abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126450407
Het examen is op maandag 13 mei 2013 13:30-16:30

Wat te doen?
- Tekstverklaren
- Samenvatten

Wat mee te nemen?
- Woordenboek
- Pen
- Markeerstift
- Potlood
- Gum
- Nog een pen

Succes :)
pi_126450471
Hee! goed verhaal joh ^O^
pi_126450490
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:18 schreef Jigzoz het volgende:
Het examen is op maandag 13 mei 2013 13:30-16:30

Wat te doen?
- Tekstverklaren
- Samenvatten

Wat mee te nemen?
- Woordenboek
- Pen
- Markeerstift
- Potlood
- Gum
- Nog een pen

Succes :)
Ja ik had zelf een klacht ingediend over vraag 8 en vind vraag 13 en 14 zelf erg dubieus maar goed.
pi_126450555
Ik had precies 220 woorden, nu twijfel ik of ik wel goed heb geteld :X
pi_126450578
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:19 schreef De-Haas het volgende:

[..]

Ja ik had zelf een klacht ingediend over vraag 8 en vind vraag 13 en 14 zelf erg dubieus maar goed.
8 heb ik nagekeken en dat was echt zoeken naar punten.
  maandag 13 mei 2013 @ 21:21:19 #6
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_126450617
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:20 schreef nuckythompson het volgende:
Ik had precies 220 woorden, nu twijfel ik of ik wel goed heb geteld :X
Ik heb per 'vraag' van de opdrachten per antwoord m'n woorden geteld. Misschien handig voor een eventuele andere keer :p.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_126450682
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:20 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

8 heb ik nagekeken en dat was echt zoeken naar punten.
Heb je het examen zelf gemaakt zonder correctiemodel? Bij 8 zijn volgens mij namelijk zoveel argumentaties mogelijk.
pi_126450713
Ik wilde eerst het juiste antwoord achter 'dus' opschrijven bij vraag 8 maar heb 'dus moet ermee worden geëxperimenteerd.'

Alhoewel dat indirect aangeeft dat het nu niet helemaal in orde is, betwijfel ik of ik er punten voor krijg.
pi_126450736
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:20 schreef nuckythompson het volgende:
Ik had precies 220 woorden, nu twijfel ik of ik wel goed heb geteld :X
Ik heb 5x geteld. :D
pi_126450767
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:22 schreef De-Haas het volgende:

[..]

Heb je het examen zelf gemaakt zonder correctiemodel? Bij 8 zijn volgens mij namelijk zoveel argumentaties mogelijk.
Nee, dat heb ik niet gedaan.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat er bij vraag 8 geen aanvulling op het correctiemodel komt.
pi_126450787
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:22 schreef jordyqwerty het volgende:
Ik wilde eerst het juiste antwoord achter 'dus' opschrijven bij vraag 8 maar heb 'dus moet ermee worden geëxperimenteerd.'

Alhoewel dat indirect aangeeft dat het nu niet helemaal in orde is, betwijfel ik of ik er punten voor krijg.
Dit heb ik ook. Hoop dat het goed wordt gerekend. Dan is mijn hele antwoord namelijk goed. Is toch 2 punten extra.
pi_126450795
Heb net nog maar eventjes opnieuw naar het correctievoorschrift gekeken. Ik kom uit op een puntenaantal van tussen de 30 en 41 punten. Zal van de normering en hoe de correctoren mijn antwoorden interpreteren gaan afhangen of het lukt om de 7.5 te halen.

Ik heb zelf ook nog maar even een klacht ingediend over vraag 14. Ik vind antwoord B 100% de juiste. Ik snap echt niet hoe ze bij cito op antwoord A uitkomen.

Er zijn inmiddels al 12700 klachten binnengekomen voor Nederlands. Ben benieuwd of er nog aanpassingen aan het correctievoorschrift worden gedaan en of we een hoge normering krijgen.
pi_126451081
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:23 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Dit heb ik ook. Hoop dat het goed wordt gerekend. Dan is mijn hele antwoord namelijk goed. Is toch 2 punten extra.
Heb best veel van die dingen, zo ook bij vraag 16.

Correctievoorschrift:
Volgens de hoofdtekst kan historisch besef zich alleen ontwikkelen op
basis van historische kennis / kan historisch besef alleen ontstaan
nadat de historische sensatie is ervaren
• Volgens tekstfragment 2 kan iedereen uit zichzelf / van jongs af aan
historisch besef ontwikkelen
• een volledig goed antwoord van maximaal 30 woorden

Ik:
Volgens de hoofdtekst ontwikkelt men historisch besef via (geschiedenis)onderwijs, via het tekstfragment ontwikkelt men dit echter uit zichzelf/via opvoeding.

Vind het allemaal erg discutabel _O-

Vraag 10:
De cultuur in alinea 10 is gericht op het behoud van het historisch besef, terwijl de cultuur in alinea 13 erop is gericht devotie toe te kennen aan historische materie.

En dan lees je in het correctievoorschrift;
• In alinea 10 wordt een cultuur beschreven waar historisch besef al
volop aanwezig is
• In alinea 13 wordt een cultuur beschreven waarin het historisch besef
zich nog ontwikkelt / moet ontwikkelen
• een volledig goed antwoord van maximaal 35 woorden
pi_126451183
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:20 schreef nuckythompson het volgende:
Ik had precies 220 woorden, nu twijfel ik of ik wel goed heb geteld
Dat had ik dus ook.. En ik had nog maar 5 minuten dus besloot de tekstvragen nog een keer door te nemen,
pi_126451265
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:27 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Heb best veel van die dingen, zo ook bij vraag 16.

Correctievoorschrift:
Volgens de hoofdtekst kan historisch besef zich alleen ontwikkelen op
basis van historische kennis / kan historisch besef alleen ontstaan
nadat de historische sensatie is ervaren
• Volgens tekstfragment 2 kan iedereen uit zichzelf / van jongs af aan
historisch besef ontwikkelen
• een volledig goed antwoord van maximaal 30 woorden

Ik:
Volgens de hoofdtekst ontwikkelt men historisch besef via (geschiedenis)onderwijs, via het tekstfragment ontwikkelt men dit echter uit zichzelf/via opvoeding.

Vind het allemaal erg discutabel _O-

Vraag 10:
De cultuur in alinea 10 is gericht op het behoud van het historisch besef, terwijl de cultuur in alinea 13 erop is gericht devotie toe te kennen aan historische materie.

En dan lees je in het correctievoorschrift;
• In alinea 10 wordt een cultuur beschreven waar historisch besef al
volop aanwezig is
• In alinea 13 wordt een cultuur beschreven waarin het historisch besef
zich nog ontwikkelt / moet ontwikkelen
• een volledig goed antwoord van maximaal 35 woorden
Ik heb exact hetzelfde als wat jij bij 10 hebt en 16 bijna hetzelfde. Wat denk je, dat ze dat ook goedrekenen? EDIT: beetje te snel gelezen, sorry :')
pi_126451389
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:27 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Heb best veel van die dingen, zo ook bij vraag 16.

Correctievoorschrift:
Volgens de hoofdtekst kan historisch besef zich alleen ontwikkelen op
basis van historische kennis / kan historisch besef alleen ontstaan
nadat de historische sensatie is ervaren
• Volgens tekstfragment 2 kan iedereen uit zichzelf / van jongs af aan
historisch besef ontwikkelen
• een volledig goed antwoord van maximaal 30 woorden

Ik:
Volgens de hoofdtekst ontwikkelt men historisch besef via (geschiedenis)onderwijs, via het tekstfragment ontwikkelt men dit echter uit zichzelf/via opvoeding.

Vind het allemaal erg discutabel _O-

Vraag 10:
De cultuur in alinea 10 is gericht op het behoud van het historisch besef, terwijl de cultuur in alinea 13 erop is gericht devotie toe te kennen aan historische materie.

En dan lees je in het correctievoorschrift;
• In alinea 10 wordt een cultuur beschreven waar historisch besef al
volop aanwezig is
• In alinea 13 wordt een cultuur beschreven waarin het historisch besef
zich nog ontwikkelt / moet ontwikkelen
• een volledig goed antwoord van maximaal 35 woorden
Die eerste heb je sowieso goed. Als ze daar geen punten voor geven. :')

Tweede weet ik niet. Vond die hele vraag sowieso best vaag. In alinea 10 werd wel duidelijk een cultuur beschreven, maar alinea 13 was een stuk minder duidelijk.
pi_126451423
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:30 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:

[..]

Ik heb exact hetzelfde als wat jij bij 10 hebt en 16 bijna hetzelfde. Wat denk je, dat ze dat ook goedrekenen?
Ligt een beetje aan de correctoren, denk ik :? Hoop het maar :')
pi_126451601
Jordy ik heb vraag 10 precies hetzelfde en 16 ook.
pi_126451699
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:31 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Die eerste heb je sowieso goed. Als ze daar geen punten voor geven. :')

Tweede weet ik niet. Vond die hele vraag sowieso best vaag. In alinea 10 werd wel duidelijk een cultuur beschreven, maar alinea 13 was een stuk minder duidelijk.
Ik dacht dat dat niet de informatie was waarnaar men zocht, ik vind dat er best wat over valt te zeggen, we zullen het zien.

Ook bij vraag 12 ben ik gedetailleerder te werk gegaan dan wat er in het correctievoorschrift staat, maar ik vind het in grote lijnen wel overeen komen. Maarja, 't is nu toch alleen maar afwachten
pi_126451780
Zoals je ziet bestaat mijn halve examen uit discutabele antwoorden _O-
pi_126451819
quote:
10s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:37 schreef jordyqwerty het volgende:
Zoals je ziet bestaat mijn halve examen uit discutabele antwoorden _O-
Niet zo heel gek aangezien driekwart open vragen zijn.
pi_126452016
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:37 schreef De-Haas het volgende:

[..]

Niet zo heel gek aangezien driekwart open vragen zijn.
Tja, er zijn voor- en nadelen aan open vragen.

Grootste nadeel is wel dat je nu in onzekerheid zit omdat je afhankelijk bent van de interpretatie van de correctoren.

Aan de andere kant slaat bij open vragen bij mij de twijfel al heel snel toe, had ook de helft fout ervan geloof ik.

Gelukkig had ik de indeling wel geheel goed _O_ Op school had iedereen het de hele tijd over alinea 11 ofzo :')
pi_126452053
Die vraag over drogredenen blijft ook dramatisch. Ik snap dat overhaaste generalisatie goed is, maar ik had zelf onjuist oorzakelijk verband en vind dat zeker ook goed.

Dat hooligans iets slopen betekent niet meteen dat ze geen historisch besef hebben....
pi_126452094
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:37 schreef De-Haas het volgende:
Niet zo heel gek aangezien driekwart open vragen zijn.
Waarschijnlijk ook de voornaamste reden voor een mooie N!
pi_126452126
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:40 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Tja, er zijn voor- en nadelen aan open vragen.

Grootste nadeel is wel dat je nu in onzekerheid zit omdat je afhankelijk bent van de interpretatie van de correctoren.

Aan de andere kant slaat bij open vragen bij mij de twijfel al heel snel toe, had ook de helft fout ervan geloof ik.

Gelukkig had ik de indeling wel geheel goed _O_ Op school had iedereen het de hele tijd over alinea 11 ofzo :')
Ja ik begon ook met nakijken, 1e 7 vragen goed, dat is lekker binnenkomen. Daarna nam het wel wat af hahaha.
pi_126452135
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:41 schreef siedss het volgende:

[..]

Waarschijnlijk ook de voornaamste reden voor een mooie N!
Hoop daar nou maar niet te hard op...
pi_126452226
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:41 schreef chapel24 het volgende:
Die vraag over drogredenen blijft ook dramatisch. Ik snap dat overhaaste generalisatie goed is, maar ik had zelf onjuist oorzakelijk verband en vind dat zeker ook goed.

Dat hooligans iets slopen betekent niet meteen dat ze geen historisch besef hebben....
Dat is niet zo.
Een oorzaak-gevolg is iets anders dan dit.
Dat hooligans iets slopen is niet een oorzaak voor historisch besef. edit (dus kan het ook niet een foute oorzaak zijn :)
pi_126452287
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:42 schreef De-Haas het volgende:

[..]

Ja ik begon ook met nakijken, 1e 7 vragen goed, dat is lekker binnenkomen. Daarna nam het wel wat af hahaha.
Ik had vraag een dan weer fout, snap best waarom je voor C zou kiezen maar ik vond het geen écht bijzondere vergelijking, dan hadden ze het met een kameel moeten vergelijken ofzo, niet met een hondje (in mijn redenering).

Vandaar dat ik voor E koos
pi_126452322
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:41 schreef chapel24 het volgende:
Die vraag over drogredenen blijft ook dramatisch. Ik snap dat overhaaste generalisatie goed is, maar ik had zelf onjuist oorzakelijk verband en vind dat zeker ook goed.

Dat hooligans iets slopen betekent niet meteen dat ze geen historisch besef hebben....
Ik heb daar ook nog lang over getwijfeld maar toch voor een overhaaste generalisatie gegaan :7
pi_126452486
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:41 schreef siedss het volgende:

[..]

Waarschijnlijk ook de voornaamste reden voor een mooie N!
Die vast weer erg laag uitvalt omdat de samenvatting deze keer wat makkelijker was....
pi_126452583
Bij die samenvatting haalde ik punt 3 en 4 nogal door elkaar.. denk toch dat ik er zeker 13 punten in heb gescoord
pi_126452595
Meer dan 13000 klachten al, als dit zo doorgaat is het record van 146000 aan het eind van de week verbroken. Zal wel niet, Nederlands is altijd zo een examen met veel klachten.
pi_126453186
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:48 schreef De-Haas het volgende:
Meer dan 13000 klachten al, als dit zo doorgaat is het record van 146000 aan het eind van de week verbroken. Zal wel niet, Nederlands is altijd zo een examen met veel klachten.
Er hangt bij mij in de klas wel een beetje een 'klagen voor het leven' sfeer. Ik weet niet of dit een overhaaste generatie is (FLAUW), maar dit is niet de bedoeling van het systeem en ik denk dat de we het gaan verbreken en dit (bijna) niets gaat uitmaken.
  maandag 13 mei 2013 @ 21:58:02 #34
374442 R-K
Jawohl!
pi_126453322
Dit jaar was het ook een rotexamen. Heel veel antwoorden zijn discutabel. Bovendien zijn de vragen erg vaag en lang geformuleerd en bij de weinige meerkeuze-vragen waren de alternatieven erg lang geformuleerd en leken ze erg veel op elkaar. Ik heb 2012-I niet geoefend (wel 2010-I en 2011-I) en ik heb die even bekeken, maar daar is de vraagstelling veel concreter. Bovendien waren er maar liefst 7 open vragen met woordbegrenzing (2012-I: 4) en 3 sattelietteksten (2012-I: 1) waardoor het examen beduidend moeilijker was. De samenvatting was opzich te doen, maar ook niet echt easy te noemen
pi_126454166
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:27 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Heb best veel van die dingen, zo ook bij vraag 16.

Correctievoorschrift:
Volgens de hoofdtekst kan historisch besef zich alleen ontwikkelen op
basis van historische kennis / kan historisch besef alleen ontstaan
nadat de historische sensatie is ervaren
• Volgens tekstfragment 2 kan iedereen uit zichzelf / van jongs af aan
historisch besef ontwikkelen
• een volledig goed antwoord van maximaal 30 woorden

Ik:
Volgens de hoofdtekst ontwikkelt men historisch besef via (geschiedenis)onderwijs, via het tekstfragment ontwikkelt men dit echter uit zichzelf/via opvoeding.

Vind het allemaal erg discutabel _O-

Precies hetzelfde antwoord.. ben benieuwd
pi_126454391
Het raarste uit het examen was het feit dat de tweede tekst begon met 'De democratie bevindt zich in een crisis', een stelling die de schrijver later terugtrok in de vierde alinea. Toch begint het correctievoorschrift van de samenvatting met 'De democratie bevindt zich in een crisis'

What the fuck??
pi_126454451
Je moet de tekst samenvatten, niet herschrijven.
pi_126454518
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:11 schreef Loop-y het volgende:
Het raarste uit het examen was het feit dat de tweede tekst begon met 'De democratie bevindt zich in een crisis', een stelling die de schrijver later terugtrok in de vierde alinea. Toch begint het correctievoorschrift van de samenvatting met 'De democratie bevindt zich in een crisis'
Hij trok het deels terug. :')

Rare tekst inderdaad.
pi_126454543
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:08 schreef E-lephant het volgende:

[..]

Precies hetzelfde antwoord.. ben benieuwd
Is gewoon goed. Maar ik had weer een compleet ander verschil. En als er meerdere verschillen zijn die betrekking hebben op de vraag kan het toch niet zo zijn dat er maar 1 verschil goedgerekend kan worden.

Ik had het verschil dat in het tekstfragment materiele waarde aan historisch besef wordt gelinkt, en in de hoofdtekst juist meer de waarde van de mens. Ik wilde eerst het goede antwoord opschrijven maar dat vond ik te simpel...... *pleegt zelfmoord*
pi_126454647
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:13 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Hij trok het deels terug. :')

Rare tekst inderdaad.
Hierdoor begon ik mijn samenvatting met: 'De democratie functioneert niet goed' :'(
pi_126454718
Ik had trouwens het antwoord op open vraag 17 eerst goed. Daarna verbeterd en nu fout. :')
pi_126454788
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:15 schreef Loop-y het volgende:

[..]

Hierdoor begon ik mijn samenvatting met: 'De democratie functioneert niet goed' :'(
Word denk ik wel goed gerekend. :Y
pi_126454809
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:56 schreef siedss het volgende:

[..]

Er hangt bij mij in de klas wel een beetje een 'klagen voor het leven' sfeer. Ik weet niet of dit een overhaaste generatie is (FLAUW), maar dit is niet de bedoeling van het systeem en ik denk dat de we het gaan verbreken en dit (bijna) niets gaat uitmaken.
Vorig jaar is anders het correctievoorschrift op een aantal punten aangepast, de normering was wel 0,9
pi_126455152
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:17 schreef Loop-y het volgende:
Vorig jaar is anders het correctievoorschrift op een aantal punten aangepast, de normering was wel 0,9
Dat heeft te maken met de kwaliteiten van de klachten, niet de hoeveelheid
pi_126455299
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:15 schreef Loop-y het volgende:

[..]

Hierdoor begon ik mijn samenvatting met: 'De democratie functioneert niet goed' :'(
Als je leraar een beetje normaal is telt ie dat goed
pi_126455363
Bij de samenvatting had ik een ander probleem, oorzaak en de manier waarop het probleem zich manifesteert. In het correctievoorschrift staat dat het probleem de crisis van de democratie is, dat de grootste oorzaak het feit dat we te veel weten en het zich manifesteert door iets met de overheid en de burgers.

Ik vind echter dat in de tekst veel meer ingegaan wordt op het 'te veel weten' als probleem. De oorzaak hiervan is de informatiemaatschappij (en de manier waarop informatie beheerd wordt) en het manifesteert zich in een democratische crisis.

Wat denken jullie daarover?
pi_126455526
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:25 schreef Heliosphan het volgende:
Bij de samenvatting had ik een ander probleem, oorzaak en de manier waarop het probleem zich manifesteert. In het correctievoorschrift staat dat het probleem de crisis van de democratie is, dat de grootste oorzaak het feit dat we te veel weten en het zich manifesteert door iets met de overheid en de burgers.

Ik vind echter dat in de tekst veel meer ingegaan wordt op het 'te veel weten' als probleem. De oorzaak hiervan is de informatiemaatschappij (en de manier waarop informatie beheerd wordt) en het manifesteert zich in een democratische crisis.

Wat denken jullie daarover?
Hier ben ik het zeker mee eens. Als manifestatie had ik: dit uit zich in een slechte relatie tussen en burger staat. in het antwoordmodel wordt er dan weer veel dieper op ingegaan dan de omschrijving doet vermoeden.....
  maandag 13 mei 2013 @ 22:27:38 #48
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_126455531
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:25 schreef Heliosphan het volgende:
Bij de samenvatting had ik een ander probleem, oorzaak en de manier waarop het probleem zich manifesteert. In het correctievoorschrift staat dat het probleem de crisis van de democratie is, dat de grootste oorzaak het feit dat we te veel weten en het zich manifesteert door iets met de overheid en de burgers.

Ik vind echter dat in de tekst veel meer ingegaan wordt op het 'te veel weten' als probleem. De oorzaak hiervan is de informatiemaatschappij (en de manier waarop informatie beheerd wordt) en het manifesteert zich in een democratische crisis.

Wat denken jullie daarover?
Ook geen gekke denkwijze, doch niet juist genoeg.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_126455543
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:16 schreef Ensemble het volgende:
Ik had trouwens het antwoord op open vraag 17 eerst goed. Daarna verbeterd en nu fout. :')
Ik heb daar:

Overeenkomst: Musea vormen een belangrijke stimulans voor het vasthouden van de aandacht voor ons verleden.
Verschil: De schrijver van het tekstfragment stelt dat het doel dit soort middelen heiligt, terwijl de schrijver van de hoofdtekst daar niets van wilt weten.

Het verschil klopt, maar de overeenkomst? Tja.. _O-
pi_126455544
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:25 schreef Heliosphan het volgende:
Bij de samenvatting had ik een ander probleem, oorzaak en de manier waarop het probleem zich manifesteert. In het correctievoorschrift staat dat het probleem de crisis van de democratie is, dat de grootste oorzaak het feit dat we te veel weten en het zich manifesteert door iets met de overheid en de burgers.

Ik vind echter dat in de tekst veel meer ingegaan wordt op het 'te veel weten' als probleem. De oorzaak hiervan is de informatiemaatschappij (en de manier waarop informatie beheerd wordt) en het manifesteert zich in een democratische crisis.

Wat denken jullie daarover?
Dat eerste had ik ook, ben er anders op ingegaan maar ik denk wel dat het een puntje of twee waard is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')