quote:
Haha die ken ik. Was de HrMs Karel Doorman. De draaiende motoren van de vliegtuigen op het dek werden gebruikt om het vliegkampschip de smalle haven in te manouvrerenquote:Op maandag 6 mei 2013 18:01 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]![]()
Ben pas 39![]()
Maar goed, nieuwe vraag dan, hopelijk is die niet tè moeilijk.
Welke stunt haalde de commandant van schip X van smaldeel 5 in 1960 uit in de haven van Freemantle (Australië)
Naam schip en die stunt, en het waarom van die stunt
Manfred Von Richthofen........quote:Op maandag 6 mei 2013 21:52 schreef hoogvlieger het volgende:
Ik stel alvast de volgende vraag. Meld maar of mijn antwoord goed of fout was.
Wie was de eerst commandant van het Duitse 1e Jagdgeschwader en wie volgende na zijn dood, en die van zijn eerste opvolger, zijn plaats als commandant van 'The Flying Circus' op?
quote:Op maandag 6 mei 2013 20:35 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Haha die ken ik. Was de HrMs Karel Doorman. De draaiende motoren van de vliegtuigen op het dek werden gebruikt om het vliegkampschip de smalle haven in te manouvreren
Echt waarquote:
http://www.geschiedenis24(...)6/Karel-Doorman.htmlquote:De Australiërs, één van de trouwste bondgenoten, vinden het wel geruststellend dat die Nederlanders in West-Nieuw-Guinea zitten, terwijl zij de andere helft in beheer hebben. Maar zo langzamerhand bedenken ook de Australiërs dat de Nederlandse positie de Indonesische buurstaat alleen maar kwader maakt. En dat zij daar uiteindelijk mee blijven zitten.Vlak voordat de schepen Fremantle binnenlopen, in het Westen van Australië, verneemt men op de Doorman dat de havenarbeiders in Freemantle zullen staken. Geen sleephulp, niemand zal de trossen aannemen. De Doorman zal niet kunnen afmeren. Althans, dat denkt men. De kapitein van de Doorman, Markus, besluit tot een kunststukje. Het is gebruikelijk het schip af te meren met de boeg naar zee, naar de uitgang van de haven. Dat betekent dat het schip in de haven gedraaid moet worden en dat gebeurt normaliter met behulp van een of meer sleepboten. Markus presenteert het anker, zoals dat heet en besluit een aantal van de propeller vliegtuigen vast te sjorren op het dek. Door die op vol vermogen te laten draaien draait het schip om het anker heen en weet op eigen kracht te draaien. Officier-Vlieger Goudberg herinnert zich dat de vliegers eigenlijk vonden dat het niet kon. ‘Het risico dat je de motoren opblaast is veel te groot’. Het maakt wel indruk.
‘Met de havenstaking was het meteen over!’, lacht Mulder. Op een spotprent die de volgende dag in de Australische krant verschijnt, is een nonchalante Hollandse marineman te zien die tegen de achtergrond van een enorm schip aan een aantal kaartende haven arbeiders vraagt waar hij het kwartje parkeergeld in kan gooien.
Wat een verhaal, vroegah kon dat allemaal nogquote:Op dinsdag 7 mei 2013 09:56 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Echt waar
[..]
http://www.geschiedenis24(...)6/Karel-Doorman.html
Checkquote:Op dinsdag 7 mei 2013 12:26 schreef Nibb-it het volgende:
Geef maar een hele aan Paro, anders wordt het zo'n gehannes op termijn.
Wat een baas!quote:Op dinsdag 7 mei 2013 09:56 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Echt waar
[..]
http://www.geschiedenis24(...)6/Karel-Doorman.html
quote:Op dinsdag 7 mei 2013 12:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat een baas!![]()
Bijbehorende prent:
[ afbeelding ]
Geweldig jaquote:Op dinsdag 7 mei 2013 12:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ook allemaal klompen aan en een windmolen op het dek...
Excuus ik was niet geciteerd en nog in extase vanwege iets andersquote:Op dinsdag 7 mei 2013 17:10 schreef ErwinRommel het volgende:
Nou, kom op DeParo, gooi er eens een nieuwe vraag tegenaan!!
quote:Op dinsdag 7 mei 2013 17:12 schreef DeParo het volgende:
[..]
Excuus ik was niet geciteerd en nog in extase vanwege iets anders![]()
.
Even denken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |