Ik ben er ook niet zo in thuis. Ik denk niet dat kwade trouw nodig is, als mevrouw handelingsonbekwaam was dan is het testament niet meer geldig. Die erfenis zal dan vast wel terug te halen zijn, maar er moet dan wel binnen een bepaalde termijn naar de rechter zijn gestapt. DENK IK.quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Even hypothetisch. Is dan de erfenis nog zoveel jaar na dato terug te halen bij nicht Mathilde? Is het haar aan te rekenen dat zij als enige erfgenaam overbleef? Of is dan nog een bemoeilijkende bijkomstigheid dat bewezen moet worden dat nicht M. te kwader trouw tante J. heeft aangezet tot het wijzigen van het testament terwijl tante J. handelingsonbekwaam was?
Hypothetisch, hè.
Ik heb mijn ernstige twijfels of een erfenis terug te vorderen is. Nicht M. had de volledige vrijheid om al die tonnen over de balk te smijten in een heftige week Las Vegas. Dan kan het toch niet zo zijn dat ze, omdat een advocaat een fout heeft gemaakt, de rest van haar leven een schuld heeft omdat ze de erfenis moet terug betalen?quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:12 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik ben er ook niet zo in thuis. Ik denk niet dat kwade trouw nodig is, als mevrouw handelingsonbekwaam was dan is het testament niet meer geldig. Die erfenis zal dan vast wel terug te halen zijn, maar er moet dan wel binnen een bepaalde termijn naar de rechter zijn gestapt. DENK IK.
Art 4:216 BWquote:Op donderdag 13 juni 2013 16:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb mijn ernstige twijfels of een erfenis terug te vorderen is.
Zoals ik al zei, ik weet het allemaal niet zeker.quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb mijn ernstige twijfels of een erfenis terug te vorderen is. Nicht M. had de volledige vrijheid om al die tonnen over de balk te smijten in een heftige week Las Vegas. Dan kan het toch niet zo zijn dat ze, omdat een advocaat een fout heeft gemaakt, de rest van haar leven een schuld heeft omdat ze de erfenis moet terug betalen?
quote:Een door de rechter benoemde vereffenaar kan hetgeen uit de nalatenschap aan een legataris is uitgekeerd, binnen drie jaar daarna terugvorderen, voor zover dit nodig is om schulden als bedoeld in artikel 7 lid 1 onder a tot en met g te voldoen. Artikel 122 lid 1 is van overeenkomstige toepassing.
Binnen drie jaar. Dus waarschijnlijk is TS dus al te laat, mocht ze überhaupt gelijk krijgen van een rechter..quote:
Art4:216 BWquote:
Art 4:7 lid 1 BWquote:Een door de rechter benoemde vereffenaar kan hetgeen uit de nalatenschap aan een legataris is uitgekeerd, binnen drie jaar daarna terugvorderen, voor zover dit nodig is om schulden als bedoeld in artikel 7 lid 1 onder a tot en met g te voldoen. Artikel 122 lid 1 is van overeenkomstige toepassing.
Art 4:122 lid 1 BWquote:Schulden van de nalatenschap zijn:
a. de schulden van de erflater die niet met zijn dood tenietgaan, voor zover niet begrepen in onderdeel i;
b. de kosten van lijkbezorging, voor zover zij in overeenstemming zijn met de omstandigheden van de overledene;
c. de kosten van vereffening van de nalatenschap, met inbegrip van het loon van de vereffenaar;
d. de kosten van executele, met inbegrip van het loon van de executeur;
e. de schulden uit belastingen die ter zake van het openvallen der nalatenschap worden geheven, voor zover zij op de erfgenamen komen te rusten;
f. de schulden die ontstaan door toepassing van afdeling 2 van titel 3;
g. de schulden ter zake van legitieme porties waarop krachtens artikel 80 aanspraak wordt gemaakt
quote:Een legataris wiens legaat wordt ingekort of verminderd, is bevoegd volledige voldoening van het legaat te verlangen, mits hij het bedrag van de inkorting of vermindering in geld oplegt.
Zij? Of hij?quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:20 schreef Peter het volgende:
[..]
Binnen drie jaar. Dus waarschijnlijk is TS dus al te laat, mocht ze überhaupt gelijk krijgen van een rechter..
quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:21 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat heeft daar niks mee te maken. Daar gaat enkel over de schulden uit de nalatenschap (kosten lijkbezorging e.d.).
quote:g. de schulden ter zake van legitieme porties waarop krachtens artikel 80 aanspraak wordt gemaakt
Maar dat gaat over de legitieme portie. Daar is in het hypothetische voorbeeld geen sprake van. Er staat "wijziging van het testament", dus ik neem aan dat er eerst de 4 neven&nichten stonden genoemd, en dat nicht Mathilda op slinkse wijze de juridisch handelsbekwame maar feitelijk zeer demente tante het testament heeft laten veranderen.quote:
Klopt, maar Leandra zei "een erfenis", dus ging ik ervan uit dat het een algemene vraag was. Daarom citeerde ik ook alleen dat deel van haar postquote:Op donderdag 13 juni 2013 16:26 schreef DonJames het volgende:
[..]
Maar dat gaat over de legitieme portie. Daar is in het hypothetische voorbeeld geen sprake van. Er staat "wijziging van het testament", dus ik neem aan dat er eerst de 4 neven&nichten stonden genoemd, en dat nicht Mathilda op slinkse wijze de juridisch handelsbekwame maar feitelijk zeer demente tante het testament heeft laten veranderen.
Speculatie!quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:26 schreef DonJames het volgende:
[..]
Maar dat gaat over de legitieme portie. Daar is in het hypothetische voorbeeld geen sprake van. Er staat "wijziging van het testament", dus ik neem aan dat er eerst de 4 neven&nichten stonden genoemd, en dat nicht Mathilda op slinkse wijze de juridisch handelsbekwame maar feitelijk zeer demente tante het testament heeft laten veranderen.
Er staat nergens dat het testament aangepast is, het aantal erfgenamen is aangepast en dat kan uitstekend door een testament op te maken terwijl er voorheen geen testament wasquote:Op donderdag 13 juni 2013 16:26 schreef DonJames het volgende:
[..]
Oh, het is mijn schuld weerquote:Op donderdag 13 juni 2013 16:27 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Klopt, maar Leandra zei "een erfenis", dus ging ik ervan uit dat het een algemene vraag was. Daarom citeerde ik ook alleen dat deel van haar post
Ik ben bang dat je daar in een (nota bene door jou verzonnen) hypothetische situatie nooit helemaal aan ontkomt..quote:
Als je nou het hele topic zou lezen, dan zou je weten dat TS zelf uitgaat van de hypothese die jij noemt en we hem juist in de richting hebben gezet van het verifiëren van wat slechts vermoedens zijn.quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:29 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik ben bang dat je daar in een (nota bene door jou verzonnen) hypothetische situatie nooit helemaal aan ontkomt..
Ja, dat staat er wel:quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:28 schreef Leandra het volgende:
Er staat nergens dat het testament aangepast is,
...
Let wel, ik heb het over het hypothetische voorbeeld dat door Lienekien is geschetst.quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:08 schreef Lienekien het volgende:
...dat nicht M. te kwader trouw tante J. heeft aangezet tot het wijzigen van het testament terwijl tante J. handelingsonbekwaam was?
Hypothetisch, hè.
Oh..... ik had het over de OPquote:Op donderdag 13 juni 2013 16:32 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja, dat staat er wel:
[..]
Let wel, ik heb het over het hypothetische voorbeeld dat door Lienekien is geschetst.
Dat weet ik, ik heb het hele topic ook gelezen. Ik stelde alleen een vraag over jouw hypothetische voorbeeld. Dat staat ook gewoon in mijn post.quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als je nou het hele topic zou lezen, dan zou je weten dat TS zelf uitgaat van de hypothese die jij noemt en we hem juist in de richting hebben gezet van het verifiëren van wat slechts vermoedens zijn.
O ja.quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:33 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat weet ik, ik heb het hele topic ook gelezen. Ik stelde alleen een vraag over jouw hypothetische voorbeeld. Dat staat ook gewoon in mijn post.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |