Engels. Sowieso omdat het de originele taal is en er dus niets verloren kan zijn gegaan door vertalingen. Daarnaast wat padlarf zegt, die namen in het Nederlands zijn echt ECHT slecht.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 00:30 schreef Miousana het volgende:
Aan de boekenlezers: Lezen jullie de boeken in het Nederlands of in het Engels? En wat zouden jullie aanraden?
Ik weet dat dit topic niet bedoeld is voor de boeken, maar het andere topic staat vol met spoilers neem ik aan. Daar kom ik liever niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Over die martelaar van Theon.
Ramsey? Dat is de bastaard zoon van Roose Bolton.quote:
quote:Op vrijdag 14 juni 2013 01:27 schreef RickoKun het volgende:
Nee, dat is de achternaam die elke bastaard in het noorden krijgt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Over die martelaar van Theon.
Elk gebied heeft zijn eigen bastaardnaam:
Flowers: The Reach
Hill: The Westerlands
Pyke: Iron Islands
Rivers: The Riverlands
Sand: Dorne
Snow: The North
Stone: The Vale of Arryn
Storm: The Stormlands
Waters: The Crownlandsand then...
Ah, zo!quote:Op vrijdag 14 juni 2013 01:46 schreef Schalks. het volgende:
[..]
Nee, dat is de achternaam die elke bastaard in het noorden krijgt.
Waters: The Crownlands
Tot mijn grote schande moet ik bekennen dat ik ze in het Nederlands leesquote:Op vrijdag 14 juni 2013 00:30 schreef Miousana het volgende:
Aan de boekenlezers: Lezen jullie de boeken in het Nederlands of in het Engels? En wat zouden jullie aanraden?
Ik weet dat dit topic niet bedoeld is voor de boeken, maar het andere topic staat vol met spoilers neem ik aan. Daar kom ik liever niet.
En Robert was nog steeds vergiftigd geweest en had nog steeds Ned aangewezen als guardian of the realm tot Joffrey meerderjarig werd. Daar ging het mis, toen Ned die wens tot uitvoer bracht. En dat had hij ook gedaan als Joffrey echt van Robert was geweest, het was immers een bevel van de koning. En dat had hij ook gedaan als Bran nog kon lopen en Tyrion veilig op de rock had gezeten. En Cersei en Petyr hadden dat dan ook nog steeds op laten blazen, want Cersei wil macht en Petyr wraakquote:Op donderdag 13 juni 2013 22:01 schreef Amnon het volgende:
[..]
Maar dan was Ned nog steeds op zoek geweest naar het geheim van Jon Arryn, waar hij door was gestorven, want hij was vergiftigd stond in de brief van Lysa Arryn (en Tyrion komt er vervolgens achter dat dat Pycelle was die hem had vergiftigd, of was dat niet in de serie?). Vervolgens was Ned er dus achter gekomen, werd hij gevangen genomen en onthoofd, etc. Stannis wist het ook al, dus die zou het vroeg of laat ook bekend gemaakt hebben.
quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:26 schreef Hierro het volgende:
[..]
Stannis had de troepen om King's Landing over te nemen, alleen de wildfire-truc weerhield hem hiervan. Ik weet niet hoe het precies zit met de kaart maar volgens mij moest Robb eerst door vijandelijk territorium om King's Landing te bereiken, terwijl Stannis King's Landing zo kon binnenvaren. Robb had trouwens niet de troepen om King's Landing over te nemen, maar de Iron Throne was ook niet zijn doel. Hij wilde slechts dat het Noorden onafhankelijk werd.
Als je nu nog aan de boeken wil beginnen, pak dan maar Engels inderdaad. Ik ben gaan lezen voordat de HBO serie kwam. Toch wel grappig om Jon Sneeuw in Slot Zwart te zien zitten terwijl anderen in Koningslanding en Drakensteen zitten te broeden.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 00:45 schreef padlarf het volgende:
Engels, in godsnaam Engels. Tenzij je ook vertaalde namen wil zien.
Het verhaal in de serie en het verhaal in de boeken lopen inmiddels zover uiteen dat een boeklezer ook niet meer per se kan vertellen waar het in de serie naartoe gaat. Er zijn vast wel bepaalde ijkpunten te benoemen (grote power shifts, sterfgevallen, etc.), maar in de daaronder liggende details zitten een hoop verschillen. Personages die in de boeken voorkomen worden in de serie weggelaten en andere personages worden erbij verzonnen, bijv. Ros (de roodharige prostituee) of Locke (die Jaime en Brienne gevangen nam).quote:Op vrijdag 14 juni 2013 08:52 schreef daanko het volgende:
Zou je aanraden om de boeken nu nog te lezen?
Ik heb een dubbel gevoel erbij om nu na / tijdens de serie kijken ook nog de boeken te gaan lezen.
Voor mij eigenlijk meer een reden om iets anders te gaan lezen.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 09:07 schreef Chevalric het volgende:
[..]
Het verhaal in de serie en het verhaal in de boeken lopen inmiddels zover uiteen dat een boeklezer ook niet meer per se kan vertellen waar het in de serie naartoe gaat. Er zijn vast wel bepaalde ijkpunten te benoemen (grote power shifts, sterfgevallen, etc.), maar in de daaronder liggende details zitten een hoop verschillen. Personages die in de boeken voorkomen worden in de serie weggelaten en andere personages worden erbij verzonnen, bijv. Ros (de roodharige prostituee) of Locke (die Jaime en Brienne gevangen nam).
Nou, ik denk dat het juist wel handig is dat je serie hebt gekeken. Ik snap nog steeds minstens de helft niet,en dat is een van de redenen dat ik het maar eens wil lezen en ik heb nu op zich een mooie basis voor de boeken. Ik ga er vandaag in beginnen :-) Seizoen 1 is misschien een beetje saai dan, dat overlapt kennelijk het meest, maar daarna wordt het alleen maar interessanter. Heb ik het idee. Ik kan mijn spoiler-loze ervaringen van het lezen van de boeken nadat ik de serie al gezien heb wel delen in dit topicquote:Op vrijdag 14 juni 2013 09:09 schreef daanko het volgende:
[..]
Voor mij eigenlijk meer een reden om iets anders te gaan lezen.
Anders wordt het helemaal zo complex voor mij, hehe.
Zit al te denken om de hele serie opnieuw te kijken om alles weer goed op een rijtje te hebben en er zeker van te zijn dat ik niks gemist heb.
quote:Op vrijdag 14 juni 2013 00:45 schreef padlarf het volgende:
Engels, in godsnaam Engels. Tenzij je ook vertaalde namen wil zien.
O Dragonstone is inderdaad maar een kort boottripje richting Blackwater Bayquote:Op vrijdag 14 juni 2013 08:13 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Stannis kon inderdaad zo van z'n eiland Dragonstone naar King's Landing varen. Robb heeft een hele campagne moeten voeren om überhaupt zo dicht in de buurt te komen. Die is in ieder geval tot Harrenhal gekomen. Maar die had volgens mij ook niet de manschappen om King's Landing te bestormen.
Nice, thanks!quote:Op vrijdag 14 juni 2013 01:46 schreef Schalks. het volgende:
[..]
Nee, dat is de achternaam die elke bastaard in het noorden krijgt.
Waters: The Crownlands
| Forum Opties | |
|---|---|