Dat ze uitkeringstrekkers met behoud van uitkering naar Polen sturen om daar gras te gaan maaien.quote:Op woensdag 8 mei 2013 17:19 schreef Jamievs het volgende:
Ik ben benieuwd naar waar die 1% groei hem dan in zit. Of worden bijvoorbeeld ‘onze eigen’ loodgieters dan de markt uit gedrukt door de oosterburen van onze oosterburen? Of zijn het de multinationals? Of toch het MKB / kleinzakelijk?
En.. kan ik dan straks in Polen (tegen Poolse tarieven!) een zorgverzekering afsluiten?
Ze gaan de grenzen ook dichtgooien, mensen zoals jij mogen niet emigreren!quote:Op woensdag 8 mei 2013 17:37 schreef datismijnmening het volgende:
Lekker voor de groei van Oost Europa ja![]()
Gooi GVD die grenzen eens dicht
Mensen mogen best emigreren, immigreren mag ook zolang ze vermogen meebrengenquote:Op woensdag 8 mei 2013 17:38 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Ze gaan de grenzen ook dichtgooien, mensen zoals jij mogen niet emigreren!
en wat is de foutmarge in hun berekening?quote:Op woensdag 8 mei 2013 17:15 schreef arjan1212 het volgende:
Een idee van premier Mark Rutte kan leiden tot een permanente economische groei van ruim 1 procent in de Europese Unie. Dat stelt de denktank Open Europe woensdag..
Kijk naar de markt voor transport. Vroeger was het bijvoorbeeld verboden voor vrachtwagens uit land A om goederen tussen land B en C te vervoeren. Tegenwoordig mag dat wel en dat heeft er voor gezorgd dat transport in Europa veel goedkoper en sneller is geworden. Dat soort stijgingen van productie-effecientie zijn zeer belangrijk voor economische groei. Transport is in de basis ook gewoon een dienst, het verplaatsen van goederen van herkomst naar bestemming voegt waarde aan het product toe, maar is niet iets wat tastbaar is. Voor andere diensten kun je naar mijn mening dus soortgelijke ontwikkelingen verwachten als in de transportwereld als de markt meer open wordt.quote:Op woensdag 8 mei 2013 17:19 schreef Jamievs het volgende:
Ik ben benieuwd naar waar die 1% groei hem dan in zit. Of worden bijvoorbeeld ‘onze eigen’ loodgieters dan de markt uit gedrukt door de oosterburen van onze oosterburen? Of zijn het de multinationals? Of toch het MKB / kleinzakelijk?
quote:Op woensdag 8 mei 2013 17:27 schreef arjan1212 het volgende:
http://openeuropeblog.blo(...)ion-how-to-kick.html
quote:Jesper said...
The proposal is a so called 'supply side solution', it is a solution to a problem where the supply is too costly and therefore trade is limited.
What it is meant to do is to reduce costs. Services are very worker-intensive so to meaningfully cut costs the thing to cut is wages. In essence it is a cut wages proposal. Gustav Blix, who wrote the foreword, comes from a political party which has history of resisting improvements for workers.
Some argue that we're not facing a supply-side problem, they are arguing that we're actually facing a demand-problem. A demand problem is when not enough people earn enough money to be able to afford to buy - in short, they are unemployed or underpaid.
Applying a supply-side solution to a demand problem will not work. What it will do is in the short term it will increase corporate profits but if it is a demand side problem (and I believe it is a demand side problem) then this won't work but it'll continue until either:
1. We're back to slavery
2. We realise that cutting wages will also reduce markets and start dealing with the actual problem - the demand problem
Er ligt helemaal geen echte berekening aan ten grondslag. Het is het bekende geloof dat meer marktwerking leidt tot een betere economie, als gevolg van meer concurrentie. Het houdt natuurlijk geen rekening met tal van verschillen tussen landen, waaronder de sociale zekerheid.quote:Op woensdag 8 mei 2013 20:01 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
en wat is de foutmarge in hun berekening?
Dit kan zo niet gesteld worden. Met het toenemen van de productie-efficientie daalt de prijs van de dienst en dat kan voor veel extra economische activiteit zorgen. Ik haal maar weer de transportmarkt er bij, dat is namelijk een markt waar ik veel vanaf weet. Sinds de containerisatie van het goederentransport (jaren 60) en sinds de liberalisatie van transportmarkten wereldwijd (jaren 80 en 90), is de prijs van transport sterk gedaald. Vroeger zou het onmogelijk zijn geweest om vanuit Shanghai voor een paar cent een laptop naar Rotterdam te vervoeren, nu kan dat wel. Open transportmarkten en containerisatie hebben echter voor een gigantisch toename in productie-efficienctie gezorgd in de transportmarkt en dat heeft voor veel economische groei en voor veel werkgelegenheid gezorgd.quote:Op woensdag 8 mei 2013 22:35 schreef deelnemer het volgende:
[..]
What it is meant to do is to reduce costs. Services are very worker-intensive so to meaningfully cut costs the thing to cut is wages. In essence it is a cut wages proposal.
[..]
Het vrachtwagen transport wordt nu overgenomen door goedkope Poolse chauffeurs. Ik vind het onevenwichtig zoals in de EU voor het bedrijfsleven de voorwaarden worden geregeld om overal te kunnen opereren, terwijl arbeid vaak nationaal gebonden is aan lokale voorwaarden.quote:Op woensdag 8 mei 2013 22:47 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dit kan zo niet gesteld worden. Met het toenemen van de productie-efficientie daalt de prijs van de dienst en dat kan voor veel extra economische activiteit zorgen. Ik haal maar weer de transportmarkt er bij, dat is namelijk een markt waar ik veel vanaf weet. Sinds de containerisatie van het goederentransport (jaren 60) en sinds de liberalisatie van transportmarkten wereldwijd (jaren 80 en 90), is de prijs van transport sterk gedaald. Vroeger zou het onmogelijk zijn geweest om vanuit Shanghai voor een paar cent een laptop naar Rotterdam te vervoeren, nu kan dat wel. Open transportmarkten en containerisatie hebben echter voor een gigantisch toename in productie-efficienctie gezorgd in de transportmarkt en dat heeft voor veel economische groei en voor veel werkgelegenheid gezorgd.
Wat heel leuk is als de landen die aan de open markt deelnemen een min of meer gelijke economie gebben.quote:Op woensdag 8 mei 2013 22:24 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Kijk naar de markt voor transport. Vroeger was het bijvoorbeeld verboden voor vrachtwagens uit land A om goederen tussen land B en C te vervoeren. Tegenwoordig mag dat wel en dat heeft er voor gezorgd dat transport in Europa veel goedkoper en sneller is geworden. Dat soort stijgingen van productie-effecientie zijn zeer belangrijk voor economische groei. Transport is in de basis ook gewoon een dienst, het verplaatsen van goederen van herkomst naar bestemming voegt waarde aan het product toe, maar is niet iets wat tastbaar is. Voor andere diensten kun je naar mijn mening dus soortgelijke ontwikkelingen verwachten als in de transportwereld als de markt meer open wordt.
quote:Op woensdag 8 mei 2013 22:50 schreef deelnemer het volgende:
Het vrachtwagen transport wordt nu overgenomen door goedkope Poolse chauffeurs.
Jullie missen het punt. De economische winst zit hem echt niet in die paar Euro per uur dat een Poolse chauffeur goedkoper is dan een Nederlandse chauffeur. De winst van een meer open markt zit hem in de toename van de productie-efficiency vanwege schaalvoordelen, netwerkvoordelen (in het transport heel erg belangrijk) en scopevoordelen, niet in de vrij marginale bezuiniging die gerealiseerd kan worden op de loonkosten door een Pool achter het stuur te zetten. De toename van de productie-efficiency zit hem in de beter vulling van de vrachtwagen, niet in uit welk land de chauffeur komt.quote:Op woensdag 8 mei 2013 22:54 schreef mvdejong het volgende:
Wat heel leuk is als de landen die aan de open markt deelnemen een min of meer gelijke economie gebben.
Maar nu nu mogen Nederlandse chauffeurs, die een huis van 2 ton moeten betalen en een euro betalen voor een brood, concurreren met chauffeurs die in huizen van een halve ton wonen en 25 cent betalen voor een brood.
Ik vind het onevenwichtig zoals in de EU voor het bedrijfsleven de voorwaarden worden geregeld om overal te kunnen opereren, terwijl arbeid vaak nationaal gebonden is aan lokale voorwaarden.quote:Op woensdag 8 mei 2013 22:55 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je mist het punt. De winst zit hem echt niet in die paar Euro per uur dat een Poolse chauffeur goedkoper is dan een Nederlandse chauffeur. De winst van een meer open markt zit hem in de toename van de productie-efficiency vanwege schaalvoordelen, netwerkvoordelen (in het transport heel erg belangrijk) en scopevoordelen, niet in de vrij marginale bezuiniging die gerealiseerd kan worden op de loonkosten door een Pool achter het stuur te zetten.
Dat is natuurlijk heerlijk voor de werkgever, die wel degelijk de winst ziet van de goedkopere chauffeurs, en Rutte krijgt vast weer een extra commissariaatje hij een overkoepelende transport-organisatie, maar de Nederlandse chauffeurs staan er wel door op straat. En nu wil Rutte dus zoveel mogelijk andere Nederlanders ook werkeloos maken.quote:Op woensdag 8 mei 2013 22:55 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je mist het punt. De winst zit hem echt niet in die paar Euro per uur dat een Poolse chauffeur goedkoper is dan een Nederlandse chauffeur. De winst van een meer open markt zit hem in de toename van de productie-efficiency vanwege schaalvoordelen, netwerkvoordelen (in het transport heel erg belangrijk) en scopevoordelen, niet in de vrij marginale bezuiniging die gerealiseerd kan worden op de loonkosten door een Pool achter het stuur te zetten.
Als er iets geen fijne job is, is het wel het zijn van werkgever in de transportwereld.quote:Op woensdag 8 mei 2013 23:00 schreef mvdejong het volgende:
Dat is natuurlijk heerlijk voor de werkgever, die we o degelijk de winst ziet van de goedkopere chauffeurs [..]
Nee, want als Nederlandse transportondernemer mag je tegenwoordig concurreren met bedrijven uit landen waar de loonkosten een stuk lager liggen, en ook veel minder beperkingen gelden, of de heersende beperkingen niet worden afgedwongen door luiheid, onverschilligheid of corruptie.quote:Op woensdag 8 mei 2013 23:02 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Als er iets geen fijne job is, is het wel het zijn van werkgever in de transportwereld.
Zolang onze geweldige minister-president openlijk toegeeft dat de omhoog spiraliserende werkeloosheids-cijfers hem verrastten, kun je je wel gaan afvragen of wat zijn team van economische adviseurs economen aan theorieen op de uni geleerd hebben, wel voldoende getoetst is aan de werkelijkheid. Een model heeft alleen voorspellende waarde als het voldoende in overeenstemming is met de werkelijkheid, en daaraan lijkt het te ontbreken.quote:Op woensdag 8 mei 2013 23:07 schreef deelnemer het volgende:
Je vraagt je af waarom een studie economie 4 jaar duurt, terwijl de gemiddelde Fokker aan het begrip marktwerking voldoende heeft, om niet alleen de gehele economie te doorgronden, maar tevens de gehele samenleving. Eén dag moet toch voldoende zijn om deze studie af te ronden
De introductie van de Euro was ook zo'n mooi breekijzer om één Europese markt te creeeren. De aanpassing van de economieen in Zuid Europa iets dat gewoon even geforceerd kan worden.
Niet later gaan zeuren dat je eigenlijk een Europees sociaal stelsel nodig hebt, met Europese vakbonden, zoals een bankenunie en een federaal politieke Europa voor de Euro.
Het leidt tot nog meer aanpassing problemen, als landen niet meer tijd krijgen naar elkaar toe te groeien. Europa, met zijn verschillen in taal, economische ontwikkeling, sociale stelsels, politieke centra kun je niet zomaar economisch liberaliseren. Dan zijn alle 'checks and balances' zoekt. Het kan gemakkelijk leiden tot politiek extremisme als grote groepen in de verdrukking komen.quote:Op woensdag 8 mei 2013 23:19 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Zolang onze geweldige minister-president openlijk toegeeft dat de omhoog spiraliserende werkeloosheids-cijfers hem verrastten, kun je je wel gaan afvragen of wat zijn team van economische adviseurs economen aan theorieen op de uni geleerd hebben, wel voldoende getoetst is aan de werkelijkheid. Een model heeft alleen voorspellende waarde als het voldoende in overeenstemming is met de werkelijkheid, en daaraan lijkt het te ontbreken.
Een pact met de grote buitenstaander in Europa? Daar komen vragen van.quote:Op woensdag 8 mei 2013 17:15 schreef arjan1212 het volgende:
Het gaat om het voorstel van Rutte en de Britse premier David Cameron
De perceptie van crisis ervaart bedoel je. Vooral het idee dat dingen veranderen en niet 100% vast staan beangstigt mensen nog het meest. Bang volkje, die Nederlanders.quote:Op donderdag 9 mei 2013 09:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk hoe Nederlanders zwelgen in beklagen en zelfmedelijden, geen wonder dat het crisis is
En de werkloosheid fors toegenomen. Die werkelozen kunnen geen producten kopen waardoor de economie inzakt.quote:Op woensdag 8 mei 2013 22:47 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dit kan zo niet gesteld worden. Met het toenemen van de productie-efficientie daalt de prijs van de dienst en dat kan voor veel extra economische activiteit zorgen. Ik haal maar weer de transportmarkt er bij, dat is namelijk een markt waar ik veel vanaf weet. Sinds de containerisatie van het goederentransport (jaren 60) en sinds de liberalisatie van transportmarkten wereldwijd (jaren 80 en 90), is de prijs van transport sterk gedaald.
Misschien is er wel heel veel reden om bang te zijn. Misschien niet als je een ton per jaar verdient, maar voor gewone mensen bedoel ik dan.quote:Op donderdag 9 mei 2013 09:15 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
De perceptie van crisis ervaart bedoel je. Vooral het idee dat dingen veranderen en niet 100% vast staan beangstigt mensen nog het meest. Bang volkje, die Nederlanders.
Mag markt ook een keer niet de enige ware doelstelling zijn? Efficientiegerichtheid niet het enige streven.quote:Op donderdag 9 mei 2013 09:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk hoe Nederlanders zwelgen in beklagen en zelfmedelijden, geen wonder dat het crisis is
Tuurlijk, ging in Griekenland ook zo geweldigquote:Op donderdag 9 mei 2013 09:41 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Mag markt ook een keer niet de enige ware doelstelling zijn? Efficientiegerichtheid niet het enige streven.
Alles gaat overal teloor in het machtssteven van enkelen. Het enige tegenwicht voor het collectivisme van massaproductie is het zogenaamde individu. Je moet het spelletje wel meespelen, want anders wint de concurrent.quote:Op donderdag 9 mei 2013 09:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tuurlijk, ging in Griekenland ook zo geweldig
En wat heeft dit er mee te maken?quote:Op donderdag 9 mei 2013 09:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Alles gaat overal teloor in het machtssteven van enkelen. Het enige tegenwicht tegen het collectivisme van massaproductie is het zogenaamde individu. Je moet wel, want ander wint de concurrent.
Alles. Of begrijp je het marktmechanisme niet?quote:Op donderdag 9 mei 2013 09:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En wat heeft dit er mee te maken?
Uitermate goed, maar daar had ik het niet overquote:Op donderdag 9 mei 2013 09:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Alles. Of begrijp je het marktmechanisme niet?
Waar had je het dan wel over? Het OP gaat over de automatische zegeningen van meer concurrentie, schaalvoordelen en efficientie.quote:Op donderdag 9 mei 2013 10:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Uitermate goed, maar daar had ik het niet over
Over oa jouw gejammer en gehuilquote:Op donderdag 9 mei 2013 10:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Waar had je het dan wel over? Het OP gaat over de automatische zegeningen van meer concurrentie, schaalvoordelen en efficientie.
Want het niet meehuilen met de wolven in het bos is fout? We hebben een ideologie die alles interpreteert in termen van 1 bewegingswet (de wet van vraag en aanbod) en die omarm je kritiekloos, want anders ben je een huilebalk. Wat is dat voor indoctrinatie?quote:
En die werklozen zijn er omdat er geen producten werden gekocht.quote:Op donderdag 9 mei 2013 09:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En de werkloosheid fors toegenomen. Die werkelozen kunnen geen producten kopen waardoor de economie inzakt.
Omdat we daarvoor teveel geld uitgaven (aan hypotheken enzo).quote:Op donderdag 9 mei 2013 10:44 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
En die werklozen zijn er omdat er geen producten werden gekocht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |