Ja ik had zelf een klacht ingediend over vraag 8 en vind vraag 13 en 14 zelf erg dubieus maar goed.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:18 schreef Jigzoz het volgende:
Het examen is op maandag 13 mei 2013 13:30-16:30
Wat te doen?
- Tekstverklaren
- Samenvatten
Wat mee te nemen?
- Woordenboek
- Pen
- Markeerstift
- Potlood
- Gum
- Nog een pen
Succes
8 heb ik nagekeken en dat was echt zoeken naar punten.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:19 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Ja ik had zelf een klacht ingediend over vraag 8 en vind vraag 13 en 14 zelf erg dubieus maar goed.
Ik heb per 'vraag' van de opdrachten per antwoord m'n woorden geteld. Misschien handig voor een eventuele andere keer :p.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:20 schreef nuckythompson het volgende:
Ik had precies 220 woorden, nu twijfel ik of ik wel goed heb geteld
Heb je het examen zelf gemaakt zonder correctiemodel? Bij 8 zijn volgens mij namelijk zoveel argumentaties mogelijk.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
8 heb ik nagekeken en dat was echt zoeken naar punten.
Ik heb 5x geteld.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:20 schreef nuckythompson het volgende:
Ik had precies 220 woorden, nu twijfel ik of ik wel goed heb geteld
Nee, dat heb ik niet gedaan.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:22 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Heb je het examen zelf gemaakt zonder correctiemodel? Bij 8 zijn volgens mij namelijk zoveel argumentaties mogelijk.
Dit heb ik ook. Hoop dat het goed wordt gerekend. Dan is mijn hele antwoord namelijk goed. Is toch 2 punten extra.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:22 schreef jordyqwerty het volgende:
Ik wilde eerst het juiste antwoord achter 'dus' opschrijven bij vraag 8 maar heb 'dus moet ermee worden geëxperimenteerd.'
Alhoewel dat indirect aangeeft dat het nu niet helemaal in orde is, betwijfel ik of ik er punten voor krijg.
Heb best veel van die dingen, zo ook bij vraag 16.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:23 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Dit heb ik ook. Hoop dat het goed wordt gerekend. Dan is mijn hele antwoord namelijk goed. Is toch 2 punten extra.
Dat had ik dus ook.. En ik had nog maar 5 minuten dus besloot de tekstvragen nog een keer door te nemen,quote:Op maandag 13 mei 2013 21:20 schreef nuckythompson het volgende:
Ik had precies 220 woorden, nu twijfel ik of ik wel goed heb geteld
Ik heb exact hetzelfde als wat jij bij 10 hebt en 16 bijna hetzelfde. Wat denk je, dat ze dat ook goedrekenen? EDIT: beetje te snel gelezen, sorryquote:Op maandag 13 mei 2013 21:27 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Heb best veel van die dingen, zo ook bij vraag 16.
Correctievoorschrift:
Volgens de hoofdtekst kan historisch besef zich alleen ontwikkelen op
basis van historische kennis / kan historisch besef alleen ontstaan
nadat de historische sensatie is ervaren
• Volgens tekstfragment 2 kan iedereen uit zichzelf / van jongs af aan
historisch besef ontwikkelen
• een volledig goed antwoord van maximaal 30 woorden
Ik:
Volgens de hoofdtekst ontwikkelt men historisch besef via (geschiedenis)onderwijs, via het tekstfragment ontwikkelt men dit echter uit zichzelf/via opvoeding.
Vind het allemaal erg discutabel
Vraag 10:
De cultuur in alinea 10 is gericht op het behoud van het historisch besef, terwijl de cultuur in alinea 13 erop is gericht devotie toe te kennen aan historische materie.
En dan lees je in het correctievoorschrift;
• In alinea 10 wordt een cultuur beschreven waar historisch besef al
volop aanwezig is
• In alinea 13 wordt een cultuur beschreven waarin het historisch besef
zich nog ontwikkelt / moet ontwikkelen
• een volledig goed antwoord van maximaal 35 woorden
Die eerste heb je sowieso goed. Als ze daar geen punten voor geven.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:27 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Heb best veel van die dingen, zo ook bij vraag 16.
Correctievoorschrift:
Volgens de hoofdtekst kan historisch besef zich alleen ontwikkelen op
basis van historische kennis / kan historisch besef alleen ontstaan
nadat de historische sensatie is ervaren
• Volgens tekstfragment 2 kan iedereen uit zichzelf / van jongs af aan
historisch besef ontwikkelen
• een volledig goed antwoord van maximaal 30 woorden
Ik:
Volgens de hoofdtekst ontwikkelt men historisch besef via (geschiedenis)onderwijs, via het tekstfragment ontwikkelt men dit echter uit zichzelf/via opvoeding.
Vind het allemaal erg discutabel
Vraag 10:
De cultuur in alinea 10 is gericht op het behoud van het historisch besef, terwijl de cultuur in alinea 13 erop is gericht devotie toe te kennen aan historische materie.
En dan lees je in het correctievoorschrift;
• In alinea 10 wordt een cultuur beschreven waar historisch besef al
volop aanwezig is
• In alinea 13 wordt een cultuur beschreven waarin het historisch besef
zich nog ontwikkelt / moet ontwikkelen
• een volledig goed antwoord van maximaal 35 woorden
Ligt een beetje aan de correctoren, denk ikquote:Op maandag 13 mei 2013 21:30 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
[..]
Ik heb exact hetzelfde als wat jij bij 10 hebt en 16 bijna hetzelfde. Wat denk je, dat ze dat ook goedrekenen?
Ik dacht dat dat niet de informatie was waarnaar men zocht, ik vind dat er best wat over valt te zeggen, we zullen het zien.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:31 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Die eerste heb je sowieso goed. Als ze daar geen punten voor geven.![]()
Tweede weet ik niet. Vond die hele vraag sowieso best vaag. In alinea 10 werd wel duidelijk een cultuur beschreven, maar alinea 13 was een stuk minder duidelijk.
Niet zo heel gek aangezien driekwart open vragen zijn.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:37 schreef jordyqwerty het volgende:
Zoals je ziet bestaat mijn halve examen uit discutabele antwoorden
Tja, er zijn voor- en nadelen aan open vragen.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:37 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Niet zo heel gek aangezien driekwart open vragen zijn.
Waarschijnlijk ook de voornaamste reden voor een mooie N!quote:Op maandag 13 mei 2013 21:37 schreef De-Haas het volgende:
Niet zo heel gek aangezien driekwart open vragen zijn.
Ja ik begon ook met nakijken, 1e 7 vragen goed, dat is lekker binnenkomen. Daarna nam het wel wat af hahaha.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:40 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Tja, er zijn voor- en nadelen aan open vragen.
Grootste nadeel is wel dat je nu in onzekerheid zit omdat je afhankelijk bent van de interpretatie van de correctoren.
Aan de andere kant slaat bij open vragen bij mij de twijfel al heel snel toe, had ook de helft fout ervan geloof ik.
Gelukkig had ik de indeling wel geheel goedOp school had iedereen het de hele tijd over alinea 11 ofzo
Hoop daar nou maar niet te hard op...quote:Op maandag 13 mei 2013 21:41 schreef siedss het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ook de voornaamste reden voor een mooie N!
Dat is niet zo.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:41 schreef chapel24 het volgende:
Die vraag over drogredenen blijft ook dramatisch. Ik snap dat overhaaste generalisatie goed is, maar ik had zelf onjuist oorzakelijk verband en vind dat zeker ook goed.
Dat hooligans iets slopen betekent niet meteen dat ze geen historisch besef hebben....
Ik had vraag een dan weer fout, snap best waarom je voor C zou kiezen maar ik vond het geen écht bijzondere vergelijking, dan hadden ze het met een kameel moeten vergelijken ofzo, niet met een hondje (in mijn redenering).quote:Op maandag 13 mei 2013 21:42 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Ja ik begon ook met nakijken, 1e 7 vragen goed, dat is lekker binnenkomen. Daarna nam het wel wat af hahaha.
Ik heb daar ook nog lang over getwijfeld maar toch voor een overhaaste generalisatie gegaanquote:Op maandag 13 mei 2013 21:41 schreef chapel24 het volgende:
Die vraag over drogredenen blijft ook dramatisch. Ik snap dat overhaaste generalisatie goed is, maar ik had zelf onjuist oorzakelijk verband en vind dat zeker ook goed.
Dat hooligans iets slopen betekent niet meteen dat ze geen historisch besef hebben....
Die vast weer erg laag uitvalt omdat de samenvatting deze keer wat makkelijker was....quote:Op maandag 13 mei 2013 21:41 schreef siedss het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ook de voornaamste reden voor een mooie N!
Er hangt bij mij in de klas wel een beetje een 'klagen voor het leven' sfeer. Ik weet niet of dit een overhaaste generatie is (FLAUW), maar dit is niet de bedoeling van het systeem en ik denk dat de we het gaan verbreken en dit (bijna) niets gaat uitmaken.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:48 schreef De-Haas het volgende:
Meer dan 13000 klachten al, als dit zo doorgaat is het record van 146000 aan het eind van de week verbroken. Zal wel niet, Nederlands is altijd zo een examen met veel klachten.
Precies hetzelfde antwoord.. ben benieuwdquote:Op maandag 13 mei 2013 21:27 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Heb best veel van die dingen, zo ook bij vraag 16.
Correctievoorschrift:
Volgens de hoofdtekst kan historisch besef zich alleen ontwikkelen op
basis van historische kennis / kan historisch besef alleen ontstaan
nadat de historische sensatie is ervaren
• Volgens tekstfragment 2 kan iedereen uit zichzelf / van jongs af aan
historisch besef ontwikkelen
• een volledig goed antwoord van maximaal 30 woorden
Ik:
Volgens de hoofdtekst ontwikkelt men historisch besef via (geschiedenis)onderwijs, via het tekstfragment ontwikkelt men dit echter uit zichzelf/via opvoeding.
Vind het allemaal erg discutabel
Hij trok het deels terug.quote:Op maandag 13 mei 2013 22:11 schreef Loop-y het volgende:
Het raarste uit het examen was het feit dat de tweede tekst begon met 'De democratie bevindt zich in een crisis', een stelling die de schrijver later terugtrok in de vierde alinea. Toch begint het correctievoorschrift van de samenvatting met 'De democratie bevindt zich in een crisis'
Is gewoon goed. Maar ik had weer een compleet ander verschil. En als er meerdere verschillen zijn die betrekking hebben op de vraag kan het toch niet zo zijn dat er maar 1 verschil goedgerekend kan worden.quote:Op maandag 13 mei 2013 22:08 schreef E-lephant het volgende:
[..]
Precies hetzelfde antwoord.. ben benieuwd
Hierdoor begon ik mijn samenvatting met: 'De democratie functioneert niet goed'quote:Op maandag 13 mei 2013 22:13 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Hij trok het deels terug.![]()
Rare tekst inderdaad.
Word denk ik wel goed gerekend.quote:Op maandag 13 mei 2013 22:15 schreef Loop-y het volgende:
[..]
Hierdoor begon ik mijn samenvatting met: 'De democratie functioneert niet goed'
Vorig jaar is anders het correctievoorschrift op een aantal punten aangepast, de normering was wel 0,9quote:Op maandag 13 mei 2013 21:56 schreef siedss het volgende:
[..]
Er hangt bij mij in de klas wel een beetje een 'klagen voor het leven' sfeer. Ik weet niet of dit een overhaaste generatie is (FLAUW), maar dit is niet de bedoeling van het systeem en ik denk dat de we het gaan verbreken en dit (bijna) niets gaat uitmaken.
Dat heeft te maken met de kwaliteiten van de klachten, niet de hoeveelheidquote:Op maandag 13 mei 2013 22:17 schreef Loop-y het volgende:
Vorig jaar is anders het correctievoorschrift op een aantal punten aangepast, de normering was wel 0,9
Als je leraar een beetje normaal is telt ie dat goedquote:Op maandag 13 mei 2013 22:15 schreef Loop-y het volgende:
[..]
Hierdoor begon ik mijn samenvatting met: 'De democratie functioneert niet goed'
Hier ben ik het zeker mee eens. Als manifestatie had ik: dit uit zich in een slechte relatie tussen en burger staat. in het antwoordmodel wordt er dan weer veel dieper op ingegaan dan de omschrijving doet vermoeden.....quote:Op maandag 13 mei 2013 22:25 schreef Heliosphan het volgende:
Bij de samenvatting had ik een ander probleem, oorzaak en de manier waarop het probleem zich manifesteert. In het correctievoorschrift staat dat het probleem de crisis van de democratie is, dat de grootste oorzaak het feit dat we te veel weten en het zich manifesteert door iets met de overheid en de burgers.
Ik vind echter dat in de tekst veel meer ingegaan wordt op het 'te veel weten' als probleem. De oorzaak hiervan is de informatiemaatschappij (en de manier waarop informatie beheerd wordt) en het manifesteert zich in een democratische crisis.
Wat denken jullie daarover?
Ook geen gekke denkwijze, doch niet juist genoeg.quote:Op maandag 13 mei 2013 22:25 schreef Heliosphan het volgende:
Bij de samenvatting had ik een ander probleem, oorzaak en de manier waarop het probleem zich manifesteert. In het correctievoorschrift staat dat het probleem de crisis van de democratie is, dat de grootste oorzaak het feit dat we te veel weten en het zich manifesteert door iets met de overheid en de burgers.
Ik vind echter dat in de tekst veel meer ingegaan wordt op het 'te veel weten' als probleem. De oorzaak hiervan is de informatiemaatschappij (en de manier waarop informatie beheerd wordt) en het manifesteert zich in een democratische crisis.
Wat denken jullie daarover?
Ik heb daar:quote:Op maandag 13 mei 2013 22:16 schreef Ensemble het volgende:
Ik had trouwens het antwoord op open vraag 17 eerst goed. Daarna verbeterd en nu fout.
Dat eerste had ik ook, ben er anders op ingegaan maar ik denk wel dat het een puntje of twee waard is.quote:Op maandag 13 mei 2013 22:25 schreef Heliosphan het volgende:
Bij de samenvatting had ik een ander probleem, oorzaak en de manier waarop het probleem zich manifesteert. In het correctievoorschrift staat dat het probleem de crisis van de democratie is, dat de grootste oorzaak het feit dat we te veel weten en het zich manifesteert door iets met de overheid en de burgers.
Ik vind echter dat in de tekst veel meer ingegaan wordt op het 'te veel weten' als probleem. De oorzaak hiervan is de informatiemaatschappij (en de manier waarop informatie beheerd wordt) en het manifesteert zich in een democratische crisis.
Wat denken jullie daarover?
Enige echte goeie doordenkende logische reactie.quote:Op maandag 13 mei 2013 22:22 schreef siedss het volgende:
[..]
Dat heeft te maken met de kwaliteiten van de klachten, niet de hoeveelheid
quote:
Er is weer hoopquote:Op maandag 13 mei 2013 22:24 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Als je leraar een beetje normaal is telt ie dat goed
Het verschil was ook niet zo moeilijk. Vooral de overeenkomst zat ik lang over te twijfelen.quote:Op maandag 13 mei 2013 22:27 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Ik heb daar:
Overeenkomst: Musea vormen een belangrijke stimulans voor het vasthouden van de aandacht voor ons verleden.
Verschil: De schrijver van het tekstfragment stelt dat het doel dit soort middelen heiligt, terwijl de schrijver van de hoofdtekst daar niets van wilt weten.
Het verschil klopt, maar de overeenkomst? Tja..
Natuurlijk gaatquote:Op maandag 13 mei 2013 22:39 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Het verschil was ook niet zo moeilijk. Vooral de overeenkomst zat ik lang over te twijfelen.
Eerst had ik gewoon letterlijk opgeschreven dat beide negatief waren over het populistische gedrag. Daarna had ik het veranderd naar beide willen meer aandacht voor de historie.
Hm ja. Dat zou ook kunnen.quote:Op maandag 13 mei 2013 22:43 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Natuurlijk gaat
het goed met de verkoop- en kijkcijfers voor historie. Daar ben ik ook
echt blij mee.
(...)
Zelfs een
Nationaal Historisch Museum zal er
eindelijk komen na een historie van
meer dan twee eeuwen mislukte
pogingen er een te stichten.
Daar heb ik dus uit geredeneerd dat hij zelfs blij is met een museum (voor behoud van het historisch besef). Maarja, we zien wel of het goed is
Ik had: Het vasthouden van aandacht voor de historie is belangrijk. Weliswaar niet wat er in het antwoordmodel staat maar lijkt me toch eigenlijk ook een juiste overeenkomst?quote:Op maandag 13 mei 2013 22:39 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Het verschil was ook niet zo moeilijk. Vooral de overeenkomst zat ik lang over te twijfelen.
Eerst had ik gewoon letterlijk opgeschreven dat beide negatief waren over het populistische gedrag. Daarna had ik het veranderd naar beide willen meer aandacht voor de historie.
Is ook een juiste overeenkomst inderdaad. Er zijn zoveel opties daar. Ben benieuwd wat ze er mee gaan doen.quote:Op maandag 13 mei 2013 22:51 schreef Neraice het volgende:
[..]
Ik had: Het vasthouden van aandacht voor de historie is belangrijk. Weliswaar niet wat er in het antwoordmodel staat maar lijkt me toch eigenlijk ook een juiste overeenkomst?
Ben ik ook benieuwd naar. Kan nu echt tussen de 20 en 35 punten hebben met al die open vragenquote:Op maandag 13 mei 2013 22:52 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Is ook een juiste overeenkomst inderdaad. Er zijn zoveel opties daar. Ben benieuwd wat ze er mee gaan doen.
Ligt aan je docent denk ik, als je geluk hebt is zowel je docent als de tweede corrector mildquote:Op maandag 13 mei 2013 22:55 schreef Heliosphan het volgende:
Ik vraag me inderdaad af wat er allemaal goed gerekend wordt en wat niet.
Juist, ik had dit ook precies! Naar mijn inziens is dit ook een correcte overeenkomst, beide schrijvers gaan hierop in. Daarnaast staat in de vraag 'de populariserende manier', dit heeft al enigszins een negatieve lading dus om te zeggen dat beide schrijvers 'negatief zijn' leek mij een beetje dubbelop.quote:Op maandag 13 mei 2013 22:27 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Ik heb daar:
Overeenkomst: Musea vormen een belangrijke stimulans voor het vasthouden van de aandacht voor ons verleden.
Verschil: De schrijver van het tekstfragment stelt dat het doel dit soort middelen heiligt, terwijl de schrijver van de hoofdtekst daar niets van wilt weten.
Het verschil klopt, maar de overeenkomst? Tja..
Oh, dat kan morgen, dat kan volgende week. Krijg je vanzelf te horen. Als je niks hoort, wordt er niks aangepast.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 02:34 schreef siedss het volgende:
Wanneer krijgen we eigenlijk te horen over een aanvullingen zijn op het correctievoorschrift?
Spannend zeg, examens en alles eromheenquote:Op dinsdag 14 mei 2013 02:41 schreef Etsu het volgende:
[..]
Oh, dat kan morgen, dat kan volgende week. Krijg je vanzelf te horen. Als je niks hoort, wordt er niks aangepast.
bron: http://examenklacht.nl/dagverslagen/laks/ready-for-takeoffquote:Gelukkig hadden we succes: het Cito heeft sommige vragen van dat examen laten vallen en zelfs de normering versoepeld.
Jij gelooft alles wat ze zeggen?quote:Op dinsdag 14 mei 2013 07:17 schreef Miss_Lioness het volgende:
Wij zitten nu al op de 15.000 klachten voor Nederlands. Vorig jaar was het ongeveer 16,400 totaal voor Nederlands =O!
Niet erg veel verschil nu =D
Oh en LAKS heeft wel degelijk effect:
[..]
bron: http://examenklacht.nl/dagverslagen/laks/ready-for-takeoff
Gun ons gewoon wat hoop.quote:
Ofcourse.quote:
Dit geeft wel wat hoop. Ze zijn het bij een aantal vragen niet/deels het antwoordmodel eens en ik zie ook dat ze dingen goed rekenen die niet helemaal met het antwoordmodel overeenkomen.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 18:07 schreef Etsu het volgende:
http://oud.digischool.nl/(...)6d03cab34d42c7fe172b
Niet zoveel reacties, maar ieder jaar komen de docenten daar wat posten. Kan je kijken welke antwoorden wel/niet evt. goed wordt gerekend.
Zo had ik ook geredeneerd inderdaad.quote:Op woensdag 15 mei 2013 10:08 schreef Quaresma7 het volgende:
Waarom is het antwoord op vraag 6 B ("dat Goedkoop uitgaat van een simplistische opvatting over historisch besef en daarom constateert dat het alom aanwezig is.")?
“Kun je met een bril op blind zijn? Ik ben bang van wel.”
Antwoord D ("dat het historisch besef, in tegenstelling tot wat Goedkoop beweert, vaak alleen in aanleg aanwezig is.") lijkt me juist veel logischer. Je hebt een bril op, dus je hebt de aanleg, maar omdat je blind bent, gebruik je die bril en dus je aanleg niet.
Of zit ik er nu helemaal naast?
De bril op betekende geloof ik je bezig houden met historie. Het blind zijn was het wel kijken naar historie, maar door het ontbreken historisch besef toch niks 'zien'. Weet het niet meer precies, maar die richting was het op.quote:Op woensdag 15 mei 2013 10:08 schreef Quaresma7 het volgende:
Waarom is het antwoord op vraag 6 B ("dat Goedkoop uitgaat van een simplistische opvatting over historisch besef en daarom constateert dat het alom aanwezig is.")?
“Kun je met een bril op blind zijn? Ik ben bang van wel.”
Antwoord D ("dat het historisch besef, in tegenstelling tot wat Goedkoop beweert, vaak alleen in aanleg aanwezig is.") lijkt me juist veel logischer. Je hebt een bril op, dus je hebt de aanleg, maar omdat je blind bent, gebruik je die bril en dus je aanleg niet.
Of zit ik er nu helemaal naast?
Je moet toch verder met je andere examens? Het heeft nul komma nul nut om er nog te lang over te discussiëren. Je hebt je tijd nodig voor andere examens.quote:Op donderdag 16 mei 2013 19:51 schreef Miss_Lioness het volgende:
Wat ik grappig vind: er word gezegd dat het erg moeilijk is, twee dagen lang geklaag en dan niks meer
Ja, wat dan. 3 weken huilen?quote:Op donderdag 16 mei 2013 19:51 schreef Miss_Lioness het volgende:
Wat ik grappig vind: er word gezegd dat het erg moeilijk is, twee dagen lang geklaag en dan niks meer
Deze reactie.quote:Op donderdag 16 mei 2013 19:51 schreef Miss_Lioness het volgende:
Wat ik grappig vind: er word gezegd dat het erg moeilijk is, twee dagen lang geklaag en dan niks meer
Komt omdat iedereen zelfmoord heeft gepleegd door dat ce Nederlandsquote:Op donderdag 16 mei 2013 19:51 schreef Miss_Lioness het volgende:
Wat ik grappig vind: er word gezegd dat het erg moeilijk is, twee dagen lang geklaag en dan niks meer
Inderdaad. Dat kan 2 dingen betekenen, lijkt mij: of geen correctie of heel veel correctie.quote:Op maandag 27 mei 2013 14:08 schreef Kartmans het volgende:
Nog steeds helemaal niets bekend over Nederlands? Gekkigheid....
Ik gok dat ze gewoon de n-term omhooggooien en daarom dus weinig errata uitgevenquote:Op maandag 27 mei 2013 15:06 schreef Gijscoman het volgende:
[..]
Inderdaad. Dat kan 2 dingen betekenen, lijkt mij: of geen correctie of heel veel correctie.
We merken 't wel.
Ik denk/(hoop ook stiekem, natuurlijkquote:Op maandag 27 mei 2013 15:06 schreef Gijscoman het volgende:
[..]
Inderdaad. Dat kan 2 dingen betekenen, lijkt mij: of geen correctie of heel veel correctie.
We merken 't wel.
Dat vond ik overigens ook nogal vervelend bij Duits en Engels (en waarschijnlijk ook morgen met Frans). Zo'n multiplechoicetoets is natuurlijk wel eenvoudig om na te kijken, maar keurt helaas maar één manier van denken goed. Multiplechoice heeft echter als voordeel dat de verschillen in cijfers beperkt blijven en zal dus ook wel behouden blijven...quote:Op dinsdag 28 mei 2013 12:31 schreef Melli het volgende:
[..]
Ik denk/(hoop ook stiekem, natuurlijk), dat er juist heel veel correctie zal zijn. De antwoorden bij het tekstverklaren gedeelte zijn gewoonweg te zwart-wit en er is geen ruimte voor grijs. Dat is gewoonweg not done bij een taal en al helemaal niet bij open vragen, het Cito leert ons dat er maar één juiste manier is van interpreteren, terwijl ze dondergoed weten dat dat niet zo is.
Weet je wat het is, dat zijn 'vreemde talen' en je hoeft je niet zoveel te verdiepen in de tekst als bij Nederlands. Ik hoop dat Frans goedkomt, pff wat was ik daar slecht in!quote:Op dinsdag 28 mei 2013 12:55 schreef Gijscoman het volgende:
[..]
Dat vond ik overigens ook nogal vervelend bij Duits en Engels (en waarschijnlijk ook morgen met Frans). Zo'n multiplechoicetoets is natuurlijk wel eenvoudig om na te kijken, maar keurt helaas maar één manier van denken goed. Multiplechoice heeft echter als voordeel dat de verschillen in cijfers beperkt blijven en zal dus ook wel behouden blijven...
Ik houd juist van alfavakken, omdat je kan interpreteren. Alleen de examens laten dat niet toe, maar ik laat de examens mijn mening t.o.v. een vak niet bepalen. Ik ga ervan uit dat tijdens het studeren er wel meer ruimte is voor interpretatie. Overigens is die ruimte voor interpretatie wel aanwezig bij geschiedenis, aardrijkskunde, Grieks en Latijn. (Al is het bij die laatste 2 in iets mindere mate)quote:Op dinsdag 28 mei 2013 13:00 schreef Melli het volgende:
[..]
Weet je wat het is, dat zijn 'vreemde talen' en je hoeft je niet zoveel te verdiepen in de tekst als bij Nederlands. Ik hoop dat Frans goedkomt, pff wat was ik daar slecht in!![]()
Multiple Choice vragen vind ik zelfs anti-taal als ik het even zo mag noemen, geen vrijheid van interpretatie. Je moet volgens een bepaalde norm denken, als je anders denkt, al beargumenteer je het, interpreteren zij de tekst niet zo en heb je het dus fout... Hierdoor houd ik meer van bètavakken.
Precies, de examenmakers laten dat niet toe. Ben het totaal met je eens.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 13:06 schreef Gijscoman het volgende:
[..]
Ik houd juist van alfavakken, omdat je kan interpreteren. Alleen de examens laten dat niet toe, maar ik laat de examens mijn mening t.o.v. een vak niet bepalen. Ik ga ervan uit dat tijdens het studeren er wel meer ruimte is voor interpretatie. Overigens is die ruimte voor interpretatie wel aanwezig bij geschiedenis, aardrijkskunde, Grieks en Latijn. (Al is het bij die laatste 2 in iets mindere mate)
http://nos.nl/artikel/513632-examen-nederlands-wekt-ongeloof.htmlquote:Examen Nederlands wekt ongeloof
Hoogleraren Nederlands van alle universiteiten hebben zich in een brief aan de Tweede Kamer beklaagd over het examen Nederlands. Ze vinden het examen beneden de maat en inhoudsloos, schrijft de Volkskrant.
Het examen draagt volgens de briefschrijvers op geen enkele wijze bij aan de kennis van taal of taalvaardigheid. Leerlingen die het examen wilden halen, moesten "een trucje doen" dat niets te maken heeft met schrijf- en leesvaardigheid, zeggen de hoogleraren.
Het examen schoot volgens de hoogleraren op alle niveaus tekort: vwo, havo en vmbo.
Marc van Oostendorp, hoogleraar bij de Universiteit Leiden en het Meertens Instituut, is een van de initiatiefnemers van de brief aan de Kamer. Hij was naar eigen zeggen eerst verbaasd en uiteindelijk verbijsterd over het examen. Op veel meerkeuzevragen waren volgens hem meerdere goede antwoorden mogelijk.
Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) meldde vorige week dat de meeste klachten waren binnengekomen over het vwo-examen Nederlands (20.000).
Zal wel niet...quote:Op maandag 3 juni 2013 04:44 schreef Nafi het volgende:
Mooi! Nu hopen dat het invloed heeft op de bepaling van de n-term.
Ik denk dat dit over toekomstige examens gaat.quote:Op maandag 3 juni 2013 14:01 schreef Miss_Lioness het volgende:
[..]
Zal wel niet...
Petitie Nederlands Examen.
Dan nog, als er inderdaad iets mis mee is moeten we nu handelen en niet wachten tot laten omdat het ons NU niet zal helpen.quote:Op maandag 3 juni 2013 17:45 schreef Miousana het volgende:
[..]
Ik denk dat dit over toekomstige examens gaat.
Er waren maar 16 vragenquote:Op woensdag 19 juni 2013 11:51 schreef RubentjeW het volgende:
Heb hem ook herkanst, gewoon om m'n cijfer te verbeteren. Ik vond vraag 18 overigens nergens op slaan, mee eens... iemand?
18 Van welk type mens is Ryan Bingham uit alinea 18 uiteindelijk eenquote:Op woensdag 19 juni 2013 11:53 schreef remcoP het volgende:
[..]
Er waren maar 16 vragen, maar als je vraag 16 bedoelt ben ik het er idd mee eens. Die sloeg echt als een tang op een varken. Uiteindelijk heb ik er nog 2 punten uit weten te slepen.
Ander niveau?quote:Op zaterdag 22 juni 2013 12:27 schreef RubentjeW het volgende:
[..]
18 Van welk type mens is Ryan Bingham uit alinea 18 uiteindelijk een
voorbeeld?
het type dat
A behoefte heeft aan zekerheid
B geen kennis maakt met de buren
C probleemloos van baan wisselt
D zich gokkend door het leven bluft
Examen NL 2de tijdvak, er waren 22 vragen
quote:Op donderdag 16 mei 2013 20:10 schreef chapel24 het volgende:
Komt omdat iedereen zelfmoord heeft gepleegd door dat ce Nederlands
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |