm, ik had van de notaris wat anders begrepen wat betreft erven. Maar daar gaat het niet over.
Fijn dat je je dat kunt voorstellen. Echter heb ik niet eens een baanquote:Op donderdag 13 juni 2013 23:27 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Zoals met kanker schelden blijkbaar, succes in het echte leven. Ik kan me voorstellen dat je achter een erfenis aanzit wanneer je een laagbetaalde baan hebt
.
Samenlevingskanker ook goed.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:28 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Fijn dat je je dat kunt voorstellen. Echter heb ik niet eens een baan
Jaquote:Op donderdag 13 juni 2013 23:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Was je overleden ouder (die tante moest zeggen tegen de overleden oudtante) al overleden toen de oudtante overleed?
Dan is je nog levende ouder geen partij in dit verhaal, en gaat het alleen maar om wat er voor jou uit te slepen is.quote:
Kan je als overleden persoon echt iets erven? Waarna na jouw ouder dit van je andere overleden ouder erft?quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:25 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Nee, maar die kan ook postuum erven, anyway, al zou ik het erven dan is dat ook niet erg.
Ok, ik had van de notaris andere dingen begrepen (ging over wat anders wat betreft erven). Maar ik zal dat nog even goed tegen het licht houden.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan is je nog levende ouder geen partij in dit verhaal, en gaat het alleen maar om wat er voor jou uit te slepen is.
Persoonlijk verwacht ik dat dat je kansen alleen maar kleiner maakt, geen rechter die een achterneefje inzage in medische dossiers gaat geven.
Ik heb inderdaad dat balletje opgegooid. Iedereen denkt hetzelfde als mij zoals je wel kunt voorstellen denk ikquote:Op donderdag 13 juni 2013 23:32 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Kan je als overleden persoon echt iets erven? Waarna na jouw ouder dit van je andere overleden ouder erft?
Hoe denken jouw neven en nichten over dit gebeuren? Het lijkt er nu op dat je zonder je andere twee neven/nichten te informeren al wel hard bezig bent. Of weet je niet wat hun hieronder denken?
quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:34 schreef Limburg82 het volgende:
Leuk tante trouwens. Zo gek als een deur, maar ze had blijkbaar wel voldoende spaarcentjes op de bank.![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat mankeerde die oudtante eigenlijk? Want psychisch niet in orde is niet per definitie onbekwaam om te beslissen.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:33 schreef tsjakka het volgende:
Maar hoe zou je dan de handelsonbekwaamheid moeten aantonen?
In het vorige topic stond een linkje naar het register waarin je kunt opzoeken of iemand onder curatele stond, en als ze werkelijk ernstig psychiatrisch patiënt was, dan is de kans aanwezig dat ze onder curatele stond.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:33 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Ok, ik had van de notaris andere dingen begrepen (ging over wat anders wat betreft erven). Maar ik zal dat nog even goed tegen het licht houden.
Maar hoe zou je dan de handelsonbekwaamheid moeten aantonen?
Weet ik zo nietquote:Op donderdag 13 juni 2013 23:35 schreef Queller het volgende:
[..]
Wat mankeerde die oudtante eigenlijk? Want psychisch niet in orde is niet per definitie onbekwaam om te beslissen.
Ah ik snap en begrijp. Kan je niet verder helpen, ben geen notaris. Succes, ben benieuwd naar de afloop en ontwikkelingenquote:Op donderdag 13 juni 2013 23:34 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad dat balletje opgegooid. Iedereen denkt hetzelfde als mij zoals je wel kunt voorstellen denk ik?
Maar dat zegt helemaal geen drol.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:36 schreef tsjakka het volgende:
Weet ik zo niet
Wel heel vaak opgenomen enzo. Maar daar ga ik niet teveel van op internet zetten
Waarschijnlijk stond ze niet onder curatele hoewel ik dat nog niet met zekerheid kan zeggen. Dat hoop ik morgen te weten te komen want dan word ik gebeld door de notaris (of volgende week) en dat wordt er meer duidelijk. Dezelfde notaris die de erfenis afgehandeld heeft.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
In het vorige topic stond een linkje naar het register waarin je kunt opzoeken of iemand onder curatele stond, en als ze werkelijk ernstig psychiatrisch patiënt was, dan is de kans aanwezig dat ze onder curatele stond.
Het lijkt me van belang dat je dat eerst uitzoekt.
Maar goed, welke notaris heb je gesproken? De notaris die de erfenis afgehandeld heeft?
Ja, dat is heel bijzonder.... ze had kennelijk voldoende bekwaamheid om een vermogen bij elkaar te sprokkelen wat groot genoeg is om TS (die een achterneef is, en dus een vermogen aan erfbelasting moet betalen), jaren later nog te laten bewijzen dat ze niet helemaal 100 was.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:34 schreef Limburg82 het volgende:
Leuk tante trouwens. Zo gek als een deur, maar ze had blijkbaar wel voldoende spaarcentjes op de bank.![]()
Yep, ik gok het ook maar op 50/50.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:36 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ah ik snap en begrijp. Kan je niet verder helpen, ben geen notaris. Succes, ben benieuwd naar de afloop en ontwikkelingen
Wel verschrikkelijk al die sterfgevallen in je familie en al zo jong I assume
Geen kanker zeker?quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:39 schreef tsjakka het volgende:
Yep, ik gok het ook maar op 50/50.
Die tante heb ik nooit zo goed gekend, maar dat een van je ouders wegvalt is minder inderdaad.
DMquote:Op donderdag 13 juni 2013 23:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat is heel bijzonder.... ze had kennelijk voldoende bekwaamheid om een vermogen bij elkaar te sprokkelen wat groot genoeg is om TS (die een achterneef is, en dus een vermogen aan erfbelasting moet betalen), jaren later nog te laten bewijzen dat ze niet helemaal 100 was.
Je kunt haar gegevens toch gewoon invoeren? Dan zie je het meteen.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:38 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Waarschijnlijk stond ze niet onder curatele hoewel ik dat nog niet met zekerheid kan zeggen. Dat hoop ik morgen te weten te komen want dan word ik gebeld door de notaris (of volgende week) en dat wordt er meer duidelijk. Dezelfde notaris die de erfenis afgehandeld heeft.
Nee, die hebben mijn vragen genoteerd en zullen dat eerdaags laten weten.quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je kunt haar gegevens toch gewoon invoeren? Dan zie je het meteen.
Maar de notaris die de erfenis afgehandeld heeft, die heeft je verteld dat er nog wel kansen zijn?
Bijzonder.
Als ze NIET onder curatele stond was ze handelingsbekwaamquote:Op donderdag 13 juni 2013 23:38 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Waarschijnlijk stond ze niet onder curatele hoewel ik dat nog niet met zekerheid kan zeggen. Dat hoop ik morgen te weten te komen want dan word ik gebeld door de notaris (of volgende week) en dat wordt er meer duidelijk. Dezelfde notaris die de erfenis afgehandeld heeft.
Ik had zelf ook zo'n oud-tante in de familie. Nooit getrouwd,geen kinderen en laten we zeggen dat zij op zijn minst een beetje apart was. Nooit echt gewerkt, maar vooral geteerd op het erfenis (geld, woning, winkelpand) van haar ouders (en de ouders van mijn oma dus).quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat is heel bijzonder.... ze had kennelijk voldoende bekwaamheid om een vermogen bij elkaar te sprokkelen wat groot genoeg is om TS (die een achterneef is, en dus een vermogen aan erfbelasting moet betalen), jaren later nog te laten bewijzen dat ze niet helemaal 100 was.
Op basis van onvolledige informatie advies geven aan iemand die slecht is in begrijpend lezen en met ziektes scheldt. *popcorn*quote:
Vervelend. Maar waar ligt het kantelpunt dat je voldoende bewijs hebt?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 10:41 schreef Limburg82 het volgende:
[..]
Ik had zelf ook zo'n oud-tante in de familie. Nooit getrouwd,geen kinderen en laten we zeggen dat zij op zijn minst een beetje apart was. Nooit echt gewerkt, maar vooral geteerd op het erfenis (geld, woning, winkelpand) van haar ouders (en de ouders van mijn oma dus).
In de laatste jaren van haar leven, kreeg ze het allemaal niet meer zo mee, wat om haar heen gebeurde. "Gelukkig" was er nog één levende zus (niet mijn oma, die was al lang dood) die voor haar "zorgde" (vooral dan het financiële (en haar eigen behoeftes).
Bij het verdelen van het erfenis, bleek ook het testament gewijzigd, was de kluis leeg, groot deel van het spaargeld weg en alles van waarde uit de woning stond al lang bij die ene levende zus in de woning.
De notaris, heeft in dit verhaal ook niet koosjer gehandeld. Je krijgt het niet bewezen en al helemaal niet teug gedraaid. (mijn ouders hebben daar trouwens ook geen moeite voor gedaan).
Ja, dat kan zijn, aan de andere kant weet ik uit ervaring dat dat soort zaken ook vaak wat anders lopen dan wat degenen die er niet zo dichtbij staan denken.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 10:41 schreef Limburg82 het volgende:
[..]
Ik had zelf ook zo'n oud-tante in de familie. Nooit getrouwd,geen kinderen en laten we zeggen dat zij op zijn minst een beetje apart was. Nooit echt gewerkt, maar vooral geteerd op het erfenis (geld, woning, winkelpand) van haar ouders (en de ouders van mijn oma dus).
In de laatste jaren van haar leven, kreeg ze het allemaal niet meer zo mee, wat om haar heen gebeurde. "Gelukkig" was er nog één levende zus (niet mijn oma, die was al lang dood) die voor haar "zorgde" (vooral dan het financiële (en haar eigen behoeftes).
Bij het verdelen van het erfenis, bleek ook het testament gewijzigd, was de kluis leeg, groot deel van het spaargeld weg en alles van waarde uit de woning stond al lang bij die ene levende zus in de woning.
De notaris, heeft in dit verhaal ook niet koosjer gehandeld. Je krijgt het niet bewezen en al helemaal niet teug gedraaid. (mijn ouders hebben daar trouwens ook geen moeite voor gedaan).
Dat zou ik ook respecteren. Maar niemand kwam dagelijks bij haar langs om een kop koffie te drinken.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 13:19 schreef Leandra het volgende:
Overigens ken ik ook zo'n oudere dame die haar complete vermogen (incl. vrijstaand huis) aan haar buurmeisje bedeeld heeft, het buurmeisje wat wel naar haar omkeek en prima voor haar zorgde.
Daar zullen ook best een paar pissige neven en nichten zijn geweest, maar als er een testament was, en iemand was goed bij toen dat testament opgemaakt werd doe je daar weinig tegen.
Waar je verder nooit naar omgekeken hebt en die je nog niet zou herkennen als ze tussen nog 5 hangouderen op een bankje zat.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 13:20 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Dat zou ik ook respecteren. Maar niemand kwam dagelijks bij haar langs om een kop koffie te drinken.
Maar hier betreft het-ook-op papier een zwaar psychiatrisch geval
Klopt, hoewel we er wel degelijk heengingen. Maar die info is niet bestemd voor het internet. De mate van betrokkenheid was bij iedereen evenveel aanwezig/afwezig.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 13:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waar je verder nooit naar omgekeken hebt en die je nog niet zou herkennen als ze tussen nog 5 hangouderen op een bankje zat.
50/50quote:Op vrijdag 14 juni 2013 14:38 schreef knoblaucha6 het volgende:
Da's nou precies de reden waarom man en ik álles maar ook alles nalaten aan datgene dan wel diegenen die wij het gunnen en dat ook stevig vast hebben staan bij een notaris. Geen kinderen, broers/zussen noch ouders en no way dat er een nogal niet bepaald intelligent, graaierig, etterig, anderen rotziektes toewensend, totaal aso-achterneefje wat nog nooit ook maar iets gepresteerd heeft ook maar één cent ooit zal krijgen. (en wat heerlijk dat in mijn klein tikje familie geen graaiers bestaan )
TO, ik vind jou een onsmakelijk aso-jong wat totaal geen respect heeft voor wie dan ook. Je hebt het geestelijk-, empatisch- en denkvermogen van een 3-jarige (met mijn oprechte excuses aan alle 3-jarigen).
Beetje anderen kanker toewensen.....wat gij niet wilt dat u geschied, gun dat ook een ander niet.
Jou nog levende ouder zal vast wel héél erg trots op jou zijn![]()
En jouw mate ven "betrokkenheid" geldt enkel jou eigen hachje. Geloof mij, je wint het niet.
Voor jou een vraag, voor mij een hele goede weet.....quote:Op vrijdag 14 juni 2013 14:40 schreef tsjakka het volgende:
[..]
50/50
Dank voor de informatie verder. En verder heb ik zo'n vermoeden dat figuren zoals jij weinig te verdelen hebben dus er zal weinig ''gegraaid'' worden.
Ik vraag het me verder niet af hoor want het boeit me geen reet.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 14:41 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]
Voor jou een vraag, voor mij een hele goede weet.....
Jij mij ook niet behalve dat het me steeds verbaasd hoe iemand zo asociaal kan zijn, zelf niks kan en zich vastwurmd in een verloren zaak. De tijd die je hieraan besteed kun je ook gebruiken om minstens vakken te gaan vullenquote:Op vrijdag 14 juni 2013 14:42 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Ik vraag het me verder niet af hoor want het boeit me geen reet.
Knoflookje wat kun je het toch kort en bondig samenvattenquote:Op vrijdag 14 juni 2013 14:43 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]
Jij mij ook niet behalve dat het me steeds verbaasd hoe iemand zo asociaal kan zijn, zelf niks kan en zich vastwurmd in een verloren zaak. De tijd die je hieraan besteed kun je ook gebruiken om minstens vakken te gaan vullen
oh, wacht....![]()
En dát zeg jij uitstekend!quote:Op vrijdag 14 juni 2013 16:41 schreef indaha het volgende:
[..]
Verder heeft TS geen schijn van kans als tante niet onder curatele stond want als hij in aanmerking was gekomen om te erven had hij daar bericht van gehad ergo hij kwam niet in aanmerking![]()
Er kan natuurlijk een samenzwering geweest zijn tussen de corrupte notaris , de psychotische tante en de bedrieglijke ervende nicht om TS buiten te sluiten maar de kans daarop lijkt mij erg klein , maar dit uitzoeken geeft TS een doel in het leven en dat is ook wat waard
quote:Op vrijdag 14 juni 2013 18:27 schreef opgebaarde het volgende:
Je beredeneert het allemaal wel mooi vanuit jouw eigen situatie
En TS stelt de vraag niet vanuit zichzelf maar van zijn ene ouder en hij geeft toch aan dat zijn andere neven en nichten precies hetzelfde doen als hij.
Ja, ja, heel altruïstisch die TSquote:Op vrijdag 14 juni 2013 14:40 schreef tsjakka het volgende:
[..]
50/50
Dank voor de informatie verder. En verder heb ik zo'n vermoeden dat figuren zoals jij weinig te verdelen hebben dus er zal weinig ''gegraaid'' worden.
Ik zal jou persoonlijk een pm doen als de centjes op mijn rekening staan
Nee, het stelt die vraag puur voor zichzelf want het spreekt zich op een aantal fronten stevig tegen, lees nou eerst maar eens goed terug..quote:Op vrijdag 14 juni 2013 18:27 schreef opgebaarde het volgende:
Je beredeneert het allemaal wel mooi vanuit jouw eigen situatie
En TS stelt de vraag niet vanuit zichzelf maar van zijn ene ouder en hij geeft toch aan dat zijn andere neven en nichten precies hetzelfde doen als hij.
Jawel hoor. Heel simpel: als er een testament is opgemaakt waarin de ene (achter)neef/nicht wel bedeeld werd en de andere 3 niet.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 19:02 schreef opgebaarde het volgende:
Aha maar jij kan mij dus ook niet uitleggen waarom de ene neef of nicht wel de boel mag erven en de andere drie niet (als het verhaal van TS klopt).
En je haalt er een hoop randtroep bij en meteen even je eigen persoonlijke situatie die er totaal niet toe doet. TS heeft omslachtig een paar vragen gesteld en daar geef jij geen antwoord op met al je verongelijkte gedoe. En neen, ik praat zijn gedrag naar zijn tante, familie of in dit topic neit goed
Dat dus.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 19:11 schreef opgebaarde het volgende:
En daar heeft TS zijn vraagtekens bij, wat moet je dan doen. Daar heeft onze kenau het niet over
Als TS geen "uitnodiging" heeft gehad houdt het gewoon op.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 19:11 schreef opgebaarde het volgende:
En daar heeft TS zijn vraagtekens bij, wat moet je dan doen. Daar heeft onze kenau het niet over
Onder de noemer: een notaris maakt nooit een fout oid dus we moeten vooral op de bank blijven zitten en alles op ons af laten komen ipv assertief gedrag vertonen of iets lerenquote:Op vrijdag 14 juni 2013 19:17 schreef betyar het volgende:
[..]
Als TS geen "uitnodiging" heeft gehad houdt het gewoon op.
Even onze situatie:quote:Op vrijdag 14 juni 2013 19:24 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Onder de noemer: een notaris maakt nooit een fout oid dus we moeten vooral op de bank blijven zitten en alles op ons af laten komen ipv assertief gedrag vertonen of iets leren
Nouja, dan kunnen we WGR wel sluiten dunkt me
TS mag het rustig gaan uitzoeken of het klopt, hij kan gaan navragen of er een testament was en wat daar in stond.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 19:24 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Onder de noemer: een notaris maakt nooit een fout oid dus we moeten vooral op de bank blijven zitten en alles op ons af laten komen ipv assertief gedrag vertonen of iets leren
Nouja, dan kunnen we WGR wel sluiten dunkt me
Dat is hem in het eerste topic al verteld. En ook dat de kans bijzonder klein is dat hij krijgt wat hij wilquote:Op vrijdag 14 juni 2013 19:11 schreef opgebaarde het volgende:
wat ben jij goed zegquote:Op vrijdag 14 juni 2013 18:13 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]
En dát zeg jij uitstekend!![]()
Ben zelf 8 jaar beëdigd bewindvoerder en 24/7 mantelzorger geweest voor mijn zwaar demente en ernstig zieke paps, heb hem nog tegen alle advies in 7 jaar in zijn eigen huis kunnen laten wonen, met heel veel moeite en ellende van mijn kant, mijn prima baan opgegeven voor hem en nee, geen uitkering dus ik kóts op TS die ff een paar centen weg wil halen bij een oudtante welke hij amper kende...Laat stáán ook iets ooit voor gedaan heeft , hij weet volgens mij niet eens of het nou een tante van de overleden ouder of van de levende ouder is![]()
Stél ik als kind zou eerder zijn overleden dan mijn paps, ik was dus enig kind. Geen háár op het hoofd van de paar neven, nichten en welke achtergevallen ook om het in hun hoofd halen ook maar één topic zouden durven openen zoals TS. Want: in onze en in het algemeen de meeste achterban bestaat er zoiets als fatsoen. Erf je niks dan erf je niks, erf je wél dan hoor je dat wel van de notaris, erft er één dierbare achterwatook dan heeft die daar gewoon recht op en ook dan hoor je dat van de notaris. Is er geen testament dan ook zal de notaris je zelf contacteren indien je als derderangs familie ergens recht op hebt. Hoe moeilijk is dat nou te begrijpen?
Het is zó verschrikkelijk onkies iemands geestelijke vermogen postuum aan te willen vechten voor een paar rótcenten. Ik moet er niet aan denken het ueberhaupt te overwegen.
Je hoeft natuurlijk niet onder curatele te staan, om beïnvloedbaar te zijn.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 20:02 schreef hugecooll het volgende:
Kan je niet gewoon in het curateleregister kijken of ze onder curatele heeft gestaan? (of staan daar alleen mensen in die 'nu' onder curatele staan?)
http://curateleregister.rechtspraak.nl/
Nee, maar ik zie zo al 20 posts over manieren om te checken of ze onder curatele stond, terwijl daar een register voor isquote:Op vrijdag 14 juni 2013 20:08 schreef Limburg82 het volgende:
[..]
Je hoeft natuurlijk niet onder curatele te staan, om beïnvloedbaar te zijn.
Dat was volgens mij in het vorige topic al gepost.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 20:09 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Nee, maar ik zie zo al 20 posts over manieren om te checken of ze onder curatele stond, terwijl daar een register voor is
Ah, okquote:Op vrijdag 14 juni 2013 20:11 schreef Limburg82 het volgende:
[..]
Dat was volgens mij in het vorige topic al gepost.
Die link had ik ook al gepostquote:Op vrijdag 14 juni 2013 20:09 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Nee, maar ik zie zo al 20 posts over manieren om te checken of ze onder curatele stond, terwijl daar een register voor is
Naar het lijkt stond ze dat nietquote:Op vrijdag 14 juni 2013 20:02 schreef hugecooll het volgende:
Kan je niet gewoon in het curateleregister kijken of ze onder curatele heeft gestaan? (of staan daar alleen mensen in die 'nu' onder curatele staan?)
http://curateleregister.rechtspraak.nl/
Wel bloed verwantschapquote:Op vrijdag 14 juni 2013 20:12 schreef mootie het volgende:
Oudtante was toch ook van de koude kant? Geen bloedverwantschap oid?
Mja, maar dat kan toch niet met terugwerkende kracht, of wel?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:01 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Naar het lijkt stond ze dat niet
Wel zou ze daar voor in aanmerking komen.
Jazeker wel, en opzich zal dat aantonen ook nog wel lukken. Maar de crux zit'm erin dat medische gegevens goed beschermd zijn (terecht natuurlijk). Vraag is als ze de rechter dat gaat opvragen indeze.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:02 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Mja, maar dat kan toch niet met terugwerkende kracht, of wel?
Wat een flauwekul, simpelequote:Op vrijdag 14 juni 2013 19:17 schreef betyar het volgende:
[..]
Als TS geen "uitnodiging" heeft gehad houdt het gewoon op.
Waarom is dat terecht? Ik vind jouw belang eigenlijk zwaarder wegen dan haar recht op privacy, aangezien ze er al een tijdje niet meer isquote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:03 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Jazeker wel, en opzich zal dat aantonen ook nog wel lukken. Maar de crux zit'm erin dat medische gegevens goed beschermd zijn (terecht natuurlijk). Vraag is als ze de rechter dat gaat opvragen indeze.
Ja, maar zoals iemand anders al noemde is het ook wel hard om iemand handelsonbekwaam te verklaren, leuk is dat niet om op die manier een gevecht te moeten winnen.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:06 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Waarom is dat terecht? Ik vind jouw belang eigenlijk zwaarder wegen dan haar recht op privacy, aangezien ze er al een tijdje niet meer is
Ze was dus gewoon handelingsbekwaam (zoals verwacht). Dus als ze een testament heeft gemaakt was dat gewoon rechtsgeldig. De notaris heeft dan ook gewoon zijn werk netjes en volgens de wet gedaan, en valt niets te verwijten.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:01 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Naar het lijkt stond ze dat niet
Wel zou ze daar voor in aanmerking komen.
Naja of dat hard is. Voor wie dan? Zij is er niet meer. Gaat iemand anders dan in haar plaats huilerig doen?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:08 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Ja, maar zoals iemand anders al noemde is het ook wel hard om iemand handelsonbekwaam te verklaren, leuk is dat niet om op die manier een gevecht te moeten winnen.
Anderzijds is er in dit verhaal gewoon 1 iemand onversneden onethisch bezig geweest de afgelopen 2 jaar van haar leven. Vraag is als de rechter dat met mij eens is.
Ja, ik heb eea opgevraagd (details geef ik niet), en er is eea getekend in een tijd dat heeeeel veel valt aan te tonen.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:08 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ze was dus gewoon handelingsbekwaam (zoals verwacht). Dus als ze een testament heeft gemaakt was dat gewoon rechtsgeldig. De notaris heeft dan ook gewoon zijn werk netjes en volgens de wet gedaan, en valt niets te verwijten.
Dat laatste lijkt vooralsnog whishfull thinking.
Maar jij wil dus serieus gaan proberen een reeds overleden persoon met terugwerkende kracht (tot iig de ondertekening van een evt testament) alsnog handelingsonbekwaam te laten verklaren??
Je hebt echt geen schijn van kans
Enige hoop die je nog kunt hebben is dat er géén testament was, en dat. de erfenis onterecht naar 1 persoon is gegaan ipv naar 4 personen.
Maar die kans lijkt me ook niet erg groot.
Genoeg users in dit topicquote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:09 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Naja of dat hard is. Voor wie dan? Zij is er niet meer. Gaat iemand anders dan in haar plaats huilerig doen?
Sure, genoeg users die lekker de moraalridder kunnen uithangen omdat zij er niets mee kunnen verdienenquote:
Zegt wie? Jij? En waar bestond "onversneden onethische gedrag" dan uit?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:08 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Ja, maar zoals iemand anders al noemde is het ook wel hard om iemand handelsonbekwaam te verklaren, leuk is dat niet om op die manier een gevecht te moeten winnen.
Anderzijds is er in dit verhaal gewoon 1 iemand onversneden onethisch bezig geweest de afgelopen 2 jaar van haar leven. Vraag is als de rechter dat met mij eens is.
Einde discussie. Ga niet alles op het internet gooien, het laatste wat ik tegen jou zeg (herhaling van zette maar goed) is dat het goed valt aan te tonen dat ze labiel oid was. Daar heeft iemand hard misbruik van gemaakt.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zegt wie? Jij? En waar bestond "onversneden onethische gedrag" dan uit?
En wie zegt dat "onversneden onethisch" gelijk staat aan wettelijk niet toegestaan?
Dat, maar het is helaas nog lang geen gewonnen zaakquote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:10 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Sure, genoeg users die lekker de moraalridder kunnen uithangen omdat zij er niets mee kunnen verdienen
So? Ze was handelingsbekwaam en kon doen en laten wat haar goeddunkte.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:09 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Ja, ik heb eea opgevraagd (details geef ik niet), en er is eea getekend in een tijd dat heeeeel veel valt aan te tonen.
Dat je het mij niet gunt is een andere discussie.
Werkeloze juristequote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
So? Ze was handelingsbekwaam en kon doen en laten wat haar goeddunkte.
Dat jij dat niet zo prettig vindt doet daar niets aan af.
Ik zou zeggen zoek het gewoon uit , maar persoonlijk denk ik dat het heel moeilijk wordt en dat zal mij ook wel niet in dank worden afgenomen want jij hoort alleen wat in jouw straatje past.quote:
Eh, zij is degene met een juridische master, niet ikquote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:17 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Een juridisch bastion is het in elk geval niet.
Maar hoe schat jij de zaak zo in?
Jij hoort mij ook niet roepen dat het makkelijk wordt, integendeel zelfs. Maar voor mijn eigen genoegdoening wil ik het gewoon geprobeerd hebben. Lukt het niet ga ik gewoon verder met ademen, en neef X is de kogel nog niet waard.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:17 schreef indaha het volgende:
[..]
Ik zou zeggen zoek het gewoon uit , maar persoonlijk denk ik dat het heel moeilijk wordt en dat zal mij ook wel niet in dank worden afgenomen want jij hoort alleen wat in jouw straatje past.
Toch succes ermee
Ja maar jij zegt dingen die TS graag wil horenquote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:18 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Eh, zij is degene met een juridische master, niet ik
Zonder werkgeverquote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:18 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Eh, zij is degene met een juridische master, niet ik
Mja goed. Als ze gisteren ergens was aangenomen, had dat niet ineens haar kennis vergroot of zoquote:
Je hoeft me echt geen stroop op me bek te smeren hoor. Maar dat gelul dat ik onethisch bezig ben ken ik welquote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:19 schreef indaha het volgende:
[..]
Ja maar jij zegt dingen die ze graag wil horen
Dat is onjuist, het beroepsgeheim (cq. verschoningsrecht) geldt zeker ook na overlijden.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:06 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Waarom is dat terecht? Ik vind jouw belang eigenlijk zwaarder wegen dan haar recht op privacy, aangezien ze er al een tijdje niet meer is
Ze is vergelijkbaar met mijn tante laten we maar zeggenquote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:20 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Mja goed. Als ze gisteren ergens was aangenomen, had dat niet ineens haar kennis vergroot of zo
Hence ik vindquote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:20 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dat is onjuist, het beroepsgeheim (cq. verschoningsrecht) geldt zeker ook na overlijden.
Uhu, daar ga ik een hele taaie aan krijgenquote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:20 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Dat is onjuist, het beroepsgeheim (cq. verschoningsrecht) geldt zeker ook na overlijden.
Hou dan ook eens op met daar steeds weer op in te gaan en staak de discussie, zoals je nu al een paar keer hebt aangekondigd.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:20 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Je hoeft me echt geen stroop op me bek te smeren hoor. Maar dat gelul dat ik onethisch bezig ben ken ik wel
in de jouwequote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:21 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Uhu, daar ga ik een hele taaie aan krijgen
In wat voor situaties zal een rechter het wel nodig achten om inzage op te eisen in de medische dossiers ?![]()
quote:
Bron: college bescherming persoonsgegevensquote:In de jurisprudentie, doctrine en gedragsregels voor artsen is aangegeven dat onder bepaalde omstandigheden het verstrekken van (een aantal) gegevens aan familieleden van de overledene en/of anderen toch toegestaan is. Dit kan als er ofwel sprake is van toestemming van de overledene (expliciet gegeven of redelijkerwijs te veronderstellen) en/of er sprake is van zwaarwegende belangen van anderen. Zo is bijvoorbeeld het verlenen van inzage aan nabestaanden die een testament willen aanvechten alleen gerechtvaardigd als het aannemelijk is dat opheldering over de wils(on)bekwaamheid van de overledene niet op andere wijze kan worden verkregen.
En jij zit hem ook maar steeds weer te voeren, dus doe maar niet zo onschuldig.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
LOL, ik zeg weer eens iets wat niet in meneer zijn straatje past en hij probeert meteen karaktermoord te plegen![]()
![]()
Een strafrechtelijke procedure is al een stuk belangrijker dan een civielrechtelijke procedure. Een geschil over een medische fout is bijvoorbeeld al weer zwaarwegender dan een (op vrij weinig gebaseerde) erfrechtzaak.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:21 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Uhu, daar ga ik een hele taaie aan krijgen
In wat voor situaties zal een rechter het wel nodig achten om inzage op te eisen in de medische dossiers ?![]()
Ik zit hem helemaal niet te "voeren", ik geef gewoon mijn mening over deze kwestie. Dat die hem niet bevalt is niet mijn probleem.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En jij zit hem ook maar steeds weer te voeren, dus doe maar niet zo onschuldig.
Vrij weinig zou ik niet willen zeggen. Genoeg getuigen te vinden, ook medici denk ik.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:24 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Een strafrechtelijke procedure is al een stuk belangrijker dan een civielrechtelijke procedure. Een geschil over een medische fout is bijvoorbeeld al weer zwaarwegender dan een (op vrij weinig gebaseerde) erfrechtzaak.
Bijzonder, gezien het vonnis van de Rechtbank 's-Gravenhage en het arrest van het Gerechtshof Arnhemquote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:24 schreef hugecooll het volgende:
[..]
[..]
Bron: college bescherming persoonsgegevens
En die hebben beroepsgeheim.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:25 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Vrij weinig zou ik niet willen zeggen. Genoeg getuigen te vinden, ook medici denk ik.
Ja, maar al die medici hebben een verschoningsrecht (en een beroepsgeheim).quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:25 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Vrij weinig zou ik niet willen zeggen. Genoeg getuigen te vinden, ook medici denk ik.
Ok. Moet ik nog even verder uitzoeken.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:28 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ja, maar al die medici hebben een verschoningsrecht (en een beroepsgeheim).
Ah, je hebt inmiddels bericht van de notaris met betrekking tot het testament, en je weet wanneer het testament opgemaakt is?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:09 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Ja, ik heb eea opgevraagd (details geef ik niet), en er is eea getekend in een tijd dat heeeeel veel valt aan te tonen.
Dat je het mij niet gunt is een andere discussie.
Ja, vandaag ben ik geïnformeerd. Testament dateert inderdaad uit een tijd dat eea aan te tonen is. Ook weet ik wanneer het testament opgemaakt is.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ah, je hebt inmiddels bericht van de notaris met betrekking tot het testament, en je weet wanneer het testament opgemaakt is?
Fijn dat je dat ook even gemeld hebt.... wanneer heb je gehoord dat er niet alleen een testament is, maar dat het ook opgemaakt is in een periode waarvan aantoonbaar is dat tante Mathilde toen niet helemaal 100 was?
Stond ze toen al onder invloed van neef Joost?
quote:Een dergelijk zwaarwegend belang zou in het onderhavige geval gevonden kunnen worden in het belang van [jr.] indien zou komen vast te staan dat [sr.] ten tijde van het opstellen van het testament in verband met zijn geestestoestand niet in staat was zijn wil te bepalen en bovendien zou komen vast te staan dat [jr.] zonder dit testament aanspraak zou hebben op (een groter deel van) de nalatenschap van zijn vader. De eerste in dit kort geding te beantwoorden vraag is derhalve of er voldoende concrete aanwijzingen zijn dat [sr.] ten tijde van het opstellen van het testament in verband met zijn geestestoestand niet in staat was zijn wil te bepalen. Mocht die vraag bevestigend worden beantwoord, dan zal overigens ook nog beoordeeld moeten worden of en in hoeverre de door [jr.] gewenste informatie langs andere weg te verkrijgen is, en of en in hoeverre [jr.] zonder het testament aanspraak zou hebben op (een groter deel van) de nalatenschap van zijn vader.
([jr.] is de zoon die onterfd is door zijn vader [sr.] in casu)
Wat zijn voldoende ''concrete'' aanwijzingen?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:33 schreef dotKoen het volgende:
Overigens, volgens het arrest kan het blijkbaar wel, dat een erfrechtzaak een zwaarwegend belang voor een ander oplevert (waar ik het niet mee eens ben, maar goed):
[..]
quote:Gelet op de omstandigheden dat het in zijn algemeenheid juist tot de taak van een notaris behoort erop toe te zien dat een in een akte weergegeven wil overeenstemt met de werkelijkheid en dat de notaris in het voorliggende geval verklaard heeft daarop ook uitdrukkelijk te hebben toegezien, moet de inhoud van voornoemde brief derhalve gezien worden als een sterke aanwijzing dat er juist geen voldoende concrete aanwijzingen zijn dat in het voorliggende geval een zwaarwegend belang geschaad wordt als de geheimhoudingsplicht van [geïntimeerde sub 2] niet wordt doorbroken
's-Gravenhage had daar niet zo gek veel mee te maken, lijkt mequote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:28 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Bijzonder, gezien het vonnis van de Rechtbank 's-Gravenhage en het arrest van het Gerechtshof Arnhem
Wat willen ze dan?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:37 schreef dotKoen het volgende:
Geen idee wat de rechter daar onder verstaat maar het feit dat een beedigd notaris het testament heeft opgemaakt pleit er volgens het arrest in ieder geval tegen:
[..]
Ja, en die controleert de handelingsbekwaamheid van degene die het testament laat opstellen en zal dat in geval van twijfel (aan die handelingsbekwaamheid) dus niet doen (testament opstellen).quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:41 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Wat willen ze dan?
Een testament wordt normaal gesproken toch altijd door een notaris opgesteld ???
Ja, die redenering snap ik ook niet helemaal. Wellicht bedoelt het hof hier dat de notaris zich blijkbaar nog meer dan normaal heeft ingespannen om te bekijken of [sr.] wel handelingsbekwaam was.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:41 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Wat willen ze dan?
Een testament wordt normaal gesproken toch altijd door een notaris opgesteld ???
Iig leuk om te weten. Kan ik dat volgende week eens gaan vragen aan een deskundigequote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:43 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ja, die redenering snap ik ook niet helemaal. Wellicht bedoelt het hof hier dat de notaris zich blijkbaar nog meer dan normaal heeft ingespannen om te bekijken of [sr.] wel handelingsbekwaam was.
huhu, dat ging er ook meer over of die notaris eventueel een 'vriendendienst' had verricht omdat ie de familie kende (staat even verder, geloof ik)quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:37 schreef dotKoen het volgende:
Geen idee wat de rechter daar onder verstaat maar het feit dat een beedigd notaris het testament heeft opgemaakt pleit er volgens het arrest in ieder geval tegen:
[..]
Dat is bij mijn weten helaas weer niet gebeurdquote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:46 schreef hugecooll het volgende:
[..]
huhu, dat ging er ook meer over of die notaris eventueel een 'vriendendienst' had verricht omdat ie de familie kende (staat even verder, geloof ik)
Alles over die brief staat in rechtsoverweging 4.5quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:46 schreef hugecooll het volgende:
[..]
huhu, dat ging er ook meer over of die notaris eventueel een 'vriendendienst' had verricht omdat ie de familie kende (staat even verder, geloof ik)
Ik had 'm al weggeklikt, vandaar 'even verder'quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Alles over die brief staat in rechtsoverweging 4.5
Ik denk dat de rechter een vader/zoon verhaal toch echt anders bekijkt dan de erfenis van een oudtante voor een achterneefje.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:33 schreef dotKoen het volgende:
Overigens, volgens het arrest kan het blijkbaar wel, dat een erfrechtzaak een zwaarwegend belang voor een ander oplevert (waar ik het niet mee eens ben, maar goed):
[..]
De ''eiser'' hoef ik niet perse te zijn hequote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat de rechter een vader/zoon verhaal toch echt anders bekijkt dan de erfenis van een oudtante voor een achterneefje.
Een vader zal zijn zoon bewust moeten onterven, de oudtante hoefde alleen maar een erfgenaam aan te wijzen, en dat aanwijzen van een erfgenaam had niet tot gevolg dat de erfenis van een ander beperkt werd tot de legitieme portie, zonder testament had tante immers geen erfgenamen in de rechte lijn.
Wie precies gaat aanspannen is nog niet duidelijkquote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:51 schreef dotKoen het volgende:
Precies, dat denk ik ook. TS maakt dus nog minder kans dat zijn belang (of het belang van diegene die hij vertegenwoordigd) als zwaarwegend wordt beschouwd.
Nee, het belang van de overledene/erflater is dat de erfenis verdeeld wordt conform zijn/haar wens.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:53 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Wie precies gaat aanspannen is nog niet duidelijkOverigens ben ik een ''belanghebbende'', het belang is van overledene dat de erfenis op een eerlijke manier verdeeld wordt.
Dat dus. En dat dat met haar volle geestelijk vermogens gebeurd is, zonder pushen e.d.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, het belang van de overledene is dat de erfenis verdeeld wordt conform zijn/haar wens.
De notaris speelt daar dus een rol in (controleren of de toekomstige erflater handelings- en wilsbekwaam is). Indien een notaris verzaakt komt (net als bij bijv een advocaat of een arts) o.a. het tuchtrecht om de hoek kijken en is er de kans op een "beroepsverbod". Notarissen zullen er dus alles aan gelegen laten liggen correct (beroepsrichtlijnen) en volgens volgens de wet te handelen.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:55 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Dat dus. En dat dat met haar volle geestelijk vermogens gebeurd is, zonder pushen e.d.
Leuk. Desondanks ben ik zeer benieuwd hoe hij tot dit gedrocht van een testament is gekomen. En geloof me, ik zeg niet dat ik win, maar ga er wel alles aan doen.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De notaris speelt daar dus een rol in (controleren of de toekomstige erflater handelings- en wilsbekwaam is). Indien een notaris verzaakt komt (net als bij bijv een advocaat of een arts) o.a. het tuchtrecht om de hoek kijken en is er de kans op een "beroepsverbod". Notarissen zullen er dus alles aan gelegen laten liggen correct (beroepsrichtlijnen) en volgens volgens de wet te handelen.
Wat maakt het testament precies een gedrocht? Zijn jij of de andere neven/nichten verantwoordelijk geweest voor de verzorging van de overledene of is er anderszins leed (niet financieel) aangedaan middels dit testament?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:01 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Leuk. Desondanks ben ik zeer benieuwd hoe hij tot dit gedrocht van een testament is gekomen. En geloof me, ik zeg niet dat ik win, maar ga er wel alles aan doen.
Ken je de inhoud van het testament dan? Behalve dat je sowieso weet dat dat slechts 1 persoon heeft geërfd ipv 4 personen?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:01 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Leuk. Desondanks ben ik zeer benieuwd hoe hij tot dit gedrocht van een testament is gekomen. En geloof me, ik zeg niet dat ik win, maar ga er wel alles aan doen.
Nee, er is niemand leed gedaan. Zoals ik ook al eerder in dit topic schreef was iedereen in dezelfde maten betrokken bij het doen en laten van die vrouw.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:04 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wat maakt het testament precies een gedrocht? Zijn jij of de andere neven/nichten verantwoordelijk geweest voor de verzorging van de overledene of is er anderszins leed (niet financieel) aangedaan middels dit testament?
Nee, behalve wat statistische feitjes als datum van opstellen etc, weet ik verder niets van de inhoud. Die geven zei mij ook zomaar niet.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ken je de inhoud van het testament dan? Behalve dat je sowieso weet dat dat slechts 1 persoon heeft geërfd ipv 4 personen?
Want een testament doorbreekt altijd (soms in enige mate, soms rigoreus) de "wettelijke verdeling". Er zou anders ook geen reden zijn een testament op te laten maken.
Maar, neef Joost kennelijk wel genoeg om zoveel invloed te hebben dat tante Mathilde hem als enige erfgenaam aanwees.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:06 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Nee, er is niemand leed gedaan. Zoals ik ook al eerder in dit topic schreef was iedereen in dezelfde maten betrokken bij het doen en laten van die vrouw.
Nee, dat wisten we in topic 1 ook al, maar omdat je zo hartgrondig over een "gedrocht van een testament" sprak leek het me wel zinnig het toch nog even te vragen.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:07 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Nee, behalve wat statistische feitjes als datum van opstellen etc, weet ik verder niets van de inhoud. Die geven zei mij ook zomaar niet.
Niemand wist ervan. En hoe dit gekomen is iedereen een raadsel, vandaar mijn onderzoek.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar, neef Joost kennelijk wel genoeg om zoveel invloed te hebben dat tante Mathilde hem als enige erfgenaam aanwees.
Heel bijzonder als hij dat in het wekelijkse uurtje bezoek voor elkaar kreeg, helemaal als de rest er ook net zo vaak kwam.
Dus de eerste twee jaar na het overlijden maakte niemand zich er druk om, en nu moet ze ineens postuum handelingsonbekwaam verklaard worden?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:10 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Niemand wist ervan. En hoe dit gekomen is iedereen een raadsel, vandaar mijn onderzoek.
Klopt. Dat is opzich ook nog wel te motiveren, maar niet geschikt voor het internet.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus de eerste twee jaar na het overlijden maakte niemand zich er druk om, en nu moet ze ineens postuum handelingsonbekwaam verklaard worden?
Maar tot op heden hebben de andere neven en nichten geen actie ondernomen. Zitten ze allemaal beter in het geld of zijn ze ook bang voor neef Joost?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:10 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Niemand wist ervan. En hoe dit gekomen is iedereen een raadsel, vandaar mijn onderzoek.
Nouja, heb nog niet zo heel lang geleden dat balletje opgegooid, bovendien was ik op mijn 16e daar nog niet zo mee bezig. Het is meer dat ik de laatst erop gewezen ben dat ik erfgenaam ben. En ja, je mag best weten dat een dergelijk bedrag meer dan welkom is op mijn rekening.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:12 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar tot op heden hebben de andere neven en nichten geen actie ondernomen. Zitten ze allemaal beter in het geld of zijn ze ook bang voor neef Joost?
Het blijft vreemd, dan hebben ze zich dus niet met de uitvaart bemoeid en kon de verdeling ze dus ook niet schelen, of ze waren toen nog niet zo dement dat ze wel begrepen waarom het testament zo opgesteld was.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:12 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Klopt. Dat is opzich ook nog wel te motiveren, maar niet geschikt voor het internet.
Nee, je bent geen erfgenaam, er was een testament.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:14 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Nouja, heb nog niet zo heel lang geleden dat balletje opgegooid, bovendien was ik op mijn 16e daar nog niet zo mee bezig. Het is meer dat ik de laatst erop gewezen ben dat ik erfgenaam ben. En ja, je mag best weten dat een dergelijk bedrag meer dan welkom is op mijn rekening.
Dat snap ik best, geld is altijd welkom als 18-jarige in een eenoudergezin, maar het is natuurlijk merkwaardig dat niemand zich geneigd voelt dit geld op te halen bij neef Joost. Blijkbaar spelen er toch meer belangen mee.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:14 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Nouja, heb nog niet zo heel lang geleden dat balletje opgegooid, bovendien was ik op mijn 16e daar nog niet zo mee bezig. Het is meer dat ik de laatst erop gewezen ben dat ik erfgenaam ben. En ja, je mag best weten dat een dergelijk bedrag meer dan welkom is op mijn rekening.
Inbreken bij de huisarts?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:17 schreef ViviRAWRS het volgende:
TS, je vroeg of de rechter het medisch dossier van je oudtante zou "opeisen", maar zo werkt het niet.
Als jij stelt dat je oudtante niet handelsbekwaam was toen ze het testament liet opstellen, dan moet jij daarvoor het bewijs leveren.
Vooralsnog ben je geen erfgenaam (want je staat niet genoemd in het testament) en is het testament gewoon geldig.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:14 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Mwoah, iedereen zal gewoon meewerken/helpen.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:18 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat snap ik best, geld is altijd welkom als 18-jarige in een eenoudergezin, maar het is natuurlijk merkwaardig dat niemand zich geneigd voelt dit geld op te halen bij neef Joost. Blijkbaar spelen er toch meer belangen mee.
Beide vind ik graag, het eerste doel is dat neef ''joost'' zijn erfenis mag delen.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Vooralsnog ben je geen erfgenaam (want je staat niet genoemd in het testament) en is het testament gewoon geldig.
En je geeft nu dus eindelijk onomwonden toe dat het wél om jou gaat en dat je het geld inderdaad gewoon graag wil hebben? Want je doet daar vanaf het begin nogal wisselende uitspraken over (mag naar Stichting AAP want gaat niet om het geld, gaat niet om mijn erfenis maar om die van een ouder, etc.)..
Lijkt me nietquote:
Gaat het nu ineens om neef Joost die je iets niet gunt en een hak wil zetten?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:20 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Beide vind ik graag, het eerste doel is dat neef ''joost'' zijn erfenis mag delen.
Met welke middelen moet ik dat doen?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Lijkt me niet![]()
Maar wie stelt, bewijst
Wat is jouw probleem met neef Joost, behalve dat je vindt dat hij "jouw geld" heeft, en waarom vinden de 2 anderen dat geen probleem?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:20 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Beide vind ik graag, het eerste doel is dat neef ''joost'' zijn erfenis mag delen.
Ik trek doorgaans geen vieze gezichten als ik geld zie, maar uiteraard gaat het ook om die aap een hak te zetten. Dúh.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Gaat het nu ineens om neef Joost die je iets niet gunt en een hak wil zetten?
Verder geen problemen.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat is jouw probleem met neef Joost, behalve dat je vindt dat hij "jouw geld" heeft, en waarom vinden de 2 anderen dat geen probleem?
Reasonable doubt. Je hebt in feite niet veel meer nu dan wat mensen die voor jou kunnen pleiten "het ook wel gek te vinden dat neef Joost alles krijgt".quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:22 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Met welke middelen moet ik dat doen?
Dat wordt een mooie tokkie verschijning in de rechtszaal als iedereen zijn/haar zegje mag doen
Ja en wat buren die kunnen bevestigen dat ze achterna werden gezeten met een bezemsteel e.dquote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:25 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Reasonable doubt. Je hebt in feite niet veel meer nu dan wat mensen die voor jou kunnen pleiten "het ook wel gek te vinden dat neef Joost alles krijgt".
Het gaat dus uitsluitend om het geld, en of het al dan niet rechtvaardig en/of terecht is dat neef Joost alles heeft gekregen is van ondergeschikt belang, zolang jij "jouw geld" maar krijgt.quote:
Jij moet bewijs aandragen van het feit dat oudtante handelingsonbekwaam en/of wilsonbekwaam was ten tijde van het opmaken van dat testament. En dat is bijna niet te doen.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:22 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Met welke middelen moet ik dat doen?
Dat wordt een mooie tokkie verschijning in de rechtszaal als iedereen zijn/haar zegje mag doen
Ze woonde zelfstandig?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:26 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Ja en wat buren die kunnen bevestigen dat ze achterna werden gezeten met een bezemsteel e.d
Geen idee, huis was een no go area. Met de verjaardag zeiden we altijd gekscherend tegen elkaar dat we zelf de koffie maar moesten meenemen.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:30 schreef Leandra het volgende:
Wat voor hulp had ze dan wel, als ze een psychiatrisch geval was en zelfstandig woonde?
Wat kan ik wel doen ipv op te noemen wat niet kan?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:27 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jij moet bewijs aandragen van het feit dat oudtante handelingsonbekwaam en/of wilsonbekwaam was ten tijde van het opmaken van dat testament. En dat is bijna niet te doen.
Want:
1. Notaris is verplicht zich te verifiëren van de handelings- en wilsbekwaamheid van zijn cliënt
2. Artsen hebben verschoningsrecht en beroepsgeheim
3. Je kunt geen toegang krijgen tot medische dossiers van oudtante tenzij je de rechtbank ervan overtuigd dat daar zeer gegronde redenen toe zijn. Je moet dus eigenlijk al zónder die dossiers de rechtbank er zo goed als van overtuigen dat de kans dat ze handelings- of wilsonbekwaam was ten tijde van het tekenen van het testament
4. Dat je het nu pas aanvecht zal naar mijn mening ook niet in je voordeel werken, maar dat is meer een inschatting van mijn kant
Geen idee wat je evt wel kan. Je weigert details te geven hier, dus daar kan ik niks over zeggen.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:37 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Wat kan ik wel doen ipv op te noemen wat niet kan?
Ik begrijp in elk geval wel dat ik zeker in het begin vrij beperkt ben.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Geen idee wat je evt wel kan. Je weigert details te geven hier, dus daar kan ik niks over zeggen.
Wat ik wél kan doen is aangeven waar je mee te maken krijgt/wat de struikelblokken zijn. Het is dan een jou en/of je "rechtskundig adviseur" om te beoordelen of je die kunt overwinnen.
Dit en dat zus en zo, die en die en die reden, brabbel brabbel. En dan? Alsof dan mijn vraag bevredigd is.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:48 schreef GSbrder het volgende:
Je kan hem in een open gesprek vragen wat de motieven waren van tante Mathilde om hem de volledige erfenis toe te vertrouwen.
Nee. Jij doet me een beetje denken aan de oom van mijn vrouw zoals jij denkt over een erfenis en nee, dat is niet bepaald positief.quote:
Het komt er dus op neer dat je dat geld persé wil hebben? Geen reden is goed genoeg? Dat de notaris haar handelings- en wilsbekwaam achtte niet? Dat je oudtante het zo wou niet?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:49 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Dit en dat zus en zo, die en die en die reden, brabbel brabbel. En dan? Alsof dan mijn vraag bevredigd is.
Yep. Of hij heeft wel een verdomd goede verklaring.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het komt er dus op neer dat je dat geld persé wil hebben?
Wie is "hij"? Neef Joost? De notaris? En is er wel een verklaring die je zou slikken dan? Want ik begin daar toch echt aan te twijfelen..quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:59 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Yep. Of hij heeft wel een verdomd goede verklaring.
Je moet bewijzen zoeken dat je oudtante haar belangen niet goed kon afwegen en de consequenties niet kon overzien ten aanzien van het opstellen van het testament.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:37 schreef tsjakka het volgende:
Wat kan ik wel doen ipv op te noemen wat niet kan?
Je kan het op zijn minst proberen. Misschien wilde de tante het huis niet verkocht zien en vertrouwde ze het daarom aan één iemand toe, zodat het op zijn minst in de familie bleef. Praten kan geen kwaadquote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:49 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Dit en dat zus en zo, die en die en die reden, brabbel brabbel. En dan? Alsof dan mijn vraag bevredigd is.
Ze weigerde wel medicatie nemen zover ik weet. Maar kun je een voorbeeld schetsen wat effect sorteert bij een eventuele rechtsgang?quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:01 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Je moet bewijzen zoeken dat je oudtante haar belangen niet goed kon afwegen en de consequenties niet kon overzien ten aanzien van het opstellen van het testament.
Overigens, al zou je toegang hebben tot haar medisch dossier, dat is niet voldoende bewijs. Een psychiatrische ziekte kàn de handelingsbekwaamheid/wilsbekwaamheid beïnvloeden, maar dit is voor iedere patiënt anders.
En stel dat haar wilsbekwaamheid een keer is beoordeeld door een psychiater, dan geldt dat oordeel alléén ten aanzien van die specifieke situatie (bijvoorbeeld, je oudtante weigerde medicatie in te nemen) en niet voor het opstellen van het testament.
Ik studeer trouwens binnenkort af als arts, en ik heb extra coschappen (stages) binnen de psychiatrie gelopen èn een keuzeblok gezondheidsrecht gevolgd.![]()
Ja. vermoed wordt dat voor haar overlijden het huis voor een symbolisch bedrag al verkocht is aan neef, die dat na haar overlijden direct verkocht heeft.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:05 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Je kan het op zijn minst proberen. Misschien wilde de tante het huis niet verkocht zien en vertrouwde ze het daarom aan één iemand toe, zodat het op zijn minst in de familie bleef. Praten kan geen kwaad.
Je kunt dat gewoon navorderen hoorquote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:11 schreef GSbrder het volgende:
Dat maakt het natuurlijk extra lastig, want je kan aantonen met welke intenties je oudtante het huis verkocht heeft aan je neef, noch of hij de gedane beloftes geschonden heeft.
1 van je grootste problemen is dat er een notaris bij betrokken was..quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:08 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Ze weigerde wel medicatie nemen zover ik weet. Maar kun je een voorbeeld schetsen wat effect sorteert bij een eventuele rechtsgang?
[..]
Ja. vermoed wordt dat voor haar overlijden het huis voor een symbolisch bedrag al verkocht is aan neef, die dat na haar overlijden direct verkocht heeft.
Hmm. Ik bel volgende week nog eens op als ik alles goed begrepen heb, kunnen we eea uitsluiten.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
1 van je grootste problemen is dat er een notaris bij betrokken was..
Kan hij het huis niet gewoon geërfd hebben?quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:08 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Ze weigerde wel medicatie nemen zover ik weet. Maar kun je een voorbeeld schetsen wat effect sorteert bij een eventuele rechtsgang?
[..]
Ja. vermoed wordt dat voor haar overlijden het huis voor een symbolisch bedrag al verkocht is aan neef, die dat na haar overlijden direct verkocht heeft.
Waarschijnlijk niet.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Kan hij het huis niet gewoon geërfd hebben?
Hij moet haar handelingsbekwaamheid (curateleregister) en haar wilsbekwaamheid (weet niet hoe, maar dat zal inschatten zijn en bij twijfel weigeren denk ik) controleren.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:13 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Hmm. Ik bel volgende week nog eens op als ik alles goed begrepen heb, kunnen we eea uitsluiten.
Wellicht was notaris niet op de hoogte van haar medische toestand?
Maar moet iemand altijd handelingsonbekwaamheid vaststaan indien je een erfenis wilt aanvechten? Ik kan aantonen dat hoogstwaarschijnlijk het huis tegen een veel te lage waarde aan hem verkocht is en dat dat gelijk naar haar overlijden verpatst is voor een zéér marktconform bedrag. Dan krijgt hij de schijn al tegen.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hij moet haar handelingsbekwaamheid (curateleregister) en haar wilsbekwaamheid (weet niet hoe, maar dat zal inschatten zijn en bij twijfel weigeren denk ik) controleren.
Kunnen wij niet een affaire beginnen? Ik zou het vreselijk lollig met je vindenquote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:30 schreef Leandra het volgende:
Fijn dat je dat ook even gemeld hebt.... wanneer heb je gehoord dat er niet alleen een testament is, maar dat het ook opgemaakt is in een periode waarvan aantoonbaar is dat tante Mathilde toen niet helemaal 100 was?
Stond ze toen al onder invloed van neef Joost?
Als ze niet handelingsbekwaam was (onder curatele stond; makkelijk te controleren door notaris) had de notaris geen testament mogen opmaken en is het niet rechtsgeldig. Handelingsonbekwaam is een juridisch "hard feit".quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:18 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Maar moet iemand altijd handelingsonbekwaamheid vaststaan indien je een erfenis wilt aanvechten? Ik kan aantonen dat hoogstwaarschijnlijk het huis tegen een veel te lage waarde aan hem verkocht is en dat dat gelijk naar haar overlijden verpatst is voor een zéér marktconform bedrag. Dan krijgt hij de schijn al tegen.
* zie de link nu pas, dank, zal hem morgen eens aandachtig doorlezen
Maar deze optelsom maakt het toch op z'n minst verdacht of niet?quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Als ze niet handelingsbekwaam was (onder curatele stond; makkelijk te controleren door notaris) had de notaris geen testament mogen opmaken en is het niet rechtsgeldig. Handelingsonbekwaam is een juridisch "hard feit".
Wilsonbekwaamheid ligt veel lastiger.
Het is je handelings- en wilsbekwame tante's goed recht om een huis te verkopen voor minder dan de marktwaarde. De het is aan de koper wat hij/zij er vervolgens mee doet.
Het feit dat ze medicatie weigerde zegt op zichzelf niks over haar wilsbekwaamheid. Je moet dan weten of ze dit deed na zorgvuldige afweging van de voordelen (werking) en de nadelen (bijwerkingen, ongemak, kosten, etc), of omdat ze totaal niet in de gaten had dat ze ziek was en ze ernstig nadeel ondervond doordat ze onbehandeld bleef.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:08 schreef tsjakka het volgende:
Ik vind juridisch gezien van niet (ook bij een (ver)koop is een notaris betrokken).quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:25 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Maar deze optelsom maakt het toch op z'n minst verdacht of niet?
Je vindt het niet raar dat een huis onder de marktwaarde verkocht worden en direct na overlijden verpatst wordt?quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik vind juridisch gezien van niet (ook bij een (ver)koop) is een notaris betrokken).
Dat jij/jullie er pissig om worden snap ik best.
Verdacht in welk opzicht? Het kan ook simpelweg betekenen dat tante Bets neef Jaap een plezier wilde doen. En dat was haar goed recht.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:25 schreef tsjakka het volgende:
Nee, want het is die tante's goed recht dat ze het huis onder de marktwaarde verkoopt en dan mag diegene zelf beslissen wat ie er mee doet.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:27 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Je vindt het niet raar dat een huis onder de marktwaarde verkocht worden en direct na overlijden verpatst wordt?
Nee. Dat mogen de koper en de verkoper helemaal zelf weten (mits handelings- en wilsbekwaam).quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:27 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Je vindt het niet raar dat een huis onder de marktwaarde verkocht worden en direct na overlijden verpatst wordt?
En het maakt bovendien nog eens helemaal niets uit: als neef Kees er het dubbele voor had betaald, had ie het na haar overlijden weer teruggeerfdquote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:27 schreef tsjakka het volgende:
Whut??quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:29 schreef Queller het volgende:
[..]
En het maakt bovendien nog eens helemaal niets uit: als neef Kees er het dubbele voor had betaald, had ie het na haar overlijden weer teruggeerfd
Volgens mij zitten daar fiscaal gezien wel wat haken en ogen aan. Stel dat tante haar huis met een marktwaarde van 400.000 euro voor het symbolische bedrag van 1 euro verkoopt, dan is dit feitelijk een schenking van 399.999 euro, en dan wil de belastingdienst wel even vangen.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
Nee. Dat mogen de koper en de verkoper helemaal zelf weten (mits handelings- en wilsbekwaam).
Nee mop, dat snap ik. Maar het is een beetje vestzak / broekzak (niet helemaal natuurlijk, want successie-shitzooi), maar een paar duizend meer of minder (ervan uitgaand dat tante Trees niet ineens naar het casino zou gaan om alles erdoor te jagen) zou neef Niels na haar overlijden weer erven.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
Whut??
Iets wat je reeds bij leven van de erflater gekocht hebt erf je niet meer hoor
Dat er fiscaal haken aan ogen aanzitten klopt naar mijn weten, maar dat doet niets af aan het recht van koper en verkoper om het op die manier te doen.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:32 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Volgens mij zitten daar fiscaal gezien wel wat haken en ogen aan. Stel dat tante haar huis met een marktwaarde van 400.000 euro voor het symbolische bedrag van 1 euro verkoopt, dan is dit feitelijk een schenking van 399.999 euro, en dan wil de belastingdienst wel even vangen.
Vast en zeker. Maar zo bruut hebben ze het vast niet gemaaktquote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:32 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Volgens mij zitten daar fiscaal gezien wel wat haken en ogen aan. Stel dat tante haar huis met een marktwaarde van 400.000 euro voor het symbolische bedrag van 1 euro verkoopt, dan is dit feitelijk een schenking van 399.999 euro, en dan wil de belastingdienst wel even vangen.
Ah, je bedoelt het geld van de verkoop?quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:32 schreef Queller het volgende:
[..]
Nee mop, dat snap ik. Maar het is een beetje vestzak / broekzak (niet helemaal natuurlijk, want successie-shitzooi), maar een paar duizend meer of minder (ervan uitgaand dat tante Trees niet ineens naar het casino zou gaan om alles erdoor te jagen) zou neef Niels na haar overlijden weer erven.
Yups. Die vlieger gaat niet helemaal op (en dat weet ik ook wel), maar het zou idioot zijn als tante wilde dat neef alles kreeg, maar het huis aan hem zou verkopen tegen de hoofdprijs. Daar waren zij beiden niet mee geholpen geweest (hij had diep in de buidel moeten tasten, zij ging het hem toch nalaten).quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ah, je bedoelt het geld van de verkoop?
Ik verwacht echter dat ze het niet zó bont hebben gemaakt, en 2,3,4 jaar geleden zakten de huizenprijzen ook al.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat er fiscaal haken aan ogen aanzitten klopt naar mijn weten, maar dat doet niets af aan het recht van koper en verkoper om het op die manier te doen.
Hier zitten wat dingen in die ik volgende week even aan de notaris ga voorleggenquote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
Over de wilsbekwaamheid (volgens de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (al eerder link gepost: http://www.recht.nl/doc/ProtocolwilsbekwaamheidKNB.pdf), maar toch wel erg relevant in dit topic:
Stappenplan Beoordeling Wilsbekwaamheid ten behoeve van notariële dienstverlening
Dit Stappenplan biedt een toetsingskader aan notarissen die zich in voorkomende gevallen een oordeel moeten vormen over de wilsbekwaamheid van een cliënt ten behoeve van notariële dienstverlening.
Onderverdeling:
A. Inleiding
B. Indicatoren
C. Verdere stappen
D. Conclusie
A. Inleiding
1. Wilsbekwaamheid.
Voor het tekenen van een notariële akte moet de cliënt in staat zijn tot een redelijke waardering terzake. Eerst indien daartoe aanleiding bestaat, dient de wilsbekwaamheid van een cliënt uitgebreider te worden onderzocht. Het is aan te raden u bij uw uiteindelijke besluitvorming te laten bijstaan door twee medewerkers van uw kantoor en deze medewerkers als getuigen op te laten treden bij het eventueel passeren van de akte.
B. Indicatoren
2. Aanleiding voor een (nadere) beoordeling van wilsbekwaamheid.
De kamers van toezicht over de notarissen en de kandidaat-notarissen nemen met de wet tot uitgangspunt dat een cliënt die handelingsbekwaam is, moet worden geacht zijn belangen te kunnen behartigen. Eerst indien er aanleiding bestaat om daaraan te twijfelen, dient een notaris de geestesgesteldheid van zijn cliënt nader te onderzoeken. Indicatoren (in combinatie) hiervoor kunnen bijvoorbeeld zijn:
• Indien het vermogen onder bewind gesteld is;
• Indien de cliënt op hoge leeftijd is;
• Indien de administratie niet in eigen beheer is;
• Indien de cliënt niet meer in staat is zelfstandig te wonen;
• Indien de cliënt verblijft in een zorginstelling;
• Medische indicatie (ziekten/aandoeningen die van invloed kunnen zijn op het verstandelijk vermogen, bijvoorbeeld de ziekte van Alzheimer, verstandelijke handicap, depressiviteit);
• Indien er twijfels bestaan aan de weloverwogenheid van een gedaan verzoek;
• Indien het initiatief voor het verzoek tot dienstverlening van een ander dan de cliënt komt;
• Indien instructies voor de inhoud van de akte door anderen dan de cliënt zijn vastgelegd;
• Voor testamenten: Indien een testateur frequenter dan voor hem te doen gebruikelijk een verzoek doet tot het aanpassen van een eerder testament;
• Voor testamenten: Naarmate de inhoud van een nieuw testament ingrijpender afwijkt van de inhoud van een eerder testament of de inhoud ongebruikelijk is;
• Voor testamenten: Indien de tijdspanne tussen het verzoek tot het opmaken van het testament en het verlijden daarvan zeer kort is zonder medische noodzaak;
• Extra aandacht verdienen testamenten, schenkingen, overdrachten ouders-kinderen en de verstrekking van geldleningen.
3. Neem een besluit om wel of niet de wilsbekwaamheid volgens het stappenplan te beoordelen.
Vragen die de notaris zichzelf kan stellen, zijn:
• Zijn er, gezien bovenstaande indicatoren, gerede twijfels over de wilsbekwaamheid van de cliënt voor de te nemen beslissing?
• Bestaat de indruk, gezien bovenstaande indicatoren, dat er sprake is van beïnvloeding door derden?
C. Verdere stappen
4. Stel adequate vragen / informeer adequaat / bespreek zonder aanwezigheid van partner of familie.
• Geef de cliënt voldoende gelegenheid om kennis te nemen van de mogelijkheden om zijn wensen/belangen te regelen;
• Trek extra tijd uit;
• Houd een bespreking met de cliënt “onder vier ogen” zodat eventuele beïnvloeding door derden kan worden beperkt;
• Houd bij het voeren van een gesprek rekening met het bevattingsvermogen en
eventuele cognitieve en emotionele beperkingen van de cliënt, gehoorklachten en een verminderd gezichtsvermogen;
• Bezoek de cliënt in eigen woonomgeving, dan wel houd de bespreking in een rustige omgeving.
5. Beoordeel vervolgens de beslisvaardigheid.
Het gaat daarbij om de volgende vaardigheden (of criteria) die u kunt toetsen door het stellen van open vragen:
A. Het vermogen een keuze uit te drukken.
Vraag bijvoorbeeld:
- Kunt u mij vertellen wat de gevolgen zijn van het ondertekenen van de akte?
- Bent u het met de inhoud van de conceptakte geheel eens?
Herhaal deze vragen eventueel aan het einde van het gesprek.
B. Het begrijpen van informatie.
Vraag bijvoorbeeld:
- Kunt u mij in uw eigen woorden zeggen wat ik u verteld heb over het doel van de notariële akte en over de gevolgen?
- Kunt u ook in uw eigen woorden vertellen wat ik u verteld heb over de ander mogelijkheden om uw wensen juridisch te regelen?
C. Het beseffen en waarderen van de betekenis van de informatie voor de eigen situatie.
Vraag bijvoorbeeld:
- Wat zal het effect daarvan zijn..?
- Wat denkt u dat er gebeurt als u niet …?
- Waarom denkt u dat ….heeft aangeraden?
D. Logisch redeneren en het betrekken van informatie in het overwegen van opties.
Vraag bijvoorbeeld:
- Wat waren de redenen die belangrijk waren bij het komen tot uw besluit……?
- Hoe heeft u die redenen tegen elkaar afgewogen?
D. Conclusie
6. Beslis aan de hand van de onder punt 5. genoemde criteria of de cliënt voor het ondertekenen van de notariële akte als wilsbekwaam of wilsonbekwaam moet worden beschouwd.
7. Is de cliënt volgens u wilsbekwaam voor de gevraagde notariële dienstverlening?
De akte kan gepasseerd worden.
8. Is de cliënt volgens u wilsonbekwaam voor de gevraagde notariële dienstverlening, maar lijkt er kans op herstel?
De akte kan niet gepasseerd worden. Overweeg de kans op herstel van wilsbekwaamheid. Overweeg verdere besluitvorming uit te stellen en volg het stappenplan bij de vervolgbespreking opnieuw.
9. Is de cliënt volgens u wilsonbekwaam voor de gevraagde notariële dienstverlening, maar er lijkt geen kans op herstel?
De akte kan niet gepasseerd worden. Als de notaris op grond van het bovenstaande van mening is dat wilsbekwaamheid ontbreekt, dan kan een algemeen psychiatrisch/geriatrisch onderzoek uitgevoerd worden door de NIET-behandelend arts ter verificatie.
10. Het is verstandig om de wijze en inhoud van de beoordeling van wils(on)bekwaamheid, als ook het gevoerde overleg daarbij, in het cliënt-dossier en de notariële akte vast te leggen.
Vastgesteld door het KNB-bestuur, mei 2006.
Nadere informatie: KNB, Robert Wisse, telefoon 070 3307111 (r.wisse@knb.nl) en KNB-Intranet onder KNB/Basisdocumentatie/Praktijkuitoefening.
Welke notaris? Die van je oudtante?quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:45 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Hier zitten wat dingen in die ik volgende week even aan de notaris ga voorleggen
Beide, eerst notaris voor zover hij wat vrijgeeft. Dan rechtsadviseur. En dan hopen dat ze mij een advocaat gaan toewijzen.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:57 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Welke notaris? Die van je oudtante?
Of bedoel je je "rechtskundig adviseur"?
Je hebt helemaal gelijk. We moeten vooral niks doen en meteen de boel accepteren. Leren is voor sukkels, vragen voor dommerikenquote:Op vrijdag 14 juni 2013 19:49 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is hem in het eerste topic al verteld. En ook dat de kans bijzonder klein is dat hij krijgt wat hij wil
Excuses geaccepteerdquote:Op zaterdag 15 juni 2013 01:09 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk. We moeten vooral niks doen en meteen de boel accepteren. Leren is voor sukkels, vragen voor dommeriken
Sorry nog voor twee weken geleden, toen ik advies probeerde in te winnen over makelaars (oplichters) en hun courtage. Sorry allemaal, sorry, enorm dom van mij. Sorry voor ook voor TS
Heb je enig idee van hoe het kopen van een huis werkt?quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:08 schreef tsjakka het volgende:
Je bent je bewust van het feit dat de notaris geen uren gratis tijd aan je gaat besteden?quote:Op zaterdag 15 juni 2013 01:03 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Beide, eerst notaris voor zover hij wat vrijgeeft. Dan rechtsadviseur. En dan hopen dat ze mij een advocaat gaan toewijzen.
Je weet wat de staat van het huis was toen het door tante Mathilde aan neef Joost verkocht werd en je weet ook zeker dat neef Joost het na het overlijden van tante Mathilde in dezelfde staat verkocht heeft?quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:18 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Maar moet iemand altijd handelingsonbekwaamheid vaststaan indien je een erfenis wilt aanvechten? Ik kan aantonen dat hoogstwaarschijnlijk het huis tegen een veel te lage waarde aan hem verkocht is en dat dat gelijk naar haar overlijden verpatst is voor een zéér marktconform bedrag. Dan krijgt hij de schijn al tegen.
* zie de link nu pas, dank, zal hem morgen eens aandachtig doorlezen
Klopt, de enige mogelijkheid is dat neef Joost in de schuld is gegaan bij tante Mathilde na het kopen van het huis. Na het overlijden erft neef Joost zijn schuld waar hij dan weer belasting over moet betalen. Uiteraard is dat vastgelegd tegen welke koopsom, hoogte aflossing, en welk rentepercentage (marktconform volgens mij) neef Joost aan tante Mathilde moest betalen.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 07:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Heb je enig idee van hoe het kopen van een huis werkt?
Wij zijn momenteel bezig het huis van mijn ouders te kopen, en juist bij onroerend goed is zoiets als een symbolisch bedrag vrijwel geen optie, dat zal direct worden aangemerkt als een dubieuze transactie.
En nee, neef Joost die voor ¤ 10.000 het huis van tante Mathilde koopt is niet hetzelfde als de firma vd Valk die de pier van Scheveningen voor ¤ 1 koopt.
Ja, als je het huis voor een te laag bedrag koopt van bijv je ouders, dan wordt de rest je geschonken en moet je daar schenkbelasting over betalen.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 07:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wij zijn momenteel bezig het huis van mijn ouders te kopen, en juist bij onroerend goed is zoiets als een symbolisch bedrag vrijwel geen optie, dat zal direct worden aangemerkt als een dubieuze transactie.
En nee, neef Joost die voor ¤ 10.000 het huis van tante Mathilde koopt is niet hetzelfde als de firma vd Valk die de pier van Scheveningen voor ¤ 1 koopt.
Dat je nog tijd steekt in dit topic!! TS is in alle opzichten volkomen kansloos, dat isquote:Op zaterdag 15 juni 2013 07:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit gaat niet meer over de oorspronkelijke OP maar nu vraag ze gewoon dingen voor de lolquote:Op zaterdag 15 juni 2013 10:45 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Dat je nog tijd steekt in dit topic!! TS is in alle opzichten volkomen kansloos, dat is
ook al tientallen keren gezegd. Maar hij luistert niet. Laat het toch gaan, Leandra.
Weet niet of je daar de prijzen kan inzien.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 10:44 schreef Queller het volgende:
Je kunt bij het Kadaster toch prima nagaan wanneer en voor hoeveel het huis ge- En verkocht is?! Onnodig om daar zo spannend over te doen.
deze optelsom laat mij alleen denken dat je oudtante die (achter)neef gewoon leuker vondquote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:25 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Ja hoor. Via de site van het Kadaster is dat voor een kleine vergoeding gewoon op te vragenquote:Op zaterdag 15 juni 2013 10:52 schreef bijdehand het volgende:
Weet niet of je daar de prijzen kan inzien.
Waarom?quote:
Om er achter te komen voor welke prijs het huis van oudtante die 2 keer verkocht is (1x door oudtante aan (achter)neef en 1x door (achter)neef aan een derde). Hij denkt daar wat mee te kunnen in de evt. rechtszaakquote:
Zou eerst de rechtszaak afwachten voordat ik nog meer kosten zou makenquote:Op zaterdag 15 juni 2013 18:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Om er achter te komen voor welke prijs het huis van oudtante die 2 keer verkocht is (1x door oudtante aan (achter)neef en 1x door (achter)neef aan een derde). Hij denkt daar wat mee te kunnen in de evt. rechtszaak
Kost iets van 3 euro ofzoquote:Op zaterdag 15 juni 2013 18:41 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Zou eerst de rechtszaak afwachten voordat ik nog meer kosten zou maken
Nja dat gaat dan wel weer ten koste van die dikke erfenis die je gaat winnen hiermeequote:
Ach, vind't ook wel leuk om te wetenquote:Op zaterdag 15 juni 2013 21:38 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Nja dat gaat dan wel weer ten koste van die dikke erfenis die je gaat winnen hiermee
Heb je al een afspraak met je adviseur?quote:Op zaterdag 15 juni 2013 21:39 schreef tsjakka het volgende:
[..]
Ach, vind't ook wel leuk om te weten
Ja.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 21:42 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Heb je al een afspraak met je adviseur?
Big Frank, je weet wel.... die gaat dan bij neef Joost aan de deur even vertellen dat hij heel rap z'n erfenis moet delen, ongeacht wat er in het testament stond.quote:
Ja, preciesquote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Big Frank, je weet wel.... die gaat dan bij neef Joost aan de deur even vertellen dat hij heel rap z'n erfenis moet delen, ongeacht wat er in het testament stond.
Of je legt even uit hoe het betwisten van een erfenis via een incassobureau geregeld zou moet worden..quote:
Kom op..quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Of je legt even uit hoe het betwisten van een erfenis via een incassobureau geregeld zou moet worden..
Nee, leg eens uit.. Want ik zie dat écht niet.. Een testament waarin je NIET vermeld wordt betwisten via een incassobureau en zo alsnog je (vooralsnog) niet rechtmatige deel proberen binnen te harken? Zonder enige titel of (gerechtvaardigde) vordering ergens succesvol een incassobureau op zetten?quote:
Zonder enige titel of vordering kan best, en succesvol hangt af van het "incassobureau", ik gok dat Big Frank bij sommige mensen een heel eind zou kunnen komen.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, leg eens uit.. Want ik zie dat écht niet.. Een testament waarin je NIET vermeld wordt betwisten via een incassobureau en zo alsnog je (vooralsnog) niet rechtmatige deel proberen binnen te harken? Zonder enige titel of (gerechtvaardigde) vordering ergens succesvol een incassobureau op zetten?
Zal ik Big Frank even voor je bellen?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:38 schreef Renesite het volgende:
Leandra, alsjeblief? Help mij!
Kom, hoe kan je een erfenis van een tante opeisen waarin je niet benoemd bent
Incassobureau met een knokploegje?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zonder enige titel of vordering kan best, en succesvol hangt af van het "incassobureau", ik gok dat Big Frank bij sommige mensen een heel eind zou kunnen komen.
De meeste incassobureaus zullen er idd niet aan beginnen, maar dat zijn dan ook niet degenen waar je je zorgen over moet maken, juist degenen die er wel aan beginnen wil je niet aan de deur.
Zo had mijn vader een oud oom die hulpbehoevend was. Hij had een vrouw in dienst genomen die ruim 10-15 jaar dag en nacht voor hem gezorgd heeft. Toen hij zijn einde voelde naderen heeft hij haar getrouwd om te voorkomen dat alles naar zijn kinderen ging die nauwelijks naar hem omgekeken. Hij vond dat ze dat verdiend had. Als je nagaat dat er een halve stad op zijn grond gebouwd is kun je je voorstellen dat hij nogal wat geld hadquote:Op vrijdag 14 juni 2013 13:19 schreef Leandra het volgende:
Overigens ken ik ook zo'n oudere dame die haar complete vermogen (incl. vrijstaand huis) aan haar buurmeisje bedeeld heeft, het buurmeisje wat wel naar haar omkeek en prima voor haar zorgde.
Daar zullen ook best een paar pissige neven en nichten zijn geweest, maar als er een testament was, en iemand was goed bij toen dat testament opgemaakt werd doe je daar weinig tegen.
Njah, volgens mij kunnen die kinderen op deze manier -door enkel te trouwen- aanspraak maken op hun legitieme portie.quote:Op woensdag 19 juni 2013 10:10 schreef FrankV34 het volgende:
[..]
Zo had mijn vader een oud oom die hulpbehoevend was. Hij had een vrouw in dienst genomen die ruim 10-15 jaar dag en nacht voor hem gezorgd heeft. Toen hij zijn einde voelde naderen heeft hij haar getrouwd om te voorkomen dat alles naar zijn kinderen ging die nauwelijks naar hem omgekeken. Hij vond dat ze dat verdiend had. Als je nagaat dat er een halve stad op zijn grond gebouwd is kun je je voorstellen dat hij nogal wat geld had![]()
De kinderen waren minder blij met hem.
Ik vond het persoonlijk wel een mega actie van hem.
Ja maar ook niet meerquote:Op woensdag 19 juni 2013 10:45 schreef betyar het volgende:
[..]
Njah, volgens mij kunnen die kinderen op deze manier -door enkel te trouwen- aanspraak maken op hun legitieme portie.
Dat het een goed actie is wel zeker. hij had die kinderen gewoon moeten onterven.quote:Op woensdag 19 juni 2013 10:53 schreef FrankV34 het volgende:
[..]
Ja maar ook niet meer
Ik geloof dat hij nog iets van een jaar geleefd heeft nadat ze getrouwd waren.
Is inmiddels alweer een jaar of 10-15 geleden, ik weet niet of inmiddels eea veranderd is maar ik weet wel dat er heel wat teleurgestelde kinderen waren, die zagen toch een smak geld aan hun voorbij gaan. Heeft nogal voor wat ophef in de familie gezorgd. Iedereen wist dat hij bulkte van het geld en blijkbaar rekende iedereen (net als TS) zich rijk, maar opeens kwam de aankondiging dat hij met zijn verpleegster/verzorgster ging trouwen. Dus ze zagen de bui al hangen zeg maar. Hij was niet geestelijk ziek dus niemand die er iets tegen kon doen
Big Frank.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Big Frank, je weet wel.... die gaat dan bij neef Joost aan de deur even vertellen dat hij heel rap z'n erfenis moet delen, ongeacht wat er in het testament stond.
Kan toch niet? Ze hebben altijd recht op een (klein) gedeelte, toch?quote:Op woensdag 19 juni 2013 10:55 schreef betyar het volgende:
[..]
Dat het een goed actie is wel zeker. hij had die kinderen gewoon moeten onterven.
Dit gaat kennelijk over een tijdje terug.quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Kan toch niet? Ze hebben altijd recht op een (klein) gedeelte, toch?
En die vrouw krijgt het vermogen toch in vruchtgebruik, dus dan moeten die kinderen hopen dat zij snel overlijdt?
Na haar overlijden volgens mij pas.quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
En die vrouw krijgt het vermogen toch in vruchtgebruik, dus dan moeten die kinderen hopen dat zij snel overlijdt?
Nee, ze zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Dus de helft was meteen van haarquote:Op woensdag 19 juni 2013 11:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ze is ruim 2 jaar geleden overleden en ze had haar testament ruim 10 jaar geleden al aangepast?quote:Op dinsdag 25 juni 2013 00:19 schreef tsjakka het volgende:
Laatste update:
Zoals ik al vermoedde en vreesde valt er weinig, of eigenlijk niets (meer) te doen. Het is heel eenvoudig, ik moet kunnen aantonen dat ergens op een bepaalde dag, of kort daarvoor, oudtante totaal wilsonbekwaam was.
Ruim 10 jaar na dato is dat een volstrekt onhaalbaar en onrealistisch.
quote:Op dinsdag 25 juni 2013 00:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze is ruim 2 jaar geleden overleden en ze had haar testament ruim 10 jaar geleden al aangepast?
Nou, dan heeft neef Joost iig nog een behoorlijke tijd op z'n erfenis moeten wachten.
Had de rest nog zo'n 8 jaar de tijd gehad om beter in het blaadje van tante Mathilde te komen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Doorgaans heb je dat niet door, dat is nou net de grap hé P
Ga me er ook niet meer over opwinden. Als iemand die rotcenten had gewild waren ze d'r destijds zelf maar achteraan gegaan.
Hmm, volgens mij hoopte en vermoedde jij iets heel anders hoorquote:Op dinsdag 25 juni 2013 00:19 schreef tsjakka het volgende:
Laatste update:
Zoals ik al vermoedde en vreesde valt er weinig, of eigenlijk niets (meer) te doen. Het is heel eenvoudig, ik moet kunnen aantonen dat ergens op een bepaalde dag, of kort daarvoor, oudtante totaal wilsonbekwaam was.
Ruim 10 jaar na dato is dat een volstrekt onhaalbaar en onrealistisch.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |