de d50 moet 800 nog wel trekken hoorquote:Op zondag 23 juni 2013 17:53 schreef IrishBastard het volgende:
Vond ik niet zo'n leuk idee voor de kat, zat tig foto's te schieten
Ik heb wel een wat ouder toestel (Nikon D50) die volgens mij bij hoge ISO waarden al best korrelig wordt...
Mja moet je even kijken hoe sterk je hem dan moet zettenquote:Op zondag 23 juni 2013 19:11 schreef IrishBastard het volgende:
Ze ligt een beetje te ver binnen, dus ik kan het niet vergelijken met vanmiddag. Als ik 'm dan nu op automatisch zet met zachte flits zie ik wel dat scheelt, maar niet optimaal
Dat is vooral oefenen. Liefst heel zacht flitsen, dan krijg je een beetje dit effect:quote:Op zondag 23 juni 2013 17:44 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik kan prima op 800 hoor
En bij tegenlicht zacht inflitsen was het toch?
Mooi!quote:Op zondag 23 juni 2013 19:18 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Dat is vooral oefenen. Liefst heel zacht flitsen, dan krijg je een beetje dit effect:
[ afbeelding ]
Die is genomen tegen de felle zon in
Jup, zo zacht mogelijk inflitsen, puur om de donkere schaduwen in te vullen. Te hard en alle structuur is uit je portret. Juist door het tegenlicht krijg je meer structuur in je foto. De schaduwen vallen aan de zichtzijde, waar je bij een zon uit de rug eigenlijk helemaal geen schaduwen meer hebt. Ik vind tegenlichtfoto's vaak juist erg mooi.quote:Op zondag 23 juni 2013 19:18 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Dat is vooral oefenen. Liefst heel zacht flitsen, dan krijg je een beetje dit effect:
[ afbeelding ]
Dank jequote:Op zondag 23 juni 2013 19:23 schreef Danny het volgende:
[..]
Jup, zo zacht mogelijk inflitsen, puur om de donkere schaduwen in te vullen. Te hard en alle structuur is uit je portret. Juist door het tegenlicht krijg je meer structuur in je foto. De schaduwen vallen aan de zichtzijde, waar je bij een zon uit de rug eigenlijk helemaal geen schaduwen meer hebt. Ik vind tegenlichtfoto's vaak juist erg mooi.
Complimenten voor deze foto trouwens. Mooi portret zo. De harde schaduw naast de neusvleugel is jammer. Een diffuser of indirecte flits was nog net wat mooier geweest (of invullen met een reflector evt), maar het is een mooie plaat.
Mooie fotoquote:Op zondag 23 juni 2013 19:18 schreef Mirjam het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Het was heel erg warm, dat is echt weerkaatsing van zweetquote:Op zondag 23 juni 2013 19:42 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Mooie fotoVind persoonlijk alleen de hele witte weerkaatsing van zijn huid iets minder, maar dat is denk ik onvermijdelijk bij het flitsen?
Zijn keigoede foto`s hoor, toppiequote:Op zondag 23 juni 2013 12:08 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Zo ik heb gisteren avond ook wat gespeeld.
Het licht was echt waardeloos maarja.
Heb dit 1 keer eerder gedaan en toen had ik de lens net een dag.
Dit was mijn tweede poging.
[ link | afbeelding ]
DSC_3956 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
[ link | afbeelding ]
DSC_3963 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
[ link | afbeelding ]
DSC_3909 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
En een zwarte kat op een lichte achtergrond, altijd lastig. Belichtingcompensatie aanpassen, EV +2 wel, denk ik. Of spotmeting gebruiken.quote:Op zondag 23 juni 2013 17:21 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Bij weinig licht altijd eerst iso omhoog, dan pas omlaag gaan in sluitertijd. En dan niet te laag, anders zijn je foto's bewogen en/of onscherp.
Thanx baalde wel van het licht. Het soort licht en hoe het geplaatst werd was een beetje mweh.quote:
Nee hoor. Tenminste bij mijn d5100 kan ik de hardheid/felheid van de flitser die al op de camera zit instellen.quote:Op zondag 23 juni 2013 21:17 schreef Nezhi het volgende:
Hoe kun je zacht inflitsen? Moet dat met een externe flitser? Want als ik de flitser op mijn camera gebruik vind ik het extreem lelijk
Klopt idd, ik heb van de week dat even schoongeblazen met een borstelblaasbalje en de puntjes zijn weg.quote:Op zondag 23 juni 2013 12:16 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Als het om een dslr gaat en de puntjes niet op de foto zelf staan; stof op je matglas. Dat matglas zit in het 'plafond' van het gat achter je lensmount, en is prima schoon te blazen met een (gefilterde!) blaasbalg.
Okequote:Op zondag 23 juni 2013 00:34 schreef Mirjam het volgende:
Focusprobleem denk ik, leg idd je focuspunt in hetmmidden, dus niet auto, dan scherpstellen op de bloem en afklikken maar
DSLR?quote:Op zondag 23 juni 2013 21:17 schreef Nezhi het volgende:
Hoe kun je zacht inflitsen? Moet dat met een externe flitser? Want als ik de flitser op mijn camera gebruik vind ik het extreem lelijk
Vanaf 5 minuten, dit is wat jullie bedoelen toch? Dan heb ik het gevondenquote:Op zondag 23 juni 2013 21:27 schreef Danny het volgende:
[..]
DSLR?
Doorgaans zit op DSLR's met ingebouwde flitser een knopje met zo'n flitssymbool met daarbij zo'n +/- symbooltje. Anders kun je het via het menu wel in stapjes van 1/3 stop instellen.
Handmatig je focuspunt daar leggen waar de bloem bijv. in beeld staatquote:Op zondag 23 juni 2013 21:26 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Oke
maar wat bedoel je dan precies? ik mijn Canon zie ik van de blokjes die rood oplichten en dan denk ik ,hij staat goed druk maar af.
Je bedoelt met die AF blokjes. ik heb net gekeken en bij de TV stand staan ze allemaal aanquote:Op zondag 23 juni 2013 22:30 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Handmatig je focuspunt daar leggen waar de bloem bijv. in beeld staat
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |