abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 april 2013 @ 16:32:33 #1
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125602932
Hallo,

Wie van jullie heeft ervaring met bachelor opleidingen fotografie (het liefste abroad)?

Zelf heb ik een aardig aantal gevonden in Engeland:

The University of Wales Trinity Saint David
http://www.trinitysaintda(...)urses/baphotography/

Nottingham Trent University
http://www.ntu.ac.uk/apps(...)raphy_in_Europe.aspx

University Campus Suffolk
http://www.ucs.ac.uk/Courses/UG/Photography/Photography-BA-(Hons)%20University%20Campus%20Suffolk.aspx

Anglia Ruskin University
http://www.anglia.ac.uk/ruskin/en/home/prospectus/ugft/w640.html

University of Greenwich
http://www2.gre.ac.uk/study/courses/fd/art/w640

University of the West of England
http://courses.uwe.ac.uk/W640/

En in Dublin de Dublin institute of technology
http://www.dit.ie/photography/abouttheprogramme/

Ik zie werkelijk door de bomen het bos niet meer :P . Qua kosten zitten ze allemaal rond de 10k per jaar, dit is natuurlijk vrij duur maar mits ze ook goede gear hebben lijkt me dit het wel waard. Het liefste zou ik eigenlijk in Scandinavië willen studeren, ondanks de duurdere kosten qua leven daar is het onderwijs gratis, maar helaas kan ik hier geen fotografie bachelors vinden.

Het draait mij vooral om de kennis en gear waarover ze beschikken. De technische kant van fotografie beheers ik goed, en ook een mooie portfolio aanbieden is geen probleem. De Engelse taal beheers ik ook prima, na mijn Havo ga ik sowieso een Toefl test afleggen. Wat ik natuurlijk liever niet heb is dat ik 10k per jaar betaal voor een opleiding waar ze maar weinig gear hebben die je als student kunt gebruiken. Tevens wil ik natuurlijk nieuwe dingen leren, en niet alleen maar beginnersaspecten als sluitertijd, asa en diafragma behandelen. Een vriendin heeft de Fotoacedemie gedaan, en ze vond het vies tegenvallen. Veel nieuwe dingen heeft ze er amper geleerd.

Wie heeft een studie fotografie gedaan (het liefste in het buitenland) en wil zijn ervaringen delen? :)

Bedankt!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  maandag 22 april 2013 @ 16:35:17 #2
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_125603030
Wat zou je voor werk willen zoeken als Bachelor Fotografie?
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  maandag 22 april 2013 @ 16:46:54 #3
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125603515
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 16:35 schreef trigt013 het volgende:
Wat zou je voor werk willen zoeken als Bachelor Fotografie?
Ik heb momenteel een eigen studio, ik doe portretfotografie (sta als zzp'er ingeschreven). Het liefste wil ik voor modebladen gaan fotograferen, en met een opleiding fotografie lijkt me de kans hierop toch wel toenemen (tevens wil ik sowieso een vervolgopleiding doen, maar is de keus met havo + c&m zonder wiskunde niet vrij breed).
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 april 2013 @ 20:49:26 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_125614828
Waarom ben je zo in die 'gear' geinteresseerd :?

Voor zover ik bekend ben met de opleidingen gaat het eigenlijk nergens over 'gear'. Ik adviseer je dan ook om, als je zo gek op 'gear' bent, gewoon fotografie als hobby te houden. Als beroeps ben je bezig met het verdienen van geld en niet met het jeuzelen over 'gear', hoe leuk dat af en toe ook mag zijn.

Hou in de gaten dat wanneer je van je hobby je beroep maakt, je op zoek moet naar een nieuwe hobby.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_125614933
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 20:49 schreef Ouwesok het volgende:
Waarom ben je zo in die 'gear' geinteresseerd :?

Lijkt een terugkerend item bij TS idd.
De 'gear' maakt een fotograaf geen fotograaf. De 'gear' maakt enkel van iemand met heel veel geld, iemand met heel veel spullen.

'gear' is dan ook ondergeschikt aan het geheel w.m.b.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 april 2013 @ 21:03:15 #6
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_125615612
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 16:46 schreef Susteren het volgende:

Het liefste wil ik voor modebladen gaan fotograferen, en met een opleiding fotografie lijkt me de kans hierop toch wel toenemen.
Vind eerst eens uit voor hoeveel fotografen er in de modebranche een al dan niet belegde boterham te verdienen valt.
Vind dan eens uit of je modefotografie ook nog leuk vindt als je het tien jaar achter elkaar moet doen. Is het antwoord ja, kijk dan eens of je het over veertig jaar ook nog leuk vindt.
Het wordt namelijk wel je beroep en daar moet je bepaald niet een geromantiseerd beeld van opbouwen wil je van je hele leven niet een grote cursus 'omgaan met teleurstellingen' maken.
  maandag 22 april 2013 @ 22:24:04 #7
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125620937

[ Bericht 100% gewijzigd door Susteren op 23-04-2013 13:51:40 ]
  maandag 22 april 2013 @ 22:37:58 #8
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125621686

[ Bericht 50% gewijzigd door Susteren op 23-04-2013 13:52:00 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 april 2013 @ 22:38:04 #9
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_125621691
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 22:24 schreef Susteren het volgende:

[..]

Komt deze discussie weer :')

Bij racen, draait het daar om wie de snelste auto heeft? Nee, maar het is wel een deel van de prestaties die worden geleverd: met een f3 auto ga je het niet redden in een f1 race. Tuurlijk: met een 500d kun je prima foto's maken, maar waarom zou je niet investeren in een camera die lang meegaat en stevig is etc. etc.

Maat terug op het onderwerp: als ik veel geld betaal voor een opleiding verwacht ik ook kennis apparatuur die in die prijscategorie past.Trouwens, bashen op het feit dat niet alleen de techniek van fotograferen maar ook de apparatuur me interesseert, wat is daar nu zo interessant aan? Ik heb aan zo'n reacties echt 3x niks :{
Mirjam heeft het al gezegd
Ik probeer het je duidelijk te maken
Nog maar een keer dus:
Professionele fotografie heeft geen ene ruk met spullen te maken. Echt, he-le-maal niets. Professionele fotografie heeft te maken met geld verdienen met plaatjes maken, die spullen komen echt op de allerlaatste plaats.
In dat kader kun je ook elke opleiding kiezen die je wilt, het gaat je bitter tegenvallen voor wat de spulz betreft, dat komt hooguit zijdelings aan de orde.

Ik begin me met de manier waarop je werkelijk over ieder keuzemoment een topic opent in alle ernst af te vragen wat je in de professionele fotohoek te zoeken hebt. Het klinkt een beetje alsof je nauwelijks in staat bent om zonder hulp je tas open te krijgen zodat je bij je gear kunt.
Met die insteek kun je een carrière als professioneel fotograaf wel zo bij benadering op een lichaamsdeel naar keuze schrijven.
Ik zou in jouw plaats overwegen om het qua fotografie bij hobby en misschien af en toe wat bijklussen te laten en voor je toekomstige broodwinning iets anders te gaan doen waarmee je wél kansen creëert.
Kun je uiteindelijk ook wat meer tijd en geld in je gear steken.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 april 2013 @ 22:41:45 #10
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_125621874
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2013 22:37 schreef Susteren het volgende:

[..]

Het is nu al geen hobby meer, aangezien ik er per maand voor wordt betaald met productfotografie en regelmatig opdrachten voor portretfotografie krijg.

Stel je gaat een vervolgopleiding doen, de ene leer je het 1e jaar hoe je op M kunt foptograferen, het 2e hoe je photoshop gebruikt en het 3e jaar moet je een project voltooien. De andere opleiding leert je hoe je onderwerpen perfect belicht, ze hebben een studio waar je met veel verschillende lichtvormers kunt experimenteren. Ook kun je een digitale middenformaat camera gebruiken en hebben ze een lab waar je films gratis kan ontwikkelen en inscannen.

That's my point: in dit voorbeeld zou ik wel weten welke opleiding ik zou kiezen.
Waarom vraag je het dan hier als je het al lang weet :?
  maandag 22 april 2013 @ 22:46:47 #11
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125622106

[ Bericht 100% gewijzigd door Susteren op 23-04-2013 13:52:07 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 april 2013 @ 22:57:14 #12
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_125622727
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2013 22:46 schreef Susteren het volgende:

[..]

Misschien omdat dit een voorbeeld is, en ik verder maar weinig over die studies kan vinden :?

Jouw reacties heb ik echt niets aan, sorry dat ik het zeg maar het is totaal off-topic (en van Mirjam als mod valt me dat al helemaal tegen :') ). Ik vraag niet om jullie meningen of je als beroepsfotograaf goede spullen nodig hebt, ik vraag enkel of iemand ervaringen met deze opleidingen heeft. Ik wil rustig via dm's of een ander topic discussieren, maar hier hoort het gewoon niet thuis.
Naast je vraaggedrag valt me steeds weer op dat je de antwoorden die je van iedereen krijgt kennelijk niet wilt horen :')
Het enige dat je aan de opleidingen kennelijk interesseert is de spullen die ze ter beschikking hebben en als dat je enige criterium is kan ik je qua te kiezen opleider niet verder adviseren, mag je het wat mij betreft zelfs helemaal zelf uitzoeken.
Goedkoopste alternatief is zelf die spullen aanschaffen en mee gaan werken, fotograferen kon je naar eigen zeggen toch al
  maandag 22 april 2013 @ 23:20:37 #13
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125624208

[ Bericht 100% gewijzigd door Susteren op 23-04-2013 13:52:15 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 april 2013 @ 23:35:13 #14
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_125625008
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2013 23:20 schreef Susteren het volgende:

[..]

Dat dat het enige criterium is, waar heb je dat gelezen? Vaak lezen mensen ook wat ze willen lezen :) .

Waar je dat 2e vandaan hebt :?

De reacties worden een tikkie emotioneel, maar waar dat voor nodig is? Is het pure afkeer van mensen die van mooie apperatuur houden, of telt het feit dat ik op mn 16e niet nog steeds met m'n Sony Alpha of 550d fotografeer ook mee? Ik bedoel, mag ik na jarenlang fotograferen niet wat hogere eisen aan m'n apperatuur stellen?
Je eist maar wat je eisen wilt. Als je professioneel fotograaf wilt worden verdoe je alleen je tijd nogal met al die spullenpraat :')
en nee, ik ben ook dol op leuke spullen, maar ik hoef er dan ook mijn geld niet mee te verdienen.

quote:
Puur als voorbeeld: m'n 550d had ik geupgrade naar een 7d. Zelfde sensor, alleen betere body, paar extra opties en superieur af systeem. Door de snelle af icm ultrasonic lenzen heb ik veel shots kunnen maken die ik met het single crosstype af systeem van mn 550d of Sony niet had kunnen maken. En idem voor de 1d: de betere feel, grotere sensor, spatwaterdichtheid: het telt allemaal mee.
En nu heb je weer een halve folder opgedreund en aangetoond een goudmijntje voor een welbespraakte fotoboer te zijn :')

De fotografen uit de geschiedenis die het meest tot de verbeelding spreken hadden het over alles behalve over hun spullen. Sommigen snapten die spullen zelfs niet eens, maar hadden iets dat je niet bij Konijnenexpress.nl kunt bestellen hoeveel geld je ook meeneemt: Visie en vakmanschap.
Misschien zijn er opleidingen die het aan hun studenten ter beschikking stellen
  maandag 22 april 2013 @ 23:44:49 #15
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125625518
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2013 22:37 schreef Susteren het volgende:

[..]

Het is nu al geen hobby meer, aangezien ik er per maand voor wordt betaald met productfotografie en regelmatig opdrachten voor portretfotografie krijg.

Het is pas geen hobby meer als je er van kunt leven
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_125625947
Wat ik over het algemeen begrijp van (ook bijv. die academie) fotografieopleidingen is dat ze meer naar een eigen stijl gaan ipv 'het meer proberen te leren'.. Aan het einde van de rit kan iedereen 'perfect' fotograferen maar je zult er pas uitspringen als je een eigen handelsmerk hebt. Of dat dan met een hasselblad of een canon gebeurd zal dan van minder belang zijn gok ik (al is medium formaat nogal een overstap).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2013 23:56:35 ]
  dinsdag 23 april 2013 @ 00:05:07 #17
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125626216
quote:
7s.gif Op maandag 22 april 2013 23:56 schreef andreas612 het volgende:
Wat ik over het algemeen begrijp van (ook bijv. die academie) fotografieopleidingen is dat ze meer naar een eigen stijl gaan ipv 'het meer proberen te leren'.. Aan het einde van de rit kan iedereen 'perfect' fotograferen maar je zult er pas uitspringen als je een eigen handelsmerk hebt. Of dat dan met een hasselblad of een canon gebeurd zal dan van minder belang zijn gok ik (al is medium formaat nogal een overstap).
Precies, techniek kun je leren maar dat maakt je nog geen goede fotograaf. Ik kan de techniek van een racewagen onder de knie krijgen maar dat zegt niet of ik ooit goed genoeg ben voor de formule 1
  dinsdag 23 april 2013 @ 00:06:19 #18
381234 Vaatwastablet
Mening van vrijheidsuiting
pi_125626251
Als je later jarenlang uitkering wil trekken in een pauperflat dan is dit de ideale opleiding ja.
  dinsdag 23 april 2013 @ 00:06:27 #19
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125626257
Overigens nogal naief te denken dat je met een of andere cursus of studie ineens meer kans hebt op opdrachten.
  dinsdag 23 april 2013 @ 00:11:14 #20
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125626391
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 16:32 schreef Susteren het volgende:
. Qua kosten zitten ze allemaal rond de 10k per jaar, dit is natuurlijk vrij duur maar mits ze ook goede gear hebben lijkt me dit het wel waard.
Ik denk dat je naast die 10k voor je eigen gear moet zorgen, of denk je dat ze voor 10k je tijdens de studie alle spullen geven dat je nodig hebt?
  dinsdag 23 april 2013 @ 00:17:05 #21
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125626528

[ Bericht 100% gewijzigd door Susteren op 23-04-2013 13:52:24 ]
  dinsdag 23 april 2013 @ 00:19:57 #22
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125626582
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2013 00:17 schreef Susteren het volgende:

[..]

Ik heb apperatuur, maar de gedachte dat je op zo'n opleiding spullen krijgt aangeboden die je mag gebruiken is echt niet vergezocht.
Desondanks weet je het niet zeker maar denk je het

Maar wat verwacht je te kunnen gebruiken?
  dinsdag 23 april 2013 @ 00:23:18 #23
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125626640
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 00:19 schreef Stefan het volgende:

[..]

Desondanks weet je het niet zeker maar denk je het

Maar wat verwacht je te kunnen gebruiken?
En wat voegt die 1e zin nu toe aan dit topic, serieus :')

Een studio met belichting bijvoorbeeld :?

Lijkt me wel handig als je studiobelichting wilt leren.
  dinsdag 23 april 2013 @ 00:25:55 #24
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125626709
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2013 00:23 schreef Susteren het volgende:

[..]

En wat voegt die 1e zin nu toe aan dit topic, serieus :')

Een studio met belichting bijvoorbeeld :?

Lijkt me wel handig als je studiobelichting wilt leren.
Omdat je nergens een voorbeeld hebt met wat voor gear je kan gebruiken

En een studio met belichting is gewoon een klaslokaal dus, dat is wat anders dan gear dat je kunt gebruiken
  dinsdag 23 april 2013 @ 00:27:47 #25
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125626743
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 00:25 schreef Stefan het volgende:

[..]

Omdat je nergens een voorbeeld hebt met wat voor gear je kan gebruiken

En een studio met belichting is gewoon een klaslokaal dus, dat is wat anders dan gear dat je kunt gebruiken
Een gewoon klaslokaal? Sinds wanneer is een monolight of arri continulamp of whatever geen apperatuur?
  dinsdag 23 april 2013 @ 00:32:14 #26
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125626832
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2013 00:27 schreef Susteren het volgende:

[..]

Een gewoon klaslokaal? Sinds wanneer is een monolight of arri continulamp of whatever geen apperatuur?
Als je een opleiding biologie volgt is een kikker en een mesje en een vergrootglas dus je gear?

Wat maakt t dan uit wat je gear is, je wil toch dingen leren? Maar zoals eerder gezegd je staart je blind op gear en de techniek die je zegt onder de knie te hebben.
pi_125629390
TS is gewoon een rijkeluis zoontje die voornamelijk op materiaal geilt en beweert dat hij fotograferen al kan en daarom alleen een speeltuintje nodig heeft. :N

Ik zou nog eens goed overwegen of je je ouders 10k per jaar wil laten betalen om je daarna een arbeidsmarkt op te sturen die al bijna oververzadigd is.
pi_125629404
Ik had gisteren al een reactie getypt maar weggedrukt ivm off topic. Maar nu val ik niet meer zo uit de toon dus even beknopt mijn mening waar helemaal niet om gevraagd wordt!

Als je bereid bent 10k per jaar uit te geven aan een opleiding dan zou ik beslist geen fotografie opleiding gaan doen. Het betekent wel dat je bereid bent te investeren in een goede basis en opleiding. Het enige dat ik nog mis is een plan B. Als bijbaantje is het leuk verdienen in fotografie. Als levensonderhoud zijn er maar weinig mensen die dat lukt. Een hoop vaste lasten die je nu niet hebt moet je dan ook kunnen opbrengen waardoor je tarieven dermate omhoog moeten dat er ineens potentiele klanten afhaken.

Maar wat andere mensen ook vinden van jouw plannen en ideeen, dromen najagen vind ik een prijzenswaardige eigenschap!! Dat zouden veel meer mensen moeten doen. :Y Maar zorg tegelijkertijd wel dat je verzekerd bent van een alternatief mocht het onverhoopt toch niet slagen.

Dus mijn bescheiden advies zou zijn, ga lekker een studie in nederland doen, los van fotografie, in je eigen tempo en volg andere crusussen, masterclasses, opleiding etc het gebied van fotografie ernaast. Een of twee jaartjes langer over je studie doen is nog altijd goedkoper dan een dergelijke bachelor in het buitenland. Daarnaast heb je dan een goede 'verzekering' dat mocht het toch niet lukken om (helemaal) rond te komen van fotografie je ook geen uitkering hoeft te gaan trekken (en dat wil je beslist niet als je een studieschuld hebt na zo'n opleiding).

Maar ik neem aan dat je ouders datzelfde verhaal ook al gemeld hebben??
  dinsdag 23 april 2013 @ 08:58:10 #29
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125629565
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 08:44 schreef Uncle het volgende:
Ik had gisteren al een reactie getypt maar weggedrukt ivm off topic. Maar nu val ik niet meer zo uit de toon dus even beknopt mijn mening waar helemaal niet om gevraagd wordt!

Als je bereid bent 10k per jaar uit te geven aan een opleiding dan zou ik beslist geen fotografie opleiding gaan doen. Het betekent wel dat je bereid bent te investeren in een goede basis en opleiding. Het enige dat ik nog mis is een plan B. Als bijbaantje is het leuk verdienen in fotografie. Als levensonderhoud zijn er maar weinig mensen die dat lukt. Een hoop vaste lasten die je nu niet hebt moet je dan ook kunnen opbrengen waardoor je tarieven dermate omhoog moeten dat er ineens potentiele klanten afhaken.

Maar wat andere mensen ook vinden van jouw plannen en ideeen, dromen najagen vind ik een prijzenswaardige eigenschap!! Dat zouden veel meer mensen moeten doen. :Y Maar zorg tegelijkertijd wel dat je verzekerd bent van een alternatief mocht het onverhoopt toch niet slagen.

Dus mijn bescheiden advies zou zijn, ga lekker een studie in nederland doen, los van fotografie, in je eigen tempo en volg andere crusussen, masterclasses, opleiding etc het gebied van fotografie ernaast. Een of twee jaartjes langer over je studie doen is nog altijd goedkoper dan een dergelijke bachelor in het buitenland. Daarnaast heb je dan een goede 'verzekering' dat mocht het toch niet lukken om (helemaal) rond te komen van fotografie je ook geen uitkering hoeft te gaan trekken (en dat wil je beslist niet als je een studieschuld hebt na zo'n opleiding).

Maar ik neem aan dat je ouders datzelfde verhaal ook al gemeld hebben??
Kijk, hier heb ik nu wat aan: bedankt! :)

[ Bericht 11% gewijzigd door Susteren op 23-04-2013 13:50:43 ]
pi_125629986
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 08:58 schreef Susteren het volgende:
En terugkomend op hoink581 (die me bijna stalkt hier op fok: in ieder topic van me reageert hij :') ): je kent me niet in real-life, je kent m'n ouders niet en je weet niets over mijn financiële situatie. Baseer je dat puur op het feit dat ik graag investeer in mijn studie?
Ik baseer dat op de inhoud en de manier van posten. Je kan daar een redelijk goed beeld over iemand opbouwen, zeker als iemand eerlijk is over zichzelf.

In al je topics gaat het over spullen. Spullen die aan de prijs zijn en op alle spullen moet een merknaampje, anders is het niet goed. Zelfs je investering in de toekomst (10.000 euro op jaar basis :')___! ) laat je afhangen van de spullen die de opleidingen hebben. Zie je zelf dan echt niet hoe materialistisch je eigenlijk bent ingesteld?

Daarnaast geloof ik graag dat je een aardig zakcentje bij kan verdienen, ik heb je foto's gezien en zeker voor iemand van 16 zijn die alles behalve slecht. Degene die ik zag waren goed zelfs. Maar je gaat me niet vertellen dat jij je hele levensstijl (die in mijn ogen duur overkomt) zelf bekostigt op jouw leeftijd.
  dinsdag 23 april 2013 @ 09:54:02 #31
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125630568
quote:

[..]

Kijk, hier heb ik nu wat aan: bedankt! :)

Dat is een terugkerend probleem bij jou, alleen mensen die in je straatje lullen ga je in mee, de rest zeurt.

:')
pi_125631215
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 09:54 schreef Stefan het volgende:

[..]

Dat is een terugkerend probleem bij jou, alleen mensen die in je straatje lullen ga je in mee, de rest zeurt.

Want volgens mij zegt iedereen hetzelfde alleen in een iets minder zoetgevooisde verpakking inderdaad. :')
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 23 april 2013 @ 10:55:25 #33
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_125632104
quote:

Mijn ouders hebben zich er nog niet echt over uitgelaten, maar zeiden idd dat ik beter een andere opleiding dan fotografie kan doen zodat ik later altijd nog een andere baan kan kiezen.

Als je een carrière als beroepsfotograaf ambieert zul je nog heel wat mensen gaan tegenkomen die je adviseren om toch maar asteblieft een 'normaal' vak te gaan leren.
Als je ambities gezond en weloverwogen zijn ben je in elk geval al goed op weg door die adviezen in de wind te slaan en voldoe je aan één belangrijke eis om het tot pro te brengen, namelijk grenzeloos eigengereid zijn.
geen geintje of sarcasme of zo, die houding moet je echt hebben en in jouw geval is dát in elk geval iets waar ik geen twijfel bij heb

Wat ik in je hele set pro-aspiraties totaal mis is een reële, nuchtere kijk op het vak 'fotograaf' en alles wat er bij de aanloop naar en uitoefening van dat vak komt kijken, dat is namelijk wel wat meer dan wat bijklussen hoe lucratief dat nu ook mag lijken, je moet er op termijn een goeie boterham uit kunnen blijven halen.
Of je het nou leuk vindt of niet, dat 'meer' is op geen enkele wijze aan de spullen die je gebruikt, gaat gebruiken of wilt gaan gebruiken gerelateerd, die spullen zijn eigenlijk stap-0, je koopt/huurt/leent gewoon datgene wat op dat moment jouw probleem oplost. Klaar.
Wat belangrijker is om te leren is hoe je met die spullen die boterham gaat verdienen en vooral blijft verdienen. Nog belangrijker is om te leren hoe je in een wereld waarin iedereen zich professioneel fotograaf mag noemen je ervoor denkt te gaan zorgen dat die boterham ook nog enigszins belegd kan worden en blijven. Ook daarbij moet je die spullen weer vergeten, die zijn immers ook gewoon voor je concurrentie(lees: de hele wereld) te koop, de tijd dat je je met materieel en middelen kon onderscheiden als beroepsfotograaf liggen inmiddels alweer enige decennia achter ons. Je moet het allemaal met skills, visie, inzicht en vooral personalty redden en zoals ik al eerder heb gezegd, die dingen zijn niet te koop, hoeveel geld je ook meebrengt.
Voor al dat 'meer' kan een goeie vakopleiding deels iets voor je betekenen, de harde praktijk zal uiteindelijk de echte leermeester worden en wees er in dat kader op voorbereid dat je niet de eerste zult zijn die zich op enig moment realiseert dat fotografie als ambacht prachtig is maar als beroep meer een nachtmerrie dan een droom.
  dinsdag 23 april 2013 @ 12:05:00 #34
385280 neohu
goedendag
pi_125634160
Bij mij op school zit ook een fotografie opleiding. Die hebben ook gewoon een studio, je kunt allerlei flitsapparatuur lenen, ze hebben een digitale middenformaatcamera (Phase One achterwand), verschillende lenzen die je kunt lenen etc etc. Voor de gear hoef je echt niet naar een dure opleiding in het buitenland.

Alleen zou ik als ik jou was de opleiding uitzoeken op de insteek van de opleiding, en niet op de apparatuur. Veel verschillende kunstacademie's in NL hebben een verschillende benadering van verschillende richtingen. Bezoek open dagen en zoek uit welke opleiding de insteek heeft die het meest bij jou past, waar jij denkt je als mens en fotograaf het beste te kunnen ontwikkelen. Dat zijn belangrijke eisen die je zou moeten stellen aan je opleiding, die gear is overal wel beschikbaar.
neohu heeft nog geen signature
  dinsdag 23 april 2013 @ 12:20:15 #35
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125634660
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:55 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Wat ik in je hele set pro-aspiraties totaal mis is een reële, nuchtere kijk op het vak 'fotograaf' en alles wat er bij de aanloop naar en uitoefening van dat vak komt kijken, dat is namelijk wel wat meer dan wat bijklussen hoe lucratief dat nu ook mag lijken, je moet er op termijn een goeie boterham uit kunnen blijven halen.
Of je het nou leuk vindt of niet, dat 'meer' is op geen enkele wijze aan de spullen die je gebruikt, gaat gebruiken of wilt gaan gebruiken gerelateerd, die spullen zijn eigenlijk stap-0, je koopt/huurt/leent gewoon datgene wat op dat moment jouw probleem oplost. Klaar.
Wat belangrijker is om te leren is hoe je met die spullen die boterham gaat verdienen en vooral blijft verdienen. Nog belangrijker is om te leren hoe je in een wereld waarin iedereen zich professioneel fotograaf mag noemen je ervoor denkt te gaan zorgen dat die boterham ook nog enigszins belegd kan worden en blijven. Ook daarbij moet je die spullen weer vergeten, die zijn immers ook gewoon voor je concurrentie(lees: de hele wereld) te koop, de tijd dat je je met materieel en middelen kon onderscheiden als beroepsfotograaf liggen inmiddels alweer enige decennia achter ons. Je moet het allemaal met skills, visie, inzicht en vooral personalty redden en zoals ik al eerder heb gezegd, die dingen zijn niet te koop, hoeveel geld je ook meebrengt.
Voor al dat 'meer' kan een goeie vakopleiding deels iets voor je betekenen, de harde praktijk zal uiteindelijk de echte leermeester worden en wees er in dat kader op voorbereid dat je niet de eerste zult zijn die zich op enig moment realiseert dat fotografie als ambacht prachtig is maar als beroep meer een nachtmerrie dan een droom.
Je hebt zeker gelijk, na dit meerdere malen gelezen te hebben moet ik concluderen dat er zeker een kern van waarheid in zit. Maar aan de andere kant: ik heb eigenlijk nooit gezegd dat een beroepsfotograaf niet zonder goede gear kan, ik ben alleen van mening dat goede apparatuur (bij zowat elk vak) belangrijk is wanneer je iets beroepsmatig doet, onder andere om problemen met falende spullen te voorkomen. Tevens is een L lens bijvoorbeeld veel waardevaster dan een lens als bijv. een Tamron (op de lange termijn kan dure apparatuur als een Mac of L lenzen dus goedkoper zijn dan goedkopere alternatieven, maar dit snap jij vast en zeker :) ).

Aan de andere kant is het belangrijk om met verschillende apperatuur te kunnen werken, variërend van goedkoop tot duur (en de categorie niet te betalen :D ). Ik ben namelijk toch blij dat ik in het Canon segment met een 550d ben begonnen, wanneer mensen dingen aan me vragen over hun camera kan ik makkelijk antwoord geven, aangezien ik ook de xxxd serie gewend ben.

Maar waar ik zelf teleurgesteld om ben bij de meeste fotografen is dat ze alleen veel moeite doen bij goed betaalde opdrachten. Natuurlijk is een opdracht van een paar honderd euro belangrijker van vijf tientjes, maar het resultaat blijft je visitekaartje en op die manier kan een opdracht van 50 euro via via ervoor zorgen dat je grotere opdrachten aan de haak slaat. Om die reden doe ik altijd mijn best om de beste resultaten te leveren, ongeacht het bedrag wat het oplevert. Ik heb al vaak meegemaakt dat ik voor een (belachelijk) lage prijs foto's maakte van vriendinnen, en tevens veel moeite in post-processing stopte. Mijn "uurloon" lag op deze manier zelfs ver onder het minimumloon, maar toen ze haar foto's op facebook zette kwamen meteen vragen als: wie heeft die foto's gemaakt! Op die manier had ik 3 nieuwe shoots :D .

En laten we niet vergeten hoe ik aan m'n studio ben gekomen: puur om het feit dat ik gratis op het feestje van een vriendin wilde draaien (heb achteraf toch een leuk bedrag gekregen overigens) ben ik in contact gekomen met de eigenaar van de grootste kappersbenodigdheden exporteur van Nederland, en mocht ik een mooie ruime ruimte gebruiken om foto's voor hun te maken maar tevens voor m'n eigen bedrijf. Dat is iets wat ik van m'n ouders heb overgenomen: wie goed doet goed ontmoet.

[ Bericht 2% gewijzigd door Susteren op 23-04-2013 12:27:57 ]
  dinsdag 23 april 2013 @ 12:26:34 #36
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125634838
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 12:20 schreef Susteren het volgende:

Aan de andere kant is het belangrijk om met verschillende apperatuur te kunnen werken,
Nee, het is belangrijk dat je een verhaal kunt vastleggen op foto's, dat je gevoel kunt overbrengen op fotos

Er zijn topfotografen die nog volledig analoog werken, die grote ouderwetse glasplaten als negatief gebruiken.

Gear is slechts een hulpmiddel.
  dinsdag 23 april 2013 @ 12:28:45 #37
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125634903
quote:

Maar waar ik zelf teleurgesteld om ben bij de meeste fotografen is dat ze alleen veel moeite doen bij goed betaalde opdrachten.
Wat is je bron dat de meeste fotografen zo werken, onderbuikgevoel? :D
De meeste fotografen die ik ken doen moeite bij elke opdracht en als het financieel te laag is nemen ze de opdracht niet aan, wat alleen maar terecht is
  dinsdag 23 april 2013 @ 12:36:52 #38
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125635133

[ Bericht 100% gewijzigd door Susteren op 23-04-2013 13:51:09 ]
  dinsdag 23 april 2013 @ 12:37:57 #39
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125635164

[ Bericht 100% gewijzigd door Susteren op 23-04-2013 13:50:56 ]
  dinsdag 23 april 2013 @ 12:40:52 #40
385280 neohu
goedendag
pi_125635256
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 12:36 schreef Susteren het volgende:

[..]

Hier ben ik het niet mee eens. Het is een must voor een fotogaaf met een grote range verschillende apparatuur te kunnen werken. Zo was ik eens toevallig in Amsterdam met een vriendin, m'n 7d had ik niet bij me maar zei wel haar 450d. Er waren blijkbaar demonstraties voor de situatie in syrie toen, en ik heb toen een plaat kunnen schieten met haar camera (die ik door ervaring probleemloos kon handelen) die de krant en een expositie haalde :) .
Lol, er zit nauwelijks verschil tussen de bediening van de verschillende Canon toestellen...
  dinsdag 23 april 2013 @ 12:44:44 #41
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125635373

[ Bericht 100% gewijzigd door Susteren op 23-04-2013 13:51:02 ]
  dinsdag 23 april 2013 @ 12:44:53 #42
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125635377
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 12:36 schreef Susteren het volgende:

[..]

Hier ben ik het niet mee eens. Het is een must voor een fotogaaf met een grote range verschillende apparatuur te kunnen werken. Zo was ik eens toevallig in Amsterdam met een vriendin, m'n 7d had ik niet bij me maar zei wel haar 450d. Er waren blijkbaar demonstraties voor de situatie in syrie toen, en ik heb toen een plaat kunnen schieten met haar camera (die ik door ervaring probleemloos kon handelen) die de krant en een expositie haalde :) .
Wat een bullshit, het gaat om het eindresultaat. Als Anne Geddes al haar fotos zou maken met 1 camera en 1 lens dan is dat haar keus, ze is miljonair en haar fotos verkopen goed, dus who cares about grote range aan gear kennis

gregory crewdson is ook topfotograaf, die fotografeert ook met een toestel uit het jaar nul

Anyway, als jij op gear geilt is dat verder prima hoor
  dinsdag 23 april 2013 @ 12:47:20 #43
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125635448
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 12:37 schreef Susteren het volgende:

[..]

Nee? Ik ken genoeg beroepsfotografen, zowel in de sport- als mode industrie. Velen doen moeite voor het bedrag wat ze ervoor vangen: "tijd is geld".
En terecht. Je hebt echt geen idee hoe het is om een eigen bedrijf te runnen he :D
En nee, jij bent geen professionele fotograaf omdat het een hobby is ook al heb je een KvK inschrijving. Jij vraagt tarieven waarvoor een echte fotograaf niet kan werken.
  dinsdag 23 april 2013 @ 12:48:25 #44
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125635470

[ Bericht 100% gewijzigd door Susteren op 23-04-2013 13:51:19 ]
  dinsdag 23 april 2013 @ 12:49:58 #45
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125635515
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 12:48 schreef Susteren het volgende:

[..]

Wat is dan je probleem :?
Er is geen probleem, je naïviteit is erg vermakelijk
  dinsdag 23 april 2013 @ 12:54:52 #46
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125635664
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 12:47 schreef Stefan het volgende:

[..]

Je vraagt tarieven waarvoor een echte fotograaf niet kan werken.
En weer zo'n aanname die nergens op gebaseerd is, hoe weet jij wat ik ermee verdien? Gewoon een gokje zeker?

Het enige wat ik over jou weet is dat je vrijwillig fotografeert voor het Leids Dagblad oid, waar overigens niks mis mee is maar dat alwetend praten van je begint me langzamerhand de keel uit te hangen. Er zijn zat fotografen hier op FOT waar ik diep respect voor heb, onder andere Ouwesok, Uncle, Andreas en Ervani. Hun foto's vind ik gewoon mooi, maar dat kan ik helaas niet over jouw resultaten zeggen. Dus blijf lekker fotograferen voor het Leids Dagblad, maar stop alsjeblieft met die backfires op mij steeds, daar wordt geen een van ons beter van. Die post in het dslr videografie topic bijvoorbeeld: "na al dat gezeur over gear" en dan een foto van jezelf achter je camera, hoe zou ik dat moeten opvatten? Provocatie, compensatiegedrag, iets anders? Ik vind het prima als je een foto van jezelf tijdens het werk post hoor, maar je bent zelf degene die de hele tijd reageert over mijn mening over apparatuur, op een zeurderige manier (uiteindelijk denk ik dat we wel mogen stellen dat niet ik maar jij degene bent met "al dat gezeur over gear"). Overigens houd je zelf ook wel van praten over spullen: je adviseert immers iedereen een Samyang lens (het leek een tijd wel alsof je aandelen hierin had :') ), hier heb ik op de FOT meet nog met een paar medefokkers om moeten lachen.
  dinsdag 23 april 2013 @ 12:56:35 #47
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125635715
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 12:54 schreef Susteren het volgende:

[..]

En weer zo'n aanname die nergens op gebaseerd is, hoe weet jij wat ik ermee verdien? Gewoon een gokje zeker?

Het enige wat ik over jou weet is dat je vrijwillig fotografeert voor het Leids Dagblad oid, waar overigens niks mis mee is maar dat alwetend praten van je begint me langzamerhand de keel uit te hangen. Er zijn zat fotografen hier op FOT waar ik diep respect voor heb, onder andere Ouwesok, Uncle, Andreas en Ervani. Hun foto's vind ik gewoon mooi, maar dat kan ik helaas niet over jouw resultaten zeggen. Dus blijf lekker fotograferen voor het Leids Dagblad, maar stop alsjeblieft met die backfires op mij steeds, daar wordt geen een van ons beter van. Die post in het dslr videografie topic bijvoorbeeld: "na al dat gezeur over gear" en dan een foto van jezelf achter je camera, hoe zou ik dat moeten opvatten? Provocatie, compensatiegedrag, iets anders? Ik vind het prima als je een foto van jezelf tijdens het werk post hoor, maar je bent zelf degene die de hele tijd reageert over mijn mening over apparatuur, op een zeurderige manier (uiteindelijk denk ik dat we wel mogen stellen dat niet ik maar jij degene bent met "al dat gezeur over gear").
:D _O-
  dinsdag 23 april 2013 @ 12:57:32 #48
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125635741

[ Bericht 100% gewijzigd door Susteren op 23-04-2013 13:51:29 ]
  dinsdag 23 april 2013 @ 12:58:13 #49
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125635767
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 12:57 schreef Susteren het volgende:

[..]

Zeer inhoudelijke reactie, was ook te verwachten :) .
Het verwende jongetje met een cameraatje druipt er vanaf, geweldig :D
  dinsdag 23 april 2013 @ 12:59:56 #50
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125635816

[ Bericht 26% gewijzigd door Susteren op 23-04-2013 13:45:56 ]
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:03:36 #51
385280 neohu
goedendag
pi_125635940
Slotje? Dit is nu wel HEEL off-topic...
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:10:26 #52
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125636188

[ Bericht 60% gewijzigd door Susteren op 23-04-2013 13:50:18 ]
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:13:36 #53
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125636302
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 12:59 schreef Susteren het volgende:

[..]

Natuurlijk, die camera is door mijn ouders betaald, net als alle andere spullen. Ik heb gewoon geld teveel en gooi het weg aan allemaal rotzooi waar ik niets van begrijp.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn ouders hebben me wel gesteund in het betalen van m'n sport, ijshockey spullen zijn namelijk niet goedkoop. Ook hebben ze m'n fitnessabbo betaald. Maar niemand kan me ervan beschuldigen dat ik een rijkeluiszoontje ben waarvan de ouders alles voor me betalen, dit is namelijk allebei niet waar.

SPOILER
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:15:04 #54
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125636356
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:10 schreef Susteren het volgende:

[..]

Het moest er gewoon uit, ik werd ziek van die reacties alsof ik een rijkeluiszoontje zonder enig talent was, wat gewoon grotendeels uit jaloezie voorkomt denk ik.

"Het verwende jochie met cameraatje" noemt Stefan bijvoorbeeld, terwijl hij me nog nooit heeft ontmoet noch mijn fotografische kennis heeft getoetst. Waar dit voor nodig is :?
Wat boeit mij jouw fotografische kennis nou.

Er zijn ook componisten die geen noten kunnen lezen en ook geen instrument kunnen spelen
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:15:31 #55
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125636377

[ Bericht 59% gewijzigd door Susteren op 23-04-2013 13:50:10 ]
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:18:21 #56
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125636472
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:15 schreef Susteren het volgende:

, en ik ben niet de enige die zich aan jouw manier van reageren ergert.
Oh, leest je moeder mee over je schouder?
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:19:12 #57
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125636513
Anyway, ontopic

Susteren wil naar t buitenland, wie helpt hem ^O^
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:24:35 #58
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125636711

[ Bericht 100% gewijzigd door Susteren op 23-04-2013 13:50:00 ]
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:28:28 #59
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_125636837
sinds wanneer is een papiertje belangrijker dan een kick-ass portfolio.
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:30:39 #60
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125636904
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:24 schreef Susteren het volgende:

[..]

Je houdt je mond over m'n moeder, dat meen ik. Het is hier FOT en niet ONZ, waarin jij beter thuishoort imho. Vertel mij eens wat jouw reacties tot nu toe hebben toegevoegd aan dit topic.
:D

Je krijgt stapels met advies van veel mensen en alles wat je niet aanstaat doe je af als gezeur.

Maar ja, je hebt de techniek nu eenmaal al onder de knie van je gear en een KvK inschrijving en doet productfotografie voor een bodemprijs, dus waar lullen we over nietwaar
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:31:59 #61
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125636952
laat maar :')

[ Bericht 31% gewijzigd door Susteren op 23-04-2013 13:45:33 ]
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:39:34 #62
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_125637191
Kunnen jullie allebei niet ff kappen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:43:07 #63
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125637303
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:31 schreef Susteren het volgende:

[..]

Weer allemaal aannames die nergens op gebaseerd zijn, goed bezig ^O^ . Hoop niet dat je even objectief bent in de journalistiek.

Om eens een foto van je te beoordelen:
[ afbeelding ]
De ogen zijn niet scherp, zo'n blik zou bij mij nog nieteens de voorselectie gehaald hebben, rare crop, kleurtempteratuur van de huid klopt niet (komt door het inflitsen), en iemand met zulke foto's gemaakt met een 5d3 probeert mij uit te leggen wat je wel en niet nodig hebt om goede foto's te maken? C'mon :')

Gemaakt een hele tijd terug met een 550d + kitlens en een yongnuo flitsertje van een paar tientjes:

[ afbeelding ]

Perfect? Nee. Maar in ieder geval klopt de kleurtemperatuur, gaat de aandacht naar het onderwerp zonder dat het gigantisch in het beeld staat en gebeuren er op de achtergrond nog dingen waar je naar kunt kijken, zoals ene jongen die toevallig over het hek sprong.
Je gaat serieus fotos vergelijken om je gelijk proberen te halen over gear? :D _O-

Overigens zeg ik nergens wat je nodig hebt, ik zeg juist wat je niet per se nodig hebt

Succes verder
  FOK!fotograaf dinsdag 23 april 2013 @ 13:46:43 #64
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_125637413
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:18 schreef Stefan het volgende:

[..]

Oh, leest je moeder mee over je schouder?
Nee, ik word ook moe van deze discussie. Van jullie ALLEBEI! Ik mag vanmiddag weer training geven aan kindjes van 8, 9 en 10, daar hoor ik ook dit soort gedrag.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  Admin dinsdag 23 april 2013 @ 13:47:23 #65
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_125637436
Zeg, doe eens even wa
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 12:58 schreef Stefan het volgende:

[..]

Het verwende jongetje met een cameraatje druipt er vanaf, geweldig :D
t minder schoolpleinerig verpissen?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin dinsdag 23 april 2013 @ 13:49:06 #66
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_125637495
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:47 schreef yvonne het volgende:
Zeg, doe eens even wa

[..]

t minder schoolpleinerig verpissen?
Serieus, kunnen ouders hier buiten blijven?Die hebben er geen zak mee te maken hier. Ik heb susteren's verhaal nog kunnen lezen voor z'n edit en in dat licht vind ik de kritiek of de wijze waarop niet echt kies.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

dinsdag 23 april 2013 @ 13:51:46 #67
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_125637589
Goed topic.

Jullie kunnen trouwens allemaal niets.

/knuppel-hoenderhok.
Ik ga naar huis.
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:53:36 #68
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125637664
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:51 schreef nietzman het volgende:
Goed topic.

Jullie kunnen trouwens allemaal niets.

/knuppel-hoenderhok.
Nee, maar Gordon kan ook niet zingen en kijk eens hoever hij is gekomen :7
  Admin dinsdag 23 april 2013 @ 13:54:33 #69
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_125637708
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:53 schreef Stefan het volgende:

[..]

Nee, maar Gordon kan ook niet zingen en kijk eens hoever hij is gekomen :7
Maar die had geen rijke ouders :6

Sorry

Lief doen }:|

pi_125637716
Susteren, ik denk dat je door hard werken sneller daar komt dan door de opleiding te volgen. Ik zou proberen met een paar visagistes samen te gaan werken en gewoon shoots te gaan doen met modellen. Probeer de fashion kant op te gaan en kijk of je op die manier je droom kan uitvoeren. Bouw een ijzersterk portfolio en ga in de buurt aan de slag voor winkels en ketens. Vast wel bedrijven die geinteresseerd zijn.

Ik denk niet dat een opleiding je de kans gaat bieden. Natuurlijk kom je dan mensen tegen waarmee je kan netwerken, maar dat kan je ook via internet, beurzen en meetings.
  dinsdag 23 april 2013 @ 13:55:15 #71
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125637733
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:54 schreef yvonne het volgende:

[..]

Maar die had geen rijke ouders :6

Sorry

Lief doen }:|
Maar hij had John Ewbank
  FOK!fotograaf dinsdag 23 april 2013 @ 13:57:13 #72
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_125637802
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:54 schreef Puala het volgende:
Susteren, ik denk dat je door hard werken sneller daar komt dan door de opleiding te volgen. Ik zou proberen met een paar visagistes samen te gaan werken en gewoon shoots te gaan doen met modellen. Probeer de fashion kant op te gaan en kijk of je op die manier je droom kan uitvoeren. Bouw een ijzersterk portfolio en ga in de buurt aan de slag voor winkels en ketens. Vast wel bedrijven die geinteresseerd zijn.

Ik denk niet dat een opleiding je de kans gaat bieden. Natuurlijk kom je dan mensen tegen waarmee je kan netwerken, maar dat kan je ook via internet, beurzen en meetings.
En wellicht als Fok! fotograaf een modeshow doen?
The summer is magic!

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_125637905
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:57 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Dat zou wellicht kunnen. In elk geval om ervaring op te doen.
En eens kijken of je zou kunnen schieten voor bijv. een persbureau in de buurt. Wie weet hebben die ook wel wat interessants :D
  dinsdag 23 april 2013 @ 14:00:58 #74
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125637944
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:54 schreef Puala het volgende:

Thx voor je reactie!
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 13:57 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Wil ik heus wel doen! :)
  FOK!fotograaf dinsdag 23 april 2013 @ 14:02:19 #75
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_125637988
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 14:00 schreef Susteren het volgende:
Wil ik heus wel doen! :)
Geloof mij, dat wil je niet :P Strakke deadlines, zeurende opdrachtgevers. ;) >:)
The summer is magic!

dinsdag 23 april 2013 @ 14:06:40 #76
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_125638150
Susteren, ik zou sowieso ff je website onder de loep nemen. Er zitten imo nog wat schoonheidsfoutjes in.

Als je op de button lees meer klikt (in chrome) krijg je een melding met daarop click, je blijft op het hoofdscherm.

Ook zou ik teksten als deze:
quote:
Onze studio bevind zich in Sittard, hij is gemakkelijk met de auto te bereiken, ook met het OV kunt u naar onze studio komen: hij ligt namelijk op 15 minuten loopafstand vanaf het station.
Herschrijven naar zoiets:
quote:
Onze studio bevind zich in Sittard. Hij is makkelijk met de auto & OV te bereiken, hij ligt namelijk op een kwartiertje lopen vanaf het station.
En ik zou er een porftolio opzetten. En een link naar je facebookprofiel (van je bedrijf) en twitter van je bedrijf.
  dinsdag 23 april 2013 @ 14:10:14 #77
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125638297
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 14:06 schreef kanovinnie het volgende:
Susteren, ik zou sowieso ff je website onder de loep nemen. Er zitten imo nog wat schoonheidsfoutjes in.

Als je op de button lees meer klikt (in chrome) krijg je een melding met daarop click, je blijft op het hoofdscherm.

Ook zou ik teksten als deze:

[..]

Herschrijven naar zoiets:

[..]

En ik zou er een porftolio opzetten. En een link naar je facebookprofiel (van je bedrijf) en twitter van je bedrijf.
Website ligt helemaal onder de schop, eigenlijk zou ik hem offline moeten halen. Klopt niets van, moet ik volgende week in de vakantie nog flink aan werken :)
  dinsdag 23 april 2013 @ 14:23:19 #78
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_125638842
Susteren, ik denk dat je meer baat bij goede workshops over studiofotografie hebt dan peperdure opleidingen in het buitenland. Waarom? Ik denk dat je daar dezelfde weerstand als hier oploopt, voor veel geld.

Toegegeven, je bent erg gefocussed op techniek en dat kan je als een beperking zien, maar ook iets waar je je in kunt specialiseren. Fotografie-opleidingen lijken eerder je horizon te verbreden en daar moet je voor open kunnen staan.

Gebruik je interesse in de productfotografie en de studiotechnieken en ga naar workshops van vakmensen en bekijk het filmpje van John Free (nogmaals):
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  dinsdag 23 april 2013 @ 14:28:16 #79
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125639033
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 14:23 schreef Doodkapje het volgende:
Susteren, ik denk dat je meer baat bij goede workshops over studiofotografie hebt dan peperdure opleidingen in het buitenland. Waarom? Ik denk dat je daar dezelfde weerstand als hier oploopt, voor veel geld.

Toegegeven, je bent erg gefocussed op techniek en dat kan je als een beperking zien, maar ook iets waar je je in kunt specialiseren. Fotografie-opleidingen lijken eerder je horizon te verbreden en daar moet je voor open kunnen staan.

Gebruik je interesse in de productfotografie en de studiotechnieken en ga naar workshops van vakmensen en bekijk het filmpje van John Free (nogmaals):
Dank voor de reactie! De keuze voor een buitenlandse fotoopleiding was eigenlijk ontstaan uit het feit dat ik met mijn profiel maar beperkte keus heb, en ik graag de Engelse taal accentloos wil beheersen, en dit leek me mooi om te combineren dmv een fotoopleiding in Engeland.

Maar wat je zegt is waar, wellicht is een cursus voor studiobelichting in Nederland + een ander soort opleiding een beter plan :) .
  dinsdag 23 april 2013 @ 14:35:24 #80
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125639355
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 14:23 schreef Doodkapje het volgende:

Heb het filmpje bekeken, heeft wel verandering in mijn mening over een foto-bachelor gebracht!
  dinsdag 23 april 2013 @ 14:41:55 #81
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_125639596
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 14:35 schreef Susteren het volgende:

[..]

Heb het filmpje bekeken, heeft wel verandering in mijn mening over een foto-bachelor gebracht!
Dit is één mening van iemand natuurlijk, maar hij belicht een zeer belangrijk punt en dat is je passie volgen.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 23 april 2013 @ 16:46:19 #82
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_125644483
quote:

[..]

Je hebt zeker gelijk, na dit meerdere malen gelezen te hebben moet ik concluderen dat er zeker een kern van waarheid in zit. Maar aan de andere kant: ik heb eigenlijk nooit gezegd dat een beroepsfotograaf niet zonder goede gear kan, ik ben alleen van mening dat goede apparatuur (bij zowat elk vak) belangrijk is wanneer je iets beroepsmatig doet, onder andere om problemen met falende spullen te voorkomen. Tevens is een L lens bijvoorbeeld veel waardevaster dan een lens als bijv. een Tamron (op de lange termijn kan dure apparatuur als een Mac of L lenzen dus goedkoper zijn dan goedkopere alternatieven, maar dit snap jij vast en zeker :) ).
Waardevastheid van lenzen intereseert je als pro weinig, het enige dat belangrijk is is dat je met die lens iets kunt maken waar je geld mee verdient. Of ik dat kunstje nou met een ouwe Helios doe of met een glinsterende L, desnoods met twee rooie ringetjes zal je jeuken en je klanten ook. Als ik brood koop interesseert het me namelijk ook geen hout met wat voor merk mixer het deeg in elkaar geklopt is, als het resultaat maar deugt.

quote:
Aan de andere kant is het belangrijk om met verschillende apperatuur te kunnen werken, variërend van goedkoop tot duur (en de categorie niet te betalen :D ). Ik ben namelijk toch blij dat ik in het Canon segment met een 550d ben begonnen, wanneer mensen dingen aan me vragen over hun camera kan ik makkelijk antwoord geven, aangezien ik ook de xxxd serie gewend ben.
Ik heb de meest technische variant van de klassieke Fotovakschool doorlopen, daar meer over optica, camera's en chemie geleerd dan goed is voor een mens. In heel dat traject is er geen merknaam genoemd. Ik moet het eerste stuk fotografisch gereedschap nog tegenkomen waarmee ik niet na een minuut of wat kijken en voelen en frummelen mee uit de startblokken kan.
En ik heb toch ook al aardig wat mensen kunnen begeleiden in een keuze naar fotozooi waar ze in nagenoeg alle gevallen best wel gelukkig mee werden. In de meeste gevallen zonder ook maar een merk- of typenaam te noemen.

quote:
Maar waar ik zelf teleurgesteld om ben bij de meeste fotografen is dat ze alleen veel moeite doen bij goed betaalde opdrachten. Natuurlijk is een opdracht van een paar honderd euro belangrijker van vijf tientjes, maar het resultaat blijft je visitekaartje en op die manier kan een opdracht van 50 euro via via ervoor zorgen dat je grotere opdrachten aan de haak slaat. Om die reden doe ik altijd mijn best om de beste resultaten te leveren, ongeacht het bedrag wat het oplevert. Ik heb al vaak meegemaakt dat ik voor een (belachelijk) lage prijs foto's maakte van vriendinnen, en tevens veel moeite in post-processing stopte. Mijn "uurloon" lag op deze manier zelfs ver onder het minimumloon, maar toen ze haar foto's op facebook zette kwamen meteen vragen als: wie heeft die foto's gemaakt! Op die manier had ik 3 nieuwe shoots :D .

En hier maak je een klassieke misrekening die zelfs nu al een risico vormt voor je verdere carrière. Eenmaal onder de prijs, altijd onder de prijs.
Wat je niet moet willen is dat mensen naar jou komen omdat je goedkoop bent, mensen moeten naar jou komen omdat je goed bent.
Met die insteek koop je je spullen immers ook, als goedkoop een argument zou zijn zou je die rooieringenlensjes gewoon bij de fotoboer laten liggen en iets goedkopers kopen. Anderszijds, als Tamron morgen zijn lenzen voor dezelfde prijs aanbiedt als Canikopelympus hebben ze op zijn minst iets uit te leggen, zelfs al zou het product beter zijn dan van eerdergenoemd merk.

Aanbevelingen(wellicht ten overvloede, het is allemaal al eerder gezegd):
- Hou op met sappelen over 'gear' maar pak de spullen die je hebt en fotografeer je helemaal suf. Niet van een half uurtje of zo, maar je moet 'fotografie gaan leven'.
- Pomp je skills op waar je ze maar kunt krijgen. De meest dodelijke gedachte is 'ik heb het nu wel zo ongeveer begrepen'. Je eindigt als fotograaf gewoon als beginner die nog ergens wat kan leren.
geldt overigens voor de meeste ambachten
- Onderzoek je waarden. Wat wil je met die carriere, wat wil je vooral niet, hoe stel je je voor over een jaar of tien, twintig, dertig bezig te zijn. Leer kortom wat je zelf belangrijk vindt aan je vakNee, niet wéér die spullen
- Het is niet praktisch je blind te staren op één aantrekkelijk ogende fotografische discipline. Je moet ze de kost niet geven die aan een opleiding beginnen om iets met 'modelfotografie' te gaan doen, een tak van sport waarvan in dit land net een handjevol fotografen kan bestaan, de rest mag zich druk maken om wekelijks zoveel mogelijk bruidsparen te strikken voor iets dat als kunst verkocht wordt en in werkelijkheid een kunstje is :')

Ah, mijn accu's zijn vol, de zon is erdoor. Nou ga ik effe lekker de natuur in. Saluut
  dinsdag 23 april 2013 @ 16:49:28 #83
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_125644613
Op sommige dagen zou ik willen dat ouwesok mijn wijze foto-opa zou zijn. Dit is zo'n dag.
  dinsdag 23 april 2013 @ 16:57:16 #84
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125644935
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 16:49 schreef kanovinnie het volgende:
Op sommige dagen zou ik willen dat ouwesok mijn wijze foto-opa zou zijn. Dit is zo'n dag.
indeed :D
pi_125645233
ermahgerd HOEZO staan hier allemaal lege posts, zon kan ik toch niet bijlezen mensen
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 23 april 2013 @ 17:10:52 #86
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_125645435
pfd idd alle post weg halen. Dan heb je echt geen ruggengraat.

Sta gewoon achter wat je zei ipv alles weghalen
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
pi_125645981
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 17:10 schreef Matty___ het volgende:

dinsdag 23 april 2013 @ 17:29:57 #88
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125646133
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 17:10 schreef Matty___ het volgende:

alles is gequote dus het is nog gewoon terug te lezen

en was er geen beleid dat een mod ze terug kan plaatsen? had ik laatst ook
  dinsdag 23 april 2013 @ 17:32:39 #89
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125646223
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 16:49 schreef kanovinnie het volgende:
Dit is wat andere mensen al eerder vertelden in dit topic :D
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 16:57 schreef Susteren het volgende:

[..]

indeed :D
OMG :') vraag anders maar gewoon niks meer
pi_125647236
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 17:32 schreef Stefan het volgende:
OMG :') vraag anders maar gewoon niks meer
TS heeft weer eens bewezen dat hij niet tegen stevige kritiek kan.
  dinsdag 23 april 2013 @ 18:50:50 #91
385280 neohu
goedendag
pi_125648441
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 14:35 schreef Susteren het volgende:

[..]

Hij zegt het zelf al: hij heeft niet alle fotografie opleidingen gezien. Bij mij op school laten ALLE docenten eigen werk zien. Daarnaast proberen ze jou gewoon te ontwikkelen als kunstenaar/beeldmaker, door feedback te geven. Ik herken me totaal niet in het beeld dat deze man geeft.
pi_125648500
Doe es lief
  dinsdag 23 april 2013 @ 21:30:35 #93
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_125656908
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 17:29 schreef Stefan het volgende:

en was er geen beleid dat een mod ze terug kan plaatsen? had ik laatst ook
Ik kan het wel een beetje begrijpen na de shitstorm die hij hier over zich heen kreeg. Nu weer lief spelen.
Huilen dan.
  dinsdag 23 april 2013 @ 21:33:39 #94
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125657131
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 april 2013 21:30 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ik kan het wel een beetje begrijpen na de shitstorm die hij hier over zich heen kreeg. Nu weer lief spelen.
Als je ook kunt begrijpen waarom hij die shitstorm over zich heen kreeg dan hebben we een deal en gaan we lief spelen *;
  FOK!fotograaf dinsdag 23 april 2013 @ 23:54:05 #95
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_125666335
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 april 2013 21:33 schreef Stefan het volgende:

[..]

Als je ook kunt begrijpen waarom hij die shitstorm over zich heen kreeg dan hebben we een deal en gaan we lief spelen *;
Ik begrijp niet waar jij het lef vandaan haalt om in diezelfde shitstorm o.a. zijn ouders te betrekken. Ik volg deze discussie al vanaf begin en, alhoewel je in essentie gelijk hebt en hetzelfde zegt als ouwesok, verpak je het ontzettend onvriendelijk en kom je in je postings ontzettend agressief over.
The summer is magic!

pi_125669073
;(

Die discussies over gear.. jezus.

Ik zie genoeg foto's voorbij komen die gemaakt zijn met een fullframe waarbij ik denk : "Jezus, heb je daar nou echt een fullframe voor nodig? Ik kan exact hetzelfde fotograferen met een crop.."
Fotografie heeft natuurlijk een hoog nerd gehalte, al die gadgets, lenzen, flitsers. De enige reden waarom ik een pro body zou willen is omdat je er twee kaarten in kan stoppen zodat je meteen een backup hebt als je niet in de studio zit.

Voor de rest vind ik het maar uiterst vermakelijk dat er serieus mensen rondlopen die het allerduurste merk willen.. 'kijk eens wat ik allemaal kan betalen' :') right. Ik zal het nog eens herhalen :Koop vooral de canon 1d mark IV. Koop de beste lenzen die er zijn ( ook al gebruik je er hooguit maar 2 :') ) en koop vooral de duurste flitslampen. Het liefst van profoto.. ik bedoel, 1000 euro meer uitgeven voor een lamp die exact hetzelfde kan met exact dezelfde watt/sec maar waar zogenaamd een wondermiddel inzit is natuurlijk een uiterst slimme zet . Ja, met dure merken maak je echt indruk op modellen en klanten die je wilt fotograferen die overigens alleen maar voor de camera staan te dansen en waarschijnlijk nog niet eens weten wat nou 'de apple' van alle camera's, flitslampen en dergelijke is.

Ohja, als je denkt dat een opleiding volgen zin heeft dan moet je dat vooral doen. Zonde van je geld overigens. De meeste fotografen die 'bekend' zijn hebben nooit een opleiding gevolgd.
  woensdag 24 april 2013 @ 06:14:37 #97
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_125669116
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 05:01 schreef Suncatcher het volgende:
;(

Die discussies over gear.. jezus.

Ik zie genoeg foto's voorbij komen die gemaakt zijn met een fullframe waarbij ik denk : "Jezus, heb je daar nou echt een fullframe voor nodig? Ik kan exact hetzelfde fotograferen met een crop.."
waar slaat dit nou op? Moet je altijd je gear tot het maximum gebruiken? Wat nou als iemand alleen een ff heeft, en een simpele foto moet maken, mag dat dan niet? Of moet diegene dan een cropcamera erbij kopen?
  woensdag 24 april 2013 @ 09:29:20 #98
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_125670766
Daarbij heeft een probody het voordeel dat ze bijna onverwoestbaar zijn. Zo een D4 kun je (zonder lens) zonder te schrikken van de tafel laten vallen en dan doet hij het nog steeds. Geeft beetje een garantie dat die het doet als je hem nodig hebt ook onder extreme omstandigheden
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 24 april 2013 @ 09:33:16 #99
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_125670833
Parel van een topic dit O+
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  woensdag 24 april 2013 @ 11:37:37 #100
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125673951
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 05:01 schreef Suncatcher het volgende:
Het liefst van profoto.. ik bedoel, 1000 euro meer uitgeven voor een lamp die exact hetzelfde kan met exact dezelfde watt/sec maar waar zogenaamd een wondermiddel inzit is natuurlijk een uiterst slimme zet
Ik ga niet op je hele post in, maar dit is echt bullshit :') . Als je een beetje verstand had van studioflitsers wist je dat 800ws van een Menik/Falcon Eyes/Studio King qua lichtopbrengst verschilt met een Profoto/Broncolor/Hensel met het zelfde aantal ws. Tevens gaat een goedkope monolight echt niet lang mee als je hem intensief gebruikt (bij m'n Meniks was binnen no-time al de draaiknop stuk).

Nog niet gesproken over flash duration (bij goedkopere flitsers kun je geen beweging bevriezen), color consistency, recycle time en flash power consistency. Natuurlijk zijn foto's die gemaakt zijn met een duurdere flitser niet per definitie beter, maar je kunt een Profoto flitslamp echt niet vergelijken met die Chinese meuk _O- .

Zelf ben ik uiteindelijk gegaan voor Rime Lite's, prima prijs/kwaliteitsverhouding, snelle recycles, stevige alu body en goede service, Profoto monolights pasten gewoon niet in mijn budget.

En over je fullframe opmerking: zowat alles wat je met een ff body kan kun jij met je crop camera ook, maar neemt niet weg dat een grotere sensor veel voordelen met zich meebrengt. Natuurlijk zijn foto's van een consumenten dslr niet slechter dan die van een 5d/1d, als je het maar goed gebruikt. Maar wanneer jij een dag fotografeert met een magnesium body voelt je body toch wel ineens heel plastic aan. Het gaat namelijk niet alleen om wat er uit de camera rolt, ook gebruiksgemak en degelijkheid spelen een rol in het kiezen van de juiste apparatuur.

En dat je maar 2 lenzen gebruikt :? . Een allround fotograaf heeft waarschijnlijk minimaal een wide-angle, telezoom, prime en macro lens, daar is niks raars aan. En dat het de "allerduurste" L lenzen zijn is overigens niks mis mee, zo'n lens kan je hele leven meegaan, en als je het bedrag uitspreid over de jaren dat je hem gebruikt is het ineens helemaal niet meer zo'n dure lens hoor. Besteed het geld liever aan goed glas dan aan een body: een goed objectief is nooit een miskoop imho.

EDIT zie post van Matty
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 09:29 schreef Matty___ het volgende:
Daarbij heeft een probody het voordeel dat ze bijna onverwoestbaar zijn. Zo een D4 kun je (zonder lens) zonder te schrikken van de tafel laten vallen en dan doet hij het nog steeds. Geeft beetje een garantie dat die het doet als je hem nodig hebt ook onder extreme omstandigheden

[ Bericht 3% gewijzigd door Susteren op 24-04-2013 12:07:34 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')