En nóg denk je dat het gezond is om alleen rauwe groente te eten?quote:Op donderdag 30 mei 2013 00:19 schreef lsi het volgende:
Later, als ik oud ben
Zodra ik ooit ga samenwonen/kinderen neem, zal ik eerst moeten kijken hoe dit bevalt voor me. Kinderen zal ik dit nooit opleggen, ik ken de documentaires met groeiachterstanden en uitgebleven menstruaties. Wel zou ik graag bewust zoveel mogelijk eten kopen zonder e-nummers voor ze. Kinderen horen natuurlijk wel mee te snoepen met leeftijdsgenootjes.
quote:Op donderdag 30 mei 2013 00:33 schreef destrovel het volgende:
En nóg denk je dat het gezond is om alleen rauwe groente te eten?
quote:Op donderdag 30 mei 2013 00:19 schreef lsi het volgende:
Ik geloof er daarbij niet zo in dat koken er voor zorgt dat eten 'slecht' voor je wordt.
... dus als ik kook blijft het strikt bij gekookte/gestoomde groentes als erwtjes en bruine bonen.
... en drankje met vriend(inn)en zal ik echt niet overslaan, net als een maaltijd met mijn familie of een diner met mijn vriend. Ik zal ook rustig koekjes en alles in huis halen als mijn vriend komt en er eentje mee-eten.
quote:
Als ik merk dat ik iets te kort kom, ben ik niet zo gek dat ik er niets aan zal doen. Zal ik b-12 te kort komen, bak ik heus een eitje of een stukje rund.
Er zijn goede en slechte E-nummers.quote:Op donderdag 30 mei 2013 00:52 schreef Kowloon het volgende:
Eng hoor E-nummersEen paar die er mij te binnen schieten:
E260 Azijnzuur
E270 Melkzuur
E300 Ascorbinezuur
E330 Citroenzuur
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van deze lijst al bijna 220 hits die je echt móet vermijden, omdat ze erge schade toebrengen aan je lichaam.
Ik hoop dat je met me eens bent dat E-nummers in het algemeen schadelijk zijn en in het algemeen onnodig voor onze behoeftes. Natuurlijk zijn er ook onschadelijke natuurlijke E-nummers, maar deze vind ik eigenlijk ook overbodig.
Denk maar aan aspartaam. Dit wil je écht niet in je stelsel hebben.
Degenen die arm zijn eten aardappels.quote:Op donderdag 30 mei 2013 01:12 schreef Stevenzenl het volgende:
Rare kuthippies die denken dat dit écht gezonder is dan godverdomme gewoon normaal te eten
Maar dat zit in pot/blik, heeft E-nummers én is gekookt geweest.quote:Op donderdag 30 mei 2013 01:12 schreef karton2 het volgende:
Over de tomaten; witte bonen in tomatensaus. Kan wel een paar blikken van dat spul wegtikken, aanrader vind ik.
As is E153 (Koolstof)quote:Op donderdag 30 mei 2013 01:42 schreef teckna het volgende:
Oei, de o zo slechte E nummers als as der kwaad...
Dat dus. Juist inwoners uit landen met een gevarieerde keuken worden het oudst. Veel Chinese keukens, Japanse keuken, Mediterraanse keuken enzovoort. Allemaal keukens met een erg gevarieerd eten.quote:Op donderdag 30 mei 2013 01:42 schreef teckna het volgende:
Maargoed gezond leven doe je niet door juist alles maar te ontwijken. Je moet balanceren.
En redelijk wat vis als basis..quote:Op donderdag 30 mei 2013 01:52 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat dus. Juist inwoners uit landen met een gevarieerde keuken worden het oudst. Veel Chinese keukens, Japanse keuken, Mediterraanse keuken enzovoort. Allemaal keukens met een erg gevarieerd eten.
quote:
Vooral vis eten? Ja, daar kan ik ook nog wel inkomen! Maar als ik het dan bereid, het liefst gegrilled.quote:Op donderdag 30 mei 2013 02:00 schreef SiGNe het volgende:
aan de kust meer visgerechten, als het maar vers is.
Ja, dat zou nog heel goed kunnen!quote:Op donderdag 30 mei 2013 01:12 schreef karton2 het volgende:
Over de tomaten; witte bonen in tomatensaus. Kan wel een paar blikken van dat spul wegtikken, aanrader vind ik.
Erg goede reactie! Zet me even aan het nadenken. Het is niet goed voor mijn lichaam als ik na 4 weken onthouding bijvoorbeeld weer een stukje magere rosbief eet?quote:Op donderdag 30 mei 2013 01:12 schreef karton2 het volgende:
Volgens mij is het niet gezond als je ineens weer vlees gaat eten als je al voor langere tijd droog staat. Dus 'even' een stuk rund naarbinnen tikken is er dan niet bij.
Verder hoop je bepaalde voedingsstoffen binnen te krijgen bij familiediners, ik zou je dieet niet afhankelijk maken van wat andere doen.
Verder levert het braden / koken van voedsel ook weer voedingsstoffen op die je op een andere manier niet binnen kan krijgen. Misschien uit een potje van Bayer, maar daar wil je niet aan begreep ik.
Dat is iets wat ik ooit gehoord heb bij vegetariërs. Je maag / darmen zijn gewend om groente en fruit te verwerken en als daar ineens vlees tussendoor komt is dat niet goed omdat dit eerst moet worden opgebouwd.quote:Op donderdag 30 mei 2013 10:22 schreef lsi het volgende:
Erg goede reactie! Zet me even aan het nadenken. Het is niet goed voor mijn lichaam als ik na 4 weken onthouding bijvoorbeeld weer een stukje magere rosbief eet?
Heel erg bedankt voor je reactie. Dit wist ik niet. Ik heb wel vegetariërs in mijn omgeving, maar die weten uiteraard waarschijnlijk niet hoe het voelt als ze weer vlees gaan eten. Ik heb geen voormalig vegetariërs in de buurt.quote:Op donderdag 30 mei 2013 10:32 schreef karton2 het volgende:
Dat is iets wat ik ooit gehoord heb bij vegetariërs. Je maag / darmen zijn gewend om groente en fruit te verwerken en als daar ineens vlees tussendoor komt is dat niet goed omdat dit eerst moet worden opgebouwd.
Kip schijnt dan weer makkelijker te gaan (in bepaalde hoeveelheden) omdat dit minder zwaar vlees zou zijn.
Hoe het exact zit weet ik niet, moet je aan de kenners vragen.
Ik neem aan dat je je zelf ook wel realiseert dat je met één stukje vlees in de zoveel weken niet aan je vitamines komt. Of af en toe een koekje nemen of af en toe bij iemand anders eten.quote:Op donderdag 30 mei 2013 10:22 schreef lsi het volgende:
Heel erg bedankt voor alle reacties!![]()
Ik begrijp dat jullie over 't algemeen E-nummers onschadelijk bevinden. Ik (We) zouden eigenlijk niet eens iets slechts moeten vermijden van tijd tot tijd, maar het eteetpatroon uitbalanceren?
Tja, ik weet dat sommige E-nummers onschadelijk zijn, maar daarbij is er ook behoorlijk wat rotzooi als aspartaam. Ik vind ook niet dat e-nummers voor de kleur, smaak, geur of houdbaarheid toevoegen, eigenlijk nódig is. Neem appelmoes: Hoort gewoon verse, tot moes gestampte appels te zijn. Daar hoef ik verder niets in, als suiker of e-nummers. Als ik een warm gerecht, maar ook een koud gerecht, zou maken, gebruik ik liever alleen verse, schone en onbewerkte ingrediënten in. Ik wil dan ook geen e-nummers uit het keukenkastje hebben.
[..]
[..]
Vooral vis eten? Ja, daar kan ik ook nog wel inkomen! Maar als ik het dan bereid, het liefst gegrilled.
[..]
Ja, dat zou nog heel goed kunnen!![]()
Ik eet natuurlijk niets uit pot/blik uit de supermarkt, maar ik kan best de bonen zelf koken, en als ik de tomaten tot moes maak en dan (misschien) kook? Dat is even uittesten.![]()
Heel erg bedankt, karton2!
[..]
Erg goede reactie! Zet me even aan het nadenken. Het is niet goed voor mijn lichaam als ik na 4 weken onthouding bijvoorbeeld weer een stukje magere rosbief eet?
Ik wil eigenlijk geen vitaminen, mineralen en caloriën gaan tellen. Dat betekend dat ik er erg teveel bij stil sta, en dat wil ik eigenlijk niet in mijn leven. Zodra ik ergens een tekort aanvoel, dan ga ik dat zéker aanvullen. Klinkt zorgenloos, maar dat moet ook in het leven. Ik ben nooit geweest van mijn gerechten afwegen, ook niet toen ik een ordinair dieet had.
Ik was me bewust dat van het koken van sommige groentes en vruchten er een verbeterde situatie omtrend de menselijke voedingsstoffenopname bestaat. Ik ben willig deze groentes en vruchten gewoon te koken. Kijk, ik klamp me niet vast aan het niet-koken, ik wil puur en alleen het beste en gezondste voor mijn lichaam. Ik ben er al een tijdje van overtuigt dat dit voor ieder mens een onverwerkte maaltijd is, zonder toevoegingen.
Heel erg bedankt voor je reactie, Rebubbled! Wow, wat stel je het eng.quote:Op donderdag 30 mei 2013 10:52 schreef Rebubbled het volgende:
Ik neem aan dat je je zelf ook wel realiseert dat je met één stukje vlees in de zoveel weken niet aan je vitamines komt. Of af en toe een koekje nemen of af en toe bij iemand anders eten. En een te kort voel je niet ineens aan. Je haar begint langzaam aan steeds iets meer uit te vallen, je krijgt last van osteoporose (botontkalking), je wordt heel geleidelijk wat vergeetachtiger, je zicht gaat heel langzaam achteruit, je hart gaat elke dag een klein beetje slechter werken, je reflexen worden langzaam aan minder, je krijgt ineens last van een huidaandoening of wat schilfers hier en daar, je bent wat vaker een beetje ziekig, je krijgt eens kramp in een spier en dan nog eens, je ontwikkeld langzaam bloedarme, je krijgt een tremor hier en daar, maar allemaal zo langzaam dat je het niet echt opmerkt tot je zo'n achterstand hebt dat het echt hard werken is om alles weer in balans te krijgen. En niet met enkel een stukje rosbief.
Je wil puur en alleen het gezondste en beste voor je lichaam. Nou dat is dus alles gewoon eten. Je bent een alleseter. Deal with it.
En boter is gewoon vet en vet heeft je lichaam nodig, onder andere om überhaupt vitamine A, D, E en K te kunnen verwerken. Dus een klontje boter over het één of het ander is echt niet slecht.
Bedankt voor je reactie, maar het begint iets wat vervelend te worden:quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:13 schreef Zeester het volgende:
Je snapt toch zelf ook wel dat er een verschil is tussen 100 % rauw eten en gezond en gevarieerd eten?
Als je rauw eet kun je bijvoorbeeld geen peulvruchten eten, omdat deze rAuw niet te eten zijn. En bijna geen koolhydraat producten, zoals aardappelen of rijst. Ook je inname van vetten is beperkter. Als je er voor kiest om gewoon te koken, zonder e nummers en met onbespoten producten is er niets aan de hand. Dan stop je geen shit in je hoofd want dan maak je alles zelf. Maar als je rauw eet mis je dingen! En dat is gevaarlijk!
Ik geloof er daarbij niet zo in dat koken er voor zorgt dat eten 'slecht' voor je wordt.
... dus als ik kook blijft het strikt bij gekookte/gestoomde groentes als erwtjes en bruine bonen.
... en drankje met vriend(inn)en zal ik echt niet overslaan, net als een maaltijd met mijn familie of een diner met mijn vriend. Ik zal ook rustig koekjes en alles in huis halen als mijn vriend komt en er eentje mee-eten.
quote:
Als ik merk dat ik iets te kort kom, ben ik niet zo gek dat ik er niets aan zal doen. Zal ik b-12 te kort komen, bak ik heus een eitje of een stukje rund.
Heb je mijn topic wel gelezen in alle eerlijkheid, Zeester?quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:22 schreef Zeester het volgende:
Waarom heb je het dan over rauw, als je wel eten gaat koken? Dan is het niet rauw toch?
Ik ging er eigenlijk van uit dat je lichaam zelf gebreken aanvoelt. Ik wist niet dat dit niet zo was.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:22 schreef Lienekien het volgende:
Hoe ga je dan merken dat je iets tekort komt? Een vitaminegebrek (bijv. b12) herken je niet onmiddellijk en als je echt klachten krijgt, ben je ook alweer zo ver heen dat met een keer een stukje vlees eten het probleem niet is opgelost.
Hoe stel je je dat voor, zelf aanvoelen?quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:22 schreef lsi het volgende:
[..]
Heb je mijn topic wel gelezen in alle eerlijkheid, Zeester?![]()
Of reageer alleen op de titel?
[..]
Ik ging er eigenlijk van uit dat je lichaam zelf gebreken aanvoelt. Ik wist niet dat dit niet zo was.
Als ik hongerig ben, interpreteer ik dat als in dat ik of meer energie in voedsel moet innemen (bananen, als voorbeeld) of dat ik een vitamine/mineralentekort heb. Dan vul ik dat aan.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:26 schreef Lienekien het volgende:
Hoe stel je je dat voor, zelf aanvoelen?
Als je dat lijstje nou even serieus bekijkt, dan begrijp je toch ook dat je niet wilt wachten op die symptomen om dan je vitaminen en mineralen aan te gaan vullen?quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:29 schreef lsi het volgende:
[..]
Als ik hongerig ben, interpreteer ik dat als in dat ik of meer energie in voedsel moet innemen (bananen, als voorbeeld) of dat ik een vitamine/mineralentekort heb. Dan vul ik dat aan.
Aanvoelen aan wélke vitamine of mineraal ik te kort heb is wat lastiger, maar volgens mij heeft het missen van een specifieke vitamine specifieke kenmerken.
Zoiets? http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi21.htm
Ik heb je hele topic gelezen ja, maar kennelijk snap ik het gewoon niet helemaal dan. Volgens mij ben jij veel meer op zoek naar informatie over 'clean' eten dan over raw.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:22 schreef lsi het volgende:
[..]
Je komt ook helemaal niet arrogant over. Wel gewoon open en dat is fijn.quote:Op donderdag 30 mei 2013 10:56 schreef lsi het volgende:
[..]
Heel erg bedankt voor je reactie, Rebubbled! Wow, wat stel je het eng.![]()
Misschien ben ik heel stom, maar; Ben ik niet een alleseter als ik én vlees én groentes, fruit, zaden en eet?
Ik dacht dat een omnivoor in weze beide een carni- en herbivoor was.
Ik denk dat bijvoorbeeld een wafel, winegum of iets anders 100% bewerkt als snoepgoed, alleen maar slécht is voor je lichaam en dus prima kan mijden.
Of bedoel je dat ik naast een dieet van onbewerkt vlees, vis, groente, fruit, zaden, noten en kiemproducten ik nog iets anders nodig heb? Bier? Wafel?
Je moet me wel even bijlichten over je mening. (Ik stel het allemaal niet arrogant.)
Dit is een fabeltje, er is vaak wel een reactie (zoals misselijkheid), maar die is psychisch. Je lichaam kan vlees makkelijk verteren, ook als je het een poos niet hebt gehad.quote:Op donderdag 30 mei 2013 10:32 schreef karton2 het volgende:
[..]
Dat is iets wat ik ooit gehoord heb bij vegetariërs. Je maag / darmen zijn gewend om groente en fruit te verwerken en als daar ineens vlees tussendoor komt is dat niet goed omdat dit eerst moet worden opgebouwd.
Kip schijnt dan weer makkelijker te gaan (in bepaalde hoeveelheden) omdat dit minder zwaar vlees zou zijn.
Hoe het exact zit weet ik niet, moet je aan de kenners vragen.
Je hebt - helaas - gelijk. Ik voelde er juist niet veel voor om er dagelijks/wekelijks stil bij te staan wat ik nodig heb of een specifiek en ultra-uitgestippeld dieet te volgen.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:31 schreef Lienekien het volgende:
Als je dat lijstje nou even serieus bekijkt, dan begrijp je toch ook dat je niet wilt wachten op die symptomen om dan je vitaminen en mineralen aan te gaan vullen?
Je kunt veel beter nu al kijken hoe je aan je dagelijkse behoefte komt.
Bedankt voor je superlieve reactie! De eerste positieve en bemoedigde die ik heb gekregen.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:31 schreef jogy het volgende:
Succes! Wat anderen zeggen is volgens mij wel waar inderdaad. als je bijvoorbeeld een sociaal rustige twee maanden hebt en dus alleen maar rauwe groenten eet en daarna bij iemand gaat eten die een lap vlees voor je neerlegt kan je nog best eens maagproblemen krijgen denk ik. En er is vast genoeg te vinden wat betreft dieten/supplementen voor vegetariërs en dat zal voor een groot deel ook voor jouw van toepassing zijn.
Ook jij bedankt voor je positieve reactie!quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:34 schreef christel7 het volgende:
Je zal snel een vit B 12 deficit vertonen, dus bak dat ei maar!
Enkel rauwe groenten zie ik ook niet zitten, google maar eens op "antinutrienten" en je zal snel terugvinden dat deze vooral vernietigd worden door ze te koken. Anders zit je met een tekort aan mineralen.
Ook qua eiwitten zal je een studie moeten maken want plantaardige eiwitbronnen mankeren altijd wel een of ander amonozuur dat je moet compenseren met iets anders.
Kan boeiend zijn als experiment, maar vroeg of laat kom je er wel achter dat het warm water al uitgevonden is!
Prachtige post! Ik zal hier echt even over nadenken, bedankt Rebubbled!quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:35 schreef Rebubbled het volgende:
Je komt ook helemaal niet arrogant over. Wel gewoon open en dat is fijn.
Wat ik je wil aanraden is om sowieso eens een keer een week bij te houden wat je eet in de eetmeter van het voedingscentrum. Deze geeft namelijk ook aan hoeveel vitamines en mineralen erin zitten. Dan heb je in elk geval een indicatie. Ik eet zo gevarieerd mogelijk en kom zelden aan alle benodigde vitamines en mineralen. Vandaar dat ik denk dat je toch wat te licht denkt over hoe simpel het is.
En al die snacks kun je inderdaad gewoon weglaten. Bedenk je wel dat je natrium en jodium (te vinden in zoud en brood etc.) nodig hebt. Jodium is speciaal aan zout toegevoegd, omdat mensen er niet voldoende van binnenkregen. Dus elke dag een beetje zout gebruiken is ook nodig. En zo geldt dat voor alles. Ook je complexe koolhydraten uit graan heb je nodig. En je zal toch echt elke dag vis en vlees moeten eten. Je dient voldoende eiwitten binnen te krijgen en dus ook vetten. Dus dan kom je toch uit op gewoon gezond en afwisselend eten. En niet enkel fruit, (gekookte) groente en noten/zaden.
En je merkt echt niet zo duidelijk dat je een b12 te kort hebt bvb. Er is een hele lijst met klachten en je krijgt niet alles en sommige klachten staan er niet op. En als het zover is moeten ze je spuiten gaan geven om het weer op pijl te krijgen. Zit je dan, met al je 'gezonde' non chemische dingen en een dikke spuit in je arm.
Ik weet niet veel af van de verschillende stromingen, 'clean food' dus? Google het straks meteen! Ik wil eigenlijk heel graag gewoon onverwerkt en gezond eten, en niet zozeer me aansluiten bij een bepaalde overtuiging.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:34 schreef Zeester het volgende:
Ik heb je hele topic gelezen ja, maar kennelijk snap ik het gewoon niet helemaal dan. Volgens mij ben jij veel meer op zoek naar informatie over 'clean' eten dan over raw.
Ik was een hele tijd geleden enorm geïntrigeerd door rauw eten, heb er toen meerdere boeken over gelezen en wilde het voor in ieder geval een maand doen. Maar het was januari en heel koud en de gedachte dat ik dan in die kou geen warme koffie of thee zou nemen, of een lekkere beker soep, dat vond ik toch wel heel heftig! Dus uiteindelijk nooit gedaan.
Bedankt, christel7!quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:47 schreef christel7 het volgende:
Als het maar geen rauw ei is, want daar zit avidine in, hetgeen het biotine inactief maakt (vit B7).
Dus koken of omelet. Dit bevat het ideaal aminozuurprofiel, het ei dus. Maar een omelet met wat ui, tomaatjes en een anjovisje is best lekker!
Veel sukses!
Ik wou je bedanken voor je linkenquote:Op donderdag 30 mei 2013 11:43 schreef jogy het volgende:
En trouwens, je kan ook helemaal hip gaan en Soylent gaan eten.
http://robrhinehart.com/?p=298
Beweegredenen om het wel te doen: superepic als het me zou lukken om een maand lang alleen rauw te eten. Want dat lijkt me nogal wat, echt heftig!quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:46 schreef lsi het volgende:
[..]
Prachtige post! Ik zal hier echt even over nadenken, bedankt Rebubbled!![]()
[..]
Ik weet niet veel af van de verschillende stromingen, 'clean food' dus? Google het straks meteen! Ik wil eigenlijk heel graag gewoon onverwerkt en gezond eten, en niet zozeer me aansluiten bij een bepaalde overtuiging.Heel erg bedankt, Zeester!
![]()
Je wil het dus niet alsnog proberen, begrijp ik? Wat waren je beweegredenen om het toch te overwegen?
Zou je misschien die levensstijl met me willen delen? Ik snap het als je daar geen behoefte aan hebt. Ik ben aan het verkennen hoe ik mezelf een gezonde levensstijl aan kan meten.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:51 schreef Zeester het volgende:
Beweegredenen om het wel te doen: superepic als het me zou lukken om een maand lang alleen rauw te eten. Want dat lijkt me nogal wat, echt heftig!
Beweegredenen om het niet te doen: ik ben een koffiejunkie, ik zie het niet zitten om te ontbijten met groente en fruit alleen, ik heb inmiddels de documentaires rauw en rauwer gezien en vind het toch iets te extreem. Bovendien heb ik mezelf al een gezondere levensstijl aangeleerd in de tussentijd.
Ik leefde daarvoor misschien wel iets te ongezond hoor, dus ik ben nog steeds niet super gezond, dus aan mij heb je weinig. Bovendien heb ik geen haat voor e-nummers, ik drink elke dag een glas cola light. Als ik doodga aan de aspartaam merk ik het vanzelf, en heb ik in ieder geval enorm van m'n colaatjes genoten!quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:55 schreef lsi het volgende:
[..]
Zou je misschien die levensstijl met me willen delen? Ik snap het als je daar geen behoefte aan hebt. Ik ben aan het verkennen hoe ik mezelf een gezonde levensstijl aan kan meten.![]()
Ik vind het juist een geweldig vooruitzicht! Helaas zit ik met het sociale aspect: Mijn vriend drinken wekelijks of tot 2 a 3 keer in de week toe in dezelfde koffiebar waar we 2 jaar geleden onze eerste date hebben gehad. Dat missen zou super- en superjammer zijn.
Super! Bedankt voor de uitsluitsel, ik loop er al zo'n enorme tijd tegen dit probleem aan! Ik denk dat ik straks een omelet maak!quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:57 schreef christel7 het volgende:
Je mag gerust alle dagen een ei eten, of als je het niet vertrouwt , eet dan enkel het wit van een gekookt ei, zo krijg je de vetten niet binnen! (zo jouw cholesterol een issue is)
Ja kan ook Columbus eieren kopen, bevatten meer poly onverzadigde vetten, meer vit E en selenium, allicht omdat ze vismeel en/of lijnzaadolie kriijgen in hun voeder, en een vit E/ Selenium preparaat (SelPlex).
Van het leven genieten is heel erg belangrijk en neem ik ook zeker mee in mijn berekening. Gelukkig ben ik dus dól op elk fruit, van bananen en appels tot kokosvlees en lychees. Groentes gaan er ook altijd heel goed in! (Enige uitzonderingen: Tomaten, courgettes en aubergines.)quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:58 schreef Zeester het volgende:
Ik leefde daarvoor misschien wel iets te ongezond hoor, dus ik ben nog steeds niet super gezond, dus aan mij heb je weinig. Bovendien heb ik geen haat voor e-nummers, ik drink elke dag een glas cola light. Als ik doodga aan de aspartaam merk ik het vanzelf, en heb ik in ieder geval enorm van m'n colaatjes genoten!
Tja, ik ben bang dat ik dan snel te verleid raak of niet meer weet wat nog wel en niet gezond is. Ik weet van mezelf dat ik duidelijke grenzen nodig heb, om te weten waar ik aan toe ben. Niet-koken sluit zoveel ongezonde dingen uit!quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:00 schreef Lienekien het volgende:
Als het je alleen om een gezonde levensstijl begonnen is, is raw food toch veel te extreem! Ik zou haast zeggen: doe jezelf dat niet aan!
Begin eens met genoeg en goed gevarieerd dagelijks groente en fruit eten. Dat soort werk.
Als je nou gewoon bekijkt dat je alleen onbewerkte producten haalt. Dus groentes, fruit, rijst, aardappelen (even naar de natuurwinkel voor meer info en dat je zeker weet dat het onbewerkt is). En vervolgens doe je daar thuis mee wat je wil, je maakt er een lekkere ovenschotel van, een stoofpotje, whatever. Dan is het toch duidelijk niet bewerkt? Alleen door jezelf, maar wat je er zelf mee hebt gedaan weet jequote:Op donderdag 30 mei 2013 12:02 schreef lsi het volgende:
[..]
Tja, ik ben bang dat ik dan snel te verleid raak of niet meer weet wat nog wel en niet gezond is. Ik weet van mezelf dat ik duidelijke grenzen nodig heb, om te weten waar ik aan toe ben. Niet-koken sluit zoveel ongezonde dingen uit!Daarom ben ik er zo van gecharmeerd.
Shit, zeg.quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:05 schreef christel7 het volgende:
Een ander probleem is dat jij te vlot ervan uitgaat dat die groeten en fruit zo clean zijn, pesticiden, herbiciden, mycotoxines in granen, zware metalen, enz... zit ook een hoop rommel in om ze netjes in de supermarkt te krijgen!
Zelf telen mss beter, maar zure regen, acrylnitriel in water in Belgie, slakken of kattepis met toxoplasmose in, ....
Maar je moet het ook kunnen volhouden. Ik denk dat dat de grootste valkuil zal blijken.quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:02 schreef lsi het volgende:
[..]
Tja, ik ben bang dat ik dan snel te verleid raak of niet meer weet wat nog wel en niet gezond is. Ik weet van mezelf dat ik duidelijke grenzen nodig heb, om te weten waar ik aan toe ben. Niet-koken sluit zoveel ongezonde dingen uit!Daarom ben ik er zo van gecharmeerd.
Lieve hemel, durf jij nog wel iets te eten?quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:05 schreef christel7 het volgende:
Een ander probleem is dat jij te vlot ervan uitgaat dat die groeten en fruit zo clean zijn, pesticiden, herbiciden, mycotoxines in granen, zware metalen, enz... zit ook een hoop rommel in om ze netjes in de supermarkt te krijgen!
Zelf telen mss beter, maar zure regen, acrylnitriel in water in Belgie, slakken of kattepis met toxoplasmose in, ....
Dat zou ideaal zijn! Maar ik ben bang voor mezelf dat ik uiteindelijk toch een sausje crave, omdat ik eigenlijk qua patroon niet verschilt van het oude, alleen de smaak per gerecht is beduidend minder zonder smaakversterkers. Ik moet dit even uitdenken...quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:06 schreef Zeester het volgende:
[..]
Als je nou gewoon bekijkt dat je alleen onbewerkte producten haalt. Dus groentes, fruit, rijst, aardappelen (even naar de natuurwinkel voor meer info en dat je zeker weet dat het onbewerkt is). En vervolgens doe je daar thuis mee wat je wil, je maakt er een lekkere ovenschotel van, een stoofpotje, whatever. Dan is het toch duidelijk niet bewerkt? Alleen door jezelf, maar wat je er zelf mee hebt gedaan weet je
Ik ben écht dól op groente en fruit, ik heb er nooit genoeg van kunnen krijgen. Ik eet met liefde een bord vol gekookte groene erwtjes, en ik prefereer het boven een zak oreo's. Ik 'straf' mezelf dus niet.
Knap om jezelf tegen te spreken in 6 zinnen.quote:Op donderdag 30 mei 2013 00:19 schreef lsi het volgende:
Maar hij krijgt daarna wel alles mee naar huis, anders raak ik toch verleid ben ik bang. Zodra deze gelegenheden voorbij zijn en ik rustig thuis zit, maak ik de switch naar vruchten en noten weer.
Waarom niet eigenlijk?quote:Op donderdag 30 mei 2013 10:22 schreef lsi het volgende:
Ik eet natuurlijk niets uit pot/blik uit de supermarkt,
Ik spreek mezelf helemaal niet tegen.quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:08 schreef Erasmo het volgende:
Knap om jezelf tegen te spreken in 6 zinnen.
Omdat er allerlei toevoegingen inzitten die ik niet wil innemen.quote:
Hmm, kruiden mits 'goed' kunnen een goede aanvulling zijn! Ik verbouw sowieso (net als mijn moeder) al jaren mijn eigen kruiden en die strooi ik ook door salades.quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:10 schreef Zeester het volgende:
Ik kook vrijwel altijd avondeten zonder pakjes en zakjes, maar met gewoon verse en gedroogde kruiden. Dan is het echt net zo lekker, of lekkerder dan wanneer het uit een pakje met e-nummers komt. Je hoeft echt geen saai en droog eten te eten om gezond te zijn.
Ik eet alles, met mate, variatie, enkel tracht ik koolhydraten bommen te mijden, dus geen brood of aardappelen.quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Lieve hemel, durf jij nog wel iets te eten?
Waarom zou je dan brood en aardappelen niet met mate eten?quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:15 schreef christel7 het volgende:
[..]
Ik eet alles, met mate, variatie, enkel tracht ik koolhydraten bommen te mijden, dus geen brood of aardappelen.
En drinken doe je met maten!
Je moet ook beseffen dat voedsel van de zogezegde "grote" merken dikwijls meer controles moet passeren dan het spul van de boer om de hoek!quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:06 schreef lsi het volgende:
[..]
Shit, zeg.![]()
Nouja, misschien dan 'minste kwaad van de kwaden'?
Helpt de markt t.o.v. de supermarkt qua kwaliteit (en prijs) van de waar?
Omdat er bij mij dan snel kilo's bijkomen.quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom zou je dan brood en aardappelen niet met mate eten?
Zo heb ik er nooit over nagedacht!quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:17 schreef christel7 het volgende:
[..]
Je moet ook beseffen dat voedsel van de zogezegde "grote" merken dikwijls meer controles moet passeren dan het spul van de boer om de hoek!
Deze bedrijven hebben een naam hoog te houden!
Gelijk heb je!quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:26 schreef Kreator het volgende:
Ik snap dat doorslaan erin niet zo.
Ik drink elke dag hetzelfde sapje en dan kijk ik wel even of er geen ernstige troep inzit (vanwege het feit dat er light op staat) zoals aspartaan.
Maar als je bij elk product je telefoon moet pakken om te kijken wat er allemaal inzit, dan ben je uren bezig en onthou je jezelf heel veel lekkere dingen.
Als je álle slechte dingen niet meer wil eten, dan blijft er niets over. Er is altijd wel een onderzoek oid waarin beweerd wordt dat er gif/troep/e-nummers inzitten die schadelijk zijn.
Met mate eten en divers eten lijkt me veel verstandiger én makkelijker.
Maar goed, dat ben ik.
Dat is misschien jouw ervaring, maar daar zou ik geen algemeen advies van maken.quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:21 schreef christel7 het volgende:
[..]
Omdat er bij mij dan snel kilo's bijkomen.
En, als je vetten, eiwitten en koolhydraten samen eet je nog sneller aandikt, wegens de door de koolhydraten uitgelokte insuline piek.
Enkel havermout pannekoeken voor mij wat de koolhydraten betreft, geven je ook een verzadigings gevoel voor uuuuuuuuuuuuuuuren.
Is ook geen algemeen advies hoor! Iedereen heeft een eigen metabolisme.quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat is misschien jouw ervaring, maar daar zou ik geen algemeen advies van maken.
Hey, je oogjes bewegenquote:Op donderdag 30 mei 2013 12:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat is misschien jouw ervaring, maar daar zou ik geen algemeen advies van maken.
Ik zou er toch een beetje op bedacht zijn dat TS het onderscheid misschien niet maakt tussen wat voor jou goed is en wat ze zelf wil.quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:28 schreef christel7 het volgende:
[..]
Is ook geen algemeen advies hoor! Iedereen heeft een eigen metabolisme.
Al een tijdje. Mij ontgaat niets, beste Dido.quote:
Oh, wat leuk!! Ik stuur deze ook zeker door naar het stelletje dat dit al langer doet!quote:Op donderdag 30 mei 2013 13:06 schreef lekker_toch het volgende:
Misschien is dit leuk voor je, een raw food festival
http://www.earth-matters.(...)-juni-amsterdam.html
Zal gegeten en gedronken kunnen worden en nog veel meer.
Dit klopt niet. In de eidooier zitten juist de meeste goede stoffen. Ook is er niets mis met cholesterol uit eieren. Met name rauw of licht gekookt zijn ze erg gezond.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:57 schreef christel7 het volgende:
Je mag gerust alle dagen een ei eten, of als je het niet vertrouwt , eet dan enkel het wit van een gekookt ei, zo krijg je de vetten niet binnen! (zo jouw cholesterol een issue is)
Je kan ook insecten gaan etenquote:Op donderdag 30 mei 2013 13:57 schreef Milchat het volgende:
Ik volg deze: www.planteneter.nl
Een dieet kan overigens uitstekend zonder vlees en vis en dierlijke producten.
Hoe kom je dan aan je vitamine D3, B12, en K2?quote:Op donderdag 30 mei 2013 13:57 schreef Milchat het volgende:
En eet zelf wel een stuk plantaardiger, maar niet volledig.
Je moet je realiseren dat het voedingscentrum en de bijbehorende schijf van vijf wel ontzettend achterhaald zijn inmiddels. Echter, de voedingsleer is een jonge wetenschap, dus wat je erover leest en hoort moet je altijd kritisch bekijken.
Heel erg bedankt voor je reactie Milchat!quote:Op donderdag 30 mei 2013 13:57 schreef Milchat het volgende:
Je moet je realiseren dat het voedingscentrum en de bijbehorende schijf van vijf wel ontzettend achterhaald zijn inmiddels. Echter, de voedingsleer is een jonge wetenschap, dus wat je erover leest en hoort moet je altijd kritisch bekijken.
Ja, er moet nog http://www.deplanteneter.nl voorquote:Op donderdag 30 mei 2013 14:02 schreef lsi het volgende:
[..]
Heel erg bedankt voor je reactie Milchat!![]()
Helaas doet de link het niet bij mij!
Is het misschien deplanteneter.nl?quote:Op donderdag 30 mei 2013 14:04 schreef Milchat het volgende:
[..]
Ja, er moet nog http://www.planteneter.nl voor
Het gaat niet om het tellen van vitamines etc. maar om het totaalplaatje van je voeding.quote:Op donderdag 30 mei 2013 14:02 schreef Nywuob het volgende:
[..]
Hoe kom je dan aan je vitamine D3, B12, en K2?
Ik dacht al dat ik gek was!quote:Op donderdag 30 mei 2013 14:08 schreef Milchat het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik vergat 'de'ik pas het aan in mijn post.
De door mij genoemde voedingsstoffen zijn niet of zeer lastig uit plantaardige producten te verkrijgen.quote:Op donderdag 30 mei 2013 14:07 schreef Milchat het volgende:
[..]
Het gaat niet om het tellen van vitamines etc. maar om het totaalplaatje van je voeding.
Het tekort aan bepaalde vitamines en bijbehorende effecten op de gezondheid zie je vooral bij de 'ongezonde' vegetariërs en vegans. Die eten een hele hoop niet, maar een groot deel van hun voeding bestaat vervolgens uit allerlei 'ongezonde' dingen. Dan krijg je de magere, bleke vegans die er niet zo gezond uitzien.
Als je vlees en vis weglaat compenseer je dat uiteraard door de rest van je voeding ook aan te passen.
Ik eet heel af en toe vlees of vis, als ik er zin in heb. 2-3 keer per maand denk ik. (Niet meegeteld als ik bij anderen eet). Maar ik mis het totaal niet. Hou ook erg van veel groente, die zijn nu de basis geworden voor mijn avondeten.quote:Op donderdag 30 mei 2013 14:09 schreef lsi het volgende:
[..]
Ik dacht al dat ik gek was!![]()
Eet jij de wél vis?
Wat betreft B12 tekorten, je voelt je er alleen wat luier door, minder actief maar je hebt verder geen last van iets.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:22 schreef lsi het volgende:
[..]
[..]
Ik ging er eigenlijk van uit dat je lichaam zelf gebreken aanvoelt. Ik wist niet dat dit niet zo was.
Je zegt eerst dat je koekjes ed. helemaal niet mist en 4 zinnen later zeg je dat je de koekjes aan het bezoek meegeeft omdat je ze anders op snaait.quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:13 schreef lsi het volgende:
[..]
Ik spreek mezelf helemaal niet tegen.
[..]
Omdat er allerlei toevoegingen inzitten die ik niet wil innemen.
[..]
Hmm, kruiden mits 'goed' kunnen een goede aanvulling zijn! Ik verbouw sowieso (net als mijn moeder) al jaren mijn eigen kruiden en die strooi ik ook door salades.
Als ik dat lees van die groene Smoothies moet ik daar toch eens wat meer mee gaan experimenterenquote:Op donderdag 30 mei 2013 14:04 schreef Milchat het volgende:
[..]
Ja, er moet nog http://www.deplanteneter.nl voor
Wel jammer dat ze zo begaan zijn met de planeet, maar wel voor elk stukje verdere info (zo simpel als een recept) een betaling vragen.quote:Op donderdag 30 mei 2013 13:57 schreef Milchat het volgende:
Waar zie je dat dan?quote:Op donderdag 30 mei 2013 18:26 schreef Fera het volgende:
[..]
Wel jammer dat ze zo begaan zijn met de planeet, maar wel voor elk stukje verdere info (zo simpel als een recept) een betaling vragen.
Maar als je bijv. recepten in je mail wilt ontvangen is dat al ¤25,- per maand.quote:Op donderdag 30 mei 2013 18:33 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Waar zie je dat dan?
Ik zie wel dit gratis ''7-daagse Basiscursus Planteneten''
http://deplanteneter.nl/gratis
Ja als je meer wil weten zal je wel iets moeten betalen, maar dat is overal zo volgens mij.
ow...quote:Op donderdag 30 mei 2013 18:34 schreef Fera het volgende:
[..]
Maar als je bijv. recepten in je mail wilt ontvangen is dat al ¤25,- per maand.
Zoiets zou gewoon gratis vrijgegeven moeten worden, vind ik. Dat je betaalt voor een programma zodat je leert hoe je er mee omgaat, dat klinkt nog enigszins logisch.quote:Op donderdag 30 mei 2013 18:35 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
ow...ik vraag me dan af wat voor recepten dat zijn, dat dan weer wel
Zoek hem eens op youtube, hij heeft veel filmpjes waar hij allerlei voorbeelden geeft van plantaardig eten. En hij is vooral inspirerend voor deze lifestyle, geen receptenmachine..quote:Op donderdag 30 mei 2013 18:33 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Waar zie je dat dan?
Ik zie wel dit gratis ''7-daagse Basiscursus Planteneten''
http://deplanteneter.nl/gratis
Ja als je meer wil weten zal je wel iets moeten betalen, maar dat is overal zo volgens mij.
Ik zei er ook niks van hoorquote:Op donderdag 30 mei 2013 19:35 schreef Milchat het volgende:
[..]
Zoek hem eens op youtube, hij heeft veel filmpjes waar hij allerlei voorbeelden geeft van plantaardig eten. En hij is vooral inspirerend voor deze lifestyle, geen receptenmachine..Maar die zijn genoeg te vinden online lijkt me.
vuile klikker dat ik benquote:Op donderdag 30 mei 2013 18:34 schreef Fera het volgende:
[..]
Maar als je bijv. recepten in je mail wilt ontvangen is dat al ¤25,- per maand.
Hihi sorryquote:Op donderdag 30 mei 2013 19:56 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik zei er ook niks van hoordat deed zij
[..]
vuile klikker dat ik ben![]()
maar inderdaad ik had al een site gevonden met recepten en er zitten best lekkere tussen![]()
nu ga ik niet ineens over op Raw Food, dat dan weer niet, maar het viel me wel mee, dat moet
ik eerlijk zeggen en misschien probeer ik wel een paar van die recepten.
hier staan er zat...
http://rawfood-recepten.n(...)&start_from=&ucat=2&
Niet helemaal, ik eet geen vlees.quote:Op donderdag 30 mei 2013 20:06 schreef Milchat het volgende:
[..]
Hihi sorryLeuke website inderdaad, die ken ik nog niet! Eet jij plantaardig dan?
de effecten van een B12 tekort gaan toch wel iets verder dan je wat luier voelen...quote:Op donderdag 30 mei 2013 15:00 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Wat betreft B12 tekorten, je voelt je er alleen wat luier door, minder actief maar je hebt verder geen last van iets.
99% van de B12 word door de overgang dunne darm/dikke darm opgenomen, slechts 1% in de maag.
Door een darmontsteking mis ik het stuk darm waardoro ik dus een chronisch B12 tekort heb.. net als vegetariërs... ik moet hiervoor naar de huisarts om regelmatig een spuit met B12 in m'n spieren te laren zetten. (of ik zou dure pillen moeten kopen met 1 miljoen x de ADH á 130 per maand)
Verder heb ik door die darmontsteking ook een Kalium en Magnesium tekort, die voel je wat beter omdat beide mineralen ervoor zorgen dat elektrische impulsen bij de spieren komen.
Bij Kalium tekort krijg je krampen (vaak eerst in benen maar kan ook in het hart gebeuren) en bij Magnesiumtekort krijg je gespannen spieren (ook vaak in de benen maar kan ook in andere spieren zoals het hart (hartritmestoornissen)
Bij een dieet is er snel een tekort aan mineralen en dat kan best gevaarlijk zijn.
Door mijn darmontsteking wordt mjin bloed elke 3 maanden gecontroleerd, hierdoor weet ik precies wat mijn tekorten zijn en hoe ik die moet aanvullen (over het algemeen met pillen die door mijn specialist voorgeschreven zijn)
Als je zo'n streng diëet volgt als een raw food-diëet (en veganistische diëten) heb je die controle van een arts niet en kan je tekorten opbouwen zonder het in het begin te merken.
Beter kan je dan een biologisch of biologisch dynamisch diëet doen, krijg je in elk geval de juiste voedingsstoffen binnen en de producten zijn zoveel mogelijk onbewerkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |