quote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:07 schreef Theoden het volgende:
De Turkse oproerpolitie heeft vrijdagochtend een einde gemaakt aan een protestactie in een park in Istanbul tegen het kappen van bomen.
Enkele honderden betogers voerden al vier dagen actie tegen de door de overheid geplande renovatie van het centrale Taksim-plein. De actievoerders willen dat het bij het plein behorende Gezi-park behouden blijft en er geen bomen worden gekapt.
De politie zette traangas in en maakte ook gebruik van het waterkanon om de betogers uiteen te drijven. Een onbekend aantal demonstranten raakte gewond toen zij, achtervolgd door de politie, over een muur wilden klimmen en deze onder hun gewicht instortte. Dat heeft het persbureau Dogan gemeld.
En dan te bedenken dat het allemaal heel vredig begon...quote:Dit kan nog wel eens flinke gevolgen gaan hebben. Er is namelijk nog steeds geen einde gemaakt en er gaan steeds meer mensen de straat op. Morgen zullen er in alle grote steden grote protesten plaatsvinden.
Misschien dat hij wat verstandig advies van de koning van Marokko kan aannemen, die is de enige is blijven zitten na het "lente" offensief.quote:Op maandag 3 juni 2013 07:44 schreef ilker77 het volgende:
Erdogan bezoekt vandaag Marokko,Tunesie en Algerije!
Erdogan moest daarvoor blijven zitten. Het was allemaal gepland, hij was de speelbal. Als er een wisseling van de macht komt is dat dus buiten t draaiboek van Amerikaquote:Op maandag 3 juni 2013 07:47 schreef ilker77 het volgende:
Amerika wil machtig worden. Het is allemaal een scenario.
Laat hem daar blijvenquote:Op maandag 3 juni 2013 07:36 schreef De_Guidance het volgende:
Erdoğan is vertrokken. Geplande tournee in Noord-Afrika.
quote:Op maandag 3 juni 2013 07:44 schreef ilker77 het volgende:
Turkije is een seculiere staat!!
De vader van Turkije is Mustafa Kemal Ataturk!
Strenge Moslims houden niet van Ataturk!
Turkije is het speelgoed van Amerika geworden!
AMERIKA-ERDOGAN-ISRAEL-SYRIE-PKK
Erdogan wordt Hitler van Midden Oosten!!
Erdogan wil overal moskeen en winkelcentrums bouwen.
Nee.quote:Op maandag 3 juni 2013 07:54 schreef ilker77 het volgende:
LEZEN!! http://www.larouchepub.co(...)20810/14-19_3931.pdf
Will Erdogan’s Dream for a NewOttoman Empire Become a Nightmare?
Wat verwacht je dan?quote:Op maandag 3 juni 2013 07:53 schreef Ambipur het volgende:
Ik erger mij aan de berichtgeving van de Nederlandse media hierover.. Dat Kim Kardashian een meisje verwacht is natuurijk belangrijker.
oke!!!!!!!!!!!!!quote:Op maandag 3 juni 2013 07:56 schreef ilker77 het volgende:
Zelfs Fethullah Gulen vindt dat Erdogan te ver gaat!!!!!!!!!!!!!
Idd. Ik had ook wel verwacht dat dit de voorpagina van de volkskrant zou zijn. Niet dus: pagina 5!quote:Op maandag 3 juni 2013 07:53 schreef Ambipur het volgende:
Ik erger mij aan de berichtgeving van de Nederlandse media hierover.. Dat Kim Kardashian een meisje verwacht is natuurijk belangrijker.
Niet echt geloofwaardig scenario.quote:Op maandag 3 juni 2013 07:58 schreef ilker77 het volgende:
Scenario: Fethullah Gulen,Abdullah Gul, Bulent Arinc versus Recep Tayyip Erdogan
Zullen we Amerika hier buiten laten?quote:Op maandag 3 juni 2013 08:06 schreef ilker77 het volgende:
Amerika wil de wereld overnemen. Amerika denkt alleen maar aan zichzelf!!
Misschien kan ie gaan hokken met Ben Ali.quote:Op maandag 3 juni 2013 07:49 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Misschien dat hij wat verstandig advies van de koning van Marokko kan aannemen, die is de enige is blijven zitten na het "lente" offensief.
Psst. Er bestaat een edit knop. Kan je al je brabbels in een enkele post kwijt in plaats van 10 posts onder elkaar te plaatsen.quote:Op maandag 3 juni 2013 08:14 schreef ilker77 het volgende:
Plannen Erdogan;
2015
President: Tayyip erdogan
Premier: Numan Kurtulus
Islamitische stichting: Fethullah Gulen
Iemand? Het was die quote die Erdogan afgelopen weekend maakte, dat-ie een volgende rol heeft en in dienst staat van het volk. Het is voor de Quote Van De Dag op mijn werk, vandaarquote:Op maandag 3 juni 2013 08:14 schreef superworm het volgende:
Hoi allemaal! Ik zoek die foto die gisteren langskwam met een vrouw erop met een bordje, waarop in het Engels een citaat van Erdogan staat en dan daaronder "ARE YOU A MAN OF YOUR WORD?" oid.
deze,post van De_Guidance?quote:Op maandag 3 juni 2013 08:28 schreef superworm het volgende:
[..]
Iemand? Het was die quote die Erdogan afgelopen weekend maakte, dat-ie een volgende rol heeft en in dienst staat van het volk. Het is voor de Quote Van De Dag op mijn werk, vandaar
quote:
ik weet welke je bedoelt..er staat " i am not a king....but your servant"quote:Op maandag 3 juni 2013 08:28 schreef superworm het volgende:
[..]
Iemand? Het was die quote die Erdogan afgelopen weekend maakte, dat-ie een volgende rol heeft en in dienst staat van het volk. Het is voor de Quote Van De Dag op mijn werk, vandaar
Niet doen, kijk eens boven jouw post?quote:Op maandag 3 juni 2013 08:32 schreef Che_ het volgende:
[..]
ik weet welke je bedoelt..er staat " i am not a king....but your servant"
je moet ff de vorige delen doorspitten.
Dat heb ik gedaan maar i kkon het niet meer vinden.quote:Op maandag 3 juni 2013 08:32 schreef Che_ het volgende:
[..]
ik weet welke je bedoelt..er staat " i am not a king....but your servant"
je moet ff de vorige delen doorspitten.
aw, oke, nog zoeken dusquote:Op maandag 3 juni 2013 08:34 schreef superworm het volgende:
[..]
Dat heb ik gedaan maar i kkon het niet meer vinden.
En die foto van Flow3r is het goede bordje, maar niet de goede foto. In de vorige topics was er 1 foto waar ze tussen een menigte stond.
Ik vermoed dat het op die Tumblr stond waar ook de prachtige Anonymousmasker-foto's vandaan geplukt werden. Helaas werkt die link niet op de Internet Explorer 1.0 (oid) op mijn werk.quote:
Ik zal straks anders even zoeken als ik mij verveel op mijn werk.quote:Op maandag 3 juni 2013 08:37 schreef superworm het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het op die Tumblr stond waar ook de prachtige Anonymousmasker-foto's vandaan geplukt werden. Helaas werkt die link niet op de Internet Explorer 1.0 (oid) op mijn werk.
Maar alsnog bedankt, ik print gewoon deze uit
Hier staat er ook eentje tussenquote:Op maandag 3 juni 2013 08:37 schreef superworm het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het op die Tumblr stond waar ook de prachtige Anonymousmasker-foto's vandaan geplukt werden. Helaas werkt die link niet op de Internet Explorer 1.0 (oid) op mijn werk.
Maar alsnog bedankt, ik print gewoon deze uit
Nou de quote is altijd een tekst, dus dan is het leuk en vestigt het de aandacht op zich, als het een mooi plaatje is met een tekst op het plaatje. Soort Droste-effect-quotequote:Op maandag 3 juni 2013 08:39 schreef Che_ het volgende:
Als het voor de Quote van de dag is, wat maakt het plaatje uit dan
en die hierboven?quote:Op maandag 3 juni 2013 08:42 schreef superworm het volgende:
[..]
Nou de quote is altijd een tekst, dus dan is het leuk en vestigt het de aandacht op zich, als het een mooi plaatje is met een tekst op het plaatje. Soort Droste-effect-quote
Die hier boven is primaquote:Op maandag 3 juni 2013 08:45 schreef Flow3r het volgende:
[..]
en die hierboven?
kan niet meer zoeken , moet naar m'n werk, succes!
Nee, zit een paar kilometer tussen. Maar je kan het inderdaad beter in een ander topic deponeren.quote:Op maandag 3 juni 2013 08:47 schreef aerdt het volgende:
Beetje off topic, maar ik ga donderdag voor 3 dagen naar Istanbul.
Nu ben ik online aan het zoeken voor een hotel en zie dat de meeste gelegen zijn in Sirkeci. Ik weet weinig van de stad, dus kan iemand me vertellen of dit op enige afstand is van Besiktas en Taksim Square. Heb weinig zin om 3 dagen traangas in te ademen...
Oh, en als iemand tips heeft voor een goed hotel
Is misschien iets te overdreven ja. Daarentegen zal het voor het land en deze regio wel van belang kunnen zijn.quote:Op maandag 3 juni 2013 08:55 schreef nummer_zoveel het volgende:
Stukje wereldgeschiedenis? Zou er nu echt zo veel gaan gebeuren?
Ik heb m'n twijfels.
Er zijn nog steeds mensen die protesteren.quote:Op maandag 3 juni 2013 08:55 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik heb m'n twijfels.
Thanks! Ik dacht ik vraag het even hier aangezien een hoop mensen hier Istanbul kennen.quote:Op maandag 3 juni 2013 08:52 schreef Dven het volgende:
[..]
Nee, zit een paar kilometer tussen. Maar je kan het inderdaad beter in een ander topic deponeren.
Zelf ga ik kijken of ik van de week ook naar Istanbul kan. Toch een stukje wereldgeschiedenis
die tekst daarachter:quote:Op maandag 3 juni 2013 08:42 schreef Flow3r het volgende:
[..]
Hier staat er ook eentje tussen
http://occupygezipics.tumblr.com/
[ afbeelding ]
TRV / Tips voor Istanbul #3quote:Op maandag 3 juni 2013 08:47 schreef aerdt het volgende:
Beetje off topic, maar ik ga donderdag voor 3 dagen naar Istanbul.
Nu ben ik online aan het zoeken voor een hotel en zie dat de meeste gelegen zijn in Sirkeci. Ik weet weinig van de stad, dus kan iemand me vertellen of dit op enige afstand is van Besiktas en Taksim Square. Heb weinig zin om 3 dagen traangas in te ademen...
Oh, en als iemand tips heeft voor een goed hotel
Gezien de massaliteit is het nu al geschiedenis in het 90-jarige bestaan van de Turkse republiek. Zelfs de bejaarden die veel gezien hebben spreken van een ongekend protest. Vanavond rond 21:00 zullen weer veel mensen de straat op gaan. Dit wordt aangekondigd met het slaan tegen pannen en potten en het knipperen van lichten. Mensen gaan spontaan de straten op en formeren op die manier stoeten die met vlaggen en trommels door de straten trekken richting centrale plekken als pleinen. De afgelopen dagen heb ik de opkomst alleen maar zien groeien.quote:Op maandag 3 juni 2013 08:55 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik heb m'n twijfels.
Misschien wat persoonlijk,maar wat doe jij in Turkije?quote:Op maandag 3 juni 2013 09:31 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Gezien de massaliteit is het nu al geschiedenis in het 90-jarige bestaan van de Turkse republiek. Zelfs de bejaarden die veel gezien hebben spreken van een ongekend protest. Vanavond rond 21:00 zullen weer veel mensen de straat op gaan. Dit wordt aangekondigd met het slaan tegen pannen en potten en het knipperen van lichten. Mensen gaan spontaan de straten op en formeren op die manier stoeten die met vlaggen en trommels door de straten trekken richting centrale plekken als pleinen. De afgelopen dagen heb ik de opkomst alleen maar zien groeien.
Ja, gister kwamen er soldaten naar Adana die de politie moeten steunen...quote:Op maandag 3 juni 2013 09:32 schreef imanidiot het volgende:
Hmm schijnt dat het leger ingezet wordt.
https://twitter.com/VOT99/status/341235111775313920/photo/1
Vakantie en orienteren op een baanquote:Op maandag 3 juni 2013 09:32 schreef Ambipur het volgende:
Misschien wat persoonlijk,maar wat doe jij in Turkije?
Zou dat ook graag willen, maar bij god geen idee hoe je aan zoiets begint. Wat goed van jouquote:Op maandag 3 juni 2013 09:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Vakantie en orienteren op een baanIk ben de gezapigheid van Nederland een beetje beu
Is er eigenlijk hoop voor de protesterende mensen? het lijkt een beetje op een onbegonnen zaakquote:Op maandag 3 juni 2013 09:33 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Ja, gister kwamen er soldaten naar Adana die de politie moeten steunen...
Kijk dat bedoel ik, dit soort links tuig is aan het demonstreren. Was ik maar agent op dat moment. Zou die gast zijn rug helemaal verbrijzelen met de wapenstok.quote:
Ik kan je ook een foto laten zien van gehoofddoekte dames, wat opa's en ander soort normale mensen?quote:Op maandag 3 juni 2013 09:35 schreef Dibble het volgende:
[..]
Kijk dat bedoel ik, dit soort links tuig is aan het demonstreren. Was ik maar agent op dat moment. Zou die gast zijn rug helemaal verbrijzelen met de wapenstok.
Kutcommunisten.
Kijk hier voor een baanquote:Op maandag 3 juni 2013 09:35 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Zou dat ook graag willen, maar bij god geen idee hoe je aan zoiets begint. Wat goed van jou
Goede zaak om het land stabiel te houden.quote:Op maandag 3 juni 2013 09:32 schreef imanidiot het volgende:
Hmm schijnt dat het leger ingezet wordt.
https://twitter.com/VOT99/status/341235111775313920/photo/1
moest aan Fetih 1453 denkenquote:Op maandag 3 juni 2013 09:55 schreef aerdt het volgende:
Is wss al eerder geplaatst, maar dit blijft een prachtige foto. [ afbeelding ]
Ik vind deze idd echt prachtig..quote:Op maandag 3 juni 2013 09:55 schreef aerdt het volgende:
Is wss al eerder geplaatst, maar dit blijft een prachtige foto. [ afbeelding ]
Lees meer via bronquote:Het heeft geleid tot een beeld in Nederland waarin wordt geloofd dat de AKP en Erdoğan gesteund worden door bijna de gehele bevolking van Turkije. In werkelijkheid heeft AKP ongeveer 35-40% van de stemmen gewonnen in de laatste verkiezing en de andere partijen dus ruim 60%. Alhoewel 35-40% van de stemmen voldoende is voor een meerderheid van de zetels in het Turkse parlement, is het nog niet de meerderheid van de bevolking. In Turkije is het kiessysteem anders dan in Nederland, dit systeem kan men niet begrijpen vanuit een Nederlands perspectief. Het dient bestudeerd te worden vanuit een Turks perspectief. Zo is er in Turkije een kiesdrempel van 10% maar ook een plicht aan de burgers om te stemmen; al is het blanco. Echter, in Turkije is het zo dat de restzetels (de blanco stemmen) automatisch naar de grootste partij gaan. Dit zijn allemaal aspecten die niet terugkomen in het Nederlandse systeem en dus niet begrepen kunnen worden vanuit een Nederlands perspectief.
Afijn; gezien het feit dat de restzetels ook naar de grootste partij gaan, kan het zo zijn dat de AKP als eerste uit de bus komt bij een verkiezing en door de zetels de benodigde 276 van de 550 zetels wint om zo een meerderheid te vormen binnen het Turkse parlement. De AKP heeft dit kunnen doen zonder een coalitie te vormen met een andere partij; een unicum binnen de Turkse politiek sinds Adnan Menderes en zijn DP in 1950. Toch heerst er in Nederland een beeld dat Turkije bestaat uit een grote meerderheid aan AKP-stemmers, een kleine groep Koerdische politici (BDP), een marginale groep seculiere Turken (CHP) en de rest. In werkelijkheid bestaat 60% van de Turkse stemmers uit de oppositie maar zorgt het rare Turkse kiesstelsel ervoor dat de AKP een meerderheid kan vormen in de kamer. Het feit dat de BDP in de Turkse kamer kan komen is een ook bijwerking hiervan. Voor politieke partijen geldt een kiesdrempel van 10% (alle partijen die de tien procent niet halen, zien hun behaalde stemresultaat verdwijnen naar de grootste partij; in dit geval de AKP). Echter, voor onafhankelijke kandidaten geldt deze kiesdrempel niet. Zo kan het dat Koerdische politici als onafhankelijke kandidaten meedoen aan Turkse verkiezingen en verkozen worden. Deze kandidaten hebben in sommige gevallen maar 1% van de stemmen waar voor politieke partijen minstens 10% nodig is. Toch komen de onafhankelijke kandidaten in het parlement en de politieke partijen niet. Na de verkiezingen, verklaren de onafhankelijke kandidaten toch tot een partij te horen en zo ontstaat een nieuwe politieke partij (in dit geval de Koerdische BDP).
Zo kan een partij als de BDP de vierde partij van Turkije worden met maar een fractie van de stemmen. De BDP heeft 36 zetels in het 550-zetel tellende parlement van Turkije maar heeft eigenlijk, gezien de kiesdrempel van 10%, geen recht op een zetel. Buiten Turkije ontstaat zo het beeld dat er miljoenen Koerden leven in Turkije terwijl de officiële consensus het houdt op "ongeveer 7-11% Koerden in Turkije ". Gezien het feit dat niet alle Koerden meerderjarig en dus stemgerechtigd zijn, is het aannemelijk om te concluderen dat de BDP eigenlijk niet genoeg steun en potentieel heeft om boven de 10%-kiesdrempel uit te komen. Door het gebruik van onafhankelijke kandidaten, omzeilt de BDP dit echter en ontstaat er een beeld buiten Turkije dat de Koerden in Turkije dermate talrijk zijn, dat ze de vierde grootste partij kunnen vormen. Dit is echter niet conform de realiteit.
Zo kan het dat, ondanks de bewering in Nederlandse media dat Erdoğan met zijn AKP "al sinds 2002 verkiezingen moeiteloos wint " en "niet voor een minderheid zal buigen", toch te maken heeft met een protest. Het verklaart ook waarom deze anti-AKP en anti-Erdoğan zijnde demonstranten niet te maken hebben met pro-AKP en pro-Erdoğan zijnde demonstranten. Dat zou namelijk te verwachten zijn in een land waar de AKP een ruime en overweldigende meerderheid zou hebben. Dat is echter niet het geval. De AKP heeft niet zozeer een meerderheid aan de stemmen, maar meer een meerderheid van de zetels door toedoen van het Turkse kiessysteem. Dit systeem is vergelijkbaar met dat in de Verenigde Staten van Amerika waar presidentskandidaat Al Gore in 2000 meer stemmen kreeg dan George W. Bush, maar toch verloor wegens het kiessysteem.
Er leven wel miljoenen Koerden in Turkije hoorquote:Op maandag 3 juni 2013 10:00 schreef expans het volgende:
Misschien dit artikel in de OP zetten voor wat extra informatie?
[..]
Lees meer via bron
http://www.volkskrant.nl/(...)rkse-protesten.dhtmlquote:Welke ongerustheid gaat er schuil achter de steeds heviger Turkse protesten?
Door: Arjen van der Ziel − 03/06/13, 09:02
© AFP. Demonstranten werpen een barricade op in de Turkse hoofdstad Ankara
In Istanbul en andere grote steden in Turkije kwam het gisteravond opnieuw tot hevige onlusten. De politie zette traangas in tegen duizenden demonstranten in de Istanbulse wijk Besiktas, waar ook het kantoor van premier Recep Tayyip Erdogan is.
De betogers wierpen barricades op en gooiden met stenen naar het kantoor van de premier. In de hoofdstad Ankara zette de politie traangas en waterkanonnen in tegen duizenden demonstranten die ook daar naar het kantoor van Erdogan wilden trekken. Ook in steden als Izmir en Adana zette de politie zondag traangas is.
Premier Erdogan kondigde aan dat hij zich niks de protesten van aantrekt en doorgaat met de bouw van een replica van een vroegere Ottomaanse kazerne op het Taksimplein. Voor die bouw moet een klein park verdwijnen. De premier zei zich niet te laten weerhouden door 'een stel plunderaars'. Erdogan zei ook niet te begrijpen waarom betogers hem uitmaken voor een dictator. 'Het dictatorschap zit niet in mijn bloed of mijn karakter. Ik ben een dienaar van het volk.'
Gezipark
Het protest begon zes dagen geleden klein en was gericht tegen de verdwijning van het Gezipark op het Taksimplein. De activisten zijn boos omdat er in Istanbul al relatief weinig groen is. Toen de politie met harde charges, traangas en waterkanonnen een einde probeerde te maken aan die demonstratie, groeide het protest snel. Betogers gooiden stenen naar de oproerpolitie en wierpen barricades op. 'Tayyip treedt af!', scandeerden ze, doelend op de premier. Delen van het centrum van Istanbul ontaardden in een soort oorlogsgebied, met graffiti op winkelruiten, stenengooien op straat en brandende barricades. Politiehelikopters scheerden over de Onafhankelijkheidsstraat, de grootste winkelstraat.
Het protest breidde zich uit naar andere steden: Ankara, Adana en Izmir. Honderden mensen raakten gewond en 1.700 mensen werden opgepakt. De spanning nam pas af toen de politie zich terugtrok van het Taksimplein. Daarop trokken duizenden betogers dit weekeinde opnieuw naar het plein om vreedzaam te demonsteren. 'We hebben onze les geleerd', aldus de Istanbulese burgemeester Kadir Topbas. 'Zege van het volk', kopte de felle oppositiekrant Sözcü gisteren.
Ongerustheid
Achter de protesten gaat groeiende ongerustheid schuil over de regering van Erdogan. Zijn gematigd islamistische regeringspartij AKP won drie parlementsverkiezingen op rij en geniet de steun van veel Turken. Maar de premier probeert de laatste jaren ook steeds meer conservatieve islamitische waarden op te leggen aan de samenleving. Dat baart een flinke minderheid zorgen.
Zo loodste Erdogan vorige maand een wet door het parlement die de verkoop van alcohol aan banden legt. Winkels mogen tussen tien uur 's avonds en zes uur 's ochtends geen drank meer verkopen. Restaurants bij moskeeën en scholen zijn drooggelegd. Alcoholproducenten mogen niet meer adverteren of evenementen sponsoren. Volgens Erdogan om te voorkomen dat jongeren 'rondzwerven in een staat van beneveling'. Het zou niets te maken hebben met het opleggen van een islamitische levensstijl. Maar seculiere Turken zien er het begin in van invoering van de sharia, het islamitische recht.
Autocratisch
Critici maken zich ook zorgen over de autocratische neigingen van Erdogan. De Turkse premier kan slecht tegen kritiek en zijn aanhangers hebben het rechtssysteem de afgelopen jaren misbruikt om honderden kritische journalisten, politici en academici op dubieuze gronden op te pakken.
Welk effect dit heeft op de media was de laatste dagen goed te zien. Veel tv- en radiokanalen en kranten besteedden eerst opvallend weinig aandacht aan de betogingen. Nieuws over de protesten, oproepen om te demonstreren en geruchten verspreidde zich vooral via Facebook en Twitter.
Erdogan uitte gisteravond in een tv-interview zijn ongenoegen over die ongecontroleerde sociale media. 'Er is een probleem, genaamd Twitter, waar onbegrensde leugens op staan', aldus de premier. 'Dat wat ze sociale media noemen, veroorzaakt problemen in de samenlevingen van tegenwoordig.'
Lees jij zijn tekst wel goedquote:Op maandag 3 juni 2013 10:05 schreef Che_ het volgende:
[..]
Er leven wel miljoenen Koerden in Turkije hoor
quote:
dit zijn toch ook miljoenenquote:Buiten Turkije ontstaat zo het beeld dat er miljoenen Koerden leven in Turkije terwijl de officiële consensus het houdt op "ongeveer 7-11% Koerden in Turkije ".
Daarom zeg ik; lees jij zijn tekst wel goed..quote:
Hier heb ik hard om gelachen. De beste man negeert een uitspraak van de rechter, dat zegt toch al iets.quote:Het gebrek aan vertrouwen van de Turkse burgers in hun eigen democratie en rechtssysteem blijkt ook uit de commotie rondom Gezi Parkı. Tenslotte is de rechtszaak gewonnen en lijkt de zaak over. Toch gaan de protesten door en slaan de vreedzame acties over in geweld. De mensen hebben namelijk geen vertrouwen in Erdoğan. Hij zou volgens de massa toch het park kunnen slopen. Maar de mensen begrijpen niet dat ze dan de volledige Turkse justitie kunnen inschakelen om Erdoğan te dwingen zich te schikken naar het vonnis. Het feit dat burgers in Turkije dit niet begrijpen, geeft aan dat ze niet helemaal begrijpen hoe democratie werkt. Sterker nog, het gebruik van geweld en het vernielen van staatseigendom (zoals bussen, taxi's, bushaltes, gebouwen, politieauto's etc.) heeft alleen maar negatieve gevolgen omdat al deze schade toch weer uit de staatskas (dus van de belastinggelden van dezelfde mensen die nu protesteren) betaald zullen worden.
Er zijn dan ook veel betere manieren om jouw onvrede kenbaar te maken in een democratie zonder daarvoor te rellen. Het voorbeeld van Turken die minutenlang met hun woonkamerlicht knipperden was daar een voorbeeld van, het was echter een klein voorbeeld. Een andere methode zou kunnen zijn om een burgerinitiatief te beginnen om zo vervroegde verkiezingen te realiseren. Weer een andere manier zou kunnen zijn om een klacht in te dienen tegen excessief politiegeweld of zelfs een klacht tegen Erdoğan. Veel Turken doen dit echter niet, omdat ze niet geloven dat hun klacht serieus genomen zal worden. Erdoğan is tenslotte de premier van Turkije en in de ogen van veel Turken zal hij daarom in bescherming genomen worden. Zo werkt een democratie echter niet en veel Turken moeten begrijpen dat dit de manier is om onvrede kenbaar te maken. Het gebruik van geweld is achterhaald en hoort niet thuis in een democratie.
Waar doel je op? Leg uit.quote:Op maandag 3 juni 2013 10:27 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Daarom zeg ik; lees jij zijn tekst wel goed..
Er valt niets uit te leggen, wat ik bedoel legt hij prima uit:quote:
quote:Op maandag 3 juni 2013 10:25 schreef superworm het volgende:
[..]
11 procent van wat, 85 miljoen is idd alsnog bijna 10 miljoen man.
Wat?quote:Op maandag 3 juni 2013 10:31 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Er valt niets uit te leggen, wat ik bedoel legt hij prima uit:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |