Of wij jouw huiswerk willen maken??quote:Op woensdag 15 mei 2013 12:33 schreef filokit het volgende:
Voor mijn filosofische betoog heb ik de volgende stelling aangenomen;
Al het menselijk handelen komt primair voor uit eigenbelang.
Nu zoek ik eigenlijk filosofische onderbouwingen (Voltaire, Rousseau, Karl Marx etc.) Om deze stelling kracht bij te zetten of juist te ontkrachten.
Ben benieuwd!
ik ook, maar dan zonder dat ik er zelf wat bij te winnen zou hebben, maar geheel in de hoop dat jij alle antwoorden krijgt die je voor jezelf (of voor je opleiding) hoopt te krijgenquote:
Inderdaad.quote:Op woensdag 15 mei 2013 12:35 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Of wij jouw huiswerk willen maken??
Hier zien we al een definitie probleem. Als eigenbelang betekent dat de handeling berust op je eigen motief, dan berust iedere handeling per definitie op eigenbelang. Dat kan dus geen goede definitie zijn.quote:Op woensdag 15 mei 2013 12:54 schreef TomasR het volgende:
Iedereen heeft maar een leven die in principe als ultiem waardevol voor degene zou ogen zijn, dit is een verklaring die bij elke actie van welke mens dan ook toe te passen is. Een extreem geval zou zijn iemand die zichzelf op een granaat werpt om het leven te redden van zijn vriend, dit is te verklaren door te zeggen dat als hij dit niet had gedaan hij het zichzelf zo erg kwalijk zou nemen dat hij een ander dood heeft laten gaan dat dat niet opweegt tegen een vroegtijdig einde.
Het is onmogelijk te handelen vanuit iets anders dan eigenbelang omdat je niks anders hebt dan het eigen, je hebt geen controle, bezit of kennis van een ander zijn eigen.
quote:
Zo! of egoïsme = eigenbelang gesproken.quote:Op woensdag 15 mei 2013 22:12 schreef Molurus het volgende:
Er is alleen het belang van de genen. Of ze van jou zijn of dat het dezelfde genen in een ander zijn is niet relevant.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |