Of wij jouw huiswerk willen maken??quote:Op woensdag 15 mei 2013 12:33 schreef filokit het volgende:
Voor mijn filosofische betoog heb ik de volgende stelling aangenomen;
Al het menselijk handelen komt primair voor uit eigenbelang.
Nu zoek ik eigenlijk filosofische onderbouwingen (Voltaire, Rousseau, Karl Marx etc.) Om deze stelling kracht bij te zetten of juist te ontkrachten.
Ben benieuwd!
ik ook, maar dan zonder dat ik er zelf wat bij te winnen zou hebben, maar geheel in de hoop dat jij alle antwoorden krijgt die je voor jezelf (of voor je opleiding) hoopt te krijgenquote:
Inderdaad.quote:Op woensdag 15 mei 2013 12:35 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Of wij jouw huiswerk willen maken??
Hier zien we al een definitie probleem. Als eigenbelang betekent dat de handeling berust op je eigen motief, dan berust iedere handeling per definitie op eigenbelang. Dat kan dus geen goede definitie zijn.quote:Op woensdag 15 mei 2013 12:54 schreef TomasR het volgende:
Iedereen heeft maar een leven die in principe als ultiem waardevol voor degene zou ogen zijn, dit is een verklaring die bij elke actie van welke mens dan ook toe te passen is. Een extreem geval zou zijn iemand die zichzelf op een granaat werpt om het leven te redden van zijn vriend, dit is te verklaren door te zeggen dat als hij dit niet had gedaan hij het zichzelf zo erg kwalijk zou nemen dat hij een ander dood heeft laten gaan dat dat niet opweegt tegen een vroegtijdig einde.
Het is onmogelijk te handelen vanuit iets anders dan eigenbelang omdat je niks anders hebt dan het eigen, je hebt geen controle, bezit of kennis van een ander zijn eigen.
quote:
Zo! of egoïsme = eigenbelang gesproken.quote:Op woensdag 15 mei 2013 22:12 schreef Molurus het volgende:
Er is alleen het belang van de genen. Of ze van jou zijn of dat het dezelfde genen in een ander zijn is niet relevant.
Nog een keer, maar dan in Nederlands?quote:Op donderdag 16 mei 2013 10:31 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Zo! of egoïsme = eigenbelang gesproken.
Waarom is het geen goede definitie? omdat hij niet gewild is?quote:Op woensdag 15 mei 2013 20:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Hier zien we al een definitie probleem. Als eigenbelang betekent dat de handeling berust op je eigen motief, dan berust iedere handeling per definitie op eigenbelang. Dat kan dus geen goede definitie zijn.
Hoe verklaar je in dat geval het geval waar iemand zichzelf opoffert voor een goede vriend oid, geen sprake van genen en geen sprake van begeerte om te leven.quote:Op donderdag 16 mei 2013 00:56 schreef the-eye het volgende:
In een natuurstaat handelen mensen als machines, waarbij zij gedreven worden door aversie om te sterven en begeerte om te leven.
Het begrip 'eigenbelang' verliest zijn zin als het op alle motieven van toepassing is. Het heeft altijd geduid op een belangrijk onderscheid tussen motieven. Dat onderscheid gaat zo verloren.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 17:13 schreef TomasR het volgende:
[..]
Waarom is het geen goede definitie? omdat hij niet gewild is?
als deze definitie fout is, wat is er dan fout aan en waarom, dat het betekent dat elke handeling uit eigenbelang is dat is juist het punt hier, elke handeling is per definitie (omdat ik wel deze definitie aanhoud) wel uit eigenbelang. Een handeling uit belang van een ander is in mijn ogen niet mogelijk vanuit een rationeel autonoom wezen (als het je wat zegt is het pour-soi een betere aanduiding - zie Sartre).
Het punt is hier juist dat met deze definitie van handeling uit eigenbelang het psychologisch egoïsme juist is.
Ik snap dat je het hier mee oneens bent maar opper een definitie van eigenbelang die heir niet in past en hier zal ik met alle liefde wat op aanmerken
Onzin dat het zijn waarde verliest, als we de wereld definiëren als overal en alles dan is dit toch nog geen leeg begrip?quote:Op vrijdag 17 mei 2013 17:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het begrip 'eigenbelang' verliest zijn zin als het op alle motieven van toepassing is. Het heeft altijd geduid op een belangrijk onderscheid tussen motieven. Dat onderscheid gaat zo verloren.
Iemand die een ander afperst voor gewin, doet dat vanuit zijn motief.
Iemand die een ander helpt met verhuizen, doet dat vanuit zijn motief.
Toch zien mensen groot verschil in deze twee vormen van gedrag. Dat verdient een begrip om het te kunnen onderscheiden.
Een kwalificatie, die altijd en overal gelijkelijk op van toepassing is, is overbodig.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 16:24 schreef TomasR het volgende:
[..]
Onzin dat het zijn waarde verliest, als we de wereld definiëren als overal en alles dan is dit toch nog geen leeg begrip?
Mensen bedoelde vroeger met 'eigenbelang' dat je er zelf voordeel bij hebt (itt in het voordeel van iemand anders, of het voordeel van iedereen). Waarbij dit voordeel iets concreets was. Allemaal heel duidelijk dus.quote:Mensen zien er inderdaad verschil in maar om dit onderscheid in het begrip eigenbelang te zetten omdat dit beter zou lijken oid is onzin en moet niet gebeuren omdat eigenbelang zo zijn werkelijke definitie verliest, handelen uit eigenbelang in ieder geval.
Ik snap wat je wil zeggen maar ik vraag me af of het waar is.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 20:12 schreef deelnemer het volgende:
Kortom, het is ideologisch / demagogisch gelul.
Het is lastig om objectief in termen van motieven te spreken, en dit wordt eindeloos gemanipuleerd. Cruciaal is echter of je iemand benadeeld of bevoordeeld. Dat is waar het begrip 'eigenbelang' oorspronkelijk voor stond, als de belangen van jezelf en anderen niet altijd hand in hand gaan (ongeacht wat je motief daarvoor is).quote:Op zaterdag 18 mei 2013 20:53 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik snap wat je wil zeggen maar ik vraag me af of het waar is.
In mijn optiek zijn inderdaad alle handelingen terug te voeren tot bevrediging van het ego waarmee het dus in de categorie eigenbelang valt. Het pure feit alleen al dat het hier handelen in het belang van het ego betreft refereert aan het individuele voordeel maar los van dat gaat het handelen in het belang van het ego regelrecht in tegen veel zo niet alle ideologien.
Mijn ideologie betreft iig het streven naar dat wat voorbij het ego ligt; maar de contradictie is dat zelfs dat streven uiteindelijk in het belang van wat ik noem "het zelf" of "de essentie" is.
Wel ben ik het met je eens dat dat het begrip eigenbelang volkomen op zou heffen dus wat dat betreft zou ik het onderscheid willen maken tussen dat wat in het belang van het ego is en dat wat daar aan voorbij gaat.
Het begrip "ijdelheid" heeft in Prediker niets met ego te maken, maar heeft de betekenis van ijdel als in "ijdele hoop".quote:Overigens heb ik je recentelijk prediker horen noemen en hij kwam al veel eerder tot dezelfde conclusie alleen hij noemde het ijdelheid.
Is het motief bepalend voor het algemeen belang en zou het kunnen dat het daarmee het eigenbelang. door het belang van de ander, in twee kanten vouwt, ik bedoel kan je het eigenbelang zien als een complementaire dualiteitsvorm.quote:Op zondag 19 mei 2013 00:54 schreef deelnemer het volgende:
Het is lastig om objectief in termen van motieven te spreken, en dit wordt eindeloos gemanipuleerd. Cruciaal is echter of je iemand benadeeld of bevoordeeld. Dat is waar het begrip 'eigenbelang' oorspronkelijk voor stond, als de belangen van jezelf en anderen niet altijd hand in hand gaan (ongeacht wat je motief daarvoor is).
Het begrip ego het betrekking op je zelfbeeld en imago. Het hangt af van je mens & wereldbeeld wat je daarmee bedoeld. In termen daarvan kan je gedrag ook worden beoordeeld. Het kan zijn dat je goede gedrag bv gericht op het bevorderen van je reputatie. Het kan zijn dat je je daarvan bewust bent en geen rol wilt laten spelen. Dan wordt het allemaal nog ingewikkelder. De vraag is of je van jezelf kunt beoordelen wat je motieven eigenlijk zijn, laat staan of een ander dat kan beoordelen wat je motieven zijn. Stel dat je daarbij het verkeerde mens & wereldbeeld gebruikt.
Je doet wat jij wilt toch?quote:Op woensdag 15 mei 2013 12:33 schreef filokit het volgende:
Voor mijn filosofische betoog heb ik de volgende stelling aangenomen;
Al het menselijk handelen komt primair voor uit eigenbelang.
Nu zoek ik eigenlijk filosofische onderbouwingen (Voltaire, Rousseau, Karl Marx etc.) Om deze stelling kracht bij te zetten of juist te ontkrachten.
Ben benieuwd!
IJdelheid in de betekenis van zinloosheid heeft wellicht nog wel meer met het bevredigen van het ego van doen dan ijdelheid als de uiterlijke pracht en praal welke jij middels bovenstaand onderscheid hebt aangegeven.quote:Op zondag 19 mei 2013 00:54 schreef deelnemer het volgende:
Het begrip "ijdelheid" heeft in Prediker niets met ego te maken, maar heeft de betekenis van ijdel als in "ijdele hoop".
ijdel = tevergeefs, zinloos
ijdelheid = tevergeefsheid, zinloosheid
Dat rust op de aanname dat deze essentie bestaat. Als je in een ziel gelooft is dat makkelijk. Maar het is heel goed mogelijk dat de essentie totaal onpersoonlijk is, zoals een recycling op atomaire schaal (maar dan nog minder concreet).quote:Op zondag 19 mei 2013 11:55 schreef Jappie het volgende:
[..]
IJdelheid in de betekenis van zinloosheid heeft wellicht nog wel meer met het bevredigen van het ego van doen dan ijdelheid als de uiterlijke pracht en praal welke jij middels bovenstaand onderscheid hebt aangegeven.
Tevergeefs en zinloos refereren aan een bepaalde positie binnen het dualiteits denken van het intellect. Het is een positie die juist alleen vanuit het ego kan worden gevoed en gestimuleerd en het is hierdoor dat je kunt stellen dat elk handelen wat uit het ego voortvloeit tevergeefs en zinloos is. Het ego is het luchtkasteel zelf. Elke handeling of activiteit zelfs het denken wat voortkomt uit het bevestigen of bevredigen van het ego is daarmee ijdel daar het in het tijdelijke gelegen is.
Vandaar ook dat ik prefereer om het onderscheid daar te leggen waar het m.i. thuishoort nl tussen datgene wat voortkomt uit het ego en datgene wat daaraan voorbij gaat. Ego an sich heeft bij mij niet de gebruikelijke negatieve lading die vaak met egoisme geassocieerd wordt. Hoe dieper je echter terecht komt in de ban van het manifesteren van dat ego des te groter is de kans dat dit door de "buitenwereld" als negatief of egoistisch bestempeld zal worden. Een veel voorkomende fout is om de wat subtielere niveau's van het ego niet als zodanig te herkennen of benoemen.
Het "ego" zoals ik het ken; begrijp en gebruik is het "niets" wat nodig is om het "iets" te ervaren. Het is het "iets" wat eeuwigheidswaarde heeft en wat de essentie of het zijn of God genoemd wordt. Je hebt de vraag of opmerking al eens in een ander topic gemaakt meen ik en dat is de vraag wat er dan nog overblijft wanneer je voorbijgaat aan het "ego". Waarmee identificeer je je dan nog? In mijn optiek is er geen voorbijgaan aan het ego anders dan accepteren dat het "ego" het voertuig is waarmee je het zijn kunt ervaren. Het ego krijgt daarmee haar oorspronkelijke plaats terug. De illusie van de afscheiding om de essentie of het werkelijke te kunnen ervaren.
Agreequote:Op zondag 19 mei 2013 13:11 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat rust op de aanname dat deze essentie bestaat. Als je in een ziel gelooft is dat makkelijk. Maar het is heel goed mogelijk dat de essentie totaal onpersoonlijk is, zoals een recycling op atomaire schaal (maar dan nog minder concreet).
Waar Prediker volgens mij op stuk loopt is het innerlijke gevoelde verlangen van zingeving als resultaat terug te kunnen zien in het intellectueel begrijpen of als manifestatie in het fysieke. Dat zijn bewustzijn voor hem zichtbaar wordt overgedragen aan het fysieke als een soort van blijvend erfstuk.quote:Ik zie meer in je eerder genoemde stelling dat het pad het doel is. Want dat idee ontbreekt in Prediker, zodat alles zijn waarde ontleent aan het uiteindelijke doel (een doel die in een gesloten cirkel niet bestaat).
Ik ga mijzelf even een paar dagen een spoedcursus taoïsme doseren zodat ik een iets beter inzicht krijg of hetgeen het taoïsme leert in overeenstemming is met wat ik denk of geloof; of anders leer waar de verschillen zitten.quote:Taoisten wijzen erop dat het pad grotendeels berust een onbewuste werking. Het ego is dan een bewuste voorstelling van zaken die de lading niet dekt.
Een zelfbeeld
- onvoldoende bewust, dat de bewuste voorstelling van zaken de lading niet dekt
- teveel doelgericht, zonder daarvan de betrekkelijkheid in te zien
- geen gevoel voor de bredere samenhang der dingen
is volgens mij het ego probleem.
Dat kan leiden tot arrogantie, verwaandheid en het opofferen van mensen en hun kwaliteit van leven aan holle doelstellingen.
Prediker is een bijbel boek dat eigenlijk niet in de bijbel past. In de Bijbel wordt het wereldbeeld uitgelegd in genesis, met name in genesis 1 & 2. De rest van het oude testament gaat daarvan uit. Prediker geeft echter een alternatief wereldbeeld.quote:Op zondag 19 mei 2013 14:16 schreef Jappie het volgende:
Waar Prediker volgens mij op stuk loopt is het innerlijke gevoelde verlangen van zingeving als resultaat terug te kunnen zien in het intellectueel begrijpen of als manifestatie in het fysieke. Dat zijn bewustzijn voor hem zichtbaar wordt overgedragen aan het fysieke als een soort van blijvend erfstuk.
Hij ziet geen kans om te kunnen bepalen of zijn daadwerkelijke fysieke erfgoed in handen komt van een even bewuste erfgenaam. Prediker is daarmee een uitstekend schrijven welke duidelijk maakt dat niets van blijvende waarde in het "wereldse" (bij gebrek aan betere naamgeving) overgedragen kan worden. Tegelijkertijd is die constatering een onjuiste daar het juist het op schrift stellen van het bewustzijn hiervan is welke overgedragen wordt. Zijn opgeschreven bewustzijn bespaart mij dus de moeite om deze zoektocht in het wereldse te ondernemen. Iets wat ik overigens ook terugvind in een iets andere vorm in het ontstaan van het Boedhisme
Tevens luidt zijn conclusie dat je dus maar beter kunt genieten van de zegeningen die je hebt zonder je er verder al te veel zorgen over te maken. Hij plaatst deze zegeningen echter als afkomstig van God buiten jezelf....althans zo lijkt hij het toch op te schrijven. Hij loopt daarmee in de wat subtielere valkuilen van het ego. Eerstens door rijkdom als zegening te beschouwen maar tevens door zichzelf (het voertuig) te zien als afgescheiden autonoom wezen waardoor het Goddelijke dus wel buiten hem zelf moet liggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |