Het gaat meer om de 2 "problemen". De andere dingen die ik ervaar hebben wel betrekking op HSP. Ik heb vandaag ook nog een test gedaan en daaruit bleek ik een hoge score te hebben. 28 van de 32 punten. Deze test was op de stichting van HSP gemaakt.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:27 schreef Lilliesleaf het volgende:
Dit klinkt echt totaal niet als HSP om eerlijk te zijn.
Zo'n test zegt werkelijk hélemaal niks en al helemaal niet als je voor je de test maakte al wat lijstje over kenmerken van HPS hebt doorgelezen.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:30 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Het gaat meer om de 2 "problemen". De andere dingen die ik ervaar hebben wel betrekking op HSP. Ik heb vandaag ook nog een test gedaan en daaruit bleek ik een hoge score te hebben. 28 van de 32 punten. Deze test was op de stichting van HSP gemaakt.
Mee eens.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:27 schreef Lilliesleaf het volgende:
Dit klinkt echt totaal niet als HSP om eerlijk te zijn.
Zo'n test gaat over je gevoelens. Hoe je tegen dingen aankijkt. Het heeft geen zin om over die dingen te gaan "liegen" o.i.d. Het is niet zomaar even iets wat ik in 1 dagje heb besloten. Zo van: ohw ik zal wel HSP "hebben" omdat iemand dat zegt. Ik ben n.m.m. veel gevoeliger en ervaar dingen gewoon heftiger. Ik snap niet waar jij de informatie vandaan haalt waarom dit geen HSP zou kunnen zijn wanneer ik teksten lees en mij daar heel erg in kan vinden. Dat is een beetje "raar" vind je niet?quote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:37 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Zo'n test zegt werkelijk hélemaal niks en al helemaal niet als je voor je de test maakte al wat lijstje over kenmerken van HPS hebt doorgelezen.
Nogmaals: ik zie werkelijk helemaal niks wat op HPS lijkt in jouw post.
Verder: heb je die problemen ook als je volledig nuchter bent?
Hoi, liever niet in dat topic zetten. Ik kan juist heel goed emoties van anderen opnemen/overnemen dus dat zou mij ook weer geen autist "maken". Dat het een autistisch trekje zou zijn daarin kan ik mij wel vinden, maar kan je er iets concreets aan doen? Dat is dan weer meer mijn vraag.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 16:09 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Gezien sommige andere uitspraken geloof ik best dat je heel gevoelig bent.
Wat je beschrijft klinkt in mijn oren alleen meer als een autistisch trekje. Iets gaat mss niet zoals je wil en bij voorbaat raak je er al overstuur van.
Mss is dit topic meer iets voor R&P, trouwens?
Omdat ik weet hoe zulke testjes gaan. Ik zou als ik kan 'positief' scoren op iedere test die test op een willekeurige psychose, zolang ik me eerst er maar even heb ingelezen. Als jij van te voren info over HSP leest en je daarin kan vinden dan ga je tijdens zo'n test onbewust de juiste antwoorden in vullen die leiden tot een positieve score.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:45 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Zo'n test gaat over je gevoelens. Hoe je tegen dingen aankijkt. Het heeft geen zin om over die dingen te gaan "liegen" o.i.d. Het is niet zomaar even iets wat ik in 1 dagje heb besloten. Zo van: ohw ik zal wel HSP "hebben" omdat iemand dat zegt. Ik ben n.m.m. veel gevoeliger en ervaar dingen gewoon heftiger. Ik snap niet waar jij de informatie vandaan haalt waarom dit geen HSP zou kunnen zijn wanneer ik teksten lees en mij daar heel erg in kan vinden. Dat is een beetje "raar" vind je niet?
Overigens heb ik wel "last" van bepaalde emotionele stemmingswisselingen als ik daarvoor niet heb gedronken. Alleen zijn ze vaak minder "heftig".
Zo ervaar ik het dus ook!quote:Op zaterdag 18 mei 2013 16:37 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Omdat ik weet hoe zulke testjes gaan. Ik zou als ik kan 'positief' scoren op iedere test die test op een willekeurige psychose, zolang ik me eerst er maar even heb ingelezen. Als jij van te voren info over HSP leest en je daarin kan vinden dan ga je tijdens zo'n test onbewust de juiste antwoorden in vullen die leiden tot een positieve score.
Behalve dat, ik zal HSP even kort samenvatten: iemand met HSP die ervaart zintuiglijke waarnemingen extreem intens en dat kan moeilijkheden bepaalde sociale interacties geven. Zo'n iemand kan aan hele kleine gedragingen van iemand zien, aan de kleinste intonaties van iemands stem horen etc etc hoe diegene zich voelt en hoe diegene van de situatie op hand ervaart. Het probleem is dat diegene dat niet alleen van degene doet waarop hij zijn aandacht richt, maar van praktisch ieder persoon in de kamer waar een HSP'er zich bevindt. Daarnaast voelt een HSP'er het niet alleen van individuen aan maar ook van groepen en subgroepen in een sociale situatie. Even de situatie extreem neergezet, er zijn vanzelfsprekend gradaties.
De reden waarom dit problematisch kan zijn is dat het simpelweg té veel input in té korte tijd en té constant is. Je hoofd kan het simpelweg niet allemaal verwerken en je lichaam niet overal op reageren. Daarom zie je ook dat HSP'ers vaak heel veel 'alleentijd' nodig hebben en veel aan solitaire hobbies doen.
Ik ben ook geen HSP aan het beschrijven, enkel de problemen die er nmm door zijn ontstaan..quote:Op zaterdag 18 mei 2013 16:50 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Blijkt anders totaal niet uit je beschrijving van je 'problemen'....
Ok, dan laat ik hem vooralsnog staan.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 16:23 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Hoi, liever niet in dat topic zetten. Ik kan juist heel goed emoties van anderen opnemen/overnemen dus dat zou mij ook weer geen autist "maken". Dat het een autistisch trekje zou zijn daarin kan ik mij wel vinden, maar kan je er iets concreets aan doen? Dat is dan weer meer mijn vraag.
Het gaat mij er vooral om dat ik op het moment dat het gebeurd teveel prikkels binnen krijg. Ik dacht dat er eigenlijk zoiets zou bestaan als prikkelmanagement voor een HSP'er of bepaalde technieken voorhanden zijn om in te zetten. Ik neem aan dat dat soort technieken er zijn.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 19:46 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ok, dan laat ik hem vooralsnog staan.
Zelfkennis is de sleutel denk ik. Waaorm word je zo boos?
Maar je herkent het wel.. Dat is de halve oplossing, toch?quote:Op zondag 19 mei 2013 10:01 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Het gaat mij er vooral om dat ik op het moment dat het gebeurd teveel prikkels binnen krijg. Ik dacht dat er eigenlijk zoiets zou bestaan als prikkelmanagement voor een HSP'er of bepaalde technieken voorhanden zijn om in te zetten. Ik neem aan dat dat soort technieken er zijn.
Ik weet overigens niet waarom ik dan ineens zo boos wordt. Ik denk dat het in conflict komt met informatie die ik daarvoor al in mijn hoofd had en waar ik bepaalde verwachtingen over heb.
wil ook even reageren op iemand die hier geloof ik zegt: zet er ff psycholoog op binnen 2 weken is het over. Nou dan heeft de "hulpverlening" in mijn geval gefaald. Geen psycholoog die met tot nog toe heeft kunnen helpen. Het gebeurd nog steeds na 5 jaar.
Ben er druk mee bezig. Denk eerder dat dat voor de oplossing gaat zorgen in combinatie van actie ondernemen.quote:Op zondag 19 mei 2013 10:02 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Maar je herkent het wel.. Dat is de halve oplossing, toch?
Dat is pas echt magisch denken , zet er een autoriteit op en die fixt dat wel even in 2 weken . Dit systeem heeft geen verstand van spiritualiteit en houd er nog geen rekening mee . Er zijn vast technieken of HSP coaches om met gevoeligheid om te gaan .quote:Op zondag 19 mei 2013 10:01 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Het gaat mij er vooral om dat ik op het moment dat het gebeurd teveel prikkels binnen krijg. Ik dacht dat er eigenlijk zoiets zou bestaan als prikkelmanagement voor een HSP'er of bepaalde technieken voorhanden zijn om in te zetten. Ik neem aan dat dat soort technieken er zijn.
Ik weet overigens niet waarom ik dan ineens zo boos wordt. Ik denk dat het in conflict komt met informatie die ik daarvoor al in mijn hoofd had en waar ik bepaalde verwachtingen over heb.
wil ook even reageren op iemand die hier geloof ik zegt: zet er ff psycholoog op binnen 2 weken is het over. Nou dan heeft de "hulpverlening" in mijn geval gefaald. Geen psycholoog die met tot nog toe heeft kunnen helpen. Het gebeurd nog steeds na 5 jaar.
Dank je Summers. Ik ben juist op zoek naar een coach. Ik wil hier heel graag mee aan de slag gaan namelijk. Dan ga ik het dit keer dus via een andere weg proberen.quote:Op zondag 19 mei 2013 10:15 schreef Summers het volgende:
[..]
Dat is pas echt magisch denken , zet er een autoriteit op en die fixt dat wel even in 2 weken . Dit systeem heeft geen verstand van spiritualiteit en houd er nog geen rekening mee . Er zijn vast technieken of HSP coaches om met gevoeligheid om te gaan .
Ik heb zelf geen ervaring met HSP coaches maar hier is een lijstquote:Op zondag 19 mei 2013 10:26 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Dank je Summers. Ik ben juist op zoek naar een coach. Ik wil hier heel graag mee aan de slag gaan namelijk. Dan ga ik het dit keer dus via een andere weg proberen.
Ik wil namelijk hier echt mee aan de slag gaan. Dit is voor zowel mijn vriendin als voor mij vervelend. Voorheen was ik er ook niet zo bewust mee bezig en dacht dat ik geen probleem had. Dat besef ik mij nu wel iig
Ik herken dat uit mijn jeugd.. Als de eettafel ook maar anders stond dan normaal, als ik 's ochtends beneden kwam, flipte ik.quote:Op zondag 19 mei 2013 10:37 schreef Catnip het volgende:
Ik herken wel een beetje wat je zegt.
Vooral dat boos worden, dat was bij mij vroeger ook heel erg. Toen ik rond de 9 jaar was begonnen de woedeaanvallen nog erger te worden, dat is heel vervelend. En dat kwam voor wanneer ik anderen niet begreep, ik heb namelijk heel veel moeite met het interpreteren van anderen, dat heeft ook met het autisme te maken. En veranderingen, daar had ik ook veel moeite mee. Het is dan ook erg vermoeiend wanneer je de hele dag moet nadenken hoe iemand iets bedoeld.
Maargoed dat even terzijde.
Geen idee hoe je die boosheid kan verminderen, bij mij is het ook echt nog een probleem. Met de medicatie die ik nu slik gaat het wel beter. Maar het blijft wel echt een groot probleem. Heb nu ook zo'n signaleringsplan alleen die helpt ook niet geweldig goed.
Heel herkenbaar haha, ook wanneer hete eten later is dan gepland. Of dat verhaal met die veters...quote:Op zondag 19 mei 2013 10:53 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik herken dat uit mijn jeugd.. Als de eettafel ook maar anders stond dan normaal, als ik 's ochtends beneden kwam, flipte ik.
Tja...
Toen ik nog heel klein was, hadden we een kinderwagen waarvan 1 wieltje niet goed draaien.. Daar kon ik zo boos om wordenquote:Op zondag 19 mei 2013 10:54 schreef Catnip het volgende:
[..]
Heel herkenbaar haha, ook wanneer hete eten later is dan gepland. Of dat verhaal met die veters...
Maar ach
Dacht ik al, ja.quote:Op zondag 19 mei 2013 10:58 schreef Spellmeista het volgende:
De essentie van het vb van de tafel is tzelfde
Nee, niet echt omdat ik haar in zo'n actie persoonlijk aanval en zij zichzelf daarvoor niet meer goed af kan schermen. Helaas. Het probleem is dat ze het vaker vind voorkomen de laatste tijd en dat ze vroeger nog t een en ander kon stoppen door vroegtijdig aan de bel te trekken. Nu gaat de boosheid razendsnel. Ik heb wel gezegd dat ze het zo snel mogelijk moet aangeven als ze het merkt.quote:Op zondag 19 mei 2013 10:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dacht ik al, ja.Het is dus niet geheel onbegrijpelijk. Maar je vriendin zal er toch wel op ingespeeld zijn, inmiddels?
Ik hoop niet dat ik nu een gevoelige snaar raak.. maar medicijngebruik zou een oplossing kunnen bieden als therapie niet genoeg helpt..quote:Op zondag 19 mei 2013 11:09 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Nee, niet echt omdat ik haar in zo'n actie persoonlijk aanval en zij zichzelf daarvoor niet meer goed af kan schermen. Helaas. Het probleem is dat ze het vaker vind voorkomen de laatste tijd en dat ze vroeger nog t een en ander kon stoppen door vroegtijdig aan de bel te trekken. Nu gaat de boosheid razendsnel. Ik heb wel gezegd dat ze het zo snel mogelijk moet aangeven als ze het merkt.
Ja, die zijn er. Je leert een 'schild' op te zetten en prikkels te filteren.quote:Op zondag 19 mei 2013 10:01 schreef Spellmeista het volgende:
Zou goed kunnen. Iedereen uit dat op een andere manier.quote:Ik weet overigens niet waarom ik dan ineens zo boos wordt. Ik denk dat het in conflict komt met informatie die ik daarvoor al in mijn hoofd had en waar ik bepaalde verwachtingen over heb.
Een psycholoog kan je handvatten geven, technieken leren.quote:wil ook even reageren op iemand die hier geloof ik zegt: zet er ff psycholoog op binnen 2 weken is het over. Nou dan heeft de "hulpverlening" in mijn geval gefaald. Geen psycholoog die met tot nog toe heeft kunnen helpen. Het gebeurd nog steeds na 5 jaar.
http://www.onesessioncoac(...)ftobcCFYHHtAodCQsAvQquote:Op zondag 19 mei 2013 11:24 schreef Tommeke het volgende:
Kan iemand mij een definitie geven van hoogsensitiviteit?
Het is exact wat het woord zegt: extra gevoelig zijn, gevoeliger dan de meeste anderen lijken te zijn. Je pikt prikkels op via je zintuigen die anderen 'wegvfilteren'.quote:Op zondag 19 mei 2013 11:24 schreef Tommeke het volgende:
Kan iemand mij een definitie geven van hoogsensitiviteit?
Volgens mij is HSP niet wetenschappelijk onderbouwt in die zin.quote:Op zondag 19 mei 2013 11:32 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Dankjewel
Is hier een wetenschappelijke onderbouwing voor?
Er wordt iig. onderzoek naar gedaan. Of het bewezen is en als kwaal erkend wordt, zou ik niet wetenquote:Op zondag 19 mei 2013 11:32 schreef Tommeke het volgende:
Dankjewel voor jullie antwoorden
Is hier een wetenschappelijke onderbouwing voor?
Da's wel goed nieuws.quote:Op zondag 19 mei 2013 11:34 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Er wordt iig. onderzoek naar gedaan. Of het bewezen is en als kwaal erkend wordt, zou ik niet weten
http://www.annabosman.eu/WPSamHGN.html
Als het gaat om het anders functioneren van het zenuwstelsel, dan zal het mss. een keer aan te tonen zijn.quote:Op zondag 19 mei 2013 11:36 schreef Natalie het volgende:
[..]
Da's wel goed nieuws.
Al vraag ik me af hoe ze zoiets willen bewijzen.
Interessant onderzoek, dusquote:Op zondag 19 mei 2013 12:04 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Als het gaat om het anders functioneren van het zenuwstelsel, dan zal het mss. een keer aan te tonen zijn.
http://www.intacto.info/hoogsensitiviteit.htmlquote:Wat is Hooggevoeligheid?
Het zenuwstelsel van HSP´s is gevoeliger dan dat van de gemiddelde mens. De informatieverwerking verloopt preciezer, zorgvuldiger en gedetailleerder. Ze hebben hele gevoelige ontvangstapparatuur en ervaren binnenkomende prikkels dan ook intenser dan de meeste mensen.
Bovendien zijn ze beter uitgerust voor en gericht op het ontvangen van signalen uit de buitenwereld dan op het uitzenden van informatie uit de binnenwereld. Zodra er teveel signalen of prikkels binnenkomen in een hooggevoelig systeem, dan raakt het verzadigd en verstopt. Dit resulteert er vervolgens in dat de persoon in kwestie prikkelbaar wordt en bijvoorbeeld gaat uitvallen naar zijn omgeving, of zich juist sterk wil terugtrekken.
no offence..je kent me niet dus wie is er hier nu euhm niet zo slim door dit soort aannames te doen?quote:Op woensdag 22 mei 2013 22:18 schreef Miss.X het volgende:
Je komt gewoon een beetje over als iemand die een kort lontje heeft ofwel agressief is en moeite heeft om in bepaalde situaties even helder na te denken en niet meteen uit je slof te schieten, allemaal symptomen van agressie problemen.
Daarnaast het feit dat je je vriendin niet haar verhaal laat uitpraten en meteen in je eigen hoofd iets invult, is een teken van dat je niet zo euhm slim bentno offence
Dit heeft niks met HSP te maken
Een kort lontje + niet zo snel logisch nadenken...kunnen echt wel enorme escalaties veroorzaken. Doe gewoon wat aan je korte lontje en probeer in het vervolg even tot 100 te tellen, trek je desnoods terug in je kamer om even na te denken over de kwestie en ga daarna weer in gesprek. Blijkbaar hebben jouw hersenen even de tijd nodig om de informatie logisch te verwerken. Zelf inzicht is belangrijk en ik denk dat jij met je HSP-diagnose volkomen op het verkeerde spoor zit.quote:Op woensdag 22 mei 2013 23:28 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
no offence..je kent me niet dus wie is er hier nu euhm niet zo slim door dit soort aannames te doen?
Miss X komt ff langs banjeren en zegt heel vrolijk..: dit heeft niks met HSP te maken. Ik denk wel dat het daarmee te maken heeft..dat denk ik omdat dit al geruime tijd speelt en een "kort lontje" hebben zou nooit dit soort enorme escalaties kunnen veroorzaken.
Een HSP'er staat op sommige momenten compleet "buiten zichzelf", daarnaast ben ik in het dagelijks leven heel bewust bezig. Ik vind het eigenlijk een beetje jammer dat je het zo zwart wit ziet. Ten eerste weet je helemaal niet wie ik ben. Ten tweede maak je aannames alsof je een psychiater of een hulpverlener bent die het boekje helemaal uit haar hoofd kent en ten derde (alle goede dingen komen in 3) is mijn eigen ervaring (schat ik) iets betrouwbaarder dan alleen jouw stelling dat dit niks met HSP te maken zou hebben.
Ik wil binnenkort, nadat ik een 1ste gesprek heb gehad bij een centrum (met een boedistische insteek), wel even haarfijn uitleggen dat het wel HSP is en daarna mag jij weer! Alrighty that?
quote:Op woensdag 22 mei 2013 22:18 schreef Miss.X het volgende:
Je komt gewoon een beetje over als iemand die een kort lontje heeft ofwel agressief is en moeite heeft om in bepaalde situaties even helder na te denken en niet meteen uit je slof te schieten, allemaal symptomen van agressie problemen.
Daarnaast het feit dat je je vriendin niet haar verhaal laat uitpraten en meteen in je eigen hoofd iets invult, is een teken van dat je niet zo euhm slim bentno offence
Dit heeft niks met HSP te maken
Ik vind het erg knap dat je adv. een paar berichtjes beter weet wat er met TS aan de hand is dan hijzelf.quote:Op woensdag 22 mei 2013 23:41 schreef Miss.X het volgende:
[..]
Een kort lontje + niet zo snel logisch nadenken...kunnen echt wel enorme escalaties veroorzaken. Doe gewoon wat aan je korte lontje en probeer in het vervolg even tot 100 te tellen, trek je desnoods terug in je kamer om even na te denken over de kwestie en ga daarna weer in gesprek. Blijkbaar hebben jouw hersenen even de tijd nodig om de informatie logisch te verwerken. Zelf inzicht is belangrijk en ik denk dat jij met je HSP-diagnose volkomen op het verkeerde spoor zit.
En verder deed het me gewoon denken aan een hele goede bekende. Die vult ook veel te snel alles voor zichzelf in voordat iemand zijn verhaal goed en wel heeft kunnen afronden, dus ik weet echt wel waar ik het over heb. Overigens hebben veel mannen dit probleem (agressie problemen), ze hebben natuurlijk veel testosteron in zich...en dat uit zich vaak op bepaalde manieren. Dat centrum wilt waarschijnlijk gewoon geld aan je verdienen door te zeggen dat je HSP hebt.
Cool , wat je voelt WEET je , ik ben benieuwdquote:Op woensdag 22 mei 2013 23:28 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Ik wil binnenkort, nadat ik een 1ste gesprek heb gehad bij een centrum (met een boedistische insteek), wel even haarfijn uitleggen dat het wel HSP is en daarna mag jij weer! Alrighty that?
Ben zelf iemand met een HSP temperamentquote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:14 schreef Spellmeista het volgende:
Hallo, ik open dit topic omdat het voor mij enigszins van belang is om hier het 1 en ander aan informatie te verkrijgen van mensen die hier mee te maken hebben.
Bedankt voor je reactie. Ik wacht eerst even het gesprek af wat ik ga hebben binnenkort. Wel of geen HSP (het maakt mij verder ook niet veel uit) ik zal dan wel even de uitkomst laten weten hier. Dat is verder geen probleem. Ik heb gisteren voor de zekerheid (dan maar) nog even een test uitgevoerd van Hoog sensitieve personen | Elaine Aron en ook daar kwam ik boven de 14 punten uit. Nouja, dat even terzijde..ik kan mij soms wel en soms niet vinden in het eerste hoofdstuk wat ik heb gelezen.quote:Op donderdag 23 mei 2013 20:49 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Ben zelf iemand met een HSP temperament
Kreeg niet echt veel herkenning bij het lezen van jouw verhaal. Iemand met een gevoelige persoonlijkheid zal er alles aan doen om conflicten uit te weg te gaan simpelweg omdat het zo in strijd is met datgene wie je bent
Wat wel kan voorkomen is wanneer je iemand bent die conflict niet kan uitstaan je veel eerder geneigd bent het te slikken/uit te weg te gaan /negeren . Op lange termijn is dit natuurlijk niet gezond en als het dan een keer uitkomt kan het idd vrij heftig zijn . Met als gevolg een explosie van woedde
Maar nogmaals de woede die je omschrijft heeft weinig te maken met het hebben van HSP . Het lijkt er meer op dat je moeite hebt het het stellen van bepaalde grenzen
Het één hoeft het ander toch ook niet uit te sluiten?quote:Op vrijdag 24 mei 2013 15:34 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie. Ik wacht eerst even het gesprek af wat ik ga hebben binnenkort. Wel of geen HSP (het maakt mij verder ook niet veel uit) ik zal dan wel even de uitkomst laten weten hier. Dat is verder geen probleem. Ik heb gisteren voor de zekerheid (dan maar) nog even een test uitgevoerd van Hoog sensitieve personen | Elaine Aron en ook daar kwam ik boven de 14 punten uit. Nouja, dat even terzijde..ik kan mij soms wel en soms niet vinden in het eerste hoofdstuk wat ik heb gelezen.
Hoe dan ook als ik dat gesprek binnenkort heb wil ik wel eens weten hoe die mensen erover denken en dan mogen ze met argumenten komen waarom ze denken dat het wel of niet HSP is. Daarnaast wil ik graag (en dit is over 2 weken al) even praten met mensen die HSP zijn. Ik betaal dan geloof ik 5 euro en minder wijs zal ik er niet van worden.
Overigens als ik zo'n test over HSP maak vul ik hem "serieus" in zullen we maar zeggen. Bij twijfel zeg ik dus nee. Er zijn dan heel veel antwoorden waar ik zeker van ben dat ik dat dan ook voel en de totaalscore is dan dus nog behoorlijk hoog.
Ik zal, als ik tijd heb morgen de vragen even posten met de antwoorden die ik erbij heb gegeven om wat meer duidelijkheid te scheppen. Ik denk namelijk, dat iemand die geen HSP heeft een score zal hebben die veel lager uitvalt dan die van mij. Ik neem aan, voor degene die het boek van Elaine Aron gelezen hebben en die de test ook hebben gemaakt dat de test die in dat boek staat geen "bullshit" is. Overigens wil ik dan wel eens weten hoe de mensen die hier reageren en die HSP zijn daar uiteindelijk achter gekomen zijn. M.a.w. hoe weten jullie dat? Is zo'n test dan echt bullshit of juist niet.
Het klopt overigens wel dat ik moeite heb met het stellen van bepaalde grenzen. Dat heb ik eigenlijk altijd al gehad om heel eerlijk te zijn. Maarja, de vraag is dan wat je eraan doet. Je geeft wel het probleem aan, maar ook weer niet echt de oplossing.
Ik krop voor mijn gevoel niet echt heel veel dingen op. Het is niet vaak zo dat ik een hele week met iets rondloop. Ik probeer alles op een goede manier te filteren en voor mijn gevoel leef ik juist erg in het "nu" waardoor ik ook dingen afhandel in het hier en nu. Ik denk dat het een soort oer-iets is.
En wat iemand zegt van een kort lontje..hmm..daar kan ik mij ook wel in vinden..
Ik ga toch even reageren. Dat van het korte lontje kan idd wel kloppen, maar ik denk dat dit wat dieper geworteld zit. Zodra ik dus boos begin te worden is het kwaad eigenlijk al geschied. Binnen 1 minuut laait de discussie dan op en sta ik al buiten mijzelf. De 5 minuten die erna volgen zit ik er middenin en voel ik mijzelf nog en eens niet meer. Alles lijkt dan op een soort automatische piloot te gaan. Wat jij zegt van het "even terugtrekken" gaat dus helemaal niet op. Daar is het vanaf het begin al te laat voor. Het komt eigenlijk als een donderslag bij heldere hemel.quote:Op woensdag 22 mei 2013 23:41 schreef Miss.X het volgende:
[..]
Een kort lontje + niet zo snel logisch nadenken...kunnen echt wel enorme escalaties veroorzaken. Doe gewoon wat aan je korte lontje en probeer in het vervolg even tot 100 te tellen, trek je desnoods terug in je kamer om even na te denken over de kwestie en ga daarna weer in gesprek. Blijkbaar hebben jouw hersenen even de tijd nodig om de informatie logisch te verwerken. Zelf inzicht is belangrijk en ik denk dat jij met je HSP-diagnose volkomen op het verkeerde spoor zit.
En verder deed het me gewoon denken aan een hele goede bekende. Die vult ook veel te snel alles voor zichzelf in voordat iemand zijn verhaal goed en wel heeft kunnen afronden, dus ik weet echt wel waar ik het over heb. Overigens hebben veel mannen dit probleem (agressie problemen), ze hebben natuurlijk veel testosteron in zich...en dat uit zich vaak op bepaalde manieren. Dat centrum wilt waarschijnlijk gewoon geld aan je verdienen door te zeggen dat je HSP hebt.
Neeh, daarom, ik wil even dat gesprek afwachten.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 15:39 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Het één hoeft het ander toch ook niet uit te sluiten?
Misschien ben je wel vrij gevoelig en heb je tevens een kort lontje ofzo. Mensen schijnen zelden in één beeld te passen.
Joh, doe geen moeite.. Volgens deze psychologe van de koude grond haar diagnose ben je dom en van nature agressief omdat je lichaam testosteron aanmaakt en de oplossing is je maar even gaan tellen, ofzo.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 15:47 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Ik ga toch even reageren. Dat van het korte lontje kan idd wel kloppen, maar ik denk dat dit wat dieper geworteld zit. Zodra ik dus boos begin te worden is het kwaad eigenlijk al geschied. Binnen 1 minuut laait de discussie dan op en sta ik al buiten mijzelf. De 5 minuten die erna volgen zit ik er middenin en voel ik mijzelf nog en eens niet meer. Alles lijkt dan op een soort automatische piloot te gaan. Wat jij zegt van het "even terugtrekken" gaat dus helemaal niet op. Daar is het vanaf het begin al te laat voor. Het komt eigenlijk als een donderslag bij heldere hemel.
Dat je dit trouwens verbind aan domheid of laten we zeggen niet intelligent dat verbaast mij een beetje. Ik studeer deeltijd (HBO), werk 32 uur, reis 12 uur per week en noem maar op. Tot het huishouden daar aantoe voel ik mijzelf echt niet dom. Sorry dat ik het zeg, maar dan vind ik eerder jouw reactie heel erg dom.
Ik ben vanwege de problematiek vorig jaar na een psychologisch onderzoek gediagnosticeerd als borderliner..later kwamen ze er zelf mee dat ze een "foutje hadden gemaakt"..foutje bedankt..
Ik ben, denk ik (maar dat vul ik dan even lekker in) door meer shit dan jou gekropen met een psychose die ik op mijn 20ste had en er weer uitgekomen..dus ik weet niet? Moet je daarvoor slim zijn of juist heel erg dom om dat voor elkaar te krijgen? Of ga jij bij deze toegeven dat je het toch niet allemaal even helder ziet?
Dat is een goeie.. Maar hoe zou het in je voordeel kunnen werken, dan?quote:Op vrijdag 24 mei 2013 15:57 schreef Natalie het volgende:
Waarom zien sommige mensen HSP überhaupt als kwaal?
HSP is - in mijn ogen - een eigenschap. Iets wat je hebt, en waarmee je moet leren leven. Door het te zien als kwaal, zie je het als negatief en zit je dus voornamelijk te vechten tegen iets in jezelf. Lijkt me niet prettig: vechten tegen jezelf.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 15:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat is een goeie.. Maar hoe zou het in je voordeel kunnen werken, dan?
hmm.. als je er een praktische toepassing voor vindt, is dat mooi..quote:Op vrijdag 24 mei 2013 16:02 schreef Natalie het volgende:
[..]
HSP is - in mijn ogen - een eigenschap. Iets wat je hebt, en waarmee je moet leren leven. Door het te zien als kwaal, zie je het als negatief en zit je dus voornamelijk te vechten tegen iets in jezelf. Lijkt me niet prettig: vechten tegen jezelf.
Gevoeliger zijn kan je artistieker maken, doordat je emoties beter herkent en/of begrijpt. Je kunt het positief draaien door ipv er tegen te vechten, te accepteren dat je bent wie je bent en er je voordeel mee doen door het toe te laten, door het te gebruiken. De manier waarop je dat doet, da's voor iedereen anders
Ieder mens is toch anders, en doet zo'n voordeel met z'n eigenschappen en talenten?quote:Op vrijdag 24 mei 2013 16:04 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
hmm.. als je er een praktische toepassing voor vindt, is dat mooi..
Welkom terug! En hokjes kunnen best nuttig zijn hoor.. Hier heb je toch ook verschillende subfora? Anders kun je toch ook geen diagnose stellen, als je niet catagoriseert? Ik snap niet zo goed wat mensen er tegen hebben..quote:
Niettemin is het een methode om een ogenschijnlijk complex probleem in stukjes te breken en stuk voor stuk af te werken.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 20:58 schreef Natalie het volgende:
Probleem met hokjes-denken is dat je mensen in een bepaalde hoek drukt. Dat hoeft op zich niet negatief te zijn, maar in dit geval heeft het hokje een bepaalde, vaak negatieve, reputatie. Je bent geen individu meer, maar 'zo eentje'
Hokjes zijn niet meteen een complex probleem.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 21:09 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Niettemin is het een methode om een ogenschijnlijk complex probleem in stukjes te breken en stuk voor stuk af te werken.
Idd...quote:Op vrijdag 24 mei 2013 20:58 schreef Natalie het volgende:
Probleem met hokjes-denken is dat je mensen in een bepaalde hoek drukt. Dat hoeft op zich niet negatief te zijn, maar in dit geval heeft het hokje een bepaalde, vaak negatieve, reputatie. Je bent geen individu meer, maar 'zo eentje'
Hooggevoeligheid heeft sowieso een negatieve bijklank. Zie ze associatie met kwaal in dit topic. Daarbuiten worden gevoelige, en vooral hooggevoelige, mensen gezien als emo's, huilerds, daar-kan-je-niets-tegen-zeggen-want-dan-is-het-teveel. In het hokje 'HSP' gezet worden, betekent dus niet veel goeds, in dit geval.
Ben het wel met 'r eens dat hokjes-denkenis.
Maar je komt er niet echt onderuit. En daarnaast: hokjes worden gemaakt door onszelf, omdat we idd mensen in een bepaalde categorie willen plaatsen zodat het voor ons duidelijk is waar iemand 'hoort'. Soms is dat jammer, je kunt beter naar de persoon op zich kijken. En niet naar 'die HSP-er' of 'die autist'.
Ik bedoel dat het ook een oplosmethode kan zijn om een complex probleem op te lossen. In prince2 gebruiken ze deze methode om een project in verschillende delen op te splitsen die afzonderlijk goed te managen zijn. En complexe problemen doen zich ook vaak op het spirituele vlak voor. Die zijn moeilijk oplosbaar omdat ze vaak deel uitmaken van een groter en complex geheel. Kan je nu de verschillende delen isoleren, dan zijn ze makkelijker te behappen en stuk voor stuk op te lossen.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 21:37 schreef Natalie het volgende:
[..]
Hokjes zijn niet meteen een complex probleem.
Da's het nu juist.
Dus waarom moet je het 'in stukjes breken en stuk voor stuk afwerken'?
Of ik begrijp je niet. Dus leg me eens uit wat je nu precies bedoelt voordat ik een heel epos type terwijl ik je verkeerd begrijp.
Daar zit ook een deel van het probleem in.. Zeker psychische problemen diagnosticeren blijft lastig omdat er weinig tot niks tastbaars is.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 01:16 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik bedoel dat het ook een oplosmethode kan zijn om een complex probleem op te lossen. In prince2 gebruiken ze deze methode om een project in verschillende delen op te splitsen die afzonderlijk goed te managen zijn. En complexe problemen doen zich ook vaak op het spirituele vlak voor. Die zijn moeilijk oplosbaar omdat ze vaak deel uitmaken van een groter en complex geheel. Kan je nu de verschillende delen isoleren, dan zijn ze makkelijker te behappen en stuk voor stuk op te lossen.
Ik heb gemerkt dat veel 'gerelateerde' problemen ontstaan door een probleem. Los je het originele probleem op, dan verdwijnt de rest vanzelf.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 08:47 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Daar zit ook een deel van het probleem in.. Zeker psychische problemen diagnosticeren blijft lastig omdat er weinig tot niks tastbaars is.
Als iemand een complex van problemen heeft en je ontleedt dat tot deelproblemen die onderling ook een wisselwerking hebben, dan kom je als de problemen apart gaat behandelen tot de conclusie dat sommige problemen niet bestaan op zichzelf.
Dus wat is dan beter? Een holistische benadering of een analytische? Ik heb geen idee.
Yup, sorry schat.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 13:02 schreef Natalie het volgende:
Dus HSP is nu een kwaal én een complex psychisch probleem?
Nu begrijp ik er helemaal niets meer vanquote:Op zaterdag 25 mei 2013 08:47 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Daar zit ook een deel van het probleem in.. Zeker psychische problemen diagnosticeren blijft lastig omdat er weinig tot niks tastbaars is.
Als iemand een complex van problemen heeft en je ontleedt dat tot deelproblemen die onderling ook een wisselwerking hebben, dan kom je als de problemen apart gaat behandelen tot de conclusie dat sommige problemen niet bestaan op zichzelf.
Dus wat is dan beter? Een holistische benadering of een analytische? Ik heb geen idee.
Het was ook wel een beetje complexquote:Op zaterdag 25 mei 2013 14:02 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nu begrijp ik er helemaal niets meer van
Ontleed het tot deelproblemen!quote:Op zondag 26 mei 2013 08:46 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Het was ook wel een beetje complex
Die testjes zijn onzin. Die zou ik sowieso maar meteen overslaan. (als je wil kun je dezelfde online vinden, en volgens die test is iedereen HSP)quote:Op zaterdag 25 mei 2013 20:38 schreef Summers het volgende:
Ik heb thuis ook een boek van Elaine , "hoog sensitieve personen " had ik ooit van mijn zusje gehad maar nooit echt gelezen , misschien zit er ook wel een testje in.
Waarom , is toch leuk uit nieuwsgierigheid en herkenning is altijd prettig voor iedereen .quote:Op zondag 26 mei 2013 11:59 schreef Natalie het volgende:
[..]
Die testjes zijn onzin. Die zou ik sowieso maar meteen overslaan. (als je wil kun je dezelfde online vinden, en volgens die test is iedereen HSP)
Elaine Aron's boek is oké, maar nogal... sja, weet je op een gegeven moment begint ze over het geloof te praten. Daar ben ik maar gestopt.
Met je eens , je kan alleen zelf weten wat je voelt en hoeveel en waar je jezelf in herkent .quote:Op zondag 9 juni 2013 18:27 schreef godzillo het volgende:
Zeg, hoe willen jullie HSP diagnosticeren dan? HSP kun je alleen maar als zelf-diagnose stellen. Dus een testje hier en daar zal voor jezelf goed informatie kunnen zijn. Tenminste, ik las dat HSP niet officieel als diagnose hoeft worden gesteld, je kunt hier zelf over oordelen....(weet niet hoe de ontwikkeling er nu voorstaat.)
Ik heb ook HSP. Ik ben heel gevoelig, alles komt harder binnen. Geluiden,geurtjes,licht (kan slecht tegen licht),alle prikkels zijn heftiger, als ik een pijntje ervaar is die 10x zo intens, en HSP verder....qua emotionele belevenis...Kan ik heel goed mensen aanvoelen, maak ik mij zorgen wat een ander ervaart (voel hun emoties) dat is dan weer meer The Empath. En verder, je reageert heftiger op dingen omdat je emoties 100 x heftiger zijn. Verdrietig meteen een Titanic, je verzuipt en je emoties zijn overweldigend, boosheid blijft langer aanhouden, blijdschap is haast euforisch en seks is een feest (haha) en verder, je raakt ontroerd door liedjes/teksten, terwijl sommige mensen er neutraal haast lomp naar luisteren terwijl ik er door in een soort andere dimensie word gevoerd. hierdoor kan ik me ook slecht focussen op winkelen, als er muziek draait. ik raak dan helemaal in het liedje....En verder impacten, in je leven....Je reageert er soms intens heftig op, waardoor er escalatie kan ontstaan en je blijft hangen in de emotie..
Verder nog veel meer dingen.
Waarom kan een ander aan die beschrijving dan geen conclusie verbinden?quote:Op zondag 9 juni 2013 18:27 schreef godzillo het volgende:
Zeg, hoe willen jullie HSP diagnosticeren dan? HSP kun je alleen maar als zelf-diagnose stellen. Dus een testje hier en daar zal voor jezelf goed informatie kunnen zijn. Tenminste, ik las dat HSP niet officieel als diagnose hoeft worden gesteld, je kunt hier zelf over oordelen....(weet niet hoe de ontwikkeling er nu voorstaat.)
Ik heb ook HSP. Ik ben heel gevoelig, alles komt harder binnen. Geluiden,geurtjes,licht (kan slecht tegen licht),alle prikkels zijn heftiger, als ik een pijntje ervaar is die 10x zo intens, en HSP verder....qua emotionele belevenis...Kan ik heel goed mensen aanvoelen, maak ik mij zorgen wat een ander ervaart (voel hun emoties) dat is dan weer meer The Empath. En verder, je reageert heftiger op dingen omdat je emoties 100 x heftiger zijn. Verdrietig meteen een Titanic, je verzuipt en je emoties zijn overweldigend, boosheid blijft langer aanhouden, blijdschap is haast euforisch en seks is een feest (haha) en verder, je raakt ontroerd door liedjes/teksten, terwijl sommige mensen er neutraal haast lomp naar luisteren terwijl ik er door in een soort andere dimensie word gevoerd. hierdoor kan ik me ook slecht focussen op winkelen, als er muziek draait. ik raak dan helemaal in het liedje....En verder impacten, in je leven....Je reageert er soms intens heftig op, waardoor er escalatie kan ontstaan en je blijft hangen in de emotie..
Klopt wel, maar je moet jezelf niet in een slachtoffer rol plaatsen wat betreft boosheid bijvoorbeeld, je kan zelf bepalen hoe je je voelt.quote:Op zondag 9 juni 2013 18:27 schreef godzillo het volgende:
Niet als je er nog niet bewust van bent geworden en daardoor nog niet weet hoe je er mee om zou kunnen gaan.quote:Op maandag 10 juni 2013 14:39 schreef Fusions het volgende:
[..]
Klopt wel, maar je moet jezelf niet in een slachtoffer rol plaatsen wat betreft boosheid bijvoorbeeld, je kan zelf bepalen hoe je je voelt.
Dus een HSP'er is alleen een HSP'er als ie dat zelf vindt?quote:Op maandag 10 juni 2013 11:55 schreef Summers het volgende:
[..]
Met je eens , je kan alleen zelf weten wat je voelt en hoeveel en waar je jezelf in herkent .
Waar ben je je nog niet bewust van? Van je boosheid?quote:Op maandag 10 juni 2013 14:40 schreef Spellmeista het volgende:
Niet als je er nog niet bewust van bent geworden en daardoor nog niet weet hoe je er mee om zou kunnen gaan.
'Als het uitkomt'.quote:Op maandag 10 juni 2013 20:34 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dus een HSP'er is alleen een HSP'er als ie dat zelf vindt?
Als je jezelf erin herkent , waarom niet ? Mensen die er ervaring mee hebben zullen het in anderen herkennen maar echt niemand op de wereld kan aan de buitenkant zien wat een ander ziet , voelt of ervaart .quote:Op maandag 10 juni 2013 20:34 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dus een HSP'er is alleen een HSP'er als ie dat zelf vindt?
Het klinkt misschien heel "raar", maar als je een "probleem" hebt waar je mee om wilt leren gaan moet je je eerst bewust worden van het "probleem" en bereid zijn om er iets aan te gaan doen.quote:Op maandag 10 juni 2013 21:58 schreef Natalie het volgende:
[..]
Waar ben je je nog niet bewust van? Van je boosheid?
Maar daarom kunnen de meeste mensen praten..quote:Op maandag 10 juni 2013 22:38 schreef Summers het volgende:
[..]
Als je jezelf erin herkent , waarom niet ? Mensen die er ervaring mee hebben zullen het in anderen herkennen maar echt niemand op de wereld kan aan de buitenkant zien wat een ander ziet , voelt of ervaart .
Ok om het aan te gevenquote:Op dinsdag 11 juni 2013 09:17 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Maar daarom kunnen de meeste mensen praten..
Om vast te stellen dat iemand gevoeliger is dan gemiddeld, of intelligenter, of voor mijn part een geestesziekte heeft, zal iemand de symptomen of de karakteristieken moeten beschrijven. Aan de hand daarvan kun je conclusies trekken.quote:
Ja ok en gedrag is wel te zien maar ik denk niet dat iedereen dat vast laat stellen door een ander maar zelf conclusies trekt adhv herkenning .quote:Op dinsdag 11 juni 2013 09:24 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Om vast te stellen dat iemand gevoeliger is dan gemiddeld, of intelligenter, of voor mijn part een geestesziekte heeft, zal iemand de symptomen of de karakteristieken moeten beschrijven. Aan de hand daarvan kun je conclusies trekken.
En anders kun je als buitenstaander nog altijd iemands gedrag vaststellen. Als iemand erg gevoelig is, zal dat ongetwijfeld blijken.
Aan de hand daarvan en een of meedere gesprekken is een diagnose wel te stellen dus, dunkt me. (Voor zover van toepassing natuurlijk. HSP is geen ziekte, meen ik.)quote:Op dinsdag 11 juni 2013 09:52 schreef Summers het volgende:
[..]
Ja ok en gedrag is wel te zien maar ik denk niet dat iedereen dat vast laat stellen door een ander maar zelf conclusies trekt adhv herkenning .
Dat klinkt niet raar, hoorquote:Op dinsdag 11 juni 2013 08:01 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Het klinkt misschien heel "raar", maar als je een "probleem" hebt waar je mee om wilt leren gaan moet je je eerst bewust worden van het "probleem" en bereid zijn om er iets aan te gaan doen.
Ik wist eerst wel dat het boos worden een probleem was hoor, maar het kwartje moest eigenlijk even vallen hoe ik dit precies aan kon pakken.
Het gaat nu al 4 weken goed. Ik krijg namelijk een seintje in mijn hersenen voordat ik boos wordt dat ik er bewust niet op moet inhaken (en dat doe ik dus ook niet). Daardoor "vliegt" de bui als het ware over.
Neuh, een tandje (of tandwielquote:Op dinsdag 11 juni 2013 11:49 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Aan de hand daarvan en een of meedere gesprekken is een diagnose wel te stellen dus, dunkt me. (Voor zover van toepassing natuurlijk. HSP is geen ziekte, meen ik.)
Eens met jou, Fusions.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 12:11 schreef Fusions het volgende:
Fuck die hokjes, er is niks mis met iemand, iedereen is gewoon anders, de een gevoeliger etc.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |