abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126527884
Voor mijn filosofische betoog heb ik de volgende stelling aangenomen;

Al het menselijk handelen komt primair voor uit eigenbelang.

Nu zoek ik eigenlijk filosofische onderbouwingen (Voltaire, Rousseau, Karl Marx etc.) Om deze stelling kracht bij te zetten of juist te ontkrachten.

Ben benieuwd!
pi_126527909
Jouw vraag ook.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 15 mei 2013 @ 12:35:08 #3
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_126527921
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 12:33 schreef filokit het volgende:
Voor mijn filosofische betoog heb ik de volgende stelling aangenomen;

Al het menselijk handelen komt primair voor uit eigenbelang.

Nu zoek ik eigenlijk filosofische onderbouwingen (Voltaire, Rousseau, Karl Marx etc.) Om deze stelling kracht bij te zetten of juist te ontkrachten.

Ben benieuwd!
Of wij jouw huiswerk willen maken??
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  woensdag 15 mei 2013 @ 12:37:38 #4
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_126527988
Ik zou maar eens wat gaan lezen TS.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_126528092
begin "das Kapital" van Marx maar te lezen, als je daarin zoekt vind je vast wel iets :W
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_126528206
Nothing gets to me now, unless I'm thinking of how the future ain't what it used to be.
  woensdag 15 mei 2013 @ 12:51:22 #7
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_126528406
quote:
^^
censuur :O
pi_126528516
Iedereen heeft maar een leven die in principe als ultiem waardevol voor degene zou ogen zijn, dit is een verklaring die bij elke actie van welke mens dan ook toe te passen is. Een extreem geval zou zijn iemand die zichzelf op een granaat werpt om het leven te redden van zijn vriend, dit is te verklaren door te zeggen dat als hij dit niet had gedaan hij het zichzelf zo erg kwalijk zou nemen dat hij een ander dood heeft laten gaan dat dat niet opweegt tegen een vroegtijdig einde.

Het is onmogelijk te handelen vanuit iets anders dan eigenbelang omdat je niks anders hebt dan het eigen, je hebt geen controle, bezit of kennis van een ander zijn eigen.
pi_126528579
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 12:33 schreef filokit het volgende:

Ben benieuwd!
ik ook, maar dan zonder dat ik er zelf wat bij te winnen zou hebben, maar geheel in de hoop dat jij alle antwoorden krijgt die je voor jezelf (of voor je opleiding) hoopt te krijgen :)

veel succes!
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_126528933
Eens. Wat zegt Freud hier over?
pi_126529690
Freud:

Alleen de almachtige god kan zijn zin doorzetten zonder zich te rechtvaardigen. Ieder ander zal een excuus bij de hand moeten hebben. Het is mooi als men kan aantonen dat het eigen belang samenvalt met het belang van de ander, en het is dus het allermooist als het samenvalt met het belang van ieder ander: het algemeen belang. Zo niet, dan kan men trachten aan te tonen dat de maatregel valt onder de verdelende rechtvaardigheid: ‘Nu ben ik eens aan de beurt.’ Even-

Volgens mij zegt hij ook dus dat al het menselijk handelen primair voortkomt uit eigenbelang, maar daarbij niet ten koste hoeft te gaan van het belang van de ander.
  woensdag 15 mei 2013 @ 13:32:53 #12
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_126530108
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 12:35 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Inderdaad.

Als je het wilt ontkrachten:
1. Wat is dat ego in egoisme?
2. In hoeverre ben je een werkelijk een zelfstandig individu?
3. Ben ik mijn broeders hoeder?

Betrek ook het nieuws erin:

[ Bericht 15% gewijzigd door deelnemer op 15-05-2013 13:43:50 ]
The view from nowhere.
pi_126532364
Hee allemaal,

Ik wil echt niet dat jullie mijn huiswerk voor mij doen, ik schrijf een oefenbetoog voor mijn minor filosofie. Ik vind het gewoon heel erg moeilijk. Ik wil graag het nieuws erin betrekken, ik denk dat dat ook wel een goede aanvulling is, maar ik begrijp niet helemaal hoe democratie (in het filmpje ?), hoe ik dat aan kan laten sluiten bij een betoog over eigenbelang ? Ik doe nu voor het eerst filosofie en ik doe echt mijn best om het allemaal beter te begrijpen.

Je hoeft echt niet te reageren als je bang bent dat je huiswerk voor me zit te maken, dat probeer ik namelijk echt wel zelf
  woensdag 15 mei 2013 @ 19:28:45 #14
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_126546709
Tip: stop wat meer moeite in je OP. Laat zien wat je wél al hebt. Bespreek dat. Vertel wat je niet snapt. Maak duidelijk wat je zelf aanspreekt en waarom.

Ten eerste laat je zo zien dat je al je best hebt gedaan, en oprecht hulp nodig hebt. Ten tweede krijgt je topic dan wat body, zodat er ook iets is om over te praten voor de mensen die hier voor hun plezier komen. Ten derde voorkom je zo dat mensen dingen gaan opnoemen die je allang weet (als je al iets gedaan hebt, tenminste).
  woensdag 15 mei 2013 @ 20:01:15 #15
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_126548324
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 12:54 schreef TomasR het volgende:
Iedereen heeft maar een leven die in principe als ultiem waardevol voor degene zou ogen zijn, dit is een verklaring die bij elke actie van welke mens dan ook toe te passen is. Een extreem geval zou zijn iemand die zichzelf op een granaat werpt om het leven te redden van zijn vriend, dit is te verklaren door te zeggen dat als hij dit niet had gedaan hij het zichzelf zo erg kwalijk zou nemen dat hij een ander dood heeft laten gaan dat dat niet opweegt tegen een vroegtijdig einde.

Het is onmogelijk te handelen vanuit iets anders dan eigenbelang omdat je niks anders hebt dan het eigen, je hebt geen controle, bezit of kennis van een ander zijn eigen.
Hier zien we al een definitie probleem. Als eigenbelang betekent dat de handeling berust op je eigen motief, dan berust iedere handeling per definitie op eigenbelang. Dat kan dus geen goede definitie zijn.
The view from nowhere.
pi_126555056
Kijk maar naar de politiek, met wat uitzonderingen daargelaten.
  woensdag 15 mei 2013 @ 22:12:31 #17
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126556702
Er is alleen het belang van de genen. Of ze van jou zijn of dat het dezelfde genen in een ander zijn is niet relevant.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_126561073
De bijbel zegt het ook.
  donderdag 16 mei 2013 @ 00:56:50 #19
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_126566333
Volgens mij moet je je verdiepen in Thomas Hobbes en René Descartes..

de mens is voor andere mensen een wolf

In een natuurstaat handelen mensen als machines, waarbij zij gedreven worden door aversie om te sterven en begeerte om te leven. Deze twee mechanismen leiden ertoe dat mensen puur uit eigen belang handelen. Zij worden gedreven door egoïstische beweegredenen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Thomas_Hobbes

[ Bericht 1% gewijzigd door the-eye op 16-05-2013 01:02:33 ]
pi_126572596
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 12:35 schreef Netsplitter het volgende:

_O- Dat is heel scherp! Dacht er ook gelijk aan want de TS doet nu precies wat hij in zijn OP vraagt alleen probeert hij het nog een beetje te verpakken.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 22:12 schreef Molurus het volgende:
Er is alleen het belang van de genen. Of ze van jou zijn of dat het dezelfde genen in een ander zijn is niet relevant.
Zo! of egoïsme = eigenbelang gesproken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')