abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 april 2013 @ 16:32:33 #1
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125602932
Hallo,

Wie van jullie heeft ervaring met bachelor opleidingen fotografie (het liefste abroad)?

Zelf heb ik een aardig aantal gevonden in Engeland:

The University of Wales Trinity Saint David
http://www.trinitysaintda(...)urses/baphotography/

Nottingham Trent University
http://www.ntu.ac.uk/apps(...)raphy_in_Europe.aspx

University Campus Suffolk
http://www.ucs.ac.uk/Courses/UG/Photography/Photography-BA-(Hons)%20University%20Campus%20Suffolk.aspx

Anglia Ruskin University
http://www.anglia.ac.uk/ruskin/en/home/prospectus/ugft/w640.html

University of Greenwich
http://www2.gre.ac.uk/study/courses/fd/art/w640

University of the West of England
http://courses.uwe.ac.uk/W640/

En in Dublin de Dublin institute of technology
http://www.dit.ie/photography/abouttheprogramme/

Ik zie werkelijk door de bomen het bos niet meer :P . Qua kosten zitten ze allemaal rond de 10k per jaar, dit is natuurlijk vrij duur maar mits ze ook goede gear hebben lijkt me dit het wel waard. Het liefste zou ik eigenlijk in Scandinavië willen studeren, ondanks de duurdere kosten qua leven daar is het onderwijs gratis, maar helaas kan ik hier geen fotografie bachelors vinden.

Het draait mij vooral om de kennis en gear waarover ze beschikken. De technische kant van fotografie beheers ik goed, en ook een mooie portfolio aanbieden is geen probleem. De Engelse taal beheers ik ook prima, na mijn Havo ga ik sowieso een Toefl test afleggen. Wat ik natuurlijk liever niet heb is dat ik 10k per jaar betaal voor een opleiding waar ze maar weinig gear hebben die je als student kunt gebruiken. Tevens wil ik natuurlijk nieuwe dingen leren, en niet alleen maar beginnersaspecten als sluitertijd, asa en diafragma behandelen. Een vriendin heeft de Fotoacedemie gedaan, en ze vond het vies tegenvallen. Veel nieuwe dingen heeft ze er amper geleerd.

Wie heeft een studie fotografie gedaan (het liefste in het buitenland) en wil zijn ervaringen delen? :)

Bedankt!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  maandag 22 april 2013 @ 16:35:17 #2
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_125603030
Wat zou je voor werk willen zoeken als Bachelor Fotografie?
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  maandag 22 april 2013 @ 16:46:54 #3
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125603515
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 16:35 schreef trigt013 het volgende:
Wat zou je voor werk willen zoeken als Bachelor Fotografie?
Ik heb momenteel een eigen studio, ik doe portretfotografie (sta als zzp'er ingeschreven). Het liefste wil ik voor modebladen gaan fotograferen, en met een opleiding fotografie lijkt me de kans hierop toch wel toenemen (tevens wil ik sowieso een vervolgopleiding doen, maar is de keus met havo + c&m zonder wiskunde niet vrij breed).
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 april 2013 @ 20:49:26 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_125614828
Waarom ben je zo in die 'gear' geinteresseerd :?

Voor zover ik bekend ben met de opleidingen gaat het eigenlijk nergens over 'gear'. Ik adviseer je dan ook om, als je zo gek op 'gear' bent, gewoon fotografie als hobby te houden. Als beroeps ben je bezig met het verdienen van geld en niet met het jeuzelen over 'gear', hoe leuk dat af en toe ook mag zijn.

Hou in de gaten dat wanneer je van je hobby je beroep maakt, je op zoek moet naar een nieuwe hobby.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_125614933
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 20:49 schreef Ouwesok het volgende:
Waarom ben je zo in die 'gear' geinteresseerd :?

Lijkt een terugkerend item bij TS idd.
De 'gear' maakt een fotograaf geen fotograaf. De 'gear' maakt enkel van iemand met heel veel geld, iemand met heel veel spullen.

'gear' is dan ook ondergeschikt aan het geheel w.m.b.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 april 2013 @ 21:03:15 #6
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_125615612
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 16:46 schreef Susteren het volgende:

Het liefste wil ik voor modebladen gaan fotograferen, en met een opleiding fotografie lijkt me de kans hierop toch wel toenemen.
Vind eerst eens uit voor hoeveel fotografen er in de modebranche een al dan niet belegde boterham te verdienen valt.
Vind dan eens uit of je modefotografie ook nog leuk vindt als je het tien jaar achter elkaar moet doen. Is het antwoord ja, kijk dan eens of je het over veertig jaar ook nog leuk vindt.
Het wordt namelijk wel je beroep en daar moet je bepaald niet een geromantiseerd beeld van opbouwen wil je van je hele leven niet een grote cursus 'omgaan met teleurstellingen' maken.
  maandag 22 april 2013 @ 22:24:04 #7
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125620937

[ Bericht 100% gewijzigd door Susteren op 23-04-2013 13:51:40 ]
  maandag 22 april 2013 @ 22:37:58 #8
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125621686

[ Bericht 50% gewijzigd door Susteren op 23-04-2013 13:52:00 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 april 2013 @ 22:38:04 #9
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_125621691
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 22:24 schreef Susteren het volgende:

[..]

Komt deze discussie weer :')

Bij racen, draait het daar om wie de snelste auto heeft? Nee, maar het is wel een deel van de prestaties die worden geleverd: met een f3 auto ga je het niet redden in een f1 race. Tuurlijk: met een 500d kun je prima foto's maken, maar waarom zou je niet investeren in een camera die lang meegaat en stevig is etc. etc.

Maat terug op het onderwerp: als ik veel geld betaal voor een opleiding verwacht ik ook kennis apparatuur die in die prijscategorie past.Trouwens, bashen op het feit dat niet alleen de techniek van fotograferen maar ook de apparatuur me interesseert, wat is daar nu zo interessant aan? Ik heb aan zo'n reacties echt 3x niks :{
Mirjam heeft het al gezegd
Ik probeer het je duidelijk te maken
Nog maar een keer dus:
Professionele fotografie heeft geen ene ruk met spullen te maken. Echt, he-le-maal niets. Professionele fotografie heeft te maken met geld verdienen met plaatjes maken, die spullen komen echt op de allerlaatste plaats.
In dat kader kun je ook elke opleiding kiezen die je wilt, het gaat je bitter tegenvallen voor wat de spulz betreft, dat komt hooguit zijdelings aan de orde.

Ik begin me met de manier waarop je werkelijk over ieder keuzemoment een topic opent in alle ernst af te vragen wat je in de professionele fotohoek te zoeken hebt. Het klinkt een beetje alsof je nauwelijks in staat bent om zonder hulp je tas open te krijgen zodat je bij je gear kunt.
Met die insteek kun je een carrière als professioneel fotograaf wel zo bij benadering op een lichaamsdeel naar keuze schrijven.
Ik zou in jouw plaats overwegen om het qua fotografie bij hobby en misschien af en toe wat bijklussen te laten en voor je toekomstige broodwinning iets anders te gaan doen waarmee je wél kansen creëert.
Kun je uiteindelijk ook wat meer tijd en geld in je gear steken.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 april 2013 @ 22:41:45 #10
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_125621874
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2013 22:37 schreef Susteren het volgende:

[..]

Het is nu al geen hobby meer, aangezien ik er per maand voor wordt betaald met productfotografie en regelmatig opdrachten voor portretfotografie krijg.

Stel je gaat een vervolgopleiding doen, de ene leer je het 1e jaar hoe je op M kunt foptograferen, het 2e hoe je photoshop gebruikt en het 3e jaar moet je een project voltooien. De andere opleiding leert je hoe je onderwerpen perfect belicht, ze hebben een studio waar je met veel verschillende lichtvormers kunt experimenteren. Ook kun je een digitale middenformaat camera gebruiken en hebben ze een lab waar je films gratis kan ontwikkelen en inscannen.

That's my point: in dit voorbeeld zou ik wel weten welke opleiding ik zou kiezen.
Waarom vraag je het dan hier als je het al lang weet :?
  maandag 22 april 2013 @ 22:46:47 #11
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125622106

[ Bericht 100% gewijzigd door Susteren op 23-04-2013 13:52:07 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 april 2013 @ 22:57:14 #12
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_125622727
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2013 22:46 schreef Susteren het volgende:

[..]

Misschien omdat dit een voorbeeld is, en ik verder maar weinig over die studies kan vinden :?

Jouw reacties heb ik echt niets aan, sorry dat ik het zeg maar het is totaal off-topic (en van Mirjam als mod valt me dat al helemaal tegen :') ). Ik vraag niet om jullie meningen of je als beroepsfotograaf goede spullen nodig hebt, ik vraag enkel of iemand ervaringen met deze opleidingen heeft. Ik wil rustig via dm's of een ander topic discussieren, maar hier hoort het gewoon niet thuis.
Naast je vraaggedrag valt me steeds weer op dat je de antwoorden die je van iedereen krijgt kennelijk niet wilt horen :')
Het enige dat je aan de opleidingen kennelijk interesseert is de spullen die ze ter beschikking hebben en als dat je enige criterium is kan ik je qua te kiezen opleider niet verder adviseren, mag je het wat mij betreft zelfs helemaal zelf uitzoeken.
Goedkoopste alternatief is zelf die spullen aanschaffen en mee gaan werken, fotograferen kon je naar eigen zeggen toch al
  maandag 22 april 2013 @ 23:20:37 #13
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125624208

[ Bericht 100% gewijzigd door Susteren op 23-04-2013 13:52:15 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 april 2013 @ 23:35:13 #14
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_125625008
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2013 23:20 schreef Susteren het volgende:

[..]

Dat dat het enige criterium is, waar heb je dat gelezen? Vaak lezen mensen ook wat ze willen lezen :) .

Waar je dat 2e vandaan hebt :?

De reacties worden een tikkie emotioneel, maar waar dat voor nodig is? Is het pure afkeer van mensen die van mooie apperatuur houden, of telt het feit dat ik op mn 16e niet nog steeds met m'n Sony Alpha of 550d fotografeer ook mee? Ik bedoel, mag ik na jarenlang fotograferen niet wat hogere eisen aan m'n apperatuur stellen?
Je eist maar wat je eisen wilt. Als je professioneel fotograaf wilt worden verdoe je alleen je tijd nogal met al die spullenpraat :')
en nee, ik ben ook dol op leuke spullen, maar ik hoef er dan ook mijn geld niet mee te verdienen.

quote:
Puur als voorbeeld: m'n 550d had ik geupgrade naar een 7d. Zelfde sensor, alleen betere body, paar extra opties en superieur af systeem. Door de snelle af icm ultrasonic lenzen heb ik veel shots kunnen maken die ik met het single crosstype af systeem van mn 550d of Sony niet had kunnen maken. En idem voor de 1d: de betere feel, grotere sensor, spatwaterdichtheid: het telt allemaal mee.
En nu heb je weer een halve folder opgedreund en aangetoond een goudmijntje voor een welbespraakte fotoboer te zijn :')

De fotografen uit de geschiedenis die het meest tot de verbeelding spreken hadden het over alles behalve over hun spullen. Sommigen snapten die spullen zelfs niet eens, maar hadden iets dat je niet bij Konijnenexpress.nl kunt bestellen hoeveel geld je ook meeneemt: Visie en vakmanschap.
Misschien zijn er opleidingen die het aan hun studenten ter beschikking stellen
  maandag 22 april 2013 @ 23:44:49 #15
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125625518
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2013 22:37 schreef Susteren het volgende:

[..]

Het is nu al geen hobby meer, aangezien ik er per maand voor wordt betaald met productfotografie en regelmatig opdrachten voor portretfotografie krijg.

Het is pas geen hobby meer als je er van kunt leven
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_125625947
Wat ik over het algemeen begrijp van (ook bijv. die academie) fotografieopleidingen is dat ze meer naar een eigen stijl gaan ipv 'het meer proberen te leren'.. Aan het einde van de rit kan iedereen 'perfect' fotograferen maar je zult er pas uitspringen als je een eigen handelsmerk hebt. Of dat dan met een hasselblad of een canon gebeurd zal dan van minder belang zijn gok ik (al is medium formaat nogal een overstap).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2013 23:56:35 ]
  dinsdag 23 april 2013 @ 00:05:07 #17
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125626216
quote:
7s.gif Op maandag 22 april 2013 23:56 schreef andreas612 het volgende:
Wat ik over het algemeen begrijp van (ook bijv. die academie) fotografieopleidingen is dat ze meer naar een eigen stijl gaan ipv 'het meer proberen te leren'.. Aan het einde van de rit kan iedereen 'perfect' fotograferen maar je zult er pas uitspringen als je een eigen handelsmerk hebt. Of dat dan met een hasselblad of een canon gebeurd zal dan van minder belang zijn gok ik (al is medium formaat nogal een overstap).
Precies, techniek kun je leren maar dat maakt je nog geen goede fotograaf. Ik kan de techniek van een racewagen onder de knie krijgen maar dat zegt niet of ik ooit goed genoeg ben voor de formule 1
  dinsdag 23 april 2013 @ 00:06:19 #18
381234 Vaatwastablet
Mening van vrijheidsuiting
pi_125626251
Als je later jarenlang uitkering wil trekken in een pauperflat dan is dit de ideale opleiding ja.
  dinsdag 23 april 2013 @ 00:06:27 #19
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125626257
Overigens nogal naief te denken dat je met een of andere cursus of studie ineens meer kans hebt op opdrachten.
  dinsdag 23 april 2013 @ 00:11:14 #20
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125626391
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 16:32 schreef Susteren het volgende:
. Qua kosten zitten ze allemaal rond de 10k per jaar, dit is natuurlijk vrij duur maar mits ze ook goede gear hebben lijkt me dit het wel waard.
Ik denk dat je naast die 10k voor je eigen gear moet zorgen, of denk je dat ze voor 10k je tijdens de studie alle spullen geven dat je nodig hebt?
  dinsdag 23 april 2013 @ 00:17:05 #21
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125626528

[ Bericht 100% gewijzigd door Susteren op 23-04-2013 13:52:24 ]
  dinsdag 23 april 2013 @ 00:19:57 #22
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125626582
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2013 00:17 schreef Susteren het volgende:

[..]

Ik heb apperatuur, maar de gedachte dat je op zo'n opleiding spullen krijgt aangeboden die je mag gebruiken is echt niet vergezocht.
Desondanks weet je het niet zeker maar denk je het

Maar wat verwacht je te kunnen gebruiken?
  dinsdag 23 april 2013 @ 00:23:18 #23
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125626640
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 00:19 schreef Stefan het volgende:

[..]

Desondanks weet je het niet zeker maar denk je het

Maar wat verwacht je te kunnen gebruiken?
En wat voegt die 1e zin nu toe aan dit topic, serieus :')

Een studio met belichting bijvoorbeeld :?

Lijkt me wel handig als je studiobelichting wilt leren.
  dinsdag 23 april 2013 @ 00:25:55 #24
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_125626709
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2013 00:23 schreef Susteren het volgende:

[..]

En wat voegt die 1e zin nu toe aan dit topic, serieus :')

Een studio met belichting bijvoorbeeld :?

Lijkt me wel handig als je studiobelichting wilt leren.
Omdat je nergens een voorbeeld hebt met wat voor gear je kan gebruiken

En een studio met belichting is gewoon een klaslokaal dus, dat is wat anders dan gear dat je kunt gebruiken
  dinsdag 23 april 2013 @ 00:27:47 #25
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_125626743
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 00:25 schreef Stefan het volgende:

[..]

Omdat je nergens een voorbeeld hebt met wat voor gear je kan gebruiken

En een studio met belichting is gewoon een klaslokaal dus, dat is wat anders dan gear dat je kunt gebruiken
Een gewoon klaslokaal? Sinds wanneer is een monolight of arri continulamp of whatever geen apperatuur?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')