Het probleem, is het probleem niet juist dat je als bezoeker geen invloed op het aantal db hebt? Je kunt oordoppen indoen maar dit kost geld en buiten concenten niet praktisch (ik heb ze zelf ook en gebruik ze, maar ik neem ze niet dagelijks mee wherever i go)quote:Op dinsdag 28 mei 2013 18:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als dat het probleem is, prima, maar verzin dan een oplossing voor dát probleem. Een burger wordt echt niet verstandiger van alle potentiële boze kwade invloeden uit zijn buurt wegruimen en verbieden. In een ander topic noemde iemand dit de rubbertegelmentaliteit.
Dus oa alcohol verbieden.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:05 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Ben ik niet mee eens, ik zie de enige oplossing, structurele gezondheidskwalen voorkomen. Gehoorproblemen geven problemen op de arbeidsmarkt, sociale omgang, verkeer en de zorgkosten/subsidies, als je dit GRATIS kunt voorkomen zonder nadelige gevolgen zou ik daar wel voorstander van zijn..
Je kunt er voor kiezen iets anders te drinken dan alcohol, dat men de beschikbaarheid/stimulatie verminderd; graag. Door bijvoorbeeld uit de supermarkten/stations te halenquote:
Uit eigen ervaring weet ik dat een gemiddelde techno avond qua bas weinig dynamiek heeft, de kick en bass dreunen eigenlijk de hele avond voluit door. Maar je hebt veel meer vermogen nodig om het volume van de bas omhoog te krijgen dan de hoge tonen. Als bijvoorbeeld een DJ z'n treble vol open gooit bij een plaat die al veel hoog heeft heeft dan heb je een goede kans dat de limiter niet alles opvangt en je veel sneller gevaarlijk hoge peak levels krijgt dan een bas die te hard staat om de simpele reden dat hoge tonen makkelijker te versterken zijn. (ga maar es dicht bij een hoorn tweeter staan)quote:Op dinsdag 28 mei 2013 17:24 schreef YuckFou het volgende:
2) geluid is dynamisch het is niet 100dB, het is gemiddeld gemeten over een periode 100 of 103 of 110, de arbo grenswaarde van 80 dB geldt in een fabrieksomgeving waarbij machines continue geluid afgeven op een gelijk nivo, dan geldt 3dB erbij is een half uur werktijd eraf, dus 80 is 8uur, 83 4 uur etc.
waarom? omdat 3dB een verdubbeling van de druk betekend, de schaal decibel is namelijk logaritmisch.
4) je wordt van alles doof, niet alleen van schel geluid, dat irriteert waardoor je je er aan ergert en de zo kenmerkende piep die je na een wilde nacht overhoud associeer je met het schelle geluid et voila, mythe geboren, vooral van de bas wordt je doof, lage tonen hebben de meeste energie, de hoogste druk en zullen je trilhaartjes het snelst vermoeien waardoor je eerder van harde bas dan van hard hoog doof zal worden, het is het hele plaatje waar je oren stuk van gaan, niet van specifieke tonen.
Dit is nou precies het moment dat de overheid in zou moeten grijpen in het geval van clubs, concerten en festivals. Niks geen algemene 100dB regulering want dan benadeel je alleen maar de plekken waar je wel echt goed en hard geluid wilt hebben zonder gehoorbeschadigingen op te leveren.quote:bands in bijv. 013 die veel harder gaan willen dat meestal per se zelf, dwingen het contractueel af en zouden bij regulering dus van overheids wege teruggefloten worden.
Eensch.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 10:21 schreef Hexagon het volgende:
Hoewel ik normaal niet zo van de betutteling ben vind ik dit niet zo'n slecht idee eigenlijk. Waarom moet die muziek zo tyfushard dat mensen er gehoorbeschadigingen van krijgen?
Net als er allerlei andere veiligheidsmaatregelen zijn bij evenementen om onze gezondheid te bewaken is dit er ook een.
ja en er subsidie voor geven zodat je moeder het kan doenquote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:22 schreef SuperHarregarre het volgende:
Hoop dat de PvdA ook mijn condoom kan omdoen. Bescherm mij!
Je leest niet goed. De norm is zonder meer onjuist.quote:Op woensdag 29 mei 2013 09:34 schreef Hexagon het volgende:
Toch geinig dat mensen hier een soort principieel recht verdedigen om hun gehoor te laten verneuken.
Net zo geinig als mensen verplichten om hun gehoor te verneuken, bvb het gebruik van de Barrett .50 door de ISAF troepen.quote:Op woensdag 29 mei 2013 09:34 schreef Hexagon het volgende:
Toch geinig dat mensen hier een soort principieel recht verdedigen om hun gehoor te laten verneuken.
En wat dan ook leuk om te constateren is dat er redelijk wat mensen zijn die normaliter niets op hebben met betuttelende regelgeving van de overheid zich wel weer hier in kunnen vinden.quote:Op woensdag 29 mei 2013 09:34 schreef Hexagon het volgende:
Je slaat de plank echt prachtig misquote:Op dinsdag 28 mei 2013 23:20 schreef Toolshed het volgende:
Uit eigen ervaring weet ik dat een gemiddelde techno avond qua bas weinig dynamiek heeft, de kick en bass dreunen eigenlijk de hele avond voluit door. Maar je hebt veel meer vermogen nodig om het volume van de bas omhoog te krijgen dan de hoge tonen. Als bijvoorbeeld een DJ z'n treble vol open gooit bij een plaat die al veel hoog heeft heeft dan heb je een goede kans dat de limiter niet alles opvangt en je veel sneller gevaarlijk hoge peak levels krijgt dan een bas die te hard staat om de simpele reden dat hoge tonen makkelijker te versterken zijn. (ga maar es dicht bij een hoorn tweeter staan)
Als de overheid zou willen reguleren en ze willen het serieus goed doen dan zouden ze voor verschillende situaties verschillende opties neer moeten leggen, 100dB is genoeg is echt zo'n loze kreetquote:Op dinsdag 28 mei 2013 23:20 schreef Toolshed het volgende:
Dit is nou precies het moment dat de overheid in zou moeten grijpen in het geval van clubs, concerten en festivals. Niks geen algemene 100dB regulering want dan benadeel je alleen maar de plekken waar je wel echt goed en hard geluid wilt hebben zonder gehoorbeschadigingen op te leveren.
Daar ben ik het in grote lijnen wel met je eens, kroegbazen hebben geen snars verstand van geluid, t moet vooral goedkoop en heel hard gaan en vaak hangen die kasten op oorhoogte en na 15 bier maakt het jou niet meer uit of je er naast, ervoor of met je kop erin staat, dat merk je dan niet meer tot je de volgende ochtend wakker wordt.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 23:20 schreef Toolshed het volgende:
De apres-ski hutten en kroegen mogen wat mij betreft wel zo'n norm krijgen want alleen als je mensen achter de knoppen zet die geen idee hebben wat ze aan het doen zijn krijg je situaties waarbij het publiek met piepende oren naar huis gaat.
Dit klopt echt niet altijd. Kijk naar de waveform van een gemiddeld stevig techno nummer (Adam Beyer ofzo), het is een dikke worst. Het wordt tegenwoordig zo bruut gecompressed en gesidechained dat de kick en bas in elkaar overlopen en er echt nul komma nul dynamiek is.quote:Op woensdag 29 mei 2013 11:43 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Je slaat de plank echt prachtig mis
Het zijn juist de dreunen die de dynamiek zijn, geluid is een op en afnemende druk, ook al is het frenchcore op 200bpm, dan nog is er doorlopend een verschil tussen pieken en dalen, ergo, dynamiek.
Loudness warsquote:Op woensdag 29 mei 2013 13:32 schreef Toolshed het volgende:
[..]
Dit klopt echt niet altijd. Kijk naar de waveform van een gemiddeld stevig techno nummer (Adam Beyer ofzo), het is een dikke worst. Het wordt tegenwoordig zo bruut gecompressed en gesidechained dat de kick en bas in elkaar overlopen en er echt nul komma nul dynamiek is.
Ja aangezien ik dit niet als persoonlijke betutteling zie maar meer als algemene gezondheids/veiligheidsmaatregel ter vergelijken met nooduitgangen of securityeisen.quote:Op woensdag 29 mei 2013 11:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En wat dan ook leuk om te constateren is dat er redelijk wat mensen zijn die normaliter niets op hebben met betuttelende regelgeving van de overheid zich wel weer hier in kunnen vinden.
Lees eens de wat meer inhoudelijke discussie en je ziet dat het helemaal niet vergelijkbaar is.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:12 schreef Hexagon het volgende:
Ja aangezien ik dit niet als persoonlijke betutteling zie maar meer als algemene gezondheids/veiligheidsmaatregel ter vergelijken met nooduitgangen of securityeisen.
Wie zijn oren alsnog wil verneuken wordt verder geen strobreed in de weg gelegd. Dat wordt niet verboden. Het wordt alleen verboden andermans oren te verneuken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |