abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126450407
Het examen is op maandag 13 mei 2013 13:30-16:30

Wat te doen?
- Tekstverklaren
- Samenvatten

Wat mee te nemen?
- Woordenboek
- Pen
- Markeerstift
- Potlood
- Gum
- Nog een pen

Succes :)
pi_126450471
Hee! goed verhaal joh ^O^
pi_126450490
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:18 schreef Jigzoz het volgende:
Het examen is op maandag 13 mei 2013 13:30-16:30

Wat te doen?
- Tekstverklaren
- Samenvatten

Wat mee te nemen?
- Woordenboek
- Pen
- Markeerstift
- Potlood
- Gum
- Nog een pen

Succes :)
Ja ik had zelf een klacht ingediend over vraag 8 en vind vraag 13 en 14 zelf erg dubieus maar goed.
pi_126450555
Ik had precies 220 woorden, nu twijfel ik of ik wel goed heb geteld :X
pi_126450578
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:19 schreef De-Haas het volgende:

[..]

Ja ik had zelf een klacht ingediend over vraag 8 en vind vraag 13 en 14 zelf erg dubieus maar goed.
8 heb ik nagekeken en dat was echt zoeken naar punten.
  maandag 13 mei 2013 @ 21:21:19 #6
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_126450617
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:20 schreef nuckythompson het volgende:
Ik heb per 'vraag' van de opdrachten per antwoord m'n woorden geteld. Misschien handig voor een eventuele andere keer :p.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_126450682
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:20 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

8 heb ik nagekeken en dat was echt zoeken naar punten.
Heb je het examen zelf gemaakt zonder correctiemodel? Bij 8 zijn volgens mij namelijk zoveel argumentaties mogelijk.
pi_126450713
Ik wilde eerst het juiste antwoord achter 'dus' opschrijven bij vraag 8 maar heb 'dus moet ermee worden geëxperimenteerd.'

Alhoewel dat indirect aangeeft dat het nu niet helemaal in orde is, betwijfel ik of ik er punten voor krijg.
pi_126450736
quote:
Ik heb 5x geteld. :D
pi_126450767
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:22 schreef De-Haas het volgende:

[..]

Heb je het examen zelf gemaakt zonder correctiemodel? Bij 8 zijn volgens mij namelijk zoveel argumentaties mogelijk.
Nee, dat heb ik niet gedaan.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat er bij vraag 8 geen aanvulling op het correctiemodel komt.
pi_126450787
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:22 schreef jordyqwerty het volgende:
Ik wilde eerst het juiste antwoord achter 'dus' opschrijven bij vraag 8 maar heb 'dus moet ermee worden geëxperimenteerd.'

Alhoewel dat indirect aangeeft dat het nu niet helemaal in orde is, betwijfel ik of ik er punten voor krijg.
Dit heb ik ook. Hoop dat het goed wordt gerekend. Dan is mijn hele antwoord namelijk goed. Is toch 2 punten extra.
pi_126450795
Heb net nog maar eventjes opnieuw naar het correctievoorschrift gekeken. Ik kom uit op een puntenaantal van tussen de 30 en 41 punten. Zal van de normering en hoe de correctoren mijn antwoorden interpreteren gaan afhangen of het lukt om de 7.5 te halen.

Ik heb zelf ook nog maar even een klacht ingediend over vraag 14. Ik vind antwoord B 100% de juiste. Ik snap echt niet hoe ze bij cito op antwoord A uitkomen.

Er zijn inmiddels al 12700 klachten binnengekomen voor Nederlands. Ben benieuwd of er nog aanpassingen aan het correctievoorschrift worden gedaan en of we een hoge normering krijgen.
pi_126451081
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:23 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Dit heb ik ook. Hoop dat het goed wordt gerekend. Dan is mijn hele antwoord namelijk goed. Is toch 2 punten extra.
Heb best veel van die dingen, zo ook bij vraag 16.

Correctievoorschrift:
Volgens de hoofdtekst kan historisch besef zich alleen ontwikkelen op
basis van historische kennis / kan historisch besef alleen ontstaan
nadat de historische sensatie is ervaren
• Volgens tekstfragment 2 kan iedereen uit zichzelf / van jongs af aan
historisch besef ontwikkelen
• een volledig goed antwoord van maximaal 30 woorden

Ik:
Volgens de hoofdtekst ontwikkelt men historisch besef via (geschiedenis)onderwijs, via het tekstfragment ontwikkelt men dit echter uit zichzelf/via opvoeding.

Vind het allemaal erg discutabel _O-

Vraag 10:
De cultuur in alinea 10 is gericht op het behoud van het historisch besef, terwijl de cultuur in alinea 13 erop is gericht devotie toe te kennen aan historische materie.

En dan lees je in het correctievoorschrift;
• In alinea 10 wordt een cultuur beschreven waar historisch besef al
volop aanwezig is
• In alinea 13 wordt een cultuur beschreven waarin het historisch besef
zich nog ontwikkelt / moet ontwikkelen
• een volledig goed antwoord van maximaal 35 woorden
pi_126451183
quote:
Ik had precies 220 woorden, nu twijfel ik of ik wel goed heb geteld
Dat had ik dus ook.. En ik had nog maar 5 minuten dus besloot de tekstvragen nog een keer door te nemen,
pi_126451265
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:27 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Correctievoorschrift:

Ik:
Volgens de hoofdtekst ontwikkelt men historisch besef via (geschiedenis)onderwijs, via het tekstfragment ontwikkelt men dit echter uit zichzelf/via opvoeding.

Vraag 10:
De cultuur in alinea 10 is gericht op het behoud van het historisch besef, terwijl de cultuur in alinea 13 erop is gericht devotie toe te kennen aan historische materie.

volop aanwezig is
Ik heb exact hetzelfde als wat jij bij 10 hebt en 16 bijna hetzelfde. Wat denk je, dat ze dat ook goedrekenen? EDIT: beetje te snel gelezen, sorry :')
pi_126451389
quote:

[..]

Correctievoorschrift:

Ik:

Vraag 10:

volop aanwezig is
Die eerste heb je sowieso goed. Als ze daar geen punten voor geven. :')

Tweede weet ik niet. Vond die hele vraag sowieso best vaag. In alinea 10 werd wel duidelijk een cultuur beschreven, maar alinea 13 was een stuk minder duidelijk.
pi_126451423
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:30 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:

[..]

Ik heb exact hetzelfde als wat jij bij 10 hebt en 16 bijna hetzelfde. Wat denk je, dat ze dat ook goedrekenen?
Ligt een beetje aan de correctoren, denk ik :? Hoop het maar :')
pi_126451601
Jordy ik heb vraag 10 precies hetzelfde en 16 ook.
pi_126451699
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:31 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Die eerste heb je sowieso goed. Als ze daar geen punten voor geven. :')

Tweede weet ik niet. Vond die hele vraag sowieso best vaag. In alinea 10 werd wel duidelijk een cultuur beschreven, maar alinea 13 was een stuk minder duidelijk.
Ik dacht dat dat niet de informatie was waarnaar men zocht, ik vind dat er best wat over valt te zeggen, we zullen het zien.

Ook bij vraag 12 ben ik gedetailleerder te werk gegaan dan wat er in het correctievoorschrift staat, maar ik vind het in grote lijnen wel overeen komen. Maarja, 't is nu toch alleen maar afwachten
pi_126451780
Zoals je ziet bestaat mijn halve examen uit discutabele antwoorden _O-
pi_126451819
quote:
10s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:37 schreef jordyqwerty het volgende:
Zoals je ziet bestaat mijn halve examen uit discutabele antwoorden _O-
Niet zo heel gek aangezien driekwart open vragen zijn.
pi_126452016
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:37 schreef De-Haas het volgende:

[..]

Tja, er zijn voor- en nadelen aan open vragen.

Grootste nadeel is wel dat je nu in onzekerheid zit omdat je afhankelijk bent van de interpretatie van de correctoren.

Aan de andere kant slaat bij open vragen bij mij de twijfel al heel snel toe, had ook de helft fout ervan geloof ik.

Gelukkig had ik de indeling wel geheel goed _O_ Op school had iedereen het de hele tijd over alinea 11 ofzo :')
pi_126452053
Die vraag over drogredenen blijft ook dramatisch. Ik snap dat overhaaste generalisatie goed is, maar ik had zelf onjuist oorzakelijk verband en vind dat zeker ook goed.

Dat hooligans iets slopen betekent niet meteen dat ze geen historisch besef hebben....
pi_126452094
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:37 schreef De-Haas het volgende:
Waarschijnlijk ook de voornaamste reden voor een mooie N!
pi_126452126
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:40 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Tja, er zijn voor- en nadelen aan open vragen.

Grootste nadeel is wel dat je nu in onzekerheid zit omdat je afhankelijk bent van de interpretatie van de correctoren.

Aan de andere kant slaat bij open vragen bij mij de twijfel al heel snel toe, had ook de helft fout ervan geloof ik.

Gelukkig had ik de indeling wel geheel goed _O_ Op school had iedereen het de hele tijd over alinea 11 ofzo :')
Ja ik begon ook met nakijken, 1e 7 vragen goed, dat is lekker binnenkomen. Daarna nam het wel wat af hahaha.
pi_126452135
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:41 schreef siedss het volgende:

[..]

Hoop daar nou maar niet te hard op...
pi_126452226
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:41 schreef chapel24 het volgende:
Die vraag over drogredenen blijft ook dramatisch. Ik snap dat overhaaste generalisatie goed is, maar ik had zelf onjuist oorzakelijk verband en vind dat zeker ook goed.

Dat hooligans iets slopen betekent niet meteen dat ze geen historisch besef hebben....
Dat is niet zo.
Een oorzaak-gevolg is iets anders dan dit.
Dat hooligans iets slopen is niet een oorzaak voor historisch besef. edit (dus kan het ook niet een foute oorzaak zijn :)
pi_126452287
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:42 schreef De-Haas het volgende:

[..]

Ja ik begon ook met nakijken, 1e 7 vragen goed, dat is lekker binnenkomen. Daarna nam het wel wat af hahaha.
Ik had vraag een dan weer fout, snap best waarom je voor C zou kiezen maar ik vond het geen écht bijzondere vergelijking, dan hadden ze het met een kameel moeten vergelijken ofzo, niet met een hondje (in mijn redenering).

Vandaar dat ik voor E koos
pi_126452322
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:41 schreef chapel24 het volgende:

Ik heb daar ook nog lang over getwijfeld maar toch voor een overhaaste generalisatie gegaan :7
pi_126452486
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:41 schreef siedss het volgende:

[..]

Die vast weer erg laag uitvalt omdat de samenvatting deze keer wat makkelijker was....
pi_126452583
Bij die samenvatting haalde ik punt 3 en 4 nogal door elkaar.. denk toch dat ik er zeker 13 punten in heb gescoord
pi_126452595
Meer dan 13000 klachten al, als dit zo doorgaat is het record van 146000 aan het eind van de week verbroken. Zal wel niet, Nederlands is altijd zo een examen met veel klachten.
pi_126453186
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:48 schreef De-Haas het volgende:
Meer dan 13000 klachten al, als dit zo doorgaat is het record van 146000 aan het eind van de week verbroken. Zal wel niet, Nederlands is altijd zo een examen met veel klachten.
Er hangt bij mij in de klas wel een beetje een 'klagen voor het leven' sfeer. Ik weet niet of dit een overhaaste generatie is (FLAUW), maar dit is niet de bedoeling van het systeem en ik denk dat de we het gaan verbreken en dit (bijna) niets gaat uitmaken.
  maandag 13 mei 2013 @ 21:58:02 #34
374442 R-K
Jawohl!
pi_126453322
Dit jaar was het ook een rotexamen. Heel veel antwoorden zijn discutabel. Bovendien zijn de vragen erg vaag en lang geformuleerd en bij de weinige meerkeuze-vragen waren de alternatieven erg lang geformuleerd en leken ze erg veel op elkaar. Ik heb 2012-I niet geoefend (wel 2010-I en 2011-I) en ik heb die even bekeken, maar daar is de vraagstelling veel concreter. Bovendien waren er maar liefst 7 open vragen met woordbegrenzing (2012-I: 4) en 3 sattelietteksten (2012-I: 1) waardoor het examen beduidend moeilijker was. De samenvatting was opzich te doen, maar ook niet echt easy te noemen
pi_126454166
quote:

[..]

Correctievoorschrift:

Ik:

Precies hetzelfde antwoord.. ben benieuwd
pi_126454391
Het raarste uit het examen was het feit dat de tweede tekst begon met 'De democratie bevindt zich in een crisis', een stelling die de schrijver later terugtrok in de vierde alinea. Toch begint het correctievoorschrift van de samenvatting met 'De democratie bevindt zich in een crisis'

What the fuck??
pi_126454451
Je moet de tekst samenvatten, niet herschrijven.
pi_126454518
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:11 schreef Loop-y het volgende:
Het raarste uit het examen was het feit dat de tweede tekst begon met 'De democratie bevindt zich in een crisis', een stelling die de schrijver later terugtrok in de vierde alinea. Toch begint het correctievoorschrift van de samenvatting met 'De democratie bevindt zich in een crisis'
Hij trok het deels terug. :')

Rare tekst inderdaad.
pi_126454543
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:08 schreef E-lephant het volgende:

[..]

Precies hetzelfde antwoord.. ben benieuwd
Is gewoon goed. Maar ik had weer een compleet ander verschil. En als er meerdere verschillen zijn die betrekking hebben op de vraag kan het toch niet zo zijn dat er maar 1 verschil goedgerekend kan worden.

Ik had het verschil dat in het tekstfragment materiele waarde aan historisch besef wordt gelinkt, en in de hoofdtekst juist meer de waarde van de mens. Ik wilde eerst het goede antwoord opschrijven maar dat vond ik te simpel...... *pleegt zelfmoord*
pi_126454647
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:13 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Hij trok het deels terug. :')

Rare tekst inderdaad.
Hierdoor begon ik mijn samenvatting met: 'De democratie functioneert niet goed' :'(
pi_126454718
Ik had trouwens het antwoord op open vraag 17 eerst goed. Daarna verbeterd en nu fout. :')
pi_126454788
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:15 schreef Loop-y het volgende:

[..]

Hierdoor begon ik mijn samenvatting met: 'De democratie functioneert niet goed' :'(
Word denk ik wel goed gerekend. :Y
pi_126454809
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:56 schreef siedss het volgende:

[..]

Er hangt bij mij in de klas wel een beetje een 'klagen voor het leven' sfeer. Ik weet niet of dit een overhaaste generatie is (FLAUW), maar dit is niet de bedoeling van het systeem en ik denk dat de we het gaan verbreken en dit (bijna) niets gaat uitmaken.
Vorig jaar is anders het correctievoorschrift op een aantal punten aangepast, de normering was wel 0,9
pi_126455152
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:17 schreef Loop-y het volgende:
Vorig jaar is anders het correctievoorschrift op een aantal punten aangepast, de normering was wel 0,9
Dat heeft te maken met de kwaliteiten van de klachten, niet de hoeveelheid
pi_126455299
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:15 schreef Loop-y het volgende:

[..]

Als je leraar een beetje normaal is telt ie dat goed
pi_126455363
Bij de samenvatting had ik een ander probleem, oorzaak en de manier waarop het probleem zich manifesteert. In het correctievoorschrift staat dat het probleem de crisis van de democratie is, dat de grootste oorzaak het feit dat we te veel weten en het zich manifesteert door iets met de overheid en de burgers.

Ik vind echter dat in de tekst veel meer ingegaan wordt op het 'te veel weten' als probleem. De oorzaak hiervan is de informatiemaatschappij (en de manier waarop informatie beheerd wordt) en het manifesteert zich in een democratische crisis.

Wat denken jullie daarover?
pi_126455526
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:25 schreef Heliosphan het volgende:
Bij de samenvatting had ik een ander probleem, oorzaak en de manier waarop het probleem zich manifesteert. In het correctievoorschrift staat dat het probleem de crisis van de democratie is, dat de grootste oorzaak het feit dat we te veel weten en het zich manifesteert door iets met de overheid en de burgers.

Ik vind echter dat in de tekst veel meer ingegaan wordt op het 'te veel weten' als probleem. De oorzaak hiervan is de informatiemaatschappij (en de manier waarop informatie beheerd wordt) en het manifesteert zich in een democratische crisis.

Hier ben ik het zeker mee eens. Als manifestatie had ik: dit uit zich in een slechte relatie tussen en burger staat. in het antwoordmodel wordt er dan weer veel dieper op ingegaan dan de omschrijving doet vermoeden.....
  maandag 13 mei 2013 @ 22:27:38 #48
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_126455531
quote:

Ook geen gekke denkwijze, doch niet juist genoeg.
pi_126455543
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:16 schreef Ensemble het volgende:
Ik had trouwens het antwoord op open vraag 17 eerst goed. Daarna verbeterd en nu fout. :')
Ik heb daar:

Overeenkomst: Musea vormen een belangrijke stimulans voor het vasthouden van de aandacht voor ons verleden.
Verschil: De schrijver van het tekstfragment stelt dat het doel dit soort middelen heiligt, terwijl de schrijver van de hoofdtekst daar niets van wilt weten.

Het verschil klopt, maar de overeenkomst? Tja.. _O-
pi_126455544
quote:

Dat eerste had ik ook, ben er anders op ingegaan maar ik denk wel dat het een puntje of twee waard is.
pi_126455562
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:22 schreef siedss het volgende:

[..]

Dat heeft te maken met de kwaliteiten van de klachten, niet de hoeveelheid
Enige echte goeie doordenkende logische reactie. ^O^
pi_126455679
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:17 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Word denk ik wel goed gerekend. :Y
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:24 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Als je leraar een beetje normaal is telt ie dat goed
Er is weer hoop
pi_126455706
Ik heb bijvoorbeeld dat de burger zich de waarde van informatie niet realiseert en deze door bedrijven geëxploiteerd kan worden, denk wel dat dat goed is.

Omdat het bij punt vier ging over 'welke groepen hierbij betrokken waren' en ik echt in de war was met punt drie en vier ben ik daar maar ingegaan op die laag- en hogeropgeleiden :P
pi_126456335
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:27 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Ik heb daar:

Overeenkomst: Musea vormen een belangrijke stimulans voor het vasthouden van de aandacht voor ons verleden.
Verschil: De schrijver van het tekstfragment stelt dat het doel dit soort middelen heiligt, terwijl de schrijver van de hoofdtekst daar niets van wilt weten.

Het verschil was ook niet zo moeilijk. Vooral de overeenkomst zat ik lang over te twijfelen.

Eerst had ik gewoon letterlijk opgeschreven dat beide negatief waren over het populistische gedrag. Daarna had ik het veranderd naar beide willen meer aandacht voor de historie.
pi_126456635
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:39 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Het verschil was ook niet zo moeilijk. Vooral de overeenkomst zat ik lang over te twijfelen.

Eerst had ik gewoon letterlijk opgeschreven dat beide negatief waren over het populistische gedrag. Daarna had ik het veranderd naar beide willen meer aandacht voor de historie.
Natuurlijk gaat
het goed met de verkoop- en kijkcijfers voor historie. Daar ben ik ook
echt blij mee.

(...)

Zelfs een
Nationaal Historisch Museum zal er
eindelijk komen na een historie van
meer dan twee eeuwen mislukte
pogingen er een te stichten.

Daar heb ik dus uit geredeneerd dat hij zelfs blij is met een museum (voor behoud van het historisch besef). Maarja, we zien wel of het goed is
pi_126456856
Ik heb daar als overeenkomst dat er in beide gevallen een niet-academische manier wordt beschreven om geschiedenis aan de man te krijgen. Naar mijn mening ook een juiste overeenkomst.
pi_126456879
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:43 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Natuurlijk gaat
het goed met de verkoop- en kijkcijfers voor historie. Daar ben ik ook
echt blij mee.

(...)

Zelfs een
Nationaal Historisch Museum zal er
eindelijk komen na een historie van
meer dan twee eeuwen mislukte
pogingen er een te stichten.

Daar heb ik dus uit geredeneerd dat hij zelfs blij is met een museum (voor behoud van het historisch besef). Maarja, we zien wel of het goed is
Hm ja. Dat zou ook kunnen.

Ik kan mijn cijfer nu echt niet meer inschatten.
pi_126457129
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:39 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Ik had: Het vasthouden van aandacht voor de historie is belangrijk. Weliswaar niet wat er in het antwoordmodel staat maar lijkt me toch eigenlijk ook een juiste overeenkomst?
"A goal without a plan is just a wish." - Antoine de Saint-Exupery
pi_126457233
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:51 schreef Neraice het volgende:

[..]

Ik had: Het vasthouden van aandacht voor de historie is belangrijk. Weliswaar niet wat er in het antwoordmodel staat maar lijkt me toch eigenlijk ook een juiste overeenkomst?
Is ook een juiste overeenkomst inderdaad. Er zijn zoveel opties daar. Ben benieuwd wat ze er mee gaan doen.
pi_126457451
Ik vraag me inderdaad af wat er allemaal goed gerekend wordt en wat niet.
pi_126457581
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:52 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Is ook een juiste overeenkomst inderdaad. Er zijn zoveel opties daar. Ben benieuwd wat ze er mee gaan doen.
Ben ik ook benieuwd naar. Kan nu echt tussen de 20 en 35 punten hebben met al die open vragen :P.
"A goal without a plan is just a wish." - Antoine de Saint-Exupery
pi_126459881
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:55 schreef Heliosphan het volgende:
Ik vraag me inderdaad af wat er allemaal goed gerekend wordt en wat niet.
Ligt aan je docent denk ik, als je geluk hebt is zowel je docent als de tweede corrector mild
pi_126460726
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:27 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Ik heb daar:

Juist, ik had dit ook precies! Naar mijn inziens is dit ook een correcte overeenkomst, beide schrijvers gaan hierop in. Daarnaast staat in de vraag 'de populariserende manier', dit heeft al enigszins een negatieve lading dus om te zeggen dat beide schrijvers 'negatief zijn' leek mij een beetje dubbelop.
"We stay up late every night. Regret it every morning. Then do it again."
pi_126464184
Wanneer krijgen we eigenlijk te horen over een aanvullingen zijn op het correctievoorschrift?

[ Bericht 0% gewijzigd door siedss op 14-05-2013 02:35:03 ('?' Vergeten) ]
pi_126464213
quote:
5s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 02:34 schreef siedss het volgende:
Wanneer krijgen we eigenlijk te horen over een aanvullingen zijn op het correctievoorschrift?
Oh, dat kan morgen, dat kan volgende week. Krijg je vanzelf te horen. Als je niks hoort, wordt er niks aangepast.
pi_126464224
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 02:41 schreef Etsu het volgende:

[..]

Oh, dat kan morgen, dat kan volgende week. Krijg je vanzelf te horen. Als je niks hoort, wordt er niks aangepast.
Spannend zeg, examens en alles eromheen
pi_126464615
Wij zitten nu al op de 15.000 klachten voor Nederlands. Vorig jaar was het ongeveer 16,400 totaal voor Nederlands =O!

Niet erg veel verschil nu =D

Oh en LAKS heeft wel degelijk effect:

quote:
Gelukkig hadden we succes: het Cito heeft sommige vragen van dat examen laten vallen en zelfs de normering versoepeld.
bron: http://examenklacht.nl/dagverslagen/laks/ready-for-takeoff
pi_126470407
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 07:17 schreef Miss_Lioness het volgende:
Wij zitten nu al op de 15.000 klachten voor Nederlands. Vorig jaar was het ongeveer 16,400 totaal voor Nederlands =O!

Niet erg veel verschil nu =D

Oh en LAKS heeft wel degelijk effect:

[..]

bron: http://examenklacht.nl/dagverslagen/laks/ready-for-takeoff
Jij gelooft alles wat ze zeggen? _O-
  dinsdag 14 mei 2013 @ 12:24:53 #69
370655 Miousana
Starship Ranger
pi_126471991
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 11:46 schreef Etsu het volgende:

[..]

Jij gelooft alles wat ze zeggen? _O-
Gun ons gewoon wat hoop. ;(
“The world always looks a little bit brighter from the top of a lap.”
pi_126472023
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 12:24 schreef Miousana het volgende:

[..]

Gun ons gewoon wat hoop. ;(
Ofcourse. :* Maar ik zou niet al te veel hoop erop vestigen. Liever geen hoop dan te veel hoop toch?
pi_126483805
Nog geen klacht gegrond verklaart normaal gebeurt dit vrij snel. Maar er is nog hoop.
pi_126487273
http://oud.digischool.nl/(...)6d03cab34d42c7fe172b
Niet zoveel reacties, maar ieder jaar komen de docenten daar wat posten. Kan je kijken welke antwoorden wel/niet evt. goed wordt gerekend.
pi_126494543
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 18:07 schreef Etsu het volgende:
http://oud.digischool.nl/(...)6d03cab34d42c7fe172b
Niet zoveel reacties, maar ieder jaar komen de docenten daar wat posten. Kan je kijken welke antwoorden wel/niet evt. goed wordt gerekend.
Dit geeft wel wat hoop. Ze zijn het bij een aantal vragen niet/deels het antwoordmodel eens en ik zie ook dat ze dingen goed rekenen die niet helemaal met het antwoordmodel overeenkomen.
pi_126522386
Waarom is het antwoord op vraag 6 B ("dat Goedkoop uitgaat van een simplistische opvatting over historisch besef en daarom constateert dat het alom aanwezig is.")?

“Kun je met een bril op blind zijn? Ik ben bang van wel.”

Antwoord D ("dat het historisch besef, in tegenstelling tot wat Goedkoop beweert, vaak alleen in aanleg aanwezig is.") lijkt me juist veel logischer. Je hebt een bril op, dus je hebt de aanleg, maar omdat je blind bent, gebruik je die bril en dus je aanleg niet.

Of zit ik er nu helemaal naast?
  woensdag 15 mei 2013 @ 10:45:56 #75
370655 Miousana
Starship Ranger
pi_126523644
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 10:08 schreef Quaresma7 het volgende:
Waarom is het antwoord op vraag 6 B ("dat Goedkoop uitgaat van een simplistische opvatting over historisch besef en daarom constateert dat het alom aanwezig is.")?

Antwoord D ("dat het historisch besef, in tegenstelling tot wat Goedkoop beweert, vaak alleen in aanleg aanwezig is.") lijkt me juist veel logischer. Je hebt een bril op, dus je hebt de aanleg, maar omdat je blind bent, gebruik je die bril en dus je aanleg niet.

Zo had ik ook geredeneerd inderdaad.
pi_126524715
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 10:08 schreef Quaresma7 het volgende:

De bril op betekende geloof ik je bezig houden met historie. Het blind zijn was het wel kijken naar historie, maar door het ontbreken historisch besef toch niks 'zien'. Weet het niet meer precies, maar die richting was het op.
"Fear is only as deep as the mind allows."
pi_126525425
Ik vond alle meerkeuzevragen wel vrij logisch behalve 14, dat moet B zijn maar in correctiemodel staat A

Bij 10, 13, 16, 17 kan je kanttekeningen plaatsen.
pi_126596384
Wat ik grappig vind: er word gezegd dat het erg moeilijk is, twee dagen lang geklaag en dan niks meer :')
  donderdag 16 mei 2013 @ 19:53:46 #79
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_126596549
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 19:51 schreef Miss_Lioness het volgende:
Wat ik grappig vind: er word gezegd dat het erg moeilijk is, twee dagen lang geklaag en dan niks meer :')
Je moet toch verder met je andere examens? Het heeft nul komma nul nut om er nog te lang over te discussiëren. Je hebt je tijd nodig voor andere examens.

*wordt trouwens :).
pi_126596946
quote:
Ja, wat dan. 3 weken huilen?
"Fear is only as deep as the mind allows."
  donderdag 16 mei 2013 @ 20:08:52 #81
370655 Miousana
Starship Ranger
pi_126597423
quote:
Deze reactie. :')_______!
pi_126597530
quote:
Komt omdat iedereen zelfmoord heeft gepleegd door dat ce Nederlands
pi_127064840
Nog steeds helemaal niets bekend over Nederlands? Gekkigheid....
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 mei 2013 @ 15:06:06 #84
403973 crew  Gijscoman
Hou hoog de naam van N.E.C.
pi_127066801
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 14:08 schreef Kartmans het volgende:
Nog steeds helemaal niets bekend over Nederlands? Gekkigheid....
Inderdaad. Dat kan 2 dingen betekenen, lijkt mij: of geen correctie of heel veel correctie.
We merken 't wel.
pi_127067685
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 15:06 schreef Gijscoman het volgende:

[..]

Inderdaad. Dat kan 2 dingen betekenen, lijkt mij: of geen correctie of heel veel correctie.
We merken 't wel.
Ik gok dat ze gewoon de n-term omhooggooien en daarom dus weinig errata uitgeven :)
pi_127104307
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 15:06 schreef Gijscoman het volgende:

[..]

We merken 't wel.
Ik denk/(hoop ook stiekem, natuurlijk :P ), dat er juist heel veel correctie zal zijn. De antwoorden bij het tekstverklaren gedeelte zijn gewoonweg te zwart-wit en er is geen ruimte voor grijs. Dat is gewoonweg not done bij een taal en al helemaal niet bij open vragen, het Cito leert ons dat er maar één juiste manier is van interpreteren, terwijl ze dondergoed weten dat dat niet zo is.
It's better to be hated for who you are, instead of being loved for who you're not. -Kurt Cobain.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 mei 2013 @ 12:55:05 #87
403973 crew  Gijscoman
pi_127105029
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 12:31 schreef Melli het volgende:

[..]

Ik denk/(hoop ook stiekem, natuurlijk :P ), dat er juist heel veel correctie zal zijn. De antwoorden bij het tekstverklaren gedeelte zijn gewoonweg te zwart-wit en er is geen ruimte voor grijs. Dat is gewoonweg not done bij een taal en al helemaal niet bij open vragen, het Cito leert ons dat er maar één juiste manier is van interpreteren, terwijl ze dondergoed weten dat dat niet zo is.
Dat vond ik overigens ook nogal vervelend bij Duits en Engels (en waarschijnlijk ook morgen met Frans). Zo'n multiplechoicetoets is natuurlijk wel eenvoudig om na te kijken, maar keurt helaas maar één manier van denken goed. Multiplechoice heeft echter als voordeel dat de verschillen in cijfers beperkt blijven en zal dus ook wel behouden blijven...
pi_127105190
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 12:55 schreef Gijscoman het volgende:

[..]

Dat vond ik overigens ook nogal vervelend bij Duits en Engels (en waarschijnlijk ook morgen met Frans). Zo'n multiplechoicetoets is natuurlijk wel eenvoudig om na te kijken, maar keurt helaas maar één manier van denken goed. Multiplechoice heeft echter als voordeel dat de verschillen in cijfers beperkt blijven en zal dus ook wel behouden blijven...
Weet je wat het is, dat zijn 'vreemde talen' en je hoeft je niet zoveel te verdiepen in de tekst als bij Nederlands. Ik hoop dat Frans goedkomt, pff wat was ik daar slecht in! :D

Multiple Choice vragen vind ik zelfs anti-taal als ik het even zo mag noemen, geen vrijheid van interpretatie. Je moet volgens een bepaalde norm denken, als je anders denkt, al beargumenteer je het, interpreteren zij de tekst niet zo en heb je het dus fout... Hierdoor houd ik meer van bètavakken.
It's better to be hated for who you are, instead of being loved for who you're not. -Kurt Cobain.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 mei 2013 @ 13:06:10 #89
403973 crew  Gijscoman
pi_127105374
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 13:00 schreef Melli het volgende:

[..]

Weet je wat het is, dat zijn 'vreemde talen' en je hoeft je niet zoveel te verdiepen in de tekst als bij Nederlands. Ik hoop dat Frans goedkomt, pff wat was ik daar slecht in! :D

Multiple Choice vragen vind ik zelfs anti-taal als ik het even zo mag noemen, geen vrijheid van interpretatie. Je moet volgens een bepaalde norm denken, als je anders denkt, al beargumenteer je het, interpreteren zij de tekst niet zo en heb je het dus fout... Hierdoor houd ik meer van bètavakken.
Ik houd juist van alfavakken, omdat je kan interpreteren. Alleen de examens laten dat niet toe, maar ik laat de examens mijn mening t.o.v. een vak niet bepalen. Ik ga ervan uit dat tijdens het studeren er wel meer ruimte is voor interpretatie. Overigens is die ruimte voor interpretatie wel aanwezig bij geschiedenis, aardrijkskunde, Grieks en Latijn. (Al is het bij die laatste 2 in iets mindere mate)
pi_127105477
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 13:06 schreef Gijscoman het volgende:

[..]

Ik houd juist van alfavakken, omdat je kan interpreteren. Alleen de examens laten dat niet toe, maar ik laat de examens mijn mening t.o.v. een vak niet bepalen. Ik ga ervan uit dat tijdens het studeren er wel meer ruimte is voor interpretatie. Overigens is die ruimte voor interpretatie wel aanwezig bij geschiedenis, aardrijkskunde, Grieks en Latijn. (Al is het bij die laatste 2 in iets mindere mate)
Precies, de examenmakers laten dat niet toe. Ben het totaal met je eens.
pi_127347412
quote:
Examen Nederlands wekt ongeloof

Hoogleraren Nederlands van alle universiteiten hebben zich in een brief aan de Tweede Kamer beklaagd over het examen Nederlands. Ze vinden het examen beneden de maat en inhoudsloos, schrijft de Volkskrant.

Het examen draagt volgens de briefschrijvers op geen enkele wijze bij aan de kennis van taal of taalvaardigheid. Leerlingen die het examen wilden halen, moesten "een trucje doen" dat niets te maken heeft met schrijf- en leesvaardigheid, zeggen de hoogleraren.

Het examen schoot volgens de hoogleraren op alle niveaus tekort: vwo, havo en vmbo.

Marc van Oostendorp, hoogleraar bij de Universiteit Leiden en het Meertens Instituut, is een van de initiatiefnemers van de brief aan de Kamer. Hij was naar eigen zeggen eerst verbaasd en uiteindelijk verbijsterd over het examen. Op veel meerkeuzevragen waren volgens hem meerdere goede antwoorden mogelijk.

Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) meldde vorige week dat de meeste klachten waren binnengekomen over het vwo-examen Nederlands (20.000).
http://nos.nl/artikel/513632-examen-nederlands-wekt-ongeloof.html
pi_127347657
Mooi! Nu hopen dat het invloed heeft op de bepaling van de n-term.
"We stay up late every night. Regret it every morning. Then do it again."
pi_127358064
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 04:44 schreef Nafi het volgende:
Mooi! Nu hopen dat het invloed heeft op de bepaling van de n-term.
Zal wel niet...

Petitie Nederlands Examen.
  maandag 3 juni 2013 @ 17:45:53 #94
370655 Miousana
Starship Ranger
pi_127367339
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 14:01 schreef Miss_Lioness het volgende:

[..]

Zal wel niet...

Petitie Nederlands Examen.
Ik denk dat dit over toekomstige examens gaat.
pi_127371722
quote:
1s.gif Op maandag 3 juni 2013 17:45 schreef Miousana het volgende:

[..]

Ik denk dat dit over toekomstige examens gaat.
Dan nog, als er inderdaad iets mis mee is moeten we nu handelen en niet wachten tot laten omdat het ons NU niet zal helpen.
  woensdag 19 juni 2013 @ 11:11:51 #96
337526 Kloktijd
Wijzer door de jaren heen
pi_127979769
Waren hier ook nog herkansers van Nederlands?

Dit tijdvak was namelijk best makkelijk naar mijn mening :P
pi_127980465
Heb gister ook herkanst. Vond hem idd beter te doen dan het eerste tijdvak, vooral omdat de teksten veel beter waren.
[edit] Met gelijkblijvende n-term een 8,3 :o

[ Bericht 38% gewijzigd door remcoP op 19-06-2013 11:39:32 ]
pi_127981348
Ik vond 'm inderdaad ook niet erg moeilijk. Met gelijke n-term een 7.7, genoeg voor een 8 op m'n eindlijst (van een 6 :D).
pi_127981442
Heb hem ook herkanst, gewoon om m'n cijfer te verbeteren. Ik vond vraag 18 overigens nergens op slaan, mee eens... iemand?
pi_127981523
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 11:51 schreef RubentjeW het volgende:
Heb hem ook herkanst, gewoon om m'n cijfer te verbeteren. Ik vond vraag 18 overigens nergens op slaan, mee eens... iemand?
Er waren maar 16 vragen ;) , maar als je vraag 16 bedoelt ben ik het er idd mee eens. Die sloeg echt als een tang op een varken. Uiteindelijk heb ik er nog 2 punten uit weten te slepen.
pi_127999888
Bij gelijke N hier ook waarschijnlijk een 8 gemiddeld. Had een 7,7 nodig, maar ik heb hopelijk een 8,8. Bij het vorige examen de samenvatting verknald, nu 2 à 4 puntjes niet. De teksten waren gewoon eenvoudiger.
pi_128113965
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 11:53 schreef remcoP het volgende:

[..]

Er waren maar 16 vragen ;) , maar als je vraag 16 bedoelt ben ik het er idd mee eens. Die sloeg echt als een tang op een varken. Uiteindelijk heb ik er nog 2 punten uit weten te slepen.
18 Van welk type mens is Ryan Bingham uit alinea 18 uiteindelijk een
voorbeeld?
het type dat
A behoefte heeft aan zekerheid
B geen kennis maakt met de buren
C probleemloos van baan wisselt
D zich gokkend door het leven bluft

Examen NL 2de tijdvak, er waren 22 vragen
pi_128116239
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 12:27 schreef RubentjeW het volgende:

[..]

18 Van welk type mens is Ryan Bingham uit alinea 18 uiteindelijk een
voorbeeld?
het type dat
A behoefte heeft aan zekerheid
B geen kennis maakt met de buren
C probleemloos van baan wisselt
D zich gokkend door het leven bluft

Examen NL 2de tijdvak, er waren 22 vragen
Ander niveau?
pi_129002802
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2013 20:10 schreef chapel24 het volgende:

Komt omdat iedereen zelfmoord heeft gepleegd door dat ce Nederlands
:') en waarom heb ik niks in de media gelezen van een plotseling sterfte onder allerlei scholieren?

Maar serieus: Zo zie je maar hoe mensen al de huid beginnen te verkopen alvorens de beer is geschoten. Achteraf denken ze dan: Had ik nou maar mijn mond gehouden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')