DeeBee | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:59 |
Zo dus ze falen hard maar de bestuurders bij de NS willen niet de verantwoordelijkheid nemen en willen dit gewoon een regulier overleg noemen. Als je het niet voor elkaar krijgt om 33% van je treinen te laten rijden noem ik dat toch erg fout. Ondertussen in denhaag zijn ze ook niet meer zo blij. Den haag faalt in deze ook dat er nu pas een onderzoek gaat komen terwijl het al meerdere jaren bekend was dat dit eraan zat te komen. Maar blijkbaar is de overheid er ook niet meer voor de burgers, alleen op het moment dat het helemaal mis gaat kom men in beweging, terwijl besturen juist vooruitzien zou moeten zijn, Maar tegenwoordig proberen die brassers maar wat en lukt het niet dan proberen we de veranwoordelijkheid maar zo vaak mogelijk over te pingpongen en niemand is dan meer echt verantwoordelijk. Spuid U hier Uw gal over de HSL. ![]() | |
Q. | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:00 |
En AB op de fles. ![]() | |
DeeBee | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:02 |
Die foto's, pff... ![]() Maar ook die opmerking over die remmen, die geschikt zijn voor treinen tot 160 km / h. Serieus, als je die dan willens en wetens alsnog gaat monteren onder een trein en er 250 km / h mee wil gaan rijden, neem je belachelijk veel grotere veiligheidsrisico's, om nog maar niet te spreken over hogere slijtage etc. Vind het echt een heel kwalijke zaak en vooral voor het (bewust) vergroten van veiligheidsrisico's in een treinontwerp mogen ze wel wat mensen verantwoordelijk gaan houden bij AnsaldoBreda. Verder natuurlijk asap stoppen met deze bagger en standaardtreinen bij Siemens bestellen, oprotten met je 'ontwerp speciaal voor NS HiSpeed' en andere lollereisen, gewoon bidden dat ze standaard ICE's willen leveren aan je die gewoon met 300 km / h over dat traject kunnen binnen 2 jaar of zo... | |
Snowballed | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:02 |
Belgie stopt met de Fyra, en annuleert bestelde treinstellen... [ Bericht 2% gewijzigd door Snowballed op 31-05-2013 17:12:35 ] | |
DeeBee | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:04 |
| |
Q. | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:04 |
Tuurlijk, Siemens heeft momenteel grote leveringsproblemen met hun grote, bestaande klanten (DB oa), dat gaan ze echt niet even nog erger maken voor een nieuwe, onbekende, kleine klant als de NS. ![]() | |
SandraJ | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:05 |
Ik zag gister nog een Fyra rijden. Testrit stond erop. Mijn trein moest dezelfde kant op dus ik was al bang voor vertraging, trein die niet verder kan rijden omdat er een kapotte trein op 't spoor staat. enz. Maar het ging gelukkig goed. | |
DeeBee | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:06 |
Ah joh, 6 jaar wachten dan. ![]() Het ging om het principe, sorry dat ik geen detail kennis heb over de orderboeken van Siemens, al had ik kunnen inschatten dat het iets langer zou duren, want in de luchtvaart is het bijv. ook wel eventjes wachten op toestellen. ![]() ![]() En wat is dan wel een alternatief qua fabrikanten? Of uberhaupt 5 jaar wachten waarschijnlijk? | |
Snowballed | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:07 |
[ Bericht 0% gewijzigd door Snowballed op 31-05-2013 17:12:17 ] | |
Pietverdriet | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:10 |
Hitachi, Kawasaki en mitsubishi maken ook hele mooie high speed treinen, al veel langer dan siemens of airbus dat doet | |
Q. | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:11 |
Hebben die ook ervarings met europese systemen? | |
Pietverdriet | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:15 |
Had ze ook gelijk de HSL laten bouwen, was het goedkoper, klaar en beter geweest waarschijnlijk. Japans geschiedenis met hoge snelheids treinen gaat terug tot de jaren 30 | |
Janneke141 | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:38 |
Goede beslissing van die Belgen. In Nederland zal het nog wel een paar commissies en parlementaire enquetes duren totdat ze de stekker eruit trekken. | |
Blue_Panther_Ninja | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:47 |
Jaren 1930?? ![]() | |
Pietverdriet | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:52 |
Jep http://en.wikipedia.org/wiki/Shinkansen#Early_proposals [ Bericht 11% gewijzigd door Pietverdriet op 31-05-2013 17:58:16 ] | |
remlof | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:55 |
Nederland heeft er dan ook veel meer gekocht dan België. | |
Blue_Panther_Ninja | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:59 |
Die zijn er vroeg ![]() | |
nattermann | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:06 |
Naar het oud ijzer met die kutdingen, brengt het tenminste nog wat op aan koper o.i.d. | |
Eyjafjallajoekull | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:08 |
Hmm, misschien kunnen we er loktreinen van maken? Samen met lokrails en lokleidingen, om koperdieven en grafittiespuiters te pakken ![]() | |
Pietverdriet | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:13 |
Een Lok-o-motief om koperdieven te pakken Een dubbele woordgrap! | |
icloud | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:21 |
de ns heeft geen keuze het is gewoon een aanbesteding, zo werkt het bij jouw in deutschland ook. | |
Papierversnipperaar | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:35 |
Een aanbesteding betekend niet dat je per se de goedkoopste moet kiezen. | |
Pietverdriet | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:36 |
Ik weet het | |
rsfxrs020 | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:40 |
Toch wel. Juist aanbesteden is dan ook een hele kunst. | |
Red_85 | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:47 |
Ligt geheel aan wat de intenties zijn van de koper. In de ambtenarij is dat goedkoopste voor civiele projecten doorgaans. Voor zichzelf de meest dure en kwalitatief beste. | |
Red_85 | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:47 |
Dan zijn die Belgen toch een stuk slimmer en slagvaardiger dan wij zijn. Kappen met dat ding en opbokken. Terecht. | |
rsfxrs020 | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:49 |
Precies, weg ermee (maar Siemens maakt ook af en toe rotzooi hoor). | |
Fred_B | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:54 |
Volgens mij is het wel toegelaten om in een aanbesteding een voorwaarde op te nemen dat een bedrijf al een redelijke ervaring heeft met het produceren van hogesnelheidstreinen (bijv. al een bepaald aantal geleverd en operationeel). | |
rsfxrs020 | vrijdag 31 mei 2013 @ 19:04 |
Ja, ja, zodat alleen de "ouwe jongens krentenbrood" bedrijven verzekerd blijven van orders en nieuwkomers geen enkele kans krijgen. Dit neigt toch wel enigszins naar corruptie. | |
HiZ | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:05 |
Haha, de Combino tram bijvoorbeeld ![]() | |
Pietverdriet | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:15 |
Tja, de Nederlandse praatcultuur tegenover de Oostduitse scheldcultuur, god wat een eikels | |
Jump | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:15 |
Nog meer foto's, met onder meer de foto's van de gevolgen van een brandje:![]() ![]() ![]() ![]() Zwarte plek is gevolg van brand in batterijen: ![]() ![]() http://www.hln.be/hln/nl/(...)ch-was-de-Fyra.dhtml | |
Flitskikker | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:19 |
Hier de presentatie met meer foto's en punten: http://media.rtl.nl/media/financien/rtlz/2013/NMBS-fyra.pdf | |
Flitskikker | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:22 |
http://nos.nl/artikel/513036-fyrabouwer-verwerpt-kritiek.html![]() | |
Jump | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:23 |
Ik was het juist ook aan het lezen. Dit stuk daaruit zegt ook genoeg:
| |
Jump | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:47 |
![]() | |
gebrokenglas | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:53 |
En toch blijft het vind ik nog altijd de schuld van die NS bestuurders die zo'n prestige project op hun naam wilden schrijven. Trouwens - nu hoor en zie je ze niet.... AnsaldoBreda heeft de fout gemaakt het aan te durven voor een onrealistisch bedrag een nieuw te ontwerpen trein te maken en leveren. Maar da's ook weer te wijten aan die NS lui, om per se een nieuw model trein dan een bestaande en een beproefde, te willen. Alsof de reiziger het ook maar een f*ck interesseert of de trein uniek in zijn soort is. ![]() | |
Gebraden_Wombat | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:00 |
![]() | |
DeeBee | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:05 |
Haha, die persman van AnsaldoBreda, interviewtje voor die trein geven en gewoon zeggen dat 'het de meest betrouwbare trein ter wereld is achter hem, rijdt al 20 jaar.' ![]() Maar ik denk dat de NS toch ook wel z'n verlies gaat nemen, want ik denk dat de NMBS ze niet eens meer toe zou laten in België zo ongeveer. En die grafiek hierboven zegt eigenlijk ook wel alles... Dat zijn geen probleempjes die op te lossen zijn, maar structurele fouten die nevernooit gefixed gaan worden... | |
Flitskikker | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:14 |
![]() ![]() | |
superworm | vrijdag 31 mei 2013 @ 22:45 |
Die presentatie is tegelijkertijd geweldig om te zien, en schokkend. Heb zelf ook vaak genoeg met de Fyra gereden en je gaat er dan toch gemakshalve vanuit, dat zo'n trein op z'n minst veilig is. | |
Twiitch | vrijdag 31 mei 2013 @ 23:15 |
Schokkend dat men met dat prul mensen vervoert heeft. | |
gebrokenglas | vrijdag 31 mei 2013 @ 23:15 |
ben die presentatie nu aan het kijken. ![]() | |
gebrokenglas | vrijdag 31 mei 2013 @ 23:15 |
Tsja. Maar het ding moest en zou rijden, die 9 december 2012. | |
Aether | vrijdag 31 mei 2013 @ 23:19 |
| |
DriekOplopers | vrijdag 31 mei 2013 @ 23:23 |
Alle Amsterdamse Combino's zijn terug naar de fabriek geweest en opnieuw (en dan goed) in mekaar gezet. | |
DriekOplopers | vrijdag 31 mei 2013 @ 23:24 |
Ik heb op uitnodiging van NS-HiSpeed een rit met zo'n ding gemaakt. Was dus een moordaanslag? [ Bericht 0% gewijzigd door DriekOplopers op 31-05-2013 23:45:07 ] | |
gebrokenglas | vrijdag 31 mei 2013 @ 23:38 |
Het woord van de maand: Stofkamanalyse. 't is wel erg zeg. | |
HiZ | vrijdag 31 mei 2013 @ 23:51 |
Het zal wel; het punt is dat Leipzig die zooi heeft teruggestuurd en dat daarmee de kous afwas. De Combino is en blijft rotzooi; een tram die op geen enkele manier deugt. | |
gebrokenglas | zaterdag 1 juni 2013 @ 00:00 |
Ik vind de Belgen, en die Descheemaecker, heel wat duidelijker en helderder in hun uitleg, en een stuk daadkrachtiger, dan onze Wilma, die eerst 'rapporten afwacht'. | |
Jump | zaterdag 1 juni 2013 @ 00:01 |
http://www.hln.be/hln/nl/(...)dische-stappen.dhtml ![]() Dat van de belediging naar de werknemers is pure zever. Het is ook een belediging naar de klant om hen zo lang te laten wachten. Het contract moest al veel langer opgezegd worden. | |
gebrokenglas | zaterdag 1 juni 2013 @ 00:02 |
Ja, die Italianen knijpen 'm ontzettend natuurlijk. Eerst miljoenen geinvesteerd in het bouwen van die krengen, en nu worden die treinen niet afgenomen (en niemand anders wil ze hebben dus moeten ze gesloopt), plus nog een schadeclaim door NMBS. Dat kan AB de kop kosten in hun huidige financiele situatie. [ Bericht 1% gewijzigd door gebrokenglas op 01-06-2013 14:04:49 ] | |
Operc | zaterdag 1 juni 2013 @ 00:15 |
Briljante grafiek ![]() ![]() | |
Operc | zaterdag 1 juni 2013 @ 00:19 |
Bij die tweede foto lijkt het net alsof er een angstig gezichtje op zit dat bang is om te vallen. ![]() | |
Flitskikker | zaterdag 1 juni 2013 @ 01:26 |
Bedoel je de slides of de presentatie zelf? Indien dat laatste: linkje? | |
gebrokenglas | zaterdag 1 juni 2013 @ 05:44 |
hier. 26 minuten lange persco. [ Bericht 5% gewijzigd door gebrokenglas op 01-06-2013 10:00:57 ] | |
Flitskikker | zaterdag 1 juni 2013 @ 12:54 |
Danku ![]() | |
UpsideDown | zaterdag 1 juni 2013 @ 13:06 |
Bam!NOS | |
Pietverdriet | zaterdag 1 juni 2013 @ 13:15 |
En zo gaan ze na de HSL en Frya, het Betuwelijk, de Oosterscheldedam en de Eemshaven nu voor miljarden met molentjes spelen in de Noordzee.. | |
Aether | zaterdag 1 juni 2013 @ 13:41 |
| |
gebrokenglas | zaterdag 1 juni 2013 @ 13:53 |
En dat omdat de top van NS Hispeed per se een nieuw ontworpen trein wilde hebben. ![]() En waarom horen we Bert Meerstadt niet? | |
Aether | zaterdag 1 juni 2013 @ 14:07 |
De NMBS stelde dit vandaag voor: - De Beneluxverbinding gaat vaker rijden. De trein rijdt nu acht keer per dag. Dat wordt 10 keer per dag in september en 12 keer per dag in december. - In de zomer komen er extra pendeltreinen tussen Roosendaal en Antwerpen - Met Thalys wordt overlegd over uitbreiding van het aantal treinen van Amsterdam via Brussel naar Parijs van 9 naar 12 per dag. - Er komt mogelijk een rechtstreekse Eurostar-trein Amsterdam – Rotterdam -Brussel – Londen in 2016, tweemaal per dag - De Fyra's van AnsaldoBreda worden teruggetrokken. - Er komt een onderzoek naar een trein Eindhoven – Tilburg – Breda – Antwerpen- Brussel. http://www.nrc.nl/nieuws/(...)en-nederland-belgie/ | |
remlof | zaterdag 1 juni 2013 @ 14:10 |
Waar was die Fyra eigenlijk voor nodig als je ook al met de Thalys van Amsterdam naar Brussel kon? | |
Pietverdriet | zaterdag 1 juni 2013 @ 14:15 |
Thalys is van SNCF | |
remlof | zaterdag 1 juni 2013 @ 14:17 |
Ja en? | |
gebrokenglas | zaterdag 1 juni 2013 @ 14:17 |
Was dat het enige? Ik zit het Fyra dossier door te spitten maar ik zie ook niet direct waarom er een apart HSL moest komen. | |
__Saviour__ | zaterdag 1 juni 2013 @ 14:19 |
Een eigen HST hebben, dat is pure prestige natuurlijk. | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juni 2013 @ 14:20 |
O.a. Te dure kaartjes als je niet naar Parijs afreist en je moet altijd vooraf reserveren ipv ter plekke even snel bij een automaat een kaartje kopen/inchecken op het station. Retourtje Rotterdam -Parijs was zoeen 50 euro goedkoper dan een retourtje naar Brussel ![]() | |
Pietverdriet | zaterdag 1 juni 2013 @ 14:20 |
Belastinggeld moet worden uitgegeven, zelfs als het er niet is. | |
Gert | zaterdag 1 juni 2013 @ 14:24 |
Daar waren ze met de Fyra ook mee begonnen. | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juni 2013 @ 14:25 |
Op de Frya naar Brussel ja, maar dat wilden ze op termijn vervallen en hetzelfde doen als op de binnenlandse Fyra. Maar dat termijn zal er helaas nooit komen ![]() | |
gebrokenglas | zaterdag 1 juni 2013 @ 14:25 |
Volgens het Fyra dossier moesten er nieuwe treinen komen om onderstaande beweringen waar te maken: Er worden minimaal 32 treinen per dag richting Brussel beloofd. Dat is inclusief 16 Thalys-treinen naar Parijs. Daarnaast worden er 4 treinen Den Haag - Brussel beloofd en 16 treinen vanaf Breda. Binnen Nederland moeten bovendien shuttle-treinen gaan rijden van Amsterdam naar Rotterdam en Breda. [ Bericht 4% gewijzigd door gebrokenglas op 01-06-2013 14:57:58 ] | |
remlof | zaterdag 1 juni 2013 @ 14:30 |
Daar had de NS toch afspraken over kunnen maken met de SNCF? Dat was allicht goedkoper geweest dan zelf een nieuwe HSL te gaan exploiteren. | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juni 2013 @ 14:36 |
Uiteraard, maar zoals velen het hier zeggen is het gewoon een prestige project van de falende NS die zich groot en internationaal probeert te meten. Als de NMBS zelfs ervoor zorgt dat de Eurostar ook langs Rotterdam en Amsterdam komt (vanaf 2016 Amsterdam - Brussel - London) zegt het ook wel waarom de SNCF en NMBS veel meer invloed op de Thalys hebben dan de NS. Falend beleid is dit. [ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 01-06-2013 14:37:32 ] | |
Gert | zaterdag 1 juni 2013 @ 14:38 |
Hoe is het mogelijk dat België die simpelweg kon weigeren. Waarom was dat contractueel niet dichtgetimmerd met de zuiderburen, en konden ze zeggen: als jullie dat willen, dan met jullie geld en materieel, wij stoppen bij Breda. Was dat "gewoon" amateuristisch geklungel van Nederland? | |
Freak188 | zaterdag 1 juni 2013 @ 15:03 |
En het meest verdrietige is dat iedereen het zag misgaan, behalve de NS/overheid zelf. Iedereen voorspelde een geldverkwistende operatie, maar nee hoor... alles werd doorgezet. Zo'n beetje ieder cijfer in de berekeningen is mee gesjoemeld om het mooier te laten lijken. De Nederlandse belastingbetaler is echt genaaid. | |
Fred_B | zaterdag 1 juni 2013 @ 15:06 |
Volgens mij was die trein naar Den Haag gewoon een belofte van de Nederlandse en Belgische overheden aan die stad, na jarenlang lobbywerk. Een paar jaar en een paar regeringen verder, was in elk geval de Belgische interesse om er aan mee te betalen verdwenen. | |
Ireyon | zaterdag 1 juni 2013 @ 15:17 |
En wij zitten opgescheept met een lui nutteloos kutmens als staatssecretaris die zich ook nergens ooit voor in zal spannen. | |
Mint_Clansell | zaterdag 1 juni 2013 @ 16:22 |
Zou minister Melanie nu nog steeds de Belgen willen aanklagen, zoals ze een halfjaar terug wilde doen toen de Belgen al onraad roken bij dat wanprodukt? | |
zakjapannertje | zaterdag 1 juni 2013 @ 16:24 |
Terzake van gisteravond is ook interessant http://www.deredactie.be/(...)ke/EP_130531_terzake | |
Fred_B | zaterdag 1 juni 2013 @ 16:58 |
Ai, daar ging die NMBS-topman lelijk onderuit, toen die NRC-journalist even in wat minder politiek correcte termen kwam uitleggen hoe de situatie onder het personeel in werkelijkheid is ![]() | |
gebrokenglas | zaterdag 1 juni 2013 @ 17:00 |
Ja, maar wie in die politieke wereld of in de zakenwereld gaat door die extra verbinding nu met de trein pendelen tussen Brussel en Den Haag? Ze pakken gegarandeerd nog steeds allemaal de dienstwagen. Zinloos dit. | |
Ferdo | zaterdag 1 juni 2013 @ 17:07 |
Net als haar minister en tevens haar voorganger qua beheer van deze portefeuille. Nou ja, of die moet kans zien om ergens overbodig bomen te laten kappen of zo. | |
gebrokenglas | zaterdag 1 juni 2013 @ 17:15 |
Ja, weten jullie nog dat politieke debat met Wilma over hoe het kwam dat bepaalde stukken over onderhoud van NS, niet naar de kamer waren gestuurd? Waarbij de vergadering een paar keer geschorst werd omdat er onduidelijkheden zaten in het overzicht van de tijdlijn? Sjongejonge, waar de politiek zich wel niet mee bezig houdt. | |
Gert | zaterdag 1 juni 2013 @ 17:35 |
Nah, da's wat makkelijk. Toen de rechtstreekse verbinding in februari hersteld werd, zaten er om half acht 's ochtends al honderden passagiers in de trein, waarvan 275 het hele traject Den Haag HS - Brussel aflegden. Komt er een hogesnelheidsverbinding, dan wordt het qua reistijd nog aanlokkelijker. En niet elke overheidsfunctionaris heeft een dienstwagen hoor. ![]() Maar goed, als de NS het niet doet, dan regelt de gemeente Den Haag het zelf. Ik vind het alleen wel beschamend dat het zo moet. | |
superworm | zaterdag 1 juni 2013 @ 18:01 |
Waarom stelt Den Haag het onvermijdelijke afschaffen van het hele project zo uit? Zo zetten ze zichzelf alleen maar meer te kakken, en en passant worden de Belgen nog bijna aangeklaagd ook (voor het hebben van gezond verstand). | |
gebrokenglas | zaterdag 1 juni 2013 @ 18:53 |
Omdat er al teveel geld ingepompt is misschien. En ja gezichtverlies. Wilma gaat flink door het stof dan, en Bertje Meerstadt... Maar iedereen weet toch wel wat een puinhoop het is geworden en dat Bert en Wilma het ook niet kunnen helpen: hun voorgangers hebben deze ellende op mans gehad. Die zijn veilig buiten beeld en houden zich wijselijk muisstil... | |
Ireyon | zaterdag 1 juni 2013 @ 18:56 |
Wilma kan genoeg. Ze kan zeggen "Hey NS, jullie falen met je concessie dus ik trek 'm in". Maar dan moet ze aan het werk en dat wil Wilma niet. Wilma zit liever passief op d'r knietjes de gigantische lading leugens van NS Hispeed te slikken. | |
Mint_Clansell | zaterdag 1 juni 2013 @ 20:47 |
Het is toch wel tekenend dat de vrouwen in dit kabinet passieve, incapabele mutsen zijn. Wiens idee was het om uitgerekend een blonde trien zonder kennis van defensiezaken minister van defensie te maken? | |
zakjapannertje | zaterdag 1 juni 2013 @ 23:02 |
De NMBS denkt nu veel realistischer over de HSL, namelijk het een concurrent laten zijn van het vliegtuig, de NS en Den Haag wilden met de Fyra de HSL laten concurreren met de auto, dat is niet realistisch want de meeste autobewegingen vinden op veel kortere afstanden plaats | |
#ANONIEM | zondag 2 juni 2013 @ 02:17 |
De binnenlandse Fyra en de HSL was een prima idee en goede investering, maar de Fyra naar Brussel en AnsaldoBreda als treinproducent aannemen omdat ze goedkoper waren dan de gerenommeerde treinenbouwers en omdat de NS perse een aparte design wilde was echt het idiootste idee ooit. [ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 02-06-2013 02:17:52 ] | |
Matamalam | zondag 2 juni 2013 @ 02:59 |
Interview met Melanie Schultz van Haegen, de huidige Minister van Infrastructuur en Milieu binnen het kabinet Rutte II. Bron: binnenlandsbestuur.nl Titel luidt: ‘HET SPOOR WAS GOED AFGEROND, DACHT IK’ Stukken uit het interview over het spoor:
Ik lees het en moet een beetje lachen, als een boer met kiespijn.. nee.. eigenlijk moet je er van gaan huilen ![]() | |
gebrokenglas | zondag 2 juni 2013 @ 07:51 |
Ja, mooie praatjes daaro in Den Haag. Een hoop geklungel en gepruts, en voor wie heeft dat weer gevolgen? De belastingbetaler voor de ettelijke miljoenen/miljarden teveel, en de treinreiziger met onacceptabele vertragingen en flink extra kosten door veel duurdere kaartjes te zamen met het afschaffen van alternatieven. En dan verbaasd zijn dat de treinreizger het niet zo op heeft met het OV en als het kan weer in de auto stapt. | |
Vasilevski | zondag 2 juni 2013 @ 09:15 |
Dan begin je toch onvrijwillig weer een beetje te twijfelen over het idee van vrouwelijke ministers. Of in ieder geval een bepaald type. Degenen die gewoon lekker gek 's avonds op de bank gaan zitten en wat wierook aansteken omdat ze zoooooooo gestresst zijn. Dat mag, maar word dan gewoon bakfietsmoeder in plaats van minister. | |
Aether | zondag 2 juni 2013 @ 10:57 |
Treinreiziger.nl: Alternatieve mogelijkheden voor Fyra De Fyra V250 rijdt inmiddels vier maanden niet meer. Of de Fyra V250 ooit weer terug komt in de reizigersdienst, is uiterst onzeker. Als de Fyra al terug komt, zal dat minimaal 17 maanden tot 24 maanden duren. Welke alternatieven zijn er eigenlijk voor de Fyra? De afgelopen maanden werd er vooral gesproken over onmogelijkheden. Maar volgens de redactie van Treinreiziger.nl zijn er wel degelijk mogelijkheden. Een overzicht van vijf mogelijkheden. 1. Traxx-materieel voor treindienst Amsterdam - Brussel Tussen Amsterdam en Breda worden al Traxx locomotieven gebruikt, omdat de Fyra V250 nog niet geleverd is. Dat kan ook tussen Amsterdam en Brussel. Dat zou circa 10 minuten langer duren als een reis met de Fyra. Om dit plan te kunnen uitvoeren moet de toelating van de Traxx nog wel geregeld worden voor de Belgische hogesnelheidslijn. 2. Treindienst Antwerpen - Noorderkempen doortrekken naar Breda Er had sinds april ook een Fyra moeten gaan rijden tussen Antwerpen en Breda. Nu dat niet gebeurd is, kan gekeken worden of de Belgische bestaande treindienst Antwerpen - Noorderkempen kan worden doorgetrokken naar Breda. De benodigde reistijd voor dit traject is relatief kort, waardoor er dus relatief weinig materieel en personeel nodig is. Probleem is nog wel het materieel. Het materieel dat tussen Antwerpen en Noorderkempen rijdt, kan niet zomaar doorrijden naar Nederland. Er is dus ander materieel nodig. Dat zou ook weer de Traxx kunnen zijn, voor zover daar voldoende beschikbaar voor zijn. NMBS lijkt overigens wel iets voor dit idee te voelen, want de Belgen gaan in elk geval een treindienst Eindhoven - Antwerpen onderzoeken. 3. ICE Amsterdam - Brussel De Duitse spoorwegen hebben nu al treinstellen (ICE's) die zowel in Nederland als België zijn toegelaten. In België rijden de ICE treinen al via de hogesnelheidslijn, in Nederland is de ICE nog niet eerder ingezet op de HSL. Op dit moment worden de meeste ICE's echter ingezet. Maar er zijn nieuwe treinstellen in de maak (Valero D) die ook geschikt zullen zijn voor het Nederlandse en Belgische spoor. De DB heeft zelfs al concrete plannen om de nieuwe ICE's ook tussen Nederland en België in te zetten. Het gaat om een doorgaande treindienst Amsterdam-Brussel-Londen. In de huidige plannen gaat men uit van drie treinen per dag, maar de nieuwe ICE stellen zouden ook frequenter kunnen worden gebruikt tussen Amsterdam en Brussel. 4. Eurostar Amsterdam - Brussel Zoals de Belgische spoorwegen vrijdag al aangaven, kan ook Eurostar een treindienst Amsterdam - Brussel - Londen starten. Nieuwe Eurostar treinstellen zijn een variant van de Duitse Valero D. Als het aan de NMBS ligt zal de Eurstar eind 2016 starten met twee treinparen Amsterdam - Brussel - Londen. 5. Dubbeldekkers (VIRM) geschikt maken voor de HSL De zogenoemde VIRM dubbeldekkers zouden geschikt gemaakt kunnen worden voor de hogesnelheidslijn. Daarvoor moeten de treinen voorzien worden van ERTMS en geschikt gemaakt worden voor 25.000 Kv wisselstroom. De ChristenUnie pleitte al eerder hiervoor. Als dit plan wordt doorgevoerd, kunnen de VIRM dubbeldekkers ook sneller gaan rijden op de Hanzelijn. De kans is aanwezig dat NS het plan overneemt, het spoorbedrijf zei in april in elk geval deze optie te zullen gaan onderzoeken. Mogelijkheden Er zijn verder nog veel meer mogelijkheden denkbaar. Aan iedere oplossing zitten haken en ogen. Meer dan hierboven is uitgediept. Het ingewikkelde logistieke proces lijkt de laatste tijd echter vaak als excuus te worden gebruikt. Bijvoorbeeld bij de Kamerwens om meer Fyra vervangende intercity's in te zetten. Dat is jammer. Het is te hopen dat daar nu verandering in gaat komen en dat NS half juni met een concreet stappenplan komt hoe de dienstverlening weer wordt uitgebreid. Als er een probleem is bij een alternatief, dan zou de vraag moeten zijn: "Hoe kunnen we dat probleem zo spoedig mogelijk oplossen". | |
gebrokenglas | zondag 2 juni 2013 @ 13:49 |
Mooi stukje. Die Marc Descheemaecker kan het mooi zeggen: Onze stiptheid is niet goed, maar je moet dat ook relativeren. Eén op de negen treinen rijdt niet volgens het boekje; de acht andere dus wel... bron | |
Ireyon | zondag 2 juni 2013 @ 14:19 |
Dit lijkt me een mooie om af te wachten. Let wel dat er van met dit materieel momenteel slechts 8x naar Brussel gereden kan worden tot uiterlijk 12 keer in december. Ben benieuwd hoe snel er opeens *poef* materiaal beschikbaar komt zodra ze over de HSL naar Brussel mogen rijden. | |
Aether | zondag 2 juni 2013 @ 14:25 |
Ik zie optie 5 ook nog wel gebeuren. Dat zou tevens de drukte in de spits op deze route kunnen opvangen. | |
captainkraak | zondag 2 juni 2013 @ 14:41 |
en het is weer zonde geld | |
Pietverdriet | zondag 2 juni 2013 @ 14:44 |
Ik lees trouwens, geschikt voor Nederlands en Belgisch spoor, houd dat in dat na 60 jaar europese samenwerking er niet 1 standaard is in Europa? | |
Aether | zondag 2 juni 2013 @ 14:49 |
Nee, treinen worden per land gekeurd, verschillen in beveiligingssystemen (voor HSL wel gelijk), voltages en gelijk/wisselspanning. | |
Ireyon | zondag 2 juni 2013 @ 14:51 |
ERTMS is een poging daartoe maar voorlopig is het nog bijzonder omslachtig inderdaad. 1 rit van Amsterdam naar Brussel: Amsterdam - Hoofddorp: onder 1.5 kV en ATB Hoofddorp - Rotterdam: 25 kV en ERTMS Rotterdam - Barenrecht: 1.5 kV en ATB Barendrecht - Grens: 25 kV en ERTMS aangelegd door Siemens Grens - Antwerpen: 25 kV en ERTMS aangelegd door een ander bedrijf wat weer net wat anders werkt ![]() Antwerpen - Brussel: 25 kV en TBL (Belgisch treinbeïnvloedingssysteem) Treinen die met al die spanningen en beveiligingssystemen kunnen omgaan, zijn er nog niet veel. | |
Aether | zondag 2 juni 2013 @ 14:55 |
"Een standaard maar dan anders" ![]() Thalys had hier indertijd ook last van bij passeren van de grens. | |
Fenomeno | zondag 2 juni 2013 @ 15:16 |
Lijkt er bij die bovenste foto's op of ze echt een compleet verkeerde metaallegering hebben gebruikt. Wat een beunhazen moeten die constructeurs geweest zijn ![]() ![]() | |
icloud | zondag 2 juni 2013 @ 19:14 |
Sinds wanneer is er 25 kv op antwerpen-brussel? | |
Ireyon | zondag 2 juni 2013 @ 19:15 |
Copy-paste luiheid. Wat moet het zijn, 3 kV ofzo? | |
icloud | zondag 2 juni 2013 @ 19:17 |
ja | |
gebrokenglas | zondag 2 juni 2013 @ 21:29 |
Is het ook niet zo dat die stroomomschakeling gebeurt door met een gangetje van het ene naar het andere spanningssysteem te rollen, door een stuk stroomloos gebied van, zeg, 400 meter? En in dat stille moment moet de trein omschakelen? En als de trein stilvalt precies op dat stukje spoor, dan is er een probleem en moet de trein eruit weggeduwd worden. | |
Aether | zondag 2 juni 2013 @ 21:44 |
Heb niet het idee dat er erg wordt afgeremd? (21:50) | |
Tokus | maandag 3 juni 2013 @ 07:17 |
http://www.nu.nl/politiek/3490478/ns-stopt-met-fyra.html | |
Q. | maandag 3 juni 2013 @ 07:57 |
Was te voorspellen, die troep krijg je nooit betrouwbaar en veilig aan het rijden. | |
Aether | maandag 3 juni 2013 @ 08:01 |
Die testritten (van meerdere jaren) hebben veel info opgeleverd... | |
Ferdo | maandag 3 juni 2013 @ 08:04 |
Was dit al bekend voordat de trein officieel ging rijden? Zo ja, waarom zitten degenen die daar verantwoordelijk voor zijn nog niet vast? | |
Basp1 | maandag 3 juni 2013 @ 08:16 |
Die treedt met stille trom af voordat de poep echt helemaal de ventilator raakt.
| |
Kleffe_Dop | maandag 3 juni 2013 @ 10:35 |
En nu? ![]() Zijn er infrastructuur-technisch gezien beperkingen, of kan een TGV/ICE zonder aanpassingen over de huidige HSL denderen? En over wat voor leveringstermijnen heb je het dan? | |
pagadder | maandag 3 juni 2013 @ 10:38 |
Eigenlijk is het nog een geluk bij een ongeluk dat de Fyra in de winter is begonnen. Had het omstreeks deze tijd geweest, of in de lente, zomer, begin van de herfst geweest, waren we veel later achter die specifieke winterproblemen gekomen. Niet dat dat eigenlijk nog veel uitmaakte, maar het zegt toch lekker veel over AB. | |
Pietverdriet | maandag 3 juni 2013 @ 10:39 |
Hoorde net op Radio 1 dat de NS er mee zou stoppen en de baas van de NS opstapt | |
Q. | maandag 3 juni 2013 @ 10:41 |
Spuit 11. | |
Pietverdriet | maandag 3 juni 2013 @ 10:42 |
Op de hoek van Kluitje in't riet | |
Basp1 | maandag 3 juni 2013 @ 10:45 |
Maar wat gebeurt er dan dadelijk met de NS-hispeed divisie die hiervoor voornamelijk verantwoordelijk was. En laten we ook niet de betrokken politici vergeten. Zouden we dadelijk dan toch nog wel een parlementaire enquete over dit debacle gaan krijgen. Of gaan ze aan nog meer damage control proberen te doen en alles zoveel mogelijk onder het kleed te vegen. | |
Pietverdriet | maandag 3 juni 2013 @ 10:47 |
Ja, een parlementaire enquete, joepie, nog meer geld verspillen en er niets uit leren. Over een jaar of tien hebben we er eentje over de windmolenparken in zee. | |
remlof | maandag 3 juni 2013 @ 10:50 |
- [ Bericht 100% gewijzigd door remlof op 03-06-2013 10:50:28 ] | |
kawotski | maandag 3 juni 2013 @ 11:01 |
Wat wordt de rekening voor de burger eigenlijk? Gaat de wegenbelasting omhoog om dit te compenseren... | |
Q. | maandag 3 juni 2013 @ 11:05 |
De treinkaartjes worden vast 40% duurder. Minimaal. | |
Q. | maandag 3 juni 2013 @ 11:05 |
De directeur van HiSpeed, Jan Willem Siebers, schijnt al sinds januari op non-actief te staan. | |
Basp1 | maandag 3 juni 2013 @ 11:10 |
Met een beetje geluk leren de burgers er van dat ze die onzin van de VVD en CDA over vrije markten en het geneuzel over aanbestedingen omdat je dan de beste deal krijgt niet altijd meer serieus moeten nemen. ![]() | |
Basp1 | maandag 3 juni 2013 @ 11:11 |
Toch wel minstens met een goudgerande regeling. ![]() | |
Gert | maandag 3 juni 2013 @ 11:51 |
De Volkskrant weerspreekt de bewering van De Telegraaf dat de kogel al door de kerk zou zijn. Financiën: nog geen besluit over stoppen met Fyra | |
remlof | maandag 3 juni 2013 @ 12:28 |
Dat wordt een leuk debat op 20 juni. | |
Paper_Tiger | maandag 3 juni 2013 @ 12:46 |
Onze overheid zit zo enorm te blunderen met onze belastingcenten dat er van incidenten eigenlijk al lang geen sprake meer is. Dat wordt een waardeloos debat op 20 juni. Een paar poppetjes worden aan de kant geschoven en wij hebben weer eens voor niks gewerkt. | |
Pietverdriet | maandag 3 juni 2013 @ 12:47 |
Aanbestedingsregels zijn vanuit brussel opgelegd, en welke vrije markt op het passagiersvervoer? | |
Janneke141 | maandag 3 juni 2013 @ 13:12 |
Een parlementaire enquete over het nut van parlementaire enquetes lijkt me wel een keer een goed idee. Het wegsturen van Meerstadt is een soort schijnoplossing. De (on)verantwoordelijkheid van de politici in de afgelopen 15 jaar is minstens zo groot. | |
Aether | maandag 3 juni 2013 @ 14:06 |
Treinreiziger • NS topman Bert Meerstadt verlaat NS • Mansveld roept NS directie ter verantwoording voor Fyra • Timo Huges vanaf 1 oktober 2013 president-directeur bij NS • Stopzetten Fyra vertraagd door Dijsselbloem • Kamerleden willen duidelijkheid over Fyra | |
Kowloon | maandag 3 juni 2013 @ 14:11 |
Wel triest dat anno 2013 de directeur van een spoorvervoerder actief in Nederland nog steeds benoemd wordt door de minister. Ik wil dan ook echt niemand meer horen over de vermeende privatisering van NS. | |
Basp1 | maandag 3 juni 2013 @ 14:13 |
Maar goed als hij benoemd wordt door onze overheid zal hij toch wel niet meer dan de balkenende norm gaan krijgen, of zeg ik nu iets heel vreemds. ![]() | |
Kowloon | maandag 3 juni 2013 @ 14:17 |
NS is op afstand geplaatst maar niet geprivatiseerd. Ik vind het op zich raar om bij op afstand geplaatste overheidsorganen de Balkenende-norm toe te passen. Plaats ze dan gewoon niet op afstand als je wil dat de Balkenende-norm van toepassing is. Of, en dat heeft mijn voorkeur, privatiseer NS nu eens grondig en volledig en zorg dat de machtspositie tegenover Arriva en anderen verdwijnt. | |
Aether | maandag 3 juni 2013 @ 14:28 |
NS had een belachelijk bedrag over voor de exploitatie van HSL/Fyra. Dat was in het geval van geprivatiseerd niet anders geweest. Ben benieuwd of we nog iets horen van bijvoorbeeld Veolia die al eerder interesse toonde in de lijn A'dam/Brussel. | |
Greyson | maandag 3 juni 2013 @ 14:33 |
Het besluit heeft wel lang op zich mogen wachten gezien de slechte geschiedenis van Ansaldo Breda. | |
Basp1 | maandag 3 juni 2013 @ 14:33 |
En niet te vergeten de heer branson die virgin rail wou beginnen. Over onder andere het teveel betalen voor de consessie heeft de VK een mooie samenvatting geschreven. | |
Greyson | maandag 3 juni 2013 @ 14:36 |
Ik mag hopen dat een groot deel, of het hele financiële plaatje teruggevorderd zal worden? | |
Aether | maandag 3 juni 2013 @ 14:38 |
Waren er nog meer geïnteresseerden? DB en Eurostar wilden alleen naar Londen rijden en maximaal 3/dag IIRC. | |
Kowloon | maandag 3 juni 2013 @ 14:42 |
NS kon dat alleen maar doen omdat ze er op gokte dat de overheid haar eigendom niet in de financiële problemen zou laten komen of failliet zou laten gaan. | |
Basp1 | maandag 3 juni 2013 @ 14:45 |
Bij wie? Bij betrokken bestuurders of bij oud bewindslieden zoals netelenbos en alle andere ministers die zich hiermee bemoeit hebben, of bij een zo goed als failliet bedrijf in italie. | |
Basp1 | maandag 3 juni 2013 @ 14:47 |
Maar ook onze overheid had dan boter op hun hoofd want zoals we in het VK stuk kunnen lezen zou een bieding nooit boven de 100 miljoen per jaar uit kunnen komen volgens de rekenmeesters, en toch gaat de NS daar nog eens 50% boven zitten. ![]() | |
Kowloon | maandag 3 juni 2013 @ 14:48 |
Of bij NS zelf, onee, daar is de overheid 100 % aandeelhouder van. ![]() | |
Greyson | maandag 3 juni 2013 @ 15:02 |
Dat is het probleem inderdaad. Maar ik vrees hoe gek dit ook klinkt dat de reiziger wederom de rekening krijgt. | |
Janneke141 | maandag 3 juni 2013 @ 15:03 |
Oh, en Dijsselbloem vindt het kennelijk een goed idee om nog maar even af te wachten. En nog wat onderzoeken te laten doen naar dat wat iedereen al lang weet. | |
PowerLoungen | maandag 3 juni 2013 @ 15:04 |
Dijsselbloem is een VVDer in Pvda-kleren | |
Aether | maandag 3 juni 2013 @ 15:05 |
Meen dat van alle treinen minimaal 90% vol moest zitten om quitte te spelen... | |
Janneke141 | maandag 3 juni 2013 @ 15:09 |
gecombineerd met 95% zitplaatsbeschikbaarheid, uiteraard. | |
SteveBudin | maandag 3 juni 2013 @ 15:14 |
Het is allemaal de schuld van Europa en hun aanbestedingsregels ![]() | |
Basp1 | maandag 3 juni 2013 @ 15:15 |
Uit het VK artikel eerder genoemd : Een bizarre bezittingsgraad in ieder geval, volgens mij halen de meeste luchtvaartmaatschappijen dat nog niet eens, maar een NS met hun grootheidswaanzin wel. ![]() | |
Aether | maandag 3 juni 2013 @ 15:37 |
| |
Kowloon | maandag 3 juni 2013 @ 15:42 |
Natuurlijk dacht NS dat niet te halen, NS wilde perse de concessie winnen, en de overheid was er op uit NS de concessie te gunnen. | |
gebrokenglas | maandag 3 juni 2013 @ 15:51 |
Ik heb er geen woorden voor. Miljarden over de balk gesmeten dus. De belastingbetaler mag bloeden voor dit prestigeprojectje, en de treinreiziger is uiteindelijk de dupe door belabberde verbindingen. Kan die Beneluxtrein niet gewoon definitief terugkomen dan, nu de hele bende gecancelled is? Die treinstellen staan ongetwijfeld nog wel ergens? En die traxx locomotieven hebben we inmiddels ook weer geleased? | |
gebrokenglas | maandag 3 juni 2013 @ 16:02 |
Stel dat we dus niet stoppen met de Fyra. Dan moeten we dus AB de problemen laten oplossen, wat waarschijnlijk 2 jaar duurt. En vervolgens kunnen we nog max 15 jaar met die dingen voort (verwachte lifespan). Maar dan zijn we relatief wel minder geld kwijt dan nu nee zeggen, de rommel terugsturen en Siemens maar weer bellen voor een order. [ Bericht 67% gewijzigd door gebrokenglas op 03-06-2013 16:18:23 ] | |
Kowloon | maandag 3 juni 2013 @ 17:13 |
Artikel is nog langer, maar is verder op site NRC te vinden (klik op titel van artikel). Maar dit is denk ik ook wel de reden dat Meerstadt weg gaat. Los nog van het feit dat hij een foute beslissingen heeft genomen door de waarschuwingen over de techniek in de wind te slaan (niet perse slecht imo, keuzes die ongelukkig uitpakken maakt iedereen), is hij dermate sterk met de Fyra verbonden dat hij niet de juiste man is om de problemen op te lossen. | |
macca728 | maandag 3 juni 2013 @ 18:14 |
Ik hoop dat die intercity terug komt definitief. Al mag Eurostar er ook bij komen dan. | |
Grouch | maandag 3 juni 2013 @ 18:47 |
Even wat luchtigs tussendoor.. | |
Bombshell | maandag 3 juni 2013 @ 19:03 |
Definitief einde nu voor de Fyra. Wat een enorme faal is dat ding gebleken! | |
UpsideDown | maandag 3 juni 2013 @ 19:15 |
NU.nl | |
Flitskikker | maandag 3 juni 2013 @ 19:17 |
![]() | |
Ferdo | maandag 3 juni 2013 @ 19:27 |
Nu al de understatement van het jaar... | |
gebrokenglas | maandag 3 juni 2013 @ 20:04 |
Tsja. We zijn er nog niet. NS wil miljoenen terughebben, AB zal wel flink protesteren, die rommel moet nog teruggestuurd, plus nog het bepalen van het definitieve alternatief... De Beneluxtrein al dan niet weer terug inzetten, of toch maar doormodderen met extra intercity's, en dan nog dure parlementaire enquetes, 2e kamer debatten.... ![]() | |
Flitskikker | maandag 3 juni 2013 @ 20:20 |
Je hebt gelijk. ![]() | |
Fred_B | maandag 3 juni 2013 @ 20:30 |
Als de frequentie van de Beneluxtrein, zoals die nu rijdt tussen Den Haag en Brussel, wordt opgevoerd naar één trein per uur, is het dan eigenlijk nog noodzakelijk om een alternatief via de HSL aan te bieden, naast het al bestaande aanbod van de Thalys? Het gebrek aan populariteit van de Fyra tussen Rotterdam en Amsterdam suggereert niet echt dat veel reizigers interesse hebben in een trein met toeslag voor enige tijdwinst. | |
Pietverdriet | maandag 3 juni 2013 @ 20:32 |
Hoort formeel de NS als faalhaas de licentie niet te verliezen en de Franse Spoorwegen hem te krijgen? | |
remlof | maandag 3 juni 2013 @ 20:38 |
Ook in Italië dringt het nieuws door: Treni, anche l'Olanda ferma il contratto dell'Ansaldobreda Dit is gewoon heel slecht voor de naam van Italië als leverancier van kwaliteitsproducten. | |
Dasjonny | maandag 3 juni 2013 @ 20:44 |
Ik als student uit Antwerpen was met de Fyra V250 een uur eerder thuis en garantie op een zitplaats, wat je bij de benelux niet altijd had, voor een meerprijs van 4 euro, had ik er graag voor over. Zeker omdat de treinen vanuit België sowieso maar eens per uur rijden en je dus rot overstapt in Roosendaal op de terugreis. Maar de toeslag moet niet veel meer worden. Achteraf wel blij dat er geen ongelukken met dat ding gebeurd zijn zeg. Voor binnenlandse reizen lijkt het me ongeschikt tenzij de meerprijs echt laag ligt en er voldoende plaatsen beschikbaar zijn. [ Bericht 6% gewijzigd door Dasjonny op 03-06-2013 20:53:29 ] | |
__Saviour__ | maandag 3 juni 2013 @ 20:50 |
Maar nog steeds geen definitief doorgehakte knoop vanuit Nederland:http://www.telegraaf.nl/b(...)_nog_niet_uit__.html 'niet over één nacht ijs', werkelijk Je kunt een Elfstedentocht over dat ijs laten gaan | |
Ferdo | maandag 3 juni 2013 @ 20:52 |
Met Leopardtanks in plaats van schaatsers. | |
Pietverdriet | maandag 3 juni 2013 @ 20:53 |
Politici en beslissingen nemen, mijn god wat een faalhaas en daar moet je de crisis mee overwinnen. | |
macca728 | maandag 3 juni 2013 @ 20:53 |
de NS stopt er toch ook mee ? http://www.nu.nl/binnenland/3491209/ns-stopt-met-fyra.html Oh de minister nog niet, gaat ze een eigen bedrijf oprichten ?? Haha. | |
Freak188 | maandag 3 juni 2013 @ 21:03 |
Straks mag een buitenlandse partij mooi gebruik maken van een hagelnieuwe infrastructuur ondersteund door de Nederlandse Staat, om het verlies maar zo min mogelijk te beperken. Dit is echt een staaltje blunderij van de bovenste orde. . | |
Ireyon | maandag 3 juni 2013 @ 21:03 |
Stel je voor dat ze eens actief wat uitvoert. Mansveld's ergste nachtmerrie; d'r werk doen. | |
Freak188 | maandag 3 juni 2013 @ 21:05 |
Het is niet de schuld van Mansveld. Ik vind het wel verstandig om een beetje delicaat met deze situatie om te gaan, anders zet AnsaldoBreda haar hakken in het zand en krijg je alle treinen door je maag gesplitst. Nu is er misschien nog iets te regelen. | |
Ferdo | maandag 3 juni 2013 @ 21:05 |
Dat zal ook voor haar voorgangers in dit dossier hebben gegolden. Melanie voorop. | |
Fossieltje | maandag 3 juni 2013 @ 21:37 |
Wat moet je nog met zulke treinen? Kunnen ze niet nog ergens op een boemellijntje ingezet worden? Utrecht - Rhenen o.i.d. Of misschien alle technische universiteiten er eentje geven en een bonus beloven aan de universiteit met het beste plan om het beestje op te lappen. | |
gebrokenglas | maandag 3 juni 2013 @ 21:39 |
Mansveld stuurt rapporten naar de kamer? Komt dat wel aan? ![]() | |
Stroekie | maandag 3 juni 2013 @ 21:46 |
liggen vast eerst 1 jaar bij ambtenaren in de la | |
Stroekie | maandag 3 juni 2013 @ 21:51 |
vlak turbo Tineke netelenbos niet uit | |
gebrokenglas | maandag 3 juni 2013 @ 21:54 |
En dan die commentaren van al die politieke partijen. Wel een beetje goedkoop vind ik dat... Kritiek hier, spoeddebat dit, vragen stellen dat... Ze weten het allemaal beter.... | |
Ferdo | maandag 3 juni 2013 @ 21:59 |
Die meuk gaat als het goed is teug naar Italië. | |
Fossieltje | maandag 3 juni 2013 @ 22:02 |
En dan krijgen wij het geld terug ![]() | |
Jump | maandag 3 juni 2013 @ 22:06 |
Te zien hoe goed het contract is. | |
gebrokenglas | maandag 3 juni 2013 @ 22:14 |
Ik denk dat we gewoon niet de rest hoeven te betalen maar de aanbetaling kwijt zijn. Maar dat hangt idd af van het contract. De grootste kosten klappers zijn echter • de HSL, die slechts door (alleen?) de Thalys wordt gebruikt, er is 6 miljard voor neergeteld en wordt amper gebruikt, • de extra kosten van het aankopen van ander materieel. Je begint gewoon weer helemaal vanaf 0. En mogelijk moet ook dat nieuwe spul Europees aanbesteed worden. 't Is een flinke blamage dit. | |
Aether | maandag 3 juni 2013 @ 22:21 |
De binnenlandse Fyra gebruikt het stuk tussen Hoofddorp/Rotterdam. | |
Fossieltje | maandag 3 juni 2013 @ 22:25 |
Dat wordt dat waarschijnlijk een lang juridisch schouwspel. Ik kan mij voorstellen dat zelfs de hele tent failliet gaat. | |
JerryLee | maandag 3 juni 2013 @ 22:28 |
Schuiven we gewoon door naar het volgende kabinet | |
Red_85 | maandag 3 juni 2013 @ 22:32 |
Of de Eurostar? Lekker in de trein van Amsterdam naar Brussel, Parijs en London. | |
Fossieltje | maandag 3 juni 2013 @ 22:35 |
![]() ![]() ![]() | |
Fossieltje | maandag 3 juni 2013 @ 22:36 |
Dat klinkt wel goed, ik ben voor ![]() | |
Jump | maandag 3 juni 2013 @ 22:43 |
Ik kwam deze nog tegen op Reddit ![]() ![]() | |
Red_85 | maandag 3 juni 2013 @ 22:45 |
Belgen idee. Helemaal zo slecht nog niet dacht ik. | |
Fossieltje | maandag 3 juni 2013 @ 22:59 |
Ja, ze kunnen de lijn gewoon doortrekken, dus het is nog vrij snel te realiseren ook lijkt mij ![]() | |
Synthercell | maandag 3 juni 2013 @ 23:00 |
Fyra is duidelijk ook weer onderdeel hele politieke 'spel'. Er is (haast?) niets meer dat slaagt het laatste decennia, dus zorgen al die mislukkingen, veranderingen en miljoenen en miljarden bedragen voor woede en verzet in de burger (je ziet dan ook het electorale effect sinds val Paars I, toen begon dit hele proces van verandering en verslechtering begon), grootste groep kiezers vanuit 'midden' naar 'flanken' aan het verschuiven over afgelopen vijftien jaar) Elk onderwerp is telkens negatief/ een probleem; huizenmarkt, banken, economie, zorg, werkeloosheid, projecten, etc, zorgen telkens voor problemen en de mega hoge bedragen blijven achter elkaar komen, het is een grote optelsom van problemen en verspillingen. De politiek na de val of periode huidig kabinet hoeft alleen al die problemen/dingen/bedragen op te sommen, en kan daarmee zonder moeite vele stemmen, dus zetels binnenhalen. Hoe meer problemen hoe makkelijker men zetels, dus macht in handen krijgt. Er is alweer een volgend project in aantocht, een mega schaatshal in Almere (je kan erop wachten dat dit volgende miljoenen project (of was het zelfs miljarden?) ook weer politieke gevolgen zal krijgen (wie bedenkt die dingen telkens? een onzichtbare denktank), en in Schiphol gaat men ook weer miljarden stoppen, de economie holt achteruit (werkeloosheid stijgt snel, vele falliecementen, stijgende prijzen) en de miljoenen en miljardenbedragen vliegen om je oren, dit is precies hoe men de burger (potentiele kiezer) emotioneel weet te raken. | |
Aether | maandag 3 juni 2013 @ 23:52 |
| |
kurk_droog | dinsdag 4 juni 2013 @ 01:40 |
Je kan bijna zeker fluiten naar het al betaalde geld aangezien AnsaldoBreda ongeveer failliet is na dit besluit van de NS. Ik baal nu achteraf dat ik geen rit heb gemaakt in deze historische trein ![]() ![]() ![]() | |
gebrokenglas | dinsdag 4 juni 2013 @ 06:47 |
Misschien komt er een stuk van in het spoorwegmuseum Utrecht. Inclusief duct-tape en uitgebrande batterijen. ![]() Ze hebben flink moeten leuren met die order van 19 stuks. Geen fatsoenlijke treinenbouwer wilde eraan. Dan had ze toch een lichtje moeten opgaan van blijkbaar is dit niet verstandig? Dat stuk terrein bij Watergraafsmeer schijnt trouwens speciaal voor het onderhoud van de Fyratrein te zijn aangelegd. Ook nog eens een paar miljoen. En dat wordt nergens genoemd. | |
#ANONIEM | dinsdag 4 juni 2013 @ 07:06 |
Aanbestedingsregels zijn prima. De NS had in de aanbestedingsregels een bepaling op kunnen nemen waarmee dat Italiaanse faalbedrijf nooit een bid had kunnen doen. | |
kurk_droog | dinsdag 4 juni 2013 @ 07:33 |
Uiteindelijk komt het erop neer dat er wel een andere trein komt die daar dan alsnog van gebruik kan maken. | |
HiZ | dinsdag 4 juni 2013 @ 07:44 |
Precies, in andere landen kunnen ze met dezelfde regels wel treinen aan het rijden krijgen. Het ligt dus kennelijk meer in de manier waarop je omgaat met de regels dan aan de regels zelf. | |
#ANONIEM | dinsdag 4 juni 2013 @ 08:06 |
Uiteraard, binnen de aanbestedingsregels kan je heel veel verschillende richtingen kiezen. | |
Basp1 | dinsdag 4 juni 2013 @ 08:18 |
Maar de vreemde óllanders hebben natuurlijk altijd bizarre eisen en wensen bij zulke projecten zodat er idd een compleet nieuwe trein ontwikkeld moest worden voor dit vor een HSL heel kort traject, als ze gewoon van het schap een ice of thalys gekocht hadden waren ze achteraf gezien goedkoper uit geweest, en had er al lang wat gereden. Maar nee zelf het wiel opnieuw uitvinden met wat Italianen is veel leuker. | |
Q. | dinsdag 4 juni 2013 @ 08:24 |
HSL materieel is voor deze lijn complete overkill, beetje opgevoerd klassiek materieel wat 220 kan is meer dan genoeg. En veeeeel goedkoper. | |
Basp1 | dinsdag 4 juni 2013 @ 08:31 |
Of wel gewoon hsl materiaal erop en de Vmax opvoeren. ![]() Nederland is blijven hangen op oud spoor oude snelheden, en oude reistijden. | |
Pietverdriet | dinsdag 4 juni 2013 @ 08:39 |
Ik denk dat treinreizigers in Nederland geen supersnelle treinen willen, maar treinen die op tijd rijden, schoon zijn en genoeg plek hebben en aansluitingen die gehaald worden, | |
#ANONIEM | dinsdag 4 juni 2013 @ 08:41 |
Het overgrote deel van de ritjes in Nederland is toch binnenlands. | |
Basp1 | dinsdag 4 juni 2013 @ 08:46 |
En piet hoe vaak reis jij met te trein in NL? Ik in ieder geval best vaak aangezien ik al jaren geen auto meer heb. Ik wil wel snellere treinen het is toch van de ratten besnuffeld dat intercity treinen over het traject maastricht amsterdam al 30 jaar precies er even lang over doen (2.5 uur). Terwijl er op dat traject overal flinke verbetering doorgevoerd zijn. (4 spoors/ flyovers, enz..). Dat komt voornamelijk door bizar beleid van de NS die wachttijden op stations flink opgevoerd hebben om marges in te bouwen en dus geen vertragingen op te lopen. De Vmax op intercity trajecten niet omhoog willen zetten omdat ze anders met hun fyra zouden kunnen gaan concurreren. | |
Ireyon | dinsdag 4 juni 2013 @ 08:50 |
Precies. De IC Amsterdam - Vlissingen stopt bijv. dankzij Fyra extra in Sloterdijk, Lelylaan, Laan van NOI, Delft, Schiedam en Blaak. Want stel je voor dat je naast Fyra ook gewoon de normale snelle IC kon nemen.. | |
Red_85 | dinsdag 4 juni 2013 @ 08:52 |
Tjah. Moet je eens kijken wat voor verbinding je krijgt voor hoeveel mensen: (Grootstedelijke gebieden) Amsterdam / Rotterdam / Randstad: 7mln Antwerpen: 1.0mln Brussel: 1.7mln Parijs: 10mln London: 8mln Zeg dat je afgerond 30mln mensen kunt bereiken met 6 stations in 6 tot 8 uur. Maarja, beschermingspolitiek (NL = NS) en mannetjes met eigen belangen, gaan dit plan natuurlijk niet goedkeuren. Terwijl dit qua markt en geologie toch echt de beste keuze is. Makkelijk wordt het overigens voor mensen die naar Duitsland willen vanuit daar, want je kunt op Amsterdam centraal overstappen op de ICE die wel rijdt. | |
Basp1 | dinsdag 4 juni 2013 @ 09:14 |
Liever toch wat sneller dan die 6 tot 8 uur dan kan de gemiddelde reiziger beter alsnog een vliegtuig nemen. Qau prijs en qau snelheid. ![]() Amsterdam london is met de auto 530 KM , dat moet met snelheden boven de 200+ met het wachten bij wat station dan alsnog toch onder de 3.5 uur kunnen. | |
kurk_droog | dinsdag 4 juni 2013 @ 09:20 |
Ik wil wel graag snelle treinen in NL en had ook totaal geen problemen met de Fyra, het is dat hij uit elkaar valt. Ze hadden beter bij AB de V300 moeten pakken en dan alleen deze neus erop knallen. | |
Pietverdriet | dinsdag 4 juni 2013 @ 09:24 |
Ben daar een jaar of 6 mee gestopt precies om deze redenen | |
Pietverdriet | dinsdag 4 juni 2013 @ 09:28 |
de snelheden op die lijnen kan omhoog, maar dan moet je de dienstregeling laten vallen en met 5-10-15-20-30 minuten intervallen gaan rijden. Aansluitingen schrappen (alsof die het sowieso doen) Dan kan een intercity Maasticht-Amsterdam volgens mij een 20 minuten sneller, maar dan moet je niet zeuren over een dienstregeling | |
Basp1 | dinsdag 4 juni 2013 @ 09:30 |
Daar moet toch wel meer dan 20 minuten vanaf kunnen het streven zou gewoon 1.5 uur moeten zijn voor dat traject. Of ben ik dan te positief en te vooruitstrevend. Het is maar 212 KM. ![]() | |
Pietverdriet | dinsdag 4 juni 2013 @ 09:42 |
Je doet er nu 2 uur 20 minuten over, maar je moet ook nog stoppen op tussenliggende stations, mensen laten in en uitstappen, 7 stations er tussen, ieder station 4 minuten (das kort) dan zit je al aan een half uur. | |
Basp1 | dinsdag 4 juni 2013 @ 09:48 |
Dan schrappen we in ieder geval al sittard, weert en amsterdam amstel er tussen uit. Dat scheelt alweer 12 minuten. ![]() | |
Pietverdriet | dinsdag 4 juni 2013 @ 09:50 |
Een private onderneming zou ook alle tussenliggende kunnen schrappen muv Utrecht Centraal, maar ja, geen concurrentie op het spoor | |
kurk_droog | dinsdag 4 juni 2013 @ 09:53 |
Wel mooi dat ze bij de belgen meteen een bericht de wereld in slingerden en nu bij NL totaal niks zeggen. | |
Basp1 | dinsdag 4 juni 2013 @ 09:53 |
Nou ja alle tussenliggende is wel heel drastisch, er moeten nog wel wat mensen in en uit kunnen stappen. Maar dat er zoveel intercity stations zijn is erg bizar vooral als een stop relatief gezien veel reistijd kost en ook nog eens binnen 15 minuten bij elkaar liggen. Maar een trein die dan alleen maastricht, eindhoven, utrecht en dan als laatste amsterdam cs zou stoppen zou denk ik nog wel goed kunnen werken. | |
remlof | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:07 |
Dat is puur omdat de Belgen er veel minder geld in hebben gestoken dan Nederland. | |
Aether | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:44 |
Wordt er niet al jaren gesproken over een snellere (HSL) richting Maastricht en Duitsland. Vooral ICE zou hier voordeel bij hebben; pas even na de grens kan die trein echt snelheid maken. | |
Aether | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:44 |
En hun (3?) treinstellen zijn nog niet geleverd. | |
Freak188 | dinsdag 4 juni 2013 @ 10:47 |
En dan kom je weer in het geding dat mensen via het OV niet goed kunnen reizen. De overheid ondersteunt de NS om ervoor te zorgen dat je toch vanuit het hele land met de trein naar A'dam CS kunt bijvoorbeeld. Er is een hoop te verbeteren, dat ben ik zeker met je eens, maar de NS wordt ook deels gedwongen om zoveel tussenstations aan te doen. | |
Basp1 | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:08 |
Als de ns voor de intercity gewoon een stoptrein laten rijden zodat je snel kan overstappen op een intercity die veel minder stops heeft hoeft dit ook geen probleem te zijn. Maar blijkbaar is elk gehucht wat meer dan 10 inwoners heeft al groot genoeg in NL om als intercity station aangemerkt te worden. ![]() Verder heb ik uit de monde van de NS wel eens verhalen gehoord over metroachtige frequentie waarop men zou gaan rijden, maar daar hoor ik ze ook al jaren niet meer over. | |
Red_85 | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:09 |
Hoe lang doet de thalys over het stuk van AMS naar Parijs? 3 a 4 uur? Ja dan zit ik fout. 4.5 tot 5.5 maximaal zou het dan moeten zijn ja. Dan vind ik het alsnog een flinke concurrent als met het vliegtuig naar London. Uitstappen op St. Pancras of Heathrow en het hele stuk alsnog met de trein/metro moeten naar het centrum scheelt ook. Daarbij hoef je geen rekening te houden met al die schijnveiligheid in de passagiersluchtvaart die alleen maar tijd kost. | |
Chadi | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:10 |
Dat laatste kost enorm veel geld en personeel. | |
Basp1 | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:20 |
Ik heb ooit 1* de trein brussel londen genomen, maar 1 uur van te voren aanwezig moeten zijn in brussel, door een metaaldetector moeten dat is net zo'n schijnveiligheid. Verder werd ik toen afgehaald in londen en moest ik dus wel met een metro juist weer naar de buitenwijken. ![]() Maar idd van centrum naar centrum kan het best snel gaan met die trein. | |
macca728 | dinsdag 4 juni 2013 @ 11:21 |
Scheelt enorm veel tijd ja als je rechtstreeks met de trein kan naar Londen, vervoer van en naar vliegveld, langere inchecktijd, op bagage wachten etc etc. | |
Aether | dinsdag 4 juni 2013 @ 12:03 |
| |
Pietverdriet | dinsdag 4 juni 2013 @ 12:10 |
En deze hele affaire laat zien hoe jofel dat loopt als de overheid zich overal tegenaan bemoeit en geld rondpompt. Joepie, weer giga veel geld over de balk geflikkerd voor een onzinnige verbinding die vervolgens niet werkt De Miljarden die het hele HSL verhaal gekost heeft zijn schandalig | |
raptorix | dinsdag 4 juni 2013 @ 12:42 |
Ik snap dat gezeur over snelheid ook nooit, volgens mij is comfort en betrouwbaarheid veel belangrijker, ik vind het niet erg om 3 kwartier langer in de trein te zitten, wel als ik 3 uur vertraging heb en daardoor afspraken mis. | |
kurk_droog | dinsdag 4 juni 2013 @ 12:58 |
Comfort en betrouwbaarheid kan toch ook samen gaan met snelheid? Ik hoop gewoon dat ze nu nieuwe treinstellen gaan aanschaffen bij Bombardier bijvoorbeeld ipv Thalys. De Thalys vind ik een verschrikkelijke trein namelijk. | |
Aether | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:09 |
Nog twee jaar www.travelteq.com/train ![]() | |
kurk_droog | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:11 |
http://www.travelteq.com/ ![]() Als hun voor 2015 treinen kunnen regelen moet NS dat toch ook zeker wel kunnen...? | |
Basp1 | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:34 |
Zoals we al voorspeld hadden. ![]()
| |
raptorix | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:47 |
Ze kunnen beter parlementaire enquettes van te voren houden zodat ze eerst maar eens goed gaan nadenken. | |
Reya | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:54 |
Triest is vooral dat men in eenzelfde soort tunnelvisie beland te lijkt zijn geweest als na soortgelijke fiasco's in het verleden na soortgelijke enquêtes is vastgesteld; het lerend vermogen blijkt dan ook beperkt te zijn. | |
raptorix | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:55 |
Het is vooral een verantwoordelijkheids probleem, tegen de tijd dat de elende naar voren komt zitten ze alweer 5 mooie baantjes verderop, horen we eigenlijk nog wel eens van Jan Cees "met rente terug" de Jager? | |
Pietverdriet | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:56 |
Over 10 - 15 jaar is er een groot schandaal en een parlementaire enquête over waarom de overheid toch miljarden in windmolenparken in zee heeft kunnen pompen. | |
Reya | dinsdag 4 juni 2013 @ 13:59 |
Dat zou me niet verbazen; ik heb geen flauw idee van de rentabiliteit van windenergie, maar het is niet ongewoon dat overheden zich met onrealistische verwachtingen in dergelijke projecten storten. | |
Janneke141 | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:14 |
Een gevolg van het gebrek aan échte concurrentie. Overigens heeft Den Haag als concessieverlener de middelen om al die tussenstops weer te schrappen, maar dat willen ze blijkbaar niet. | |
Freak188 | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:30 |
De HSL is inderdaad een grote mislukking. Maar jij had het over andere trajecten waarbij de overheid bewust een alternatief voor (bijvoorbeeld) de auto creeërt. | |
Aether | dinsdag 4 juni 2013 @ 14:41 |
| |
Gert | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:01 |
De ellende is begonnen met Tineke Netelenbos. Die staat aan de wieg van veel meer wanbeleid. Maar met het accepteren van die 150 mln per jaar, onder het mom van "dat heb ik er toch maar mooi voor de belastingbetaler uitgesleept", is de ellende begonnen. Het zorgde er voor dat betrouwbare partijen met ervaring buiten de deur werden gehouden en dat de kaalgeplukte NS de prijs van de nieuw aan te schaffen toestellen een veel te grote rol moest laten spelen. | |
Q. | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:18 |
Dat. | |
Basp1 | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:30 |
Idd hun eigen rekenmeesters die al niet boven de 100 miljoen uitkomen, andere intekeningen op deze aanbesteding ook niet, en dan wel serieus de NS mee laten doen voor 150 miljoen inschrijving. ![]() | |
Janneke141 | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:30 |
Afspraken werken natuurlijk maar één kant op. | |
Aether | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:32 |
Van NSHiSpeed.nl NS ziet geen toekomst in V250 Maandag 3 juni 2013 - De Directie en de Raad van Commissarissen van NS hebben uitgesproken niet door te willen gaan met de V250-trein van het Italiaanse AnsaldoBreda. Onderzoek naar de technische gesteldheid van de trein bevestigt dat de V250 onvoldoende betrouwbaar is. Tevens is er geen vertrouwen dat fabrikant AnsaldoBreda de V250-trein daadwerkelijk van al zijn problemen kan afhelpen, binnen voor de reizigers en NS aanvaardbare termijnen, risico’s en financiële kaders. De V250-trein, waarmee de internationale Fyra-dienst werd gereden op de HSL-Zuid, is na enkele weken op 17 januari uit de dienstregeling genomen. De directe aanleiding was een incident waarbij een bodemplaat losliet. NS heeft hierna een Taskforce in het leven geroepen die onderzoek heeft gedaan naar zowel de technische gesteldheid van de V250 als verschillende alternatieve scenario’s. Op basis van uitgebreid onderzoek komt NS tot de conclusie dat doorgaan met de V250 niet verantwoord is en niet wenselijk voor de reiziger. NS heeft vanochtend aan staatssecretaris Mansveld van IenM dit voorgenomen besluit toegelicht. Een uitgebreide rapportage van de onderzoeksbevindingen en de oplossing voor de reiziger stuurt NS deze week naar staatssecretaris Mansveld en minister Dijsselbloem van Financiën. Een nadere toelichting geeft NS tevens aan de Vaste Kamercommissie tijdens de Ronde Tafel over de Fyra op 18 juni. Technische gesteldheid V250 De Taskforce heeft de afgelopen maanden in kaart gebracht welke gebreken de V250-treinen hebben en welke storingen van invloed zijn op de veiligheid, punctualiteit en de mate van onderhoud. Vervolgens is onderzocht of en hoe deze storingen oplosbaar zijn en op welke termijn. Verder heeft NS samen met NMBS opdracht gegeven aan Mott MacDonald om een second opinion uit te voeren met betrekking tot de technische aspecten van de V250- treinen. Uit dit uitvoerige proces concludeert de NS dat de technische gesteldheid van de V250-treinen en het ontbreken van zicht op oplossingen voor de problemen geen vertrouwen geven op herstel. Duidelijk is geworden dat de V250-trein niet voldoende betrouwbaar is om een robuuste dienstregeling mogelijk te maken. NS en NMBS hebben AnsaldoBreda, nadat de trein uit de dienstregeling werd genomen, drie maanden de tijd gegeven om met een herstelplan te komen. Ook na verlenging van deze periode is de aanpak van AnsaldoBreda onvoldoende gebleken. Het herstelplan van fabrikant AnsaldoBreda ziet NS als ontoereikend om de problemen op te lossen. Dit heeft bij de NS-directie en RvC geleid tot het voornemen om er van af te zien de V250-treinen in te zetten in de commerciële dienst. Onvoldoende bedrijfszeker Uit de onderzoeken komt naar voren dat het eindproduct buitensporig veel fouten laat zien. Zo is de afbouwkwaliteit onvoldoende; elke trein is anders afgewerkt. De verwachte levensduur van de trein – contractueel op 30 jaar gesteld – is door slijtage aanzienlijk korter. Verder is op diverse plaatsen al corrosie geconstateerd en is de laagspanningsinstallatie niet correct ontworpen. Ook hebben zich, bij het testrijden na het uitdienstnemen, incidenten voorgedaan met accu’s. De conclusie van NS is dat zelfs na uitvoering van een herstelplan en additioneel preventief onderhoud het V250 materieel niet voldoende bedrijfszeker te krijgen is. Wij kunnen onze reizigers op deze basis geen betrouwbare dienstverlening bieden. Het herstel van alle afbouwfouten zou, volgens experts, 17 tot 22 maanden duren. Volledige commerciële inzet van treinen zou, gefaseerd, in het meest gunstige scenario niet voor 2018 te verwachten zijn. En in deze planning wordt er vanuit gegaan dat de leverancier over state-of-the-art vaardigheden beschikt. Het is duidelijk dat dit niet aan de orde is. Ook zal het onderhoud van de treinen veel duurder en arbeidsintensiever uitpakken dan vooraf is becijferd. Door de hoge onderhoudslast zijn de treinen veel minder inzetbaar dan aanvankelijk gepland. Afwikkeling NS heeft haar in- en externe juridische experts opdracht gegeven om de juridische en financiële afwikkeling met AnsaldoBreda voor te bereiden. Om haar positie maximaal te beschermen, kan NS hierover geen nadere mededelingen doen. Uiteraard staat voorop dat de belangen van NS op de best denkbare manier worden behartigd. Alternatieven NS heeft vanochtend, vooruitlopend op de latere rapportage, de staatssecretaris laten weten dat de treinverbinding tussen Nederland en België zal worden verbeterd met een palet aan mogelijkheden voor de reiziger. Uitgangspunt is een keuze voor de reizigers tussen klassieke lijn, nieuwe alternatieven en toekomstig HSL-aanbod. NS en NMBS zijn permanent in gesprek over oplossingen, waaronder verhoging van frequentie van de verbinding Den Haag Brussel op korte termijn en Thalys, alsmede inzet van ander materieel. | |
Pheno | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:42 |
Wait whut. Als land lopen we altijd alle bewezen technologieën tig keer te testen (hoge internetsnelheden, 4G etc), maar een bestaande HSL-trein kopen was te duur? Dikke ![]() | |
Aether | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:44 |
Geld was op na bieden op exploitatie HSL-traject. | |
Pheno | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:45 |
dan moet je niet bieden ![]() | |
Pietverdriet | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:46 |
Nee, ik had het generiek over grote overheidsprojecten waar alles moet wijken tegen beter weten in | |
Aether | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:51 |
Veolia hoopt op nieuwe kans aanbesteding HSL Veolia Transport Nederland is 'zeer geïnteresseerd' om opnieuw mee te dingen naar de concessie voor de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel. Dat zegt topman Manu Lageirse van Veolia in een reactie op de opening die staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) in een brief aan de Tweede Kamer heeft geboden. Intrekking van de concessie van de NS behoort volgens haar tot de mogelijkheden. 'We hopen dat dit ook serieus gemeend is', benadrukt Lageirse. 'We hebben tien jaar op de reservebank gezeten.' Veolia verloor destijds de aanbesteding van de NS en eindigde als tweede. Het bedrijf bood destijds iets minder dan 80 miljoen euro per jaar voor de concessie. NS verkreeg de concessie door het dubbele bedrag te bieden. Lageirse: 'Onze treinen van Siemens en Alstom waren per stuk tien miljoen euro duurder, maar dan hadden we sinds 2007 zonder problemen op de HSL Zuid kunnen rijden.' Veolia voert treindiensten uit in Limburg (Maastricht-Kerkrade en Roermond-Nijmegen) en stads- en streekvervoer in Zuid-Limburg, West- en Midden-Brabant, Haaglanden en Zeeuws-Vlaanderen. Andere vervoersbedrijven houden hun kaarten vooralsnog voor de borst als het gaat om een eventuele nieuwe concessie. Arriva zegt geen reactie te willen geven op de mogelijke intrekking van de NS-concessie. Voor Connexxion is een nieuwe aanbesteding volgens een woordvoerder 'vooralsnog niet opportuun'. Thalys, een samenwerkingsverband van het Franse SNCF, Deutsche Bahn en NMBS, rijdt al op de hogesnelheidslijn en heeft geen plannen om de concessie van partner NS over te nemen. Wel wordt samen met de NS gewerkt aan de uitbreiding van het aantal diensten tussen Amsterdam en Brussel van negen naar twaalf. Die opgevoerde frequentie is volgens een woordvoerster pas in december mogelijk. Volgens Thalys is het behoorlijk vol in de treinen tussen beide hoofdsteden. Vorig jaar groeide het aantal reizigers met 5,5 procent. Dit voorjaar neemt het aantal passagiers met meer dan 10 procent toe, aldus Thalys. | |
SeLang | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:01 |
En wat nu?![]() | |
Kowloon | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:14 |
Ik hoop met Veolia mee. Opnieuw aanbesteden vind ik de enige zinnige optie en NS moet een verbod krijgen om op de aanbesteding te bieden. En als dat niet mag van Brussel dan zet de Minister van Financieen maar zijn aandeelhouderschap in om NS van opnieuw meebieden te weerhouden. | |
Aether | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:19 |
Zou NS dan na winnen van de aanbesteding nogmaals treinen kopen ![]() | |
Basp1 | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:20 |
NS mag best bieden, maar de overheid zou dan ook zo streng moeten zijn om de NS zich aan de afspraken in deze gegunde bieding te laten houden, op straffe van flinke boetes als ze er onder uit willen. ![]() | |
Janneke141 | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:24 |
Ja leuk, wie denk je dat die boete betaalt? | |
Pietverdriet | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:25 |
Persoonlijk vind ik dat de consessie na het falen van de NS automatisch naar de tweede bieder zouden moeten gaan | |
Kowloon | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:25 |
Nou ik wil gewoon wel eens zien hoe een concurrent van NS het doet. Afgaande op het busvervoer zijn andere vervoersbedrijven prima in staat om service te leveren. Mocht het allemaal ook op Amsterdam-Brussel lukken, dan is dat gelijk een mooie case om ook het kernnetwerk van NS op te gaan breken en aan te besteden. | |
Kowloon | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:25 |
Da's ook een optie. Als NS maar op het strafbankje komt te zitten. | |
Pietverdriet | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:27 |
Persoonlijk vind ik dat de NS top vervolgd moet worden voor het verspillen van enorme hoeveelheden geld die eigenlijk van ons allemaal zijn aangezien de aandelen NS is handen van de staat zijn | |
Basp1 | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:28 |
Bij de aanbesteding moeten ook gevangenis straffen voor bestuurders vastgesteld gaan worden. Zowel NS bestuurders als betrokken politici. | |
Janneke141 | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:28 |
ONZ is een paar deuren verderop. | |
Basp1 | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:28 |
Ook netelenbos erbij die de belachelijke NS bieding toendertijd geaccepteerd heeft | |
Kowloon | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:32 |
Ik vind het doordouwen van het huidige HSL-trace eigenlijk veel kwalijker. En het duo Kok-Netelenbos heeft daar toch wel een aanzienlijk aandeel in gehad, met steun van VVD en D66 overigens. | |
Mint_Clansell | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:45 |
Ik begrijp sowieso niet waarom de NS met AnsaldoBreda in zee is gegaan, aangezien die al, voor de deal gesloten werd, een dubieuze reputatie had opgebouwd. Ook hadden ze geen boeteclausule gesloten bij verlate levering. | |
Aether | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:50 |
Omdat ze door de hoge concessierechten niet veel geld meer voor de treinen hadden en AB de enige was die voor dat bedrag iets wilde/kon bouwen. | |
Mint_Clansell | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:52 |
Maar dan zit je nog steeds met die slechte reputatie van AnsaldoBreda, dat al lang duidelijk was voordat de NS in zee ging met ze. AB stond er al om bekend dat ze produkten veel te laat leverden en vaak in kwalitatief slechte staat. Waarom zetten ze dan alsnog een krabbel onder dat contract? Dat zou wel heel goed aangeven wat een respect de NS heeft voor de veiligheid van de reiziger en personeel. Nul komma niks. Het is te hopen dat er nu eens koppen gaan rollen bij de NS en het kabinet, maar dat zal wel niet. | |
Basp1 | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:52 |
Die mooie tunnel door het groene hart ![]() Dat geld om dat traject zo geluids vrij mogelijk te maken had men beter kunnen besteden in vele steden waar gewoon nog hoog spoor doorheen loopt en veel meer mensen last van geluid hebben dan die paar boeren in het groene hart. ![]() | |
Aether | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:59 |
Die trein rijdt dan ook niet 300 km/h door de stad ![]() | |
Basp1 | dinsdag 4 juni 2013 @ 17:02 |
Nee die treinen rijden met vierkant wielen en gevaarlijke stoffen door de steden. ![]() Verder ging de NS toch geen 300 rijden, want dat zou de fyra toch niet halen. | |
Ireyon | dinsdag 4 juni 2013 @ 17:16 |
Er is de laatste jaren genoeg geïnvesteerd in het verdiept aanleggen van spoor hoor. Rijswijk, Rotterdam, Best, Almelo o.a. en Delft vanaf volgend jaar ook. | |
tjoptjop | dinsdag 4 juni 2013 @ 17:25 |
Ze waren volgens mij de enige die aan de custom eisen van NS wilden voldoen. Alstom, Siemens hadden daar geen zin in. | |
Janneke141 | dinsdag 4 juni 2013 @ 17:28 |
En om de bizarre reizigersaantallen uit de offerte te kunnen halen moesten er een stuk of 500 stoelen inzitten, die een ICE of TGV niet heeft. | |
Aether | dinsdag 4 juni 2013 @ 17:50 |
Nieuwe duplex (dubbeldekker) TGVs tegenwoordig wel ![]() ![]() | |
Pleun2011 | dinsdag 4 juni 2013 @ 17:56 |
Los van het feit dat die trein veel mankementen had, was het ook nog eens een ongelofelijk lelijk ding.. Volgende parlementaire enquête zal wel over de JSF gaan.. ook zo'n geweldig project van onze politiek. | |
Rickocum | dinsdag 4 juni 2013 @ 19:43 |
Ben ik de enige die mij helemaal kapot ergert dat het "nieuws" het afschuift op de NS? De politiek zit allemaal te kankeren terwijl ze het toch echt allemaal zelf gedaan hebben. Vuile honden zijn het. | |
gebrokenglas | dinsdag 4 juni 2013 @ 19:51 |
Het regent nieuwsberichten over die Fyra. bron nos Roekeloos rijden? Hmm. ![]() En dat ding had toch een vmax van 250? Mis ik iets? En dan die Dijsselbloem Ja hallo, misschien is daadkracht een te hanteren trefwoord hier. De Nederlandse politiek is heel goed in het debatteren en in het geen besluiten nemen. Dat passieve gedoe, daar kopen we ook niks voor. Kom zeg. Die 3 maanden waren allang voorbij. | |
Aether | dinsdag 4 juni 2013 @ 19:53 |
Max. 250, in eerste instantie max. 220. Maar denk niet dat dit handig is door de stad ![]()
| |
gebrokenglas | dinsdag 4 juni 2013 @ 20:25 |
En Mansveld heeft, in de volkskrant, nog voor dit weekend een oplossing voor de Fyra. Ik zou zeggen: meid, zeg geen dingen die je moeilijk waar kunt maken. | |
Blue_Panther_Ninja | dinsdag 4 juni 2013 @ 21:01 |
TGV en ICE treinen invoeren ![]() | |
Fossieltje | dinsdag 4 juni 2013 @ 21:58 |
Ik lees hier dat Eurostar al treinen in ontwikkeling heeft om de lijn uit Londen door te trekken naar Amsterdam. http://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_374 Als de Engelse, Franse en Duitse diensten allemaal hun lijnen willen uitbreiden naar Amsterdam, dan is die armzalige boemel van de NS naar Brussel toch geheel overbodig? Daar komen de HSL-treinen van de andere aanbieders dan ook langs. De NS kan zich maar beter richten op het binnenlandse net, in plaats van zulke overbodige prestigeprojecten. | |
Kabuto_Raiger | dinsdag 4 juni 2013 @ 22:39 |
liever de e5 shinkansen ![]() ![]() | |
Blue_Panther_Ninja | dinsdag 4 juni 2013 @ 22:49 |
Nederlandse overheid kennende,gaat het niet worden!! ![]() | |
gebrokenglas | dinsdag 4 juni 2013 @ 23:30 |
Ze willen een gele. | |
Janneke141 | dinsdag 4 juni 2013 @ 23:32 |
Die gaan na zeven commissies, twee enquetes en een kwartet aanbestedingen over tot de ontwikkeling van de stoomtrein. | |
EttovanBelgie | dinsdag 4 juni 2013 @ 23:47 |
Een zeldzame episode waarin ik het zowaar eens was met Joost Eerdmans, die terecht opmerkte dat Nederland te klein is voor dit soort megalomane projecten. Fyra, HSL, straks zweeftreinen... Nederland heeft daar de ruimte niet voor. Steek dat geld in andere zaken. En sowieso, die hele 'concurrentie' op het spoor is te belachelijk voor woorden. Gewoon één treindienst, één netwerk, onder toezicht van de staat. | |
kurk_droog | dinsdag 4 juni 2013 @ 23:59 |
Mwa, zo lelijk vond ik hem niet hoor. Eigenlijk best wel een mooie trein om te zien. Wel onbegrijpelijk dat zie die neus zo open hadden bij een trein die 250 gaat. Alles komt nu op de NS maar de politiek had ook eisen die dit debacle als gevolg had. De NS wou helemaal geen speciale trein maar een 'snelle intercity'. | |
Synthercell | woensdag 5 juni 2013 @ 00:01 |
Met de Fyra heeft men een doel bereikt (dat je niet meteen in de gaten hebt) wat alle andere problemen, veranderingen, falende projecten en miljardenbedragen en de economische neergang ook veroorzaakten/veroorzaken. Dat is steeds meer woede en verzet in steeds meer burgers (de potentiele kiezer) De partijleiders (vooral sp, pvv en 50plus) hoeven straks alleen al die vele problemen op te sommen en kunnen zonder moeite vele stemmen/zetels binnenhalen (macht) Fyra op dood spoor/eindstation, de politiek dendert voort met een sneltreinvaart. | |
kurk_droog | woensdag 5 juni 2013 @ 00:21 |
![]() Morgen een persconferentie dus hoewel je nu al weet wat ze gaan zeggen:') Kan NS die lui niet even invliegen en ze zelf al die problemen te laten zien. NS had beter aan AB kunnen vragen om die V300 met deze neus te voorzien en de rest gewoon zo te houden...dan was er niks aan de hand ![]() | |
PowerLoungen | woensdag 5 juni 2013 @ 00:41 |
behalve ontevreden reizigers die een te hoge prijs moeten betalen + het is alleen voor mensen uit de randstad | |
Aether | woensdag 5 juni 2013 @ 10:10 |
Het Fyra Dossier - van bestelling tot problematische levering. | |
pagadder | woensdag 5 juni 2013 @ 10:20 |
Nu wordt het helemaal plezant. ![]()
| |
MicDis | woensdag 5 juni 2013 @ 10:22 |
Ja je mist iets: http://nos.nl/artikel/514(...)ht-ansaldobreda.html | |
remlof | woensdag 5 juni 2013 @ 10:26 |
Ja hey, een beetje 250km/h rijden met een hogesnelheidstrein, dat kan natuurlijk niet ![]() | |
kurk_droog | woensdag 5 juni 2013 @ 10:27 |
![]() ![]() ![]() Alles wat AB naar buiten brengt is onzin ![]() | |
Fer | woensdag 5 juni 2013 @ 10:35 |
Nu gaan ze ook nog staken!
| |
Gert | woensdag 5 juni 2013 @ 10:37 |
|