SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
Ik heb momenteel een eigen studio, ik doe portretfotografie (sta als zzp'er ingeschreven). Het liefste wil ik voor modebladen gaan fotograferen, en met een opleiding fotografie lijkt me de kans hierop toch wel toenemen (tevens wil ik sowieso een vervolgopleiding doen, maar is de keus met havo + c&m zonder wiskunde niet vrij breed).quote:Op maandag 22 april 2013 16:35 schreef trigt013 het volgende:
Wat zou je voor werk willen zoeken als Bachelor Fotografie?
Lijkt een terugkerend item bij TS idd.quote:Op maandag 22 april 2013 20:49 schreef Ouwesok het volgende:
Waarom ben je zo in die 'gear' geinteresseerd
Vind eerst eens uit voor hoeveel fotografen er in de modebranche een al dan niet belegde boterham te verdienen valt.quote:Op maandag 22 april 2013 16:46 schreef Susteren het volgende:
Het liefste wil ik voor modebladen gaan fotograferen, en met een opleiding fotografie lijkt me de kans hierop toch wel toenemen.
Mirjam heeft het al gezegdquote:Op maandag 22 april 2013 22:24 schreef Susteren het volgende:
[..]
Komt deze discussie weer![]()
Bij racen, draait het daar om wie de snelste auto heeft? Nee, maar het is wel een deel van de prestaties die worden geleverd: met een f3 auto ga je het niet redden in een f1 race. Tuurlijk: met een 500d kun je prima foto's maken, maar waarom zou je niet investeren in een camera die lang meegaat en stevig is etc. etc.
Maat terug op het onderwerp: als ik veel geld betaal voor een opleiding verwacht ik ook kennis apparatuur die in die prijscategorie past.Trouwens, bashen op het feit dat niet alleen de techniek van fotograferen maar ook de apparatuur me interesseert, wat is daar nu zo interessant aan? Ik heb aan zo'n reacties echt 3x niks
Waarom vraag je het dan hier als je het al lang weetquote:Op maandag 22 april 2013 22:37 schreef Susteren het volgende:
[..]
Het is nu al geen hobby meer, aangezien ik er per maand voor wordt betaald met productfotografie en regelmatig opdrachten voor portretfotografie krijg.
Stel je gaat een vervolgopleiding doen, de ene leer je het 1e jaar hoe je op M kunt foptograferen, het 2e hoe je photoshop gebruikt en het 3e jaar moet je een project voltooien. De andere opleiding leert je hoe je onderwerpen perfect belicht, ze hebben een studio waar je met veel verschillende lichtvormers kunt experimenteren. Ook kun je een digitale middenformaat camera gebruiken en hebben ze een lab waar je films gratis kan ontwikkelen en inscannen.
That's my point: in dit voorbeeld zou ik wel weten welke opleiding ik zou kiezen.
Naast je vraaggedrag valt me steeds weer op dat je de antwoorden die je van iedereen krijgt kennelijk niet wilt horenquote:Op maandag 22 april 2013 22:46 schreef Susteren het volgende:
[..]
Misschien omdat dit een voorbeeld is, en ik verder maar weinig over die studies kan vinden
Jouw reacties heb ik echt niets aan, sorry dat ik het zeg maar het is totaal off-topic (en van Mirjam als mod valt me dat al helemaal tegen). Ik vraag niet om jullie meningen of je als beroepsfotograaf goede spullen nodig hebt, ik vraag enkel of iemand ervaringen met deze opleidingen heeft. Ik wil rustig via dm's of een ander topic discussieren, maar hier hoort het gewoon niet thuis.
Je eist maar wat je eisen wilt. Als je professioneel fotograaf wilt worden verdoe je alleen je tijd nogal met al die spullenpraatquote:Op maandag 22 april 2013 23:20 schreef Susteren het volgende:
[..]
Dat dat het enige criterium is, waar heb je dat gelezen? Vaak lezen mensen ook wat ze willen lezen.
Waar je dat 2e vandaan hebt![]()
De reacties worden een tikkie emotioneel, maar waar dat voor nodig is? Is het pure afkeer van mensen die van mooie apperatuur houden, of telt het feit dat ik op mn 16e niet nog steeds met m'n Sony Alpha of 550d fotografeer ook mee? Ik bedoel, mag ik na jarenlang fotograferen niet wat hogere eisen aan m'n apperatuur stellen?
En nu heb je weer een halve folder opgedreund en aangetoond een goudmijntje voor een welbespraakte fotoboer te zijnquote:Puur als voorbeeld: m'n 550d had ik geupgrade naar een 7d. Zelfde sensor, alleen betere body, paar extra opties en superieur af systeem. Door de snelle af icm ultrasonic lenzen heb ik veel shots kunnen maken die ik met het single crosstype af systeem van mn 550d of Sony niet had kunnen maken. En idem voor de 1d: de betere feel, grotere sensor, spatwaterdichtheid: het telt allemaal mee.
Het is pas geen hobby meer als je er van kunt levenquote:Op maandag 22 april 2013 22:37 schreef Susteren het volgende:
[..]
Het is nu al geen hobby meer, aangezien ik er per maand voor wordt betaald met productfotografie en regelmatig opdrachten voor portretfotografie krijg.
Precies, techniek kun je leren maar dat maakt je nog geen goede fotograaf. Ik kan de techniek van een racewagen onder de knie krijgen maar dat zegt niet of ik ooit goed genoeg ben voor de formule 1quote:Op maandag 22 april 2013 23:56 schreef andreas612 het volgende:
Wat ik over het algemeen begrijp van (ook bijv. die academie) fotografieopleidingen is dat ze meer naar een eigen stijl gaan ipv 'het meer proberen te leren'.. Aan het einde van de rit kan iedereen 'perfect' fotograferen maar je zult er pas uitspringen als je een eigen handelsmerk hebt. Of dat dan met een hasselblad of een canon gebeurd zal dan van minder belang zijn gok ik (al is medium formaat nogal een overstap).
Ik denk dat je naast die 10k voor je eigen gear moet zorgen, of denk je dat ze voor 10k je tijdens de studie alle spullen geven dat je nodig hebt?quote:Op maandag 22 april 2013 16:32 schreef Susteren het volgende:
. Qua kosten zitten ze allemaal rond de 10k per jaar, dit is natuurlijk vrij duur maar mits ze ook goede gear hebben lijkt me dit het wel waard.
Desondanks weet je het niet zeker maar denk je hetquote:Op dinsdag 23 april 2013 00:17 schreef Susteren het volgende:
[..]
Ik heb apperatuur, maar de gedachte dat je op zo'n opleiding spullen krijgt aangeboden die je mag gebruiken is echt niet vergezocht.
En wat voegt die 1e zin nu toe aan dit topic, serieusquote:Op dinsdag 23 april 2013 00:19 schreef Stefan het volgende:
[..]
Desondanks weet je het niet zeker maar denk je het
Maar wat verwacht je te kunnen gebruiken?
Omdat je nergens een voorbeeld hebt met wat voor gear je kan gebruikenquote:Op dinsdag 23 april 2013 00:23 schreef Susteren het volgende:
[..]
En wat voegt die 1e zin nu toe aan dit topic, serieus
Een studio met belichting bijvoorbeeld
Lijkt me wel handig als je studiobelichting wilt leren.
Een gewoon klaslokaal? Sinds wanneer is een monolight of arri continulamp of whatever geen apperatuur?quote:Op dinsdag 23 april 2013 00:25 schreef Stefan het volgende:
[..]
Omdat je nergens een voorbeeld hebt met wat voor gear je kan gebruiken
En een studio met belichting is gewoon een klaslokaal dus, dat is wat anders dan gear dat je kunt gebruiken
Als je een opleiding biologie volgt is een kikker en een mesje en een vergrootglas dus je gear?quote:Op dinsdag 23 april 2013 00:27 schreef Susteren het volgende:
[..]
Een gewoon klaslokaal? Sinds wanneer is een monolight of arri continulamp of whatever geen apperatuur?
Kijk, hier heb ik nu wat aan: bedankt!quote:Op dinsdag 23 april 2013 08:44 schreef Uncle het volgende:
Ik had gisteren al een reactie getypt maar weggedrukt ivm off topic. Maar nu val ik niet meer zo uit de toon dus even beknopt mijn mening waar helemaal niet om gevraagd wordt!
Als je bereid bent 10k per jaar uit te geven aan een opleiding dan zou ik beslist geen fotografie opleiding gaan doen. Het betekent wel dat je bereid bent te investeren in een goede basis en opleiding. Het enige dat ik nog mis is een plan B. Als bijbaantje is het leuk verdienen in fotografie. Als levensonderhoud zijn er maar weinig mensen die dat lukt. Een hoop vaste lasten die je nu niet hebt moet je dan ook kunnen opbrengen waardoor je tarieven dermate omhoog moeten dat er ineens potentiele klanten afhaken.
Maar wat andere mensen ook vinden van jouw plannen en ideeen, dromen najagen vind ik een prijzenswaardige eigenschap!! Dat zouden veel meer mensen moeten doen.Maar zorg tegelijkertijd wel dat je verzekerd bent van een alternatief mocht het onverhoopt toch niet slagen.
Dus mijn bescheiden advies zou zijn, ga lekker een studie in nederland doen, los van fotografie, in je eigen tempo en volg andere crusussen, masterclasses, opleiding etc het gebied van fotografie ernaast. Een of twee jaartjes langer over je studie doen is nog altijd goedkoper dan een dergelijke bachelor in het buitenland. Daarnaast heb je dan een goede 'verzekering' dat mocht het toch niet lukken om (helemaal) rond te komen van fotografie je ook geen uitkering hoeft te gaan trekken (en dat wil je beslist niet als je een studieschuld hebt na zo'n opleiding).
Maar ik neem aan dat je ouders datzelfde verhaal ook al gemeld hebben??
Ik baseer dat op de inhoud en de manier van posten. Je kan daar een redelijk goed beeld over iemand opbouwen, zeker als iemand eerlijk is over zichzelf.quote:Op dinsdag 23 april 2013 08:58 schreef Susteren het volgende:
En terugkomend op hoink581 (die me bijna stalkt hier op fok: in ieder topic van me reageert hij): je kent me niet in real-life, je kent m'n ouders niet en je weet niets over mijn financiële situatie. Baseer je dat puur op het feit dat ik graag investeer in mijn studie?
Dat is een terugkerend probleem bij jou, alleen mensen die in je straatje lullen ga je in mee, de rest zeurt.quote:Op dinsdag 23 april 2013 08:58 schreef Susteren het volgende:
[..]
Kijk, hier heb ik nu wat aan: bedankt!![]()
Want volgens mij zegt iedereen hetzelfde alleen in een iets minder zoetgevooisde verpakking inderdaad.quote:Op dinsdag 23 april 2013 09:54 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dat is een terugkerend probleem bij jou, alleen mensen die in je straatje lullen ga je in mee, de rest zeurt.
Als je een carrière als beroepsfotograaf ambieert zul je nog heel wat mensen gaan tegenkomen die je adviseren om toch maar asteblieft een 'normaal' vak te gaan leren.quote:Op dinsdag 23 april 2013 08:58 schreef Susteren het volgende:
Mijn ouders hebben zich er nog niet echt over uitgelaten, maar zeiden idd dat ik beter een andere opleiding dan fotografie kan doen zodat ik later altijd nog een andere baan kan kiezen.
Je hebt zeker gelijk, na dit meerdere malen gelezen te hebben moet ik concluderen dat er zeker een kern van waarheid in zit. Maar aan de andere kant: ik heb eigenlijk nooit gezegd dat een beroepsfotograaf niet zonder goede gear kan, ik ben alleen van mening dat goede apparatuur (bij zowat elk vak) belangrijk is wanneer je iets beroepsmatig doet, onder andere om problemen met falende spullen te voorkomen. Tevens is een L lens bijvoorbeeld veel waardevaster dan een lens als bijv. een Tamron (op de lange termijn kan dure apparatuur als een Mac of L lenzen dus goedkoper zijn dan goedkopere alternatieven, maar dit snap jij vast en zekerquote:Op dinsdag 23 april 2013 10:55 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Wat ik in je hele set pro-aspiraties totaal mis is een reële, nuchtere kijk op het vak 'fotograaf' en alles wat er bij de aanloop naar en uitoefening van dat vak komt kijken, dat is namelijk wel wat meer dan wat bijklussen hoe lucratief dat nu ook mag lijken, je moet er op termijn een goeie boterham uit kunnen blijven halen.
Of je het nou leuk vindt of niet, dat 'meer' is op geen enkele wijze aan de spullen die je gebruikt, gaat gebruiken of wilt gaan gebruiken gerelateerd, die spullen zijn eigenlijk stap-0, je koopt/huurt/leent gewoon datgene wat op dat moment jouw probleem oplost. Klaar.
Wat belangrijker is om te leren is hoe je met die spullen die boterham gaat verdienen en vooral blijft verdienen. Nog belangrijker is om te leren hoe je in een wereld waarin iedereen zich professioneel fotograaf mag noemen je ervoor denkt te gaan zorgen dat die boterham ook nog enigszins belegd kan worden en blijven. Ook daarbij moet je die spullen weer vergeten, die zijn immers ook gewoon voor je concurrentie(lees: de hele wereld) te koop, de tijd dat je je met materieel en middelen kon onderscheiden als beroepsfotograaf liggen inmiddels alweer enige decennia achter ons. Je moet het allemaal met skills, visie, inzicht en vooral personalty redden en zoals ik al eerder heb gezegd, die dingen zijn niet te koop, hoeveel geld je ook meebrengt.
Voor al dat 'meer' kan een goeie vakopleiding deels iets voor je betekenen, de harde praktijk zal uiteindelijk de echte leermeester worden en wees er in dat kader op voorbereid dat je niet de eerste zult zijn die zich op enig moment realiseert dat fotografie als ambacht prachtig is maar als beroep meer een nachtmerrie dan een droom.
Nee, het is belangrijk dat je een verhaal kunt vastleggen op foto's, dat je gevoel kunt overbrengen op fotosquote:Op dinsdag 23 april 2013 12:20 schreef Susteren het volgende:
Aan de andere kant is het belangrijk om met verschillende apperatuur te kunnen werken,
Wat is je bron dat de meeste fotografen zo werken, onderbuikgevoel?quote:Op dinsdag 23 april 2013 12:20 schreef Susteren het volgende:
Maar waar ik zelf teleurgesteld om ben bij de meeste fotografen is dat ze alleen veel moeite doen bij goed betaalde opdrachten.
Lol, er zit nauwelijks verschil tussen de bediening van de verschillende Canon toestellen...quote:Op dinsdag 23 april 2013 12:36 schreef Susteren het volgende:
[..]
Hier ben ik het niet mee eens. Het is een must voor een fotogaaf met een grote range verschillende apparatuur te kunnen werken. Zo was ik eens toevallig in Amsterdam met een vriendin, m'n 7d had ik niet bij me maar zei wel haar 450d. Er waren blijkbaar demonstraties voor de situatie in syrie toen, en ik heb toen een plaat kunnen schieten met haar camera (die ik door ervaring probleemloos kon handelen) die de krant en een expositie haalde.
Wat een bullshit, het gaat om het eindresultaat. Als Anne Geddes al haar fotos zou maken met 1 camera en 1 lens dan is dat haar keus, ze is miljonair en haar fotos verkopen goed, dus who cares about grote range aan gear kennisquote:Op dinsdag 23 april 2013 12:36 schreef Susteren het volgende:
[..]
Hier ben ik het niet mee eens. Het is een must voor een fotogaaf met een grote range verschillende apparatuur te kunnen werken. Zo was ik eens toevallig in Amsterdam met een vriendin, m'n 7d had ik niet bij me maar zei wel haar 450d. Er waren blijkbaar demonstraties voor de situatie in syrie toen, en ik heb toen een plaat kunnen schieten met haar camera (die ik door ervaring probleemloos kon handelen) die de krant en een expositie haalde.
En terecht. Je hebt echt geen idee hoe het is om een eigen bedrijf te runnen hequote:Op dinsdag 23 april 2013 12:37 schreef Susteren het volgende:
[..]
Nee? Ik ken genoeg beroepsfotografen, zowel in de sport- als mode industrie. Velen doen moeite voor het bedrag wat ze ervoor vangen: "tijd is geld".
Er is geen probleem, je naïviteit is erg vermakelijkquote:
En weer zo'n aanname die nergens op gebaseerd is, hoe weet jij wat ik ermee verdien? Gewoon een gokje zeker?quote:Op dinsdag 23 april 2013 12:47 schreef Stefan het volgende:
[..]
Je vraagt tarieven waarvoor een echte fotograaf niet kan werken.
quote:Op dinsdag 23 april 2013 12:54 schreef Susteren het volgende:
[..]
En weer zo'n aanname die nergens op gebaseerd is, hoe weet jij wat ik ermee verdien? Gewoon een gokje zeker?
Het enige wat ik over jou weet is dat je vrijwillig fotografeert voor het Leids Dagblad oid, waar overigens niks mis mee is maar dat alwetend praten van je begint me langzamerhand de keel uit te hangen. Er zijn zat fotografen hier op FOT waar ik diep respect voor heb, onder andere Ouwesok, Uncle, Andreas en Ervani. Hun foto's vind ik gewoon mooi, maar dat kan ik helaas niet over jouw resultaten zeggen. Dus blijf lekker fotograferen voor het Leids Dagblad, maar stop alsjeblieft met die backfires op mij steeds, daar wordt geen een van ons beter van. Die post in het dslr videografie topic bijvoorbeeld: "na al dat gezeur over gear" en dan een foto van jezelf achter je camera, hoe zou ik dat moeten opvatten? Provocatie, compensatiegedrag, iets anders? Ik vind het prima als je een foto van jezelf tijdens het werk post hoor, maar je bent zelf degene die de hele tijd reageert over mijn mening over apparatuur, op een zeurderige manier (uiteindelijk denk ik dat we wel mogen stellen dat niet ik maar jij degene bent met "al dat gezeur over gear").
Het verwende jongetje met een cameraatje druipt er vanaf, geweldigquote:Op dinsdag 23 april 2013 12:57 schreef Susteren het volgende:
[..]
Zeer inhoudelijke reactie, was ook te verwachten.
quote:Op dinsdag 23 april 2013 12:59 schreef Susteren het volgende:
[..]
Natuurlijk, die camera is door mijn ouders betaald, net als alle andere spullen. Ik heb gewoon geld teveel en gooi het weg aan allemaal rotzooi waar ik niets van begrijp.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mijn ouders hebben me wel gesteund in het betalen van m'n sport, ijshockey spullen zijn namelijk niet goedkoop. Ook hebben ze m'n fitnessabbo betaald. Maar niemand kan me ervan beschuldigen dat ik een rijkeluiszoontje ben waarvan de ouders alles voor me betalen, dit is namelijk allebei niet waar.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
Wat boeit mij jouw fotografische kennis nou.quote:Op dinsdag 23 april 2013 13:10 schreef Susteren het volgende:
[..]
Het moest er gewoon uit, ik werd ziek van die reacties alsof ik een rijkeluiszoontje zonder enig talent was, wat gewoon grotendeels uit jaloezie voorkomt denk ik.
"Het verwende jochie met cameraatje" noemt Stefan bijvoorbeeld, terwijl hij me nog nooit heeft ontmoet noch mijn fotografische kennis heeft getoetst. Waar dit voor nodig is![]()
Oh, leest je moeder mee over je schouder?quote:Op dinsdag 23 april 2013 13:15 schreef Susteren het volgende:
, en ik ben niet de enige die zich aan jouw manier van reageren ergert.
quote:Op dinsdag 23 april 2013 13:24 schreef Susteren het volgende:
[..]
Je houdt je mond over m'n moeder, dat meen ik. Het is hier FOT en niet ONZ, waarin jij beter thuishoort imho. Vertel mij eens wat jouw reacties tot nu toe hebben toegevoegd aan dit topic.
Je gaat serieus fotos vergelijken om je gelijk proberen te halen over gear?quote:Op dinsdag 23 april 2013 13:31 schreef Susteren het volgende:
[..]
Weer allemaal aannames die nergens op gebaseerd zijn, goed bezig. Hoop niet dat je even objectief bent in de journalistiek.
Om eens een foto van je te beoordelen:
[ afbeelding ]
De ogen zijn niet scherp, zo'n blik zou bij mij nog nieteens de voorselectie gehaald hebben, rare crop, kleurtempteratuur van de huid klopt niet (komt door het inflitsen), en iemand met zulke foto's gemaakt met een 5d3 probeert mij uit te leggen wat je wel en niet nodig hebt om goede foto's te maken? C'mon![]()
Gemaakt een hele tijd terug met een 550d + kitlens en een yongnuo flitsertje van een paar tientjes:
[ afbeelding ]
Perfect? Nee. Maar in ieder geval klopt de kleurtemperatuur, gaat de aandacht naar het onderwerp zonder dat het gigantisch in het beeld staat en gebeuren er op de achtergrond nog dingen waar je naar kunt kijken, zoals ene jongen die toevallig over het hek sprong.
Nee, ik word ook moe van deze discussie. Van jullie ALLEBEI! Ik mag vanmiddag weer training geven aan kindjes van 8, 9 en 10, daar hoor ik ook dit soort gedrag.quote:Op dinsdag 23 april 2013 13:18 schreef Stefan het volgende:
[..]
Oh, leest je moeder mee over je schouder?
t minder schoolpleinerig verpissen?quote:Op dinsdag 23 april 2013 12:58 schreef Stefan het volgende:
[..]
Het verwende jongetje met een cameraatje druipt er vanaf, geweldig
Serieus, kunnen ouders hier buiten blijven?Die hebben er geen zak mee te maken hier. Ik heb susteren's verhaal nog kunnen lezen voor z'n edit en in dat licht vind ik de kritiek of de wijze waarop niet echt kies.quote:Op dinsdag 23 april 2013 13:47 schreef yvonne het volgende:
Zeg, doe eens even wa
[..]
t minder schoolpleinerig verpissen?
Nee, maar Gordon kan ook niet zingen en kijk eens hoever hij is gekomenquote:Op dinsdag 23 april 2013 13:51 schreef nietzman het volgende:
Goed topic.
Jullie kunnen trouwens allemaal niets.
/knuppel-hoenderhok.
Maar die had geen rijke oudersquote:Op dinsdag 23 april 2013 13:53 schreef Stefan het volgende:
[..]
Nee, maar Gordon kan ook niet zingen en kijk eens hoever hij is gekomen
Maar hij had John Ewbankquote:Op dinsdag 23 april 2013 13:54 schreef yvonne het volgende:
[..]
Maar die had geen rijke ouders
Sorry
Lief doen
En wellicht als Fok! fotograaf een modeshow doen?quote:Op dinsdag 23 april 2013 13:54 schreef Puala het volgende:
Susteren, ik denk dat je door hard werken sneller daar komt dan door de opleiding te volgen. Ik zou proberen met een paar visagistes samen te gaan werken en gewoon shoots te gaan doen met modellen. Probeer de fashion kant op te gaan en kijk of je op die manier je droom kan uitvoeren. Bouw een ijzersterk portfolio en ga in de buurt aan de slag voor winkels en ketens. Vast wel bedrijven die geinteresseerd zijn.
Ik denk niet dat een opleiding je de kans gaat bieden. Natuurlijk kom je dan mensen tegen waarmee je kan netwerken, maar dat kan je ook via internet, beurzen en meetings.
Dat zou wellicht kunnen. In elk geval om ervaring op te doen.quote:Op dinsdag 23 april 2013 13:57 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En wellicht als Fok! fotograaf een modeshow doen?
Thx voor je reactie!quote:Op dinsdag 23 april 2013 13:54 schreef Puala het volgende:
Susteren, ik denk dat je door hard werken sneller daar komt dan door de opleiding te volgen. Ik zou proberen met een paar visagistes samen te gaan werken en gewoon shoots te gaan doen met modellen. Probeer de fashion kant op te gaan en kijk of je op die manier je droom kan uitvoeren. Bouw een ijzersterk portfolio en ga in de buurt aan de slag voor winkels en ketens. Vast wel bedrijven die geinteresseerd zijn.
Ik denk niet dat een opleiding je de kans gaat bieden. Natuurlijk kom je dan mensen tegen waarmee je kan netwerken, maar dat kan je ook via internet, beurzen en meetings.
Wil ik heus wel doen!quote:Op dinsdag 23 april 2013 13:57 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En wellicht als Fok! fotograaf een modeshow doen?
Geloof mij, dat wil je nietquote:
Herschrijven naar zoiets:quote:Onze studio bevind zich in Sittard, hij is gemakkelijk met de auto te bereiken, ook met het OV kunt u naar onze studio komen: hij ligt namelijk op 15 minuten loopafstand vanaf het station.
En ik zou er een porftolio opzetten. En een link naar je facebookprofiel (van je bedrijf) en twitter van je bedrijf.quote:Onze studio bevind zich in Sittard. Hij is makkelijk met de auto & OV te bereiken, hij ligt namelijk op een kwartiertje lopen vanaf het station.
Website ligt helemaal onder de schop, eigenlijk zou ik hem offline moeten halen. Klopt niets van, moet ik volgende week in de vakantie nog flink aan werkenquote:Op dinsdag 23 april 2013 14:06 schreef kanovinnie het volgende:
Susteren, ik zou sowieso ff je website onder de loep nemen. Er zitten imo nog wat schoonheidsfoutjes in.
Als je op de button lees meer klikt (in chrome) krijg je een melding met daarop click, je blijft op het hoofdscherm.
Ook zou ik teksten als deze:
[..]
Herschrijven naar zoiets:
[..]
En ik zou er een porftolio opzetten. En een link naar je facebookprofiel (van je bedrijf) en twitter van je bedrijf.
Dank voor de reactie! De keuze voor een buitenlandse fotoopleiding was eigenlijk ontstaan uit het feit dat ik met mijn profiel maar beperkte keus heb, en ik graag de Engelse taal accentloos wil beheersen, en dit leek me mooi om te combineren dmv een fotoopleiding in Engeland.quote:Op dinsdag 23 april 2013 14:23 schreef Doodkapje het volgende:
Susteren, ik denk dat je meer baat bij goede workshops over studiofotografie hebt dan peperdure opleidingen in het buitenland. Waarom? Ik denk dat je daar dezelfde weerstand als hier oploopt, voor veel geld.
Toegegeven, je bent erg gefocussed op techniek en dat kan je als een beperking zien, maar ook iets waar je je in kunt specialiseren. Fotografie-opleidingen lijken eerder je horizon te verbreden en daar moet je voor open kunnen staan.
Gebruik je interesse in de productfotografie en de studiotechnieken en ga naar workshops van vakmensen en bekijk het filmpje van John Free (nogmaals):
Heb het filmpje bekeken, heeft wel verandering in mijn mening over een foto-bachelor gebracht!quote:Op dinsdag 23 april 2013 14:23 schreef Doodkapje het volgende:
Susteren, ik denk dat je meer baat bij goede workshops over studiofotografie hebt dan peperdure opleidingen in het buitenland. Waarom? Ik denk dat je daar dezelfde weerstand als hier oploopt, voor veel geld.
Toegegeven, je bent erg gefocussed op techniek en dat kan je als een beperking zien, maar ook iets waar je je in kunt specialiseren. Fotografie-opleidingen lijken eerder je horizon te verbreden en daar moet je voor open kunnen staan.
Gebruik je interesse in de productfotografie en de studiotechnieken en ga naar workshops van vakmensen en bekijk het filmpje van John Free (nogmaals):
Dit is één mening van iemand natuurlijk, maar hij belicht een zeer belangrijk punt en dat is je passie volgen.quote:Op dinsdag 23 april 2013 14:35 schreef Susteren het volgende:
[..]
Heb het filmpje bekeken, heeft wel verandering in mijn mening over een foto-bachelor gebracht!
Waardevastheid van lenzen intereseert je als pro weinig, het enige dat belangrijk is is dat je met die lens iets kunt maken waar je geld mee verdient. Of ik dat kunstje nou met een ouwe Helios doe of met een glinsterende L, desnoods met twee rooie ringetjes zal je jeuken en je klanten ook. Als ik brood koop interesseert het me namelijk ook geen hout met wat voor merk mixer het deeg in elkaar geklopt is, als het resultaat maar deugt.quote:Op dinsdag 23 april 2013 12:20 schreef Susteren het volgende:
[..]
Je hebt zeker gelijk, na dit meerdere malen gelezen te hebben moet ik concluderen dat er zeker een kern van waarheid in zit. Maar aan de andere kant: ik heb eigenlijk nooit gezegd dat een beroepsfotograaf niet zonder goede gear kan, ik ben alleen van mening dat goede apparatuur (bij zowat elk vak) belangrijk is wanneer je iets beroepsmatig doet, onder andere om problemen met falende spullen te voorkomen. Tevens is een L lens bijvoorbeeld veel waardevaster dan een lens als bijv. een Tamron (op de lange termijn kan dure apparatuur als een Mac of L lenzen dus goedkoper zijn dan goedkopere alternatieven, maar dit snap jij vast en zeker).
Ik heb de meest technische variant van de klassieke Fotovakschool doorlopen, daar meer over optica, camera's en chemie geleerd dan goed is voor een mens. In heel dat traject is er geen merknaam genoemd. Ik moet het eerste stuk fotografisch gereedschap nog tegenkomen waarmee ik niet na een minuut of wat kijken en voelen en frummelen mee uit de startblokken kan.quote:Aan de andere kant is het belangrijk om met verschillende apperatuur te kunnen werken, variërend van goedkoop tot duur (en de categorie niet te betalen). Ik ben namelijk toch blij dat ik in het Canon segment met een 550d ben begonnen, wanneer mensen dingen aan me vragen over hun camera kan ik makkelijk antwoord geven, aangezien ik ook de xxxd serie gewend ben.
En hier maak je een klassieke misrekening die zelfs nu al een risico vormt voor je verdere carrière. Eenmaal onder de prijs, altijd onder de prijs.quote:Maar waar ik zelf teleurgesteld om ben bij de meeste fotografen is dat ze alleen veel moeite doen bij goed betaalde opdrachten. Natuurlijk is een opdracht van een paar honderd euro belangrijker van vijf tientjes, maar het resultaat blijft je visitekaartje en op die manier kan een opdracht van 50 euro via via ervoor zorgen dat je grotere opdrachten aan de haak slaat. Om die reden doe ik altijd mijn best om de beste resultaten te leveren, ongeacht het bedrag wat het oplevert. Ik heb al vaak meegemaakt dat ik voor een (belachelijk) lage prijs foto's maakte van vriendinnen, en tevens veel moeite in post-processing stopte. Mijn "uurloon" lag op deze manier zelfs ver onder het minimumloon, maar toen ze haar foto's op facebook zette kwamen meteen vragen als: wie heeft die foto's gemaakt! Op die manier had ik 3 nieuwe shoots.
indeedquote:Op dinsdag 23 april 2013 16:49 schreef kanovinnie het volgende:
Op sommige dagen zou ik willen dat ouwesok mijn wijze foto-opa zou zijn. Dit is zo'n dag.
quote:Op dinsdag 23 april 2013 17:10 schreef Matty___ het volgende:
pfd idd alle post weg halen. Dan heb je echt geen ruggengraat.
Sta gewoon achter wat je zei ipv alles weghalen
alles is gequote dus het is nog gewoon terug te lezenquote:Op dinsdag 23 april 2013 17:10 schreef Matty___ het volgende:
pfd idd alle post weg halen. Dan heb je echt geen ruggengraat.
Sta gewoon achter wat je zei ipv alles weghalen
Dit is wat andere mensen al eerder vertelden in dit topicquote:Op dinsdag 23 april 2013 16:49 schreef kanovinnie het volgende:
Op sommige dagen zou ik willen dat ouwesok mijn wijze foto-opa zou zijn. Dit is zo'n dag.
OMGquote:
Hij zegt het zelf al: hij heeft niet alle fotografie opleidingen gezien. Bij mij op school laten ALLE docenten eigen werk zien. Daarnaast proberen ze jou gewoon te ontwikkelen als kunstenaar/beeldmaker, door feedback te geven. Ik herken me totaal niet in het beeld dat deze man geeft.quote:Op dinsdag 23 april 2013 14:35 schreef Susteren het volgende:
[..]
Heb het filmpje bekeken, heeft wel verandering in mijn mening over een foto-bachelor gebracht!
Ik kan het wel een beetje begrijpen na de shitstorm die hij hier over zich heen kreeg. Nu weer lief spelen.quote:Op dinsdag 23 april 2013 17:29 schreef Stefan het volgende:
en was er geen beleid dat een mod ze terug kan plaatsen? had ik laatst ook
Als je ook kunt begrijpen waarom hij die shitstorm over zich heen kreeg dan hebben we een deal en gaan we lief spelenquote:Op dinsdag 23 april 2013 21:30 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik kan het wel een beetje begrijpen na de shitstorm die hij hier over zich heen kreeg. Nu weer lief spelen.
Ik begrijp niet waar jij het lef vandaan haalt om in diezelfde shitstorm o.a. zijn ouders te betrekken. Ik volg deze discussie al vanaf begin en, alhoewel je in essentie gelijk hebt en hetzelfde zegt als ouwesok, verpak je het ontzettend onvriendelijk en kom je in je postings ontzettend agressief over.quote:Op dinsdag 23 april 2013 21:33 schreef Stefan het volgende:
[..]
Als je ook kunt begrijpen waarom hij die shitstorm over zich heen kreeg dan hebben we een deal en gaan we lief spelen
waar slaat dit nou op? Moet je altijd je gear tot het maximum gebruiken? Wat nou als iemand alleen een ff heeft, en een simpele foto moet maken, mag dat dan niet? Of moet diegene dan een cropcamera erbij kopen?quote:Op woensdag 24 april 2013 05:01 schreef Suncatcher het volgende:
![]()
Die discussies over gear.. jezus.
Ik zie genoeg foto's voorbij komen die gemaakt zijn met een fullframe waarbij ik denk : "Jezus, heb je daar nou echt een fullframe voor nodig? Ik kan exact hetzelfde fotograferen met een crop.."
Ik ga niet op je hele post in, maar dit is echt bullshitquote:Op woensdag 24 april 2013 05:01 schreef Suncatcher het volgende:
Het liefst van profoto.. ik bedoel, 1000 euro meer uitgeven voor een lamp die exact hetzelfde kan met exact dezelfde watt/sec maar waar zogenaamd een wondermiddel inzit is natuurlijk een uiterst slimme zet
quote:Op woensdag 24 april 2013 09:29 schreef Matty___ het volgende:
Daarbij heeft een probody het voordeel dat ze bijna onverwoestbaar zijn. Zo een D4 kun je (zonder lens) zonder te schrikken van de tafel laten vallen en dan doet hij het nog steeds. Geeft beetje een garantie dat die het doet als je hem nodig hebt ook onder extreme omstandigheden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |