abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127733864
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 23:37 schreef ikbenschipper het volgende:

[..]

Met jou beperkte informatie kunnen we je niet meer helpen. Het lijkt me niet meer dan gebruikelijk dat je ons nog even update
Wil ik best, maar er wordt hier een karikatuur geschetst over wat ik wil. En mijn informatie is zeker beperkt, maar zoals ik 70 post hierboven al aangaf ben ik er nog maar kort mee bezig. Bepaalde dingen moeten nog opgevraagd worden en mijn eerste orienterende gesprek met een juridisch adviseur heb ik morgen pas.

Kan geen ijzer met handen breken.
  woensdag 12 juni 2013 @ 23:40:14 #212
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_127733869
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 23:33 schreef tsjakka het volgende:

[..]

En bij twijfel?
Niet genoemd is niet genoemd. Punt.Het gaat je dus niks aan.
Je kan de handelingsbekwaamheid van je tante ten tijde van het tekenen van het testament ter discussie stellen bij de rechter (kans op succes waarschijnlijk miniem, maar goed: zoek het eens uit). Mocht je gelijk krijgen wordt het testament ongeldig verklaart en wordt er alsnog verdeeld alsof ze geen testament had gemaakt.

Maar de inhoud van het testament gaat je alsnog niks aan (al weet je dat al: je (achter?)nicht was wrs de enige erfgenaam in dat testament).
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_127733924
Was er een eerder testament waarvan jij weet dat jij als erfgenaam daar genoemd stond?
dag
pi_127733935
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 23:40 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Niet genoemd is niet genoemd. Punt.Het gaat je dus niks aan.
Je kan de handelingsbekwaamheid van je tante ten tijde van het tekenen van het testament ter discussie stellen bij de rechter (kans op succes waarschijnlijk miniem, maar goed: zoek het eens uit). Mocht je gelijk krijgen wordt het testament ongeldig verklaart en wordt er alsnog verdeeld alsof ze geen testament had gemaakt.

Maar de inhoud van het testament gaat je alsnog niks aan (al weet je dat al: je (achter?)nicht was wrs de enige erfgenaam in dat testament).
Zéér belangrijke zin ;)
pi_127733968
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 23:40 schreef tsjakka het volgende:

[..]

Wil ik best, maar er wordt hier een karikatuur geschetst over wat ik wil. En mijn informatie is zeker beperkt, maar zoals ik 70 post hierboven al aangaf ben ik er nog maar kort mee bezig. Bepaalde dingen moeten nog opgevraagd worden en mijn eerste orienterende gesprek met een juridisch adviseur heb ik morgen pas.

Kan geen ijzer met handen breken.
Dan ben ik morgen erg benieuwd naar hoe de jurist er over denkt.
Doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
pi_127733995
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 23:40 schreef Peter het volgende:
Was er een eerder testament waarvan jij weet dat jij als erfgenaam daar genoemd stond?
Weet ik niet.

Maar ik vermoed (aangrenzende zekerheid) dat in eerste instantie geen testament was :)
  woensdag 12 juni 2013 @ 23:42:03 #217
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_127733999
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 23:40 schreef Peter het volgende:
Volgens mij niet. Hij weet gewoon dat er 4 (achter)neven/nichten nog in leven zijn.
  woensdag 12 juni 2013 @ 23:42:42 #218
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_127734040
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 23:41 schreef tsjakka het volgende:

[..]

Zéér belangrijke zin ;)
Ja, maar de notaris controleert dat, dus je kans op succes is miniem ;)
pi_127734135
Trouwens, de artsen die de erflater behandelden hebben een beroepsgeheim. Er is een beslagverbod op medische dossiers (art. 98 Sv), en onder de uitzonderingsgronden daarvoor valt een civiele procedure zoals een erfrechtkwestie over het algemeen niet. De dossiers kunnen dus niet hiervoor worden ingezien (tenzij patient bij leven iemand had gemachtigd en deze persoon toestemming geeft).
pi_127734250
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 23:42 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ja, maar de notaris controleert dat, dus je kans op succes is miniem ;)
Mwoah, to much for internetzzz laten we maar zeggen ;)

Maar onderschat niet het overweldigende wijs dat ze niet handelsbekwaam was. En jouw onmetelijke vertrouwen in notarissen is een andere discussie.
  woensdag 12 juni 2013 @ 23:48:52 #221
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_127734376
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 23:46 schreef tsjakka het volgende:

[..]

Mwoah, to much for internetzzz laten we maar zeggen ;)

Maar onderschat niet het overweldigende wijs dat ze niet handelsbekwaam was. En jouw onmetelijke vertrouwen in notarissen is een andere discussie.
1. Je weet helemaal niet of ze niet handelingsbekwaam was. Dat hóóp je.
2. Er zijn gewoon registers voor die in te zien zijn door notarissen. En die doen dat heus.
3. Jij kunt het ook opzoeken: http://curateleregister.rechtspraak.nl/

Maar: keep on dreaming :*
pi_127740291
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 23:48 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

1. Je weet helemaal niet of ze niet handelingsbekwaam was. Dat hóóp je.
2. Er zijn gewoon registers voor die in te zien zijn door notarissen. En die doen dat heus.
3. Jij kunt het ook opzoeken: http://curateleregister.rechtspraak.nl/

Maar: keep on dreaming :*
Hij wil haar postuum handelingsonbekwaam verklaren. Zal hij dus goed bewijs voor nodig hebben.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_127753280
Excuses, legitieme portie betreft alleen kinderen. Een testament is na het eenmaal opmaken er van niet meer terug te draaien. Denk dat je achter het net vist helaas..
  donderdag 13 juni 2013 @ 16:08:08 #224
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_127754049
quote:
2s.gif Op donderdag 13 juni 2013 09:27 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Hij wil haar postuum handelingsonbekwaam verklaren. Zal hij dus goed bewijs voor nodig hebben.
Even hypothetisch. Is dan de erfenis nog zoveel jaar na dato terug te halen bij nicht Mathilde? Is het haar aan te rekenen dat zij als enige erfgenaam overbleef? Of is dan nog een bemoeilijkende bijkomstigheid dat bewezen moet worden dat nicht M. te kwader trouw tante J. heeft aangezet tot het wijzigen van het testament terwijl tante J. handelingsonbekwaam was?

Hypothetisch, hè.
The love you take is equal to the love you make.
pi_127754149
Update?
pi_127754248
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:08 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Even hypothetisch. Is dan de erfenis nog zoveel jaar na dato terug te halen bij nicht Mathilde? Is het haar aan te rekenen dat zij als enige erfgenaam overbleef? Of is dan nog een bemoeilijkende bijkomstigheid dat bewezen moet worden dat nicht M. te kwader trouw tante J. heeft aangezet tot het wijzigen van het testament terwijl tante J. handelingsonbekwaam was?

Hypothetisch, hè.
Ik ben er ook niet zo in thuis. Ik denk niet dat kwade trouw nodig is, als mevrouw handelingsonbekwaam was dan is het testament niet meer geldig. Die erfenis zal dan vast wel terug te halen zijn, maar er moet dan wel binnen een bepaalde termijn naar de rechter zijn gestapt. DENK IK. :P
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  donderdag 13 juni 2013 @ 16:15:48 #227
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_127754401
quote:
2s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:12 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ik ben er ook niet zo in thuis. Ik denk niet dat kwade trouw nodig is, als mevrouw handelingsonbekwaam was dan is het testament niet meer geldig. Die erfenis zal dan vast wel terug te halen zijn, maar er moet dan wel binnen een bepaalde termijn naar de rechter zijn gestapt. DENK IK. :P
Ik heb mijn ernstige twijfels of een erfenis terug te vorderen is. Nicht M. had de volledige vrijheid om al die tonnen over de balk te smijten in een heftige week Las Vegas. Dan kan het toch niet zo zijn dat ze, omdat een advocaat een fout heeft gemaakt, de rest van haar leven een schuld heeft omdat ze de erfenis moet terug betalen?
  donderdag 13 juni 2013 @ 16:17:13 #228
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_127754458
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik heb mijn ernstige twijfels of een erfenis terug te vorderen is.
Art 4:216 BW
pi_127754476
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik heb mijn ernstige twijfels of een erfenis terug te vorderen is. Nicht M. had de volledige vrijheid om al die tonnen over de balk te smijten in een heftige week Las Vegas. Dan kan het toch niet zo zijn dat ze, omdat een advocaat een fout heeft gemaakt, de rest van haar leven een schuld heeft omdat ze de erfenis moet terug betalen?
Zoals ik al zei, ik weet het allemaal niet zeker. :P Dat soort dingen zou je eigenlijk eens aan een prof moeten vragen, lijkt me wel interessant.
  donderdag 13 juni 2013 @ 16:17:43 #230
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_127754481
quote:
6s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:17 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Art 4:216 BW
Doe eens de tekst.
pi_127754520
quote:
Een door de rechter benoemde vereffenaar kan hetgeen uit de nalatenschap aan een legataris is uitgekeerd, binnen drie jaar daarna terugvorderen, voor zover dit nodig is om schulden als bedoeld in artikel 7 lid 1 onder a tot en met g te voldoen. Artikel 122 lid 1 is van overeenkomstige toepassing.
  donderdag 13 juni 2013 @ 16:20:34 #232
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_127754607
Binnen drie jaar. Dan kan TS wel stoppen.
pi_127754609
quote:
2s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:18 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Binnen drie jaar. Dus waarschijnlijk is TS dus al te laat, mocht ze überhaupt gelijk krijgen van een rechter..
dag
  donderdag 13 juni 2013 @ 16:21:00 #234
179075 hugecooll
pi_127754618
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Doe eens de tekst.
Art4:216 BW
quote:
Een door de rechter benoemde vereffenaar kan hetgeen uit de nalatenschap aan een legataris is uitgekeerd, binnen drie jaar daarna terugvorderen, voor zover dit nodig is om schulden als bedoeld in artikel 7 lid 1 onder a tot en met g te voldoen. Artikel 122 lid 1 is van overeenkomstige toepassing.
Art 4:7 lid 1 BW
quote:
Schulden van de nalatenschap zijn:
a. de schulden van de erflater die niet met zijn dood tenietgaan, voor zover niet begrepen in onderdeel i;
b. de kosten van lijkbezorging, voor zover zij in overeenstemming zijn met de omstandigheden van de overledene;
c. de kosten van vereffening van de nalatenschap, met inbegrip van het loon van de vereffenaar;
d. de kosten van executele, met inbegrip van het loon van de executeur;
e. de schulden uit belastingen die ter zake van het openvallen der nalatenschap worden geheven, voor zover zij op de erfgenamen komen te rusten;
f. de schulden die ontstaan door toepassing van afdeling 2 van titel 3;
g. de schulden ter zake van legitieme porties waarop krachtens artikel 80 aanspraak wordt gemaakt
Art 4:122 lid 1 BW
quote:
Een legataris wiens legaat wordt ingekort of verminderd, is bevoegd volledige voldoening van het legaat te verlangen, mits hij het bedrag van de inkorting of vermindering in geld oplegt.
  donderdag 13 juni 2013 @ 16:21:08 #235
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_127754623
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:20 schreef Peter het volgende:

[..]

Binnen drie jaar. Dus waarschijnlijk is TS dus al te laat, mocht ze überhaupt gelijk krijgen van een rechter..
Zij? Of hij?
pi_127754624
oeps
  donderdag 13 juni 2013 @ 16:22:05 #237
179075 hugecooll
pi_127754649
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:21 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat heeft daar niks mee te maken. Daar gaat enkel over de schulden uit de nalatenschap (kosten lijkbezorging e.d.).
quote:
g. de schulden ter zake van legitieme porties waarop krachtens artikel 80 aanspraak wordt gemaakt
  donderdag 13 juni 2013 @ 16:25:16 #238
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_127754772
Op basis daarvan kan TS het dus schudden, het valt niet onder Art 4:7 lid 1 BW en ook niet onder Art 4:122 lid 1 BW voor zover bekend, want TS of een van zijn ouders is geen legataris geweest.

TS maakt alleen kans als hij legataris was en het testament in zijn nadeel gewijzigd is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_127754812
quote:
6s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:22 schreef hugecooll het volgende:

[..]

[..]

Maar dat gaat over de legitieme portie. Daar is in het hypothetische voorbeeld geen sprake van. Er staat "wijziging van het testament", dus ik neem aan dat er eerst de 4 neven&nichten stonden genoemd, en dat nicht Mathilda op slinkse wijze de juridisch handelsbekwame maar feitelijk zeer demente tante het testament heeft laten veranderen.
  donderdag 13 juni 2013 @ 16:27:23 #240
179075 hugecooll
pi_127754844
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:26 schreef DonJames het volgende:

[..]

Maar dat gaat over de legitieme portie. Daar is in het hypothetische voorbeeld geen sprake van. Er staat "wijziging van het testament", dus ik neem aan dat er eerst de 4 neven&nichten stonden genoemd, en dat nicht Mathilda op slinkse wijze de juridisch handelsbekwame maar feitelijk zeer demente tante het testament heeft laten veranderen.
Klopt, maar Leandra zei "een erfenis", dus ging ik ervan uit dat het een algemene vraag was. Daarom citeerde ik ook alleen dat deel van haar post :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')