Als Jan op een gegeven moment wel ziek wordt blijkt hij de zorg niet te kunnen betalen. In mijn wereld is dat geen probleem. Sommigen worden immers slechts 20 en anderen 100 zonder er zelf voor te kiezen. Waarom zou Jan de vrije keuze niet mogen hebben?quote:Op woensdag 8 mei 2013 09:53 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat gaat voor verzekeraars niet op. Mag ik vragen hoe je dat voor je ziet in de praktijk?
Verzekeraar x heeft bijvoorbeeld een premie van ¤80 per maand. Goedkoop waardoor veel mensen zich gaan verzekeren, gaat prima. Op den duur denkt Jan: "Waarom zou ik die ¤80 betalen? Ik rook niet, ik drink niet. Ik ben een gezond man." Gevolg is dus dat er minder gezonde mensen zijn om de premie te betalen, want meneer Jan is niet de enige die er zo over denkt.
De premies moeten nu worden verhoogd om dat verlies te compenseren. De premie wordt nu verhoogd naar ¤120, Nu denkt mevrouw Ingrid die wel drinkt, maar niet rookt: "Het zal allemaal wel, ik drink af en toe, maar rook niet. Die ¤120 per maand is veel en het risico dat mij iets overkomt is klein."
Nu heb je dus weer iemand die afhaakt waardoor de premie weer verhoogd moet worden. En zo gaat het spelletje door.
Kun je me vertellen hoe concurrentie dat plots kan tegenhouden?
Het wordt niet goedkoper, omdat sommige Jan en Ingrids ook daadwerkelijk geen behandelingen hoeven. Je gaat nu uit van een gelijk risicoprofiel.quote:Op woensdag 8 mei 2013 09:57 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als Jan op een gegeven moment wel ziek wordt blijkt hij de zorg niet te kunnen betalen. In mijn wereld is dat geen probleem. Sommigen worden immer slechts 20 en anderen 100 zonder er zelf voor te kiezen. Waarom zou Jan de vrije keuze niet mogen hebben?
Hoe meer Jannen en Ingrids er zijn hoe minder vraag er naar zorg komt en hoe goedkoper het wordt voor de rest.
Jannen en Ingrids zullen een prima voorbeeld zijn voor de rest om zich toch maar te verzekeren.quote:Op woensdag 8 mei 2013 09:59 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het wordt niet goedkoper, omdat sommige Jan en Ingrids ook daadwerkelijk geen behandelingen hoeven. Je gaat nu uit van een gelijk risicoprofiel.
Daarnaast vind ik dat een beetje cru. Sommige mensen moet je tegen zichzelf beschermen. Dan maar geen vrije keuze, maar een langer leven.
Prima, mensen hoeven zich niet te verzekeren, maar zelf de risico's dragen, daarbij.. een ongezonde levensstijl kost gewoon geld, punt uit. Daarbij zullen de premies echt wel een stuk lager zijn in een concurrerende zorgmarkt. het verhaal andersom, het systeem wat we nu hebben werkt prima?quote:Op woensdag 8 mei 2013 09:53 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat gaat voor verzekeraars niet op. Mag ik vragen hoe je dat voor je ziet in de praktijk?
Verzekeraar x heeft bijvoorbeeld een premie van ¤80 per maand. Goedkoop waardoor veel mensen zich gaan verzekeren, gaat prima. Op den duur denkt Jan: "Waarom zou ik die ¤80 betalen? Ik rook niet, ik drink niet. Ik ben een gezond man." Gevolg is dus dat er minder gezonde mensen zijn om de premie te betalen, want meneer Jan is niet de enige die er zo over denkt.
De premies moeten nu worden verhoogd om dat verlies te compenseren. De premie wordt nu verhoogd naar ¤120, Nu denkt mevrouw Ingrid die wel drinkt, maar niet rookt: "Het zal allemaal wel, ik drink af en toe, maar rook niet. Die ¤120 per maand is veel en het risico dat mij iets overkomt is klein."
Nu heb je dus weer iemand die afhaakt waardoor de premie weer verhoogd moet worden. En zo gaat het spelletje door.
Kun je me vertellen hoe concurrentie dat plots kan tegenhouden?
Neen, je moet mensen dus niet tegen zichzelf beschermen. Gewoon verantwoordelijk zijn voor jouw keuzes, het is immoreel om jouw foute keuzes door anderen te laten betalen. Zoiets van, Ik de lusten, jullie de lasten.quote:Op woensdag 8 mei 2013 09:59 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het wordt niet goedkoper, omdat sommige Jan en Ingrids ook daadwerkelijk geen behandelingen hoeven. Je gaat nu uit van een gelijk risicoprofiel.
Daarnaast vind ik dat een beetje cru. Sommige mensen moet je tegen zichzelf beschermen. Dan maar geen vrije keuze, maar een langer leven.
Ik vind het huidige stelsel niet eens zo slecht.quote:Op woensdag 8 mei 2013 10:03 schreef Myph. het volgende:
[..]
Prima, mensen hoeven zich niet te verzekeren, maar zelf de risico's dragen, daarbij.. een ongezonde levensstijl kost gewoon geld, punt uit. Daarbij zullen de premies echt wel een stuk lager zijn in een concurrerende zorgmarkt. het verhaal andersom, het systeem wat we nu hebben werkt prima?De overheid inflateerd deze sectoren gigantisch door subsidies etc. Daarbij komt ook nog eens, dat de laagste inkomens, (Mensen met per definitie een wat ongezondere levensstijl, sorry jongens!) ook nog eens minder premie betalen, dus hun ongezonde levensstijl zoveel mogelijk verheerlijken op de kosten van een ander. Neen ik pas.
Het wordt niet door anderen betaalt, want de desbetreffende man is dus verplicht verzekerd. Hij betaalt gewoon premie.quote:Op woensdag 8 mei 2013 10:06 schreef Myph. het volgende:
[..]
Neen, je moet mensen dus niet tegen zichzelf beschermen. Gewoon verantwoordelijk zijn voor jouw keuzes, het is immoreel om jouw foute keuzes door anderen te laten betalen. Zoiets van, Ik de lusten, jullie de lasten.
Dat was meer voor de nivellering bedoeld.quote:Op woensdag 8 mei 2013 10:36 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het wordt niet door anderen betaalt, want de desbetreffende man is dus verplicht verzekerd. Hij betaalt gewoon premie.
Trouwens, in dit systeem betaald in feite iedereen voor iedereen, ook wel mank.. maargoed.quote:Op woensdag 8 mei 2013 10:36 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het wordt niet door anderen betaalt, want de desbetreffende man is dus verplicht verzekerd. Hij betaalt gewoon premie.
Wat is daar zo mank aan als ik vragen mag? Lijkt mij wel fijn. Daarnaast heb je alsnog aanvullende verzekeringen, zodat je niet voor elke scheet van een ander betaalt.quote:Op woensdag 8 mei 2013 10:43 schreef Myph. het volgende:
[..]
Trouwens, in dit systeem betaald in feite iedereen voor iedereen, ook wel mank.. maargoed.
Omdat een collectief voorziening als de onze geen verantwoordelijkheidsbesef met zich mee brengt, dat is enkel eigen risico, maar dat is ook al nivellerend.quote:Op woensdag 8 mei 2013 10:49 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Wat is daar zo mank aan als ik vragen mag? Lijkt mij wel fijn. Daarnaast heb je alsnog aanvullende verzekeringen, zodat je niet voor elke scheet van een ander betaalt.
Dat laatste is juist een belangrijk onderdeel van het libertarische verhaal. Het freeridersprobleem speelt daar heel erg mee.quote:Op woensdag 8 mei 2013 10:06 schreef Myph. het volgende:
[..]
Neen, je moet mensen dus niet tegen zichzelf beschermen. Gewoon verantwoordelijk zijn voor jouw keuzes, het is immoreel om jouw foute keuzes door anderen te laten betalen. Zoiets van, Ik de lusten, jullie de lasten.
Wat een onzin, met vrijheid gaat ook verantwoordelijkheid gepaard.quote:Op woensdag 8 mei 2013 11:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat laatste is juist een belangrijk onderdeel van het libertarische verhaal. Het freeridersprobleem speelt daar heel erg mee.
Prachtig maar de mens is nu niet bepaald het rationele wezen waar jij vanuit gaat. En waar ze dat wel zijn werkt dat jouw verhaal juist tegenquote:Op woensdag 8 mei 2013 11:28 schreef Myph. het volgende:
[..]
Wat een onzin, met vrijheid gaat ook verantwoordelijkheid gepaard.
Leg eens uit.quote:Op woensdag 8 mei 2013 11:34 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Prachtig maar de mens is nu niet bepaald het rationele wezen waar jij vanuit gaat. En waar ze dat wel zijn werkt dat jouw verhaal juist tegen.
Neem luchtvervuiling, daarvan is de schade vaak indirect en niet toe te rekenen. In een libertarische samenleving kan je dat dus zonder problemen doen. Tragedy of the commons zeg maar. Dat schaapje extra maakt niks uit tot iedereen het doet.quote:
Hoe wou je het eigendom van de atmosfeer met al haar stromingen verdelen? Of van grondwater of de zee?quote:Op woensdag 8 mei 2013 12:19 schreef Kowloon het volgende:
Tragedy of the commons en freeriderproblemen zijn goed op te lossen door eigendomsrechten toe te kennen.
Hmmm. Juist, veel maatregelen die de overheid van de economische wetenschap heeft geleend zijn gebaseerd op theorieën die juist economische rationaliteit veronderstellen. De gedachte dat je milieuvervuiling met belastingheffing op milieuvervuiling tot een maatschappelijk optimum terug kunt brengen is daar een goed voorbeeld van. Zonder economische rationaliteit loopt dit ook in de soep.quote:Op woensdag 8 mei 2013 11:34 schreef 99.999 het volgende:
Prachtig maar de mens is nu niet bepaald het rationele wezen waar jij vanuit gaat. En waar ze dat wel zijn werkt dat jouw verhaal juist tegen.
Met emissierechten gaat het anders prima. De overheid treedt daar op als eigenaar van de atmosfeer en verkoopt verhandelbare vervuilingsrechten. Een particuliere organisatie zou dat ook moeten kunnen.quote:Op woensdag 8 mei 2013 12:21 schreef 99.999 het volgende:
Hoe wou je het eigendom van de atmosfeer met al haar stromingen verdelen? Of van grondwater of de zee?
De echte wereld is niet zo simpel als een economisch modelletje.
Daar houden we i.d.d. niet van.quote:Op woensdag 8 mei 2013 11:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat laatste is juist een belangrijk onderdeel van het libertarische verhaal. Het freeridersprobleem speelt daar heel erg mee.
Volg de link eens zou ik zeggen...quote:Op woensdag 8 mei 2013 10:49 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Wat is daar zo mank aan als ik vragen mag? Lijkt mij wel fijn. Daarnaast heb je alsnog aanvullende verzekeringen, zodat je niet voor elke scheet van een ander betaalt.
Dat je niet kan leven op kosten van anderen? Ik trek de redenering voor het gemak even door....quote:Op woensdag 8 mei 2013 12:44 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Volgens mij zegt de beste man iets heel anders.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |