Dus de Nederlandse staat financiert de 'hobby' van Aziaten? Lekker dan.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 11:18 schreef Lyrebird het volgende:
http://www.ed.nl/extra/on(...)nationaler-1.3864186
Maakt het neoliberalisme de universiteit kapot?
[..]
Aannemende dat dat bericht waar is, hoe, in vredesnaam, trek je dan deze conclusie?quote:Op zaterdag 15 juni 2013 12:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dus de Nederlandse staat financiert de 'hobby' van Aziaten? Lekker dan.
Misschien is er gewoon geen verband (in een heel letterlijke zin).quote:Op zaterdag 15 juni 2013 11:52 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Prima, maar waar door kwam dat? Kwam dat doordat de universiteit alleen toegankelijk was voor goede professoren, goede onderzoekers en goede studenten, of kwam dat doordat iedereen plots toegang moest hebben? Of kwam dat door betere financiering?
Correlaties maken kan iedereen, maar kun je ook een oorzaak gevolg geven?
Het wordt steeds internationaler zeggen ze. Ik neem aan dat er wat verdringing plaats vindt (aangezien toestroom tot technische studies niet sterk toe neemt).quote:Op zaterdag 15 juni 2013 12:09 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Aannemende dat dat bericht waar is, hoe, in vredesnaam, trek je dan deze conclusie?
Dat bericht zegt dat er een tekort is. Tekort wordt opgevuld door Aziaten. Industrie blij, onderzoek in de plus. Geen verdringing, want er was een tekort. Zoals je zelf ook tussen haakjes zet.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 12:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het wordt steeds internationaler zeggen ze. Ik neem aan dat er wat verdringing plaats vindt (aangezien toestroom tot technische studies niet sterk toe neemt).
Geef te denken.
quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:19 schreef DeParo het volgende:
Goed onderwijs dreigt weer steeds meer een eliteproject te worden, alleen als je of heel slim bent of genoeg centjes hebt, dat onderscheid is onrechtvaardig en is misschien vergevorderd in Amerika maar in Nederland zou dat niet mogen.
Goede puntenquote:Op zaterdag 15 juni 2013 10:20 schreef Klopkoek het volgende:
Een belangrijk bijgevolg is dat de wetenschap aan de leiband loopt van het grootkapitaal. Door het zgn praktijkgerichte werken (met externe geldschieters, dubbele banen van hoogleraren en idd ook dat het primaat ligt bij het bestuur) krijg je dat je elke mening als wetenschap kunt verkopen, zolang je maar aan het prijskaartje voldoet. Precies wat de rechtse krachten willen. De wetenschap als legitimering van diefstal.
Ja, want een grijze middenmoot creeeren en bakken met belastinggeld naar universiteiten gooien, werkt goed.quote:
"Iedereen hoogopgeleid" is de pest van het huidige universitaire klimaat.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 16:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, want een grijze middenmoot creeeren en bakken met belastinggeld naar universiteiten gooien, werkt goed.
Meer samenwerking tussen bedrijven en universiteiten graag. Goeie bedrijven investeren in goede studies. TNO is ook een mooi voorbeeld van praktische academische toepassingen.
Onderwijs volgen wordt duurder gemaakt door over te gaan op een leenstelsel. Het zorgt er ook voor dat je studie geld moet opleveren. Bedrijven die gericht zijn op winstmaximalisatie een grote rol geven. Dat zijn selectiecriteria die juist leiden tot een grijze middenmoot.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 16:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, want een grijze middenmoot creeeren en bakken met belastinggeld naar universiteiten gooien, werkt goed.
Meer samenwerking tussen bedrijven en universiteiten graag. Goeie bedrijven investeren in goede studies. TNO is ook een mooi voorbeeld van praktische academische toepassingen.
Als je een grijze en grauwe middenmoot wil, waarbij de universiteit tot een goudgerande MBO opleiding wordt gedegradeerd, dan moet je het juist door dat bedrijfsleven laten runnen.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 16:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Grappig inderdaad. Ik kan me juist weer in het bericht vinden. Jij zit ook in de technische hoek?quote:Op zaterdag 15 juni 2013 12:03 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Dat soort nieuwsberichten zijn altijd zo interessant. Ik was echt niet tot een onderzoekspositie gekomen als ik in Nederland was gebleven. Geen baan te bekennen. Ook nu vind ik alleen interessante vacatures buiten Nederland, waarvan ook nog eens veel juist in Azie.
In NL nemen gemiddelde bedrijven wel al te graag een afstudeerder aan, maar zien dat meer als een goedkope interne opleiding ofzoiets. Want als je ze na tig studenten eens vraagt om gemeenschappelijk interessant onderzoek mee te financieren; stilte.
Een groter contrast met dat bericht is bijna niet voor te stellen.
Dat werkt inderdaad goed want het zorgt ervoor dat je een zeer grote groep getrainde studenten hebt, en de echte toppers, die ontwikkelen zich ook wel binnen dat systeem.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 16:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Jep, of nou ja, wat gemengd; ik kom van de UU maar zit nu bij een engineering faculteit.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 16:43 schreef pfaf het volgende:
[..]
Grappig inderdaad. Ik kan me juist weer in het bericht vinden. Jij zit ook in de technische hoek?
De praktijk in VS en UK wijst anders uitquote:Op zaterdag 15 juni 2013 17:51 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat werkt inderdaad goed want het zorgt ervoor dat je een zeer grote groep getrainde studenten hebt, en de echte toppers, die ontwikkelen zich ook wel binnen dat systeem.
Daar heb je geen 'grijze massa' meer (denigrerende term overigens voor een groep essentieel voor een gezonde samenleving) dus ik weet niet waar je dat op baseert, integendeel zelfs, de GIO Bill kan je wel enigszins vergelijken en dat was zo'n boost voor de Amerikaanse economie dat het in jaren daarna ook nog werd gebruikt.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 22:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De praktijk in VS en UK wijst anders uit
Wie heeft het over fascisten?quote:Op zondag 16 juni 2013 11:21 schreef Klopkoek het volgende:
en wat de fascisten niet begrijpen is dat het dankzij hen geen 1975 meer is
bovendien deden de grootste genieën, waar uiteindelijk de hele aardkloot wat aan had, vaak een studie of vakgebied waar velen op dat moment geen heil in zagen.
Dat is ook niet zo. Ik heb weinig op met het Neo-Marxisme en de kritische en activisitsche politieke theorie, niet in de laatste plaats omdat ik het gedateerd vind. Maar het vak dat Brown doceert 'critical political theory' is gewoon onderdeel van grotere bachelor programma. Wellicht dat mensen tegenwoordig niet meer in grote getallen afstuderen op Foucault en Gramski. Maar het zijn wel twee nog veel gelezen schrijvers en ook ik heb daar het een en ander van meegekregen. Dat is gewoon een onderdeel van het totaal pakket.quote:Op zondag 16 juni 2013 06:41 schreef Lyrebird het volgende:
Nog iets.
Wat de Marxisten in dit topic graag lijken te vergeten, is dat het geen 1975 meer is. Zo'n Wendy Brown bijvoorbeeld, de professor uit een van de youtube filmpjes in dit topic, die een authoriteit is op het gebied van Marx en Foucault, zou dolgraag meer studenten in haar collegezalen zien. Maar er kunnen maar een beperkt aantal experts hun boterham met Marx en Foucault verdienen. In de jaren 70 was er misschien genoeg ruimte in de academische wereld om studenten in zo'n vakgebied op te leiden, want die vonden wel een baan op een andere universiteit, maar nu is daar geen sprake meer van van.
Vergeten de Marxisten niet dat de studenten ook iets willen? Een baan bijvoorbeeld?
Mevrouw Brown ziet met lede ogen aan hoe haar collegezalen leeglopen, omdat studenten voor vakken kiezen waarbij ze wel een baan kunnen vinden. Dat wordt dan weer heel lui onder de noemer neoliberalisme geschoven, want in hun ogen worden studenten gedwongen om te werken voor het grootkapitaal. Maar het is niet iedereen gegeven om een tenured positie bij UC Berkeley te bemachtigen. Daar moet je toch zwart, lesbisch of vrouw voor zijn.
Dat noemen ze dan equality. Hoe ironisch.
Mijn echtgenote is ondertussen ook expert als het gaat om critical political theory, en laat ik het er bij houden dat het om een theorie gaat.quote:Op zondag 16 juni 2013 11:51 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is ook niet zo. Ik heb weinig op met het Neo-Marxisme en de kritische en activisitsche politieke theorie, niet in de laatste plaats omdat ik het gedateerd vind. Maar het vak dat Brown doceert 'critical political theory' is gewoon onderdeel van grotere bachelor programma. Wellicht dat mensen tegenwoordig niet meer in grote getallen afstuderen op Foucault en Gramski. Maar het zijn wel twee nog veel gelezen schrijvers en ook ik heb daar het een en ander van meegekregen. Dat is gewoon een onderdeel van het totaal pakket.
Het is niet dat je opeens niet meer aan een baan komt als men ziet dat jij op je vakkenlijst ook een aantal kritische vakken hebt staan. Daarnaast denk ik ook dat de studenten die wel afstuderen op het Neo-Marxisme het echt geen pannenkoek boeit of ze binnen 'het systeem' wel of geen baan vinden.
Deze post onderstreept het belang dat mensen leren om genuanceerd en kritisch na te denken.quote:Op zondag 16 juni 2013 06:41 schreef Lyrebird het volgende:
Nog iets.
Wat de Marxisten in dit topic graag lijken te vergeten, is dat het geen 1975 meer is. Zo'n Wendy Brown bijvoorbeeld, de professor uit een van de youtube filmpjes in dit topic, die een authoriteit is op het gebied van Marx en Foucault, zou dolgraag meer studenten in haar collegezalen zien. Maar er kunnen maar een beperkt aantal experts hun boterham met Marx en Foucault verdienen. In de jaren 70 was er misschien genoeg ruimte in de academische wereld om studenten in zo'n vakgebied op te leiden, want die vonden wel een baan op een andere universiteit, maar nu is daar geen sprake meer van van.
Vergeten de Marxisten niet dat de studenten ook iets willen? Een baan bijvoorbeeld?
Mevrouw Brown ziet met lede ogen aan hoe haar collegezalen leeglopen, omdat studenten voor vakken kiezen waarbij ze wel een baan kunnen vinden. Dat wordt dan weer heel lui onder de noemer neoliberalisme geschoven, want in hun ogen worden studenten gedwongen om te werken voor het grootkapitaal. Maar het is niet iedereen gegeven om een tenured positie bij UC Berkeley te bemachtigen. Daar moet je toch zwart, lesbisch of vrouw voor zijn.
Dat noemen ze dan equality. Hoe ironisch.
Hopelijk kan ze je nog wat leren.quote:Op zondag 16 juni 2013 12:18 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mijn echtgenote is ondertussen ook expert als het gaat om critical political theory, en laat ik het er bij houden dat het om een theorie gaat.
Wat is er in jou ogen gedateerd aan en wat is dan wel 'modern' en bij de tijd?quote:Op zondag 16 juni 2013 11:51 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is ook niet zo. Ik heb weinig op met het Neo-Marxisme en de kritische en activisitsche politieke theorie, niet in de laatste plaats omdat ik het gedateerd vind. Maar het vak dat Brown doceert 'critical political theory' is gewoon onderdeel van grotere bachelor programma. Wellicht dat mensen tegenwoordig niet meer in grote getallen afstuderen op Foucault en Gramski. Maar het zijn wel twee nog veel gelezen schrijvers en ook ik heb daar het een en ander van meegekregen. Dat is gewoon een onderdeel van het totaal pakket.
Het is niet dat je opeens niet meer aan een baan komt als men ziet dat jij op je vakkenlijst ook een aantal kritische vakken hebt staan. Daarnaast denk ik ook dat de studenten die wel afstuderen op het Neo-Marxisme het echt geen pannenkoek boeit of ze binnen 'het systeem' wel of geen baan vinden.
quote:Proposal examining how coalition could privatise entire stock of student loans
A confidential report commissioned by the government has proposed redrawing the terms of student loans taken out over the past 15 years, that would make them more expensive to pay back for 3.6 million borrowers in England alone.
The proposal to increase the interest rates on the £40bn worth of loans is the most controversial of a series of options contained in a Whitehall-commissioned study examining how the coalition could privatise the entire stock of student loans issued since 1998.
Increasing the amount that students would be forced to pay back would make the loans more attractive to buyers.
The document, prepared by Rothschild investment bank, was submitted to the business department in November 2011, but is understood to still be under active review. It has never been made public, or been seen by higher education professionals.
bron
wordt iedereen een verkapte lijeigene en contractarbeider?quote:Op zondag 16 juni 2013 17:10 schreef Klopkoek het volgende:
En zo wordt iedereen een verkapte lijfeigene en contractarbeider.
Studenten in de schulden duwen helpt ook om ze in het systeem te houden en geen Neo te worden.
Ondertussen geven de banken miljarden (op de keper beschouwd fictief geld dat wordt witgewassen) aan de politie (NYPD) om onrust in te dammen.
Dat is de nare combinatie van de neocons; een nare cocktail van vrijheid en repressie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |