Ik (disclaimerquote:Op maandag 27 mei 2013 22:46 schreef Swetsenegger het volgende:
Dus om je basistempo te verhogen, veel KM's met lage hartslag en af en toe knallen buiten je comfortzone, correct?
Je kan misschien ook naar een park lopen met elkaar en dan in het park iedereen z'n eigen tempo laten lopenquote:Op maandag 27 mei 2013 22:54 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
wij lopen met een groep van ongeveer 10-15 man en de snellere lopers maken af en toe een U-turn om de langzamere lopers weer op te halen, zo blijft de groep grotendeels bij elkaar.
Verder is het gewoon motiverend om met een groep te lopen, vooral als het weer wat minder is is het een goede reden om je toch in het zweetpak te hijsen en heen te gaan
Marathonschema nog niet eens zozeer, gewoon langzaam een stabiele basis opbouwen zodat ik de Halve Marathon met gemak kan lopen. Marathon gaat er uiteindelijk wel van komen, als alles goed blijft gaan, maar misschien iets te ambitieus om dat aan het eind van mijn schema te zetten op dit moment. Loopgroep als in atletiekvereniging trouwens, of hebben we het over van die groepen die een keer in de week onder begeleiding van een ervaren iemand gaan lopen?quote:Op maandag 27 mei 2013 22:27 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Een marathonschema? Ik heb hier een boek waar ik kant en klare schema's uithaal. Al zou ik voor een marathon toch bij een loopgroep gaan trainen en daar een schema van vragen...
Ik zou iig meer intervallen/snelheidswerk willen zien in een schema.
Valt er nog wat over te zeggen om ipv intervallen gewoon op een zo'n hoog mogelijk tempo te knallen die 5km? Die loopgroep blijft maar terugkomen de hele tijd. Denk dat ik dat wel ga doen als ik terug ben en begonnen ben met studeren (atletiekvereniging dan). Dan kan ik een of twee keer in de week op snelheid trainen, en de andere dagen mezelf bezig houden met de duurlopen. Leuk om te horen trouwens dat je zoveel vertrouwen in mij hebt.quote:Op maandag 27 mei 2013 22:31 schreef hatsaflats het volgende:
[..]
Ik zou de 5km joggen vervangen met wat intervalletjes. Of een beetje fartlekken, dat is ook leuk. "oeh, een brug! Schnellerrrr!" enzo. En als je weer terug in NL bent toch eens extra hard gaan nadenken over een loopgroep, volgens mij ga je dan echt vliegen.
Ik ben ook een beetje de balans aan het zoeken nu. Van de ene kant wil ik heel veel heel snel, van de andere kant weet ik dat ik rustig aan moet doen. Dat geld ook voor training, balans vinden tussen te snel gaan en te langzaam is best lastig. Van de andere kant, ik ben tevreden met mijn resultaten, misschien me ook niet te druk gaan maken. Ook heb ik het gevoel dat ik al veel profijt ga halen uit de heuvels hier. Rondje met Levitas vorige week 15km was een eitje door de polder, gister 15 gedaan hier door de heuvels en was gesloopt, terwijl het tempo gemiddeld lager lag.quote:
het is voor mij ook nieuw he, maar er werden steeds groepjes gemaakt. Het langzame groepje start eerder en zo kom je ongeveer op hetzelfde moment aan bij een punt. Maar ik voelde wel dat ik buiten m'n comfortzone ging, want het was een tempotraining met pauzes. Dat doe je in je eentje niet zo snel.quote:Op maandag 27 mei 2013 22:45 schreef La_Tramposa het volgende:
tvp
Een loopgroepje lijkt mij behoorlijk irritant omdat er altijd verschillen in loopsnelheid zijn, maar er zijn dus wel echt duidelijke voordelen? Of is dat alleen als je er een echte atletiektrainer bij hebt?
In dat geval ben ik een tegenstander van de DeeBee theorie (hehe), ik zou gewoon lekker lopen, en eens per week een intervalletje, fartlek, iets waarin je speelt met je tempo, de ene keer boven je wedstrijdtempo, de andere keer net eronder, of op. En de overige gewoon op een rustig, chill, tempo.quote:Op maandag 27 mei 2013 22:55 schreef Onama het volgende:
Marathonschema nog niet eens zozeer, gewoon langzaam een stabiele basis opbouwen zodat ik de Halve Marathon met gemak kan lopen. Marathon gaat er uiteindelijk wel van komen, als alles goed blijft gaan, maar misschien iets te ambitieus om dat aan het eind van mijn schema te zetten op dit moment. Loopgroep als in atletiekvereniging trouwens, of hebben we het over van die groepen die een keer in de week onder begeleiding van een ervaren iemand gaan lopen?
Kan je niet voor de makkelijkheid gewoon kort-gemiddeld snel, lang-sloom, kort-interval doen?quote:Op maandag 27 mei 2013 23:00 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
In dat geval ben ik een tegenstander van de DeeBee theorie (hehe), ik zou gewoon lekker lopen, en eens per week een intervalletje, fartlek, iets waarin je speelt met je tempo, de ene keer boven je wedstrijdtempo, de andere keer net eronder, of op. En de overige gewoon op een rustig, chill, tempo.
In feite dus wat ik nu doe, enige wat ik dan het beste kan veranderen is een keer in de week op snelheid gaan lopen, rond wedstrijdtempo. Ik zou zelfs mijn schema aan kunnen passen om iedere zaterdag die parkrun 5km te doen, is toch nog een beetje het sociale van een loopgroep, met snelheidswerk erin. Of gewoon een van die twee 5km stukjes die MyAsics aangeeft op tempo lopen. Morgen staat er weer zo een op de planning. Zal hem eens op tempo gaan lopen, kijken hoe dat voelt.quote:Op maandag 27 mei 2013 23:00 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
In dat geval ben ik een tegenstander van de DeeBee theorie (hehe), ik zou gewoon lekker lopen, en eens per week een intervalletje, fartlek, iets waarin je speelt met je tempo, de ene keer boven je wedstrijdtempo, de andere keer net eronder, of op. En de overige gewoon op een rustig, chill, tempo.
Het is ook lastig te zeggen hoor, er is niet één manier van goed trainen.quote:Op maandag 27 mei 2013 23:00 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Ja, dat kan. En zo zou ik het ook indelen overigens, en dan met kleine verschillen in de afstanden per week. Zodat je een beetje golfbeweging hebt qua intensiteit, ene week zwaar, andere week licht.quote:Op maandag 27 mei 2013 23:04 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Kan je niet voor de makkelijkheid gewoon kort-gemiddeld snel, lang-sloom, kort-interval doen?
Wat RD zei, er zijn zoveel verschillende manieren.quote:Op maandag 27 mei 2013 23:10 schreef DeeBee het volgende:
Het is ook lastig te zeggen hoor, er is niet één manier van goed trainen.
Absoluut waar. Ik zou er nu niet aan moeten denken om m'n eigen raad op te volgen, dan loop ik mezelf de verdoemenis in.quote:Zeker omdat er hier zoveel verschillende niveaus en doelen door elkaar zitten, is het lastig in te schatten wat voor iemand kan werken. Wel probeer ik altijd wat basisprincipes te noemen die voor mij werken of waar ik mij aan hou, en die anderen ook kunnen helpen hun lichaam te leren kennen of het effect van bepaalde trainingen beter in te kunnen schatten.
Die overbelasting bij mijzelf kreeg ik ook pas toen ik > 40 km / week ging lopen (en 3 halve marathons in een maand), niet na 3 x 5 kilometer hobbelen, al kan dat voor sommigen hier in verhouding net zo'n grote sprong zijn als je normaal 8-10 km / week doet...
Dat lijkt me dat je dat met een wedstrijd per maand kan doenquote:Op maandag 27 mei 2013 23:10 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Ja, dat kan. En zo zou ik het ook indelen overigens, en dan met kleine verschillen in de afstanden per week. Zodat je een beetje golfbeweging hebt qua intensiteit, ene week zwaar, andere week licht.
Dat zou ik ook weer niet doen, dan ben je jezelf gek aan het maken denk ik. Tenminste, het zou voor mij niet werken. Ik was mezelf aan het inlezen over periodisatie (moet er nog een boek over aanschaffen), ik geloof wel in een jaar indelen in verschillende blokken en binnen die blokken aandachtsgebieden op te stellen. De ene keer meer DeeBee stijl, de andere keer meer slacker stijl en dan weer meer kracht en weet ik veel wat. Gewoon pieken op bepaalde wedstrijden en de overige tijd gewoon lekker doodgaan tijdens het trainen.quote:Op maandag 27 mei 2013 23:12 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Dat lijkt me dat je dat met een wedstrijd per maand kan doenDan train je ook met een doel en dus ook met een duidelijke golfbeweging en is goed voor de motivatie.
Ja, maar een wedstrijd kan je ook heel anders benaderen natuurlijk. Je kan een 10EM-PR willen lopen of je kan een 5km-wedstrijd lopen zonder echt specifieke voorbereiding. Als je dat allemaal beetje afwisselt heb je zeg 4/5 wedstrijden per jaar waar je wil knallen en nog een paar tussendoor die je semiserieus kan lopen.quote:Op maandag 27 mei 2013 23:15 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Dat zou ik ook weer niet doen, dan ben je jezelf gek aan het maken denk ik. Tenminste, het zou voor mij niet werken. Ik was mezelf aan het inlezen over periodisatie (moet er nog een boek over aanschaffen), ik geloof wel in een jaar indelen in verschillende blokken en binnen die blokken aandachtsgebieden op te stellen. De ene keer meer DeeBee stijl, de andere keer meer slacker stijl en dan weer meer kracht en weet ik veel wat. Gewoon pieken op bepaalde wedstrijden en de overige tijd gewoon lekker doodgaan tijdens het trainen.
Dat kan inderdaad. Maar ik zou meer doen in een wedstrijdvoorbereiding, dat je een 16km loopt voor een HM/M zo'n drie weken ervoor om te zien hoe ver je bent.quote:Op maandag 27 mei 2013 23:17 schreef debeterebob het volgende:
Ja, maar een wedstrijd kan je ook heel anders benaderen natuurlijk. Je kan een 10EM-PR willen lopen of je kan een 5km-wedstrijd lopen zonder echt specifieke voorbereiding. Als je dat allemaal beetje afwisselt heb je zeg 4/5 wedstrijden per jaar waar je wil knallen en nog een paar tussendoor die je semiserieus kan lopen.
Ja maar het motivatieprobleem heb ik niet echt, altijd als ik tijd heb wil ik wel sportenquote:Op maandag 27 mei 2013 22:54 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
wij lopen met een groep van ongeveer 10-15 man en de snellere lopers maken af en toe een U-turn om de langzamere lopers weer op te halen, zo blijft de groep grotendeels bij elkaar.
Verder is het gewoon motiverend om met een groep te lopen, vooral als het weer wat minder is is het een goede reden om je toch in het zweetpak te hijsen en heen te gaan
kuiten en achillespees stijf. gewoon te weinig gelopen de laatste tijd.quote:
inderdaad, dit is iets wat je in alle schema's terug vindquote:Op maandag 27 mei 2013 23:44 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Er zijn idd veel manieren om te trainen, maar wat sowieso goed is cyclisch trainen: bijvoorbeeld steeds twee of drie weken de intensiteit of duur opvoeren gevolgd door een week betrekkelijk rustig aan doen. In die rustige week herstel je van de trainingsbelasting en word je sterker.
verstandig!quote:Op dinsdag 28 mei 2013 00:21 schreef Sjeekie_Beekie het volgende:
I
Morgenvroeg ga ik weer een rondje hobbelen. Omdat ik vorige week alleen de maandag en woensdag heb gedaan, doe ik die week nog een keertje over [3 keer 4, 4 keer 5 en nog een keer 3 keer 4 minuten]. Eens kijken hoeveel conditie is heb ingeleverd de afgelopen dagen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |