quote:Op woensdag 17 april 2013 12:52 schreef loveli het volgende:
Als ze die stomme prustautootjes nou eens niet wegenbelastingvrij maken, dan worden er meer duurdere leasebakken gekocht, krijgt de overheid meer PBM, wordt er meer benzine verstookt, vangen ze daar ook nog eens meer belasting over.
Ik ben bekend met de procedures van de Staten-Generaal maar ik heb dit hele AO gemist.quote:Op woensdag 17 april 2013 12:15 schreef Bart-Willem het volgende:
Hee da's mijn Twitter!
Auto & Motor Klassiek reageerde meteen, en vroeg me of ik een artikel voor ze wilde schrijven. Meteen gedaan en doorgemaild. Ze willen het op de site plaatsen, dus hopelijk doen ze dat ook echt.
@ Actaeon: die informatie had ik live van het overleg met Weekers, er was vandaag een Algemeen Overleg (soort van mini-debat voor de financieel woordvoerders) en dat werd gewoon live uitgezonden op internet. Hierin is de brief van Weekers behandeld.
De Ampera/Volt heeft volgens mij echt een schandalig praktijkverbruik van minder dan 1:20 ofzoquote:Op woensdag 17 april 2013 13:01 schreef Bart-Willem het volgende:
Jep, ik denk dat er bij de Ampera- en Prius-rijders (werkelijk verbruik is echt VEEL hoger dan de cijfers waar de vrijstelling op gebaseerd is) meer te halen valt dan bij de oldtimerrijders. Maar ja: dit is natuurlijk ook een stukje symboolpolitiek. En de groep leaserijders is veel groter dan de groep oldtimerrijders en dus durven ze een grotere groep niet boos te maken.
Ik wist het niet meer zeker, ik meende iets van 1:12 te herinneren, dus ik dacht ik neem het ruim.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:00 schreef Bart-Willem het volgende:
Minder dan 1 op 20? Maak daar gerust 1 op 10 van.
Dat laatst vind ik nog niet eens heel raar. Fiscale terugwerkende kracht is niet echt eerlijk hèquote:Op woensdag 17 april 2013 14:26 schreef Bart-Willem het volgende:
Jep da's gemiddeld, omdat grapjassen weigeren het ding electrisch op te laden. Dus je hebt grapjassen die niet eens 1 op 10 ermee rijden.![]()
Zie http://nos.nl/artikel/436876-stekkerhybrides-minder-zuinig.html. Het is beschamend dat zoiets wel belastingvrij blijft, en ook bijtellingsvriendelijk. Nog krommer is dat lease-rijders ook beschermd worden: auto's waar per 1-1-2014 toch weer wegenbelasting op komt hebben geen fiscaal voordeel meer, maar dat blijft dus wel geldig voor lease-auto's die vóór 1-1-2014 op kenteken gezet zijn en zullen de fiscale voordelen behouden zolang het leasecontract loopt. Beetje schraal is dat.
Het is niet eens terugwerkende kracht, want degene die níet least heeft maar voor x-tijd fiscaal voordeel (zoals ons moeder, die rijdt een Aygo en mag straks wel weer wegenbelasting gaan betalen). Aangezien de fiscus ook gewoon bijtelling per maand kan uitrekenen kunnen ze dus ook zeggen dat wanneer er nieuwe regels in gaan dit ook voor bestaande gevallen is. Dus stel dat je in januari dit jaar een auto hebt die onder 14% bijtelling valt maar per 2014 20% dat je het eerste jaar 14% bijtelling betaalt en vanaf 2014 gewoon 20%. Vervelend als je een contract aangegaan bent, maar als je particulier die auto zou rijden had je hetzelfde nadeel gehad (door wegenbelasting). Voor ondernemers die een auto gekocht hebben geldt dit nadeel namelijk ook.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:37 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Dat laatst vind ik nog niet eens heel raar. Fiscale terugwerkende kracht is niet echt eerlijk hèmaar het is wel idioot dat ze uberhaupt zo fiscaal gefacilieerd worden terwijl er vrij weinig groens aan is. Het is gewoon zo'n hypocriet GroenLinks (in mijn ogen een beetje het politieke equivalent van een Ampera) ding, naar mijn mening.
In die zien niet nee. Dat is waar. Maar blijkbaar is er gekozen om de regeling voor mensen die leasen te eerbiedigen, sterke lobby waarschijnlijk. En het is ook makkelijker nog wat langer te handhaven dan bij koop omdat lease per definitie gebonden is aan een bepaalde termijn en na afloop van die vaak relatief korte termijn gewoon overgegaan kan worden op het nieuwe regime. Bij koop anders dan door ondernemers is dat veel lastiger natuurlijk omdat mensen hun Aygo ook 25jaar kunnen houden.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:43 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Het is niet eens terugwerkende kracht, want degene die níet least heeft maar voor x-tijd fiscaal voordeel (zoals ons moeder, die rijdt een Aygo en mag straks wel weer wegenbelasting gaan betalen). Aangezien de fiscus ook gewoon bijtelling per maand kan uitrekenen kunnen ze dus ook zeggen dat wanneer er nieuwe regels in gaan dit ook voor bestaande gevallen is. Dus stel dat je in januari dit jaar een auto hebt die onder 14% bijtelling valt maar per 2014 20% dat je het eerste jaar 14% bijtelling betaalt en vanaf 2014 gewoon 20%. Vervelend als je een contract aangegaan bent, maar als je particulier die auto zou rijden had je hetzelfde nadeel gehad (door wegenbelasting). Voor ondernemers die een auto gekocht hebben geldt dit nadeel namelijk ook.
Dat kan maar dan is er tussentijds waarschijnlijk al een nieuw leasecontract oid gekomen waardoor het nieuwe regime van kracht wordt. En het ging mij specifiek even om de relatie leasemij.- lessee. Het lijkt mij niet de bedoeling dat lopende duurovereenkomsten zoals lease nadelig aangetast worden door een verandering in de fiscale bijtellingsregels.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:50 schreef Bart-Willem het volgende:
Een leasemaatschappij kan een Aygo ook 25 jaar aanhouden.Er zijn genoeg poel-auto's die al een jaar of 7-8 oud zijn en als tijdelijk hok ingezet worden, om over tweedehands leasen maar niet te beginnen (al is dat laatste vaak niet erg interessant in Nederland).
Ergens wel inderdaad.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:06 schreef Bart-Willem het volgende:
Ik zeg niet dat het aangepast moet worden, ik zeg alleen dat het ergens wel een beetje krom is.
je gaat te snel ging over 30 dagenkaart en schorsing als je niet rijdquote:Op woensdag 17 april 2013 10:27 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dus omdat jij mensen kent die geen stalling hebben mag niemand zijn auto schorsen?
[..]
Inderdaad, als je een oldtimer wil importeren die nooit in NL geleverd is ben je dan wel de sjaak.
geen apkquote:Op woensdag 17 april 2013 15:36 schreef Bart-Willem het volgende:
Er is 1 klein voordeeltje aan die 30-dagenkaart: omdat het gebaseerd is op een schorsing heb je dus geen APK-plicht meer.Dus in het geval van T42 kan 'ie haast iedere dag een andere auto rijden die nooit meer naar de keuring hoeft.
Nadeel is alleen dat elke 30-dagenkaart circa 100 Euro gaat kosten (plus 22-30 Euro voor het schorsen aldus Weekers).
wat is volgens jou een import? (voorbeeldje)quote:Op dinsdag 16 april 2013 22:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom zegt die kamerbrief niets over de hele eenvoudige en logische optie dat auto's 30 jaar motorrijtuigenbelasting in Nederland betaald moeten hebben om vrijstelling te krijgen? Dat lost toch alle importproblemen op? En als je een "echte" oldtimer wilt importeren heb je dan gewoon pech.
maar de dag dat je de weg weer op gaat is voor die dag je schorsing opgeheven en moet je die dag wel aan de APK plicht voldoenquote:Op woensdag 17 april 2013 15:41 schreef T42 het volgende:
[..]
geen apkdan mogen ze allemaal de weg weer op. (veilig idee!!!)
[..]
Het is belachelijk inderdaad en riekt naar discriminatie. Hoe moeilijk kan het zijn om een MRB-vrij autootje vier jaar na het op kenteken zetten belastingvrij te houden? Bij die leasebakken lukt het ze immers ook?quote:Op woensdag 17 april 2013 14:26 schreef Bart-Willem het volgende:
Zie http://nos.nl/artikel/436876-stekkerhybrides-minder-zuinig.html. Het is beschamend dat zoiets wel belastingvrij blijft, en ook bijtellingsvriendelijk. Nog krommer is dat lease-rijders ook beschermd worden: auto's waar per 1-1-2014 toch weer wegenbelasting op komt hebben geen fiscaal voordeel meer, maar dat blijft dus wel geldig voor lease-auto's die vóór 1-1-2014 op kenteken gezet zijn en zullen de fiscale voordelen behouden zolang het leasecontract loopt. Beetje schraal is dat.
Ik heb het over 25% MRB regeling waarbij schorsen schijnbaar niet meer mogelijk is.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:33 schreef T42 het volgende:
[..]
je gaat te snel ging over 30 dagenkaart en schorsing als je niet rijd
Die discussie hebben we hierboven al gehad, maar dan in de vorm andersom.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:52 schreef Gunner het volgende:
[..]
Het is belachelijk inderdaad en riekt naar discriminatie. Hoe moeilijk kan het zijn om een MRB-vrij autootje vier jaar na het op kenteken zetten belastingvrij te houden? Bij die leasebakken lukt het ze immers ook?
neej bij 30 dagenkaart is hij geschorst al hij van de openbare weg is. (dus voor je huis parkeren kost je dagen ook al rij je niet.)quote:Op woensdag 17 april 2013 15:58 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik heb het over 25% MRB regeling waarbij schorsen schijnbaar niet meer mogelijk is.
Bij 30 dagen kaart is hij namelijk altijd geschorst behalve op max 30 aan te geven dagen.
ben ik onderweg naar de apkquote:Op woensdag 17 april 2013 15:49 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
maar de dag dat je de weg weer op gaat is voor die dag je schorsing opgeheven en moet je die dag wel aan de APK plicht voldoen
Als je met een geschorste auto APK gaat scoren hoef je toch niet te ontschorsen, of heb ik dat verkeerd onthouden?quote:
niks houd je tegen om hem naar de apk station te brengen hoorquote:Op woensdag 17 april 2013 16:42 schreef daNpy het volgende:
Gek eigenlijk, af en toe is het wel zo verstandig dat er iemand een keer naar kijkt of de remmen etc nog naar behoren werken op zo'n ding. Lang niet iedereen die een dergelijke auto heeft, heeft ook de kennis of mogelijkheden om de technische staat van de auto op peil te houden.
mag toch niet op de weg komen met een geschorste autoquote:Op woensdag 17 april 2013 17:04 schreef loveli het volgende:
[..]
Als je met een geschorste auto APK gaat scoren hoef je toch niet te ontschorsen, of heb ik dat verkeerd onthouden?
http://www.belastingdiens(...)uto_camper/schorsingquote:Op woensdag 17 april 2013 17:05 schreef T42 het volgende:
[..]
mag toch niet op de weg komen met een geschorste auto
edit: Dat gaat over campers, geen tijd om te zoeken wat er over 'gewone' geschorste auto's staat.quote:APK-keuring
Tijdens de schorsing mag u wel een APK-keuring laten uitvoeren. U mag op de dag van de keuring met het geschorste voertuig van de openbare weg gebruikmaken om naar de plaats van de keuring te gaan. U hoeft dan geen motorrijtuigenbelasting te betalen.U hoeft ook niet te melden dat u tijdens de schorsing naar de keuring gaat.
Gelukkig, want ik maakte me al een beetje zorgen aangezien dat hier de kwiktfit is. Zie je je daar al met je oldtimer die net uit de schorsing gaat voor het eerst in 10 jaar bij de apk aankomen?quote:Op woensdag 17 april 2013 17:40 schreef Bart-Willem het volgende:
Bij personenauto's geldt nagenoeg hetzelfde: je mag een geschorst voertuig gewoon laten keuren, maar indien je staande wordt gehouden moet er wel enigszins te bewijzen zijn dat je een afspraak hebt met de garage of keuringsstation (een telefoontje is al voldoende). In de praktijk komt dit natuurlijk zo goed als nooit voor.Vroeger moest je ook naar het dichtstbijzijnde keuringsstation gaan (afhankelijk waar de auto staat, dus staat 'ie op stalling dan moet je naar de dichtstbijzijnde keuringsstation voor die stalling i.p.v. je eigen adres), maar volgens mij kijken ze daar tegenwoordig niet meer naar. Oja: wel uiteraard melden bij je verzekering dat je er mee de weg op gaat.
Als ik ergens met een boog omheen rij is het de Kwikfit wel... Mijn god, zo'n amateuristische kneuzenkermis zie je zelden bijelkaar...quote:Op woensdag 17 april 2013 18:13 schreef Bart-Willem het volgende:
Tja je weet waar de kwikfit standaard al op afkeurt: stuurhoes, remblokken, 1 achterband en altijd een lek in de uitlaat die alleen te fixen is met een nieuwe uitlaat die 3x de marktwaarde kost.
het hoeft er alleen maar goed uit te zien, de rest is weggegooid geld.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:46 schreef Bart-Willem het volgende:
Mee eens, dat zie je zelfs al bij de Volvo-oldtimer-ritjes: van die babyboomers die met hun grote mond de mooiste auto hebben bladiebla en ojee de beste Katterug ooit, en je hebt dan echt áltijd wel een grapjas erbij zitten die finaal door de remmen trapt.En dan kijk je naar de onderkant van de auto: gare gaten-bodem, remleidingen en remslangen zo droog, gaar en lek als wat (zo'n PV heeft een enkelzijdig remsysteem, dus doorheen trappen = bloedlink). Kennelijk houden die babyboomers er niet zo van om te moeten bukken met hun slechte ruggetjes.
Bij mij is het net andersom...quote:Op woensdag 17 april 2013 18:33 schreef daNpy het volgende:
[..]
het hoeft er alleen maar goed uit te zien, de rest is weggegooid geld.
Ja, sowieso zal je moeilijk aan de 7500km komen dus zullen verzekeringen met veel lagere kilometrages (en dus lagere premies) logischer zijn. Of er komen speciale oldtimerverzekeringen die spotgoedkoop zijn omdat het maar 30 dagen betreft.quote:Op woensdag 17 april 2013 18:39 schreef Hyperdude het volgende:
Met zo' n 30 dagenkaart moet de verzekering wel flink goedkoper kunnen. Of nie?
tijd.BEquote:Belegger vlucht weg in oldtimer
Oldtimers zijn niet langer alleen het favoriete speelgoed van autofreaks. Ook beleggers zien tonen steeds meer interesse voor oude wagens als alternatieve investering. De trend heeft er mee toe geleid dat oldtimers met de dag populairder worden.
Die groeiende populariteit valt ook af te leiden uit de cijfers van 2dehands.be, de grootste zoekertjessite van het land. In het eerste kwartaal stonden op de site 17 procent meer zoekopdrachten naar oldtimers dan in dezelfde periode vorig jaar. Op de lijst van meeste gezochte items staat de term ‘oldtimer’ - een auto van meer dan 25 jaar - op de zesde plaats. Mercedes-Benz blijkt het favoriete merk tussen de circa 7.000 oldtimers die continu op de site staan. Vorig jaar was dat Volkswagen, gevolgd door BMW, Volkswagen, Ford en Fiat. Het gros van de oldtimerkopers en -verkopers is ouder dan 50.
‘We zien een beetje hetzelfde fenomeen als bij vintagedesign’, zegt Aldine Reinink van 2dehands.be. ‘Mensen zijn op zoek naar dingen met een emotionele waarde, met een verhaal, een geschiedenis, en waar ze ook kunnen van genieten. Of ze zien het als een soort belegging.’
Dat de Belgische overheid haar wetgeving voor oldtimers versoepelt, draagt natuurlijk bij tot de groeiende populariteit. Dankzij het nieuwe oldtimerstatuut, dat naar verwachting op 1 juni in werking treedt, moet het voor autofans makkelijker worden met hun oude bolide op de openbare weg te rijden.
Volgens privaatbankiers en vermogensbeheerders zit de vraag naar oldtimers trouwens al een tijdje in de lift. ‘Al blijft de interesse niet beperkt tot auto’s. Ook andere atypische beleggingen, zoals kunst of zelfs wijn worden populairder’, merkt Gerrit Verlodt, partner bij de vermogensbeheerder Econopolis, op. ‘Sinds de crisis zijn mensen bereid hun vermogen in tastbare zaken te investeren. Het lage renteklimaat en het feit dat sommige spaarproducten veel minder veilig blijken dan gedacht, spelen daar zeker een rol in.’
Ik denk dat wel een grove schets van het Autoweek publiek is jaquote:Op woensdag 17 april 2013 20:17 schreef Bart-Willem het volgende:
Autoweek heeft heel veel youngtimer-liefhebbers (maar ook petjesvolk) als publiek, en natuurlijk ook half leasend NL dat wat om auto's geeft dat er zit. Oftewel: een publiek dat het niet zo heeft op volledige vrijstelling. De youngtimer-liefhebbers rijden over het algemeen auto's die ook niet gek veel rijden maar wel de volle mep betalen, en de leaserijders vinden oldtimers per definitie al "stinkdingen".En het petjesvolk geeft alleen wat om auto's van 1990-2005 die ook nog het liefst Japans moet zijn.
Maakt niet uit: simpelweg natellen in de RDW-gegevens hoeveel jaar er MRB betaald is. Minder dan 30: gewoon betalen! 30+: vrijstelling.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:41 schreef T42 het volgende:
wat is volgens jou een import? (voorbeeldje)
[ afbeelding ]
deze benz met kenteken 12-wtg-1
[ afbeelding ] deze bus met kenteken: ah-12-34
En dat is nou juist het probleem: ze worden geimporteerd omdat ze hier belastingvrij rijden. Net zoals veel jongere diesels worden geexporteerd omdat ze de MRB hier niet meer waard zijn maar elders goedkoper rijden.quote:meeste oldtimers zijn al import alleen een daf is nederlandsmaar zonder gekkigheid meeste echte oude auto's komen uit het buitenland! zie in nederlandse films van de laaste jaren alleen maar oldtimers met import platen hoor. (als het over de oorlog gaat of jaren 70)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |