Volgens mij is Nederland al vrij vroeg uit het Eurofighterproject gestapt. Dat was (geloof ik) in de jaren tachtig, de Eurofighter is inmiddels pas een paar jaar in dienst en bovendien ook fors aan de prijs.quote:Op zondag 16 juni 2013 18:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Moet je nagaan dat Saab in haar uppie al met een bijna net zo'n goed product komt voor een veel lager budget. Moet je nagaan wat er kan gebeuren als een stuk of 5 Europese vliegtuig/straaljager/raketbouwers samenwerken. Wedden dat wij een betere straaljager kunnen bouwen dan de F22? Simpelweg omdat die F22 in de jaren 90 is ontworpen en een jaar of 10 in de lucht is. Ik vind het trouwesn een prachtig toestel, we kunnen waarschijnlijk een beter toestel maken maar mooier zal die niet rap worden.
We hadden vroeger Fokker, maar - in tegenstelling tot banken - vond onze overheid de redding van dat bedrijf niet nodig. Fokker heeft na de S-14 overigens geen jachtvliegtuig of vergelijkbaar militair toestel te ontwikkelen. Behalve de KLU, heeft niemand dat toestel gekocht, waardoor het natuurlijk ontzettend moeilijk is om de ontwikkelingskosten van zo'n duur toestel terug te verdienen.quote:Op zondag 16 juni 2013 18:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als we zelf onze eigen bedrijven een beter straaljager zouden ontwikkelen dan zou dat waarschijnlijk netto goedkoper zijn. Het geld wordt dan immers in de Europese industrie geïnvesteerd, die bedrijven en hun werknemers besteden dan weer het grootste deel van het budget binnen Europa.
Waarom heeft Nedeland eigenlijk geen bedrijf wat raketten, jumbo's en/of straaljagers ontwerpt en bouwt? Wij waren ooit goed in dit soort werk (vliegtuigjes, onderzeeërs).
Met hoe meer stuks je de investeringskosten kan terugverdienen hoe lager de prijs per straaljager.quote:Op zondag 16 juni 2013 18:16 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Volgens mij is Nederland al vrij vroeg uit het Eurofighterproject gestapt. Dat was (geloof ik) in de jaren tachtig, de Eurofighter is inmiddels pas een paar jaar in dienst en bovendien ook fors aan de prijs.
We bouwden ook grote schepen en onderzeeboten. Een behoorlijk goede basis om van daaruit vliegtuigen en straaljagers te gaan ontwikkelen in samenwerking met luchtvaartdeskundigen.quote:Op zondag 16 juni 2013 18:23 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
We hadden vroeger Fokker, maar - in tegenstelling tot banken - vond onze overheid de redding van dat bedrijf niet nodig. Fokker heeft na de S-14 overigens geen jachtvliegtuig of vergelijkbaar militair toestel te ontwikkelen. Behalve de KLU, heeft niemand dat toestel gekocht, waardoor het natuurlijk ontzettend moeilijk is om de ontwikkelingskosten van zo'n duur toestel terug te verdienen.
Tsja, zoals ik al zei; we hadden met Fokker een prima hightech bedrijf in de lucht- ruimtevaartindustrie in huis, maar indertijd vond onze overheid het niet nodig een dergelijk hoogtechnologisch bedrijf overeind te houden. Treurig om te zien dat men dat tegenwoordig met banken wél gedaan heeft...quote:Op zondag 16 juni 2013 18:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
We bouwden ook grote schepen en onderzeeboten. Een behoorlijk goede basis om van daaruit vliegtuigen en straaljagers te gaan ontwikkelen in samenwerking met luchtvaartdeskundigen.
Waar baseer je dit op?quote:Op zondag 16 juni 2013 21:08 schreef DDDDDaaf het volgende:
Aanschaf van een Europees toestel betekent volgens mij echter wel dat de luchtmacht veel van zijn ondersteunende techniek (gereedschap enz.) bij het grof vuil kan zetten, aangezien dit al tijdenlang op Amerikaanse toestellen gericht is.
quote:Op zondag 16 juni 2013 17:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ongelofelijk dat Nederland hiermee akkoord gaat. Ik ben nooit een voorstander geweest van de JSF maar als Nederland hier toch voor kiest dan geen downgraded versie. Het lijkt me ook niet echt verantwoord t.o.v. de piloten, je zal maar getroffen worden door een raket omdat je straaljager zichtbaar was terwijl dat gemakkelijk had kunnen worden vermeden. Voor mij zou het klaar als een klontje zijn om samen met andere EU-lidstaten een eigen straaljager te ontwikkelen, tot die tijd verder met de F16 of een Europees alternatief kopen.NL gaat hier ook niet mee akkoord omdat er geen "gedowngrade" versie bestaat. Deze hele discussie staat zo ongelofelijk vol met fouten. Bij elk nieuwsbericht zijn er ook weer mensen die denken dat we de B-versie kopen e.d.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. We hebben een paar bedrijven die best aardig straaljagers kunnen bouwen, laten we eens een opdracht geven aan hen om samen te werken, veel onderzoek te verrichten en de beste straaljager ooit te bouwen. Dat kunnen ze best. De enige reden dat de mooiste speeltjes nu in de USA worden gemaakt is omdat die bedrijven het meeste geld hebben voor onderzoek, mede dankzij de gemakszucht van onze Europese politici om een reeds bestaand product te kopen in plaats van een ontwerpopdracht te geven."When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
Hmm, zoals bijvoorbeeld bij de Eurofighter? Waar Dassault dan halverwege opstapt en het ontwerp gedeeltelijk meeneemt?quote:Op zondag 16 juni 2013 20:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
t nog wat meer Europese bedrijven (Saab, Frankrijk, Nederland) betrokken zouden worden bij het ontwerpen van een straaljager...
Waarom ons afhankelijk opstellen van de USA?
Ik heb dit vorig jaar ergens gelezen en, eerlijk gezegd, klonk me dit best redelijk logisch in de oren. Zelfs simpele bouten en moeren volgens ANSI-standaard vereisen ander gereedschap.quote:
Ik ben, eerlijk gezegd, vooralsnog ook voorstander van de JSF. Nederland heeft inmiddels jarenlange ervaring met Amerikaanse jachtvliegtuigen en de bijbehorende wapensystemen, ervaring die naadloos toepasbaar zal zijn op de JSF. Daarnaast is de JSF een multiroletoestel en bijv. de Eurofighter is puur als jachtvliegtuig ontworpen. De JSF is een veel moderner toestel, de Eurofighter, maar ook de Grijpen zijn inmiddels verouderde ontwerpen. Ik zie liever dat men zo modern mogelijk materiaal aanschaft voor de komende 30+ jaar...quote:Op zondag 16 juni 2013 21:54 schreef Matamalam het volgende:
@Bolter
Dus jij bent wel voorstander van de JSF? Waarom dan? Of toch niet? Lijkt me ook wel interessant om voorstanders te horen.
Het staat op Wikipedia dat Nederland een gedowngrade versie koopt, namelijk een versie met een slechter functionerende stealth-technologie. Toch best belangrijk. Ik had eerder in deze draad (heb jij dat gelezen?) nagevraagd of dat dit klopt aangezien ik niet direct er van uit ga dat alles wat op Wikipedia staat klopt, het werd bevestigd.quote:Op zondag 16 juni 2013 21:39 schreef Bolter het volgende:
[..]
NL gaat hier ook niet mee akkoord omdat er geen "gedowngrade" versie bestaat. Deze hele discussie staat zo ongelofelijk vol met fouten. Bij elk nieuwsbericht zijn er ook weer mensen die denken dat we de B-versie kopen e.d.
Dat zou best kunnen maar ik vind dat geen probleem, we moeten toch eens die beslissing nemen als we zelfstandig willen worden, beter nu dan in de toekomst dan, lijkt mij.quote:Op zondag 16 juni 2013 21:08 schreef DDDDDaaf het volgende:
Aanschaf van een Europees toestel betekent volgens mij echter wel dat de luchtmacht veel van zijn ondersteunende techniek (gereedschap enz.) bij het grof vuil kan zetten, aangezien dit al tijdenlang op Amerikaanse toestellen gericht is.
Was de EU formeel de opdrachtgever of werd het ontwikkeld door de bedrijven in de hoop dat tal van EU-landen het zouden kopen? Groot verschil, toch? Als de EU formeel de opdrachtgever is dan kunnen er harde afspraken worden gemaakt.quote:Op zondag 16 juni 2013 21:41 schreef Bolter het volgende:
[..]
Hmm, zoals bijvoorbeeld bij de Eurofighter? Waar Dassault dan halverwege opstapt en het ontwerp gedeeltelijk meeneemt?
In welk opzicht is het relevant dat de Europfighter wat verouderd is? Functioneert het daardoor slechter? Wat kan je met een JSF doen wat je niet met de Eurofighter kan doen? Behalve op een hele korte baan opstijgen en landen (cool maar het lijkt me niet relevant).quote:Op zondag 16 juni 2013 22:00 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik ben, eerlijk gezegd, vooralsnog ook voorstander van de JSF. Nederland heeft inmiddels jarenlange ervaring met Amerikaanse jachtvliegtuigen en de bijbehorende wapensystemen, ervaring die naadloos toepasbaar zal zijn op de JSF. Daarnaast is de JSF een multiroletoestel en bijv. de Eurofighter is puur als jachtvliegtuig ontworpen. De JSF is een veel moderner toestel, de Eurofighter, maar ook de Grijpen zijn inmiddels verouderde ontwerpen. Ik zie liever dat men zo modern mogelijk materiaal aanschaft voor de komende 30+ jaar...
Ik ben voornamelijk voorstander op het technische vlak en voor de gevechtsfilosofie waarvoor de F-35 ontworpen is. En derhalve denk ik ook dat het de enige optie die zinvol is voor de komende 50 jaar (geen illusies, maar het gene wat we nu aanschaffen moet nog wel eventjes mee). Een nieuw airframe met zeer uitgebreide sensor suite die daarbij makkelijker up-te-daten zal zijn dan de overige kandidaten.quote:Op zondag 16 juni 2013 21:54 schreef Matamalam het volgende:
@Bolter
Dus jij bent wel voorstander van de JSF? Waarom dan? Of toch niet? Lijkt me ook wel interessant om voorstanders te horen.
Dit bedoelde ik dus 3 posts terug met "mensen die denken dat we de B-versie kopen". Door dit soort zaken wordt een discussie voeren vrijwel onmogelijk gemaakt.quote:Op zondag 16 juni 2013 22:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
zicht is het relevant dat de Europfighter wat verouderd is? Functioneert het daardoor slechter? Wat kan je met een JSF doen wat je niet met de Eurofighter kan doen? Behalve op een hele korte baan opstijgen en landen (cool maar het lijkt me niet relevant).
Je begrijpt hopelijk wel dat geen enkele fabrikant aan dit soort megaprojecten begint zonder een toezegging van een regering? En als je denkt dat het huidige economische klimaat binnen de luchtvaart zo rooskleurig is dan ben je ook niet helemaal goed geïnformeerd.quote:Op zondag 16 juni 2013 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Was de EU formeel de opdrachtgever of werd het ontwikkeld door de bedrijven in de hoop dat tal van EU-landen het zouden kopen? Groot verschil, toch? Als de EU formeel de opdrachtgever is dan kunnen er harde afspraken worden gemaakt.
En wat als je wel met vijandelijke straaljagers te maken krijgt?quote:Ik lees behoorlijk vaak dat het niet de beste kist is; misschien niet de snelste, niet de meest wendbare, misschien valt het bereik "tegen". Maar als er een beetje verder wordt gekeken dan de neus lang is zal men zien dat de performance van de F-35 wordt geleverd wanneer het nodig is; namelijk met volle bewapening. Liever functionaliteit dan iets wat er goed uit ziet tijdens een airshow. En iedereen die daar ooit een F-16 / F-18 heeft gezien weet dat het nog steeds wel behoorlijk indrukwekkend zal zijn.
Jij stelt dat de bedrijven niet een versie met een slechtere stealth-functionaliteit verkopen aan Nederland dan dat ze leveren aan de USA?quote:[quote]Op zondag 16 juni 2013 22:37 schreef Bolter het volgende:
[..]
Dit bedoelde ik dus 3 posts terug met "mensen die denken dat we de B-versie kopen".
Ik ben bang dat zelfs dat niet voor voldoende afname van dergelijke, peperdure toestellen zorgt, daar zullen toch echt orders van buiten de EU voor nodig zijn. Van landen in de orde van grootte van bijv. India.quote:Op zondag 16 juni 2013 23:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik pleitte hierboven juist ervoor dat de Europese overheden gezamelijk een opdracht uitgeven voor de beste lucht- en ruimtevaartbedrijven die we hebben. Dan hebben ze dus toezeggingen van de regeringen voordat ze aan het project beginnen.
Als zij een toestel maken wat even goed of beter is voor dezelfde prijs als de Americaanse alternatieven dan zullen ook die toch wel X toestellen hiervan aanschaffen? Het is natuurlijk wel zo dat de USA met afstand de grootste afnemer is per miljoen mensen en dat je dus al veel klandizie verliest als Europese fabrikant.quote:Op zondag 16 juni 2013 23:21 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik ben bang dat zelfs dat niet voor voldoende afname van dergelijke, peperdure toestellen zorgt, daar zullen toch echt orders van buiten de EU voor nodig zijn. Van landen in de orde van grootte van bijv. India.
De VS kopen bijna nooit buitenlands materieel voor hun strijdkrachten. De enige uitzondering die ik me kan herinneren was een aangepaste versie van de Britse Harrier, die ze AV-8B doopten.quote:Op zondag 16 juni 2013 23:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als zij een toestel maken wat even goed of beter is voor dezelfde prijs als de Americaanse alternatieven dan zullen ook die toch wel X toestellen hiervan aanschaffen? Het is natuurlijk wel zo dat de USA met afstand de grootste afnemer is per miljoen mensen en dat je dus al veel klandizie verliest als Europese fabrikant.
Op welke punten verslaat de Gripen de F-35 dan? En zoveel goedkoper zal de NG, als 'ie er al komt, echt niet zijn (dat heeft een gozer van Saab allang toegegeven). Zoek maar eens op wat de Zwitsers betalen voor die kisten.quote:Op zondag 16 juni 2013 23:59 schreef Jian het volgende:
Niemand heeft mij tot op heden kunnen overtuigen van het nut van de aankoop van de F35 op grond van zijn capaciteiten. Het is volgens mij een ietwat logge "bommenwerper" die onder de maat presteert als het aankomt op acceleratie en wendbaarheid. Hij moet het volgens mij volledig hebben van zijn "discutabele" stealth en dat is dan ook nog een capaciteit die aardig/nuttig is bij aanvalsgolven in een nog niet veilig gestelde vijandelijke Fly Zone, maar de Amerikanen hebben in het verleden er meermaals blijk van gegeven dat ze in dat soort situaties vooral vertrouwen op hun eigen luchtmacht.
Als je kijkt naar een onderscheppingsjager of een verkenningsjager of een jager die opereert in een (redelijk) beheerste Fly Zone, dan denk ik eerder aan een Gripen E (NG) Hij is stukken goedkoper en je kunt er met de aanbieding van Saab echte aantallen van aanschaffen en volgens mij verslaat hij de F35, behalve op stealth, op veel belangrijke punten.
Mijn conclusie is dan ook nog steeds dat de F35 wordt aangeschaft om politiek/economische redenen en niet om zijn capaciteiten. En och, zo lang we deel uitmaken van de NAVO is dat misschien ook helemaal niet zo belangrijk.
Op welke gebieden de Gripen de F-35 klopt is in de vorige topic reeks over de JSF ruimschoots aan bod geweest, maar zoals ik al zei, op bijna alle gebieden, behalve op het gebied van stealth en dan heb ik het natuurlijk puur over de capaciteiten van het vliegtuig.quote:Op maandag 17 juni 2013 00:38 schreef Radegast het volgende:
[..]
Op welke punten verslaat de Gripen de F-35 dan? En zoveel goedkoper zal de NG, als 'ie er al komt, echt niet zijn (dat heeft een gozer van Saab allang toegegeven). Zoek maar eens op wat de Zwitsers betalen voor die kisten.
De Gripen is sneller, wendbaarder, kan opstijgen vanaf en landen op een autoweg, kan binnen 10 min getankt en herbewapend worden door een crew van 5 man met een vrachtwagen. Hij beschikt over moderne sensoren en niet te vergeten 's werelds beste datalink.........en ja de JSF kan meer bewapening dragen als ie gebruikt maakt van zijn externe ophangingspunten, maar ja dan is ie zijn stealth kwijt en zo kunnen we nog wel even doorgaan met voor- en nadelen maar dit is geen nieuwe discussie natuurlijk, zoals ik al eerder zei, deze discussie is in meerdere gerelateerde topics reeds gevoerd.quote:Op maandag 17 juni 2013 01:17 schreef Radegast het volgende:
Ik geef je meteen gelijk als je zegt dat de aanschaf van de F-35 meer een politieke kewstie is dan wat anders, maar even terug naar de Gripen vs F-35.
De F-35 heeft bijvoorbeeld een grotere actieradius dan de Gripen, en kan meer bewapening dragen.
Wat dacht je van sensoren, radar etc?
Nieuwer is niet altijd beter. De JSF is niet alleen een multirole, ook die multiroleversie van ons is weer een variant op een platform waar ook VTOL-ers van moeten worden gemaakt. Dat is dus vanzelf een compromis, je moet concessies doen om VTOL mogelijk te maken, en dat gaat dus ten koste van andere kwaliteiten. Dat was bij de Harrier al zo, als je daarvan een versie maakt zonder VTOL wordt het ook geen goede straaljager van die tijd.quote:Op zondag 16 juni 2013 22:00 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik ben, eerlijk gezegd, vooralsnog ook voorstander van de JSF. Nederland heeft inmiddels jarenlange ervaring met Amerikaanse jachtvliegtuigen en de bijbehorende wapensystemen, ervaring die naadloos toepasbaar zal zijn op de JSF. Daarnaast is de JSF een multiroletoestel en bijv. de Eurofighter is puur als jachtvliegtuig ontworpen. De JSF is een veel moderner toestel, de Eurofighter, maar ook de Grijpen zijn inmiddels verouderde ontwerpen. Ik zie liever dat men zo modern mogelijk materiaal aanschaft voor de komende 30+ jaar...
Volgens mij is stealth niet zozeer een eigenschap van een vliegtuig, maar van een missie, waar je dan een geschikt toestel voor nodig hebt. Het is een combinatie van een laag radarprofiel met een met behulp van intelligence uitgestippelde route door een radarnetwerk. Zonder die (Amerikaanse) intelligence gaat zo'n vliegtuig gewoon opgemerkt worden.quote:Op maandag 17 juni 2013 00:57 schreef Jian het volgende:
Nogmaals ik word graag overuigd van de geweldige capaciteiten van de JSF, maar tot op heden hoor ik alleen het punt van stealth en zelfs dat is discutabel
Ik denk dat hij fulltime vliegtuigspotter is geworden. Daarom wilde hij ook zo graag die JSF: Je hoort hem al een half uur vantevoren aankomen, de kans dat hij al hoog is geklommen is vrij klein en voordat hij voorbij is ben je ook even verder. Dus je kunt op de dooie akkertje wat foto's nemen.quote:Op maandag 17 juni 2013 12:56 schreef Basp1 het volgende:
Wat doet mat herben tegenwoordig eigenlijk. Want volgens mij heeft hij met de LPF toendertijd de doorslag gegeven aan de beslissing van de JSF aanschaf. De Wikipedia pagina over hem stopt in 2010.
Die zit bij de vrijmetselarij.quote:Op maandag 17 juni 2013 12:56 schreef Basp1 het volgende:
Wat doet mat herben tegenwoordig eigenlijk. Want volgens mij heeft hij met de LPF toendertijd de doorslag gegeven aan de beslissing van de JSF aanschaf. De Wikipedia pagina over hem stopt in 2010.
Nou, wat staat er dan precies op Wikipedia? En er wordt inderdaad geen versie verkocht met verminderde stealth-functionaliteit. Je begrijpt hopelijk wel dat met een "B-variant" ik de STOVL versie bedoel en niet A,B,C als kwaliteitsschaal.quote:Op zondag 16 juni 2013 23:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
slechtere stealth-functionaliteit verkopen aan Nederland dan dat ze leveren aan de USA?
Nogmaals, ik ga slechts af op wat ik op Wikipedia heb gelezen en ik heb het voorzichtigheidshalve nagevraagd hier. Als jij met bronnen kan aantonen dat hetgeen gesteld wordt op Wikipedia niet klopt dan verneem ik het graag. Als jij stelt dat die verminderde stealth-functionaliteit niet relevant is, prima, maar dan moet je niet stellen dat het onzin is dat we een gedowngrade versie kopen.
Ik doelde natuurlijk op de Typhoon.quote:Op zondag 16 juni 2013 23:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik pleitte hierboven juist ervoor dat de Europese overheden gezamelijk een opdracht uitgeven voor de beste lucht- en ruimtevaartbedrijven die we hebben. Dan hebben ze dus toezeggingen van de regeringen voordat ze aan het project beginnen.
[..]
Ik heb niets gezegd over de goedkoopste. Het beschikbare budget blijft, lijkt mij, ook gelijk. Enkel het aantal kisten zal variëren. En de F-35 zal juist het beste presteren op het moment dat wij met vijandelijke vliegtuigen te maken krijgen.quote:En wat als je wel met vijandelijke straaljagers te maken krijgt?
Stel dat we enkel het vliegen met bewapening vergelijken tussen toestellen is dan de F-35 volgens jou de goedkoopste straaljager die goed met voldoende wapens kan vliegen?
[..]
http://www.bnr.nl/nieuws/(...)iegende-schietschijfquote:Op donderdag 13 juni 2013 18:39 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Hoezo een is jsf faalproject?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |