abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 11 juni 2013 @ 19:14:47 #1
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_127674698
Nav van de discussie in het OUD FB topic is besloten het lijstje in dit topic te laten vervallen.
Alle OUD-users en hun kindjes die daar behoefte aan hadden, kun je terugvinden in het verjaardagslijstje op de Fok!wiki:

http://wiki.fok.nl/index.php/Ouder%28s%29_Kalender

Voel je vrij om daar je eigen gegevens aan te passen
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 11 juni 2013 @ 19:15:06 #2
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_127674716
Met nog even een speciaal welkom voor Tess :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_127674938
Tess :W

Kim is op schoolreisje geweest, heeft vannacht de halve nacht lopen spoken van de spanning. Ze had op de site bij een vriendje een filmpje gekeken van wat er allemaal te doen was bij de Sprookjeshof. Daar was bij de ingang iemand verkleed als kabouter. Ze was er doodsbang voor geworden.
Dus was ze vanmorgen wel erg moe. Eenmaal op school stuiterde ze al vrolijk rond. Ze heeft het super gehad! En ik heb niks over de kabouter gehoord.
Vroeg ze net om 18.55 of ze alsjeblieft naar bed mocht en wel NU! Hysterische krijsbui/luchtalarm er achteraan, vast van vermoeidheid. Gelukkig was die na 10 minuten over en nu slaapt ze met haar knuffel goed vastgeklemd.
pi_127676153
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 19:15 schreef Rewimo het volgende:
Met nog even een speciaal welkom voor Tess :)
O+
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  dinsdag 11 juni 2013 @ 20:07:04 #5
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_127676634
Ik ben wel een beetje hyperdebiel simmu :')
Wat wil je weten?
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_127678739
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 20:07 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik ben wel een beetje hyperdebiel simmu :')
Wat wil je weten?
ik was druk aan het googlen natuurlijk, waaruit eigenlijk bleek dat het enorm varieert. vooralsnog uit het zich bij selene dus eigenlijk alleen via zwieberig lopen, waardoor ze gewoon veel valt, onhandig overkomt, veel blauwe plekken, dat werk. zijzelf heeft nu eigenlijk nergens last van. als ze valt staat ze op. meestal heeft ze zich dan volgens eigen zeggen geen zeer gedaan.

waar ik echter dus wel een beetje van schrok was de mededeling dat het erfelijk is. dus toen ging ik dat lijstje symptomen op mezelf toepassen :P --> yikes! vink, vink, vink. nja, dat boeit allemaal niet zo, buiten het idee dat ik altijd enorm last heb ervaren met mijn fysieke tsja, 'onhandigheid' dekt de lading niet. wat kan ik er aan doen dat het voor haar niet zo wordt? bij ravi zie ik het trouwens helemaal niet. zit er verschil tussen jongetjes en meisjes?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  dinsdag 11 juni 2013 @ 21:13:06 #7
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_127679655
Bij hypermobiliteitssyndroom en Ehlers Danlos zit er geen verschil tussen jongens en meisjes. Het is gewoon een kwestie van geluk of pech hebben...heb je het wel of heb je het niet.
Hoe je een kind moet begeleiden is niet simpel uitgelegd. Probeer een kind lijfsbewust te maken...loop niet door als je iets pijn doet maar voel even wat er is gebeurd en schat in hoe erg de pijn is.
Het is raadzaam het kind op jonge leeftijd al te laten sporten om spieren op te bouwen..spieren doen wat gewrichtsbanden en kapsels moeite kost; de boel op zn plek houden.
Turnen lijkt leuk, je bent al snel lekker lenig :') maar op den duur kan het ervoor zorgen dat je ruim over je grenzen gaat. Beter is zwemmen, paardrijden...dat soort werk :)
En zoek een goede fysiotherapeut die je erbij kan begeleiden als ze er echt hinder van ondervindt.

Mijn middelste is ook hypermobiel en net zo'n kneus als ik..maar meer dan in de gaten houden en hem naar zijn lijf leren luisteren doen we eigenlijk niet. Hij redt zich er prima mee en trekt op tijd aan de rem. Bij gym doet hij niet mee aan touwklimmen of rentesten en er is niemand die dat raar vindt. Zijn lijf is daar gewoon niet voor gemaakt. Punt.
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_127680295
selene zit op gym en gaat op zwemmen zodra ze 5 is, eerder wilde ik niet ivm dat het bij mijn weten dan toch weinig zinvol is als waterangst geen issue is en ze dit jaar al zat heeft zo met school en vreindinnetjes en gym. en we zijn nu dus bij de fysio :)

die gaat volgende week aan de slag om te kijken of het rare lopen vanuit de hypermobiliteit komt, of dat het er zeg maar naast loopt. paardrijden is hier in de regio zo ongeveer verplicht ;)

nja. voorlopig maar gewoon goed in de gaten blijven houden. thanx voor je antwoord taartjesfee!
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_127804594
Kleuter is bezig voor haar A diploma zwemmen, sinds anderhalve week zwemt ze met kleren aan, gaat eigenlijk gewoon goed. Het duiken en dan door het gat gaat al steeds wat wisselend, maar vandaag kreeg ze het niet voor elkaar.
Ze was in tranen vertelde juf en ze kon er niet achter komen wat er nou was.
Dat laatste is mij ook niet gelukt, het enige wat ze zei was: "ik ging steeds drijven en toen kon ik het niet".
Maar goed, advies van juf om zelf te oefenen. Dat had ze ook tegen M gezegd en die zegt nu dat ze helemaal niet meer naar zwemles wil als we niet gaan oefenen zelf...
Dus toen papa zei dat hij niet naar het zwembad kon omdat hij dienst heeft was het paniek dus.
(We gaan meestal met zn 4-en, het lukt mij niet om allebei de meiden tegelijk mee te nemen, maar ik kan dus best met kleuter alleen).
Dus iemand nog suggesties om spelenderwijs wat te oefenen?
Of andere tips?
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_127808251
Trotse mama post :)
Ze had een heel mooi rapport *) . Maandag 10 minuten gesprek, de week erop informatieavond groep 3 :).
De week erna gaat onze nu-nog-peuter, 2 keer wennen bij de kleuters en dan is het zomervakantie.
En dan hebben we in augustus als de school weer begint, gewoon 2 schoolgaande meiden.

Ze worden groot O+ . Het zijn 2 heel verschillende dametjes, dat vind ik wel leuk om te zien.
Ze hebben wat meer aan elkaar en doen ook af en toe dingen samen :).
Mama van 2 lieve meiden :)
  vrijdag 14 juni 2013 @ 22:38:25 #11
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_127809652
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 20:53 schreef Nijna het volgende:
Kleuter is bezig voor haar A diploma zwemmen, sinds anderhalve week zwemt ze met kleren aan, gaat eigenlijk gewoon goed. Het duiken en dan door het gat gaat al steeds wat wisselend, maar vandaag kreeg ze het niet voor elkaar.
Ze was in tranen vertelde juf en ze kon er niet achter komen wat er nou was.
Dat laatste is mij ook niet gelukt, het enige wat ze zei was: "ik ging steeds drijven en toen kon ik het niet".
Maar goed, advies van juf om zelf te oefenen. Dat had ze ook tegen M gezegd en die zegt nu dat ze helemaal niet meer naar zwemles wil als we niet gaan oefenen zelf...
Dus toen papa zei dat hij niet naar het zwembad kon omdat hij dienst heeft was het paniek dus.
(We gaan meestal met zn 4-en, het lukt mij niet om allebei de meiden tegelijk mee te nemen, maar ik kan dus best met kleuter alleen).
Dus iemand nog suggesties om spelenderwijs wat te oefenen?
Of andere tips?
Ik liet Tobias onder mijn arm doorzwemmen, direct onder het oppervlakte. Daarna steeds mijn arm wat verder onder water gedaan.
Let ook eens op hoe ze duikt. Als ze dat goed doet komt ze zowat voor het gat uit zeg maar. We zagen dat Tobias niet uitdreef na zijn duik maar al zwembewegingen ging maken nog voordat hij goed en wel onder water was. Daardoor remde hij zichzelf steeds weer af. Toen hij dat doorhad (na 1 keer oefenen met ons) zwom hij daarna ruim 6 meter onder water.
In een zwembad bij ons in de buurt gaat het instructiebad open tijdens vrijzwemuurtjes en zijn er permanent instructeurs aanwezig die aanwijzingen geven.
Ik zou daarvoor eens kijken. En eerst een paar keer oefenen zonder extra kleding, daarna met. Eerst met broekje en daarna het shirtje er weer bij.
Knip in zakken ( als ze die heeft natuurlijk) grote gaten zodat daar geen lucht in kan blijven zitten.
Dus eerst zonder extra kleding duiken oefenen, dan onder arm door oefenen ( of andersom), dan met broekje onde je arm door, dan met broekje en shirtje onder je arm door en daarna weer eens het gat proberen?
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  vrijdag 14 juni 2013 @ 22:40:30 #12
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_127809754
En euro's of ringen die je bij de badmeester kan lenen van de bodem op laten duiken. Als ze de euro heeft mag ze daarvan een zakje chips/ijsje kopen. Zoiets?
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  vrijdag 14 juni 2013 @ 23:46:20 #13
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_127813134
fijn dat ze zo'n mooi rapport had, nijna! en straks is je jongste dus ook al een kleuter, wat gaat 't hard! knap dat je oudste al zo dicht bij A zit. onze Cato gaat laaangzaaamaaaan ook eens door 't gat af en toe. duiken was lang een probleem, maar dat gaat nu eindelijk de goede kant op. door het gat lukt soms wel, en soms niet.ik heb niet zoveel tips voor je, maar denk dat gewoon vaak samen gaan zwemmen al scheelt. wij zouden ook vaker moeten oefenen buiten de lessen om, maar ik vind het toch wat lastig in te plannen tussen de overige bedrijven door (zwemles is al op zondag, en op zaterdag gaat ze naar dansles, en hebben we vaak ook wel veel andere dingen te doen).
in de haak.
pi_127818516
In aquarena kun je oefenen met het gat. En met diplomazwemmen moet ze zonder kleren door het gat dus ook zonder oefenen. Meike zegt: je moet denken dat er snoepjes achter het gat liggen ;-)
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
  zaterdag 15 juni 2013 @ 08:57:57 #15
11682 Moonah
Jolie femme
pi_127818735
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 08:21 schreef XXXKarinXXX het volgende:
In aquarena kun je oefenen met het gat. En met diplomazwemmen moet ze zonder kleren door het gat dus ook zonder oefenen. Meike zegt: je moet denken dat er snoepjes achter het gat liggen ;-)
Aah, da's lief! O+
Tip van een ervaringsdeskundige dus! Dat zijn de beste! ;)

En hier gaat het langzaam maar zeker vooruit met zwemmen. Thies zit nu in een ander groepje, in het diepe. Bijna één op één begeleiding, heel fijn. Maar hij baalt ervan dat hij nu tussendoor niet meer kan gaan staan. Tja.... dat is toch de essentie van het zwemmen!
Gelukkig al wel weer een diploma volgende week: na het dolfijndiploma nu op voor het haaiendiploma. Kind is zo trots als een pauw!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_127818932
Hoi!

Een paar weken geleden hebben we een basisschool voor L uitgezocht. Een heel fijne, gezellige Montessorischool. De juf nodigde ons uit om vorige week samen al twee uurtjes te komen kijken. En omdat L het zo leuk vond, mocht ze deze vrijdag een 'hele' dag (tot 12.00) mee doen. Zonder mij erbij. Ook dat ging zo goed, dat de juf gisteren voorstelde om r vanaf nu elke vrijdag te brengen. L vindt het super, doet leuk mee, heeft al vriendinnen, zegt ze, dus ik vind het eigenlijk wel prima. Of zijn er argumenten om het niet te doen? Ze wordt eind september pas vier namelijk.

[ Bericht 5% gewijzigd door -Spring op 15-06-2013 09:31:07 ]
  Licht Ontvlambaar zaterdag 15 juni 2013 @ 09:33:40 #17
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_127818987
Als het organisatorisch lukt en ze het zelf leuk vindt, dan zie ik eigenlijk geen probleem. Je kunt toch altijd weer stoppen, mocht het niet werken.

Leuk al die zwemverhalen! Goed duiken is de truc om het gat met gemak te halen. En voor het B diploma nog meer...
Isa zwemt vandaag ook af, Snorkel A :)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_127819004
Wat klinkt het leuk Spring! Nog twee weken tot de vakantie toch? En dat zijn daarna dan ongeveer zes vrijdagen tot haar verjaardag? Ik vind het wel een leuk idee!
Met een meidenkwartet
pi_127819025
Oh ja. Vakantie natuurlijk. Helemaal niet bij stilgestaan. :D

En gisteren was N dr jas, eten en drinken vergeten. :')
pi_127819089
Wou dat dat hier ook kon, lars staat te trappelen. Maar hier zeggen ze dat dat niet kan omdat ze dan niet verzekerd zijn. Maar als t kan, en ze vindt t leuk, waarom niet!
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_127819109
Aan die verzekering moest ik ook al even denken inderdaad.
  zaterdag 15 juni 2013 @ 09:54:01 #22
12734 amaranta
Alles Dasty!
  zaterdag 15 juni 2013 @ 09:55:12 #23
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_127819171
Max. 5 dagen verdeeld over 10 halve dagen. Vanaf 3jr en 10mnd
pi_127819235
Dus het mag officieel niet

wij gaan trouwens zelf in september ook nog drie weken op vakantie. Dus het valt eigenlijk hartstikke mee.
pi_127819339
Saffier, die arm had ik niet bedacht, maar tussen mn benen door wel :), maar arm is handigere eerste stap.
Dat duiken wilde ik inderdaad nog wel even naar kijken, want ik heb het idee dat ze meer naar beneden duikt, dan naar voren.
En als ze wat meer vaart naar voren kan maken, scheelt dat misschien ook wat.
Dat gat in de zakken kan wat schelen voor het zwemmen, ze hoeven er niet mee door het gat, maar ik vind het wel een goeie!

Trui, vaker zwemmen zouden wij ook moeten doen. Ik sta een beetje in dubio omdat ze al best een tijd verkouden is en ik het idee heb dat het niet helpt om vaak te zwemmen, ze heeft 2 keer in de week zwemles. Maar goed, het is nog 2 weken tot het afzwemmen en als dit dan net het zetje is dat ze nodig zou hebben...
We moeten 5 juli naar de KNO, want ze moet denk ik nieuwe buisjes ook.
(ik heb gevraagd of het duiken zeer doet aan haar oren, maar ze zegt van niet).
Leuk, Cato op dansles, dat wil M ook graag. Doet Cato ballet of jazz ofzo?

Karin, ik wilde morgen even naar de aquarena, ik zal naar het gat vragen!
De tip van Meike daar moest Mirte om lachen, wie weet helpt het.

Moonah, dat lijkt me ook wel prettig zo begeleiding, hier zwemmen ze in groepjes van 8 a 10, vind ik best veel.
Haaiendiploma klinkt wel gevaarlijk hoor ;), maar ook wel heeeeeel stoer!

Spring, wat ontzettend leuk zeg! Ik zie eigenlijk niet echt een probleem. Als L er plezier in heeft, als het organisatorisch kan, heerlijk toch!
Wat worden ze groot dan he!

Sjeen, Succes voor Isa!

Spring, hoe ik het lees mag ze dus eigenlijk 10 keer wennen, volgens mij kom je daar net wel of net niet aan met de schoolvakantie en jullie eigen vakantie, dus dan mag het wel toch?
Hier mogen ze van school 2 ochtenden wennen. De laatste week voor de vakantie mag I.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_127819370
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 09:46 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Wou dat dat hier ook kon, lars staat te trappelen. Maar hier zeggen ze dat dat niet kan omdat ze dan niet verzekerd zijn. Maar als t kan, en ze vindt t leuk, waarom niet!
tess zou ook graag willen.

Ik ga het toch eens vragenop school
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_127819534
Jou kunnen ze het niet weigeren lijkt me vicky, tess is ja 4....

Zoals ik het lees zou l van spring pas vanaf eind juli mogen beginnen met wennen ivm die 3j 10 m regel.
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_127819730
Precies. Maar dan is het vakantie en daarna gaan wij op vakantie. Ik denk dus dat ik deze wetsovertreding wel durf te begaan. :P
pi_127819905
Oh ja... haha zover had ik niet nagedacht :@ (het is weekend zullen we maar zeggen).
Mama van 2 lieve meiden :)
  zaterdag 15 juni 2013 @ 12:15:57 #30
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_127821666
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 08:57 schreef Moonah het volgende:
hij baalt ervan dat hij nu tussendoor niet meer kan gaan staan.
:D
quote:
Gelukkig al wel weer een diploma volgende week: na het dolfijndiploma nu op voor het haaiendiploma. Kind is zo trots als een pauw!
goedzo!!

even iets anders, is de 'Cup Song' bij jullie ook zo'n rage? bij Willem op school is iedereen voortdurend met bekertjes in de weer. (juf wordt er gek van). ook thuis wordt driftig geoefend, zelfs wij hebben 't ritme inmiddels onder de knie. :D

in de haak.
  zaterdag 15 juni 2013 @ 12:19:26 #31
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_127821750
Nee, de Cupsong is hier nog niet geland. Dit is de eerste keer dat ik er van hoor. Hoe gaat het met Willem op zijn nieuwe school? Bevalt het nog steeds goed? En is het te doen met 2 verschillende scholen?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zaterdag 15 juni 2013 @ 12:22:34 #32
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_127821819
hihi, geinig die cupsong! heb t hier ook nog niet voorbij horen komen....
  zaterdag 15 juni 2013 @ 12:31:54 #33
100412 mefke79
komt goed!
pi_127822032
Driekus gaat vanaf eind september naar een integraal kindcentrum op Montessori basis. Hij staat ook echt te trappelen, ondanks dat zijn beste vriendje van het kdv niet met hem meegaat. Hij zit op een 3+ groep, is nu de oudste en ik merk dat de uitdaging er echt af is. We zouden em nu al kunnen laten overstappen, want hij komt straks in domijn 2 en dat is 3 tm 6 jaar. Voor hun vierde gaan ze dan op opvangbasis (compleet met toeslag etc), vanaf vier gaan ze op schoolbasis. Wij hebben er nu voor gekozen om em tot 15 augustus op de gewone opvang te houden, dan een maand vakantie en vervolgens start hij op opvangbasis op school en vanaf zijn verjaardag is dat dan gewoon school.

Spring, als ze het echt zo leuk vindt, zou ik haar gewoon laten gaan. Die wetsovertreding zou ik ook wel aandurven.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  zaterdag 15 juni 2013 @ 12:42:06 #34
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_127822296
Het is toch de school die de wet dan overtreedt? (halo-smiley)
pi_127824322
Ik zou het gewoon doen hoor Spring.

Op de school waar ik werk mogen kinderen die de eerste drie weken van het schooljaar jarig zijn gewoon meteen na de vakantie starten. Mag officieel niet maar we scharen het gewoon onder 'oefenen'. En er kraait werkelijk geen haan naar hoeveel dagen je een kind laat oefenen.
pi_127824633
Cupsong had ik werkelijk nog nooit van gehoord...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_127835764
Karin, ik was vandaag in het bewuste zwembad, maar ik mocht niet in het diepe met een kind zonder diploma, ook niet om het duiken te oefenen... omdat ze dus voor A gaat...
En ik ben dan weer te eerlijk, ik had het gewoon moeten doen en niet netjes moeten vragen, maar dat kan ik dan weer niet zo goed :@ net zoals ik mn kind heel keurig toch maar een kurk om deed omdat het moest... terwijl ze dus al weken zonder zwemt.
Af en toe toch ff afgedaan hoor, als we aan het oefenen waren onder water.
Maar eigenlijk wilde ze ook niet onder mijn arm door, het moest allemaal op haar manier... Misschien ga ik morgen nog proberen in het bad waar ze les krijgt, daar hebben ze alleen op zondag een tijd dat je met je kinderen terecht kan, de rest is allemaal vrij zwemmen 's avonds.
En als het mij niet lukt dan kijk ik hoe het woensdag gaat en afhankelijk daarvan juf nog maar even aan haar jasje trekken...

Misschien moeten we het dan maar gewoon even laten tot na de zomervakantie ofzo.

[ Bericht 4% gewijzigd door Nijna op 15-06-2013 21:52:01 ]
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_127839546
Jemig, wat irritant Nijna dat ze daar zo streng op zijn. Dan wordt gezegd dat je moet oefenen, alleen kan dat dus niet. Lekker dan.
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_127853308
wat raar dat dat niet mag..hier hebben de kinderen vanaf de eerste zwemles alleen de beschikking over het diepe.
  Licht Ontvlambaar zondag 16 juni 2013 @ 08:47:32 #40
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_127853357
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 08:40 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
wat raar dat dat niet mag..hier hebben de kinderen vanaf de eerste zwemles alleen de beschikking over het diepe.
als je recreatief gaat zwemmen, is het in de meeste zwembaden niet toegestaan om zonder diploma in het diepe te komen, ook niet onder begeleiding.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_127853651
Ah dat wist ik niet :)
naja we oefenen toch ook alleen bij oma in de tuin of in het bad waar ze ook les krijgt..dat scheelt
pi_127853793
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 14:04 schreef Fannetje het volgende:
Ik zou het gewoon doen hoor Spring.

Op de school waar ik werk mogen kinderen die de eerste drie weken van het schooljaar jarig zijn gewoon meteen na de vakantie starten. Mag officieel niet maar we scharen het gewoon onder 'oefenen'. En er kraait werkelijk geen haan naar hoeveel dagen je een kind laat oefenen.
Wellichtdat er geen haan naar kraait, zolang alles goed gaat. Mocht een kind echter een ongeluk hebben op school en dat kind is jonger dan 3 jaar 10 maanden of was al vaker dan 5 hele dagen of 10 halve dagen oefenen, dan ben je vast de pineut.

Ik vind het maar raar, dat het zo verschillend wordt gehandhaafd. Ons overbuurmeisje ging ook al een tijdje halve dagen naar school. En haar vader zei, dat het geen probleem was met de verzekering omdat het hetzelfde gebouw is als de creche. Dat is bij de school van mijn zoon ook het geval en toch mocht hij niet eerder wennen.bij ons doen ze dus ook maar 3 dagen wennen, waarvan 2 halve en een hele, daar wordt niet vanaf geweken.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  zondag 16 juni 2013 @ 10:30:17 #43
35189 Troel
scherp en bot
pi_127854238
Hier hoor je ook wel dat een kind eerder begint, ook omdat er soms op de opvang geen leeftijdsgenoten meer zijn. Houd je dan de ontwikkeling van het kind niet tegen door het te weigeren op school?

Is het niet ook een regel omdat anders de kinderopvang nog verder terugloopt?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_127854609
Baantjes zwemmen of heen en weer zwemmen dat kunnen ze natuurlijk ook in het recreatiebad, maar duiken mag daar niet. En mag ook niet in het 1.35m bad en dat snap ik wel. Maar als je dan specifiek dat wilt oefenen kan je dus gewoon in de stront zakken...
Het bad waar ze les heeft, heeft alleen een diep gedeelte.

En daar waar ik zelf vroeger zwom, had je een pierenbadje en een wedstrijdbad, maar daar mocht je gewoon in met je vader of moeder. Ik oefende ook altijd met mijn vader op de vrijdagochtend met baantjes zwemmen enzo...
En ik snap het wel, want als het een keer mis gaat dan krijgen zij er gezeur van en er zijn vast ook ouders die hun kind dan maar laten gaan. Maar ik baal er gewoon van.
Vandaag wil ze niet... dus we zullen het wel zien woensdag op les.
Mama van 2 lieve meiden :)
  zondag 16 juni 2013 @ 11:09:26 #45
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_127854860
quote:
1s.gif Op zondag 16 juni 2013 09:49 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Wellichtdat er geen haan naar kraait, zolang alles goed gaat. Mocht een kind echter een ongeluk hebben op school en dat kind is jonger dan 3 jaar 10 maanden of was al vaker dan 5 hele dagen of 10 halve dagen oefenen, dan ben je vast de pineut.

Ik vind het maar raar, dat het zo verschillend wordt gehandhaafd. Ons overbuurmeisje ging ook al een tijdje halve dagen naar school. En haar vader zei, dat het geen probleem was met de verzekering omdat het hetzelfde gebouw is als de creche. Dat is bij de school van mijn zoon ook het geval en toch mocht hij niet eerder wennen.bij ons doen ze dus ook maar 3 dagen wennen, waarvan 2 halve en een hele, daar wordt niet vanaf geweken.
In de link die ik plaatste, staat dat het de school vrij staat om ze anders in te delen (minder vaak dan 10 halve dagdelen) of om uberhaubt geen wenfase te hebben.
Wat daar staat zijn de maximumeisen (?)
  zondag 16 juni 2013 @ 11:11:43 #46
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_127854898
Hier mag je dus ook niet zonder bandjes in het recreatiebad als je geen A hebt.
Waar overigens veel ouders schijt aan hebben, zag ik laatst. Daar waar ik Eva braaf met bandjes liet zwemmen, zag ik genoeg kinderen uit haar groep die gewoon zonder bandjes aan het zwemmen waren.
Er werd door het personeel ook niks van gezegd overigens.
Het instructiebad is niet altijd open, maar daar mag het volgens mij wel dan. In het 25 meter bad mag je niet komen zonder diploma.

Nu maar hopen dat minime na de vakantie snel dr A heeft. Ze krijgt na de vakantie ook schoolzwemmen, dus dan lest ze in totaal 3 keer per week. Mag hopen dat ze rond de kerst dan in ieder geval dr A heeft. Dan haal ik dr wel van de reguliere zwemlessen af, en alleen schoolzwemmen nog tot ze dr B heeft.
pi_127855912
Schoolzwemmen, volgens mij doen ze dat hier niet.
Ik heb ooit met schoolzwemmen mijn B diploma gehaald, maar volgens mij was dat al wel ergens in groep 6 ofzo.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_127856613
Hier kunnen ze op zondagochtend (gratis) in het diepe oefenen onder toezicht van een zwemleraar.
Gelukkig hier niet meer nodig, paar weken geleden B gehaald en hij wilde niet meer door voor C :)
Even een jaartje geen zwemlessen meer. Jongste mag over een jaar, maar ik denk dat we het via de BSO gaan doen. Hij staat al op de wachtlijst voor het zwembad waar zij ook naartoe gaan.

Lente al naar school, wauw! Wat zijn ze dan ineens groot he.

Voor sommige alweer bijna zomervakantie? Hier nog vijf weken, maar ook dat gaat vast snel ;)
  zondag 16 juni 2013 @ 13:26:18 #49
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_127858518
Nog 2 wk. Regio zuid is weer 1e dit jaar
pi_127862745
Ik vind het echt een behoorlijk verschil. Hier pas 2 september weer naar school. Scheelt trouwens wel veel geld dat we pas laat met vakantie gaan ;)
  zondag 16 juni 2013 @ 16:54:15 #51
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_127865366
Ja wij starten 12 aug alweer
pi_127866614
quote:
7s.gif Op zondag 16 juni 2013 10:30 schreef Troel het volgende:
Hier hoor je ook wel dat een kind eerder begint, ook omdat er soms op de opvang geen leeftijdsgenoten meer zijn. Houd je dan de ontwikkeling van het kind niet tegen door het te weigeren op school?

Is het niet ook een regel omdat anders de kinderopvang nog verder terugloopt?
Het is absoluut niet zo, dat ik het slecht vind als een kind eerder naar school gaat. De door jou genoemde redenen waren bij ons ook de aanleiding om te kijken of hij eerder naar school mocht. Echter waren ze op school heel strikt, daar kon ik niet tegenin gaan. En weet ook niet of ik dat had gedaan in verband met verzekeringsissue.

Dat laatste zou kunnen, weet ik niet zeker. Onze kleuter ging eerder over van baby naar peutergroep op de creche en ik weet dat toen de plaats en ook de vastgestelde leeftijdsgrens het grootste probleem was. Zo van stel we laten kinderen eerder overgaan, gaat dat niet steeds meer worden en steeds vroeger enzo.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  Licht Ontvlambaar zondag 16 juni 2013 @ 19:25:59 #53
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_127870490
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 16:54 schreef amaranta het volgende:
Ja wij starten 12 aug alweer
Hier ook... Erg vroeg voor mijn gevoel. Maar ook hier scheelt het geld omdat we meteen op vakantie gaan en nog een week niet-hoogseizoen meepikken :D
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zondag 16 juni 2013 @ 19:35:10 #54
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_127870822
Hier in dld hebben ze ook laat vakantie, (19 juli) En in NL beginnen ze weer vroeg , dus mn jongens hebben maar 3 weken zomervakantie (Ze gaan dus naar de nederlandse school. Heb de knoop doorgehakt, ben helemaal klaar met die duitse :@ )

Is het trouwens niet vervelend om je kind nét voor de zomervakantie te laten oefenen? Dan hebben ze er net een beetje zin in, en dan mogen ze 6 weken niet :/
  zondag 16 juni 2013 @ 19:45:28 #55
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_127871271
Beter zo dan dat het andersom was geweest en dat ze 9 wk thuis zaten. al is 3 wk wel weinig
  zondag 16 juni 2013 @ 19:49:08 #56
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_127871437
Ja dat is ook wel zo. Moet er niet aan denken om ze 9 weken thuis te hebben, denk dat ik gek wordt :/ ...Al lijkt 3 weken idd wel weinig. En dan zijn er nog de plannen van ze...de ene wil 1 week bij opa slapen, en de andere wil ook een week bij opa slapen, (dezelfde opa, maar niet dezelfde week....) Blijft er dus nog 1 week over :/ Hmmz, we verzinnen vast wel iets :)
pi_127871558
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 16:54 schreef amaranta het volgende:
Ja wij starten 12 aug alweer
dan moeten wij nog op vakantie gaan. ..
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  zondag 16 juni 2013 @ 19:56:25 #58
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_127871729
quote:
1s.gif Op zondag 16 juni 2013 19:51 schreef Vicky het volgende:

[..]

dan moeten wij nog op vakantie gaan. ..
Lang leve de, mijn inziens zinloze, vakantiespreiding
pi_127871963
Eens Amaranta.. Ik snap het ook niet
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Licht Ontvlambaar zondag 16 juni 2013 @ 20:26:39 #60
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_127873086
Isa heeft Snorkel A gehaald gisteren :D Ik vind haar stoer!
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_127873163
quote:
1s.gif Op zondag 16 juni 2013 20:26 schreef Sjeen het volgende:
Isa heeft Snorkel A gehaald gisteren :D Ik vind haar stoer!
^O^

Amber is gaan korfballen...
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Licht Ontvlambaar zondag 16 juni 2013 @ 20:32:40 #62
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_127873480
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 20:27 schreef Vicky het volgende:

[..]

^O^

Amber is gaan korfballen...
Leuk! Ik geloof dat korfbal hier helemaal niet leeft, kan zo snel geen vereniging vinden althans. Hier is het voornamelijk voetbal of hockey, de halve school hockeyt of voetbalt zo ongeveer. Isa volleybalt naast het snorkelen.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_127873582
Amber wilde eerst op hockey maar er is hier een wachtlijst van een jaar of 2 geloof ik...
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Licht Ontvlambaar zondag 16 juni 2013 @ 20:36:45 #64
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_127873735
Ja, dat hoorde ik hier ook... Enorme vereniging ook, hockey is flink populair.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zondag 16 juni 2013 @ 20:38:54 #65
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_127873865
quote:
7s.gif Op zondag 16 juni 2013 10:30 schreef Troel het volgende:
Hier hoor je ook wel dat een kind eerder begint, ook omdat er soms op de opvang geen leeftijdsgenoten meer zijn. Houd je dan de ontwikkeling van het kind niet tegen door het te weigeren op school?

Is het niet ook een regel omdat anders de kinderopvang nog verder terugloopt?
Vrienden van ons drongen er ook op aan, maar school wilde het gewoon niet. Juf had het al druk zat in de klas met 30 kinderen. Die zat niet echt te wachten op nog eerder eentje erbij. En waar trek je dan de grens, want dan wil marietje ook etc. etc.
***
pi_127873964
quote:
1s.gif Op zondag 16 juni 2013 20:38 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Vrienden van ons drongen er ook op aan, maar school wilde het gewoon niet. Juf had het al druk zat in de klas met 30 kinderen. Die zat niet echt te wachten op nog eerder eentje erbij. En waar trek je dan de grens, want dan wil marietje ook etc. etc.
dat is ook een van de redenen dat Tess pas na de vakantie naar school mag.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_127874302
Chris heeft een maandje extra opvang gedaan na zijn verjaardag. Hij mocht voor de vakantie niet wennen, behalve 1 wenochtend met andere kindjes die in juni-juli-augustus jarig waren.
Ze zitten nu met 32 kinderen en daar wil je echt geen nieuwe kindjes bij. De wenkindjes hebben er niks aan, en de kinderen in de klas ook niet.

Hier nog 3 weken, deze week een kinderfeestje, volgende week dinsdag schoolreis en woensdag wendag (alle klassen schuiven dan op en 8 heeft vrij, kunnen de bouw wisselaars even de nieuwe juf/ meester zien) en de laatste week nog 3 dagen.
Chris gaat volgend jaar inderdaad naar de andere vestiging.. Samen met 1 beste vriendje. Verder komen er nog 2 jongens uit 1 klas en een jongen alleen. En dan nog 1 of 2 meisjes. Verder is het dan groep 4 en 5, om 26 kids in de klas te krijgen volgend jaar. Dat maakt groep 3 wel spannender ;)
  zondag 16 juni 2013 @ 20:45:37 #68
35189 Troel
scherp en bot
pi_127874315
Ik ben van vijf juni en mocht ook pas na de vakantie. Bij Ruben zit een jochie in de klas dat afgelopen week vier werd, maar toch echt nog mocht starten. Het verschilt gewoon heel erg per school denk ik ook.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_127874369
Hier nog 3 weken en wij starten 19 aug weer.

PureEvil, ik weet niet hoe het is om ze net voor de vakantie te laten oefenen, nog een paar weken dan kan ik het je vertellen.
Wij konden kiezen, maar hebben besloten om het wel te doen omdat ze dan een beetje een idee heeft hoe het dan gaat op school (en de klas waar ze in gaat oefenen is ook de klas waar ze in terecht komt na de vakantie).
Dan hoeft ze daar niet de hele vakantie zelf dingen bij te verzinnen... (maar ik hoop dat het ook zo werkt en niet dat ze na een week al roept dat ze naar school wil, hahaha).

Sjeen, wat gaaf!

Vicky, korfbal dat heb ik hier ook nog niet veel gehoord. De meisjes hier hoor ik voornamelijk over gymnastiek tot nu toe.

Wij waren vandaag op de open dag van de muziek (e.d.) school. Nou machtig interessant.
Kleuter heeft zelf wat mogen proberen, maar echt muziekles daar is ze denk ik nog niet aan toe. Ze hebben wel voor 5-jarigen een soort algemene vorming, dan kies je wel een instrument en maak je muziek maar zonder noten lezen enzo.
Maar ze hadden ook kleuterdans, dat vond ze het einde. Ik denk dat ze dan bij de kinderballet (vanaf 6) zou komen, wat volgens de juf daar ook nog vrij speels was (ik zie M. echt nog niet bloedserieus ballet pasjes doen...). Ze hebben ook een snuffelcursus met theater, muziek, dans en beeldend (8 weken per onderdeel), dat lijkt me ook nog wel wat omdat ze best veel leuk lijkt te vinden.
Maar gymnastiek zou ik voor haar motoriek ook wel fijn vinden, als ze dat zelf ook leuk vindt, dus eens zien of we daar ook eens mee kunnen kijken/doen.

Ach ja, eerst dat zwemdiploma.... En met het ballet later instromen kon in elk geval prima en bij de gym volgens mij ook.
Mama van 2 lieve meiden :)
  zondag 16 juni 2013 @ 20:52:05 #70
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_127874719
quote:
7s.gif Op zondag 16 juni 2013 20:45 schreef Troel het volgende:
Ik ben van vijf juni en mocht ook pas na de vakantie. Bij Ruben zit een jochie in de klas dat afgelopen week vier werd, maar toch echt nog mocht starten. Het verschilt gewoon heel erg per school denk ik ook.
Dat meisje waar ik over schreef werd 31 mei 4 en is de maandag erop gestart, maar haar ouders hadden dat graag 2 mnd eerder gehad. ;)
***
  Licht Ontvlambaar zondag 16 juni 2013 @ 20:54:39 #71
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_127874884
quote:
1s.gif Op zondag 16 juni 2013 20:52 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Dat meisje waar ik over schreef werd 31 mei 4 en is de maandag erop gestart, maar haar ouders hadden dat graag 2 mnd eerder gehad. ;)
Waarom dan, vraag ik me af... Vier is toch vroeg genoeg om te beginnen met school, lijkt me.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zondag 16 juni 2013 @ 20:56:54 #72
100412 mefke79
komt goed!
pi_127875035
Ik vind het ook apart: op de opvang zijn er strikte regels over hoeveel kindjes per leidster en een onderwijzeres mag er 32 alleen doen. En terwijl ze bij de opvang niks hoeven te leren en op school wel. En hier mochten ze op 2 vd 3 scholen ook niet meer starten in mei of juni. En beide scholen werken met instroomklassen, dus in augustus starten ze met 5 kinderen en dat bouwt dan op. Lijkt me ook raar.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  zondag 16 juni 2013 @ 21:02:23 #73
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_127875387
quote:
1s.gif Op zondag 16 juni 2013 20:54 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Waarom dan, vraag ik me af... Vier is toch vroeg genoeg om te beginnen met school, lijkt me.
Ze was er zooooo an toe. En ze loopt zooooo voor. Dat de peuterleisters het ook niet nodig vonden werd weggewoven. :')
Qua taal is ze idd heel vlot, maar de peuterleidsters zeiden bijv dat qua groepsgedrag er nog wel wat te winnen viel, en bijv. Basis'vaardigheden' zoals knippen en plakken was ook niet wat zij normaal bij een 4-jarige zagen.
Maar dat was allemaal niet belangrijk volgens papa. :') :X En maar blijven pushen! Arm kind.


Oh, en dit zegt niks over dat het soms wel echt zijn nut kan hebben, zie de jongste v E.T. en Swets, maar in dit geval was het echt een prestigeprojectje van de ouders. :{
***
  Licht Ontvlambaar zondag 16 juni 2013 @ 21:06:06 #74
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_127875590
quote:
1s.gif Op zondag 16 juni 2013 21:02 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ze was er zooooo an toe. En ze loopt zooooo voor. Dat de peuterleisters het ook niet nodig vonden werd weggewoven. :')
Qua taal is ze idd heel vlot, maar de peuterleidsters zeiden bijv dat qua groepsgedrag er nog wel wat te winnen viel, en bijv. Basis'vaardigheden' zoals knippen en plakken was ook niet wat zij normaal bij een 4-jarige zagen.
Maar dat was allemaal niet belangrijk volgens papa. :') :X
Ah, ok... Jaaaaa, dat soort ken ik wel :P Zo'n types pushen ook voor groep 2 werkjes in groep 1 enzo.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Moderator zondag 16 juni 2013 @ 21:06:18 #75
5428 crew  miss_sly
pi_127875599
S wil ook heel graag. Ik denk dat ze het ook prima zou doen. Helaas wordt ze in de vakantie vier en moet ze dus nog heeeeel laan wachten. Maar ja, ze kan nog jaren naar school, dus die paar maandjes wachten is echt geen ramp, denk ik.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 16 juni 2013 @ 21:14:38 #76
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_127876093
ik zou juist nog even lekker genieten van die paar maandjes.

Volgens mij is 't voor de kinderen zelf ook 't fijnst om direct na de zomervakantie te kunnen beginnen. Dan zijn ze niet de enige die nieuw zijn en de klas zit nog niet zo vol. Ik vond dat bij Willem destijds in elk geval een groot voordeel. Cato is van februari, die startte in een behoorlijk volle klas en vond het heel lastig om zich daar in te voegen.
in de haak.
  Licht Ontvlambaar zondag 16 juni 2013 @ 21:16:54 #77
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_127876251
Ik vond het ook prettig hier, Isa begon in augustus met 16 kindjes die allemaal voor het eerst naar school gingen. Overigens begint hier in januari ook altijd weer zo'n instroomgroep.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zondag 16 juni 2013 @ 21:19:46 #78
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_127876474
Mijn middelste is ook van juli en had dus 'recht' om voor de vakantie nog te wennen. En ja, dat heb ik wel afgedwongen. Al zijn vrienden waren al van de peuterspeelzaal naar school gegaan en hij was echt miserabel. Zo zag hij ze nog een dagdeel in de week. Dat heb je misschien ook sneller in een dorp.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_127876704
Tess dr nieuwe klas heeft 29 kindjes.
9 kindjes groep 1, 10 groep 2 en 10 groep 3
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_127876923
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 20:56 schreef mefke79 het volgende:
Ik vind het ook apart: op de opvang zijn er strikte regels over hoeveel kindjes per leidster en een onderwijzeres mag er 32 alleen doen. En terwijl ze bij de opvang niks hoeven te leren en op school wel. En hier mochten ze op 2 vd 3 scholen ook niet meer starten in mei of juni. En beide scholen werken met instroomklassen, dus in augustus starten ze met 5 kinderen en dat bouwt dan op. Lijkt me ook raar.
Bij ons op school werken ze ook met een instroomklas en dan was er een "oudste groep 1-ers klas".
Maar komend schooljaar hebben ze dus met een paar nieuwe kinderen erbij, 2 volle klassen.
I. komt dus in de 2e volle klas, dat is de klas die nu "instroomklas" is en dus de klas waar ze nog in gaat oefenen.
We mochten kiezen om wel in de "instroomklas" te starten na de vakantie, dus dan zit ze 4 wk in de kleine instroomklas en dan gaat ze naar haar eigenlijke klas. Ze mag ook gelijk naar "haar" klas.
We hebben er in eerste instantie voor gekozen om haar toch in de instroomklas te laten starten, ze is van de opvang (kleinschalig kdv) ook maar een klein groepje gewend en ze gaan dan wel met de klas waar ze in komt buitenspelen en dingen doen en ook duidelijk zijn over dat dat haar klas wordt. Er zijn er nog een aantal die starten in de instroomklas en die meegaan naar die grote klas.
Mocht nu met het wennen blijken dat ze zich prima redt in die grotere klas, dan kunnen we alsnog besluiten om haar toch te laten starten in die grote klas.
(warrig verhaal volgens mij, als ik t zelf maar snap ;) ).
Mama van 2 lieve meiden :)
  zondag 16 juni 2013 @ 21:35:37 #81
100412 mefke79
komt goed!
pi_127877574
Driekus komt straks in een groep met max 60 kinderen tussen de 3 en 6 jaar. Een deel daarvan zijn kdv kindjes, die zijn er dus niet elke dag. Op de drukste momenten zijn er dan 2 juffen (of meesters) en 2 leidsters van het kdv.
Driekus zit nu op een 3+ groep op (een ander) kdv. Daar is ie nu de oudste samen met een aantal anderen. Hij zou het liefst morgen naar school want hij wil engels leren en leren schrijven. Die uitdaging kunnen ze hem nu niet bieden. Maar op veel andere terreinen is ie echt nog een peuter, dus daar kan ie nog mooi wat van oppikken. En in de vakantie gaan ze veel met de bso doen, dus dat gaat vast goed komen.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  zondag 16 juni 2013 @ 21:42:45 #82
100412 mefke79
komt goed!
pi_127878129
Mijn grootste bezwaren tegen de instroomklassen hier waren dat ze echt tot einde jaar vollopen om vervolgens na dat jaar die hele klas te verdelen over de gewone kleuterklassen. Dus hele jaar onrust door wisselende samenstelling en vervolgens weer alles door elkaar gooien. Bij de openbare gaan ze ze ook nog over twee vestigingen verspreiden. En dat alles zonder rekening te houden met vriendjes of broers/zussen qua verdeling over de vestigingen. Maar goed, dan heb je het dus ook over een school met voor komend jaar 8 kleuterklassen en minimaal 2 instroomklassen. Grote school dus.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_127879142
Als bij ons op school de instroomklas vol is, wordt dat een aparte klas en blijven er een paar jongste kleuters in de instroomklas die weer langzaam volloopt.
Als ze naar groep 2 gaan, maken ze nieuwe groepen omdat je anders alle oudste kleuters bij elkaar hebt. En dan is het streven om de groepen de rest van de schooltijd hetzelfde te laten.

Ze hebben tijden 3 groepen van elke klas gehad en toen wij gingen voor een kennismakingsgesprek, vertelden ze dat het aantal kinderen terug aan het lopen was. En dit jaar kregen ze ineens vrij onverwacht een heleboel kleuters erbij...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_127892864
Hier is er wel een instroomklas geweest, maar afgelopen jaar zijn er in alle groepen instromers geweest.
De klassen 1 en 2 zitten gemixt en dat idee zou je overboord gooien als je een instroomklas zou handhaven. Dus vandaar weer de instromers verdelen over de klassen.

snap alleen iets niet helemaal (dana is aan het begin van een nieuw schooljaar begonnen dus daarom geen ervaring) maar ik hoorde van een van de ouders van een instromer in dana's klas van December dat ze straks nog eens klas 1 doet, dus in totaal ongeveer 1,5 jaar

Wordt dat per kind bekeken of is dat standaard bij instromers?
pi_127893161
Bij Chris op school zijn de kinderen van oktober t/m december bespreekgevallen. omdat het een combi instroom/1/2 is, wordt dat besluit pas vaak gemaakt bij de overgang naar groep 3. De speelse kinderen/ kinderen die echt niet meekomen uit die groep 2 blijven in 1/2 hangen. Maar de meesten gaan wel mee naar 3, ivm zittenblijf regels.
Daan is van eind december, dus zijn overgaan hangt af van zijn voortgang..
Bij Chris gaan 2 bespreekgevallen wel mee, allebei hebben ze de laatste maanden hun letterkennis nog ingehaald. Speelsheid was daar geen probleem. Juf zei dat het ook scheelt als het jongste kinderen thuis zijn, die leren al meer basisdingen van de oudere broers/zussen..

Hier ook meestal de instroom in de 1/2 klassen. Dit jaar wel een instroom vanaf maar omdat de andere klassen te vol zouden worden. Die klas krijgt na de zomer ook nog groep2-ers erbij, zodat het een volwaardige onderbouw wordt, en dan begint er na de zomer nog een extra onderbouw groep. Dan zijn er 6. Terwijl er 3 waren toen we Chris inschreven met 3 jaar. Toen 11 klassen, en volgend jaar 15.. Hoezo groeischool. Maar wel op 2 locaties en dat geeft toch 2 "kleine" scholen van 6&9 groepen.
pi_127893243
ah oke, dat klinkt al logischer :)
vondt het al een vreemd verhaal
  maandag 17 juni 2013 @ 10:10:51 #87
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_127893394
Vroeger was het heel standaard dat alle kinderen na 1 oktober begonnen in het schooljaar, gewoon in groep 1 bleven na de zomer en zo dus meer dan twee jaar de kleuterklas deden.

Tegenwoordig is de inspectie strenger en moet je goede redenen hebben om kinderen t/m 31 december extra te laten kleuteren. Dus per kind bekeken.
Alle kinderen die vanaf 1 januari instromen blijven sowieso na de zomer dan ook nog in groep 1.

Zo legde mijn vriendin die leerkracht is het uit.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_127893530
ja oke, vanaf januari kan ik inkomen. Al is het voor de sociale ontwikkeling
pi_127893563
Wat ik begreep ligt de grens bij 1 januari tegenwoordig, qua overgaan.
Dus als ze na 1 januari starten blijven ze in principe nog in groep 1 het jaar daarna.
Is ook wel heel kort, dan zitten ze pas een half jaar op school...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_127894264
Was die 1 januari grens er niet heel lang al? Alleen tegenwoordig mag een kind maar 1 keer blijven zitten op een reguliere school. Dus zo'n oktober-december kind is dan al blijven zitten. Mocht er later nog iets gebeuren waardoor het kind nog iets achterblijft (scheiding, ziekte) is het 2 keer zitten blijven en moet het naar speciaal onderwijs.. Terwijl het misschien niet echt nodig is..
  maandag 17 juni 2013 @ 10:58:21 #91
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_127894481
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 10:48 schreef Deepfreeze het volgende:
Was die 1 januari grens er niet heel lang al? Alleen tegenwoordig mag een kind maar 1 keer blijven zitten op een reguliere school. Dus zo'n oktober-december kind is dan al blijven zitten. Mocht er later nog iets gebeuren waardoor het kind nog iets achterblijft (scheiding, ziekte) is het 2 keer zitten blijven en moet het naar speciaal onderwijs.. Terwijl het misschien niet echt nodig is..
De grens was heel lang 1 oktober maar je had uiteraard uitzonderingen bij vlotte kinderen.
Wel hanteerden veel scholen dat de kindjes van voor 1 januari die dus bijna 3 jaar bij de kleuters zaten bijvoorbeeld wel mee doorschoven naar de kleuterklas met die groep 2 kindjes omdat groep 1 de rest van het jaar vol ging stromen met nieuwe leerlingen.

Ik begreep van mijn vriendin dat het de bedoeling is dat heel veel kinderen die nu nog naar het speciaal onderwijs gaan, weer ondergebracht moeten worden / blijven binnen het normale onderwijs.
Dus of de soep echt zo heet gegeten wordt dat je bij blijven zitten na ook een kleuterklas doubleren naar het speciaal onderwijs moet vraag ik me af.
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 17 juni 2013 @ 11:06:44 #92
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_127894734
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 10:19 schreef Nijna het volgende:
Wat ik begreep ligt de grens bij 1 januari tegenwoordig, qua overgaan.
Dus als ze na 1 januari starten blijven ze in principe nog in groep 1 het jaar daarna.
Is ook wel heel kort, dan zitten ze pas een half jaar op school...
klopt! en blijven zitten in groep 1 of 2 heet officieel kleuterverlenging. Telt voor zover ik weet niet mee voor evt doubleren daarna...
  maandag 17 juni 2013 @ 11:09:19 #93
35189 Troel
scherp en bot
pi_127894796
Ook kindjes van na 1 januari kunnen wel over hoor ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_127895072
quote:
1s.gif Op maandag 17 juni 2013 11:06 schreef mikoxx het volgende:

[..]

klopt! en blijven zitten in groep 1 of 2 heet officieel kleuterverlenging. Telt voor zover ik weet niet mee voor evt doubleren daarna...
Onze directrice zei dat het officieel ook als zitten blijven gezien wordt. Meestal geeft het ook geen problemen. Alleen als er dus later nog iets voorvalt (en dan hoop je dat ze genoeg reserve hebben), of omdat er een middelbare school gekozen wordt die extra eisen stelt, zoals het normaal doorlopen van de basisschool..
  maandag 17 juni 2013 @ 11:28:05 #95
100412 mefke79
komt goed!
pi_127895405
Ik heb em even nagezocht: de 1 oktober regeling gold maar tot 1986 aldus de rijksoverheid site

quote:
Wie bepaalt of mijn kind blijft zitten of overgaat naar de volgende groep?

De basisschool bepaalt of uw kind naar een volgende groep overgaat. Als ouder kunt u wel uw wensen laten weten, maar de school neemt uiteindelijk de beslissing.

Bezwaar maken
Als u het niet eens bent met de beslissing om uw kind wel of niet over te laten gaan, kunt u bezwaar maken via de klachtenprocedure van de school.

Zitten blijven op de basisschool
De basisschool moet zorgen dat uw kind zich blijft ontwikkelen. Ook houdt de school rekening met de voortgang van zijn prestaties. Uw kind blijft alleen zitten als zijn leerresultaten en ontwikkeling opvallend achterblijven bij die van de meeste klasgenoten. Als de school hier geen oplossing voor heeft gevonden blijft uw kind zitten.

1-oktober regeling
De 1-oktober regeling gold tot 1986. De regeling hield in dat kinderen alleen van de kleuterschool naar de lagere school gingen als zij voor 1 oktober 6 jaar waren geworden. Sommige scholen gebruiken deze datum nog steeds om te bepalen of een kind overgaat van groep 2 naar groep 3. Maar de meeste scholen kijken naar de ontwikkeling van het kind.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  maandag 17 juni 2013 @ 11:29:28 #96
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_127895454
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 11:28 schreef mefke79 het volgende:
Ik heb em even nagezocht: de 1 oktober regeling gold maar tot 1986 aldus de rijksoverheid site

[..]

:D
Nou de scholen hanteerden die regel echt nog veel langer. Al dus die vriendin die leerkracht is.

Die regel is dus nog uit de tijd dat de kleuterschool apart was. Want na 86 is het basisschool geworden volgens mij.
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 17 juni 2013 @ 11:30:41 #97
35189 Troel
scherp en bot
pi_127895495
Klopt, er zijn scholen die hem nog steeds hanteren :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 17 juni 2013 @ 11:31:16 #98
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_127895511
Het is mss ook gewoon een goeie indicator.

Sasha is van 31 dec. maar zat prima op zijn plek in gr. 1 en is dus ook niet overgezet naar Gr 2 in Januari. Terwijl een vriendje van 8 januari dus per januari wel naar gr. 2 overgezet is.
Bij Sasha in de klas zijn er 2 uit November en 3 uit december en die hebben allemaal anderhalf jaar groep 1 erop zitten en gaan nu door naar groep 2 na de zomer.
***
  maandag 17 juni 2013 @ 11:37:43 #99
100412 mefke79
komt goed!
pi_127895745
Even voor mijn beeld: zitten de kindjes van groep 1 en 2 dan niet bij elkaar? Dat dus groep 1 echt een instroomgroep is? Ik ben er nog echt niet in thuis blijkt wel.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')