abonnement Unibet Coolblue
pi_126472790
De vorige delen: Topicreeks: Breien, breien, breien

SPOILER: Handige linkjes en sites
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Veel breiplezier!

Een paar creaties uit het vorige topic:

de muts van miss_sly:


incognita's col-shawl:


angelof9 breide deze twee keer voor hij goed was. maar toen had ze ook wat:


en nog een col, van marinajozina:
pi_126472876
:+ Ik heb een nieuw topic geopend maar ik weet niet hoe ik de foto's moet vervangen door die uit het laatste topic.
Vat het vooral niet persoonlijk op :@
pi_126476621
Mijn Summit is af:



Hij valt me mee en tegen. Het zijn niet helemaal mijn kleuren maar ik vind ze wel mooi. Hij is nogal groot geworden en dat maakt hem ook wat onhandelbaar.
pi_126477222
Wel echt mijn kleuren, mooi hoor. O+
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  dinsdag 14 mei 2013 @ 14:44:41 #5
211083 Angelof9
I must go first
pi_126477552
Prachtig!

Drops Delight toch? Vind jij hem ook zo kriebelen?
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_126478108
Ja, de Delight regenboog. Ik weet eigenlijk niet of hij kriebelt, ik heb hem nog niet aan/om gehad. Ik heb een andere shawl gebreid met Delight, maar die draag ik over een shirt met lange mouw, dus ook niet op de huid.
Ik vind wel dat de wol behoorlijk pluist.

Ik moet maar eens kijken waar ik deze bij zal dragen. Zondag ben ik jarig, dus dit weekend komt de schoonfamilie op bezoek. Mooie gelegenheid, al zullen ze me een kerstboom vinden -O- .
Schoonfamilie is wat kleur betreft nogal wat ingetogener dan ik ben.
  dinsdag 14 mei 2013 @ 15:05:47 #7
211083 Angelof9
I must go first
pi_126478613
Ik vind die regenboog bij jouw shawl mooier tot zijn recht komen dan bij die van mij.

Maar die delight is me toch te kriebelig. Ik ga voortaan voor de Lang Yarns Yawoll Magic, die is veel zachter.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_126492986
http://knitten.nl/ Misschien dat er hier nog meer mensen zijn die enthousiast raken. ;)
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  dinsdag 14 mei 2013 @ 20:24:07 #9
211083 Angelof9
I must go first
pi_126494461
Nee, dank je, Stom patroon.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_126505583
:o jij bent gematigd positief?

Lang Yarns ziet er wel heel mooi uit!
Jammer dat de wol zo duur is, maar dan heb je wel wat, denk ik.
  dinsdag 14 mei 2013 @ 22:27:17 #11
211083 Angelof9
I must go first
pi_126507841
Ja, het is 10 euro per bol, maar wel 100 gram/400 meter, die bollen gaan echt stukken langer mee dan de Delight bollen.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  dinsdag 14 mei 2013 @ 23:13:41 #12
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_126513017
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 22:27 schreef Angelof9 het volgende:
Ja, het is 10 euro per bol, maar wel 100 gram/400 meter, die bollen gaan echt stukken langer mee dan de Delight bollen.
Is het die jawoll magic degrade van sokkendikte? Vond het al apart dat ik zoveel over hield na twee sokken.

Wel heel vervelend dat het zo splijt....
Kwak
pi_126520829
Ik vind het bij een shawl vaak lastig dat ik net wat meer dan 1 bol nodig heb en dan is het gelijk 20 euro.
Dat is voor mij het voordeel van Delight, dat je 3 bollen kunt kopen, dan red ik het meestal wel.
Hahaha: meestal... alsof ik er al -tig gemaakt heb. Dit was mijn 2e en er gingen precies 4 bollen in.
Voor de Multnomah heb ik krap 3 bollen gebruikt.
  woensdag 15 mei 2013 @ 09:42:38 #14
211083 Angelof9
I must go first
pi_126521683
Ik heb de Multnomah met een Zauberball gemaakt, ik hield geloof ik 30 cms draad over :D

Ik heb geen last van splijten met Jawoll magic, maar het ligt misschien ook aan hoe strak je breit ofzo?
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_126536247
:D 30 cm. Dat was krap! Die laatste paar naalden zat je niet echt lekker meer, of wel?

Ik vind het patroon van de kat nogal ingewikkeld. Dat zegt meer over mij dan over het patroon, maar al doende leert men.

Er staat het volgende:

Measure off about 25 yards of yarn for finishing the rear and tail later, and then cut. Thread a darning
needle with a piece of scrap yarn, and slip all of the live sts (82) onto it, removing the dpns as you go.

Ik heb dit door de vertaalmachine gehaald, maar ik weet niet zeker of ik het goed begrijp.
Moet ik een naald en draad nemen en daar alle steken tijdelijk op parkeren? En die 25 yards moet ik los laten hangen of is dat de draad waar de steken op moeten?

Nu ik toch bezig ben:

Chest
Stitches are now picked up in the original CO sts to form the cat’s chest. Yarn color can be changed at
this time, if desired. Count 10 sts to the left of the first CO st, then with a dpn and new yarn PU the
following 15 sts. With a second dpn, PU the next 15 sts. The 30 sts on these two dpns should form a “V”
which points straight down the middle of the neck.
 Purl back across all sts on the 2nd dpn only. This will leave your working yarn in between the 1st
and 2nd dpns, and you are ready to work the short rows
Short rows are now worked back and forth across these two dpns:
1) 2nd dpn: K3, WT, P3
1st dpn: P3, WT, K3
2) 2nd dpn: K4, WT, P4
1st dpn: P4, WT, K4
3) 2nd dpn: K5, WT, P5
1st dpn: P5, WT, K5
Continue in this manner, increasing the number of stitches to knit/purl by one on each short row, until all
15 sts on both dpns (except the first 3 on each dpn) have been wrapped. Cut yarn.

Ik heb zoiets nooit gedaan. Op zich kan ik de woorden vertalen maar ik snap niet goed wat ik moet doen. WT is toch je naald niet afmaken maar je werk omdraaien en terug breien?

[ Bericht 12% gewijzigd door blabbel6 op 15-05-2013 15:53:28 ]
pi_126537562
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 15:47 schreef blabbel6 het volgende:
:D 30 cm. Dat was krap! Die laatste paar naalden zat je niet echt lekker meer, of wel?

Ik vind het patroon van de kat nogal ingewikkeld. Dat zegt meer over mij dan over het patroon, maar al doende leert men.

Er staat het volgende:

Measure off about 25 yards of yarn for finishing the rear and tail later, and then cut. Thread a darning
needle with a piece of scrap yarn, and slip all of the live sts (82) onto it, removing the dpns as you go.

Ik heb dit door de vertaalmachine gehaald, maar ik weet niet zeker of ik het goed begrijp.
Moet ik een naald en draad nemen en daar alle steken tijdelijk op parkeren? En die 25 yards moet ik los laten hangen of is dat de draad waar de steken op moeten?

Nu ik toch bezig ben:

Chest
Stitches are now picked up in the original CO sts to form the cat’s chest. Yarn color can be changed at
this time, if desired. Count 10 sts to the left of the first CO st, then with a dpn and new yarn PU the
following 15 sts. With a second dpn, PU the next 15 sts. The 30 sts on these two dpns should form a “V”
which points straight down the middle of the neck.
 Purl back across all sts on the 2nd dpn only. This will leave your working yarn in between the 1st
and 2nd dpns, and you are ready to work the short rows
Short rows are now worked back and forth across these two dpns:
1) 2nd dpn: K3, WT, P3
1st dpn: P3, WT, K3
2) 2nd dpn: K4, WT, P4
1st dpn: P4, WT, K4
3) 2nd dpn: K5, WT, P5
1st dpn: P5, WT, K5
Continue in this manner, increasing the number of stitches to knit/purl by one on each short row, until all
15 sts on both dpns (except the first 3 on each dpn) have been wrapped. Cut yarn.

Ik heb zoiets nooit gedaan. Op zich kan ik de woorden vertalen maar ik snap niet goed wat ik moet doen. WT is toch je naald niet afmaken maar je werk omdraaien en terug breien?
Hi Blabbel, met je naald niet afmaken bedoelen ze dat je halverwege je naald je werk omdraait en terugbreit. de rest van de steken laat je op de naald staan. Die komen later aan de orde. Dit komt vaak voor als je een hals moet breien, je moet dan eigenlijk het middelste gedeelte van de naald afkanten. Je breit dan eerst het rechtse gedeelte van de hals helemaal tot boven aan en dan ga je verder met de steken die nog op je naald staan, dan kant je de gegeven steken voor de hals af en dan brei je verder met het linkse gedeelte tot bovenaan.
  woensdag 15 mei 2013 @ 16:22:02 #17
211083 Angelof9
I must go first
pi_126538046
WT betekent Wrap & Turn, maar je kunt in shrot rows ook German Double Stitch gebruiken, dat geeft een mooier resultaat (vind ik) en is makkelijker om te doen.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_126539377
OK, dank voor het meedenken. Youtube is your best friend... Ik ga het gewoon maar doen, dan merk ik het wel.

Eerlijk gezegd snap ik het stukje aan het begin over de steken opnemen ook niet helemaal.
Ik ga naar de opzetrij en dan moet ik 10 steken naar links van de eerste opzetsteek en daar moet ik 15 steken creëren? Hoe doe ik dat? Moet ik eerst door het werk heenprikken en dan 'in de lucht' 15 steken opzetten die dan op 1 punt vastzitten aan het werk? En dan? Aan de andere kant moet ik hetzelfde doen, ook 15 steken. Ook de eerste steek vastmaken op 10 steken van de CO en nog 15 steken opzetten? Dan brei ik dus op een loshangend stuk?

Of moet ik vanaf 10 steken naar links, de steken opnemen tot de CO en dan gewoon doorgaan tot ik aan de 15 steken zit, maar dan kom ik in de knoei omdat ik rechts van de CO hetzelfde moet doen.

Ik snap dat wat ik denk niet goed is en het is lastig uitleggen, maar ik weet niet wat de bedoeling is.
pi_126541036
Ik weet ook niet zeker of ik snap wat je bedoelt maar als ik bijvoorbeeld een vierkantje heb en daar een T van moet maken dan begin ik eerst met het aantal steken aan de ene kant opnieuw opzetten op mijn naald, dan de steken opnemen van het bestaande stukje en daarna weer nieuwe steken opzetten voor de andere kant.
pi_126543265
O, ik begrijp het. Ik zet dus eerst 5 steken op de naald op, dan neem ik 10 steken op tot de allereerste opzetsteek. Dan neem ik gelijk de volgende 10 steken op en aan het eind maak ik er nog 5 bij. Dan heb ik in totaal 30 steken.
Denk ik het goed zo?
pi_126573116
sorry ik heb nu pas weer de gelegenheid te reageren.

Wat ik begrijp uit de omschrijving is dat je het per 15 steken moet verder breien zodat je straks een V krijgt. Ik snap alleen niet alle afkortingen die er staan.
Maar als je het toch apart moet breien kun je ook 5 nieuwe steken, 10 opnemen en dat stuk helemaal afbreien en daarna weer 10 steken opnemen en 5 nieuwe en met die ook verder breien, dan heb je niet de hele tijd 15 steken doelloos op de naald staan.
pi_126584512
Kaatjeka, dank je wel voor je bericht. Ik heb inderdaad 5 nieuwe steken opgezet, toen 10 steken opgenomen tot de CO, gelijk door nog 10 steken opgenomen en er nog 5 achteraan opgezet. Daarmee heb ik het stuk met de T&W gebreid, dat ziet er goed uit, maar het lijkt net of het nu aan de verkeerde kant van de kat zit. Of ik zijn borst op zijn rug heb gebreid.
Ik heb een foto gemaakt:

Zie ik het goed, dat ik precies aan de achterkant zit?
pi_126585115
Ik denk dat ik het nu zelf al zie: ik moest vanaf de 1e CO steek 10 steken tellen en dan steken op gaan nemen. Maar er staat niet dat ik ze op moet nemen richting de 1e COsteek. Ik had de andere kant op moeten gaan, dan kon ik ook 30 steken opnemen en hoef ik er niet 2 x 5 steken los bij op te zetten.

@ Angel: ik heb het toch maar met de W&T gedaan want die Duitse steek kreeg ik niet voor elkaar. Ik heb hem nu in ieder geval alvast goed kunnen oefenen :P .

[ Bericht 0% gewijzigd door blabbel6 op 16-05-2013 15:50:05 ]
  donderdag 16 mei 2013 @ 16:15:05 #24
211083 Angelof9
I must go first
pi_126586631
Nouja, zo stond het ook in het patroon, dus dat kan geen kwaad ;)

De German Double Stitch is super makkelijk! Misschien heb je niet het goede filmpje gekeken:
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_126590337
ik heb mij ergens mee bemoeid waar ik geen verstand van heb. sorry :@ .
ik lees al een hele tijd mee en dacht ook eens te kunnen helpen maar ik ben nog helemaal niet bij met allerlei nieuwe technieken. ik zal mij beperken tot de ohh en de ahh's die ik nu wel roep als ik jullie creaties zie, te verwoorden in een reactie hier.

Bij deze: Angelof ik vind je dreambird super en Blabbel jouw summit ook, wat mij betreft ook hele mooie kleuren.

nogmaals sorry voor mijn bemoeienis
  donderdag 16 mei 2013 @ 17:46:03 #26
211083 Angelof9
I must go first
pi_126591020
Maar je hebt toch hartstikke geholpen?? Ik snapte niets van Blabbel's verhaal :D
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_126592391
@ Kaatjeka: je reaktie komt voor mij een beetje uit de lucht vallen eigenlijk. Ik voelde me geholpen door je.hoor.
Ik zag zelf ook wel dat ik een onbegrijpelijk verhaal hield maar ik wist het niet duidelijker te brengen. Door jouw hulp kon ik verder proberen en daardoor kon ik erachter komen waar ik verkeerd zat.

Ik heb nu de borst aan de goede kant gebreid. Dat ziet er wel beter uit ;) .

Pfff ik vind het een erg ingewikkeld patroon. De kop komt er nog aan... :@ Maar op ravelry vinden ze het allemaal nogal makkelijk, dus mogelijk schieten mijn vaardigheden wat te kort.
Ik vind het wel gaaf om op deze manier zo veel bij te leren.

@ Angel: dat filmpje had ik gezien maar ik kreeg het niet voor elkaar. ZIj houdt de draad heel anders vast en het lukte me niet. Maar op zich is het met W&T ook best netjes geworden (voor een eerste beest)
  donderdag 16 mei 2013 @ 18:35:23 #28
211083 Angelof9
I must go first
pi_126592907
Ik had dat ook met het patroon van dat tekkeltje, zoveel nieuwe dingen geleerd! het was wel moeilijk, maar zo leuk om te doen.

Zij houdt de draad inderdaad raar vast, moet je een beetje doorheen kijken ;)
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_126593498
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 18:35 schreef Angelof9 het volgende:
Ik had dat ook met het patroon van dat tekkeltje, zoveel nieuwe dingen geleerd! het was wel moeilijk, maar zo leuk om te doen.

Zij houdt de draad inderdaad raar vast, moet je een beetje doorheen kijken ;)
Inderdaad. Je kan de draad gewoon vasthouden zoals wij het hier leren.

't Is even wennen met die draad omhoog, maar als je er geen kramp van in je vingers krijgt dan gaat het veel sneller. Hm, sneller. Ik kijk steeds met kromme tenen naar die voorbeeldfilmpjes waar zo stuntelig gebreid wordt en nog met afvallende steek ook erin.

Engelse patronen kan ik niet lezen. Ken de termen niet, laat staan de afkortingen en het tekstbeeld is zo een ramp voor dyslecten.

Ik vind (nog van de het vorige deel) die dream bird shawl geweldig en de raamkat erg leuk.
pi_126593523
Toen ik het filmpje van Angelof zag had ik in de gaten dat het een heel andere techniek was, dit in combinatie met het feit dat ik niet zo actief ben met postenen ik zo plompverloren reageerde, daarom mijn reactie.
Ik ben blij dat ik toch heb kunnen helpen.
Over de manier waarop ze de draad vast houd kan ik wel wat zeggen, ik heb er namelijk onlangs mee geëxperimenteerd. Het heet continentaal breien en is veel rustiger voor je armen en schouders omdat je geen beweging meer hoeft te maken met je arm om de draad om de naald te slaan.
Plus een andere bijkomstigheid als je met breipennen breit en in een kleiner autootje wil werken. Je pest niet met de linker naald de bestuurder hihi.
Het schijnt met een rondbreinaald nog fijner te werken maar dat moet ik nog uitproberen.
pi_126593997
Ja, ik heb het geleerd door de rondbreinaald.
pi_126596224
Continentaal breien heb ik me ook eens op gestort, maar averecht ben ik niet aan begonnen.
Ik houd sowieso alles krampachtig vast dus ik zag er niet zoveel voordeel in.
Kaatjeka jij hebt vast geen last van wagenziekte :r .?

Als tegenwicht voor alles stress die de kat met zich meebrengt ben ik ook aan deze shawl begonnen: http://www.ravelry.com/patterns/library/insanity-shawl. Als ik een eindje op weg ben kan ik lekker lange einden op de automatische piloot breien.
Er zit alleen een M1R en een M1L in. Dat was ook nieuw voor me, maar dat is te overzien. Ik doe hem met gekleurde Drops Fabel, dus als ik me een keer vergis valt dat niet zo op.
  donderdag 16 mei 2013 @ 20:00:39 #33
211083 Angelof9
I must go first
pi_126596989
Ik ben deze aan het maken.

Continentaal kan ik alleen op rechts, niet op averechts. En als ik met ingewikkelde breischema's bezig ben, lukt het me ook niet. En die dame in de video houdt ook voor continentaal, de draad heel vreemd vast.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_126597141
Dat is een mooie shawl!
pi_126620505
Die shawl is inderdaad erg mooi.
Babbel ik moet soms wel wachten tot we op de snelweg zijn, dan gaat het meestal wel goed. Ik ben een deken aan het breien, alleen maar rechts dus ik kan regelmatig naar voren kijken en toch doorgaan.
pi_126621739
Het lijkt me heerlijk dat je dat kunt. Ik lees wel vaker over mensen die in de auto of het vliegtuig haken of breien. Ik word al misselijk als ik er aan denk:%

[ Bericht 24% gewijzigd door blabbel6 op 17-05-2013 10:10:53 ]
pi_126623851
Continentaal breien heb ik onderlaatst ook geprobeerd, maar het is echt niet aan mij besteed. Men zegt dat het makkelijker, sneller en losser gaat, maar in mijn geval gaat het of heel strak, waardoor ik daarna de naald er niet meer door krijg, of zo los dat ik alle steken laat vallen. En averechts kan ik helemaaaal niet op die manier. Mijn moeder vond het wel heel makkelijk, net als een van mijn vriendinnen. Maar die houden met haken ook op die manier de draad vast dus misschien dat het daar in zit. :P

Kaatjeka, ik ben zelf ook niet de grootste breiheld, maar al doende leert men. Die techniek op het filmpje moest ik ook leren voor de dreambird en dat ging de eerste keren ook niet helemaal goed. Maar he, dat hoort erbij als je nieuwe patronen gaat ontdekken. ;) Zolang je meedenkt, help je sowieso in mijn ogen.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_126625134
thanks Nanuke
Die dreambird staat ook op mijn lijstje dus dan kan ik ook nieuwe dingen proberen, maar eerst mijn wipjes afmaken.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 12:48:14 #39
211083 Angelof9
I must go first
pi_126628676
Ik kan ook niet haken/breien in de auto, ik moet strak uit het raam kijken, anders word ik kostmisselijk.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_126631362
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 12:48 schreef Angelof9 het volgende:
Ik kan ook niet haken/breien in de auto, ik moet strak uit het raam kijken, anders word ik kostmisselijk.
Kijk! Met jou kan ik praten!

Ik heb mijn Insanity shawl uitgehaald. Het werd niet mooi met dit garen. Nu ga ik maar een South Bay haken ermee. Kan ook lekker op de automatische piloot
pi_126632108
Ik was gisteren met restjes wol begonnen aan de dreambird omdat ik veel problemen verwachtte, maar zit nu in zo'n fijn ritme dat (ondanks dat de kleurencombinatie niet echt geweldig is) ik hem gewoon maar af ga maken. Dan heb ik in ieder geval genoeg geoefend voordat mijn Drops Delight binnen is. O+ Het is wel veel heen en weer kijken van het rowbyrow patroon naar het gewone patroon, maar met veel opletten werkt het best goed. Het is zo fijn om te merken dat ik breien niet alleen echt heel leuk vind, maar dat ik steeds beter word. :D
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 18:12:58 #42
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_126641485
ik heb mezelf recentelijk geleerd om "achteruit" te breien, averecht zonder de te keren zeg maar. niet handig voor lange stukken maar wel voor entrelac *O*

continentaal breien heb ik mezelf geleerd - zonder dat ik het doorhad. van mama en oma vroeger Engels breien geleerd, maar daarna vooral gehaakt en uit mezelf de draad ook links genomen. vind t vele malen makkelijker en sneller,
Kwak
pi_126641897
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 20:00 schreef Angelof9 het volgende:
Ik ben deze aan het maken.

Continentaal kan ik alleen op rechts, niet op averechts. En als ik met ingewikkelde breischema's bezig ben, lukt het me ook niet. En die dame in de video houdt ook voor continentaal, de draad heel vreemd vast.
Zo heb ik het ook geleerd. Maar dan de draad een keer om de wijsvinger geslagen, wat de spanning beter regelbaar maakt.
Door de draad zo voor de steek te houden, kan je als een breimachine de draad door de steek plukken. Dat maakt dat het zoveel sneller kan gaan.
pi_126642180
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 20:00 schreef Angelof9 het volgende:
Ik ben deze aan het maken.

Continentaal kan ik alleen op rechts, niet op averechts. En als ik met ingewikkelde breischema's bezig ben, lukt het me ook niet. En die dame in de video houdt ook voor continentaal, de draad heel vreemd vast.
Die is mooi! die heb ik nog op het to-do lijstje staan O+

Ik ben nu bezig met deze voor mn moeder. De meeste lace-shawls zijn niet zo haar ding maar ik gok dat dit wel in de smaak zal vallen. Ik brei em met twee draden drops lace, grijs en ijsblauw.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En continentaal breien doe ik ook, het was even pielen maar het is de moeite waard, gaat veel sneller en gemakkelijker te regelen qua spanning.
:)
  vrijdag 17 mei 2013 @ 19:07:18 #45
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_126643265
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 20:00 schreef Angelof9 het volgende:
Ik ben deze aan het maken.

Continentaal kan ik alleen op rechts, niet op averechts. En als ik met ingewikkelde breischema's bezig ben, lukt het me ook niet. En die dame in de video houdt ook voor continentaal, de draad heel vreemd vast.
ik heb ooit voor dit topic op verzoek een heel wiebelig filmpje gemaakt van recht en averecht continentaal breien. misschien heb je er iets aan? je haakt ook toch? dan zou dit wel moeten lukken.

Bekijk deze YouTube-video
Kwak
  vrijdag 17 mei 2013 @ 19:43:42 #46
211083 Angelof9
I must go first
pi_126644816
Ja, dat filmpje herinner ik me nog :D

Het is niet dat ik niet weet hoe het moet, maar het lukt me gewoon niet. En verder vind ik het ook niet zo'n punt, ik brei voor de lol, niet om records te breken.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_126651944
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 18:35 schreef mignonne het volgende:
[..]

Ik ben nu bezig met deze voor mn moeder. De meeste lace-shawls zijn niet zo haar ding maar ik gok dat dit wel in de smaak zal vallen. Ik brei em met twee draden drops lace, grijs en ijsblauw.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En continentaal breien doe ik ook, het was even pielen maar het is de moeite waard, gaat veel sneller en gemakkelijker te regelen qua spanning.
Oeps, ajourpatroon met dubbele draad? Ik zag een keer een Zwitserse breien. Gewone trui, dubbele draad, breien en kwekken = breien zonder te kijken. Ging hardstikke snel.

Ajour en die mooie shawls die hier getoond zijn, waag ik me al lang niet meer aan. Vertel me te vaak, raak in de war en zo.
pi_126652406
Hallo allemaal, ik ben nu ook al een tijdje aan het breien. Mijn moeder heeft het me een paar maanden geleden opnieuw geleerd na een mislukte poging in 2007. Ik heb ondertussen een sjaal af en een paar sjaals in de maak. Nu wil ik als langdurig project een deken gaan breien.
Nu heb ik een 'proefreep' gebreid en ben ik gaan uitrekenen hoeveel bollen ik nodig heb.
Ik zet 225 steken op (zal het maar op een rondbreinaald doen), dit geeft ongeveer 105 cm breedte. De deken moet minimaal 160cm lang worden.
De wol die ik gebruik is van de Zeeman, roze van royal. Er zit 241 meter op een bol.
Voor 225 steken (1 naald) heb ik ruim genomen 4 meter nodig.
Er gaan dan 60 naalden uit een bol.
6 naalden geeft een breedte van 1,5 cm. Dan worden 60 naalden dus 15 cm breed.

Klopt het dat ik zo goed heb gerekend? Ik heb nu 13 bollen in huis. En morgen heb ik nog een kans om langs een andere Zeeman te gaan om nog wat te halen (eventueel een paar bollen reserve) voordat ik op vakantie ga.
pi_126652802
Wil je niet liever in banen breien? Het moet ontmoedigend zijn om zo breed te breien en dus nauwelijks lengteëffecten te zien.
pi_126652937
Dat kan ik ook wel doen, maar dit lijkt me gewoon leuk om te doen.
pi_126655272
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 21:49 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Oeps, ajourpatroon met dubbele draad? Ik zag een keer een Zwitserse breien. Gewone trui, dubbele draad, breien en kwekken = breien zonder te kijken. Ging hardstikke snel.

Ajour en die mooie shawls die hier getoond zijn, waag ik me al lang niet meer aan. Vertel me te vaak, raak in de war en zo.
waarom is dat oeps? :o
het is idd met dubbele draad een eenvoudig ajourpatroontje. T blijft boeiend genoeg om niet te vervelen maar is ook wel makkelijk genoeg dat ik me niet teveel hoef te concentreren, heel prettig :P
:)
  vrijdag 17 mei 2013 @ 22:46:57 #52
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_126655837
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 22:37 schreef mignonne het volgende:

[..]

waarom is dat oeps? :o
het is idd met dubbele draad een eenvoudig ajourpatroontje. T blijft boeiend genoeg om niet te vervelen maar is ook wel makkelijk genoeg dat ik me niet teveel hoef te concentreren, heel prettig :P
:Y

volgens mij heb je twee soorten breiers, mijn moeder is de ene soort: graag veel herhaling en niet te ingewikkeld. ik ben de andere soort: ik wil niet de héle tijd aan t tellen zijn, maar het moet wel blijven boeien, beetje variatie, iets lastigs erin ofzo.
Kwak
pi_126656417
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 22:46 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

:Y

volgens mij heb je twee soorten breiers, mijn moeder is de ene soort: graag veel herhaling en niet te ingewikkeld. ik ben de andere soort: ik wil niet de héle tijd aan t tellen zijn, maar het moet wel blijven boeien, beetje variatie, iets lastigs erin ofzo.
ja dat idd!
Het moet idd ook niet zo zijn dat ik 142 steken aan het tellen ben en dat dan 20 rijen anders zijn en dat x 15 herhalingen ofzo :') :P maar een beetje uitdaging erin is wel leuk.

Ik heb projectjes voor onderweg of om even snel tussendoor aan te werken, dat zijn dus wel de eenvoudige patroontjes, die zijn fijn om tussendoor te doen omdat het niet boeit waar ik ook alweer gebleven was, je doet toch steeds bijna hetzelfde. En de andere zijn de projecten met ajour en dergelijke, die moet ik niet te lang opzij leggen want dan ben ik letterlijk en figuurlijk de draad kwijt :X
:)
pi_126656810
deze onlangs gemaakt, eigk voor de jongste, maar hij viel wat groter uit :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dees staat op de rondepennen voor de jongste, in het blauw.



Dan nog een shawl voor mn oma (liefst af in juni) en mn schoonmoeder (af voor januari dus tiet zaaat) en een ajour-shrug voor een vriendin.

Als dat klaar is dan mag k van mezelf eindelijk beginnen aan deze ik heb er zulke mooie groene, grijze en roze wol voor <3 O+

En dees staat in de koelkast, net als mn andere dekentje maar das haakwerk. En dan hoop ik tzt weer een beetje ruimte gemaakt te hebben in de wol-voorraad :')
:)
pi_126662633
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 22:37 schreef mignonne het volgende:

[..]

waarom is dat oeps? :o
het is idd met dubbele draad een eenvoudig ajourpatroontje. T blijft boeiend genoeg om niet te vervelen maar is ook wel makkelijk genoeg dat ik me niet teveel hoef te concentreren, heel prettig :P
Bij èn dubbele draad èn ajour zou ik wel erg vaak misprikken, steken laten vallen, etc.

Tegenwoordig brei ik met dubbele draad met de steken om en om. De ene kleur in de ene hand en de andere kleur in de andere hand. Met rechterhand op z'n Nederlands van houdend en met de linkerhand continentaal. Doordat elke steek een meeloopdraad heeft, is het ook dikker. Dat is niet altijd gewenst (maar bij mij wel wegens koukleum zijn).

De twee draden in verschillende handen vasthouden, heeft veel voordelen. Alleen al dat de draden niet meer om elkaar heenkronkelen en in de knoop raken. Zag het in een boek over de Shetland-breistijl.
  zaterdag 18 mei 2013 @ 09:15:57 #56
211083 Angelof9
I must go first
pi_126667153
Dat klinkt veel ingewikkelder dan ajour breien, hihi
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  zaterdag 18 mei 2013 @ 10:39:29 #57
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_126668296
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 23:01 schreef mignonne het volgende:
deze onlangs gemaakt, eigk voor de jongste, maar hij viel wat groter uit :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dees staat op de rondepennen voor de jongste, in het blauw.

[ afbeelding ]

Dan nog een shawl voor mn oma (liefst af in juni) en mn schoonmoeder (af voor januari dus tiet zaaat) en een ajour-shrug voor een vriendin.

Als dat klaar is dan mag k van mezelf eindelijk beginnen aan deze ik heb er zulke mooie groene, grijze en roze wol voor <3 O+

En dees staat in de koelkast, net als mn andere dekentje maar das haakwerk. En dan hoop ik tzt weer een beetje ruimte gemaakt te hebben in de wol-voorraad :')
Oh wat een leuke dingen! Als je die leuk vindt dat vind je dit vestje ook wel leuk denk ik. Patroon stond destijds op de telegraaf site. Ben ook met een jurkje bezig.

http://ravel.me/fwoukje/c014
En ik heb nog niet eens kinderen :') Ik begin steeds aan projectjes voor kids van collega's enzo maar die zijn dan alweer te groot tegen de tijd dat het af is, dus nu bewaar ik het maar...
Kwak
pi_126668414
hier stond een beetje een warrig verhaal met een nog warrigere vraag.
Ik klooi nog maar even aan voor de kat het raam uit vliegt })

[ Bericht 78% gewijzigd door blabbel6 op 18-05-2013 11:01:43 ]
pi_126669079
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 10:39 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Oh wat een leuke dingen! Als je die leuk vindt dat vind je dit vestje ook wel leuk denk ik. Patroon stond destijds op de telegraaf site. Ben ook met een jurkje bezig.
[ afbeelding ]
http://ravel.me/fwoukje/c014
En ik heb nog niet eens kinderen :') Ik begin steeds aan projectjes voor kids van collega's enzo maar die zijn dan alweer te groot tegen de tijd dat het af is, dus nu bewaar ik het maar...
oh wat een liefje <3

en ik doe geen ingewikkelde dingen met die twee draden hoor :o ik hou ze gewoon samen, net zo ingewikkeld als 1 draad :P
:)
pi_126670119
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 10:46 schreef blabbel6 het volgende:
hier stond een beetje een warrig verhaal met een nog warrigere vraag.
Ik klooi nog maar even aan voor de kat het raam uit vliegt })
Ik wilde er eigenlijk net op gaan reageren. Wat ik wilde zeggen is dat het niet heel erg uitmaakt of je links of rechts begint, volgens mij. Alleen dat de 'goede kant' in het patroon, overeenkomt met de 'goede kant' die je aan het breien bent. Als je dat verkeerdom doet, krijg je uiteindelijk de verkeerde kant buiten. Tenminste, ik denk dat dit is wat je bedoeld.
Maar misschien is het beter om gewoon verder te breien en te kijken hoe het uitkomt. Ik heb ook ooit een knuffeltje gebreid (en hoewel ik dat nooit weer doe, ik vind knuffels haken echt vele malen makkelijker) en ik dacht ook dat dat niet uitkwam, maar uiteindelijk is het toch nog best aardig geworden. ;)
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_126672585
Dank je wel Nanuke.Ik brei maar door op hoop van zegen.
Ja, knuffels haken is echt heeeel veel makkelijker!
  zaterdag 18 mei 2013 @ 15:46:27 #62
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_126677373
mja, voor mij is het juist de lol dat het moeilijker is :P
Kwak
pi_126717440
Even een update van mijn deken to be.
Het eerste vierkant is af, zo nog een paar vierkanten en dan aan elkaar maken. Het is een heel simpel patroon maar ik vind het effect wel leuk. Net patchwork op breipennen. :-)

De kleurtjes zijn in het echt wel wat feller. en ik moet hem natuurlijk nog blocken.
pi_126734560
Hee wat gaaf. Brei je allemaal lapjes die je aan elkaar naait?
pi_126743295
Of brei je vanuit het middelste blok steeds een stukje aan? De buitenste blokken lijken me wel ontmoedigend breed.
Het zal er goed uitzien na het blocken.
pi_126755597
Ik brei vanuit het middelste blok steeds een kleur eraan. Patroon is te vinden op http://verypink.com/2012/02/15/log-cabin-scrap-blanket/
Het valt wel mee met de grootte en het zijn maar 10 naalden dan mag je al weer verder.
  maandag 20 mei 2013 @ 09:29:50 #67
211083 Angelof9
I must go first
pi_126756422
Wat ik me altijd afvraag met dit soort projecten, hebben mensen eindeloze hoeveelheden "scrap yarn" in dezelfde diktes dan? Want mijn restjes zijn allemaal totaal verschillend qua dikte en structuur, ik zou zoiets nooit kunnen maken, tenzijn ik er speciaal materiaal voor aanschaf.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_126757249
Ben ik het helemaal mee eens. Ik heb er ook een apart project van gemaakt en garen voor aangeschaft. Ook omdat ik een bepaalde kleurschakering wil.
  maandag 20 mei 2013 @ 18:37:20 #69
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_126775755
Kon het niet laten weer iets nieuws te proberen, heb nu twee sokken tegelijk op de rondbreinaald zitten.

Maak een boemerang hiel/jojo hiel met shadow-wraps (ook nieuw voor mij) voor de shortrows. Heb zelf t patroon min of meer bedacht, gebruik een sokkenmaat-calculator op een weblog en gebruik een zigzagpatroontje voor de bovenkant van de voet en het beenstuk. Best lastig, zo'n eerste keer, vooral het opzetten en ook de hiel (boemerang kan eigenlijk niet als je twee sokken op 1 rondbreinaald hebt, maar heb t toch op kunnen lossen).

*O*

heb nu twee voeten en 1 hiel gedaan, morgen ofzo de andere en dan de beenstukken nog.
Kwak
pi_126787627
Wow wat ontzettend knap van je.
Ik kan dit alleen maar met gepaste eerbied en ontzag lezen.
En ik verwacht natuurlijk ook een foto binnenkort ^O^ .
pi_126945204
edit: niet meer nodig, ben het via marktplaats al kwijt

[ Bericht 89% gewijzigd door SummerBreeze op 24-05-2013 14:00:59 ]
  zaterdag 25 mei 2013 @ 15:59:11 #72
211083 Angelof9
I must go first
pi_126988169
Gingko shawl klaar, ben er niet zo blij mee. Ondanks dat ik hem groter heb gemaakt dan het patroon, is ie erg klein. En ik moest me een ongeluk blocken om er een beetje vorm in te krijgen. Nouja. Ben nu deze baret aan het maken in hetzelfde garen.

You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_126991248
Hè, jammer dat ie tegenvalt.
Zo op de foto ziet hij er mooi uit, mooie kleur ook!

Ik vind het nadeel van sokkenwol dat ik 1 bol meestal net te weinig vind voor een sjaal en van de 2e bol heb je dan niet veel meer nodig. Zo heb ik best een hoop resten sokkenwol. Wat moet je ermee?!
Dat vind ik dan weer een voordeel van Drops Delight of Fabel, dat zijn bollen van 200 meter, daar koop ik er 3 van en dan gaat het goed.

Ik heb mijn kat bijna af en dan wil ik een shawl gaan breien van Drops Lace. Een streng van 800 meter! Daar heb ik een patroon voor nodig waar veel wol in gaat zitten, want ik vind het zonde om 300 meter over te houden.
Tja, dat zijn zo de problemen in mijn leven :+ .
  zaterdag 25 mei 2013 @ 19:23:31 #74
211083 Angelof9
I must go first
pi_126994792
Die shawl is uit 1 bol gebreid, ik had zelfs nog een beetje over! Maar ik begrijp het probleem. Daarom maak ik er dan een baret bij of een paar handschoenen ofzo.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127080966
Ik wil deze shawl gaan breien http://www.ravelry.com/patterns/library/flowering-weeds-shawl
maar loop tegen een probleempje aan: ik heb niet eerder van een teltekening gebreid.
Het zal heel simpel zijn, maar wie wil me even op weg helpen?

:( Ik krijg de tekening niet gekopieerd.

Chart A begint met row 1: 2 lege hokjes (dat zijn knit-steken). Dan 3 grijze hokjes (dat zijn geen steken staat in het patroon) en dan begint het patroon met een omslag en gaat het verder.
Row 3 begint ook weer met 2 knit-steken, dan 2 grijze hokjes en dan gaat het patroon verder.
Row 4 heeft 1 grijs hokje.

Voor mij zit de moeilijkheid in die grijze hokjes. Hoe kan het dat het aantal steken die je niet breit afloopt? Hoe krijg je dan het motief?

Snapt iemand wat ik bedoel of is dit te wazig?
  maandag 27 mei 2013 @ 21:09:27 #76
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_127082497
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 20:44 schreef blabbel6 het volgende:
Ik wil deze shawl gaan breien http://www.ravelry.com/patterns/library/flowering-weeds-shawl
maar loop tegen een probleempje aan: ik heb niet eerder van een teltekening gebreid.
Het zal heel simpel zijn, maar wie wil me even op weg helpen?

:( Ik krijg de tekening niet gekopieerd.

Chart A begint met row 1: 2 lege hokjes (dat zijn knit-steken). Dan 3 grijze hokjes (dat zijn geen steken staat in het patroon) en dan begint het patroon met een omslag en gaat het verder.
Row 3 begint ook weer met 2 knit-steken, dan 2 grijze hokjes en dan gaat het patroon verder.
Row 4 heeft 1 grijs hokje.

Voor mij zit de moeilijkheid in die grijze hokjes. Hoe kan het dat het aantal steken die je niet breit afloopt? Hoe krijg je dan het motief?

Snapt iemand wat ik bedoel of is dit te wazig?
volgens mij brei je gewoon de hele rij door, maar als een steek in de vorige rij si samengebreid kun je er zeg maar in de rij daarna niet meer in breien, snap je? kun je niet gewoon de aanwijzingen die zijn uitgeschreven volgen? ik zou t ook moeten opzetten om het te snappen denk ik...
Kwak
pi_127082706
Iemand wel eens geprobeerd een breiwerkje mee te nemen in het vliegtuig?
Mag dat? Of kan ik mn breiwerk beter thuis laten? :P
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  maandag 27 mei 2013 @ 21:35:02 #78
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_127083999
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 21:13 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Iemand wel eens geprobeerd een breiwerkje mee te nemen in het vliegtuig?
Mag dat? Of kan ik mn breiwerk beter thuis laten? :P
ligt aan de bestemming en de maatschappij of t lukt. officieel mogen houten naalden wel, maar ze kunnen ze alsnog afpakken/weggooien.... zou t er niet op wagen.

maar anderen hebben succesvolle ervaringen geloof ik.

wat brei je HPKW?
Kwak
pi_127084861
Ik heb KLM net een tweet gestuurd, op hun site staat het er niet tussen.

Ik ben bezig met een deken. En die ga ik maken van allemaal vierkantjes van 15x15 cm. :D
Je moet ambitieus beginnen natuurlijk. :P
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_127086377
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 21:09 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

volgens mij brei je gewoon de hele rij door, maar als een steek in de vorige rij si samengebreid kun je er zeg maar in de rij daarna niet meer in breien, snap je? kun je niet gewoon de aanwijzingen die zijn uitgeschreven volgen? ik zou t ook moeten opzetten om het te snappen denk ik...
Ik denk dat de rij doorbreien wel gaat lukken. Ik weet alleen niet hoe ik moet beginnen. Het is een tekening van 3 rijen boven elkaar. Iedere rij begint met 2 K, dan heeft rij 1 3 grijze blokjes, rij 3 heeft 2 grijze blokjes en rij 3 heeft 1 grijs blokje. In de legenda staat dat een grijs blokje no stitch is. Waarom dan 3-2-1?
  maandag 27 mei 2013 @ 22:29:37 #81
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_127087984
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:07 schreef blabbel6 het volgende:

[..]

Ik denk dat de rij doorbreien wel gaat lukken. Ik weet alleen niet hoe ik moet beginnen. Het is een tekening van 3 rijen boven elkaar. Iedere rij begint met 2 K, dan heeft rij 1 3 grijze blokjes, rij 3 heeft 2 grijze blokjes en rij 3 heeft 1 grijs blokje. In de legenda staat dat een grijs blokje no stitch is. Waarom dan 3-2-1?
Ze zegt zelf dit:
Charts show RS rows only; on all WS rows, k2, p to the last 2 stitches (slm when you come to it), k2.
Work each chart row from right to left as follows: knit the two edge stitches (shown at the right side of the chart), then work the body of the chart, repeating the portion between the vertical red lines as
needed until you reach the marker and the center stitch (marked with a star at the left side of the chart).
Knit the center stitch, then repeat the body of the chart once more, working from right to left and
repeating the marked section as needed until you reach the final two edge stitches, and knit them. When you come to a gray square (no stitch), simply ignore it and move on to the next square.


Als ik de rijen uitschrijf krijg ik dit:
1 goede kant: k 2 stitches, yo, k 1 stitch *k 1stitch, k 2tog, yo, knit 1 stitch, yo, k 2tog, knit 2 stitches* (gedeelte tussen sterretjes herhalen tot je bij de marker en de center stitch komt), yo, center stitch breien.
daarna dit gedeelte gespiegeld herhalen tot de laatste twee steken, die brei je recht. keer je werk.
1 verkeerde kant: k2, p to the last 2 stitches (slm when you come to it), k2.

2 goede kant: k 2 stitches, yo, k 2 stitches (je hebt er immers net eentje bij gemaakt dus die moet je nu ook breien, daarom 1 grijs hokje minder) *k2tog, yo, k3, yo, k 2tog, k1* (gedeelte tussen sterretjes herhalen tot je een steek voor de marker en de center stitch komt), k deze steek, yo, center stitch breien.
daarna dit gedeelte gespiegeld herhalen tot de laatste twee steken, die brei je recht. keer je werk.
2 verkeerde kant: k2, p to the last 2 stitches (slm when you come to it), k2.

3: goede kant: k 2 stitches, yo, k 3 stitches (je hebt er immers net weer eentje bij gemaakt dus die moet je nu ook breien, daarom weer 1 grijs hokje minder) *k2, yo, sk2p, yo, k3* (gedeelte tussen sterretjes herhalen tot je twee steken voor de marker en de center stitch komt), k deze twee steken yo, center stitch breien.
daarna dit gedeelte gespiegeld herhalen tot de laatste twee steken, die brei je recht. keer je werk.
2 verkeerde kant: k2, p to the last 2 stitches (slm when you come to it), k2.

daarna ga je verder met het geschreven patroon. de grijze vakjes zijn er om het patroon goed uit te kunnen tekenen. je maakt elke toer per saldo 2 steken aan de goede kant (de yarn overs buiten de rode lijnen, dus buiten het herhalende patroon) en die moet je dan daarna wel breien, dan staan ze ook in het patroon, dus daarvoor moet er een vakje leeg zijn. binnen het herhalende patroon maak je voor elke yo ook een k2tog oid, dus daar komt per saldo niks bij, is een recht stukje.

hierdoor wordt je toer dus steeds twee steken groter aan beide kanten, 4 in totaal per toer.

Snap je wat ik bedoel? kan heel verwarrend lijken, maar als je het zo breit heb je het denk ik snel door.
Kwak
pi_127088998
:D Wow KwakzOr, ontzettend bedankt! Nu snap ik het en ga ik morgen gelijk beginnen. Echt heel erg bedankt.
Goed ook om te lezen dat ik na de center stitch de herhaling van links naar rechts moet lezen.
Ik ben echt heel blij met je post. Ik snap nu hoe ik de tekening moet lezen.
  maandag 27 mei 2013 @ 22:47:58 #83
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_127089152
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:46 schreef blabbel6 het volgende:
:D Wow KwakzOr, ontzettend bedankt! Nu snap ik het en ga ik morgen gelijk beginnen. Echt heel erg bedankt.
Goed ook om te lezen dat ik na de center stitch de herhaling van links naar rechts moet lezen.
Ik ben echt heel blij met je post. Ik snap nu hoe ik de tekening moet lezen.
het was even puzzelen, heb bij een sok een soortgelijk patroon gehad en merkte dat t vooral gewoon netjes volgen en niet teveel nadenken was :P

je ziet ook aan haar sjaal, dat er steeds meer steekjes tussen het lace-patroontje en het midden komen :Y

wel een ingewikkeld patroon zeg! maar graag gedaan, ben niet voor niets lerares, ik vind uitleggen leuk :P
Kwak
  dinsdag 28 mei 2013 @ 09:18:59 #84
211083 Angelof9
I must go first
pi_127098270
edit: never mind, ik had de volgende pagina nog niet gelezen
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127098326
Nou, uitleggen kun je!
Oei is het een ingewikkeld patroon? Mijn eerste laceshawl was een feather and fan. Dat leek me heel moeilijk, maar viel enorm mee.
Ik kan eigenlijk niet inschatten wat binnen mijn bereik ligt en wat te moeilijk is. Deze leek me niet zo moeilijk, ik had alleen nooit een chart gelezen. Ik wist niet hoe daar mee te beginnen. Ik dacht dat het hele patroon uitgeschreven stond, maar opeens las ik: volg chart A en geen tekst meer. :X
Maar nu je zoveel moeite gedaan hebt, kan ik niet meer terug. Ik stort me er maar gewoon in.
Als jullie tenminste geen sik van me krijgen? o|O
  dinsdag 28 mei 2013 @ 09:21:50 #86
211083 Angelof9
I must go first
pi_127098338
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 21:13 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Iemand wel eens geprobeerd een breiwerkje mee te nemen in het vliegtuig?
Mag dat? Of kan ik mn breiwerk beter thuis laten? :P
Je kunt het wel gewoon in je koffer meenemen natuurlijk. Ik heb geen ervaringen met breinaalden, want dat heb ik nooit gedurfd. Wel succesvol haakwerk meegenomen.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  dinsdag 28 mei 2013 @ 09:22:50 #87
211083 Angelof9
I must go first
pi_127098361
Blabbel 6, het is even wennen zo'n chart, maar het is eigenlijk makkelijker dan uitgeschreven tekst vind ik.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127098388
Angel, ja dat geloof ik ook. Bij haken vind ik een chart veel makkelijker dan een tekst. Ik moet er even aan wennen, het is weer heel anders.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 09:26:04 #89
211083 Angelof9
I must go first
pi_127098449
Ik ben ook weer aan een nieuwe shawl begonnen (de baret is af, maar moet nog geblockt). Eerst even een saai stuk stockinette door voordat ik aan de chart kan beginnen!!
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127098552
Gaaf! Die ziet er ook moeilijk uit!

Ha ha ha ik vind stockinette juist heerlijk, lekker doorstomen en geen stress of je wel goed uitkomt.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 09:44:59 #91
211083 Angelof9
I must go first
pi_127098920
Ik zou het wel andersom willen, dat je eerst ingewikkeld zit te charten en daarna even lekker kan door breien.
Ik heb wel eens een shawl gemaakt die aan de onderkant begon, maar nadeel daar was weer dat je 400 steken moest opzetten.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127141550
Ha ha ha 400 steken opzetten. Wat een gedoe! Ik heb dan ook het idee dat er weinig meer aan te passen valt. Als je hem wat krap vindt worden kun je niet een paar naalden extra breien of zo.

Ik ben nu met lace van Drops aan het breien op naald 3,5. Het breit helemaal niet prettig. Het is zo dun en glad! Ik moet echt bij iedere steek kijken of het goed gaat, dus voor de tv gaat niet lukken.
Dan maar naar Kneven en Van den Brink luisteren op uitzending gemist. Die hebben mijn aandacht minder nodig.
het gaat in ieder geval niet snel maar goed, het houdt me van de straat.
  woensdag 29 mei 2013 @ 15:39:02 #93
211083 Angelof9
I must go first
pi_127156219
Lace op 3,5 is ook best wel ruim. Ik brei nu met sokkenwol op naald 4, dat is ook wel behoorlijk losjes.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127157291
Ik vind het ook nogal ruim maar ik zag dat veel mensen het deden. Ik zou wel overnieuw willen beginnen op naald 3, maar wordt de shawl dan niet te klein?

Delight is toch sokkenwol? Dat breide ik, dacht ik ook op 3,5 of zelfs op 4? dat weet ik niet meer.
Lace is wel dunner.
  woensdag 29 mei 2013 @ 16:13:45 #95
211083 Angelof9
I must go first
pi_127158012
Delight is door de onregelmatige draad wel een stuk dikker dan normale sokkenwol. En die breidde ik op 3.5 dus.

Ik was ook bang dat de shawl te klein zou worden, vandaar de naald 4 (stond ook in het patroon)
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127193192
Ik heb nu naald 1 van Chart A gedaan. Het telpatroon tot de center stitch gevolgd en na de center stich heb ik het van links naar rechts gedaan.

Klopt het dat ik dan na de laatste herhaling 1 recht moet doen en dan de omslag en de 2 randsteken? Die laatste 1 recht heb ik niet.
De herhaling eindigt met ook met1 recht. Zou ik daar 2 steken van moeten maken om goed uit te komen in het patroon? Als ik een steek mis, wordt het hele patroon misschien mis.

Ik lees het zo toch goed? Wie heeft raad?
  donderdag 30 mei 2013 @ 10:10:54 #97
211083 Angelof9
I must go first
pi_127193527
Maar had je die voor de center stitch wel dan? Want het moet toch aan beide kanten hetzelfde zijn?
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127193634
Ja voor de center stitch kwam ik helemaal precies uit.
Ik vind dit heel lastig. Hoe meer ik er over na ga denken, hoe ingewikkelder het wordt.
  donderdag 30 mei 2013 @ 10:14:42 #99
211083 Angelof9
I must go first
pi_127193653
Dan ben je toch begonnen met een verkeerd aantal stitches als je na de cnter stitch een steek minder hebt.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127193782
Ja, dat denk ik ook. Kan ik er nu gewoon eentje bijmaken? Ik weet niet of ik kan achterhalen waar ik ergens een steek te weinig heb gedaan. Of moet ik de boel uithalen en opneiuw beginnen? Ik weet niet zo goed wat wijsheid is in dit geval.
  donderdag 30 mei 2013 @ 10:23:36 #101
211083 Angelof9
I must go first
pi_127193897
Je bent nog aan het begin, dus ik denk dat een steek erbij maken niet op zal vallen. Ik zou mijn steken wel even natellen als ik jou was, om zeker te zijn dat je er gewoon 1 te weinig hebt, en niet dat je ergens anders een fout hebt gemaakt.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127193965
Charts show RS rows only; on all WS rows, k2, p to the last 2 stitches (slm when you come to it), k2.
Work each chart row from right to left as follows: knit the two edge stitches (shown at the right side of
the chart), then work the body of the chart, repeating the portion between the vertical red lines as
needed until you reach the marker and the center stitch (marked with a star at the left side of the chart).
Knit the center stitch, then repeat the body of the chart once more, working from right to left and
repeating the marked section as needed until you reach the final two edge stitches, and knit them

Dit lees ik in het patroon. Begrijp ik goed dat ik na de Center Stitch het patroon nog 1 keer van rechts naar links moet lezen en de rest van de herhalingen van links naar rechts? Ik denk dat ik dan wel goed uit kom.
  donderdag 30 mei 2013 @ 10:35:59 #103
211083 Angelof9
I must go first
pi_127194325
Nee, volgens mij moet je gewoon precies hetzelfde doen als aan de andere kant, maar dan in spiegelbeeld. Kun je de chart niet gewoon spiegelen op je computer? dan is het misschien duidelijker.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127197154
quote:
Knit the center stitch, then repeat the body of the chart once more, working from right to left and
repeating the marked section as needed until you reach the final two edge stitches, and knit them
Hieruit dacht ik te lezen dat ik toch nog van rechts naar links moet werken.
Spiegelen op de computer kan ik niet.
Ik heb hem geprint en lees hem gewoon de andere kant op, dat is op zich geen probleem.
Ik denk dat ik hem maar terugsteek tot de centerstitch en het dan nog eens probeer. Als ik dan weer een steek tekort kom, dan maak ik er gewoon 1 bij.

Dit is een leermoment :6
pi_127202000
quote:
Knit the center stitch, then repeat the body of the chart once more, working from right to left and
repeating the marked section as needed until you reach the final two edge stitches, and knit them
Ik snap het nog steeds niet. Hoe moet ik dit dan lezen? Er staat toch dat ik na de center stitch de chart nog steeds van rechts naar links moet lezen?
  donderdag 30 mei 2013 @ 15:02:32 #106
211083 Angelof9
I must go first
pi_127205271
Ik denk dat ze left to right bedoelt. Het is toch niet logisch als de ene helft van je shawl anders is dan de andere helft??
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127205449
Nee, dat leek me ook. Ha ha ha ik kan natuurlijk bedenken dat zij een fout maakt maar dat komt niet gelijk in me op. Ik dacht dat ik het wel niet zou snappen.
Ik vind het best lastig breien en ik ben blij dat ik zometeen weer even stockinette mag. Er is ook nog een Chart B, C en D en ze worden steeds groter :o .
  donderdag 30 mei 2013 @ 15:09:51 #108
211083 Angelof9
I must go first
pi_127205638
Ja, het lijkt me een behoorlijk project! Ik zit nog steeds te stockinetten, ik schiet niet zo op op het moment (weinig breitijd)
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127210508
:) kun je nog stockinetten, stockinette dan mee!

(Wij hadden vroeger een zangbundel: Kun je nog zingen, zing dan mee!)
  donderdag 30 mei 2013 @ 20:20:22 #110
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_127219534
Ik ga deze maken als mijn andere kleine projecten af zijn, patroonmaakster is een kennis van me

http://www.ravelry.com/pa(...)l-umbrella-shawlette
Kwak
  donderdag 30 mei 2013 @ 21:44:07 #111
211083 Angelof9
I must go first
pi_127224196
Die is ook mooi!
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127225357
Das een mooie! Hij ziet er wel ingewikkeld uit. Heb je er al wol voor?
  donderdag 30 mei 2013 @ 23:23:48 #113
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_127230856
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 22:03 schreef blabbel6 het volgende:
Das een mooie! Hij ziet er wel ingewikkeld uit. Heb je er al wol voor?
nee, ik mag helemaal geen wol kopen voorlopig, en heb niet echt goede wol liggen. alhoewel, ik heb wel knalroze sokkenwol waar alleen nog maar een paar babysokjes van gebreid zijn, is nog bijna 100 gram over dus... misschien is dat genoeg.

en moet eerst al mijn wipjes afmaken van mezelf ;) patroon wel al gekocht, omdat nicola een tof mens is.
Kwak
pi_127241044
Erg mooi patroon ja! Jammer dat ik meer ben van de omslagdoeken dan van de sjaals, dus hij zal nooit op mijn 'wachtrij' komen. Volgens mij zou ik er nog wel mooie wol voor hebben. :P

Ik ben nu halverwege de dreambird, en ik weet ook al wat ik daarna ga maken. O+ Ik ben echt breiverslaafd de laatste tijd. Ik heb ook nog 2 haakprojecten liggen, maar momenteel wil ik alleen maar breien. Schiet ook (in mijn geval) dubbel zo hard op.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_127241062
Ik vind hem echt heel mooi. Volgens mij is knalroze hartstikke leuk ervoor en het lijkt of je dan wel goed uitkomt. Je hebt er nog geen 400 meter voor nodig.
  vrijdag 31 mei 2013 @ 11:03:29 #116
211083 Angelof9
I must go first
pi_127242252
Ik ben ook breiverslaafd, maar in mijn geval gaat het veel langzamer dan haken, dus ik krijg veel minder dingen af dan toen ik nog haakverslaafd was, Nouja :P
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127392699
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 16:15 schreef Angelof9 het volgende:
Nouja, zo stond het ook in het patroon, dus dat kan geen kwaad ;)

De German Double Stitch is super makkelijk! Misschien heb je niet het goede filmpje gekeken:
Die kende ik nog niet. Tnx!
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_127453933



Eindelijk foto's van de kat genomen. Ik had ook de poten bij gebreid en eraan gezet, maar het haalde de boel niet op, dus ik houd het maar zo.
Hij kijkt iets opzij maar dat heeft ook wel wat.
  woensdag 5 juni 2013 @ 20:07:21 #119
211083 Angelof9
I must go first
pi_127454545
Ik wou net zeggen, hij heeft geen poten!
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127460104
Hè... nee, maar je mist ze ook niet toch? Toch? Toch? :?
Heb je eventueel een idee wat ik er nog aan zou kunnen doen? Die rare lange poten haalde hem echt niet op.
  woensdag 5 juni 2013 @ 21:48:29 #121
211083 Angelof9
I must go first
pi_127460424
Kun je niet gewoon leuke korte poten maken dan? Hij heeft zo'n lief gezichtje, nu wil ie ook poten ;)
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127463156
Je kunt 'm 2 korte voorpootjes geven die liggend, naar voren staan en achter 2 korte pootjes naast de achterkant, zodat het lijkt alsof ie relaxed ligt. Snap je wat ik bedoel?
pi_127471528
Ja ik snap wel wat jullie bedoelen alleen kan ik dat niet zonder een patroon. Mijn man dacht ook al aan een paar witte bolletjes als voorpootjes maar ik weet niet hoe ik dat moet doen. Ik ben het wel met jullie eens, hij mist nog wat hè?
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:33:27 #124
211083 Angelof9
I must go first
pi_127472650
Doe gewoon wat je deed voor de staart, maar dan korter.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127473054
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:33 schreef Angelof9 het volgende:
Doe gewoon wat je deed voor de staart, maar dan korter.
Ja inderdaad, zoals de staart en dan iets minder dan de helft lang.
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_127485976
Hi Blabbel, hij is leuk geworden, ook ik zou zeggen probeer er nog pootjes onder te zetten. :Y .

Ik heb de laatste week mijn rondbreipen gebruikt. Dat werkt toch wel heel fijn. Het lijkt alsof ik sneller brei, maar dan kies ik weer garen uit dat niet fijn breit. Ik heb gekozen voor 100 % linnen en dat glijdt niet lekker door je handen. het is stroef en je prikt steeds in het garen 8)7 , maar ja wie een mooie trui wil hebben moet pijn lijden.
pi_127496919
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 21:43 schreef blabbel6 het volgende:
Hè... nee, maar je mist ze ook niet toch? Toch? Toch? :?
Heb je eventueel een idee wat ik er nog aan zou kunnen doen? Die rare lange poten haalde hem echt niet op.
Voor voorpootjes meet je een stukje van de staart op, aan de kant met het witte uiteinde - dat zijn meteen de poezeklauwtjes. Dat kan je makkelijk natellen en nabreien. Achterpootjes kan je dan waarschijnlijk weglaten.

Dus je begint aan het staartje zoals beschreven, maar het lange rechte stuk maak je een eind korter.
  zondag 9 juni 2013 @ 21:17:57 #128
211083 Angelof9
I must go first
pi_127596305
Foto's, foto's!
De baret die ik een tijdje geleden heb gemaakt:



En de Holden Shawlette:

You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127611280
Mooie picootjes zijn dat.
Wat maakt het tot shawlette?
  maandag 10 juni 2013 @ 10:06:38 #130
211083 Angelof9
I must go first
pi_127611370
Niets eigenlijk, want hij is behoorlijk groot. Maar ik heb hem groter gemaakt dan het originele patroon.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127611660
Prachtige baret! En ook een mooie shawlette! Leuk randje zit er langs.
Lijkt het patroon een beetje op de Multnomah?

Ik laat de kat voor wat hij is, maar iedereen badankt voor het meedenken.
  maandag 10 juni 2013 @ 10:42:02 #132
211083 Angelof9
I must go first
pi_127612182
Nee, eigenlijk niet, al is het effect wel een beetje hetzelfde.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127623947
crap! puntje afgebroken :')
overzetten op mn rondbreinaald dan maar i guess...



Oh wauw die baret O+ O+ práchtig zeg!! wat een leukerd
:)
  maandag 10 juni 2013 @ 17:04:07 #134
211083 Angelof9
I must go first
pi_127624402
Breien op rechte naalden! :o Dat je dat kunt...
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127624510
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 17:04 schreef Angelof9 het volgende:
Breien op rechte naalden! :o Dat je dat kunt...
Hoe is dat anders dan op rondbreinaalden? :?
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  maandag 10 juni 2013 @ 17:07:58 #136
211083 Angelof9
I must go first
pi_127624561
Van die rare lange stokken die de hele tijd in de weg zitten! Sinds ik ronde naalden gewend ben, lukt het me echt niet meer, ik krijg alleen maar ruzie met die dingen.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127624728
ik wissel graag af :D
breien op een rechte naald niet ingewikkelder dan op een rondbreinaald eigk.

Ah zo, nouja ik ben er niet zo een die ze onder de armen steekt hoor :P ik brei continentaal sowieso en ik hou de breipennen schuin naar beneden en een tikje naar voren. Euhm. Dus met de puntjes omhoog en de achterkanten naar beneden en van mij af, gaat prima eigk.

Het wordt deze overigens
http://www.ravelry.com/patterns/library/something-lacy-shrug

En ik was dus bezig met deze maar die kan ik een heel eind uithalen. Mn oma dacht behulpzaam te zijn. "oh je hebt wat steken laten vallen!" en ze heeft toen een stuk terug gebreid en steken opgehaald, maar niet alles en slecht te achterhalen tot hoever ze heeft 'geholpen' }:| grrr... en ik schoot juist zo lekker op :')
:)
  maandag 10 juni 2013 @ 18:03:57 #138
211083 Angelof9
I must go first
pi_127626332
Vervelend van je oma, maar ook wel heel grappig :D
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_127652029
Ach -O- oma was een beetje te lief eigenlijk.
Wel een schattig vestje! Het lijkt me ingewikkeld.
Ha ha ha maar daar heb ik niet zo goed kijk op.
pi_127663574
Leuk die oma's. :) Heb je veel aan. :P

Leuke patronen! Ik ben zelf een truitje aan het TESTbreien op Ravelry. Erg leuk om te doen. :D
.: Let epsilon be smaller than zero :.
  maandag 24 juni 2013 @ 19:47:04 #141
211083 Angelof9
I must go first
pi_128207855
Wat gebeurt hier toch altijd weinig!!

Ik heb de Ceniza af, ben nu begonnen aan Crescent over Lothlorien

You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_128210206
wat een leuke steek!
er gebeurd hier genoeg maar kan het ene nog niet laten zien want cadeautje (morgen mag t!) en t andere moet k nog een foto van maken maar is nog niet zo ver gevorderd. Vanavond weer even lekker een stukje breien <3
:)
pi_128216609
Oh Angelof supermooi!!!
Ik heb het te druk met haken en naaien en borduren om te breien.... Dat stomme werk komt er ook steeds tussendoor ;)
pi_128245336
Zoooo hij mag dr in :P
mn cadeautje is ontvangen <3

lastige kleur om op de fotot te zetten, Drops Nepal mix.





:)
pi_128246187
Is het pand verdraaid recht gebreid?
De mouwen zien er wat lang uit. Maar het is wel leuk geworden.
pi_128246535
de mouw links eindigt direct daar waar de foto eindigt :D foto vertekend een beetje.

ik heb geen idee wat je bedoelt met verdraaid recht :P
:)
pi_128246957
ongeblokt nog, maar is de verhouding met mouwen wat beter te zien

:)
pi_128248486
oh wat een schattig vestje zeg!
  dinsdag 25 juni 2013 @ 19:14:58 #149
211083 Angelof9
I must go first
pi_128248690
Ik vind de kleur erg mooi!
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  dinsdag 25 juni 2013 @ 19:16:37 #150
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128248759
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 18:18 schreef mignonne het volgende:
de mouw links eindigt direct daar waar de foto eindigt :D foto vertekend een beetje.

ik heb geen idee wat je bedoelt met verdraaid recht :P
verdraaid recht = breien in de achterkant van de steek ipv de voorkant.

en heul lief, dat vestje! O+
Kwak
pi_128252977
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 19:16 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

verdraaid recht = breien in de achterkant van de steek ipv de voorkant.

en heul lief, dat vestje! O+
ooooh op die fiets! Nee hoor ik heb ze gewoon in de voorkant gebreid :D
:)
pi_128258346
Schattig vestje! Die kleur vind ik zo mooi O+ Heb inmiddels een aantal paar sloffen gemaakt met die wol!
Wat ik alleen wel een nadeel vind van die wol, is dat het niet superwash is. Leuk als je wil vilten, maar niet zo leuk als je het mooi wil houden en toch moet wassen :P
pi_128258695
ja absoluut, maar voor aan de muur is ie ook geinig :Y) :D

is dat superwash nu echt een beetje wasmachine-bestendig? Want ik had ergens anders ook verhalen gelezen over dingen die toch niet zo superwash bleken te zijn :X ik heb superwash-wol voor een sjaal liggen namelijk maar ik vraag me wel af wat voor wasadvies ik erbij moet geven, op het label staat 40 graden :o
:)
  dinsdag 25 juni 2013 @ 23:06:41 #154
211083 Angelof9
I must go first
pi_128260791
Je kan het gewoon op 40 graden wassen, zolang je maar geen wasverzachter gebruikt.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  woensdag 26 juni 2013 @ 11:46:44 #155
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_128273642
wat doet wasverzachter er dan mee?
in de haak.
  woensdag 26 juni 2013 @ 12:55:13 #156
211083 Angelof9
I must go first
pi_128276094
Die haalt dat laagje van die "superwash" weg waardoor het niet langer superwash is en dus krimpt.
Je kunt er wel azijn bij doen om het zacht te maken.

quote:
Superwash wool is a different creature, and is designed to be washed and even dried without felting. In other words, if all three ingredients for felting are present (temperature shocks, agitation and moisture) superwash will still not felt. This means that you can wash your shawl in the washing machine if you like, or if by hand, you can get it as crowded in the sink as you desire. However DO NOT USE FABRIC SOFTENER with superwash wool, because that somehow makes the superwash wool want to revert to regular wool--and shrink up, after all.


[ Bericht 35% gewijzigd door Angelof9 op 26-06-2013 13:06:52 ]
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_128325371
Ik heb ook een aantal projectjes af!

Het truitje waarvan ik al eerder aangaf dat ik het als test aan het breien was:



Ook heb ik een tuniekje gebreid. Nog geen foto's inclusief model aangezien het er helaas nog niet warm genoeg voor is...



Ook heb ik het topje van een jurkje al gebreid. Deze moet alleen nog even blokken en dan moet ik het rokgedeelte er nog aan vast naaien.

.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_128327684
ooooh dat truitje!! <3
:)
pi_128327810
Oohh supercute!!
pi_128500126
Ik ben weer terug van vakantie. Mooie dingen kwamen er langs!
In Spanje heb ik heerlijk ontspannen een South Bay gehaakt, maar nu ik terug ben moet ik weer vol aan de bak natuurlijk :+ .
Nu weer met goede moed mijn shawl opgepakt (http://www.ravelry.com/patterns/library/flowering-weeds-shawl).
Ik ben al best een eind gekomen (en vraag me af of ik wel genoeg wol heb, maar die optie verdring ik verder :D )
Ik ben nu bij de 4e chart. Het zijn dus al best lange naalden met heul veel steken. En eigenlijk geen enkele naald kom ik precies uit. Met al die omslagen en geslipte steken zie ik het niet zitten om terug te steken dus ik laat de fouten nu maar zitten en probeer het de hele shawl te zien als een leerproject.
Hoe doen jullie dat? Wel terug steken? Foutjes laten zitten en hopen dat het niet opvalt?
  dinsdag 2 juli 2013 @ 17:00:52 #161
211083 Angelof9
I must go first
pi_128504550
Het ligt aan de fout. Als ik bv een omslag ben vergeten, dan smokkel ik er wel een steek tussen op de terugweg. Maar als ik op de een of andere manier het hele telpatroon een steek heb verschoven ofzo, dan steek ik terug. Soms zit ik een hele avond alleen maar terug te steken :')
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  dinsdag 2 juli 2013 @ 17:03:13 #162
211083 Angelof9
I must go first
pi_128504623
Overigens ben ik bij mijn huidige shawl ook het "ik heb niet genoeg garen" aan het verdringen. la la la!
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_128517075
Ha ha ha, ja verdringen is soms wel nodig hè!

Ik vind het knap dat je hele naalden terug kunt steken. Ik raak hopeloos in de war door de omslagen, de samengebreide en de overgehaalde steken. Het glijdt wel erg makkelijk van de naald :'( .

Ik zit in dubio of ik de shawl uit zal halen. Het zijn iedere keer randen met bloemen op een rij. sommige bloemen gaan goed, denk ik, maar er zijn er ook een paar die niet lukken en het lukt me ook niet om de boel terug te steken. Dus bijvoorbeeld de laatste bloem voor de center stitch is niet goed. Die zit best in het zicht. Ik weet niet goed of ik hem als leermoment af moet maken of dat ik moet stoppen met mezelf kwellen: hij is eigenlijk alleen maar frustrerend om te breien nu omdat ik weet dat het niet goed gaat.
Het is lace-garen op naald 4,5 en ik zie niet goed wat ik aan het doen ben. Het motief komt pas uit als ik hem geblockt heb.
Ik wil, wil, wil hem afmaken en het gewoon goed doen, maar goed en mooi wordt ie dus niet en dat kan ik niet uitstaan :X
Als ik hem uithaal, begin ik in ieder geval niet opnieuw maar laat ik de wol liggen tot ik er een ander project voor vindt.
Het is gewoon een stomme rotshawl :( .
pi_128524126
Bolero in the making! *O* O+
ben heel blij met dit patroontje, snel, gemakkelijk en toch een leuk effect.



nu nog boordjes aan de mouwen en langs de hals/rug en dan kan ie naar zn nieuwe eigenaar.
wol op de foto is nog wat nattig.
:)
pi_128524163
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 17:00 schreef Angelof9 het volgende:
Het ligt aan de fout. Als ik bv een omslag ben vergeten, dan smokkel ik er wel een steek tussen op de terugweg. Maar als ik op de een of andere manier het hele telpatroon een steek heb verschoven ofzo, dan steek ik terug. Soms zit ik een hele avond alleen maar terug te steken :')
Dat dus. Het ligt er een beetje aan. Ik ben echt ontzettend lui :') als ik ook maar half denk dat k ermee weg kom om het te laten zitten dan laat k het zitten :P maar als het heel duidelijk wordt en gewoon lelijk wordt dan wel uithalen ja.
:)
pi_128526819
Ik ben daar heel erg in. Ik haal het dan altijd uit. Ook al moet ik dan heel veel naalden teruggaan. :$

En te weinig garen ben ik ook wel bekend mee. Dat probeer ik ook altijd te verdringen. Dat is ook de reden dat het witte truitje een groene knopenlijst had. ;)

Mijn model dochter heeft het groene tuniekje al aan gehad. Ik had ook een zonnig jurkje voor haar gemaakt.

.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_128526820
Wat gaaf! Hij wordt echt mooi zeg. Wat een mooie steek. En toch makkelijk, hoe krijg je het voor elkaar *)

Het lastige van wel/niet uithalen vind ik dat ik niet kan zien hoe zichtbaar de fouten worden. Ik heb nu een enorme hoeveelheid steken op de naald staan en ik heb eigenlijk geen idee hoe het gaat worden. Ik zie er tenminste nog geen bloemen in. Dat komt pas na het blocken, denk ik. Het patroon krinkelt nu nog helemaal in elkaar.

MizzEnroe wat een prachtige dochter heb je!! En leuke dingen heb je voor haar gemaakt.
pi_128526882
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 08:39 schreef blabbel6 het volgende:
Wat gaaf! Hij wordt echt mooi zeg. Wat een mooie steek. En toch makkelijk, hoe krijg je het voor elkaar *)

Het lastige van wel/niet uithalen vind ik dat ik niet kan zien hoe zichtbaar de fouten worden. Ik heb nu een enorme hoeveelheid steken op de naald staan en ik heb eigenlijk geen idee hoe het gaat worden. Ik zie er tenminste nog geen bloemen in. Dat komt pas na het blocken, denk ik. Het patroon krinkelt nu nog helemaal in elkaar.

MizzEnroe wat een prachtige dochter heb je!! En leuke dingen heb je voor haar gemaakt.
Dankjewel! :D

Gelukkig zie je het patroon altijd heel erg goed na het blokken. Dat maakt zoveel uit.
.: Let epsilon be smaller than zero :.
  woensdag 3 juli 2013 @ 08:58:14 #169
211083 Angelof9
I must go first
pi_128527103
blabbel, waarom maak je de shawl niet gewoon af, dan weet je meteen of je genoeg garen hebt of niet. Heb je genoeg dan kun je altijd na het blocken nog besluiten of je hem uithaalt of niet. Heb je niet genoeg, dan gebruik je het garen gewoon voor iets anders.

En terugsteken, ja, ook daar word je beter in. Ik doe het helaas nogal vaak :')
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_128527723
Ja natuurlijk! Gewoon helemaal niet aan gedacht. Dank je wel Angel :* . Ik maak hem af, dan zie ik het wel. Ik zal de draad niet al te goed wegsteken, dan kan ik hem zo weer uithalen..
Ik zal beter eens iets kleiner met ajour maken, dan overzie ik het meer om terug te steken. En ook ander garen dan dat lace wat ik nu heb.
pi_128527856
ME wat staat dat groen haar schattig! leuk O+
:)
  donderdag 4 juli 2013 @ 20:40:57 #172
211083 Angelof9
I must go first
pi_128594514
Urgh, er zit een fout in het patroon en nu kan ik niet verder. :X
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_128599405
Hè, dat is vervelend!!
Ik vrees dat ik je niet verder kan helpen :|W
pi_128610176
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 20:40 schreef Angelof9 het volgende:
Urgh, er zit een fout in het patroon en nu kan ik niet verder. :X
Oeh dat is echt naar! Kunnen wij je niet verder helpen?
.: Let epsilon be smaller than zero :.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 09:29:25 #175
211083 Angelof9
I must go first
pi_128610840
Nee, het is gewoon echt een fout. Het is een 12 steek herhalend lace-patroon waar steeds 2 meerderingen en 2 minderingen inzitten. Op een gegeven moment gaat het over naar 4, maar in de eerste overgangs rij heeft ze 2 minderingen en 4 meeringen gedaan waardoor ik opeens veel te veel steken heb. Maar ik heb geen idee waar ik die 2 extra minderingen zou moeten doen om het patroon te doen kloppen.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_128625161
Kun je de maakster van het patroon benaderen?
Is het van Ravelry? Hebben anderen deze shawl al gemaakt?
Kun je zelf wat verzinnen? Je kunt niet ergens stiekem 2 steken samenbreien?
  vrijdag 5 juli 2013 @ 16:19:39 #177
211083 Angelof9
I must go first
pi_128625426
Maar dan klopt het patroon niet meer. Ik heb haar al twee berichtjes gestuurd. De andere project makers melden geen problemen.

Nog maar even afwachten, anders ga ik zelf maar wat rommelen :/
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  maandag 8 juli 2013 @ 15:57:28 #178
253400 Toverheks
ZOEFFFFFFFF
pi_128723669
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 08:39 schreef MizzEnroe het volgende:
Ik ben daar heel erg in. Ik haal het dan altijd uit. Ook al moet ik dan heel veel naalden teruggaan. :$

En te weinig garen ben ik ook wel bekend mee. Dat probeer ik ook altijd te verdringen. Dat is ook de reden dat het witte truitje een groene knopenlijst had. ;)

Mijn model dochter heeft het groene tuniekje al aan gehad. Ik had ook een zonnig jurkje voor haar gemaakt.

[ afbeelding ] [ afbeelding ]
wat een poppetje je dochter O+ en leuk gebreid
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
  maandag 8 juli 2013 @ 16:01:47 #179
253400 Toverheks
ZOEFFFFFFFF
pi_128723803
ben ook weer aan het breien, ik had eens goed geld uitgegeven aan Katia kleurverloop, nou paar pennen gebreid niet tevreden en dacht ja ja maar wil weer ff breien en las ook bamboenaalden zijn heerlijk, dus ik naar de stad pen 3 half gehaald en Wibra verloop garen van 1.79 en het breid zo mooi op ( had er al een poncho kleindochter en dochtertje vriendin en sjaal van gehaakt) nu mooi creme met grijs en soort zalm. had ook gefreubeld en geoefend met een rondbreinaald, nou was gewoon ergernis nummer 1 ik krijg het niet onder het knietje, deze bamboe breinaalden zijn ook iets kleiner dan de gewone pennen die ik lekker onder mijn armen kan klemmen maar ik ga stug door, foto volgt.
( ben een trut want het moet perfect en netjes en zowaar die wibra verloopgaren is gewoon heel mooi en lekker om mee te breien)
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
  maandag 8 juli 2013 @ 16:53:28 #180
211083 Angelof9
I must go first
pi_128725584
Ik ben weer verder met mijn shawl. De ontwerpster heeft gereageerd en gezegd dat het klopt dat er opeens meer steken zijn, het is geen fout.

Maar nu weet ik bijna zeker dat ik het niet ga halen qua garen. Ik moet nog 10 rijen plus afhechten en heb nog maar een miniballetje... :'(
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_128732484
O bah, wat een stress! Maar het kan erg meevallen hoeveel draad er nog op een klein minibollejte zit hoor :D . Mooi dat je een antwoord kreeg. Ik kwam hier het afgelopen weekend steeds kijken of je al verder kon.

Toverheks, wat is er mis met Katia verloopgaren?
Krijg je een shawl op 2 naalden gebreid?

Ik moet nu aan het laatste ajourpatroon beginnen. Het zijn ontzettend lange naalden en ik zal blij zijn als ie klaar is. Dan ga ik wat simpels doen!!
  maandag 8 juli 2013 @ 22:32:42 #182
253400 Toverheks
ZOEFFFFFFFF
pi_128738715
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 20:26 schreef blabbel6 het volgende:
O bah, wat een stress! Maar het kan erg meevallen hoeveel draad er nog op een klein minibollejte zit hoor :D . Mooi dat je een antwoord kreeg. Ik kwam hier het afgelopen weekend steeds kijken of je al verder kon.

Toverheks, wat is er mis met Katia verloopgaren?
Krijg je een shawl op 2 naalden gebreid?

Ik moet nu aan het laatste ajourpatroon beginnen. Het zijn ontzettend lange naalden en ik zal blij zijn als ie klaar is. Dan ga ik wat simpels doen!!
niks mis mee het is Katia Belice, hartstikke mooi kleurverloop maar deze van de wibra vind ik mooier :@ voor een trui met aan voorkant zo een overslag, gewoon simpel patroontje ( foto van de week) maar ff breien en kijken naar de tv, van dat Katia wil ik echt iets moois maken want koste me een vermogen :@
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
  donderdag 11 juli 2013 @ 11:04:27 #183
211083 Angelof9
I must go first
pi_128828367
Hij is af! :D Moet nog wel geblockt worden, de vorm is erg raar, ik hoop dat het goedkomt. Nu even een haakprojectje tussendoor.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_128831217
Joepie! Ik wilde net gaan vragen hoe het ermee staat.
Ga jij maar snel blocken want ik ben nieuwsgierig :%
pi_128831391
Jeuj! :D Hier nog een heel nieuwsgierig aagje. ;)

Ik heb zelf ook weer een vestje af. Mevrouw wilde gister niet meewerken voor de foto, dus ik mag nog een keer een sessie doen.
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_128831419
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 01:11 schreef mignonne het volgende:
Bolero in the making! *O* O+
ben heel blij met dit patroontje, snel, gemakkelijk en toch een leuk effect.

[ afbeelding ]

nu nog boordjes aan de mouwen en langs de hals/rug en dan kan ie naar zn nieuwe eigenaar.
wol op de foto is nog wat nattig.
Heb je hiervan ook een verwijzing naar een patroon? Echt heel erg mooi geworden. :D
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_128890160
Mijn pokkenshawl is zo goed als af! Ik heb de helft afgekant, morgen de andere helft. En dan gelijk blocken om te kijken hoe het patroon nu uitvalt. Het was echt niet leuk breien op het laatst: het patroon kwam niet uit en dus kwam het elke naald niet meer uit. Niet leuk -O- .
Maar goed, morgen de rest afkanten (wat een klus is dat nog!) en dan maar eens bekijken hoe hij wordt. In ieder geval gigantisch groot, denk ik. Nu eerst :Z
  vrijdag 12 juli 2013 @ 22:45:39 #188
211083 Angelof9
I must go first
pi_128890529
Ja, afkanten valt altijd zo tegen. Ik heb een shawl gemaakt met picootjes, dat duurde helemaal een eeuwigheid!
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_128936698
Hierbij foto's van mijn shawl. Ik weet niet meer precies hoe het ging met Photobucket dus als het niet goed is, zeg het dan even.
Ik heb het idee dat de linkerhelft van de shawl beter gelukt is dan de rechterhelft.
Wat zouden jullie doen? Uithalen of niet? Ik denk dat ik hem goed genoeg vindt, maar ik ben wel benieuwd hoe anderen ernaar kijken.




[ Bericht 31% gewijzigd door blabbel6 op 14-07-2013 15:58:28 ]
  zondag 14 juli 2013 @ 16:56:31 #190
211083 Angelof9
I must go first
pi_128940016
Ik vind hem prachtig! Die foutjes zie je toch niet als je hem draagt, gewoon houden! ^O^
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  zondag 14 juli 2013 @ 17:10:07 #191
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_128940628
Lieve breidames :) Ik ben voor het eerst iets ingewikkelders aan het breien dan een sjaal :') namelijk een vestje. Gebruik een vest dat ik heb in de juiste maat als patroon, heb het achterpand af en ben met de mouwen bezig, maar dan kom ik aan bij een probleem. Het vest dat ik als voorbeeld gebruik heeft namelijk een rits, en voor dit vest wil ik graag knopen.
Hoeveel overlap is dan gebruikelijk voor de 2 voorpanden? En belangrijker: hoe maak ik een verticaal knoopsgat? Heb al even gezocht en kwam tegen, is dat een goeie methode?
Alvast bedankt voor het meedenken :)

Oh en die groene sjaal hierboven is prachtig O+
an urge to help mankind overcomes me
pi_128941063
Leuk dat jullie positief reageren. Ik ga de draadjes maar wegwerken.
(Het is mijn eerste duidelijk niet-perfecte stuk wat ik maar zo laat)

Van knoopsgaten heb ik geen verstand. Het klinkt inderdaad ingewikkeld, maar het wordt vast leuk!
  zondag 14 juli 2013 @ 17:26:57 #193
211083 Angelof9
I must go first
pi_128941215
Ik zou de boorden er gewoon aanhaken! Ik heb dat eerder met een shawl ook gedaan omdat ik er knoopjes op wilde.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_128951146
Ik vind m prachtig geworden blabbel! Gewoon zo houden.

Ik heb garen besteld voor mn eerste kledingstuk. Een zomertruitje met korte mouwen. Ik ben benieuwd. Heb ook nooit meer dan sjaals gebreid dus ik kan je niet helpen Saaw.
pi_128963168
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 17:10 schreef saaw het volgende:
Lieve breidames :) Ik ben voor het eerst iets ingewikkelders aan het breien dan een sjaal :') namelijk een vestje. Gebruik een vest dat ik heb in de juiste maat als patroon, heb het achterpand af en ben met de mouwen bezig, maar dan kom ik aan bij een probleem. Het vest dat ik als voorbeeld gebruik heeft namelijk een rits, en voor dit vest wil ik graag knopen.
Hoeveel overlap is dan gebruikelijk voor de 2 voorpanden? En belangrijker: hoe maak ik een verticaal knoopsgat? Heb al even gezocht en kwam tegen, is dat een goeie methode?
Alvast bedankt voor het meedenken :)

Oh en die groene sjaal hierboven is prachtig O+
Zo'n 3 cm overlap is wel het minste, denk ik zo. Het knoopsgat uit het filmpje is voor knoopjes van ca. 1 cm doorsnee. Best klein dus. Heb je een speciale reden om te kiezen voor verticale knoopsgaten? Horizontale knoopsgaten zijn ook best handig te breien. Ff googelen op "one row button hole".

Succes ermee! :)
.: Let epsilon be smaller than zero :.
  maandag 15 juli 2013 @ 10:54:56 #196
253400 Toverheks
ZOEFFFFFFFF
pi_128964350
Blabbel, ik vind hem geweldig, mooie kleur en mooi patroon, niks uithalen........... ^O^
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
  maandag 15 juli 2013 @ 10:56:58 #197
253400 Toverheks
ZOEFFFFFFFF
pi_128964415
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 17:10 schreef saaw het volgende:
Lieve breidames :) Ik ben voor het eerst iets ingewikkelders aan het breien dan een sjaal :') namelijk een vestje. Gebruik een vest dat ik heb in de juiste maat als patroon, heb het achterpand af en ben met de mouwen bezig, maar dan kom ik aan bij een probleem. Het vest dat ik als voorbeeld gebruik heeft namelijk een rits, en voor dit vest wil ik graag knopen.
Hoeveel overlap is dan gebruikelijk voor de 2 voorpanden? En belangrijker: hoe maak ik een verticaal knoopsgat? Heb al even gezocht en kwam tegen, is dat een goeie methode?
Alvast bedankt voor het meedenken :)

Oh en die groene sjaal hierboven is prachtig O+
uit mijn hoofd weet ik nog wel dat je knoopsgat een paar steken moet afkanten (averechtse kant is mooier) en dan na 2 pennen weer de steken die je afgekant hebt bijmaken.
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
  maandag 15 juli 2013 @ 15:00:45 #198
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128971322
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 10:56 schreef Toverheks het volgende:

[..]

uit mijn hoofd weet ik nog wel dat je knoopsgat een paar steken moet afkanten (averechtse kant is mooier) en dan na 2 pennen weer de steken die je afgekant hebt bijmaken.
Ik vind de one-row buttonhole mooier en strakker persoonlijk...
Kwak
  maandag 15 juli 2013 @ 21:36:36 #199
253400 Toverheks
ZOEFFFFFFFF
pi_128984356
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 15:00 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ik vind de one-row buttonhole mooier en strakker persoonlijk...
:o we gaan toch geen moeilijke woorden gebruiken he hahaahha nee zo ded ik het altijd, al jaren geen vest meer gebreid maar wist het nog uit me hoofd.
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
  zaterdag 20 juli 2013 @ 15:11:56 #200
211083 Angelof9
I must go first
pi_129154790
Ben je aan het blocken, prik je een kopspeld in de vloer... en pas op het moment dat ie je vinger binnendringt, realiseer je je dat je de speld op z'n kop houdt... :X
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_129160919
Ha ha ha ha ha! Sorry, ik vind het grappig. Deed het erg zeer?
Krijgen we al bijna foto's?
  zondag 21 juli 2013 @ 12:50:15 #202
211083 Angelof9
I must go first
pi_129183470
Het viel wel mee, het was vooral lastig vanwege het bloed en de pleister.

Hier is ie dan. "Voorkant":



"Achterkant":

You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_129192913
................................ Stilte................................
Wow! Wat een mooie shawl. Ik vind hem prachtig!
Vond je hem moeilijk?
Ik denk dat je die groene shawl (met die bloemen) van mij ook een eitje zou vinden hoor.
Je hebt mooie wol gebruikt. Is het sokkenwol?
  zondag 21 juli 2013 @ 19:24:50 #204
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_129193100
Alweer zo'n prachtige sjaal! O+ Ik ben jaloers hoor, heb daar het geduld niet voor.

Heb ondertussen het achterpand, 2 mouwen en het eerste voorpand af. Nu komt het voorpand met de knoopsgaten en het wordt een enorm rommeltje. Lijkt te komen doordat de wol vrij dik is [acrylgaren xl van de action, voor naald 9-10, maar ik brei met 12 want vond het veel te strak]. De knoopsgaten moeten ook weer niet enorm worden dus ik dacht 2 steken breed, maar het lukt dus niet echt. Iemand hier mee ervaring mee?

Heb trouwens de one row buttonhole geprobeerd met een heel duidelijk filmpje, en er zit opzich wel een gat en ik kan daarna doorbreien maar het ziet er toch niet helemaal mooi uit.

Heb het net weggelegd en ga eerst maar met de capuchon verder, moet zeggen dat ik verder vind dat het vrij goed opschiet :Y
an urge to help mankind overcomes me
  zondag 21 juli 2013 @ 19:36:57 #205
211083 Angelof9
I must go first
pi_129193487
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 19:17 schreef blabbel6 het volgende:
................................ Stilte................................
Wow! Wat een mooie shawl. Ik vind hem prachtig!
Vond je hem moeilijk?
Ik denk dat je die groene shawl (met die bloemen) van mij ook een eitje zou vinden hoor.
Je hebt mooie wol gebruikt. Is het sokkenwol?
Hij was niet moeilijk, maar er zit wel een lastige steek tussen, een dubbele samengebreide averechtste steek door het achterste lusje. Vreselijke crime! :X
Het is Lang Yarns sokkenwol, bolletje een keer van iemand gekregen. :)
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  zondag 21 juli 2013 @ 19:39:25 #206
211083 Angelof9
I must go first
pi_129193562
Ik ben nu trouwens deze aan het maken, zit ook een lastige steek tussen, 2 steken overhalen, 3 steken samenbreien, 2 overgeslagen steken overhalen. Krijg je een soort bolletje van. En kramp in je handen :X
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_129198195
Die is ook mooi Angel. Je maakt echt prachtige shawls.
Die kramp in je handen kan ik me wel voorstelen ja. Brei je het een beetje los? Sokkenwol op grote naalden?

Saaw brei je een vest voor jezelf van XL-garen? Wordt dat niet zwaar? Of meer een jasje?
Ik ben heel benieuwd naar een foto :Y .
  zaterdag 27 juli 2013 @ 14:47:19 #208
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_129405094
Ja het is voor mijzelf, hij is behoorlijk zwaar geworden maar zit heerlijk O+ het is een echt wintervest, nu niet heel nodig ;)
Heb hem net helemaal 'gemonteerd'. Zal zo even een foto maken, ben best trots :D

Het is uiteindelijk niet gelukt met de knoopsgaten, ik vond alles toch te rommelig worden en heb besloten het met houtje-touwtje op te lossen. Het tweede voorpand is dus precies hetzelfde geworden als de andere helft, nu nog bekijken hoe ik die houtje en touwtjes mooi vast maak, iemand ervaring?

[ Bericht 15% gewijzigd door saaw op 27-07-2013 14:56:16 ]
an urge to help mankind overcomes me
pi_129427274
}) Je maakt het steeds spannender. Waar blijft die foto???
Houtje toutje heb ik nooit gedaan. Het lijkt me wel heel erg leuk op zo'n grof vest.
Kun je ze niet vastmaken met naaigaren in dezelfde kleur?
pi_129462158
Ik heb inmiddels 2 omslagdoeken klaar, de derde op de pennen en de dreambird is bijna af! Het is heerlijk om te breien met deze warmte. O+ Ik moet alleen nog veel blocken en ben aan het twijfelen hoe ik dat het beste kan doen...

[ Bericht 0% gewijzigd door Nanuke op 29-07-2013 12:41:22 ]
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_129463331
Wat gaaf Nanuke! Ik ben benieuwd naar hoe ze er uitzien.
Krijg je geen zweterige handen als je breit? Bij mij gaat de draad steeds stroever langs de naalden.
Waar twijfel je aan wat blocken betreft?
pi_129465891
Nou, ik moet punten vastpinnen, maar ik heb geen idee hoe/waarop. Ik heb nog nooit eerder geblockt, en weet dus ook niet zo goed hoe ik dat het beste kan doen. De omslagdoeken zijn wat dat betreft ook gewoon groot en onhandig dus als je suggesties hebt, graag!
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  maandag 29 juli 2013 @ 12:43:46 #213
211083 Angelof9
I must go first
pi_129465982
heb je een ruimte met vloerbedekking? Ik blok altijd op de vloer en dat gaat perfect, ik moet alleen af en toe schuiven als het heel groot is. Sommige mensen blocken op een matras met een handoek eronder.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  maandag 29 juli 2013 @ 12:46:12 #214
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_129466067
ik gebruik voor ´t blocken zo´n opvouwbare matras van een campingbedje (dikke variant), met een handdoek eromheen inderdaad. als het niet op 1 kant past ga ik door op de achterkant. :)
in de haak.
pi_129466505
Vloerbedekking hebben we niet, dat is niet te doen met 4 katten. :P Maar een matras natuurlijk wel! Ik ga even pijnzen over de uitvoerbaarheid, maar het klinkt als een prima plan! Zodra het gelukt is krijgen jullie foto's. :D
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_129467677
Op een matras gaat prima. Eerst je doek goed natmaken en dan opspannen. Ik leg op de matras een opengeknipte vuilniszak zodat de matras zelf niet nat wordt iedere keer.
  maandag 29 juli 2013 @ 19:55:52 #217
211083 Angelof9
I must go first
pi_129479905
Mijn laatste shawl:

You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  maandag 29 juli 2013 @ 20:15:58 #218
253400 Toverheks
ZOEFFFFFFFF
pi_129480664
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 19:55 schreef Angelof9 het volgende:
Mijn laatste shawl:

[ link | afbeelding ]
oei deze is mooi, en welk garen is dit.......compliment een hele vette, vind hem schitterend
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
  maandag 29 juli 2013 @ 20:17:12 #219
211083 Angelof9
I must go first
pi_129480707
Het is Lang Yarns. Als je op de foto klikt, vind je alle info.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  maandag 29 juli 2013 @ 20:25:24 #220
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_129481012
prachtig, angel!
in de haak.
pi_129482930
_O_ Wat mooi! En wat een mooie kleuren!
Je gaat ze steeds ingewikkelder breien hè?
  maandag 29 juli 2013 @ 21:06:36 #222
211083 Angelof9
I must go first
pi_129483222
Ja, het moet wel een uitdaging blijven ;)
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  maandag 29 juli 2013 @ 21:12:26 #223
253400 Toverheks
ZOEFFFFFFFF
pi_129483517
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 21:06 schreef Angelof9 het volgende:
Ja, het moet wel een uitdaging blijven ;)
vind hem prachtig ^O^ en thanks eens naar dat garen gaan gluren.
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
pi_129487202
Supermooi Angel!

Mijn truitje staat inmiddels op de pennen! Ik verwacht hier nog wel om hulp te moeten vragen. Het is mn eerste kledingstuk en patroon lezen vind ik nog maar lastig. De komende dagen red ik het nog wel want het gaat heel langzaam. En ik borduur en naai ook nog tussendoor.
pi_129558585
Angel kan ik jou advies vragen? Ik ben nu deze shawl aan het breien: http://www.ravelry.com/patterns/library/light-and-up
Dat gaat prima. De Multnomah ging ook goed.
Maar die groene shawl vond ik een ellende: op het einde te lange naalden met een patroon wat niet makkelijk repeterend was.
Daarvoor heb ik deze gemaakt, vond ik ook nogal lastig aan het eind: http://www.ravelry.com/patterns/library/simple-lines.
Kun jij me een shawl adviseren die niet te moeilijk is? Ik vind het blijkbaar lastig inschatten hoe complex een patroon is.
  woensdag 31 juli 2013 @ 22:27:34 #226
211083 Angelof9
I must go first
pi_129561063
Ik weet niet hoe ik moet linken op mijn tablet, dus je moet zelf even naar de patronen ravelen, maar van die ik heb gemaakt, waren de Holden shawlette en de Miami beach shawlette heel goed te doen en de ceniza shawlette was echt makkelijk. De pamuya die ik ook heb gemaakt was heel lastig, die zou ik niet aanraden.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_129569872
Dank je wel! Ik ga eens kijken wat ik ga maken.
pi_129745626
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 12:47 schreef MizzEnroe het volgende:

[..]

Heb je hiervan ook een verwijzing naar een patroon? Echt heel erg mooi geworden. :D
hele late reactie :@ sorry!
Het is deze: http://www.ravelry.com/patterns/library/something-lacy-shrug

Angel je shawls zijn echt prachtig! O+ geweldig wat mooi zeg <3
:)
pi_129745948
Ik heb een vraag: ik wil mijn shawl gaan blocken. Hij heeft 3 rechte zijden en hij moet agressief geblockt worden. Hoe houd ik de zijden recht, zodat ik er geen puntjes aan krijg vanwege de spelden?
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 10:33:36 #230
211083 Angelof9
I must go first
pi_129746023
Je kunt een rondbreinaald met een lange kabel door de shawl heen doen, als je tenminste iets van gaatjes hebt ofzo om de naalden doorheen te halen. dan kun je de kabel met spelden aan weerszijden vastzetten en dat blijft het recht. Anders gewoon heeeel veeel spelden gebruiken.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 10:34:43 #231
211083 Angelof9
I must go first
pi_129746041
Bijvoorbeeld deze shawl, hier zit aan de bovenkant een rondbreinaald die ik door de gaatjes heb gehaald.

You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_129746148
O, dat is een goed idee! Bedankt.
  donderdag 8 augustus 2013 @ 14:52:20 #233
211083 Angelof9
I must go first
pi_129831474
Ik was halverwege mijn Tardis-shawl toen ik me realiseerde dat ik iets fout deed... en ik kon niet terug want ik deed het al de hele tijd fout... dus heb ik hem maar weer helemaal uitgehaald :'(
En ik was al bij de raampjes! HUIL!
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_129832283
Oh nee dat sucks!!!
pi_129870039
Das balen Angel!!

Mijn Light and Up is af:


  vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:30:45 #236
211083 Angelof9
I must go first
pi_129871110
Wow! Geweldig! Leuk met die klosjes.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_129873576
Supermooi!!
pi_129928475
Dank jullie wel.

Ben je al weer opnieuw begonnen met je shawl Angel?

Ik kan maar niet besuiten welke shawl ik nu zal gaan breien.. Ik wil wel eigenlijk wel iets lace-achtigs, maar ik heb een flinke kater van die groene met bloemen erin.
Bonvendien heb ik bruine gemeleerde wol, daar komt ook niet ieder patroon mooi mee uit de verf.
  zondag 11 augustus 2013 @ 10:57:18 #239
211083 Angelof9
I must go first
pi_129929268
Ja, ik ben weer opnieuw begonnen. Deze? Ik heb het patroon voor je van toen het nog gratis was.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_129933499
Die is wel mooi! Ik heb ook nog andere wol waar hij mooi mee uit zou komen. Is hij niet moeilijk?
Lastig is dat hè, om voor een ander uit te maken wat moeilijk is. Ik zou graag het patroon willen!
  zondag 11 augustus 2013 @ 17:31:39 #241
211083 Angelof9
I must go first
pi_129944511
Ik weet niet hoe moeilijk het is, ik ben er nog niet aan begonnen. Ik heb het patroon naar je gemaild.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_129949321
Dank je wel! Ik ga het proberen en dan hoor je het vanzelf wel :P
pi_129957324
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 16:50 schreef blabbel6 het volgende:
Das balen Angel!!

Mijn Light and Up is af:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooi, welke wol is dat?
:)
pi_129966547
Drops Fabel, kleur 623.
pi_130088992
Ik wil een shirtje gaan breien en nu staat in de beschrijving dat ik de steken op moet zetten op een dubbele (rondbrei)naald, zodat het elastisch wordt. Doet iemand dit ook echt en merk je daar iets van? Ik heb het idee dat ik dan alleen maar een hele losse toer krijg als eerste toer.

Zou ik ook op een dikkere naald op kunnen zetten, om dit effect te krijgen? Bijvoorbeeld als ik op naald 4 ga breien op naald 6 opzetten?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 15 augustus 2013 @ 17:12:58 #246
211083 Angelof9
I must go first
pi_130101280
Gewoon dat je twee naalden gebruikt in plaats van 1 zeg maar? Ja, dan kun je net zo goed een dikkere naald nemen. Maar er is ook een echte twee naalden opzet methode, waarbij de twee kanten meteen aan elkaar vast zitten. Dus het ligt eraan wat het is.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_130121613
Ik had geloof ik nog niet t resultaat van mn bolero laten zien of wel?
bij deze:





Vanmiddag gaat hij op de post naar de ontvanger, ik hoop van harte dat ze hem past :') ik las bij mensen dat hij wat krapjes viel dus ik had hem al een maat groter gemaakt dan eigenlijk nodig was, 40 of L ipv 38/M, maar ik vind hem er nog steeds wat krapjes uitzien. Ik heb expres goed op de 'gauge' gelet en ik heb bij het blocken nagemeten of ik de juiste afmetingen had en dat klopte allemaal :? We gaan het meemaken, en anders heeft haar dochter van 8 er een mooie bolero bij ;)
:)
pi_130121674
zo ziet ie eruit losjes bij mijn 4-jarige die maat 104 draagt, ik vind em zo eigenlijk wel geinig staan en overweeg er eentje in maat S te maken voor haar, tegen beter weten in want ze roept altijd ik wil geen brei! brei kriebelt! :') :D





:)
pi_130122728
Superleuk mignonne! Ik duim mee dat ie past!
  Moderator vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:29:41 #250
5428 crew  miss_sly
pi_130123285
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 17:12 schreef Angelof9 het volgende:
Gewoon dat je twee naalden gebruikt in plaats van 1 zeg maar? Ja, dan kun je net zo goed een dikkere naald nemen. Maar er is ook een echte twee naalden opzet methode, waarbij de twee kanten meteen aan elkaar vast zitten. Dus het ligt eraan wat het is.
http://www.garnstudio.com(...)r=s15&d_id=6&lang=nl

Het is dit patroon. Geen idee of ze de twee-naalden opzetmethode bedoelen of gewoon met twee naalden opzetten.

Leuk mignonne O+
Ik vraag me altijd af of zoiets leuk staat, maar als ik A ermee zie, vind ik het echt heel leuk!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 16 augustus 2013 @ 13:51:33 #251
211083 Angelof9
I must go first
pi_130129423
Ja, het is gewoon om het losser te maken, dus je kunt net zo goed een grotere naald gebruiken. persoonlijk doe ik het nooit, ik zet niet zo strak op dat het gaat trekken en anders wordt het me te "gaterig".
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_130136734
Dat ziet er mooi uit Mignonne! Echt gaaf! Vond je het moeilijk om te maken?
pi_130139907
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 17:38 schreef blabbel6 het volgende:
Dat ziet er mooi uit Mignonne! Echt gaaf! Vond je het moeilijk om te maken?
Nee! Het patroon was heel goed te volgen en al met al zat het vrij snel in elkaar. Ik heb het een poosje uitgesteld omdat k het te druk had met andere dingen, maar als je je een beetje kwaad maakt als beginner dan zit dit wel in een week of twee weken in elkaar. Afhankelijk van hoe snel je breit :P

maar dus wel echt minimaal 1 misschien wel 2 maten omhoog als je jezelf niet wilt afknellen :') :D
:)
pi_130271823
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 13:51 schreef Angelof9 het volgende:
Ja, het is gewoon om het losser te maken, dus je kunt net zo goed een grotere naald gebruiken. persoonlijk doe ik het nooit, ik zet niet zo strak op dat het gaat trekken en anders wordt het me te "gaterig".
Dat doe ik inderdaad ook.
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_130304356
Pfff Angel, die shawl die je stuurde is prachtig maar het patroon ziet er best ingewikkeld uit.
Ik wacht eerst maar even tot jij hem gemaakt hebt :@ . Ik stort me eerst op een makkelijkere.
Hoe gaat het met je hoe-heet-ie-ook-al-weer? Je was helemaal opnieuw begonnen toch?
  woensdag 21 augustus 2013 @ 09:29:01 #256
211083 Angelof9
I must go first
pi_130304510
Ja, die is af, maar ik moet nog foto's maken. Ben nu maar weer aan een Multnomah begonnen, wilde eerste iets anders doen, maar het is een kado en ik wil zeker weten dat het lukt. Die Katie Shawl wil ik daarna gaan maken, ik houd je op de hoogte!
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_130307786
Hmmm, ik wilde een makkelijke shawl maken maar ik kom niet goed uit het patroon.

Het gaat om deze shawl: http://www.ravelry.com/patterns/library/clapo-ktus
De beschrijving is vrij summier:

How to Knit:
Cast On 6 sts
Row 1: sl1 k5
Row 2 and all even rows: Sl1, work all the stitches as presented, or knit the knits and purl the purls.
Row 3: [sl1 k1 ktbl], yo, k3
Row 5: [sl1 k1 ktbl], p, yo, k3
Row 7: [sl1 k1 ktbl], p, ktbl, yo, k3
Row 9: [sl1 k1 ktbl], p, ktbl, k1, yo, k3
Row 11: [sl1 k1 ktbl], p, [ktbl, k1, ktbl], yo, k3
Rows 13, and all the odd rows: continue increasing one st (yo) before the 3 remaining sts at the end of the row. You’ll work the increased sts according the 3/1 ribbing pattern as we have done through the row 11.

Ik ben nu bij naald 13 maar ik zie het systeem, hoe de shawl is opgebouwd, nog niet. Wat moet ik nu bij naald 13 doen? Ik heb nu 1 steek meer dan bij naald 11. Moet ik die averecht breien?

Wie snapt hem wel?
pi_130308743
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 11:46 schreef blabbel6 het volgende:
Hmmm, ik wilde een makkelijke shawl maken maar ik kom niet goed uit het patroon.

Het gaat om deze shawl: http://www.ravelry.com/patterns/library/clapo-ktus
De beschrijving is vrij summier:

How to Knit:
Cast On 6 sts
Row 1: sl1 k5
Row 2 and all even rows: Sl1, work all the stitches as presented, or knit the knits and purl the purls.
Row 3: [sl1 k1 ktbl], yo, k3
Row 5: [sl1 k1 ktbl], p, yo, k3
Row 7: [sl1 k1 ktbl], p, ktbl, yo, k3
Row 9: [sl1 k1 ktbl], p, ktbl, k1, yo, k3
Row 11: [sl1 k1 ktbl], p, [ktbl, k1, ktbl], yo, k3
Rows 13, and all the odd rows: continue increasing one st (yo) before the 3 remaining sts at the end of the row. You’ll work the increased sts according the 3/1 ribbing pattern as we have done through the row 11.

Ik ben nu bij naald 13 maar ik zie het systeem, hoe de shawl is opgebouwd, nog niet. Wat moet ik nu bij naald 13 doen? Ik heb nu 1 steek meer dan bij naald 11. Moet ik die averecht breien?

Wie snapt hem wel?
volgens mij wel, het gaat erom dat je de bijgemaakte steken breit als een ribbel van 3 knit/1purl, waarbij de buitenste knit steken door de achterste lus gebreid worden (dat geeft rechtere randjes aan ribbels).

dus in 13 brei je p, ktbl, k1, ktbl, p, yo, k3
in 15 brei je p, ktbl, k1, ktbl, p, ktbl, yo, k3
in 17 brei je p, ktbl, k1, ktbl, p, ktbl, k1, yo, k3
in 19 brei je p, ktbl, k1, ktbl, p, ktbl, k1, ktbl, yo, k3
in 21 brei je p, ktbl, k1, ktbl, p, ktbl, k1, ktbl, p, yo, k3

in 19 heb je dus een tweede ribbel erbij...
Kwak
pi_130308871
Leuk patroon trouwens, heb hem ook opgeslagen!

Ik heb gisteren eindelijk de knoopjes aan mijn babyvestje gezet (alleen geen baby om het aan te geven, stiekem hoop ik m te bewaren tot ik zelf ooit een meisje krijg maar ergens vind ik dat ook een beetje triest :') )

Daarna mijn sokken naar eigen patroon van noro met een zig-zagje erin afgekant op enkelsok lengte. er zit weinig rek in de wol en in het patroon, dus ik vermoedde dat ze anders niet om mijn kuiten zouden passen.

Nu zijn t lekkere slofjes voor in huis. alleen jammer dat de kat bijt in wollen sokken. als je ze aan hebt. denk dat het nog naar schaap ruikt ofzo. ze graaft er soms ook in :D

Ben nu bezig met de tweede Pomatomys sok O+ die vind ik zo leuk om te breien! merk alleen dat ik niet consequent ben met yarn-overs (welke kant om ik ze omsla). moet ik nog maar wat meer mee oefenen!

Ik post binnenkort wel wat fotootjes.
Kwak
  woensdag 21 augustus 2013 @ 12:47:10 #260
211083 Angelof9
I must go first
pi_130309453
Grappig effect, maar lijkt me vreselijk om te maken. De hele tijd hetzelfde, maar wel steeds wissel tussen k en p zodat je niet lekker door kunt breien.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_130309576
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 12:47 schreef Angelof9 het volgende:
Grappig effect, maar lijkt me vreselijk om te maken. De hele tijd hetzelfde, maar wel steeds wissel tussen k en p zodat je niet lekker door kunt breien.
oh dat heb ik nu ook met deze sokken, maar ik vind t wel prima eigenlijk...
http://knitty.com/ISSUEwinter05/PATTpomatomus.html
Kwak
pi_130309746
wat een leuke sjaal! ik sla hem ook op :)
:)
pi_130309850
En ik vorder gestaag met mn maile truitje, had hem helemaal uitgehaald nadat mn oma een paar steken opgepakt had die ik had "laten vallen", ik kon er geen touw meer aan vastknopen dus dan maar opnieuw beginnen :X



maar ik vind het zo'n zoet vestje <3

zo moet ie worden
, en ik twijfel of ik hem zoals die met lange mouwen zal doen of zo, met korte mouwen.
:)
pi_130310072
Wat een popperig vestje! Snoezig, en ook een mooie kleur wol.

Ik was er al eerder achter, maar het is weer bevestigd: ik heb er geen oog voor om te zien of een patroon simpel is of niet :? .

Dank je kwakzOr, ik ga het nu verder proberen.
Ik ben wel benieuwd naar een foto van je sokken/slofjes en van je kat!
pi_130310494
Ik heb alles uitgehaald en begin nog maar eens opnieuw. Ik zie het gewoon niet, hoe ik er iedere keer een ribbel bij meot krijgen. Waar die ribbel dan ontstaat. Ik dacht ook aan de shawl te zien, dat ik steken zou moeten laten vallen om 'laddertjes' te krijgen.

KwakzOr, klopt het in jouw beschrijving dat je de eerste sl1 - k1 - ktbl niet opgeschreven hebt? Daar moet ik toch elke naald mee beginnen?
pi_130311135
Haal gebak! Hang de vlag uit! Ik heb hem door! *O*

Het kwartje is gevallen: al die pearls, die boven elkaar komen, worden de ladder en aan het einde van de even naalden komt er steeds een steek bij, tot 3 steken en dan weer 1 - 2 - 3 steken.

Het lijkt me wel eng om pas helemaal aan het einde van de shawl de ladders te gaan maken. Stel dat ik een keer in de draad heb gestoken of zo. Zou ik dat al niet wat eerder steeds een stukje kunnen doen? Al is het maar voor de leut?

Angel je hebt helemaal gelijk: hij breit niet lekker door. Wat dat betreft kan ik hem niet aanraden. Ha ha ha en ik ben pas bij naald 19. Ik heb nog een stukje te gaan! Maar het eindresultaat lijkt me wel heel leuk.
pi_130311368
ja, ik heb het opgeschreven vanaf dat laatste stukje... sorry, dat was misschien onduidelijk.
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 13:24 schreef blabbel6 het volgende:
Ik heb alles uitgehaald en begin nog maar eens opnieuw. Ik zie het gewoon niet, hoe ik er iedere keer een ribbel bij meot krijgen. Waar die ribbel dan ontstaat. Ik dacht ook aan de shawl te zien, dat ik steken zou moeten laten vallen om 'laddertjes' te krijgen.

KwakzOr, klopt het in jouw beschrijving dat je de eerste sl1 - k1 - ktbl niet opgeschreven hebt? Daar moet ik toch elke naald mee beginnen?
ik brei wel even een stukje met je mee, even proberen, ok?
Kwak
  woensdag 21 augustus 2013 @ 13:57:02 #268
211083 Angelof9
I must go first
pi_130311465
Ik snap niets van die purls en de ladders, moet je er dan steken tussenuit gaan trekken?

Hier is de Tardis:



You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_130311653
nee, als je een yo breit dan wordt het een streepje met een gat eronder. allemaal yarovers om de beurt gebreid en omgeslagen wordt een ladder.
excuus, je moet ze wel laten vallen/ontrafelen, had ik niet goed gezien. de yo behandel je volgens mij als rechte steek.

[ Bericht 34% gewijzigd door kwakz0r op 21-08-2013 14:13:08 ]
Kwak
pi_130312234
het patroontje is in het begin best lastig te zien blabbel :Y

ik ben er nu ook eentje aan het maken, maar ik ga het denk ik weer uithalen en opnieuw doen, want ik vind het veel mooier worden als ik de steken die ktbl zijn aan de achterkant ook purl through back loop doe, ipv gewoon purl. dan wordt het veel strakker...

als t eenmaal wat breder wordt kom je denk ik wel in een ritme, dan is t easypeasy, begin is een beetje rommelig.
Kwak
pi_130312390
O, ik geloof dat ik de omslagen allemaal averecht brei omdat ik alle steken moest breien zoals ze zich voordoen en hij zit steeds tussen 2 averechte steken in. Zou dat veel uitmaken? Een gat is een gat toch?
Dat ladderen, dat heb ik bij de Summit ook gedaan. Dat geeft wel een leuk effect.

Gaaf Angel! Wat is je Tardis mooi geworden! Het patroon komt heel mooi tot zijn recht. Ik vind hem schitterend!

(Het heeft weinig zin om te vragen of hij moeilijk was, want jij breit zo ongeveer alles hè :Y )

Ha KwakzOr, ik ben helemaal blij dat jij hem ook lastig vindt om te starten. Ik voelde me zo dom :@ .
Op zich hoef je het niet per se uit te halen want je blockt hem toch en dan wordt het wel netjes hoor. Bij de Summit werd expliciet gezegd dat je niet ktbl hoefde te doen.
Ik denk zelf dat de randen misschien netter worden als ik de eerste 3 steken in alle naalden recht brei, i.p.v. wat in het patroon staat. Misschien dat ik het daarom nog overnieuw doe, maar eigenlijk heb ik er geen zin in.
pi_130312582
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 14:26 schreef blabbel6 het volgende:
O, ik geloof dat ik de omslagen allemaal averecht brei omdat ik alle steken moest breien zoals ze zich voordoen en hij zit steeds tussen 2 averechte steken in. Zou dat veel uitmaken? Een gat is een gat toch?
Dat ladderen, dat heb ik bij de Summit ook gedaan. Dat geeft wel een leuk effect.

Gaaf Angel! Wat is je Tardis mooi geworden! Het patroon komt heel mooi tot zijn recht. Ik vind hem schitterend!

(Het heeft weinig zin om te vragen of hij moeilijk was, want jij breit zo ongeveer alles hè :Y )

Ha KwakzOr, ik ben helemaal blij dat jij hem ook lastig vindt om te starten. Ik voelde me zo dom :@ .
Op zich hoef je het niet per se uit te halen want je blockt hem toch en dan wordt het wel netjes hoor. Bij de Summit werd expliciet gezegd dat je niet ktbl hoefde te doen.
Ik denk zelf dat de randen misschien netter worden als ik de eerste 3 steken in alle naalden recht brei, i.p.v. wat in het patroon staat. Misschien dat ik het daarom nog overnieuw doe, maar eigenlijk heb ik er geen zin in.
je breit ze ook averecht, dat doe je met alle steken die recht zijn aan de voorkant (de yo's brei je immers aan de achterkant, dus averecht).

enneh, ik vind heel veel dingen moeilijk, maar ik vind pielen met een patroon zo leuk...

helpt voor de randen niet om de steken allemaal te slippen alsof je ze recht breit? dan wordt t een rand met v-tjes.
Kwak
  woensdag 21 augustus 2013 @ 14:35:16 #273
211083 Angelof9
I must go first
pi_130312647
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 14:26 schreef blabbel6 het volgende:
(Het heeft weinig zin om te vragen of hij moeilijk was, want jij breit zo ongeveer alles hè :Y )
Hij was niet moeilijk, alleen die schuine randen bij het dak waren lastig, daar moet je steken gekruist breien. Verder is het gewoon recht/averecht afwisselen en goed tellen.

Wat jullie aan het doen zijn, daar snap ik nou weer geen snars van!
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_130312876
Ik gebruik wel een kantsteek, dus de randen worden op zich wel netjes, maar als je heen en terug recht breit, krult de rand niet (dacht ik). Maar goed, hij moet toch geblockt worden.

Angel, heb je de tartis net een dunne draad op grotere naalden gebreid? Ik bedoel zoals we de meeste shawls breien? Dat maakte dat ik het ajourbreien lastig vond: ik vond het niet zo duidelijk waar ik was en welke steken/gaten er precies boven elkaar zouden komen. Brrr, als ik weer aan mijn groene shawl denk... Ha ha ha misschien kan ik daar wel wat therapie voor gebruiken.
  woensdag 21 augustus 2013 @ 14:51:47 #275
211083 Angelof9
I must go first
pi_130313104
4ply sokkenwol op naald 3.5
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_130313248
ik vind die Clapo-ktus maar een slecht geschreven patroon...

ze laat je gedraaide steken breien, maar vervolgens staat er niet dat je ze aan de achterkant ook gedraaid moet breien - dan worden de ribbels alsnog niet mooi en maak je het alleen maar lastig. laat dan alles gewoon 3 recht 1 averecht doen met steeds een meerdering op drie steken van de kant (want zo simpel is t eigenlijk :P)

ze laat je de laatste drie steken gewoon recht breien, terwijl het veel mooier is als je daar ook de eerste steek gedraaid breit (en aan de achterkant dus ook)

-O-

k heb t met mn sok ook, daar zitten ze ook te klooien met overal gedraaide steken, terwijl t mooier is als je de yo's daar gewoon recht opneemt in de tweede ronde ipv gedraaid volgens het patroon. :@.
Kwak
pi_130313471
Bij de projecten van mensen die hem gemaakt hebben, heeft iemand geschreven dat ze gewoon K3 doet en geen ktbl. Geen centje pijn
.
Ik denk dat ik nog 1 x overnieuw begin en dan de K3-kantsteken in garter en verder iedere keer ook gewoon K3. Geen gezeur en gedoe meer. Ik denk dat dat netter wordt dan meestal wel en soms niet, want ik zal me regelmatig gaan vergissen.

Ja, wat je zegt over die laatste steken, dat vond ik ook al raar.
Wel grappig: jij zegt dat het patroon niet klopt en ik denk dat ik iets fout doe. Daar leer ik weer van ;)

Angel, naald 3,5 maakt het al een stuk overzichtelijker dan 4,5 hè?
  woensdag 21 augustus 2013 @ 15:06:07 #278
211083 Angelof9
I must go first
pi_130313505
Voor een "simpel" patroon, klinkt het behoorlijk ingewikkeld. Die sla ik mooi over!
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_130313603
o|O Dat zeg ik... ik heb er niet zo'n kijk op.

Maar toch... als je eenmaal op stoom bent, is het een eitje, denk ik.
pi_130314560
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 15:09 schreef blabbel6 het volgende:
o|O Dat zeg ik... ik heb er niet zo'n kijk op.

Maar toch... als je eenmaal op stoom bent, is het een eitje, denk ik.
als je alleen k3/p1 met een meerdering op 3 van de kant doet is het inderdaad een eitje, en het ziet er net zo mooi, zo niet mooier uit (die gedraaide steken doe ik alleen maar bij 1/1 ribbels eigenlijk). als je ktbl aan de randen doet blijft het smaller en krult het iets in, als je gewoon k3 doet dan worden het platte stukjes tussen de ladders. beter dus!

nog een tip dan: ik zou de steek maken op 3 van de kant op een manier die geen gaatje laat zien (bijvoorbeeld in de voor-en-achterkant van de steek breien). ik merkte net met het ladderen van mijn proefsjaaltje dat je aan de kant waar de YO's zitten lelijke extra grote gaten krijgt. die heb je niet aan de kant waar je vermindert/steken laat vallen.
Kwak
pi_130314794
Even kijken of ik het snap: bedoel je dat ik beter niet kan meerderen met YO's, maar met kfbl zodat de ladder aan de kant van de meerderingen er netter uitziet? (en die rij gaatjes vervalt dan)
pi_130315014
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 15:43 schreef blabbel6 het volgende:
Even kijken of ik het snap: bedoel je dat ik beter niet kan meerderen met YO's, maar met kfbl zodat de ladder aan de kant van de meerderingen er netter uitziet? (en die rij gaatjes vervalt dan)
ja, ik denk dat dat mooier is, omdat je dan een rand krijgt die vergelijkbaar is met die aan de kant waar je mindert... heb t alleen niet getest :@ had m al af op dat moment...
ik zie die grote gaten ook bij anderen in het project, vind ik zelf niet zo mooi...
Kwak
pi_130315759
Dank je wel voor de tip. Ik haal het gewoon nog een keertje uit.
Die kfbl, kan ik die het beste doen in de 3e steek voor het eind of in de 4e steek voor het eind?
  woensdag 21 augustus 2013 @ 16:20:22 #284
211083 Angelof9
I must go first
pi_130316112
Wat is dat ladderen dan? Het is net of ik Chinees lees hier ;)
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_130317434
Ladderen is een steek laten vallen die je naar beneden helemaal loshaalt: een ladder.
Hmmm, kon ik ook eens interessant doen met iets 'moeilijks', blijkt het simpeler dan simpel te zijn.
De hele summit door moest je steken laten vallen en tot beneden toe uithalen. Dat was wel eng steeds (vond ik), vooral toen de shawl bijna af was. Als je je dan een keer vergist...
  woensdag 21 augustus 2013 @ 17:05:59 #286
211083 Angelof9
I must go first
pi_130317568
Dus je laat ze helemaal op het eind (in de laatste toer) vallen?
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_130317621
Ja en dan helemaal terugrafelen tot onderaan.
Denk ik.
  woensdag 21 augustus 2013 @ 17:13:01 #288
211083 Angelof9
I must go first
pi_130317779
Dat klinkt inderdaad eng :{
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_130331506
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 16:09 schreef blabbel6 het volgende:
Dank je wel voor de tip. Ik haal het gewoon nog een keertje uit.
Die kfbl, kan ik die het beste doen in de 3e steek voor het eind of in de 4e steek voor het eind?
Ehm ik denk in de derde, je mindert immers ook de vierde en de derde samen aan de andere kant, dan zitten 3 en 4 samen zeg maar.

Enige wat ik nu bedenk; Ik weet niet of hij dan wel stopt met ladderen, misschien is die yo daar wel voor :o
Kwak
pi_130338036
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 23:11 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ehm ik denk in de derde, je mindert immers ook de vierde en de derde samen aan de andere kant, dan zitten 3 en 4 samen zeg maar.

Enige wat ik nu bedenk; Ik weet niet of hij dan wel stopt met ladderen, misschien is die yo daar wel voor :o
Daar zijn die yos inderdaad voor. Dat zorgt ervoor dat de ladder stopt. Ik vind het een leuk patroon. :)
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_130344346
O, dank je wel voor het meedenken allebei.

Dan begin ik nog één keer overnieuw. Ik heb nu een stukje gedaan zonder YO, maar ik vind het dan ingewikkeld om te bedenken hoe ik de steek aan de averechte kant moet breien. Dus met YO is het makkelijker en duidelijker. Zucht, ik trek het maar weer uit.

Het is een leuke shawl hè! En het breit ook best lekker als je niet iedere keer ktbl hoeft te doen.
  donderdag 22 augustus 2013 @ 12:57:08 #292
211083 Angelof9
I must go first
pi_130344483
En het niet 20 keer uit hoeft te halen _O-
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_130345501
Ha ha ha volgens mij kijk jij hier alleen uit leedvermaak mee.

Ik ben nu al 2 naalden verder dan ik ooit gekomen ben, dus het schiet op. Ok, in het begin zijn het erg korte naaldjes... maar toch al 2 verder hè!
  donderdag 22 augustus 2013 @ 14:15:37 #294
211083 Angelof9
I must go first
pi_130347343
^O^
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_130366529
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:53 schreef blabbel6 het volgende:
O, dank je wel voor het meedenken allebei.

Dan begin ik nog één keer overnieuw. Ik heb nu een stukje gedaan zonder YO, maar ik vind het dan ingewikkeld om te bedenken hoe ik de steek aan de averechte kant moet breien. Dus met YO is het makkelijker en duidelijker. Zucht, ik trek het maar weer uit.

Het is een leuke shawl hè! En het breit ook best lekker als je niet iedere keer ktbl hoeft te doen.
Hm. Tbl zou net zo makkelijk moeten gaan als een normale rechte steek. Kun je uitleggen hoe jij die breit?
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_130366715
Ik steek dan niet van voren in de steek (met de naald voorlangs) maar aan de achterkant in de steek.
Het is niet lastig, maar dan moet ik bij elke steek opletten hoe ik hem brei. Dat vraagt teveel concentratie en dan is het niet leuk meer. Nu hoef ik alleen maar 3-1 te onthouden en te doen.
pi_130382572
mn sokjes



afgekant op de enkel want niet stretchy genoeg in patroon en garen... twee tegelijk gebreid, en tóch is een van de twee groter (op één naald gebreid, zelfde wol, zelfde kleurbad, echt om gek van te worden!)
Kwak
pi_130398992
Gaaf kwakzOr!
Ik weet niks van sokken breien maar het ziet er indrukwekkend uit!
Gek hè, dat ze dan toch niet precies gelijk uitkomen. Het kan gewoon niet en toch is het zo.
Misschien is je ene voet ook ietsje groter dan de andere en anticiperen ze daar vast op?
pi_130447569
Na een tijdje lurken kom ik ook maar mee praten :)
7 jaar geleden heb ik veel sjaals gemaakt maar daarna eigenlijk nooit meer iets met breien gedaan.
Gisteren het pakket: Hip Breien bij Het Kruidvat gekocht en ga nu een hoesje voor mijn smartphone breien.
(Meteen ook een doel voor mijn Day Zero lijstje)
pi_130449332
Hoi Sarabi,
Nu ben ik wel benieuwd welke sjaals je allemaal gemaakt hebt!
Dat pakketje van het Kruidvat, is dat wat?
pi_130452882
De sjaals waren niet zo bijzonder, was meer om tijd te doden tijdens tussenuren :D

Het pakketje is wel grappig maar vooral als je verder geen ervaring hebt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')