En probeer het een beetje on topic te houden mensen.quote:Ik ben benieuwd in wat voor aantallen er christenen/gelovigen/o.i.d. rondhangen op Fok! forum?
Ik ben opgegroeid in een gelovige omgeving (kerkelijk dus) maar vraag me af hoeveel mensen in de Nederlandse samenleving nu eigenlijk daadwerkelijk zullen geloven. Nu is Fok! vast geen betrouwbare afspiegeling van de samenleving, maar ik ben toch benieuwd hoe het hier zit![]()
En zijn er ook fok!kers die gelovig zijn opgegroeid maar nu anders denken over God en de bijbel?
Wat doe je dan in de hol van de leeuw?Oh wacht, er zitten bijna geen gelovigen in deze topic. Ik snappen nuquote:
Speciaal voor jou heb ik het topic Zijn er vegetariers op FOK gestart, zoals je daar kunt lezen vindt ook daar een discussie over het vegetarisme plaats tussen vegetariërs en niet-vegetariërs.quote:Op maandag 29 april 2013 23:10 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Wat doe je dan in de hol van de leeuw?Oh wacht, er zitten bijna geen gelovigen in deze topic. Ik snappen nu
Ik deed een knipoogje erbij,dus dat betekend dat ik er niet serieus op in ging.quote:Op dinsdag 30 april 2013 01:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Speciaal voor jou heb ik het topic Zijn er vegetariers op FOK gestart, zoals je daar kunt lezen vindt ook daar een discussie over het vegetarisme plaats tussen vegetariërs en niet-vegetariërs.
Dus alsjeblieft niet zeuren dat hier over geloof wordt gediscussieerd door niet-gelovigen.
Dus je gelooft wel in God?quote:Op donderdag 2 mei 2013 20:06 schreef Milchat het volgende:
Mooi dat dit topic nog steeds gaande is! En ik ben er nog altijd niet over uit, of ik wil geloven of niet (en of het me vervolgens ook lukt). Ik denk er wel over uit te zijn dat ik mijn kinderen de basis van het christelijk geloof mee wil geven, en ze zo een kans te geven kennis te maken met God. En mijn man en ik hebben onze opvoeding zelf ook als fijn, beschermd en goed ervaren, dus ook een goede motivatie.
Not sure yet! Ik wil wel graag geloven, maar weet (nog) niet hoe en of het ooit nog vol overtuiging zal zijn. Wel lastig als ik dan mijn kinderen gelovig op wil voeden..quote:
Zeg dat wel !quote:Op donderdag 2 mei 2013 20:39 schreef Milchat het volgende:
Not sure yet! Ik wil wel graag geloven, maar weet (nog) niet hoe en of het ooit nog vol overtuiging zal zijn. Wel lastig als ik dan mijn kinderen gelovig op wil voeden..
Wat houd je tegen?quote:Op donderdag 2 mei 2013 20:39 schreef Milchat het volgende:
[..]
Not sure yet! Ik wil wel graag geloven, maar weet (nog) niet hoe en of het ooit nog vol overtuiging zal zijn. Wel lastig als ik dan mijn kinderen gelovig op wil voeden..
Voor jou is het een sprookje. Dat is voor anderen weer niet zo. Stromingen zullen er altijd zijn. Die heb je binnen elke religie. Daar ben je vrij in om je eigen weg in te zoeken.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 09:22 schreef DoubleRainbows het volgende:
Zijn het de vele sprookjes in de bijbel en de vele stromingen binnen het christelijke geloof die elkaar tegen spreken ?
Wellicht omdat je van mening kan zijn dat de islam een afsplitsing is van het christendom. Zoals bepaalde onderzoekers beweren. Of omdat je niet achter de persoon Mohammed staat en het vele geweld dat vandaag de dag door hem gepleegd wordt. Of omdat je niet achter de jihad of sharia staat en het wereldwijde geweld van deze geloofsleer vandaag de dag tegen joden, christenen, hindoes, boeddhisten en niet-gelovigen.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 09:22 schreef DoubleRainbows het volgende:
En waarom kennis laten maken met het christelijke geloof en niet de islam dan ?
Zou de vraag niet moeten zijn 'wat is wel of niet waar?' en niet 'wat vind ik wel of niet een prettige religie?'quote:Op vrijdag 3 mei 2013 10:28 schreef Norakiaan het volgende:
[..]
Voor jou is het een sprookje. Dat is voor anderen weer niet zo. Stromingen zullen er altijd zijn. Die heb je binnen elke religie. Daar ben je vrij in om je eigen weg in te zoeken.
[..]
Wellicht omdat je van mening kan zijn dat de islam een afsplitsing is van het christendom. Zoals bepaalde onderzoekers beweren. Of omdat je niet achter de persoon Mohammed staat en het vele geweld dat vandaag de dag door hem gepleegd wordt. Of omdat je niet achter de jihad of sharia staat en het wereldwijde geweld van deze geloofsleer vandaag de dag tegen joden, christenen, hindoes, boeddhisten en niet-gelovigen.
Ik noem een paar redenen.
Ik heb nooit gezegd dat ik religie een sprookje vind. Het valt niet te bewijzen dat er geen god is, wel valt te bewijzen dat sommige verhalen uit de bijbel gewoon onjuist zijn. Vandaar dat ik zei sprookjes. Wat ik me afvroeg is waarom de bijbel als waarheid zien en niet de koran ?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 10:28 schreef Norakiaan het volgende:
[..]
Voor jou is het een sprookje. Dat is voor anderen weer niet zo. Stromingen zullen er altijd zijn. Die heb je binnen elke religie. Daar ben je vrij in om je eigen weg in te zoeken.
De islam is een afsplitsing van het christendom volgens mij kunnen we daar niet omheen. Welk geweld dat door mohammed word gepleegd? Voor zover ik weet is de profeet mohammed al lang gestorven. Staat elke moslim volgens jou achter de jihad of sharia ?quote:Wellicht omdat je van mening kan zijn dat de islam een afsplitsing is van het christendom. Zoals bepaalde onderzoekers beweren. Of omdat je niet achter de persoon Mohammed staat en het vele geweld dat vandaag de dag door hem gepleegd wordt. Of omdat je niet achter de jihad of sharia staat en het wereldwijde geweld van deze geloofsleer vandaag de dag tegen joden, christenen, hindoes, boeddhisten en niet-gelovigen.
Ik noem een paar redenen.
Dat geldt natuurlijk voor heel veel dingen die je niet eens zou overwegen. Dat iets waar kan zijn is op zichzelf niet zo interessant.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:34 schreef Domoor het volgende:
Lui,
Lees me eigen helemaal suf wat dit onderwerp betreft en ik sluit niets uit. Dus ook niet bij voorbaat een godsdienst. Dan zou ik immers niet op zoek zijn naar waarheid en subjectief te werk gaan. Het zou immers waar kunnen zijn.
Hoe kom je eigenlijk tot deze conclusie? En wat bedoel je precies met 'absolute leegte'?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:34 schreef Domoor het volgende:
De absolute leegte van het universum en het atheïsme lijken mij niet geloofwaardig, maar ook dat zou in theorie kunnen.
Twee dingen:quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:34 schreef Domoor het volgende:
Het allereerste begin is niet te verklaren. Sommigen gelovigen in god, anderen doen allerlei aannames. Er is nog zo weinig bekend wat wetenschap betreft. Het leven is een wonder, hoe je het ook bekijkt.
Cultuur-historisch is het inderdaad een zeer boeiend en belangrijk werk. De natuurwetenschappelijke waarde ervan is echter zeer gering: Het stamt uit een tijd dat de mensheid de meest fundamentele kennis mbt de kosmos ontbeerde, en er is niets in de Bijbel dat erop duidt dat de schrijvers ervan mogelijk meer ervan wisten dan hun tijdgenoten.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:34 schreef Domoor het volgende:
Op dit moment ben ik nog zoekende. Zal denk ik altijd zo blijven. De bijbel vind ik trouwens de meest fascinerende bundel die ik tot nu toe gelezen heb.
Moet dat ? Wat niet is kan nog komen. En was er wel een begin ? Eendagsvliegen denken misschien ook wel dat de schepping deze morgen maar pas begonnen is.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:34 schreef Domoor het volgende:
Het allereerste begin is niet te verklaren.
Is dit een noodzaak dit alles aan een god toe te schrijven ?quote:Sommigen gelovigen in god, anderen doen allerlei aannames. Er is nog zo weinig bekend wat wetenschap betreft. Het leven is een wonder, hoe je het ook bekijkt.
O maar, er bestaan nog meer van die fascinerende bundels. Leesvoer te over.quote:Op dit moment ben ik nog zoekende. Zal denk ik altijd zo blijven. De bijbel vind ik trouwens de meest fascinerende bundel die ik tot nu toe gelezen heb.
Dat is waar. Maar sluit niets uit. Jodendom, christendom en islam is abstract bekeken één religie. Maar nu ga ik verder de theologie in. De islam is eigenlijk een sekte en heel toevallig ontstaan. Maar hier moet ik voorzichtig mee zijn.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:49 schreef Molurus het volgende:
Dat geldt natuurlijk voor heel veel dingen die je niet eens zou overwegen. Dat iets waar kan zijn is op zichzelf niet zo interessant.
De absolute leegte. Alles is toeval. En het begin van het toeval is onverklaarbaar. Mij lijkt een hogere macht realistischer. Dat is geen vreemde opvatting. Al is niet te verklaren waar die dan weer vandaan komt.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:49 schreef Molurus het volgende:
Hoe kom je eigenlijk tot deze conclusie? En wat bedoel je precies met 'absolute leegte'?
Absoluut. Maar het sluit het zeker niet uit.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:49 schreef Molurus het volgende:
- "niet te verklaren" en "niet verklaard" zijn verschillende dingen, en het is voor ons fundamenteel onmogelijk om ze uit elkaar te houden.
- het feit dat we X niet hebben verklaard wijst in de richting van geen enkele specifieke verklaring. Dus ook niet in de richting van goden.
Mozes zijn werk genesis is natuurlijk ook maar één boek uit de bijbel. De rest is daardoor natuurlijk geen complete onzin. Het zijn immers andere boeken.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:49 schreef Molurus het volgende:
Cultuur-historisch is het inderdaad een zeer boeiend en belangrijk werk. De natuurwetenschappelijke waarde ervan is echter zeer gering: Het stamt uit een tijd dat de mensheid de meest fundamentele kennis mbt de kosmos ontbeerde, en er is niets in de Bijbel dat erop duidt dat de schrijvers ervan mogelijk meer ervan wisten dan hun tijdgenoten.
Zeker niet. Maar het sluit het niet uit.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:50 schreef ATON het volgende:
Is dit een noodzaak dit alles aan een god toe te schrijven ?
Jodendom, christendom en Islam heb ik qua heilige boeken wel zo'n beetje gehad. Kom je aan met het hindoeïsme?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:50 schreef ATON het volgende:
O maar, er bestaan nog meer van die fascinerende bundels. Leesvoer te over.
Niets uitsluiten betekent vanzelfsprekend ook het niet uitsluiten van elfjes, trollen, smurfen en al dat soort zaken. Uiteindelijk kun je daar gewoon niets mee.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:58 schreef Domoor het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar sluit niets uit. Jodendom, christendom en islam is abstract bekeken één religie. Maar nu ga ik verder de theologie in. De islam is eigenlijk een sekte en heel toevallig ontstaan. Maar hier moet ik voorzichtig mee zijn.
Dus als er geen goden bestaan is dat volgens jou de enige andere mogelijkheid? Hoe kom je tot die conclusie? Je kunt door eliminatie nooit tot een juiste conclusie komen.quote:
In elk geval voel je zelf al aan dat dit, verklaringstechnisch, het probleem alleen maar verplaatst en niet oplost. Zelfs niet een beetje.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:58 schreef Domoor het volgende:
En het begin van het toeval is onverklaarbaar. Mij lijkt een hogere macht realistischer. Dat is geen vreemde opvatting. Al is niet te verklaren waar die dan weer vandaan komt.
Ook uit Genesis blijkt geen enkele kennis ten aanzien van kosmologie. Je moet jezelf wel een enorme vrijheid van interpretatie van de tekst veroorloven puur om geen directe conflicten te hebben met moderne wetenschap. Maar los daarvan is er niets in die tekst dat duidt op enige kennis van dit universum.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:58 schreef Domoor het volgende:
Mozes zijn werk genesis is natuurlijk ook maar één boek uit de bijbel. De rest is daardoor natuurlijk geen complete onzin. Het zijn immers andere boeken.
Een bedenker, hoe hij dan ook moge zijn.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 12:06 schreef Molurus het volgende:
Niets uitsluiten betekent vanzelfsprekend ook het niet uitsluiten van elfjes, trollen, smurfen en al dat soort zaken. Uiteindelijk kun je daar gewoon niets mee.
Maar wat is een andere mogelijkheid dan? Als er geen hogere macht is, is toch alles toeval?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 12:06 schreef Molurus het volgende:
Dus als er geen goden bestaan is dat volgens jou de enige andere mogelijkheid? Hoe kom je tot die conclusie? Je kunt door eliminatie nooit tot een juiste conclusie komen.
Verklaringstechnisch beginnen we überhaupt weinig. We kunnen louter gissen.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 12:06 schreef Molurus het volgende:
In elk geval voel je zelf al aan dat dit, verklaringstechnisch, het probleem alleen maar verplaatst en niet oplost. Zelfs niet een beetje.
Dat is helemaal niet evident, het zijn geen logische tegengestelden. En als we for argument's sake even aannemen dat jij en ik allebei geen alternatieven kunnen bedenken dan is dat op zijn best een argumentum ad ignorantiam. Dat zegt uitsluitend iets over ons voorstellingsvermogen, en niets meer dan dat.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 12:16 schreef Domoor het volgende:
[..]
Maar wat is een andere mogelijkheid dan? Als er geen hogere macht is, is toch alles toeval?
Gissen lijkt me weinig zinvol. Van het ontelbare aantal mogelijke waarheden is er slechts 1 echt waar. Als je uitsluitend je eigen wensen hebt om je speculaties op te baseren is het uitermate onwaarschijnlijk dat je tot de juiste conclusie komt.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 12:16 schreef Domoor het volgende:
Verklaringstechnisch beginnen we überhaupt weinig. We kunnen louter gissen.
Net zo min als het geloof in een vliegende koffiepot.quote:
Ik kom met niks aan. Literatuur genoeg, of heb je geen grote bib. waar jij woont ?quote:Jodendom, christendom en Islam heb ik qua heilige boeken wel zo'n beetje gehad. Kom je aan met het hindoeïsme?
Zo een a la Rodin ? Je geeft die al direct een menselijke eigenschap : denken ....quote:
O, jij wil de wetenschap voor zijn met ondertussen zo wat te gaan verzinnen?quote:Maar wat is een andere mogelijkheid dan? Als er geen hogere macht is, is toch alles toeval?
Dat is juist, en wat schieten we daar mee op ?quote:Verklaringstechnisch beginnen we überhaupt weinig. We kunnen louter gissen.
Louter gissen. Net als veel wetenschappers doen: aannames, aannames en aannames. Maar tot een wetenschappelijke conclusie zullen we als mensen niet komen denk ik.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 12:59 schreef ATON het volgende:
Zo een a la Rodin ? Je geeft die al direct een menselijke eigenschap : denken ....
Nee, hoezo? Ik speculeer maar wat weg.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 12:59 schreef ATON het volgende:
O, jij wil de wetenschap voor zijn met ondertussen zo wat te gaan verzinnen?
Begrijp niet waarom je dat vraagt.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 12:59 schreef ATON het volgende:
Dat is juist, en wat schieten we daar mee op ?
Om hier nog even op terug te komen..quote:Op vrijdag 3 mei 2013 09:22 schreef DoubleRainbows het volgende:
[..]
Wat houd je tegen?
Zijn het de vele sprookjes in de bijbel en de vele stromingen binnen het christelijke geloof die elkaar tegen spreken ?
En waarom kennis laten maken met het christelijke geloof en niet de islam dan ?
Zelf ben ik niet gelovig en nee ik ben geen bashende anti theist maar ik ben altijd nieuwsgierig naar de gedachte die achter gelovige of .. half gelovige?.. zitten.
Als je een wetenschappelijke voorvechter van religie zoekt is en blijft Einstein wel het slechtste voorbeeld dat je kunt bedenken. Ik snap niet zo goed waarom gelovigen dat zo vaak doen. Er zijn hele legers wetenschappers die *wel* gelovig waren.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:39 schreef Domoor het volgende:
Albert Einstein dacht er zo het zijne van:" als dit universum in zijn miljoenvoudige orde en precisie het resultaat van een blind toeval zou zijn, dan is dat net zo geloofwaardig als wanneer een drukkerij explodeert en alle druklettertjes weer op de grond terecht komen in de voltooide en foutloze vorm van het woordenboek.''
Hij geloofde in God maar niet in een persoonlijke God.
Dat doe ik ook helemaal niet. Laat alleen zijn standpunt zien. Vond het interessant.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:39 schreef Molurus het volgende:
Als je een wetenschappelijke voorvechter van religie zoekt is en blijft Einstein wel het slechtste voorbeeld dat je kunt bedenken.
Daaromquote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:39 schreef Molurus het volgende:
Er zijn hele legers wetenschappers die *wel* gelovig waren.
Precies zoals hij het verwoordt. Een God die niet in ieder leven persoonlijk ingrijpt.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:39 schreef Molurus het volgende:
Dat terzijde: wat betekent dat? "Ik geloof in God, maar niet in een persoonlijke God?" Wat betekent "God" in dit verband?
Dit komt misschien omdat er een grote kans is dat god zoals in de bijbel/koran/(noem heilig boek) beschreven staat niet waar is?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:33 schreef Milchat het volgende:
[..]
Om hier nog even op terug te komen..
Het is meer het feit dat ik het moeilijk vind vol overtuiging te geloven, ik kan het maar niet geloven dat het waar is(daarom ga ik ook naar de kerk).
Waarom niet ? Wat heeft god voor meerwaarde in je leven die je niet uit jezelf kan halen ?quote:Anderzijds kan ik niet doen of God niet bestaat, dat lijkt ook geen optie.
Nee dit verschil zie ik absoluut niet. Sterker nog ik vind dit nogal krom want die god van de oneindige liefde heeft nogal wat verkrachtingen en moordpartijen op zijn naam staan. En verder als ik het goed begrijp kies je gewoon de god die je het meeste liefde en genade schenkt ? Zo van dit komt me goed uit ?quote:Dus het is niet dat ik niet wil, maar meer dat het niet lukt. Misschien wel door de onzichtbaarheid van God. Of doordat ik psychologie studeer, en daardoor een 'religieuze ervaring' anders bekijk. Of omdat ik méér wil dan alleen maar geloven en naar de kerk gaan. Ik wil ook andere kanten van het geloof bekijken en ervaren hoe het is om eens niet naar de kerk te gaan.
Goed, dit verduidelijkt nog niet veel![]()
[quote]
Kennismaken met het christelijk geloof om Jezus te leren kennen. De God van oneindige liefde en genade, verkregen door Jezus sterven en opstanding. Niet met Allah, de God van je genade zelf moeten verdienen. Zie je het wezenlijke verschil?
Nee dus. Hij bedoelt een god die geheel geen persoon is. Wat dan wel is dan het grote mysterie.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:45 schreef Domoor het volgende:
[..]
Precies zoals hij het verwoordt. Een God die niet in ieder leven persoonlijk ingrijpt.
Een God die zich niet met mensen bemoeide in ieder geval. Wel een God die aan het begin stond blijkt uit enkele passages. Maar goed, interpreteren kan selectief.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee dus. Hij bedoelt een god die geheel geen persoon is. Wat dan wel is dan het grote mysterie.
... voor een gelovige dan. Zover ik kan zien gebruikte Einstein het woord 'God' uitsluitend als metafoor. Maja... 'geloven in een metafoor' slaat dan helemaal nergens meer op.
Deze uitspraak van Einstein laat geheel geen ruimte voor interpretatie:quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:54 schreef Domoor het volgende:
[..]
Een God die zich niet met mensen bemoeide in ieder geval. Wel een God die aan het begin stond blijkt uit enkele passages. Maar goed, interpreteren kan selectief.
Dat is gemeen Molurus, ik zou dat net posten!quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Deze uitspraak van Einstein laat geheel geen ruimte voor interpretatie:
"It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it."
Niet wat betreft zijn overtuigingen en niet wat betreft de vele pogingen vanuit religieuze hoek om hem voor hun karretje te spannen.
Ik was lekker eerder... nananananaha.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:57 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat is gemeen Molurus, ik zou dat net posten!
Heb je ooit gehoord van beeldspraak? Ik gebruik ook wel eens beeldspraak met God of goden erin, terwijl ik een overtuigd atheïst ben...quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:03 schreef Domoor het volgende:
Einstein:''Ik geloof in Spinoza's God die zich openbaart in een ordelijke harmonie van alles wat bestaat, niet in een God die zich bemoeit met het lot en handelen van mensen.''
Einstein:'' Wat me echt interesseert is of God een keuze had toen hij de wereld schiep.''
Maar nogmaals, geen persoonlijke God, maar een die aan het begin stond. Je kan het natuurlijk altijd in je eigen straatje uitleggen.Doet er ook niet veel toe.
Zeer zeker.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Heb je ooit gehoord van beeldspraak?
Niet atheïst, maar overtuigd atheïst. Leg aan deze zoekende eens uit hoe je aan het bewijs komt dat er geen God is.quote:
Ik kies niet 'gewoon' deze God. Deze God ken ik en ik wil mijn kinderen de kans geven hem ook te leren kennen. Jij trok de vergelijking met de God van de Islam, die ken ik niet, behalve dan dat ik weet wat een belangrijk verschil tussen die twee is. En dat is dat Jezus zoon van God is, en hij mens werd net als wij. Dat wij door hem ook kind van God kunnen zijn. Dat maakt voor mij de keuze van een God gemakkelijk: als ik ergens in kan geloven dan is 'deze God' wel de moeite waard.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:47 schreef DoubleRainbows het volgende:
[..]
Dit komt misschien omdat er een grote kans is dat god zoals in de bijbel/koran/(noem heilig boek) beschreven staat niet waar is?
[..]
Waarom niet ? Wat heeft god voor meerwaarde in je leven die je niet uit jezelf kan halen ?
Persoonlijk kan ik mijn moralen voor mezelf bepalen en daar heb ik geen god voor nodig die me de ''juiste' weg wijst.
Als het mij even tegen zit of ik heb het even zwaar geloof ik liever in mezelf dan dat ik naar god bid.
[..]
Nee dit verschil zie ik absoluut niet. Sterker nog ik vind dit nogal krom want die god van de oneindige liefde heeft nogal wat verkrachtingen en moordpartijen op zijn naam staan. En verder als ik het goed begrijp kies je gewoon de god die je het meeste liefde en genade schenkt ? Zo van dit komt me goed uit ?
Op dezelfde manier als hoe ik aan het bewijs kom dat er geen geesten bestaan. Omdat er 0,0 empirisch bewijs is dat het zo is.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:12 schreef Domoor het volgende:
[..]
Niet atheïst, maar overtuigd atheïst. Leg aan deze zoekende eens uit hoe je aan het bewijs komt dat er geen God is.
Dan wordt het natuurlijk nog niet 180 graden omgedraait. Maar goed, de meesten denken in de zin van eerst zien en dan geloven. Probleem is dat het dan geen geloven is, maar weten. Al is dat natuurlijk geen probleem.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Op dezelfde manier als hoe ik aan het bewijs kom dat er geen geesten bestaan. Omdat er 0,0 empirisch bewijs is dat het zo is
En de mensen voor de geboorte van jezus ? Geen kinderen van god ? Je kiest de god niet gewoon deze ken je.. zou je me dat kunnen uitleggen ?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:16 schreef Milchat het volgende:
[..]
Ik kies niet 'gewoon' deze God. Deze God ken ik en ik wil mijn kinderen de kans geven hem ook te leren kennen.
Jij trok de vergelijking met de God van de Islam, die ken ik niet, behalve dan dat ik weet wat een belangrijk verschil tussen die twee is. En dat is dat Jezus zoon van God is, en hij mens werd net als wij. Dat wij door hem ook kind van God kunnen zijn. Dat maakt voor mij de keuze van een God gemakkelijk: als ik ergens in kan geloven dan is 'deze God' wel de moeite waard.
En, lees de bijbel altijd in de context van de tijd waarin die geschreven is. Dat mis ik nog weleens bij christenen, alles door trekken naar de wereld waar we nu in leven schept een hoop onbegrip en misverstanden.
Moeite om te geloven, inderdaad ook vanwege 'meerdere goden' en religies. Ik zou de laatste christen zijn die gaat beweren dat de Islam in zijn ongelijk staat. Maargoed, daar zijn we ook niet voor!
In de zin van het geloof wel degelijk.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:37 schreef DoubleRainbows het volgende:
En de mensen voor de geboorte van jezus ? Geen kinderen van god ?
De Abrahamitische religies staan allemaal in verband met elkaar. Eén God, maar verschillende profetenquote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:37 schreef DoubleRainbows het volgende:
Je kiest de god niet gewoon deze ken je.. zou je me dat kunnen uitleggen ?
Wat nog geen tegen- of voorbewijs is. In de bijbel zelf maakte personen de ergste ellende mee, zonder dat er gehoor van boven was. Job?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:37 schreef DoubleRainbows het volgende:
maar aan mij heeft hij zich nog nooit laten horen.
Het welvaartsevangelie?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:37 schreef DoubleRainbows het volgende:
Waarom dan toch je kinderen met hem laten kennis maken als je absoluut niet van hem op aan kan
Dit is anders al honderd keer weerlegt hoor. Gelovigen misbruiken zeer graag vermeende uitspraken van wetenschappers. Geeft hen in zekere zin krediet om iets totaal onwetenschappelijk toch zo te laten uitschijnen.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:39 schreef Domoor het volgende:
Hij geloofde in God maar niet in een persoonlijke God.
Nonsens. Wat je hen verwijt qua selectief gedrag gebeurt andersom net zo goed. Ik heb atheïsten ook daadwerkelijk alles wat ook maar religie was zien verdraaien in iets negatiefs. Absurd dat sommigen daadwerkelijk melden dat Hitler katholiek bleef, terwijl hij daar op jonge leeftijd afstand van nam. Hij haatte het zelfs en schoot per slot van rekening later een priester neer. Maar goed, dat geheel terzijde. We zijn allemaal gebaat bij objectiviteit. Maar diegenen die dat echt uidragen bevinden zich in een selectief gezelschap.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 16:16 schreef ATON het volgende:
Gelovigen misbruiken zeer graag vermeende uitspraken van wetenschappers. Geeft hen in zekere zin krediet om iets totaal onwetenschappelijk toch zo te laten uitschijnen.
Hoezo nonsens ?? Er zijn er hier die beweren dat bv. de evolutie-leer verzonnen is en er zelfs zogezegde wetenschappers bijsleuren om hun gelijk te halen !quote:
Wat Hitlers levensovertuiging was laat me totaal steenkoud ! Heb je onlangs nog ' de muur ' in Berlijn bezocht ?( honderd meter van checkpoint Charlie ) Daar hangt wel een foto van een bisschop die in dienst stond van de nazi-partij. De naam ontglipt me, maar heeft zelfs op Wiki een page. Maar goed, dat ook geheel terzijde.quote:Absurd dat sommigen daadwerkelijk melden dat Hitler katholiek bleef, terwijl hij daar op jonge leeftijd afstand van nam. Hij haatte het zelfs en schoot per slot van rekening later een priester neer.
Apart. De kerken spraken zich zowel uit tegen het nationaal-socialisme en marxisme. Al stonden ook zij volledig machteloos. Maar goed, dat geheel terzijde. Hitler had dan ook de pest op ze.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 17:43 schreef ATON het volgende:
Daar hangt wel een foto van een bisschop die in dienst stond van de nazi-partij.
Jij bent blijkbaar niet zo goed ingelicht hoor.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 18:20 schreef SaulGoodman het volgende:
Apart. De kerken spraken zich zowel uit tegen het nationaal-socialisme en marxisme. Al stonden ook zij volledig machteloos. Maar goed, dat geheel terzijde. Hitler had dan ook de pest op ze.
Wel degelijk, maar goed. Het is ook een non-issue.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 18:54 schreef ATON het volgende:
[..]
Jij bent blijkbaar niet zo goed ingelicht hoor.
Ik heb de Bijbel goed onderzocht, daarom ben ik ook bij het atheïsme uitgekomen. En ik zou me een vreselijke hypocriet voelen als ik zo'n boekje zou volgen, maar dan alleen de delen die me goed uitkomen.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:55 schreef ronnee het volgende:
Dus mijn raad aan jou kan alleen maar zijn: "Onderzoek alles, lees de Bijbel, en behoud het goede"!
Heerlijk zo je eigen god zijn, waarom dan nog een Bijbel of Jezus nodig hebben?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:55 schreef ronnee het volgende:
Ser_Ciappelletto. Ik ben ook gelovig. En beschouw me ook nog als jongere (van geest), zij het dat ik 42 jaar geleden (op m'n 25e) tot geloof ben gekomen in de "Redder der wereld", Jezus. Maar het is me wat met al die kerkjes en denominaties, zo kan ik je uit ervaring meedelen. Bij de Protestanten voel ik me in de regel welkom; met vele Katholieken kan ik uitstekend opschieten; met het Joodse volk weet ik me sterk verbonden; en in Evangelische clubjes ben ik in de regel niet welkom. Ben er zelfs al vaker -met geweld!- buiten gegooid, terwijl de preken als regel gingen over de Liefde! En over allerlei trainingen met betrekking tot discipelschap, dienstbaarheid, en wat dies meer zij. Dus mijn raad aan jou kan alleen maar zijn: "Onderzoek alles, lees de Bijbel, en behoud het goede"!
Maar het is wel fijn om te weten dat er hoop voor ons is, terwijl de schepping in al haar delen zucht.
Maar dan alleen door Hem, die heeft gezegd: "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven"!
Vraag ik me ook af. Wie heeft die lectuur uit de ijzertijd nog nodig.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 21:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Heerlijk zo je eigen god zijn, waarom dan nog een Bijbel of Jezus nodig hebben?
quote:Op vrijdag 3 mei 2013 16:35 schreef SaulGoodman het volgende:
[..]
Absurd dat sommigen daadwerkelijk melden dat Hitler katholiek bleef, terwijl hij daar op jonge leeftijd afstand van nam. Hij haatte het zelfs en schoot per slot van rekening later een priester neer.
quote:Op vrijdag 3 mei 2013 18:20 schreef SaulGoodman het volgende:
[..]
Apart. De kerken spraken zich zowel uit tegen het nationaal-socialisme en marxisme. Al stonden ook zij volledig machteloos. Maar goed, dat geheel terzijde. Hitler had dan ook de pest op ze.
1. Waarom voel je je verbonden met het joodse volk?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:55 schreef ronnee het volgende:
Ser_Ciappelletto. Ik ben ook gelovig. En beschouw me ook nog als jongere (van geest), zij het dat ik 42 jaar geleden (op m'n 25e) tot geloof ben gekomen in de "Redder der wereld", Jezus. Maar het is me wat met al die kerkjes en denominaties, zo kan ik je uit ervaring meedelen. Bij de Protestanten voel ik me in de regel welkom; met vele Katholieken kan ik uitstekend opschieten; met het Joodse volk weet ik me sterk verbonden; en in Evangelische clubjes ben ik in de regel niet welkom. Ben er zelfs al vaker -met geweld!- buiten gegooid, terwijl de preken als regel gingen over de Liefde! En over allerlei trainingen met betrekking tot discipelschap, dienstbaarheid, en wat dies meer zij. Dus mijn raad aan jou kan alleen maar zijn: "Onderzoek alles, lees de Bijbel, en behoud het goede"!
Maar het is wel fijn om te weten dat er hoop voor ons is, terwijl de schepping in al haar delen zucht.
Maar dan alleen door Hem, die heeft gezegd: "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven"!
Wat is nu eigenlijk het doel en betekenis/zin van 'dit alles' als er wel een God zou bestaan?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:25 schreef man1986 het volgende:
Domoor heeft enigszins gelijk wat zijn conclusies betreft als er geen God zou bestaan en wat dat zou kunnen inhouden voor het universum en wij als mensen. Vragen als wat is het doel, oorsprong en betekenis van dit alles zijn geheel terecht en daar mogen we prima over denken en praten.
God zelf, zo is de joodse en christelijke god nou eenmaal beschreven. De joodjes zagen sterretjes en claimden dat voor hun godheid. De sterren bezingen gods naam en eer. Halleluja!quote:Op vrijdag 3 mei 2013 22:07 schreef highender het volgende:
[..]
Wat is nu eigenlijk het doel en betekenis/zin van 'dit alles' als er wel een God zou bestaan?
Om tot een relatie te staan met God.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 22:07 schreef highender het volgende:
[..]
Wat is nu eigenlijk het doel en betekenis/zin van 'dit alles' als er wel een God zou bestaan?
Wiens doel is dat, die van de mens of die van God?quote:
De meesten zijn redelijk anoniem hier, dat helpt.quote:Op maandag 29 april 2013 22:25 schreef Mathemaat het volgende:
Ik vind het wel leuk dat iedereen zo open over zichzelf kan praten. Ik hou liever mijn levensverhaal voor mezelf en mijn goede vrienden.
God is de gastheer en wij zijn de bezoekers.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 17:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wiens doel is dat, die van de mens of die van God?
Of concreter: wat heeft een God daar eigenlijk aan?
Wat kan er gebeuren wanneer wij niet aan Zijn huisregels houden?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 22:09 schreef man1986 het volgende:
[..]
God is de gastheer en wij zijn de bezoekers.
Wij dienen aan Zijn huisregels te houden, of niet soms (hint)?
Die vergelijking slaat als een tang op een varken. Maar belangrijker: het is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 22:09 schreef man1986 het volgende:
[..]
God is de gastheer en wij zijn de bezoekers.
Wij dienen aan Zijn huisregels te houden, of niet soms (hint)?
Dan krijg je een waarschuwing.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 22:35 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Wat kan er gebeuren wanneer wij niet aan Zijn huisregels houden?
A ] God heeft kennis, is alwetend.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 22:07 schreef highender het volgende:
De waarschuwing is in ons hart, ziel en verstand opgeschreven.quote:
Dat zal best, maar ik wacht toch maar even die waarschuwing af.quote:Op zondag 5 mei 2013 14:18 schreef man1986 het volgende:
[..]
De waarschuwing is in ons hart, ziel en verstand opgeschreven.
Gij zult niet liegen en toch liegt de mens.
Gij zult niet stelen en toch steelt de mens.
We hebben Gods huisregels al verbroken.
Gods huisregels staan op je hart, ziel en verstand geschreven.quote:Op zondag 5 mei 2013 14:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat zal best, maar ik wacht toch maar even die waarschuwing af.
Ik heb trouwens voor het laatst iets gestolen toen ik een jaar of acht was (snoep). Misschien dat God het daarom nog niet nodig vindt om me te waarschuwen.
Ik kan ze niet lezen. Maar ik word toch pas gewaarschuwd als God het zat is?quote:Op zondag 5 mei 2013 14:38 schreef man1986 het volgende:
[..]
Gods huisregels staan op je hart, ziel en verstand geschreven.
Wat betekent dat?quote:Wat jouw snoepdieverij betreft: Ought implies can.
Een directe waarschuwing van God en enkele adviezen en vermaningen om over na te denken kan je hieronder nalezen.quote:Op zondag 5 mei 2013 14:34 schreef Jigzoz het volgende:
Dat zal best, maar ik wacht toch maar even die waarschuwing af.
Ik heb trouwens voor het laatst iets gestolen toen ik een jaar of acht was (snoep). Misschien dat God het daarom nog niet nodig vindt om me te waarschuwen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.55-60. De beloning van goedheid kan niet anders dan goedheid zijn.
Ik geloof niet dat ik een erg slecht persoon ben hoor, maar mocht God daar anders over denken, dan hoor ik het graag.quote:Op zondag 5 mei 2013 15:10 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Een directe waarschuwing van God en enkele adviezen en vermaningen om over na te denken kan je hieronder nalezen.
Dus volgens jou is het doel en de betekenis van 'dit alles' een kans om onderzoeker van het universum/multiversum te worden als ik het goed begrijp? Wanneer God alles al weet (A) dan zijn de onderzoeksresultaten reeds bekend en is 'dit alles' nog steeds even doelloos als betekenisloos, toch?quote:Op zondag 5 mei 2013 14:00 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
A ] God heeft kennis, is alwetend.
B ] God geeft fracties van zijn kennis door
C ] Een bewuste keuze en daad heeft gevolgen ( positief en/of negatief )
D ] God's autoriteit is onbetwistbaar.
E ] De mens heeft een uitzonderlijk positie ( Weet niet alles, ziet niet alles )
F ] De inzet is hoog en de gevolgen zijn beloning of straf.
G ] De kans om het gehele universum/multiversum te onderzoeken en daarin vrij te bewegen.
H ] De kans om vastgezet te worden in een gevangenis waaruit je niet kan ontsnappen.
I ] Meer kennisoverdracht en meer mogelijkheden moet je verdienen met je tijd op aarde
Gadver, wat een vieze dictator die god van je. Zo'n kerel wil ik niet eens dienen. Dan zou ik nog liever collaboreren met de nazi's.quote:Op zondag 5 mei 2013 14:00 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
A ] God heeft kennis, is alwetend.
B ] God geeft fracties van zijn kennis door
C ] Een bewuste keuze en daad heeft gevolgen ( positief en/of negatief )
D ] God's autoriteit is onbetwistbaar.
E ] De mens heeft een uitzonderlijk positie ( Weet niet alles, ziet niet alles )
F ] De inzet is hoog en de gevolgen zijn beloning of straf.
G ] De kans om het gehele universum/multiversum te onderzoeken en daarin vrij te bewegen.
H ] De kans om vastgezet te worden in een gevangenis waaruit je niet kan ontsnappen.
I ] Meer kennisoverdracht en meer mogelijkheden moet je verdienen met je tijd op aarde
Na de dood, krijg je het ook te horen en te zien. Je oogst wat je zaait.quote:Op zondag 5 mei 2013 15:21 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat ik een erg slecht persoon ben hoor, maar mocht God daar anders over denken, dan hoor ik het graag.
Ik zaai leuke dingen. Dat wordt dus feest.quote:Op zondag 5 mei 2013 15:54 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Na de dood, krijg je het ook te horen en te zien. Je oogst wat je zaait.
Een feest voor immer en altijd, geen zorgen en andere stress. Zonder kwaadwillenden want die zitten vast, waar ze horen.quote:
Het doel voor de mensheid is kennis en wijsheid verbreden, na de dood, met een andere ( set of rules ) natuurwetten, een feest voor de leergierige mens, tochquote:Op zondag 5 mei 2013 15:24 schreef highender het volgende:
Dus volgens jou is het doel en de betekenis van 'dit alles' een kans om onderzoeker van het universum/multiversum te worden als ik het goed begrijp? Wanneer God alles al weet (A) dan zijn de onderzoeksresultaten reeds bekend en is 'dit alles' nog steeds even doelloos als betekenisloos, toch?
Een christelijke opvoeding gehad. Naief gelooft gedurende de lagere school periode. Toen mijn oma dement werd, gestruikeld over de vraag in welk stadium van je ontwikkeling je jezelf bent geworden, je identiteit in het hiernamaals. Daar kwam ik niet uit. Eens goed nagedacht over het geloof en mij op mijn 16e levensjaar laten uitschrijven bij de kerk. Sindsdien beschouw ik mij als een vrijdenker, zonder de behoefte aan een dichtgetimmerd wereldbeeld.quote:Ik ben benieuwd in wat voor aantallen er christenen/gelovigen/o.i.d. rondhangen op Fok! forum?
Ik ben opgegroeid in een gelovige omgeving (kerkelijk dus) maar vraag me af hoeveel mensen in de Nederlandse samenleving nu eigenlijk daadwerkelijk zullen geloven. Nu is Fok! vast geen betrouwbare afspiegeling van de samenleving, maar ik ben toch benieuwd hoe het hier zit
En zijn er ook fok!kers die gelovig zijn opgegroeid maar nu anders denken over God en de bijbel?
Hahaha, Gestapoquote:Op zondag 5 mei 2013 15:37 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Gadver, wat een vieze dictator die god van je. Zo'n kerel wil ik niet eens dienen. Dan zou ik nog liever collaboreren met de nazi's.
Stom van je. We hebben allemaal gezien hoe de moslims het er de afgelopen 500 jaar vanaf hebben gebracht in de oorlog.quote:Op zondag 5 mei 2013 16:08 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Hahaha, Gestapo
In oorlogstijd zou ik je vijand willen zijn, again, losers
500 jaar geleden waren moslims de supermacht van de wereld en dat hebben ze tot de laatste 300 jaar nog in stand weten te houden, dus waar heb je het over?quote:Op zondag 5 mei 2013 16:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Stom van je. We hebben allemaal gezien hoe de moslims het er de afgelopen 500 jaar vanaf hebben gebracht in de oorlog.
Je ware aard komt naar boven, snel even wat gematigde dingen zeggen zodat je weer een vredelievende moslim lijkt Natural-Cool!quote:Op zondag 5 mei 2013 16:08 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Hahaha, Gestapo
In oorlogstijd zou ik je vijand willen zijn, again, losers
Je tegen de gestapo / nazi's keren, nou nou dan ben je wel heel erg radicaal.quote:Op zondag 5 mei 2013 16:43 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Je ware aard komt naar boven, snel even wat gematigde dingen zeggen zodat je weer een vredelievende moslim lijkt Natural-Cool!
Kennelijk een andere planeet dan jij. 500 jaar geleden kregen de moslims op hun broek voor de poorten van Wenen, en sindsdien is het niets meer geworden. In 1800 werd over heel de wereld serieus moslimkont geschopt.quote:Op zondag 5 mei 2013 16:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
500 jaar geleden waren moslims de supermacht van de wereld en dat hebben ze tot de laatste 300 jaar nog in stand weten te houden, dus waar heb je het over?
Wel als je een wezen aanbidt dat kennelijk 10 keer erger is dan de nazi's. De nazi's schoten je uiteindelijk nog dood, die god van Natural-Cool geeft je eeuwige marteling.quote:Op zondag 5 mei 2013 16:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je tegen de gestapo / nazi's keren, nou nou dan ben je wel heel erg radicaal.
500 jaar geleden was het 1513. De slag van Wenen is 1683. Daar waar de val van het Ottomaanse rijk eeuwen heeft geduurd hebben de Europese rijken het niet eens de helft van het Ottomaanse rijk kunnen uithouden. Neem je jaartallen eens goed door voor je onzin verspreid.quote:Op zondag 5 mei 2013 16:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Kennelijk een andere planeet dan jij. 500 jaar geleden kregen de moslims op hun broek voor de poorten van Wenen, en sindsdien is het niets meer geworden. In 1800 werd over heel de wereld serieus moslimkont geschopt.
Jij wilt zeggen dat Nazi's mensen terecht neergeschoten wanneer van toepassing?quote:Op zondag 5 mei 2013 16:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wel als je een wezen aanbidt dat kennelijk 10 keer erger is dan de nazi's. De nazi's schoten je uiteindelijk nog dood, die god van Natural-Cool geeft je eeuwige marteling.
Nogmaals, daar hebben we jouw ' god's regels ' niet voor nodig. Dat zijn sociale humane regels en daar kunnen de ' gelovigen ' geen claim van alleenrecht op maken. Die regels bestonden al voordat de mens god heeft uitgevonden.quote:Op zondag 5 mei 2013 14:18 schreef man1986 het volgende:
[..]
De waarschuwing is in ons hart, ziel en verstand opgeschreven.
Gij zult niet liegen en toch liegt de mens.
Gij zult niet stelen en toch steelt de mens.
We hebben Gods huisregels al verbroken.
Je kapsel doet me soms twijfelen aan je uitsprakenquote:Op zondag 5 mei 2013 16:43 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Je ware aard komt naar boven, snel even wat gematigde dingen zeggen zodat je weer een vredelievende moslim lijkt Natural-Cool!
*verspreidt.quote:Op zondag 5 mei 2013 16:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
500 jaar geleden was het 1513. De slag van Wenen is 1683. Daar waar de val van het Ottomaanse rijk eeuwen heeft geduurd hebben de Europese rijken het niet eens de helft van het Ottomaanse rijk kunnen uithouden. Neem je jaartallen eens goed door voor je onzin verspreid.
De nazi's zelf zullen ook gedacht hebben dat ze mensen terecht neerschoten.quote:Op zondag 5 mei 2013 16:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jij wilt zeggen dat Nazi's mensen terecht neergeschoten wanneer van toepassing?
Volgens natural-cools overtuiging straft God alleen wanneer het terecht is.
Nu jij weer.
Wat heeft het Byzantijnse en Romeinse rijk met de afgelopen 500 jaar te maken? Niets.quote:Op zondag 5 mei 2013 16:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
*verspreidt.
Het Ottomaanse rijk heeft wat, 600 jaar geduurd? Het (West-)Romeinse rijk bestond van voor 700 tot 453, het Byzantijnse rijk van 323 tot 1453, Frankrijk van rond het jaar 800 tot nu, Engeland van 1066 tot nu, de Denen van iets voor 1000 tot nu, idem voor Polen, Hongarije nog een eeuwtje eerder. Dat is toch iets langer dan de Ottomanen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |