FOK!forum / Politiek / Dankzij Mark Rutte 1% extra structurele economische groei
arjan1212woensdag 8 mei 2013 @ 17:15
Een idee van premier Mark Rutte kan leiden tot een permanente economische groei van ruim 1 procent in de Europese Unie. Dat stelt de denktank Open Europe woensdag..

Het gaat om het voorstel van Rutte en de Britse premier David Cameron om de Europese markt verder open te gooien voor diensten, van loodgieten tot vervoeren en verzekeren (dienstenverkeer). De premier wil desnoods met een beperkt aantal EU-lidstaten vooruitgang boeken bij deze uitwisseling van diensten, als dat Europawijd niet mogelijk is. Een aantal landen verzet zich er namelijk tegen.

Open Europe berekende dat een zogenoemde versterkte samenwerking van een groep EU-landen leidt tot een permanente boost van ruim 1 procent groei voor de EU-economie.

http://www.parool.nl/paro(...)ruim-1-procent.dhtml

CameronRutte.jpg
ikbeneenkiwiwoensdag 8 mei 2013 @ 17:15
Chapeau!
Jamievswoensdag 8 mei 2013 @ 17:19
Ik ben benieuwd naar waar die 1% groei hem dan in zit. Of worden bijvoorbeeld ‘onze eigen’ loodgieters dan de markt uit gedrukt door de oosterburen van onze oosterburen? Of zijn het de multinationals? Of toch het MKB / kleinzakelijk?

En.. kan ik dan straks in Polen (tegen Poolse tarieven!) een zorgverzekering afsluiten?
Apuleiuswoensdag 8 mei 2013 @ 17:26
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 17:19 schreef Jamievs het volgende:
Ik ben benieuwd naar waar die 1% groei hem dan in zit. Of worden bijvoorbeeld ‘onze eigen’ loodgieters dan de markt uit gedrukt door de oosterburen van onze oosterburen? Of zijn het de multinationals? Of toch het MKB / kleinzakelijk?

En.. kan ik dan straks in Polen (tegen Poolse tarieven!) een zorgverzekering afsluiten?
Dat ze uitkeringstrekkers met behoud van uitkering naar Polen sturen om daar gras te gaan maaien.
arjan1212woensdag 8 mei 2013 @ 17:27
http://openeuropeblog.blo(...)ion-how-to-kick.html
BasEnAadwoensdag 8 mei 2013 @ 17:29
Ja, +10% voor Oost-Europa en -5% voor ons :r
mvdejongwoensdag 8 mei 2013 @ 17:34
1% structurele economische groei voor de EU, 10% structurele werkeloosheid voor NL. Een fraaie voortzetting van het VVD-beleid.
datismijnmeningwoensdag 8 mei 2013 @ 17:37
Lekker voor de groei van Oost Europa ja :r

Gooi GVD die grenzen eens dicht :(
arjan1212woensdag 8 mei 2013 @ 17:38
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 17:37 schreef datismijnmening het volgende:
Lekker voor de groei van Oost Europa ja :r

Gooi GVD die grenzen eens dicht :(
Ze gaan de grenzen ook dichtgooien, mensen zoals jij mogen niet emigreren!
datismijnmeningwoensdag 8 mei 2013 @ 17:41
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 17:38 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

Ze gaan de grenzen ook dichtgooien, mensen zoals jij mogen niet emigreren!
Mensen mogen best emigreren, immigreren mag ook zolang ze vermogen meebrengen :{w
In Canada, Bahama's etc. moet je minimaal een 500.000 aan eigen vermogen hebben om te immigreren
arjan1212woensdag 8 mei 2013 @ 17:42
Behalve als je een opleiding / beroep heb dat ze nodig hebben
Mr.44woensdag 8 mei 2013 @ 20:01
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 17:15 schreef arjan1212 het volgende:
Een idee van premier Mark Rutte kan leiden tot een permanente economische groei van ruim 1 procent in de Europese Unie. Dat stelt de denktank Open Europe woensdag..

en wat is de foutmarge in hun berekening?
Kowloonwoensdag 8 mei 2013 @ 22:21
Niet echt een nieuw idee natuurlijk om voor meer vrije handel en vrijer toegankelijke markten te pleiten, maar goed dat Rutte en Cameron het voortouw nemen en desnoods bereid zijn met een beperkt aantal landen verder te gaan.
ikbeneenkiwiwoensdag 8 mei 2013 @ 22:23
Wat een baas.
Kowloonwoensdag 8 mei 2013 @ 22:24
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 17:19 schreef Jamievs het volgende:
Ik ben benieuwd naar waar die 1% groei hem dan in zit. Of worden bijvoorbeeld ‘onze eigen’ loodgieters dan de markt uit gedrukt door de oosterburen van onze oosterburen? Of zijn het de multinationals? Of toch het MKB / kleinzakelijk?
Kijk naar de markt voor transport. Vroeger was het bijvoorbeeld verboden voor vrachtwagens uit land A om goederen tussen land B en C te vervoeren. Tegenwoordig mag dat wel en dat heeft er voor gezorgd dat transport in Europa veel goedkoper en sneller is geworden. Dat soort stijgingen van productie-effecientie zijn zeer belangrijk voor economische groei. Transport is in de basis ook gewoon een dienst, het verplaatsen van goederen van herkomst naar bestemming voegt waarde aan het product toe, maar is niet iets wat tastbaar is. Voor andere diensten kun je naar mijn mening dus soortgelijke ontwikkelingen verwachten als in de transportwereld als de markt meer open wordt.
deelnemerwoensdag 8 mei 2013 @ 22:35
quote:
quote:
Jesper said...

The proposal is a so called 'supply side solution', it is a solution to a problem where the supply is too costly and therefore trade is limited.

What it is meant to do is to reduce costs. Services are very worker-intensive so to meaningfully cut costs the thing to cut is wages. In essence it is a cut wages proposal. Gustav Blix, who wrote the foreword, comes from a political party which has history of resisting improvements for workers.

Some argue that we're not facing a supply-side problem, they are arguing that we're actually facing a demand-problem. A demand problem is when not enough people earn enough money to be able to afford to buy - in short, they are unemployed or underpaid.

Applying a supply-side solution to a demand problem will not work. What it will do is in the short term it will increase corporate profits but if it is a demand side problem (and I believe it is a demand side problem) then this won't work but it'll continue until either:

1. We're back to slavery
2. We realise that cutting wages will also reduce markets and start dealing with the actual problem - the demand problem
deelnemerwoensdag 8 mei 2013 @ 22:37
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 20:01 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

en wat is de foutmarge in hun berekening?
Er ligt helemaal geen echte berekening aan ten grondslag. Het is het bekende geloof dat meer marktwerking leidt tot een betere economie, als gevolg van meer concurrentie. Het houdt natuurlijk geen rekening met tal van verschillen tussen landen, waaronder de sociale zekerheid.

Een plan van de denktank Open Europe die gericht is op economische vrijhandel in Europa.

[ Bericht 7% gewijzigd door deelnemer op 08-05-2013 22:47:00 ]
Kowloonwoensdag 8 mei 2013 @ 22:47
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 22:35 schreef deelnemer het volgende:
[..]
What it is meant to do is to reduce costs. Services are very worker-intensive so to meaningfully cut costs the thing to cut is wages. In essence it is a cut wages proposal.
[..]
Dit kan zo niet gesteld worden. Met het toenemen van de productie-efficientie daalt de prijs van de dienst en dat kan voor veel extra economische activiteit zorgen. Ik haal maar weer de transportmarkt er bij, dat is namelijk een markt waar ik veel vanaf weet. Sinds de containerisatie van het goederentransport (jaren 60) en sinds de liberalisatie van transportmarkten wereldwijd (jaren 80 en 90), is de prijs van transport sterk gedaald. Vroeger zou het onmogelijk zijn geweest om vanuit Shanghai voor een paar cent een laptop naar Rotterdam te vervoeren, nu kan dat wel. Open transportmarkten en containerisatie hebben echter voor een gigantisch toename in productie-efficienctie gezorgd in de transportmarkt en dat heeft voor veel economische groei en voor veel werkgelegenheid gezorgd.
deelnemerwoensdag 8 mei 2013 @ 22:50
quote:
2s.gif Op woensdag 8 mei 2013 22:47 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Dit kan zo niet gesteld worden. Met het toenemen van de productie-efficientie daalt de prijs van de dienst en dat kan voor veel extra economische activiteit zorgen. Ik haal maar weer de transportmarkt er bij, dat is namelijk een markt waar ik veel vanaf weet. Sinds de containerisatie van het goederentransport (jaren 60) en sinds de liberalisatie van transportmarkten wereldwijd (jaren 80 en 90), is de prijs van transport sterk gedaald. Vroeger zou het onmogelijk zijn geweest om vanuit Shanghai voor een paar cent een laptop naar Rotterdam te vervoeren, nu kan dat wel. Open transportmarkten en containerisatie hebben echter voor een gigantisch toename in productie-efficienctie gezorgd in de transportmarkt en dat heeft voor veel economische groei en voor veel werkgelegenheid gezorgd.
Het vrachtwagen transport wordt nu overgenomen door goedkope Poolse chauffeurs. Ik vind het onevenwichtig zoals in de EU voor het bedrijfsleven de voorwaarden worden geregeld om overal te kunnen opereren, terwijl arbeid vaak nationaal gebonden is aan lokale voorwaarden.

[ Bericht 6% gewijzigd door deelnemer op 08-05-2013 22:56:07 ]
mvdejongwoensdag 8 mei 2013 @ 22:54
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 22:24 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Kijk naar de markt voor transport. Vroeger was het bijvoorbeeld verboden voor vrachtwagens uit land A om goederen tussen land B en C te vervoeren. Tegenwoordig mag dat wel en dat heeft er voor gezorgd dat transport in Europa veel goedkoper en sneller is geworden. Dat soort stijgingen van productie-effecientie zijn zeer belangrijk voor economische groei. Transport is in de basis ook gewoon een dienst, het verplaatsen van goederen van herkomst naar bestemming voegt waarde aan het product toe, maar is niet iets wat tastbaar is. Voor andere diensten kun je naar mijn mening dus soortgelijke ontwikkelingen verwachten als in de transportwereld als de markt meer open wordt.
Wat heel leuk is als de landen die aan de open markt deelnemen een min of meer gelijke economie gebben.

Maar nu nu mogen Nederlandse chauffeurs, die een huis van 2 ton moeten betalen en een euro betalen voor een brood, concurreren met chauffeurs die in huizen van een halve ton wonen en 25 cent betalen voor een brood.

En we zien datzelfde ook in de bouw gebeuren, waar hordes Oost-Europeanen hierheen komen, in busjes volgeladen met levensmiddelen zodat ze die niet tegen Nederlandse prijzen in Nederlandse winkels hoeven te kopen, en nemen in het weekeinde het minimumloon dat ze hier verdienen mee naar hun thuisland, waar het een modaal of boven-modaal inkomen is.

Voor hoe meer diensten en baantjes het geldt, hoe meer de werkgevers het leuk vinden, hoe meer de Europese economie groeit, en hoe verder de Nederlandse werkeloosheid oploopt, totdat de Nederlandse economie het niet meer kan opbrengen en wij de tientallen miljarden aan steun zouden moeten krijgen.

Alleen gaan we die niet krijgen omdat we al de desastreuze bezuinigingen achter de rug hebben waar de EU zo op geilt, en er dus geen mogelijkheden meer zijn om nogmaals te herstructureren, en we die leningen nooit zouden kunnen terugbetalen, maar elk jaar weer steun moeten gaan krijgen. Bovendien is dat geld er niet om ons te steunen, want alle (voorheen) rijke landen zitten tegen die tijd met hetzelfde probleem.
Kowloonwoensdag 8 mei 2013 @ 22:55
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 22:50 schreef deelnemer het volgende:
Het vrachtwagen transport wordt nu overgenomen door goedkope Poolse chauffeurs.
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2013 22:54 schreef mvdejong het volgende:
Wat heel leuk is als de landen die aan de open markt deelnemen een min of meer gelijke economie gebben.

Maar nu nu mogen Nederlandse chauffeurs, die een huis van 2 ton moeten betalen en een euro betalen voor een brood, concurreren met chauffeurs die in huizen van een halve ton wonen en 25 cent betalen voor een brood.
Jullie missen het punt. De economische winst zit hem echt niet in die paar Euro per uur dat een Poolse chauffeur goedkoper is dan een Nederlandse chauffeur. De winst van een meer open markt zit hem in de toename van de productie-efficiency vanwege schaalvoordelen, netwerkvoordelen (in het transport heel erg belangrijk) en scopevoordelen, niet in de vrij marginale bezuiniging die gerealiseerd kan worden op de loonkosten door een Pool achter het stuur te zetten. De toename van de productie-efficiency zit hem in de beter vulling van de vrachtwagen, niet in uit welk land de chauffeur komt.
TweeGrolschwoensdag 8 mei 2013 @ 22:57
Mark _O_
deelnemerwoensdag 8 mei 2013 @ 22:58
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 22:55 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Je mist het punt. De winst zit hem echt niet in die paar Euro per uur dat een Poolse chauffeur goedkoper is dan een Nederlandse chauffeur. De winst van een meer open markt zit hem in de toename van de productie-efficiency vanwege schaalvoordelen, netwerkvoordelen (in het transport heel erg belangrijk) en scopevoordelen, niet in de vrij marginale bezuiniging die gerealiseerd kan worden op de loonkosten door een Pool achter het stuur te zetten.
Ik vind het onevenwichtig zoals in de EU voor het bedrijfsleven de voorwaarden worden geregeld om overal te kunnen opereren, terwijl arbeid vaak nationaal gebonden is aan lokale voorwaarden.
mvdejongwoensdag 8 mei 2013 @ 23:00
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 22:55 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Je mist het punt. De winst zit hem echt niet in die paar Euro per uur dat een Poolse chauffeur goedkoper is dan een Nederlandse chauffeur. De winst van een meer open markt zit hem in de toename van de productie-efficiency vanwege schaalvoordelen, netwerkvoordelen (in het transport heel erg belangrijk) en scopevoordelen, niet in de vrij marginale bezuiniging die gerealiseerd kan worden op de loonkosten door een Pool achter het stuur te zetten.
Dat is natuurlijk heerlijk voor de werkgever, die wel degelijk de winst ziet van de goedkopere chauffeurs, en Rutte krijgt vast weer een extra commissariaatje hij een overkoepelende transport-organisatie, maar de Nederlandse chauffeurs staan er wel door op straat. En nu wil Rutte dus zoveel mogelijk andere Nederlanders ook werkeloos maken.

De toenemende werkeloosheid door de zo opgehemelde arbeids-migratie is gewoon onvermijdelijk omdat wat hij ons het minimum-loon is, voor een Pool het viervoudige van hun nationale minimum-loon is.

Door de diensten zo makkelijk ook Europees uit te wisseken hebben onze dienstverleners straks de keuze uit het ontslaan van alle Nederlandse werknemers (heel toevallig is een zo soepel mogelijk ontslagrecht een belangrijk doel van dit kabinet), en ze vervangen door Oost-Europeanen, of weg-geconcurreerd te worden door de bedrijven die dat wel doen.

[ Bericht 19% gewijzigd door mvdejong op 08-05-2013 23:09:39 ]
Kowloonwoensdag 8 mei 2013 @ 23:02
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2013 23:00 schreef mvdejong het volgende:
Dat is natuurlijk heerlijk voor de werkgever, die we o degelijk de winst ziet van de goedkopere chauffeurs [..]
Als er iets geen fijne job is, is het wel het zijn van werkgever in de transportwereld.
deelnemerwoensdag 8 mei 2013 @ 23:07
Je vraagt je af waarom een studie economie 4 jaar duurt, terwijl de gemiddelde Fokker aan het begrip marktwerking voldoende heeft, om niet alleen de gehele economie te doorgronden, maar tevens de gehele samenleving. Eén dag moet toch voldoende zijn om deze studie af te ronden

De introductie van de Euro was ook zo'n mooi breekijzer om één Europese markt te creeeren. De aanpassing van de economieen in Zuid Europa iets dat gewoon even geforceerd kan worden.

Niet later gaan zeuren dat je eigenlijk een Europees sociaal stelsel nodig hebt en Europese vakbonden en een federaal politiek Europa, zoals een bankenunie voor de Euro.

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 08-05-2013 23:15:58 ]
mvdejongwoensdag 8 mei 2013 @ 23:13
quote:
7s.gif Op woensdag 8 mei 2013 23:02 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Als er iets geen fijne job is, is het wel het zijn van werkgever in de transportwereld.
Nee, want als Nederlandse transportondernemer mag je tegenwoordig concurreren met bedrijven uit landen waar de loonkosten een stuk lager liggen, en ook veel minder beperkingen gelden, of de heersende beperkingen niet worden afgedwongen door luiheid, onverschilligheid of corruptie.
mvdejongwoensdag 8 mei 2013 @ 23:19
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 23:07 schreef deelnemer het volgende:
Je vraagt je af waarom een studie economie 4 jaar duurt, terwijl de gemiddelde Fokker aan het begrip marktwerking voldoende heeft, om niet alleen de gehele economie te doorgronden, maar tevens de gehele samenleving. Eén dag moet toch voldoende zijn om deze studie af te ronden

De introductie van de Euro was ook zo'n mooi breekijzer om één Europese markt te creeeren. De aanpassing van de economieen in Zuid Europa iets dat gewoon even geforceerd kan worden.

Niet later gaan zeuren dat je eigenlijk een Europees sociaal stelsel nodig hebt, met Europese vakbonden, zoals een bankenunie en een federaal politieke Europa voor de Euro.
Zolang onze geweldige minister-president openlijk toegeeft dat de omhoog spiraliserende werkeloosheids-cijfers hem verrastten, kun je je wel gaan afvragen of wat zijn team van economische adviseurs economen aan theorieen op de uni geleerd hebben, wel voldoende getoetst is aan de werkelijkheid. Een model heeft alleen voorspellende waarde als het voldoende in overeenstemming is met de werkelijkheid, en daaraan lijkt het te ontbreken.
deelnemerwoensdag 8 mei 2013 @ 23:34
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2013 23:19 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Zolang onze geweldige minister-president openlijk toegeeft dat de omhoog spiraliserende werkeloosheids-cijfers hem verrastten, kun je je wel gaan afvragen of wat zijn team van economische adviseurs economen aan theorieen op de uni geleerd hebben, wel voldoende getoetst is aan de werkelijkheid. Een model heeft alleen voorspellende waarde als het voldoende in overeenstemming is met de werkelijkheid, en daaraan lijkt het te ontbreken.
Het leidt tot nog meer aanpassing problemen, als landen niet meer tijd krijgen naar elkaar toe te groeien. Europa, met zijn verschillen in taal, economische ontwikkeling, sociale stelsels, politieke centra kun je niet zomaar economisch liberaliseren. Dan zijn alle 'checks and balances' zoekt. Het kan gemakkelijk leiden tot politiek extremisme als grote groepen in de verdrukking komen.

Maar hé, Mark verwacht 1% extra economische groei, na eens hard op zijn duim te hebben gezogen.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 08-05-2013 23:39:54 ]
ClapClapYourHandswoensdag 8 mei 2013 @ 23:51
VVD :')
Mensen die op VVD stemmen :')
tarantismdonderdag 9 mei 2013 @ 00:05
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 17:15 schreef arjan1212 het volgende:
Het gaat om het voorstel van Rutte en de Britse premier David Cameron
Een pact met de grote buitenstaander in Europa? Daar komen vragen van.
arjan1212donderdag 9 mei 2013 @ 00:06
Nou engeland zit toch gewoon in de europese unie? ze hebben alleen de euro niet
deelnemerdonderdag 9 mei 2013 @ 00:09
Ik heb mijn eigen Denktank even geraadpleegd. Wat blijkt:

5% meer reele welvaart in Nederland binnen 2 jaar als de VVD geen deel meer uitmaakt van het kabinet.
Pietverdrietdonderdag 9 mei 2013 @ 09:12
Heerlijk hoe Nederlanders zwelgen in beklagen en zelfmedelijden, geen wonder dat het crisis is
NiGeLaToRdonderdag 9 mei 2013 @ 09:15
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 09:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk hoe Nederlanders zwelgen in beklagen en zelfmedelijden, geen wonder dat het crisis is
De perceptie van crisis ervaart bedoel je. Vooral het idee dat dingen veranderen en niet 100% vast staan beangstigt mensen nog het meest. Bang volkje, die Nederlanders.
Papierversnipperaardonderdag 9 mei 2013 @ 09:20
quote:
2s.gif Op woensdag 8 mei 2013 22:47 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Dit kan zo niet gesteld worden. Met het toenemen van de productie-efficientie daalt de prijs van de dienst en dat kan voor veel extra economische activiteit zorgen. Ik haal maar weer de transportmarkt er bij, dat is namelijk een markt waar ik veel vanaf weet. Sinds de containerisatie van het goederentransport (jaren 60) en sinds de liberalisatie van transportmarkten wereldwijd (jaren 80 en 90), is de prijs van transport sterk gedaald.
En de werkloosheid fors toegenomen. Die werkelozen kunnen geen producten kopen waardoor de economie inzakt.
Papierversnipperaardonderdag 9 mei 2013 @ 09:23
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2013 09:15 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

De perceptie van crisis ervaart bedoel je. Vooral het idee dat dingen veranderen en niet 100% vast staan beangstigt mensen nog het meest. Bang volkje, die Nederlanders.
Misschien is er wel heel veel reden om bang te zijn. Misschien niet als je een ton per jaar verdient, maar voor gewone mensen bedoel ik dan.
deelnemerdonderdag 9 mei 2013 @ 09:41
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 09:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk hoe Nederlanders zwelgen in beklagen en zelfmedelijden, geen wonder dat het crisis is
Mag markt ook een keer niet de enige ware doelstelling zijn? Efficientiegerichtheid niet het enige streven.
Pietverdrietdonderdag 9 mei 2013 @ 09:45
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 09:41 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Mag markt ook een keer niet de enige ware doelstelling zijn? Efficientiegerichtheid niet het enige streven.
Tuurlijk, ging in Griekenland ook zo geweldig
deelnemerdonderdag 9 mei 2013 @ 09:53
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2013 09:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tuurlijk, ging in Griekenland ook zo geweldig
Alles gaat overal teloor in het machtssteven van enkelen. Het enige tegenwicht voor het collectivisme van massaproductie is het zogenaamde individu. Je moet het spelletje wel meespelen, want anders wint de concurrent.
Pietverdrietdonderdag 9 mei 2013 @ 09:55
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 09:53 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Alles gaat overal teloor in het machtssteven van enkelen. Het enige tegenwicht tegen het collectivisme van massaproductie is het zogenaamde individu. Je moet wel, want ander wint de concurrent.
En wat heeft dit er mee te maken?
deelnemerdonderdag 9 mei 2013 @ 09:55
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2013 09:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En wat heeft dit er mee te maken?
Alles. Of begrijp je het marktmechanisme niet?
Pietverdrietdonderdag 9 mei 2013 @ 10:02
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 09:55 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Alles. Of begrijp je het marktmechanisme niet?
Uitermate goed, maar daar had ik het niet over
deelnemerdonderdag 9 mei 2013 @ 10:17
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2013 10:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Uitermate goed, maar daar had ik het niet over
Waar had je het dan wel over? Het OP gaat over de automatische zegeningen van meer concurrentie, schaalvoordelen en efficientie.
Pietverdrietdonderdag 9 mei 2013 @ 10:21
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 10:17 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Waar had je het dan wel over? Het OP gaat over de automatische zegeningen van meer concurrentie, schaalvoordelen en efficientie.
Over oa jouw gejammer en gehuil
deelnemerdonderdag 9 mei 2013 @ 10:25
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2013 10:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Over oa jouw gejammer en gehuil
Want het niet meehuilen met de wolven in het bos is fout? We hebben een ideologie die alles interpreteert in termen van 1 bewegingswet (de wet van vraag en aanbod) en die omarm je kritiekloos, want anders ben je een huilebalk. Wat is dat voor indoctrinatie?
lyolyrcdonderdag 9 mei 2013 @ 10:29
Ik denk dat met name bij de financiële dienstverlening de markt wel eens wat opener mag worden. Buitenlandse concurrentie voor banken en verzekeraars is de afgelopen jaren volgens mij alleen maar afgenomen.

Juist loodgieters e.d. hebben al voldoende concurrentie van allerhande Polen die hier hun diensten (vaak zwart) aanbieden.
deelnemerdonderdag 9 mei 2013 @ 10:43
Banken kunnen momenteel geen concurrentie aan, want ze hebben slechte leningen en moeten voldoen aan hogere normen.
TweeGrolschdonderdag 9 mei 2013 @ 10:44
quote:
7s.gif Op donderdag 9 mei 2013 09:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

En de werkloosheid fors toegenomen. Die werkelozen kunnen geen producten kopen waardoor de economie inzakt.
En die werklozen zijn er omdat er geen producten werden gekocht.
deelnemerdonderdag 9 mei 2013 @ 10:49
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2013 10:44 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

En die werklozen zijn er omdat er geen producten werden gekocht.
Omdat we daarvoor teveel geld uitgaven (aan hypotheken enzo).
Ryan3donderdag 9 mei 2013 @ 11:00
En wat betekent dat dan, concreet, want dat lees ik niet in de link, ik lees slechts dat die Open Europe groep zich rijk rekent en zegt dat de werkloosheid daalt... maar hoezo dan? Vanmorgen Bulgaren en Roemenen tegengekomen op de A58, rijdend naar huis, (want Ro- en BG- nummerborden zijn al volop aanwezig natuurlijk, alhoewel de grens voor hen pas op 1/1/2014 opgaat, zogenaamd), maar het werk dat die Roemenen en Bulgaren gaan doen (even aangenomen dat ze gaan werken althans), kan toch ook gewoon een Nederlander doen, of zijn Nederlanders weer te lui, te stom, te verwend, hebben (altijd) een grote bek tegen hun baas en zijn iedere maandagochtend ziek van een kater...? En te duur uiteraard, maar alleen bezworen ze eerder al dat de Polen (die hier al massaal een kleine 6 jaar zitten) eenzelfde salaris zouden krijgen dan Nederlanders, maar langzamerhand blijkt dat die Moe-landers helemaal niet hetzelfde salaris kregen dan Nederlanders...
Dus leg maar uit... Mark Rutte (en Cameron), en dan niet met soundbites please...

PS van de week ook veel Letten tegengekomen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ryan3 op 09-05-2013 11:13:59 ]
Disorderdonderdag 9 mei 2013 @ 11:02
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 17:29 schreef BasEnAad het volgende:
Ja, +10% voor Oost-Europa en -5% voor ons :r
Dit dus.
Ryan3donderdag 9 mei 2013 @ 11:03
quote:
4s.gif Op donderdag 9 mei 2013 11:02 schreef Disorder het volgende:

[..]

Dit dus.
Ja, dit dus idd, maar dat wist iedereen ook al eerder en toch op de VVD stemmen hè. :').
Disorderdonderdag 9 mei 2013 @ 11:08
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 11:03 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, dit dus idd, maar dat wist iedereen ook al eerder en toch op de VVD stemmen hè. :').
Bijna alle VVD stemmers geven er geen fuck om hoor. Die zien dit soort berichten nooit.
pokkerdepokdonderdag 9 mei 2013 @ 11:11
mag ik enigsinds sceptisch zijn, als die groei berekend is door een organisatie die zich Open Europe noemt?
Ryan3donderdag 9 mei 2013 @ 11:17
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 11:08 schreef Disorder het volgende:

[..]

Bijna alle VVD stemmers geven er geen fuck om hoor. Die zien dit soort berichten nooit.
Nou, er zijn veel gewone mensen die VVD hebben gestemd, omdat ze trapten in de marketing van de VVD.
Overigens is de PvdA geen haar beter hoor.
Disorderdonderdag 9 mei 2013 @ 11:19
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 11:17 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou, er zijn veel gewone mensen die VVD hebben gestemd, omdat ze trapten in de marketing van de VVD.
Overigens is de PvdA geen haar beter hoor.
Ja. Die campagne, ja. "Stem op ons voor gave dingen." En half Nederland stemt :')
Ryan3donderdag 9 mei 2013 @ 11:22
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 11:19 schreef Disorder het volgende:

[..]

Ja. Die campagne, ja. "Stem op ons voor gave dingen." En half Nederland stemt :')
Ja, en nu moet Cameron over niet al te lange tijd op verkiezing en heeft-ie een plannetje bedacht en trekt Rutte mee... Die wel gaat voor een leuke catchy soundbite... de personeelschef met geschiedenis...
deelnemerdonderdag 9 mei 2013 @ 11:24
quote:
4s.gif Op donderdag 9 mei 2013 11:02 schreef Disorder het volgende:

[..]

Dit dus.
Zodat de hele EU economisch op hetzelfde niveau komt. Dat kan, door de zwakste landen te benutten als de lage lonen landen binnen de EU. Als dat spelletjes uit is, zoeken we weer een nieuw verdienmodel voor de kapitalisten.

De melkkoe huizenmarkt wordt in Nederland vervangen door de zorg.
Pietverdrietdonderdag 9 mei 2013 @ 11:25
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 10:25 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Want het niet meehuilen met de wolven in het bos is fout? We hebben een ideologie die alles interpreteert in termen van 1 bewegingswet (de wet van vraag en aanbod) en die omarm je kritiekloos, want anders ben je een huilebalk. Wat is dat voor indoctrinatie?
Als er iemand meehuilt ben jij het wel.
deelnemerdonderdag 9 mei 2013 @ 11:27
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2013 11:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als er iemand meehuilt ben jij het wel.
Sinds 2000 in verzet tegen de marktideologie ;)

Merk je ook dat zelfs FOK sinds een paar jaar aan het keren is?
Weltschmerzdonderdag 9 mei 2013 @ 12:13
Aangezien Rutte de premier van Nederland is: Welke welvaartsgroei of -vermindering gaat dit betekenen voor welke Nederlanders?

Economie is immers wat anders dan BNP, en als het Nederlandse deel ervan in de zakken komt van nonproductieve parasieten als bankiers of zo dan hebben we er geen ene reet aan.
Ryan3donderdag 9 mei 2013 @ 12:22
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 12:13 schreef Weltschmerz het volgende:
Aangezien Rutte de premier van Nederland is: Welke welvaartsgroei of -vermindering gaat dit betekenen voor welke Nederlanders?

Economie is immers wat anders dan BNP, en als het Nederlandse deel ervan in de zakken komt van nonproductieve parasieten als bankiers of zo dan hebben we er geen ene reet aan.
Hij zal zeggen: economie is geen zero-sum game.
Soundbite.
deelnemerdonderdag 9 mei 2013 @ 12:52
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 12:22 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Hij zal zeggen: economie is geen zero-sum game.
Beslissingsbevoegdheden wel. Het plan gaat mogelijk toch door.
Pietverdrietdonderdag 9 mei 2013 @ 13:33
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 12:13 schreef Weltschmerz het volgende:
Aangezien Rutte de premier van Nederland is: Welke welvaartsgroei of -vermindering gaat dit betekenen voor welke Nederlanders?

Economie is immers wat anders dan BNP, en als het Nederlandse deel ervan in de zakken komt van nonproductieve parasieten als bankiers of zo dan hebben we er geen ene reet aan.
Aangezien de overheid al sinds de oorlog harder groeit dan het BNP lijkt mij duidelijk wie profiteren en wie er parasieten zijn
Weltschmerzdonderdag 9 mei 2013 @ 13:42
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2013 13:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Aangezien de overheid al sinds de oorlog harder groeit dan het BNP lijkt mij duidelijk wie profiteren en wie er parasieten zijn
De overheid doet nog wel eens wat terug, zij het te weinig in verhouding tot de kosten. De parasieten in verhouding nog veel minder.
Ryan3donderdag 9 mei 2013 @ 20:06
Nou, vrijemarktfundamentalisten van POL, brandt los, zou ik zeggen... :).
Ben wel benieuwd hoe jullie dit "reddingsplan" zien.
Kowloondonderdag 9 mei 2013 @ 20:10
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 20:06 schreef Ryan3 het volgende:
Nou, vrijemarktfundamentalisten van POL, brandt los, zou ik zeggen... :).
Ben wel benieuwd hoe jullie dit "reddingsplan" zien.
Lees het topic gewoon eens door, ik heb al een aantal racties geplaatst waarin ik aangeef dat dit een goed idee is. :)
Kowloondonderdag 9 mei 2013 @ 20:24
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 12:22 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Hij zal zeggen: economie is geen zero-sum game.
Soundbite.
Dat zou een vreemde reactie zijn. Sommige aspecten van de economie zijn geen zero-sum game, andere aspecten zijn dat wel. Een goed voorbeeld waar wel sprake is van een zero-sum zijn veel derivaten. Daar wordt de winst van de een rechtstreeks met het verlies van de ander betaald.
Ryan3donderdag 9 mei 2013 @ 20:44
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2013 20:24 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Dat zou een vreemde reactie zijn. Sommige aspecten van de economie zijn geen zero-sum game, andere aspecten zijn dat wel. Een goed voorbeeld waar wel sprake is van een zero-sum zijn veel derivaten. Daar wordt de winst van de een rechtstreeks met het verlies van de ander betaald.
Ja, maar Mark gooit er wrs dat soort soundbites in, idem de vrijemarktfundamentalisten wrs.
Toch wilde ik weten hoe je denkt dat Open Europe gaat uitwerken voor gewone mensen hier, terwijl je tegelijkertijd bijv. de ontslagprocedures wilt versoepelen aanvang 2015...
Ik bedoel, er komen 1.000 werkelozen per dag bij in Nederland, maar ik zie nu al voor 1/1/2014 opmerkelijk veel auto's rondrijden met Ro- en BG-stickers...
arjan1212donderdag 9 mei 2013 @ 20:49
wellicht dat Nederlanders een baan krijgen als leidinggevende, administratief medewerker bij bedrijven die Roemenen en Bulgaren aannemen zeg maar?
betyarzondag 12 mei 2013 @ 09:20
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 20:49 schreef arjan1212 het volgende:
wellicht dat Nederlanders een baan krijgen als leidinggevende, administratief medewerker bij bedrijven die Roemenen en Bulgaren aannemen zeg maar?
Dan wordt het druk in de gangen van de leidinggevenden........ Nog meer onzinnige managers *O* *O* *O* :') :')
Weltschmerzzondag 12 mei 2013 @ 10:59
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 20:49 schreef arjan1212 het volgende:
wellicht dat Nederlanders een baan krijgen als leidinggevende, administratief medewerker bij bedrijven die Roemenen en Bulgaren aannemen zeg maar?
Het trickle up effect?
#ANONIEMzondag 12 mei 2013 @ 11:29
Nog nooit heeft vrijhandel tot minder welvaart geleid. Prima plan.
#ANONIEMzondag 12 mei 2013 @ 11:43
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 11:29 schreef robin007bond het volgende:
Nog nooit heeft vrijhandel tot minder welvaart geleid. Prima plan.
Dat is een stelling met wat haken en ogen. Netto zal het effect vast en zeker positief zijn voor de totale welvaart maar het kan best zijn dat grote groepen of gebieden er juist last van zullen hebben.
Neem de mijnbouwgebieden hier in Europa, economisch gezien niet meer dan logisch dat die moesten sluiten maar die regio's kampen nu, decennia later, vaak nog met stevige achterstanden.
Wespensteekzondag 12 mei 2013 @ 13:42
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 11:29 schreef robin007bond het volgende:
Nog nooit heeft vrijhandel tot minder welvaart geleid. Prima plan.
Vrijhandel zorgt heel vaak voor minder welvaart, bedrijven die de hele wereld overreizen om de laagste lonen te zoeken of de plekken waar men de minste milieumaatregelen heeft. Alles zorgt voor een lagere prijs maar zorgt ook voor minder welvaart voor heel veel mensen. Dat landen op het moment concurreren met belastingvoordeel voor bedrijven, lage lonen, slechte arbeidsomstandigheden en weinig milieubescherming legt de macht teveel bij bedrijven die alleen winst als oogmerk hebben. De welvaart heeft er enorm onder te lijden.
Euribobzondag 12 mei 2013 @ 21:43
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 11:29 schreef robin007bond het volgende:
Nog nooit heeft vrijhandel tot minder welvaart geleid. Prima plan.
De nét iets hogere toppen verbergen de diepere dalen, ja.
Bram_van_Loondinsdag 14 mei 2013 @ 14:45
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 17:15 schreef arjan1212 het volgende:
Een idee van premier Mark Rutte kan leiden tot een permanente economische groei van ruim 1 procent in de Europese Unie. Dat stelt de denktank Open Europe woensdag..

Het gaat om het voorstel van Rutte en de Britse premier David Cameron om de Europese markt verder open te gooien voor diensten, van loodgieten tot vervoeren en verzekeren (dienstenverkeer). De premier wil desnoods met een beperkt aantal EU-lidstaten vooruitgang boeken bij deze uitwisseling van diensten, als dat Europawijd niet mogelijk is. Een aantal landen verzet zich er namelijk tegen.

Open Europe berekende dat een zogenoemde versterkte samenwerking van een groep EU-landen leidt tot een permanente boost van ruim 1 procent groei voor de EU-economie.

http://www.parool.nl/paro(...)ruim-1-procent.dhtml

[ afbeelding ]
Wie weet. Kunnen ze dan ook die aanbestedingsprocedure wijzigen zodat Nederandse belastingsbetalers niet veel meer geld moeten betalen voor schoolboekjes omdat die Europees aanbesteed moeten worden? ;)
Janneke141dinsdag 14 mei 2013 @ 14:54
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 14:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wie weet. Kunnen ze dan ook die aanbestedingsprocedure wijzigen zodat Nederandse belastingsbetalers niet veel meer geld moeten betalen voor schoolboekjes omdat die Europees aanbesteed moeten worden? ;)
Als je het aan de gemiddelde linkse vraagt zal die je gaan vertellen "dat schoolboeken toch gratis zijn".
Bram_van_Loondinsdag 14 mei 2013 @ 14:58
Ik ben redelijk links maar die illusie heb ik nooit gehad. ;)

Ik raad de Nederlandse scholen aan om voor bepaalde vakken (wiskunde, natuurkunde, Nederlands, Frans) Belgische schoolboekjes te kiezen: veel goedkoper en voor tig vakken ook nog eens beter.
HD9woensdag 15 mei 2013 @ 09:28
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 17:19 schreef Jamievs het volgende:
En.. kan ik dan straks in Polen (tegen Poolse tarieven!) een zorgverzekering afsluiten?
of een hypotheek ??
#ANONIEMwoensdag 15 mei 2013 @ 09:52
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 09:28 schreef HD9 het volgende:

[..]

of een hypotheek ??
Dat kan al lang en breed. Duitse banken verkopen hier hun hypotheken bijvoorbeeld.
betyarwoensdag 15 mei 2013 @ 09:56
quote:
7s.gif Op woensdag 15 mei 2013 09:52 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat kan al lang en breed. Duitse banken verkopen hier hun hypotheken bijvoorbeeld.
Enkel in de grensstreek.
#ANONIEMwoensdag 15 mei 2013 @ 10:05
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 09:56 schreef betyar het volgende:

[..]

Enkel in de grensstreek.
Ligt aan de bank
HD9woensdag 15 mei 2013 @ 13:00
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 09:56 schreef betyar het volgende:

[..]

Enkel in de grensstreek.
juist, dat is ook de afspraak
Weltschmerzwoensdag 15 mei 2013 @ 13:03
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 13:00 schreef HD9 het volgende:

[..]

juist, dat is ook de afspraak
De afspraak tussen wie?
HD9woensdag 15 mei 2013 @ 13:21
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 13:03 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De afspraak tussen wie?
banken onderling over verdeling van gebieden, anders komt er concurrentie

Ik kan ook in Hongarije geen hypotheek krijgen voor een hongaars huis, alleen hongaren
JIJ ook niet

Alleen bouwbedrijven willen wat doen, via hun eigen bank tegen 12% rente
#ANONIEMwoensdag 15 mei 2013 @ 13:33
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 13:00 schreef HD9 het volgende:

[..]

juist, dat is ook de afspraak
Let op dat je fantasie niet de overhand krijgt over de feiten.
HD9woensdag 15 mei 2013 @ 13:34
quote:
2s.gif Op woensdag 15 mei 2013 13:33 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Let op dat je fantasie niet de overhand krijgt over de feiten.
spreek uit ervaring
probeer maar zelf
Weltschmerzwoensdag 15 mei 2013 @ 13:39
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 13:21 schreef HD9 het volgende:

[..]

banken onderling over verdeling van gebieden, anders komt er concurrentie
En wat vinden de NMA en de EU-commissaris van mededinging daarvan, of is dat alleen iets voor vrachtwagenchauffeurs en bouwvakkers?
#ANONIEMwoensdag 15 mei 2013 @ 13:43
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 13:39 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

En wat vinden de NMA en de EU-commissaris van mededinging daarvan, of is dat alleen iets voor vrachtwagenchauffeurs en bouwvakkers?
Van de fantasie van een internettrol? Wat denk je zelf?
Bram_van_Loonwoensdag 15 mei 2013 @ 13:57
quote:
7s.gif Op woensdag 15 mei 2013 09:52 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat kan al lang en breed. Duitse banken verkopen hier hun hypotheken bijvoorbeeld.
Al lang en breed? Het was een forse strijd en het kan als ik me niet vergis nog maar hooguit een paar jaar, rijkelijk laat dus! Beter laat dan nooit.
HD9woensdag 15 mei 2013 @ 14:28
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 13:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Al lang en breed? Het was een forse strijd en het kan als ik me niet vergis nog maar hooguit een paar jaar, rijkelijk laat dus! Beter laat dan nooit.
ga maar eens proberen
Bram_van_Loonwoensdag 15 mei 2013 @ 14:37
Voor mij de komende 15-20 jaar niet weggelegd aangezien je bij Duitse banken een nogal fors percentage van de aankoopprijs contant moet kunnen betalen, mede daarom is de rente daar lager.
Pietverdrietwoensdag 15 mei 2013 @ 15:12
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 14:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Voor mij de komende 15-20 jaar niet weggelegd aangezien je bij Duitse banken een nogal fors percentage van de aankoopprijs contant moet kunnen betalen, mede daarom is de rente daar lager.
Nee, dat kan je niet zo zeggen, mijn buren hebben alles gefinancierd gekregen bij Deutsche Bank,
Bram_van_Loonwoensdag 15 mei 2013 @ 16:39
Ik ga sowieso ook bij de Duitse banken kijken wanneer ik eindelijk een huisje kan kopen. Wie niet waagt die niet wint.
skrnwoensdag 15 mei 2013 @ 17:51
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 14:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je het aan de gemiddelde linkse vraagt zal die je gaan vertellen "dat schoolboeken toch gratis zijn".
Als je het aan de gemiddelde rechtse vraag zal die je gaan vertellen dat het logisch is dat er elk jaar een nieuwe druk uitkomt, dat je zelfs voor flutvakken een boek nodig hebt, dat er zo veel mogelijk plaatjes in moet komen te staan, en dat de oude drukken volledig overbodig zijn.

Nee, schoolboeken zijn niet gratis maar jezus wat worden die dingen - hoe noem je dat - overbodig opgepimpt.

De vraag naar 'gratis' schoolboeken kwam niet omdat men niet wil betalen voor schoolboeken maar echt omdat uitgevers in Nederland een handje van hebben om elk flut-argument te bedenken om maar nieuwe zooi op de markt te brengen. Scholen gingen daar veel te makkelijk in mee.

Waarom kan lesmateriaal niet tien jaar dezelfde druk houden? Alsof er in tien jaar zulke baanbrekende ontdekkingen worden gedaan.