Wat? Schieten als een Amerikaan en er daarna over liegen?quote:Op zaterdag 1 juni 2013 11:25 schreef Compoantje het volgende:
Zo zouden ze dat tegenwoordig ook nog moeten doen.
Wel triest dat ze in hun geweld ook een gegijzelde doodschoten.quote:
Risico van het gijzelaarsvak.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 11:36 schreef tong80 het volgende:
[..]
Wel triest dat ze in hun geweld ook een gegijzelde doodschoten.
Bij de palestijnse actie van de spelen van München schoten de Duitsers ook gegijzelden dood.quote:
conspiracyquote:Op zaterdag 1 juni 2013 11:36 schreef tong80 het volgende:
[..]
Wel triest dat ze in hun geweld ook een gegijzelde doodschoten.
Junus Ririmasse, je ben een moordenaar. Rechtstreeks naar de hel.quote:Dat zijn de voornaamste conclusies van een onderzoek dat freelance-journalist Jan Beckers samen met Junus Ririmasse, één van de toenmalige kapers, heeft gedaan naar de ontknoping van de gijzelingsactie bij De Punt.
^^ Dat.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 11:44 schreef Alan_Bastard het volgende:
Geexecuteerd, een gewone treinpassagier. En dan nu zeiken? Schaam je kapot.
Dan waren ze bij het eerste vuurgevecht niet voldoende geraakt. In zo'n situatie ga je niet proberen ze te redden met het risico dat ze je daarna alsnog doodschieten, je zorgt gewoon dat je zeker weet dat ze onschadelijk zijn!quote:"nog levende en gewonde Zuid-Molukse kapers geëxecuteerd"
Link?quote:Op zaterdag 1 juni 2013 11:51 schreef mvdejong het volgende:
Is het raar dat het enige ander journalistieke werk dat ik van deze man kan vinden ook al over Molukkers gaat ?
Gaf ik er een mening bij ? Het was gruwelijk wat ze deden.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 11:54 schreef RemcoDelft het volgende:
Een werkloze "journalist" die na bijna 40 jaar "onderzoek" doet een aandacht wil
.
@Tong80: Schaam je dat je deze aandachtshoer"journalist" aandacht geeft.
Nee, het was geen terrorisme.quote:De negen Molukse jongeren in het bezit van een paspoort voor staatlozen voerdende treinkaping in 1977bij De Punt uit als onderdeel van een vrijheidsstrijd op vreemdgrondgebied en beschouwden het dan ook niet als een daad van „terrorisme‟. Ook omdat zij vanaf het begin hadden besloten geen gijzelaars te doden en indien nodigalleen hun eigen leven te offeren. Hun actie was niet tegen de levens van onschuldige burgersgericht en moet daarom worden omschreven als „politiekgewelddadig activisme‟, waarbij het gebruik van geweld doelbewust zodanig beperkt blijft dat er geen doden bij vallen. En er hoeft geen twijfel over te bestaan dat dit ookvoor de actie bij De Punt gold
ik heb wel eens een documentaire gezien waarbij ook de schutters van toen geinterviewd werden.. dat waren geen getrainde anti-terreur-troepen of zelfs maar scherpschutters, maar eigenlijk normale politieagenten, die zonder goede briefing er neergezet werden en nauwelijks zicht hadden op wat gebeurt...quote:Op zaterdag 1 juni 2013 11:41 schreef tong80 het volgende:
[..]
Bij de palestijnse actie van de spelen van München schoten de Duitsers ook gegijzelden dood.
Overleggen is soms beter.
Dat dus. Die gozer moet zijn smerige bakkes houden en blij zijn dat hij nog leeft. Ze hadden hem op gruwelijke wijze moeten doodmartelen als voorbeeldquote:Op zaterdag 1 juni 2013 11:44 schreef Alan_Bastard het volgende:
Het onderzoek werd mede gedaan door één van de kapers. Die nu nog lekker in de zon kan zitten en geniet van zijn leven. Deze aandacht is te smerig voor woordenEcht gatverdamme
[..]
Junus Ririmasse, je ben een moordenaar. Rechtstreeks naar de hel.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoe krijgen ze het opgeschreven. Walgelijkquote:Op zaterdag 1 juni 2013 12:45 schreef Dagonet het volgende:
Een groep zou het nu moeten proberen, een paar treinen kapen, een kleuterschool gijzelen, gijzelaars doden en da nog zo hoog van de toren blazen.
Terugschoppen naar de Molukken, laat ze het maar met de Indonesiërs uitvechten.
[..]
Nee, het was geen terrorisme..
Heb ik ook gezien en als het niet zo triest was, dan zou het amateurisme op de lachspieren werken.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 13:18 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ik heb wel eens een documentaire gezien waarbij ook de schutters van toen geinterviewd werden.. dat waren geen getrainde anti-terreur-troepen of zelfs maar scherpschutters, maar eigenlijk normale politieagenten, die zonder goede briefing er neergezet werden en nauwelijks zicht hadden op wat gebeurt...
Die mannen hadden ook zelf een enorm schuldgevoel, anderszijds hadden ze zelf ook weinig anders kunnen doen..
Ze waren enkel met dienstpistolen uitgerust en stonden opeens tegen zwaar bewapende terroristen (door een planningsfout)
Makkelijk he? Om zomaar een mening te hebben! Fijn moet dat toch zijn om zo makkelijk aan de goede kant te staan.quote:Hoe krijgen ze het opgeschreven. Walgelijk
Wat hebben die mensen in de trein daarmee te maken? Die goedpraterij van terrorismequote:Op zaterdag 1 juni 2013 13:28 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Makkelijk he? Om zomaar een mening te hebben! Fijn moet dat toch zijn om zo makkelijk aan de goede kant te staan.
Ja de kapingen waren dieptepunten in onze samenlevingen en absoluut niet goed te praten.
Echter! Wat de Nederlandse staat met de Molukkers heeft gedaan is bijna even misdadig! Misschien moet je je eens inlezen in de geschiedenis van die bevolkingsgroep! En de fijne rol van Nederland.
Terrorisme en geweld hebben oorzaken. In dit geval ligt één van de oorzaken in ons eigen gedrag. Daar continue de ogen voor sluiten is één van de belangrijkste oorzaken dat terrorisme blijft bestaan!quote:Wat hebben die mensen in de trein daarmee te maken? Die goedpraterij van terrorisme
Wel de laatste treinkaping, maar een jaar later hebben Molukkers nog het Provinciehuis in Assen gegijzeld en daar is ook een dode bij gevallen, dus ik weet niet welke boodschap er nou is aangekomen.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 13:32 schreef Rave_NL het volgende:
1977 was meteen de laatste Molukse treinkaping. Blijkbaar is de boodschap aangekomen.
Op het moment dat je onschuldige mensen gaat gijzelen heb je natuurlijk geen enkel recht van spreken meer. Laat staan wanneer je je gijzelaars gaat doden.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 13:26 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Heb ik ook gezien en als het niet zo triest was, dan zou het amateurisme op de lachspieren werken.
Overigens was het al lang bekend dat er ongewapende kapers die op de grond lagen geëxecuteerd zijn (waaronder de enige vrouwelijke kaper). Gezien de doodsverwensingen die sommigen in dit topic doen kan dat op veel bijval rekenen, maar mensen onnodig vermoorden zet je op 1 lijn met wat er zo veroordeeld wordt.
Wie zou dat moeten zijn? De enige man die omkwam werd gedood tijdens de bestorming en niet geëxecuteerd. Ik vermoed dat je de treinkaping bij De Punt verwart met die bij Wijster.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 11:44 schreef Alan_Bastard het volgende:
Het onderzoek werd mede gedaan door één van de kapers. Die nu nog lekker in de zon kan zitten en geniet van zijn leven. Deze aandacht is te smerig voor woordenEcht gatverdamme
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Correct: http://www.archive.worldp(...)Netherlands%2C%20Thequote:Op zaterdag 1 juni 2013 13:40 schreef Tchock het volgende:
[..]
Wie zou dat moeten zijn? De enige man die omkwam werd gedood tijdens de bestorming en niet geëxecuteerd. Ik vermoed dat je de treinkaping bij De Punt verwart met die bij Wijster.
Nu noemen we het terroristen, destijds waren het kapers.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 13:39 schreef beantherio het volgende:
[..]
Op het moment dat je onschuldige mensen gaat gijzelen heb je natuurlijk geen enkel recht van spreken meer. Laat staan wanneer je je gijzelaars gaat doden.![]()
Die Ririmasse zou z'n handjes trouwens dicht moeten knijpen voor het feit dat ie nog leeft. Weinig Nederlanders zou het ook maar ene hol kunnen schelen als ie destijds ook gedood was. Om maar niet te spreken over de terroristen die wel gedood zijn. Het artikel en rapport suggereert dat er een soort van "moreel gewicht" hangt aan de zogenaamde conclusie. Misschien dat het in de jaren 70 nog interessant gevonden zou worden maar anno 2013 kan het de gemiddelde Nederlander (terecht) geen moer schelen. Oh ja: als je denkt een nobel doel na te streven dan moet je daar niet overheen schijten door terreur te voeren tegen diegenen die je aan je zijde wilt hebben.
Istori Malukuquote:
Doet me denken aan die halve gare die deze week bij Knevel & Van den Brink zat en een mening ventileerde over de terreuraanslag in Londen.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 12:43 schreef Dagonet het volgende:
http://www.dvhn.nl/treink(...)Ririmasse-en-Beckers
Daar het 'rapport'.
Na drie paragrafen is het wel duidelijk, het is de schuld van Nederland, al die terroristische acties van de molukkers.
Simpel gedacht. Dus waarschijnlijk niet al te hard over nagedacht.quote:
Het enige verschil tussen jou en een moordernaar is volgens mij dat je nog niemand vermoord hebt.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 13:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat dus. Die gozer moet zijn smerige bakkes houden en blij zijn dat hij nog leeft. Ze hadden hem op gruwelijke wijze moeten doodmartelen als voorbeeldwalgelijk persoon dat het er is
zum kotsen dat zo'n vieze laaghartige journalist zich voor het karretje laat spannen door die laffe moordenaar.
Dat weet je niet.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 15:39 schreef gelly het volgende:
[..]
Het enige verschil tussen jou en een moordernaar is volgens mij dat je nog niemand vermoord hebt.
2 gijzelaars dood, tijdens de bestorming van de mariniers. De foto's in dit topic van de liquidatie zijn die van de eerdere kaping bij Wijster.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 15:34 schreef NomanIW het volgende:
Vergissen we ons niet? Bij de kaping bij de punt werden geen gijzelaars gedood, dat was een.andere kaping.
Toch?
Thanksquote:Op zaterdag 1 juni 2013 16:03 schreef Jian het volgende:
[..]
2 gijzelaars dood, tijdens de bestorming van de mariniers. De foto's in dit topic van de liquidatie zijn die van de eerdere kaping bij Wijster.
Heb ik met WO-2. Laat het rusten. Ga over tot de orde van de andere oorlogen.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 16:14 schreef Samson het volgende:
Lekker belangrijk dit, na al die jaren, ze mogen blij zijn dat de mariniers indertijd hun actie ondernomen hebben ipv achteraf lopen te zeiken.
Ja, want die man die gegijzeld werd door deze terroristen en geëxecuteerd werd was een bekende crimineel die te weinig straf had gekregen voor zijn daden. De tering, en dan een grote bek hebben over andere mensen en hun niveau, je moet het god-ver-domme je hypocriete strot maar uit krijgen en dit met droge ogen beweren, ben je dan ff van het padje afquote:Op zaterdag 1 juni 2013 16:39 schreef gelly het volgende:
In een ander topic roeptoeren dat je soms het heft in eigen hand moet nemen omdat de Nederlandse overheid verzaakt genoegdoening te geven en dan hier weer juichen om de dood van mensen die dat daadwerkelijk deden. Wat lopen er toch mafketels rond hier.
Fijn voor uquote:Op zaterdag 1 juni 2013 16:31 schreef tong80 het volgende:
[..]
Heb ik met WO-2. Laat het rusten. Ga over tot de orde van de andere oorlogen.
Bij de punt zijn geen gijzelaars gedood door de gijzelnemers.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 18:37 schreef Bolter het volgende:
Er zijn bij de bestorming toch twee doden gevallen, dus 1 persoon is ook omgebracht door de Molukkers. Op het moment dat je met zo'n actie een trein bestormt kan ik mij goed voorstellen dat er geen tijd is om de gijzelnemers te knevelen en je dus gericht schiet om het gevaar te neutraliseren.
Daarbij begrijp ik de "voornaamste conclusies van Beckers" niet, aangezien het toch al lang en breed bekend was dat die ene persoon door de mariniers was gedood (was blijkbaar opgestaan) en dat de gijzelnemers voornamelijk gedood waren tijdens de bestorming en niet door een "spervuur".
Kan mij ook nog een film van een jaar of 3 geleden waarin hetzelfde te zien was?
Wat mij betreft schieten ze degene die nu nog leven ook nog dood. En iedereen die deze terreurdaad goed probeeren te praten ook.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 13:28 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Makkelijk he? Om zomaar een mening te hebben! Fijn moet dat toch zijn om zo makkelijk aan de goede kant te staan.
Ja de kapingen waren dieptepunten in onze samenlevingen en absoluut niet goed te praten.
Echter! Wat de Nederlandse staat met de Molukkers heeft gedaan is bijna even misdadig! Misschien moet je je eens inlezen in de geschiedenis van die bevolkingsgroep! En de fijne rol van Nederland.
Dat vergeten ze voor het gemak maar even.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 13:28 schreef mcmlxiv het volgende:
Kom danquote:Op zaterdag 1 juni 2013 21:59 schreef RocketM het volgende:
[..]
Wat mij betreft schieten ze degene die nu nog leven ook nog dood. En iedereen die deze terreurdaad goed probeeren te praten ook.
Waar staat dat IK de behoefte toe voel om dat te doen? Ik zal er in ieder geval geen seconde wakker van liggen.quote:
Oh ben je er zo eentje. Never mind.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:29 schreef RocketM het volgende:
[..]
Waar staat dat IK de behoefte toe voel om dat te doen? Ik zal er in ieder geval geen seconde wakker van liggen.
liquideerdequote:Op zaterdag 1 juni 2013 22:36 schreef capricia het volgende:
Ben er toch niet zo van gecharmeerd dat de Nl-staat mensen liquideert.
Wat zijn die fotos?quote:Op zaterdag 1 juni 2013 11:44 schreef Alan_Bastard het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat is volgens mij niet geheel correct. Er zijn tijdens de bestorming door de mariniers bij de Punt 2 gijzelaars om het leven gekomen. Eén daarvan was een man die door vuur van de kant van de mariniers is omgekomen, de 2e was een meisje van ik dacht 19 jaar. Het meisje wordt niet genoemd als zijnde een slachtoffer van het vuur van de mariniers. Ik neem aan dat zij dus door vuur van de kapers is omgekomen. Ik zeg niet dat dit een bewuste liquidatie was, want ook zij kan natuurlijk in een spervuur terecht zijn gekomen. Ik weet niet of dat precies bekend is, ik weet het in elk geval niet exact.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 21:53 schreef NomanIW het volgende:
[..]
Bij de punt zijn geen gijzelaars gedood door de gijzelnemers.
Er was al 25 jaar vreedzaam protest gevoerd, maar de beloftes die de Nederlandse regering had gedaan bleken geen knip voor de neus waard. (Ik neem aan dat je op de hoogte bent van de uiterst frisse rol van Luns in deze).quote:Op zaterdag 1 juni 2013 23:10 schreef LXIV het volgende:
Tja, is natuurlijk wel een beetje risico van het vak. Ze hadden ook gewoon op legitieme manier protest kunnen voeren. Dan was er niemand doodgeschoten.
Verder was het voor de Nederlandse regering gewoon onmogelijk om hun een Molukse Republiek te geven. Of die het nu wilde of niet.
Dus ga je inderdaad maar treinen enzo kapen vol onschuldige mensen....Daar is niemand beter van geworden.quote:Op zondag 2 juni 2013 01:16 schreef capricia het volgende:
Molukkers zijn de eerste jaren gewoon gehuisvest in kamp Westerbork. In dezelfde barakken etc.
Welkom in Nederland!
??quote:Op zondag 2 juni 2013 01:35 schreef RocketM het volgende:
[..]
Dus ga je inderdaad maar treinen enzo kapen vol onschuldige mensen....Daar is niemand beter van geworden.
Wellicht hadden we ze dus maar beter "gewoon" terug kunnen sturen naar de molukken?
Precies, dat is wat ik bedoel! Ze zijn hier opgevangen voor hun eigen veiligheid, met hun hele gezin. Natuurlijk is dat de enige keuze die er was. Maar als dank kregen we terreur terug.quote:Op zondag 2 juni 2013 01:39 schreef capricia het volgende:
[..]
??
Ik geef alleen aan hoe er hier met mensen die met ons streden omgegaan is.
Daarmee praat ik niets goed. Ik geef enkel een nuance aan.
En waarom denk jij dat ze hier waren, en niet daar? Wat zou er daar met ze gebeuren?
Terreur is nooit goed te praten. Daar zijn we het over eens.quote:Op zondag 2 juni 2013 01:41 schreef RocketM het volgende:
[..]
Precies, dat is wat ik bedoel! Ze zijn hier opgevangen voor hun eigen veiligheid, met hun hele gezin. Natuurlijk is dat de enige keuze die er was. Maar als dank kregen we terreur terug.
Tuurlijk is die mensen onrecht aangedaan, daar is geen discussie over mogelijk. Dat er fouten gemaakt zijn door de NL regering staat buiten kijf.quote:Op zondag 2 juni 2013 01:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Terreur is nooit goed te praten. Daar zijn we het over eens.
Maar wij hebben ze een eigen staat beloofd. En daarom hoefden ze (van de NL regering) niet te integreren en woonden ze al die jaren in kampen.
Er is die mensen wel degelijk onrecht aan gedaan.
Dan nog hadden ze een normaal proces moeten krijgen. Ze waren geen bedreiging voor Nederland an sich.quote:Op zondag 2 juni 2013 01:49 schreef RocketM het volgende:
[..]
Tuurlijk is die mensen onrecht aangedaan, daar is geen discussie over mogelijk. Dat er fouten gemaakt zijn door de NL regering staat buiten kijf.
Maar ik vind wel dat "liquideren" in deze zeker geen juiste term is. Deze mensen (de kapers) waren op dat moment een bedreiging voor NL en haar inwoners en werden volledig terecht geneutraliseerd.
Gewapende terroristen zijn geen bedreiging an sich? deze mensen waren een trein met onschuldige burgers aan het kapen!quote:Op zondag 2 juni 2013 01:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan nog hadden ze een normaal proces moeten krijgen. Ze waren geen bedreiging voor Nederland an sich.
Dan kun je iedere gewapende overvaller wel doodschieten, met jouw gedachtengang.
Geen bedreiging?quote:Op zondag 2 juni 2013 01:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan nog hadden ze een normaal proces moeten krijgen. Ze waren geen bedreiging voor Nederland an sich.
Dan kun je iedere gewapende overvaller wel doodschieten, met jouw gedachtengang.
er was toch ook een gijzeling in een kleuterschool?quote:Op zondag 2 juni 2013 07:56 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Geen bedreiging?
•31 augustus 1970: drieëndertig Zuid-Molukse jongeren proberen de Indonesische ambassadeur te gijzelen. Bij hun bezetting van de ambassadeurswoning in Wassenaar wordt hoofdagent Hans Molenaar doodgeschoten.
•25 april 1974: een nieuwe poging van Molukse jongeren om de ambassadeur van Indonesië te gijzelen mislukt doordat de ambassadeur niet thuis is.
•4 maart 1975: de politie verijdelt een gijzeling van Koningin Juliana door ruim 40 Zuid-Molukse jongeren.
•2-14 december 1975: treinkaping bij Wijster. Bij het Drentse dorp Wijster kapen in 1975 zeven Zuid-Molukse jongeren de intercity-trein (60 passagiers) van Groningen naar Amsterdam. Bij de kaping wordt machinist Hans Braam doodgeschoten en worden passagiers Bert Bierling en Leo Bulter (een soldaat) geëxecuteerd. Na represailles op de Molukken geven de daders zich over.
•4-19 december 1975: Zuid-Molukkers bezetten het Indonesisch consulaat in Amsterdam. Bij de gijzelingsactie valt één dode; een man die van 10 meter hoogte uit het raam springt. Op 19 december geven de gijzelnemers zich over.
•23 mei 1977: treinkaping bij De Punt en gijzeling lagere school in Bovensmilde. Bij De Punt kapen Molukkers een trein. Bij de bestorming op 11 juni door mariniers komen twee passagiers en, op twee na, alle gijzelnemers om. Op hetzelfde moment bezetten Molukkers ook een basisschool in Bovensmilde. Bij de bestorming vallen geen gewonden.
•13 maart 1978: gijzeling provinciehuis Assen. In Assen bezetten drie Molukkers het provinciehuis. Een dag later wordt de gijzeling beëindigd door de Bijzondere Bijstands Eenheid. Ambtenaar Ruimtelijke Ordening Co de Groot wordt geëxecuteerd door Nunu Leatemia en Gedeputeerde Jack Trip raakt gewond bij de bevrijdingsactie en overlijdt later in het ziekenhuis.
Tegelijk met de kaping in de Punt.quote:Op zondag 2 juni 2013 08:48 schreef computergirl het volgende:
[..]
er was toch ook een gijzeling in een kleuterschool?
oh ja sorry, overheen gelezen. Dat maakte als lagere school leerling grote indruk op me, meer dan die treinquote:
Zelden iets idioter gelezen als dit. We stopten ze in oude concentratiekampen! Ongeveer zoals de Britten in Zuid-Afrika de boeren in concentratiekampen stopten en de Duitsers dat deden met Joden, zigeuners en homo's. We gaven ze alleen wel te eten, dat wel ja. Opgevangen noemt hij dat.quote:Precies, dat is wat ik bedoel! Ze zijn hier opgevangen voor hun eigen veiligheid, met hun hele gezin. Natuurlijk is dat de enige keuze die er was. Maar als dank kregen we terreur terug.
Die mensen zijn 30 jaar vredelievend, gehoorzaam en uitermate redelijk geweest. Het kon ons geen zak schelen dat ze wegrotten! Moeilijker is het niet. De tweede generatie zag geen verbetering, De tweede generatie zag hoe de Nederlandse overheid hun ouders kapot had gemaakt.quote:Het verleden en de achtergronden overziend ben ik er bijna van overtuigd dat met de juiste vreedzame aanpak deze mensen de sympathie van het volk hadden kunnen verwerven voor hun zaak. In plaats daarvan hebben ze grotendeels haat en afkeer geoogst. Dat er een aantal zijn gesneuveld tijdens hun verwerpelijke actie boeit me dan ook in het geheel niet, alsook niet de manier waarop, wat mij betreft hadden ze hun rechten verspeeld!
1 van de mariniers die de trein schoongeveegd heeft ken ik. Ze hadden inderdaad het beval om geen gevangenen te maken aangezien er ook gedreigd was met een bom. Dus niemand de kans geven om op een knop te drukken maar direct onschadelijk te maken. Een van de gijzelnemers was bijvoorbeeld het toilet ingerend. Dat hele hokje is toen doorzeefd.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 13:26 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Heb ik ook gezien en als het niet zo triest was, dan zou het amateurisme op de lachspieren werken.
Overigens was het al lang bekend dat er ongewapende kapers die op de grond lagen geëxecuteerd zijn (waaronder de enige vrouwelijke kaper). Gezien de doodsverwensingen die sommigen in dit topic doen kan dat op veel bijval rekenen, maar mensen onnodig vermoorden zet je op 1 lijn met wat er zo veroordeeld wordt.
Blijkbaar vinden sommigen het prima om moordenaars dood te schieten, ook al mag dat in ons rechtssyeem niet.
En dat is dus precies wat ik bestrijd, want net zoals ik, de feiten kennende, sympathie voor de Zuid-Molukse zaak kan opbrengen en het wanbeleid van de Nederlandse overheid erken, kunnen andere Nederlanders dat zonder twijfel ook. Indien die 2e generatie de juiste wegen had gezocht om hun zaak en die van hun ouders voor het voetlicht van het volk van Nederland te brengen, dan ben ik er van overtuigd dat er sympathie zou zijn geweest/gekomen voor een rechtvaardige zaak en dat de overheid/politiek uiteindelijk kleur had moeten bekennen.quote:Op zondag 2 juni 2013 10:21 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Tegelijkertijd is het nogal wrang dat zonder deze acties de kleine pleistertjes vanaf 1986 (Rietkerk uitkering, herdenkingspenning) er waarschijnlijk niet gekomen zouden zijn.
Ik vond de betreffende treinkaping geen bedreiging voor de NL-staat an sich. Je bent vrij om daar anders over te denken.quote:Op zondag 2 juni 2013 07:56 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Geen bedreiging?
•31 augustus 1970: drieëndertig Zuid-Molukse jongeren proberen de Indonesische ambassadeur te gijzelen. Bij hun bezetting van de ambassadeurswoning in Wassenaar wordt hoofdagent Hans Molenaar doodgeschoten.
•25 april 1974: een nieuwe poging van Molukse jongeren om de ambassadeur van Indonesië te gijzelen mislukt doordat de ambassadeur niet thuis is.
•4 maart 1975: de politie verijdelt een gijzeling van Koningin Juliana door ruim 40 Zuid-Molukse jongeren.
•2-14 december 1975: treinkaping bij Wijster. Bij het Drentse dorp Wijster kapen in 1975 zeven Zuid-Molukse jongeren de intercity-trein (60 passagiers) van Groningen naar Amsterdam. Bij de kaping wordt machinist Hans Braam doodgeschoten en worden passagiers Bert Bierling en Leo Bulter (een soldaat) geëxecuteerd. Na represailles op de Molukken geven de daders zich over.
•4-19 december 1975: Zuid-Molukkers bezetten het Indonesisch consulaat in Amsterdam. Bij de gijzelingsactie valt één dode; een man die van 10 meter hoogte uit het raam springt. Op 19 december geven de gijzelnemers zich over.
•23 mei 1977: treinkaping bij De Punt en gijzeling lagere school in Bovensmilde. Bij De Punt kapen Molukkers een trein. Bij de bestorming op 11 juni door mariniers komen twee passagiers en, op twee na, alle gijzelnemers om. Op hetzelfde moment bezetten Molukkers ook een basisschool in Bovensmilde. Bij de bestorming vallen geen gewonden.
•13 maart 1978: gijzeling provinciehuis Assen. In Assen bezetten drie Molukkers het provinciehuis. Een dag later wordt de gijzeling beëindigd door de Bijzondere Bijstands Eenheid. Ambtenaar Ruimtelijke Ordening Co de Groot wordt geëxecuteerd door Nunu Leatemia en Gedeputeerde Jack Trip raakt gewond bij de bevrijdingsactie en overlijdt later in het ziekenhuis.
Verdiep je liever in wat er gezegd en gebeurd is. Molukkers hoeven niet dankbaar te zijn.quote:Op zondag 2 juni 2013 01:41 schreef RocketM het volgende:
[..]
Precies, dat is wat ik bedoel! Ze zijn hier opgevangen voor hun eigen veiligheid, met hun hele gezin. Natuurlijk is dat de enige keuze die er was. Maar als dank kregen we terreur terug.
idd. Die mensen zijn flink genaaid.quote:Op zondag 2 juni 2013 11:23 schreef NomanIW het volgende:
[..]
Verdiep je liever in wat er gezegd en gebeurd is. Molukkers hoeven niet dankbaar te zijn.
Nee, de rekening was vereffent. Nederland kon niet meer doen dan ze een veilige plek aanbieden. De KNIL en Nederland hadden de oorlog verloren en Nederland kreeg geen internationale steun voor een Molukse republiek. De enige fout was dat niet direct voor integratie werd gekozen, maar dat is niet vreemd als je bedenkt dat er geen ervaring was met zulke projecten.quote:Op zondag 2 juni 2013 11:23 schreef NomanIW het volgende:
[..]
Verdiep je liever in wat er gezegd en gebeurd is. Molukkers hoeven niet dankbaar te zijn.
Nederlandse burgers worden gegijzeld door een bevolkingsgroep die bewezen heeft gijzelaars te doden, voor wie het staatshoofd niet veilig is en die rustig kleine kinderen uit hun school laten roepen dat ze niet dood willen.quote:Op zondag 2 juni 2013 11:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vond de betreffende treinkaping geen bedreiging voor de NL-staat an sich. Je bent vrij om daar anders over te denken.
Molukkers, zeker de eerste generatie, hebben geen enkele reden voor dankbaarheid! Wat een gelul! Wij mogen dankbaar zijn dat de eerste generatie niet grootschalig in opstand is gekomen, maar zich heeft laten koeioneren en beetnemen met leugens en bedrog.quote:Nee, de rekening was vereffent. Nederland kon niet meer doen dan ze een veilige plek aanbieden. De KNIL en Nederland hadden de oorlog verloren en Nederland kreeg geen internationale steun voor een Molukse republiek. De enige fout was dat niet direct voor integratie werd gekozen, maar dat is niet vreemd als je bedenkt dat er geen ervaring was met zulke projecten.
Nederland mag de Molukkers dankbaar zijn voor hun strijd in de KNIL, Molukkers mogen Nederland dankbaar zijn voor hun veiligheid. That's it.
Dat zou inderdaad kunnen. Ik betwijfel het, gezien de behandeling tot dat moment. Maar we zullen het nooit zeker weten. Wie weet was er ook zonder deze acties een keer echte aandacht voor deze groep mensen gekomen.quote:En dat is dus precies wat ik bestrijd, want net zoals ik, de feiten kennende, sympathie voor de Zuid-Molukse zaak kan opbrengen en het wanbeleid van de Nederlandse overheid erken, kunnen andere Nederlanders dat zonder twijfel ook. Indien die 2e generatie de juiste wegen had gezocht om hun zaak en die van hun ouders voor het voetlicht van het volk van Nederland te brengen, dan ben ik er van overtuigd dat er sympathie zou zijn geweest/gekomen voor een rechtvaardige zaak en dat de overheid/politiek uiteindelijk kleur had moeten bekennen. Voor de acties van de terroristen kan ik alleen minachting opbrengen en ik zou er geen traan om laten als ze de verantwoordelijken voor de kaping bij Wijster ook kapot hadden geschoten!
Stoer ben jij zeg! Gefeliciteerd! Guantanamo Bay vind je vast ook een geweldig idee?quote:Ze mogen blij zijn dat ze niet als groep compleet en direct zijn afgevoerd naar gebied van herkomst om daar zonder te stoppen van de boot te zijn geschopt.
En jij vindt het terecht omdat ze zichzelf zo zielig vinden? Fuck'em, alsnog overschoppen naar dat tropische eiland van ze, kijken of het ze daar zo bevalt. Zijn we meteen klaar met die criminele motorbende.
Welke mensenrechten zijn hier geschonden dat ze het nodig vonden om burgers te executeren, te plannen het staatshoofd te gijzelen en kinderen te bedreigen?quote:Op zondag 2 juni 2013 11:51 schreef mcmlxiv het volgende:
Stoer ben jij zeg! Gefeliciteerd! Guantanamo Bay vind je vast ook een geweldig idee?
Heel misschien moet je je beetje inlezen in de materie. Heel misschien moet je eens kijken wat de rol van de Nederlandse staat is geweest. En ook heel misschien, moet je eens een keer praten met (bij voorkeur eerste generatie voor zover die nog leven) Molukker over in welke enorme rijkdom die mensen terecht zijn gekomen!quote:Welke mensenrechten zijn hier geschonden dat ze het nodig vonden om burgers te executeren, te plannen het staatshoofd te gijzelen en kinderen te bedreigen?
Met welke debiele kronkel in je hoofd kan je dat ooit goedpraten?
Oh nee, ze zijn zo zielig en zo misdeeld, ze zitten opeens in één van de rijkste landen ter wereld met alle kansen en mogelijkheden.
Oke, dan is het natuurlijk prima dat ze onschuldige mensen gaan gijzelen en bedreigen.quote:Op zondag 2 juni 2013 12:00 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Heel misschien moet je je beetje inlezen in de materie. Heel misschien moet je eens kijken wat de rol van de Nederlandse staat is geweest. En ook heel misschien, moet je eens een keer praten met (bij voorkeur eerste generatie voor zover die nog leven) Molukker over in welke enorme rijkdom die mensen terecht zijn gekomen!
Ze zijn GVD in CONCENTRATIEKAMPEN gestopt! Die kinderen zijn opgevoed in plaatsen als kamp Westerbork en Vught! Met voedselpakketten (bruine bonen) en oude tweedehands kleding.
Wil je mensenrechtenschendingen? Deportatie is wel een aardige.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |