Of wij jouw huiswerk willen maken??quote:Op woensdag 15 mei 2013 12:33 schreef filokit het volgende:
Voor mijn filosofische betoog heb ik de volgende stelling aangenomen;
Al het menselijk handelen komt primair voor uit eigenbelang.
Nu zoek ik eigenlijk filosofische onderbouwingen (Voltaire, Rousseau, Karl Marx etc.) Om deze stelling kracht bij te zetten of juist te ontkrachten.
Ben benieuwd!
ik ook, maar dan zonder dat ik er zelf wat bij te winnen zou hebben, maar geheel in de hoop dat jij alle antwoorden krijgt die je voor jezelf (of voor je opleiding) hoopt te krijgenquote:
Inderdaad.quote:Op woensdag 15 mei 2013 12:35 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Of wij jouw huiswerk willen maken??
Hier zien we al een definitie probleem. Als eigenbelang betekent dat de handeling berust op je eigen motief, dan berust iedere handeling per definitie op eigenbelang. Dat kan dus geen goede definitie zijn.quote:Op woensdag 15 mei 2013 12:54 schreef TomasR het volgende:
Iedereen heeft maar een leven die in principe als ultiem waardevol voor degene zou ogen zijn, dit is een verklaring die bij elke actie van welke mens dan ook toe te passen is. Een extreem geval zou zijn iemand die zichzelf op een granaat werpt om het leven te redden van zijn vriend, dit is te verklaren door te zeggen dat als hij dit niet had gedaan hij het zichzelf zo erg kwalijk zou nemen dat hij een ander dood heeft laten gaan dat dat niet opweegt tegen een vroegtijdig einde.
Het is onmogelijk te handelen vanuit iets anders dan eigenbelang omdat je niks anders hebt dan het eigen, je hebt geen controle, bezit of kennis van een ander zijn eigen.
quote:
Zo! of egoïsme = eigenbelang gesproken.quote:Op woensdag 15 mei 2013 22:12 schreef Molurus het volgende:
Er is alleen het belang van de genen. Of ze van jou zijn of dat het dezelfde genen in een ander zijn is niet relevant.
Nog een keer, maar dan in Nederlands?quote:Op donderdag 16 mei 2013 10:31 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Zo! of egoïsme = eigenbelang gesproken.
Waarom is het geen goede definitie? omdat hij niet gewild is?quote:Op woensdag 15 mei 2013 20:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Hier zien we al een definitie probleem. Als eigenbelang betekent dat de handeling berust op je eigen motief, dan berust iedere handeling per definitie op eigenbelang. Dat kan dus geen goede definitie zijn.
Hoe verklaar je in dat geval het geval waar iemand zichzelf opoffert voor een goede vriend oid, geen sprake van genen en geen sprake van begeerte om te leven.quote:Op donderdag 16 mei 2013 00:56 schreef the-eye het volgende:
In een natuurstaat handelen mensen als machines, waarbij zij gedreven worden door aversie om te sterven en begeerte om te leven.
Het begrip 'eigenbelang' verliest zijn zin als het op alle motieven van toepassing is. Het heeft altijd geduid op een belangrijk onderscheid tussen motieven. Dat onderscheid gaat zo verloren.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 17:13 schreef TomasR het volgende:
[..]
Waarom is het geen goede definitie? omdat hij niet gewild is?
als deze definitie fout is, wat is er dan fout aan en waarom, dat het betekent dat elke handeling uit eigenbelang is dat is juist het punt hier, elke handeling is per definitie (omdat ik wel deze definitie aanhoud) wel uit eigenbelang. Een handeling uit belang van een ander is in mijn ogen niet mogelijk vanuit een rationeel autonoom wezen (als het je wat zegt is het pour-soi een betere aanduiding - zie Sartre).
Het punt is hier juist dat met deze definitie van handeling uit eigenbelang het psychologisch egoïsme juist is.
Ik snap dat je het hier mee oneens bent maar opper een definitie van eigenbelang die heir niet in past en hier zal ik met alle liefde wat op aanmerken
Onzin dat het zijn waarde verliest, als we de wereld definiëren als overal en alles dan is dit toch nog geen leeg begrip?quote:Op vrijdag 17 mei 2013 17:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het begrip 'eigenbelang' verliest zijn zin als het op alle motieven van toepassing is. Het heeft altijd geduid op een belangrijk onderscheid tussen motieven. Dat onderscheid gaat zo verloren.
Iemand die een ander afperst voor gewin, doet dat vanuit zijn motief.
Iemand die een ander helpt met verhuizen, doet dat vanuit zijn motief.
Toch zien mensen groot verschil in deze twee vormen van gedrag. Dat verdient een begrip om het te kunnen onderscheiden.
Een kwalificatie, die altijd en overal gelijkelijk op van toepassing is, is overbodig.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 16:24 schreef TomasR het volgende:
[..]
Onzin dat het zijn waarde verliest, als we de wereld definiëren als overal en alles dan is dit toch nog geen leeg begrip?
Mensen bedoelde vroeger met 'eigenbelang' dat je er zelf voordeel bij hebt (itt in het voordeel van iemand anders, of het voordeel van iedereen). Waarbij dit voordeel iets concreets was. Allemaal heel duidelijk dus.quote:Mensen zien er inderdaad verschil in maar om dit onderscheid in het begrip eigenbelang te zetten omdat dit beter zou lijken oid is onzin en moet niet gebeuren omdat eigenbelang zo zijn werkelijke definitie verliest, handelen uit eigenbelang in ieder geval.
Ik snap wat je wil zeggen maar ik vraag me af of het waar is.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 20:12 schreef deelnemer het volgende:
Kortom, het is ideologisch / demagogisch gelul.
Het is lastig om objectief in termen van motieven te spreken, en dit wordt eindeloos gemanipuleerd. Cruciaal is echter of je iemand benadeeld of bevoordeeld. Dat is waar het begrip 'eigenbelang' oorspronkelijk voor stond, als de belangen van jezelf en anderen niet altijd hand in hand gaan (ongeacht wat je motief daarvoor is).quote:Op zaterdag 18 mei 2013 20:53 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik snap wat je wil zeggen maar ik vraag me af of het waar is.
In mijn optiek zijn inderdaad alle handelingen terug te voeren tot bevrediging van het ego waarmee het dus in de categorie eigenbelang valt. Het pure feit alleen al dat het hier handelen in het belang van het ego betreft refereert aan het individuele voordeel maar los van dat gaat het handelen in het belang van het ego regelrecht in tegen veel zo niet alle ideologien.
Mijn ideologie betreft iig het streven naar dat wat voorbij het ego ligt; maar de contradictie is dat zelfs dat streven uiteindelijk in het belang van wat ik noem "het zelf" of "de essentie" is.
Wel ben ik het met je eens dat dat het begrip eigenbelang volkomen op zou heffen dus wat dat betreft zou ik het onderscheid willen maken tussen dat wat in het belang van het ego is en dat wat daar aan voorbij gaat.
Het begrip "ijdelheid" heeft in Prediker niets met ego te maken, maar heeft de betekenis van ijdel als in "ijdele hoop".quote:Overigens heb ik je recentelijk prediker horen noemen en hij kwam al veel eerder tot dezelfde conclusie alleen hij noemde het ijdelheid.
Is het motief bepalend voor het algemeen belang en zou het kunnen dat het daarmee het eigenbelang. door het belang van de ander, in twee kanten vouwt, ik bedoel kan je het eigenbelang zien als een complementaire dualiteitsvorm.quote:Op zondag 19 mei 2013 00:54 schreef deelnemer het volgende:
Het is lastig om objectief in termen van motieven te spreken, en dit wordt eindeloos gemanipuleerd. Cruciaal is echter of je iemand benadeeld of bevoordeeld. Dat is waar het begrip 'eigenbelang' oorspronkelijk voor stond, als de belangen van jezelf en anderen niet altijd hand in hand gaan (ongeacht wat je motief daarvoor is).
Het begrip ego het betrekking op je zelfbeeld en imago. Het hangt af van je mens & wereldbeeld wat je daarmee bedoeld. In termen daarvan kan je gedrag ook worden beoordeeld. Het kan zijn dat je goede gedrag bv gericht op het bevorderen van je reputatie. Het kan zijn dat je je daarvan bewust bent en geen rol wilt laten spelen. Dan wordt het allemaal nog ingewikkelder. De vraag is of je van jezelf kunt beoordelen wat je motieven eigenlijk zijn, laat staan of een ander dat kan beoordelen wat je motieven zijn. Stel dat je daarbij het verkeerde mens & wereldbeeld gebruikt.
Je doet wat jij wilt toch?quote:Op woensdag 15 mei 2013 12:33 schreef filokit het volgende:
Voor mijn filosofische betoog heb ik de volgende stelling aangenomen;
Al het menselijk handelen komt primair voor uit eigenbelang.
Nu zoek ik eigenlijk filosofische onderbouwingen (Voltaire, Rousseau, Karl Marx etc.) Om deze stelling kracht bij te zetten of juist te ontkrachten.
Ben benieuwd!
IJdelheid in de betekenis van zinloosheid heeft wellicht nog wel meer met het bevredigen van het ego van doen dan ijdelheid als de uiterlijke pracht en praal welke jij middels bovenstaand onderscheid hebt aangegeven.quote:Op zondag 19 mei 2013 00:54 schreef deelnemer het volgende:
Het begrip "ijdelheid" heeft in Prediker niets met ego te maken, maar heeft de betekenis van ijdel als in "ijdele hoop".
ijdel = tevergeefs, zinloos
ijdelheid = tevergeefsheid, zinloosheid
Dat rust op de aanname dat deze essentie bestaat. Als je in een ziel gelooft is dat makkelijk. Maar het is heel goed mogelijk dat de essentie totaal onpersoonlijk is, zoals een recycling op atomaire schaal (maar dan nog minder concreet).quote:Op zondag 19 mei 2013 11:55 schreef Jappie het volgende:
[..]
IJdelheid in de betekenis van zinloosheid heeft wellicht nog wel meer met het bevredigen van het ego van doen dan ijdelheid als de uiterlijke pracht en praal welke jij middels bovenstaand onderscheid hebt aangegeven.
Tevergeefs en zinloos refereren aan een bepaalde positie binnen het dualiteits denken van het intellect. Het is een positie die juist alleen vanuit het ego kan worden gevoed en gestimuleerd en het is hierdoor dat je kunt stellen dat elk handelen wat uit het ego voortvloeit tevergeefs en zinloos is. Het ego is het luchtkasteel zelf. Elke handeling of activiteit zelfs het denken wat voortkomt uit het bevestigen of bevredigen van het ego is daarmee ijdel daar het in het tijdelijke gelegen is.
Vandaar ook dat ik prefereer om het onderscheid daar te leggen waar het m.i. thuishoort nl tussen datgene wat voortkomt uit het ego en datgene wat daaraan voorbij gaat. Ego an sich heeft bij mij niet de gebruikelijke negatieve lading die vaak met egoisme geassocieerd wordt. Hoe dieper je echter terecht komt in de ban van het manifesteren van dat ego des te groter is de kans dat dit door de "buitenwereld" als negatief of egoistisch bestempeld zal worden. Een veel voorkomende fout is om de wat subtielere niveau's van het ego niet als zodanig te herkennen of benoemen.
Het "ego" zoals ik het ken; begrijp en gebruik is het "niets" wat nodig is om het "iets" te ervaren. Het is het "iets" wat eeuwigheidswaarde heeft en wat de essentie of het zijn of God genoemd wordt. Je hebt de vraag of opmerking al eens in een ander topic gemaakt meen ik en dat is de vraag wat er dan nog overblijft wanneer je voorbijgaat aan het "ego". Waarmee identificeer je je dan nog? In mijn optiek is er geen voorbijgaan aan het ego anders dan accepteren dat het "ego" het voertuig is waarmee je het zijn kunt ervaren. Het ego krijgt daarmee haar oorspronkelijke plaats terug. De illusie van de afscheiding om de essentie of het werkelijke te kunnen ervaren.
Agreequote:Op zondag 19 mei 2013 13:11 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat rust op de aanname dat deze essentie bestaat. Als je in een ziel gelooft is dat makkelijk. Maar het is heel goed mogelijk dat de essentie totaal onpersoonlijk is, zoals een recycling op atomaire schaal (maar dan nog minder concreet).
Waar Prediker volgens mij op stuk loopt is het innerlijke gevoelde verlangen van zingeving als resultaat terug te kunnen zien in het intellectueel begrijpen of als manifestatie in het fysieke. Dat zijn bewustzijn voor hem zichtbaar wordt overgedragen aan het fysieke als een soort van blijvend erfstuk.quote:Ik zie meer in je eerder genoemde stelling dat het pad het doel is. Want dat idee ontbreekt in Prediker, zodat alles zijn waarde ontleent aan het uiteindelijke doel (een doel die in een gesloten cirkel niet bestaat).
Ik ga mijzelf even een paar dagen een spoedcursus taoïsme doseren zodat ik een iets beter inzicht krijg of hetgeen het taoïsme leert in overeenstemming is met wat ik denk of geloof; of anders leer waar de verschillen zitten.quote:Taoisten wijzen erop dat het pad grotendeels berust een onbewuste werking. Het ego is dan een bewuste voorstelling van zaken die de lading niet dekt.
Een zelfbeeld
- onvoldoende bewust, dat de bewuste voorstelling van zaken de lading niet dekt
- teveel doelgericht, zonder daarvan de betrekkelijkheid in te zien
- geen gevoel voor de bredere samenhang der dingen
is volgens mij het ego probleem.
Dat kan leiden tot arrogantie, verwaandheid en het opofferen van mensen en hun kwaliteit van leven aan holle doelstellingen.
Prediker is een bijbel boek dat eigenlijk niet in de bijbel past. In de Bijbel wordt het wereldbeeld uitgelegd in genesis, met name in genesis 1 & 2. De rest van het oude testament gaat daarvan uit. Prediker geeft echter een alternatief wereldbeeld.quote:Op zondag 19 mei 2013 14:16 schreef Jappie het volgende:
Waar Prediker volgens mij op stuk loopt is het innerlijke gevoelde verlangen van zingeving als resultaat terug te kunnen zien in het intellectueel begrijpen of als manifestatie in het fysieke. Dat zijn bewustzijn voor hem zichtbaar wordt overgedragen aan het fysieke als een soort van blijvend erfstuk.
Hij ziet geen kans om te kunnen bepalen of zijn daadwerkelijke fysieke erfgoed in handen komt van een even bewuste erfgenaam. Prediker is daarmee een uitstekend schrijven welke duidelijk maakt dat niets van blijvende waarde in het "wereldse" (bij gebrek aan betere naamgeving) overgedragen kan worden. Tegelijkertijd is die constatering een onjuiste daar het juist het op schrift stellen van het bewustzijn hiervan is welke overgedragen wordt. Zijn opgeschreven bewustzijn bespaart mij dus de moeite om deze zoektocht in het wereldse te ondernemen. Iets wat ik overigens ook terugvind in een iets andere vorm in het ontstaan van het Boedhisme
Tevens luidt zijn conclusie dat je dus maar beter kunt genieten van de zegeningen die je hebt zonder je er verder al te veel zorgen over te maken. Hij plaatst deze zegeningen echter als afkomstig van God buiten jezelf....althans zo lijkt hij het toch op te schrijven. Hij loopt daarmee in de wat subtielere valkuilen van het ego. Eerstens door rijkdom als zegening te beschouwen maar tevens door zichzelf (het voertuig) te zien als afgescheiden autonoom wezen waardoor het Goddelijke dus wel buiten hem zelf moet liggen.
Je wil iets voor de ander doen, dat geeft jou een goed gevoel. Zou je ook nog helpen als je er zelf diep ongelukkig van zou worden? Misschien wel, omdat je last zou krijgen van je geweten als je niet helpt. Maar dan is dat ook weer eigenbelang.quote:Op zondag 26 mei 2013 20:08 schreef godzillo het volgende:
interessante stelling. TS ik kan je niet helpen denk ik, omdat ik niet zo artistiek ben als al deze mensen die al gereageerd hebben. Snap niet veel van Filosofie, ben aan het leren. Begin op FOK forum met lezen. Misschien dat zelfs mijn post helemaal nergens op slaat, dan laat het me weten...Ik ben niet zo slim. Maar goed, hieronder mijn antwoord:
Maar ik heb wel iets aparts;
Ik handel vaak niet uit eigen belang, omdat ik juist aan anderen WIL denken, ik help mensen hun leven te verbeteren en help hun dromen te vinden, dan doe je dat toch allemaal voor iemand anders, en niet voor jezelf?
Oh en ik geef meer aan anderen dan aan mezelf, ook omdat ik mezelf niet veel waard vind, en ik vind het stom om mezelf mooi te vinden, omdat ik niet ego wil zijn. (Alhoewel ik het wel meer moet proberen = zelfvertrouwen).
En wat is Vrijwilligers werk dan? Als je dat doet puur voor de mensen, je verdient dus geen geld = geen eigen belang ,je doet het voor de mensen daar...Gratis en voor niets..
Natuurlijk een klein beetje eigen belang omdat je 'iets te doen hebt' maar je doet het meer voor een ander.
Ik denk dat eigen belang niet continu aanwezig is. Natuurlijk heb je maar 1 leven, en dat ben jezelf, en daar werk je het hardst voor, maar je hebt continu met mensen te maken, je geeft ook liefde, je geeft werk voor een bedrijf, en je geeft nog veel meer.
Eigen belang bestaat, maar ook een anders belang vanuit jouw eigen iniatief.
Niet zozeer filosofisch(op zich zijn sociale wetenschappen niet ver verwijderd van filosofie, maargoed) maar lees je eens in op het gebied van het wederkerigheidsprincipe en het vermeende bestaan van pure altruïsme. Beide komen in sociale psychologie voldoende aan bod en kennen meestal hun herkomst vanuit filosofische of humanistische bewegingen.quote:Op woensdag 15 mei 2013 12:33 schreef filokit het volgende:
Voor mijn filosofische betoog heb ik de volgende stelling aangenomen;
Al het menselijk handelen komt primair voor uit eigenbelang.
Nu zoek ik eigenlijk filosofische onderbouwingen (Voltaire, Rousseau, Karl Marx etc.) Om deze stelling kracht bij te zetten of juist te ontkrachten.
Ben benieuwd!
Dat is misschien niet het beste idee, aangezien je door het hoge gehalte aan atheïsten, sociaal contractdenkers en cosmopoliete relativisten nogal een verkleurd beeld van de filosofie in het algemeen kunt krijgen.quote:Op zondag 26 mei 2013 20:08 schreef godzillo het volgende:
interessante stelling. TS ik kan je niet helpen denk ik, omdat ik niet zo artistiek ben als al deze mensen die al gereageerd hebben. Snap niet veel van Filosofie, ben aan het leren. Begin op FOK forum met lezen.
dank voor dit antwoord. Ik zat er ook al over te puzzelen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 10:48 schreef Knevelt het volgende:
Thomas Hobbes is de belangrijkste vertegenwoordiger van het psychologisch egoïsme. Hume ontkracht het. De beste weerlegging komt van Macintyre.
de watte?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 10:51 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Dat is misschien niet het beste idee, aangezien je door het hoge gehalte aan atheïsten, sociaal contractdenkers en cosmopoliete relativisten nogal een verkleurd beeld van de filosofie in het algemeen kunt krijgen.Een goede start is De Staat van Plato met een uitgebreide inleiding.
Zelf een beetje nadenken misschien?quote:Op woensdag 15 mei 2013 12:33 schreef filokit het volgende:
Voor mijn filosofische betoog heb ik de volgende stelling aangenomen;
Al het menselijk handelen komt primair voor uit eigenbelang.
Nu zoek ik eigenlijk filosofische onderbouwingen (Voltaire, Rousseau, Karl Marx etc.) Om deze stelling kracht bij te zetten of juist te ontkrachten.
Ben benieuwd!
De Staat is een geschrift van een Griekse filosoof genaamd Plato. Van al heeeel lang geleden.quote:
dus eigenbelang heeft niet altijd met egoïsme te makenquote:Op zondag 2 juni 2013 01:07 schreef Kees22 het volgende:
Ik ben tot de conclusie gekomen, dat je moet handelen uit welbegrepen eigenbelang.
Maar ja, dat welbegrepen is een lastig probleem.
Meestal lukt dat begrijpen niet zo goed en handelen mensen uit een verkeerd verondersteld eigenbelang. Of ze begrijpen zichzelf niet zo goed en denken uit altruïstische motieven te handelen.
Voor de goede orde: welbegrepen eigenbelang is zelden egoïstisch.
JIJ wil aan anderen denken en iets voor een ander betekenen.. JIJ... Primair doe je het voor jezelf (omdat JIJ diegene bent die het op die manier wilt doen), secundair doe je het voor een ander..quote:Op zondag 26 mei 2013 20:08 schreef godzillo het volgende:
Maar ik heb wel iets aparts;
Ik handel vaak niet uit eigen belang, omdat ik juist aan anderen WIL denken, ik help mensen hun leven te verbeteren en help hun dromen te vinden, dan doe je dat toch allemaal voor iemand anders, en niet voor jezelf?
Oh en ik geef meer aan anderen dan aan mezelf, ook omdat ik mezelf niet veel waard vind, en ik vind het stom om mezelf mooi te vinden, omdat ik niet ego wil zijn. (Alhoewel ik het wel meer moet proberen = zelfvertrouwen).
Het boek "Een nieuwe aarde" van Eckhart Tolle geeft m.i wel een goed beeld over het menselijk Ego en diens drijfverenquote:Op woensdag 15 mei 2013 12:33 schreef filokit het volgende:
Voor mijn filosofische betoog heb ik de volgende stelling aangenomen;
Al het menselijk handelen komt primair voor uit eigenbelang.
Nu zoek ik eigenlijk filosofische onderbouwingen (Voltaire, Rousseau, Karl Marx etc.) Om deze stelling kracht bij te zetten of juist te ontkrachten.
Ben benieuwd!
Welbegrepen eigenbelang is ook te beperkt.quote:Op zondag 2 juni 2013 01:07 schreef Kees22 het volgende:
Ik ben tot de conclusie gekomen, dat je moet handelen uit welbegrepen eigenbelang.
Maar ja, dat welbegrepen is een lastig probleem.
Meestal lukt dat begrijpen niet zo goed en handelen mensen uit een verkeerd verondersteld eigenbelang. Of ze begrijpen zichzelf niet zo goed en denken uit altruïstische motieven te handelen.
Voor de goede orde: welbegrepen eigenbelang is zelden egoïstisch.
Het kan heel goed in je eigenbelang zijn om een stuk brood uit je mond te sparen om een ander te voeden. Alles hangt uiteraard van een scherpe definitie af, maar dat brood zelf opeten wordt meestal als egoïstisch gezien en het aan een ander gunnen als altruïstisch.quote:Op zondag 2 juni 2013 16:15 schreef godzillo het volgende:
[..]
dus eigenbelang heeft niet altijd met egoïsme te maken
want als alles eigenbelang is, doe je in principe alles voor je zelf
interessant dit, goed topic.
Goede punten!quote:Op maandag 3 juni 2013 19:50 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Welbegrepen eigenbelang is ook te beperkt.
Er zijn genoeg mensen die de arbeidsomstandigheden in Bangladesh betreuren. Doen ze dat pas, nadat uit een lange analyse volgt dat het ook hun belangen raakt? Nee, mensen identificeren zich met de werknemers in Bangladesh en kiezen partij met de underdog (bijvoorbeeld omdat zij dat hier in Nederland ook zijn).
Mensen aan het einde van hun leven hebben weinig belang meer bij tal van kwesties. Laat het ze dan ook volledig koud? Nee, hun levenservaringen maakt dat ze toch partij kiezen in kwesties die hun niet meer aangaan.
In eerdere posten heb ik betoogd dat een evaluatie in termen van eigenbelang het beste beperkt kan worden tot concreet voordeel en nadeel. Motieven van mensen gaan veel verder, maar het begrip belang is in dat geval misleidend. Het begrip identiteit is beter van toepassing (welke zich vormt door je opvoeding, levenservaringen en cultuur).
Het leukste is dan wel, vind ik, dat er weinig moraal overblijft. Goed en slecht hangen dan af van de omstandigheden en niet meer van een of andere vaststaande regel.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:03 schreef Fusions het volgende:
Yep. Elk wezen doet altijd wat hem op het moment het gunstigste lijkt om te doen.
Als je op deze manier naar iemand kijkt kan je die gene van top tot teen lezen. Waarom zegt hij dit, waarom doet hij dit etc.
En onbewust doen we dit al.
Geen moraal inderdaad. Maar dat hoeft ook niet, want als we eenmaal puur zijn en geen angsten meer hebben voor anderen dan handelen we alleen maar uit liefde.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:05 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het leukste is dan wel, vind ik, dat er weinig moraal overblijft. Goed en slecht hangen dan af van de omstandigheden en niet meer van een of andere vaststaande regel.
Dat gaat me weer te ver. Althans: dat zie ik me de eerste paar honderd reïncarnaties nog niet bereiken.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:07 schreef Fusions het volgende:
[..]
Geen moraal inderdaad. Maar dat hoeft ook niet, want als we eenmaal puur zijn en geen angsten meer hebben voor anderen dan handelen we alleen maar uit liefde.
Geen reincarnaties. Alles bestaat nu. Je hebt wel parallelle levens naast elkaar lopen. Maar het is altijd nu, alleen van uit een ander perspectief.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:11 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat gaat me weer te ver. Althans: dat zie ik me de eerste paar honderd reïncarnaties nog niet bereiken.
Voorlopig zijn er nog mensen waar ik bang voor ben en/of een hekel aan heb en die ik dus graag op afstand houd.
En dan zijn er nog situaties die kritiek kunnen zijn, zelfs zonder dat iemand daar debet aan is.
Dat is een heel andere discussie, die overigens ook wel leuk kan zijn.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 00:16 schreef Fusions het volgende:
[..]
Geen reincarnaties. Alles bestaat nu. Je hebt wel parallelle levens naast elkaar lopen. Maar het is altijd nu, alleen van uit een ander perspectief.
Je hebt alles in je mars om die staat nu te bereiken, sterker nog, je was er al toen je geboren werd. Het is alleen wat ondergestopt door angsten van belief systems en definites die je van de maatschappij en naasten hebt meegekregen door je leven heen.
Kijk, dat is doordacht en treffend!quote:Op woensdag 15 mei 2013 22:12 schreef Molurus het volgende:
Er is alleen het belang van de genen. Of ze van jou zijn of dat het dezelfde genen in een ander zijn is niet relevant.
Je mag er rustig voor uitkomen dat je dit topic alleen uit eigen belang hebt geopend.quote:Op woensdag 15 mei 2013 14:25 schreef filokit het volgende:
Hee allemaal,
Ik wil echt niet dat jullie mijn huiswerk voor mij doen, ik schrijf een oefenbetoog voor mijn minor filosofie. Ik vind het gewoon heel erg moeilijk. Ik wil graag het nieuws erin betrekken, ik denk dat dat ook wel een goede aanvulling is, maar ik begrijp niet helemaal hoe democratie (in het filmpje ?), hoe ik dat aan kan laten sluiten bij een betoog over eigenbelang ? Ik doe nu voor het eerst filosofie en ik doe echt mijn best om het allemaal beter te begrijpen.
Je hoeft echt niet te reageren als je bang bent dat je huiswerk voor me zit te maken, dat probeer ik namelijk echt wel zelf
Ja, dat is volgens mij reciprociteit.quote:Op woensdag 19 juni 2013 15:32 schreef Wespensteek het volgende:
Wordt men donor van hart en/of longen uit eigenbelang of geldt dat niet omdat men al dood is als men daadwerkelijk donor wordt?
Dat lijkt mij niet want er zal geen wederdienst volgen, de ontvanger mag niet eens weten wie de donor was in Nederland.quote:Op woensdag 19 juni 2013 15:36 schreef highender het volgende:
[..]
Ja, dat is volgens mij reciprociteit.
De beslissing om donor te worden lijkt me ook gedreven door het idee dat jij (of je famillie/vrienden/etc.) hier eventueel baat bij zou kunnen hebben in de toekomst. Als je jezelf niet als donor beschikbaar stelt, mag je dat dan wel van een ander verwachten?quote:Op woensdag 19 juni 2013 15:38 schreef Wespensteek het volgende:
Dat lijkt mij niet want er zal geen wederdienst volgen, de ontvanger mag niet eens weten wie de donor was in Nederland.
Waarom zou een ander geen donor willen worden? Vanzelfsprekend is het bij levende donoren een ander verhaal maar ik kan me niet voorstellen dat een donor (bij overlijden) denkt er zelf nog baat bij te hebben.quote:Op woensdag 19 juni 2013 15:49 schreef highender het volgende:
[..]
De beslissing om donor te worden lijkt me ook gedreven door het idee dat jij (of je famillie/vrienden/etc.) hier eventueel baat bij zou kunnen hebben in de toekomst. Als je jezelf niet als donor beschikbaar stelt, mag je dat dan wel van een ander verwachten?
Het zou mij niet verbazen wanneer er een verband is met de 'selfish gene', er van uitgaande dat de meeste familie achterlaten bij overlijden.quote:Op woensdag 19 juni 2013 15:55 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Waarom zou een ander geen donor willen worden? Vanzelfsprekend is het bij levende donoren een ander verhaal maar ik kan me niet voorstellen dat een donor (bij overlijden) denkt er zelf nog baat bij te hebben.
Dank.quote:
quote:
-Ja, men zegt soms, dat altruïsme uitgesteld egoïsme is ; en dat men tenslotte alles doet voor eigen goed gevoel of eigen (ziele)zaligheid ...quote:Op zondag 23 juni 2013 12:20 schreef JanMaas het volgende:
Ik denk dat alles wat een mens doet eigenbelang is, als hij een medemens helpt voel ik me goed, daarom help ik graag een mens ( of dier )
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |