Bron: http://www.rtl.nl/compone(...)og_niet_opgelost.xmlquote:Minister Opstelten: Doelstelling niet gehaald
Probleem jeugdbendes nog steeds niet opgelost
Criminele jeugdbendes blijken heel lastig aan te pakken. In een paar jaar tijd zijn er zelfs tientallen nieuwe bendes bijgekomen, blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws.
De bendes maken zich schuldig aan onder meer straatroven, gewapende overvallen en inbraken. Minister Opstelten van Veiligheid beloofde al die criminele jeugdbendes van straat te halen, maar die belofte kan hij niet waarmaken. "Ik wil wel zeggen dat ik de doelstelling niet gehaald heb, maar ik ben wel op de goede weg," aldus Opstelten.
Van de 89 criminele jeugdgroepen die in 2010 bekend waren, zijn er nu 45 opgerold. 19 zijn nog steeds actief, maar vallen volgens de politie in een minder zware categorie. 27 criminele jeugdbendes bestaan nog steeds. Daar zijn 34 nieuwe bijgekomen.
Jonge kinderen
Verder blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws dat er soms hele jonge kinderen in probleemgroepen opduiken. Soms zijn ze zelfs jonger dan 12 jaar. De politie in Utrecht maakt zich daar zorgen over. "Er zijn kinderen die we veel op straat zien en het gedrag van een jeugdgroep gaan kopiëren. Dat begint vaak met het overlast geven op straat, maar ook wel winkeldiefstal en mishandeling," aldus een wijkagent in het Utrechtse Kanaleneiland.
Uit een kritisch rapport dat vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd, blijkt dat de aanpak bij de helft van de bendes nauwelijks resultaat heeft gehad. De politie zet er te weinig rechercheurs op, er is vaak te weinig bewijs om bendeleden te veroordelen en de nadruk ligt op hulpverlening en niet op de strafrechtelijke aanpak.
Het oprollen van jeugdbendes blijkt bovendien helemaal geen prioriteit bij politie en Openbaar Ministerie. En dat terwijl de minister dit tot topprioriteit verklaarde. Toch benadrukt Opstelten dat er meer gebeurt dan voorheen. De overlast in wijken is verminderd en er zijn wel degelijk ook tientallen bendes opgerold. Ook is de samenwerking tussen organisaties beter.
Die definities maken al duidelijk waar het probleem zit: de ernst wordt niet onderkend. De omschrijving die bij "hinderlijk" staat, is ronduit overlastgevend. Wat "overlastgevend" wordt genoemd, is ronduit crimineel. Om over de derde groep nog maar te zwijgen. Vaker met de politie in aanraking gekomen, straffen (zoals uit het artikel blijkt) met het accent op hulpverlening. Resultaat: een groot deel van deze crimineelste groepen bestaat nog steeds. Een ander deel is wat minder erg geworden, maar er zijn ook weer 34 criminele groepen voor in de plaats gekomen.quote:Hinderlijke jeugdgroep
Deze groep hangt wat rond in de buurt, is af en toe luidruchtig aanwezig en trekt zich niet zoveel aan van de omgeving. Soms loopt het wel eens uit de hand en zijn er kleine schermutselingen, maar dat is doorgaans snel in de kiem gesmoord en vaak ook meer toeval dan gepland. Ook maakt de groep zich incidenteel schuldig aan kleine vernielingen. Een beperkt aantal jongeren maakt zich soms schuldig aan (veelal lichte) gewelds- en (in mindere mate) vermogensdelicten. Over het algemeen is het een groep die nog voldoende autoriteitsgevoelig is en aangesproken kan worden op zijn gedrag.
Overlastgevende jeugdgroep
Deze groep is wat nadrukkelijker aanwezig, kan af en toe provocerend optreden, valt omstanders wel eens lastig (uitschelden of zelfs intimideren), vernielt regelmatig allerlei zaken en laat zich veel minder gelegen liggen aan andere mensen. Geweldsgebruik wordt niet geschuwd en de groepsleden zijn ook minder goed te corrigeren. Ook de lichtere vormen van criminaliteit waar de groep zich schuldig aan maakt, worden doelbewuster gepleegd en de groep is ook meer bezig om te zorgen dat ze niet gepakt wordt.
Criminele jeugdgroep
Deze groep bestaat (in ieder geval voor een deel) uit jongeren die behoorlijk op het criminele pad zijn geraakt. Ze zijn al vaker met de politie in aanraking gekomen. Kenmerkend voor dergelijke groepen is dat ze meer en meer criminaliteit plegen voor het financiële gewin in plaats van voor de kick of het aanzien. Deze jongeren scoren ook hoog op de delicten waar de andere twee typen groepen ook hoog mee scoren. De feiten zijn echter ook ernstiger en ze schrikken ook niet terug voor het gebruik van geweld.
Nekschot lijkt me ook weer wat overdreven, maar het moet zeker strenger worden. Dat besef lijkt totaal niet aanwezig.quote:Op dinsdag 16 april 2013 15:57 schreef Woestijnvos het volgende:
Kan toch niet zo moelijk zijn? arresteren en een nekschot geven.
Je denkt dat men de problemen erbij verzint?quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:10 schreef arjan1212 het volgende:
Die tool van rtl waarin je je eigen gemeente kan invulllen!
er is hier dus 1 hinderlijke jeugdgroep... mwhahaha waar dan??
Je kunt in de OP lezen welke categorisering er wordt gebruikt. Ik heb die er bewust bij gezet.quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:18 schreef arjan1212 het volgende:
als je 15 bent sta je gewoon buiten op een pleintje ofzo. als je dat een jeugdbende noemt... ik noem een jeugdbende dus drugsdealers met pistolen
Er zit natuurlijk altijd wel een subjectieve component bij...quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:16 schreef Elfletterig het volgende:
Je denkt dat men de problemen erbij verzint?
Bron?quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:02 schreef arjan1212 het volgende:
Samen met leefbaar rotterdam het zooitje van dat de pvda in 50 jaar van rotterdam had gemaakt opgeruimt toen ie burgemeester van rotterdam was
Ongetwijfeld, maar er is vooralsnog geen reden om op voorhand de berichtgeving in twijfel te trekken.quote:Op dinsdag 16 april 2013 18:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er zit natuurlijk altijd wel een subjectieve component bij...
Of een kogel in hun vogel.quote:Op dinsdag 16 april 2013 15:57 schreef Woestijnvos het volgende:
Kan toch niet zo moelijk zijn? arresteren en een nekschot geven.
Precies, nu lijkt het erop alsof 't loont om in groepen actief te zijn want dan ben je een statistiek in plaats van hoofdelijk aansprakelijk.quote:Op woensdag 17 april 2013 01:15 schreef Elan het volgende:
Volgens mij moet je dat hele groepsaspect ook gewoon weghalen uit de context en mensen hoofdelijk aansprakelijk stellen voor eventueel crimineel gedrag.
Leuk dat Boefje A deel uitmaakt van een grotere groep maar als het gaat om repressie en handhaving is dat natuurlijk volkomen irrelevant.
Als het blijft bij zogenaamde overlast kun je d.m.v. artikel 172a via een samenscholingsverbod en het direct uitdelen van boetes het meeste gezeik vrij eenvoudig aan banden leggen.
Hier ken ik er genoeg van, hier in Maastricht. Ik vind het altijd lachwekkend dat de politie deze groepen '' niet kan traceren'' of ''niet kent'', terwijl je, als je wel eens uit gaat in Maastricht, deze mensen meteen herkent.quote:Criminele jeugdgroep
Deze groep bestaat (in ieder geval voor een deel) uit jongeren die behoorlijk op het criminele pad zijn geraakt. Ze zijn al vaker met de politie in aanraking gekomen. Kenmerkend voor dergelijke groepen is dat ze meer en meer criminaliteit plegen voor het financiële gewin in plaats van voor de kick of het aanzien. Deze jongeren scoren ook hoog op de delicten waar de andere twee typen groepen ook hoog mee scoren. De feiten zijn echter ook ernstiger en ze schrikken ook niet terug voor het gebruik van geweld.
Het grootste probleem echter, zijn boerenkinkels die er zo ver vanaf staan als maar kan, en daarom denken dat je dit wel even oplost met de wapenstok.quote:Op woensdag 17 april 2013 01:24 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Het hele probleem is natuurlijk de softe aanpak van de politie. Zij moeten meer vrijheden krijgen om dat soort klootzakjes met geweld aan te pakken. Grote bek? Knuppel in je nek
Hoe bedoel je?quote:Op woensdag 17 april 2013 03:12 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Precies, nu lijkt het erop alsof 't loont om in groepen actief te zijn want dan ben je een statistiek in plaats van hoofdelijk aansprakelijk.
Maastricht is een verzamelplek voor alle soorten volk, niet alleen tokkies en kampers.quote:Op woensdag 17 april 2013 05:43 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Hier ken ik er genoeg van, hier in Maastricht. Ik vind het altijd lachwekkend dat de politie deze groepen '' niet kan traceren'' of ''niet kent'', terwijl je, als je wel eens uit gaat in Maastricht, deze mensen meteen herkent.
In het uitgaansleven kan je deze mensen gewoon heel snel herkennen, daar heb je geen rechercheur voor nodig of expert. Een paar undercover agenten(wel iets jonger natuurlijk, dan) is al genoeg om hele groepen op te doeken.
Vaak lopen ze machogedrag te vertonen in of rondom kroegen, het centrum of hangplekken. Hier in Maastricht betreft het dan vooral kampers en tokkies (hier heb je niet zoveel allochtonen), maar ik kan mij voorstellen dat het in Amsterdam of Rotterdam wat meer allochtonen zijn.
Er zijn gewoon zoveel manieren om criminele jongeren op te doeken, maar het lijkt gewoon alsof niemand erom geeft. Loop eens rond in een discotheek, jongeren met flessen van 300 euro. Kijk eens naar hun bankrekeningen, inkomen ouders, etc. Is dat weinig? Werken ze zelf niet? Hoe komen ze dan aan dat geld? Dat is toch allemaal makkelijk te traceren en conclusies uit te trekken?
Dan is het probleem kennelijk niet zo groot als geschetst wordt...quote:Op woensdag 17 april 2013 00:07 schreef Elfletterig het volgende:
Ik had trouwens wel wat meer reacties op dit topic verwacht, maar kennelijk interesseert het niemand ene hol...
Ik ben zeker voor een meer individuele benadering, maar het ECHTE probleem is dat we in Nederland slechts jeugd- en volwassenenstrafrecht hebben. We behandelen jonge criminelen als kinderen. Het is dringend tijd voor een tussencategorie, waarbij ernstige vergrijpen strenger kunnen worden bestraft dan nu het geval is.quote:Op woensdag 17 april 2013 01:15 schreef Elan het volgende:
Volgens mij moet je dat hele groepsaspect ook gewoon weghalen uit de context en mensen hoofdelijk aansprakelijk stellen voor eventueel crimineel gedrag.
Leuk dat Boefje A deel uitmaakt van een grotere groep maar als het gaat om repressie en handhaving is dat natuurlijk volkomen irrelevant.
Als het blijft bij zogenaamde overlast kun je d.m.v. artikel 172a via een samenscholingsverbod en het direct uitdelen van boetes het meeste gezeik vrij eenvoudig aan banden leggen.
Dat gebeurt inmiddels wel meer, maar nog lang niet genoeg. Als jongeren op hun 20e in een peperdure auto rondrijden zonder dat ze een fatsoenlijke baan hebben (onverklaarbaar vermogen), wordt dat wel nagegaan. Het grote probleem is echter dat nooit iemand goed ingreep toen die jongen op z'n 14e voor het eerst een inbraak pleegde. En dat -ie met een softe straf wegkwam toen -ie op z'n 16e een geweldsmisdrijf pleegde.quote:Op woensdag 17 april 2013 05:43 schreef PizzaMizza het volgende:
Er zijn gewoon zoveel manieren om criminele jongeren op te doeken, maar het lijkt gewoon alsof niemand erom geeft. Loop eens rond in een discotheek, jongeren met flessen van 300 euro. Kijk eens naar hun bankrekeningen, inkomen ouders, etc. Is dat weinig? Werken ze zelf niet? Hoe komen ze dan aan dat geld? Dat is toch allemaal makkelijk te traceren en conclusies uit te trekken?
Feit is in elk geval dat de vorige generatie politieke bestuurders dit probleem hoe dan ook niet heeft weten op te lossen. Sterker nog: het is onder hun bewind ontstaan en uitgegroeid tot wat het nu is.quote:Op woensdag 17 april 2013 09:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dan is het probleem kennelijk niet zo groot als geschetst wordt...
Overigens vind ik het weer aandoenlijk dat fokkers precies weten hoe je dit probleem snel en effectief op kan lossen. Wat een verzameling beste stuurlui staat er hier toch aan de wal!
Kom ik weer met gestrekt been:quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:04 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nekschot lijkt me ook weer wat overdreven, maar het moet zeker strenger worden. Dat besef lijkt totaal niet aanwezig.
Nee, het grote probleem is dat er geen goede aanpak is (*). Natuurlijk kun je zo'n jongen lang vast zetten, maar dat is (net als de gevangenis overigens voor volwassenen) een hogeschool voor de criminaliteit. Met gelijkgestemden tips en truuks uitwisselen en een netwerk opbouwen.quote:Op woensdag 17 april 2013 09:32 schreef Elfletterig het volgende:
Het grote probleem is echter dat nooit iemand goed ingreep toen die jongen op z'n 14e voor het eerst een inbraak pleegde. En dat -ie met een softe straf wegkwam toen -ie op z'n 16e een geweldsmisdrijf pleegde.
is helemaal niet irrelevant. die jongste kinderen doen dit echt niet uit zichzelf, de oudere jongens betrekken die kinderen er zo vroeg mogelijk bij. er zou een soort wetgeving moeten zijn die dit soort gedrag per direct heel erg strafbaar maakt, het is wat mij betreft een soort kinder misbruik, want je verpest jonge kinderen voor de rest van hun leven.quote:Op woensdag 17 april 2013 01:15 schreef Elan het volgende:
Ben ik met je eens, maar jongeren een nekschot geven omdat ze een inbraak hebben gepleegd, lijkt me een tikje overdreven, vind je zelf ook niet?quote:Op woensdag 17 april 2013 09:40 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Kom ik weer met gestrekt been:
Als we onze verwijfde houding niet eens kappen en maar blijven denken dat met lullen en blaten alles goed uitgedokterd is, is dit compleet verloren.
Ik ben niet van de vorige generatie bestuurders, als 30-er was ik indertijd gewoon een van de jongsten.quote:Op woensdag 17 april 2013 09:33 schreef Elfletterig het volgende:
Feit is in elk geval dat de vorige generatie politieke bestuurders dit probleem hoe dan ook niet heeft weten op te lossen. Sterker nog: het is onder hun bewind ontstaan en uitgegroeid tot wat het nu is.
Voel je gerust aangesproken.
Dat het ook aan de opvoeding schort, staat buiten kijf. Maar de overheid kan onmogelijk bij gezinnen achter de voordeur kijken als er geen vermoeden bestaat van een slechte opvoeding. Pas als de jongen voor het eerst crimineel gedrag vertoont, kun je gaan corrigeren.quote:Op woensdag 17 april 2013 09:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, het grote probleem is dat er geen goede aanpak is (*). Natuurlijk kun je zo'n jongen lang vast zetten, maar dat is (net als de gevangenis overigens voor volwassenen) een hogeschool voor de criminaliteit. Met gelijkgestemden tips en truuks uitwisselen en een netwerk opbouwen.
(*) vanuit de overheid dan, want de enige aanpak die echt goed werkt is vanuit de opvoeding en DAAR gaat het mis.
Daar, DS4, zit de crux. Want criminelen, hoe jong ook, doen voortdurend aan risicoberekening. Crimineel ben je (voor een groot deel) omdat het loont en omdat je ermee wegkomt.quote:Rechtseconoom Van Velthoven noemt het gemiddelde strafrisico "buitengewoon bescheiden". Het risico op straf voor een dader van één van die ruim 8 miljoen zaken is minder dan een halve dag celstraf, 19 minuten taakstraf of 8,80 euro boete. Van Velthoven schrijft dat de strafrechttoepassing in Nederland "bepaald niet draconisch kan worden genoemd". Bij veel delicten "zal de te verwachten opbrengst voor de dader het strafrisico gemakkelijk overtreffen".
Jij doet nu net alsof het om Camorra-achtige praktijken zou gaan waarbij jonge kinderen geronseld worden om lid te worden van een of andere bende.quote:Op woensdag 17 april 2013 09:48 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
is helemaal niet irrelevant. die jongste kinderen doen dit echt niet uit zichzelf, de oudere jongens betrekken die kinderen er zo vroeg mogelijk bij. er zou een soort wetgeving moeten zijn die dit soort gedrag per direct heel erg strafbaar maakt, het is wat mij betreft een soort kinder misbruik, want je verpest jonge kinderen voor de rest van hun leven.
het is belachelijk om 10-12 jarigen hard te gaan veroordelen, als ze loopjongens zijn voor harde oudere criminelen. het zijn kinderen. je gaat een kind dat sexueel wordt misbruikt toch ook niet veroordelen voor illegale sex?
Dus je bent nog steeds bestuurder, begrijp ik tussen de regels door....quote:Op woensdag 17 april 2013 09:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ben niet van de vorige generatie bestuurders, als 30-er was ik indertijd gewoon een van de jongsten.
En het is echt niet zo dat we het niet op willen lossen, maar je loopt tegen een probleem op en dat probleem is in de kern dat er een generatie opgroeit met weinig grenzen en daarbinnen heb je dan ook nog de gevallen die in het geheel geen sturing krijgen.
Wat moet je als overheid dan? Die kinderen allemaal maar uit huis plaatsen en in heropvoedingskampen zetten? Misschien... maar dat vereist echt een enorme omslag in denken en daar is democratisch gezien geen draagvlak voor. En jij zal het vast wel weer een veel te dure oplossing vinden (en misschien wel terecht ook!), want de hardwerkende Nederlander moet het betalen.
Heb ik ook niet aangedragen als oplossing.quote:Op woensdag 17 april 2013 09:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, maar jongeren een nekschot geven omdat ze een inbraak hebben gepleegd, lijkt me een tikje overdreven, vind je zelf ook niet?
ik doe niet alsof, zo gaat het. die grote jongens zijn niet achterlijk, die copieren gang cultuur. die jonge kinderen kunnen niet vervolgd worden, dus laat je hen stelen of inbreken. blijf je zelf buiten schot.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:08 schreef Elan het volgende:
[..]
Jij doet nu net alsof het om Camorra-achtige praktijken zou gaan waarbij jonge kinderen geronseld worden om lid te worden van een of andere bende.
Volgens mij is het veel meer zo dat die kinderen louter slechte voorbeelden om zich heen hebben.
Ik weet nog goed hoe ik als tienjarig jochie enorm opkeek tegen mijn oudere neven en nichten. Jij niet?
Als die op dat moment zich intensief bezig hadden gehouden met criminele activiteiten en met pakken geld of dure auto's en scooters hadden rondgereden was dat dus mijn voorbeeld geweest en was er een veel grotere kans geweest dat ook ik in de criminaliteit terecht was gekomen.
Meisje A steelt mascara neemt veel jonger meisje B mee om op de wacht staan. Meisje B voelt zich erkent door Meisje A waar zij tegenop kijkt omdat deze ouder en voila er is een jeugdbende geboren.
Strenger straffen op zich heeft nauwelijks effect. Veel van die kinderen zijn al dusdanig verziekt dat een jaar jeugddetentie alleen maar statusverhogend werkt.quote:Op woensdag 17 april 2013 09:29 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik ben zeker voor een meer individuele benadering, maar het ECHTE probleem is dat we in Nederland slechts jeugd- en volwassenenstrafrecht hebben. We behandelen jonge criminelen als kinderen. Het is dringend tijd voor een tussencategorie, waarbij ernstige vergrijpen strenger kunnen worden bestraft dan nu het geval is.
Het eeuwige stokpaardje.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:17 schreef Elan het volgende:
Vrijwel alles in je leven staat of valt bij een goede of slechte opvoeding.
die kinderen vinden nieuwe 'ouders' in zo'n bende. de straf die ze thuis krijgen is dan niet het einde van de wereld, maar een stoer verhaal. of met andere woorden, al zo jong gaan ze zich distancieren van hun ouders.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:15 schreef penny-wise het volgende:
Waar zijn die ouders in dit verhaal?
Als ik vroeger iets ''crimineels'' uitvrat, dan kon ik mij wel bergen als mijn vader daar achter kwam.
Aanpak begint al bij de ouders. Die zijn medeverantwoordelijk wat hun kroost uitvreet op straat.
Misschien maar weer verplichte dienstplicht invoeren?
En als ouders falen in de opvoeding moeten we het verder maar op z'n beloop laten?quote:Op woensdag 17 april 2013 10:15 schreef penny-wise het volgende:
Waar zijn die ouders in dit verhaal?
Als ik vroeger iets ''crimineels'' uitvrat, dan kon ik mij wel bergen als mijn vader daar achter kwam.
Aanpak begint al bij de ouders. Die zijn medeverantwoordelijk wat hun kroost uitvreet op straat.
Misschien maar weer verplichte dienstplicht invoeren?
Er is in Nederland nauwelijks sprake van een gangcultuur zoals jij die omschrijft. Het zijn meer allochtone wijken waarbij de normen en waarden binnen die wijk/subcultuur compleet verziekt zijn.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:17 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik doe niet alsof, zo gaat het. die grote jongens zijn niet achterlijk, die copieren gang cultuur. die jonge kinderen kunnen niet vervolgd worden, dus laat je hen stelen of inbreken. blijf je zelf buiten schot.
als bijvoorbeeld Gouda een inbraak golf heeft waar ze voornamelijk 12 jarigen oppakken, dan is het raar om te ontkennen dat er een bende probleem is. en dat is precies wat gouda doet. weet je zeker dat je niks oplost.
Hoe zou dat toch komen?quote:Op woensdag 17 april 2013 10:11 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Ze weten tegenwoordig nog beter wat iemand hun mag aandoen dan diegene zelf. Veel te gevat, grote bek en overal schijt aan.
Weet niet hoe het vroeger bij jou thuis er aan toe ging maar wij hoefden het vroeger echt niet in ons kop te halen om te gaan lopen stelen hoor.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:19 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Het eeuwige stokpaardje.
Alsof jij altijd exact deed, en niet deed, wat je ouders je opdroegen.
Probleem is heel simpel: kinderen/kutjeugd gaan kijken tot hoever ze kunnen. Komen ze ermee weg, verleggen ze de grens. En dankzij (social) media weten ze van heel het land hoever anderen kwamen.
Omdat ze ermee wegkomen. "Draai om de oren" kennen we niet meer. Alles moet met spiegologische dialoog aangegaan worden en elke vorm van draai om de oren wordt vertaald als geweld.quote:
volgens mij snap jij niet helemaal hoe ernstig het probleem is. ik lees net dat een stad als Utrecht 40 jeugd bendes heeft. laat 1/4de daarvan dan echt crimineel zijn, dan zijn dat 10 zwaar criminele bendes in utrecht. dat is echt niet normaal meer.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Er is in Nederland nauwelijks sprake van een gangcultuur zoals jij die omschrijft. Het zijn meer allochtone wijken waarbij de normen en waarden binnen die wijk/subcultuur compleet verziekt zijn.
Met grenzen opzoeken begint het. En op straat trek je je minder aan van je ouderlijke regels dan thuis.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Weet niet hoe het vroeger bij jou thuis er aan toe ging maar wij hoefden het vroeger echt niet in ons kop te halen om te gaan lopen stelen hoor.
Laat staan ouderen half dood slaan. Dat deed je niet. En ja dat had te maken met opvoeding en normen en waarden die je binnen die opvoeding mee kreeg.
Dat je niet exact doet wat je ouders willen staat daar verder los van het feit dat Marokkaanse jongetjes van vijf thuis de baas zijn.
Meisjes ontsporen nauwelijks omdat die een hele andere rol hebben en wél naar moeder moeten luisteren. Dat is niet een of ander stokpaardje de cijfers tonen dat gegeven al jaren aan.
Volgens mij kunnen we nauwelijks wat zinnigs zeggen over het effect van strenger straffen en al helemaal niet bij de groep waar het hier om gaat, om het doodsimpele feit dat we een naïef strafrechtsysteem hebben, waarbij we jonge criminelen behandelen als kinderen, terwijl we doen of we ergens in de jaren '50 leven. Zo achterhaald is de wetgeving.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Strenger straffen op zich heeft nauwelijks effect. Veel van die kinderen zijn al dusdanig verziekt dat een jaar jeugddetentie alleen maar statusverhogend werkt.
Als je de ouders pakt dwing je ze om hun kroost in de gaten te houden en aan te pakken waar nodig.
Veel van die ouders doen maar wat en hebben geen flauw idee wat zoon of dochterlief uitspookt na schooltijd. Ze trappen ze op straat en kijk maar wat je doet.
Vrijwel alles in je leven staat of valt bij een goede of slechte opvoeding.
Zal best, maar we zien ook in het volledig blanke Schubbekutteveen jeugdgroepen bestaan, niet gehinderd door enige vorm van correctie of aanpak. Hoe verklaar je dat?quote:Op woensdag 17 april 2013 10:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Er is in Nederland nauwelijks sprake van een gangcultuur zoals jij die omschrijft. Het zijn meer allochtone wijken waarbij de normen en waarden binnen die wijk/subcultuur compleet verziekt zijn.
Zeg ik niet. Fatsoen, normen en waarden begint met een gedegen opvoedng.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:20 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
En als ouders falen in de opvoeding moeten we het verder maar op z'n beloop laten?
De aanpak van jeugdcriminaliteit moet ook zonder meewerkende, goed functionerende ouders krachtig genoeg zijn.
Ik vind dat hele etiket bende een beetje uit zijn verband gerukt in het verhaal.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:26 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
volgens mij snap jij niet helemaal hoe ernstig het probleem is. ik lees net dat een stad als Utrecht 40 jeugd bendes heeft. laat 1/4de daarvan dan echt crimineel zijn, dan zijn dat 10 zwaar criminele bendes in utrecht. dat is echt niet normaal meer.
en nee, dat is niet op het niveau van de commorra, die elkaar massaal overhoop schieten. maar dat betekend niet dat je dan niet verder de structuur en cultuur van gangs kunt kopieren.
Klinkt allemaal leuk, maar wat koop je ervoor? Helemaal niks. Vroeger dit, vroeger dat. Prachtig, maar we leven nu, anno 2013.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Weet niet hoe het vroeger bij jou thuis er aan toe ging maar wij hoefden het vroeger echt niet in ons kop te halen om te gaan lopen stelen hoor.
Laat staan ouderen half dood slaan. Dat deed je niet. En ja dat had te maken met opvoeding en normen en waarden die je binnen die opvoeding mee kreeg.
Dat je niet exact doet wat je ouders willen staat daar verder los van het feit dat Marokkaanse jongetjes van vijf thuis de baas zijn.
Meisjes ontsporen nauwelijks omdat die een hele andere rol hebben en wél naar moeder moeten luisteren. Dat is niet een of ander stokpaardje de cijfers tonen dat gegeven al jaren aan.
Wie heeft het over vroeger?quote:Op woensdag 17 april 2013 10:32 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Klinkt allemaal leuk, maar wat koop je ervoor? Helemaal niks. Vroeger dit, vroeger dat. Prachtig, maar we leven nu, anno 2013.
We hebben nu te maken met criminele jeugdbendes en de ingezette strengere aanpak, faalt. Dan kun je wel als een soort dominee preken over vroeger, maar dat brengt ons geen steek verder. Jongeren komen nu wél weg met dergelijk wangedrag. Niet zelden vinden ouders trouwens zélf ook dat alles maar moet mogen.
Wat is erop tegen om deze jongeren gewoon op hun eigen verantwoordelijkheid aan te spreken? Ze weten donders goed dat inbreken niet mag; dat mocht in 1956 niet, in 1983 niet en nu ook niet.
daarom zei ik ook dat misschien 1/4 de van deze bendes echt crimineels is. de utrechtse politie komt uit op 11, dus dat klopt wel ongeveer.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik vind dat hele etiket bende een beetje uit zijn verband gerukt in het verhaal.
Als op station Overvecht een groepje van twintig jongeren staat te hangen waarvan het merendeel Marokkaans is, van de jonge Marokkanen heeft ca 50% een strafblad spreekt men volgens dit artikel kennelijk al van een jeugdbende?
Bij een bende denk ik aan georganiseerde misdaad, een collectief die gezamenlijk winsten proberen te genereren voor de bende via hun criminele activiteiten. Dus met leiders en loopjongens en een structuur. Niet een paar gasten die ergens staan te hangen waarvan toevallig het merendeel een strafblad heeft.
Hoe zie jij dat concreet voor je?quote:Op woensdag 17 april 2013 09:58 schreef Elfletterig het volgende:
Dat het ook aan de opvoeding schort, staat buiten kijf. Maar de overheid kan onmogelijk bij gezinnen achter de voordeur kijken als er geen vermoeden bestaat van een slechte opvoeding. Pas als de jongen voor het eerst crimineel gedrag vertoont, kun je gaan corrigeren.
Uit onderzoek blijkt het tegendeel, dus waar baseer jij je op?quote:De straat - en het gebrek aan adequate straffen - is nog een veel betere hogeschool voor criminaliteit.
Natuurlijk horen sommigen daar thuis, maar het is een feit dat men doorgaans niet beter uit de cel komt, integendeel! Dat is iets om rekening mee te houden, zeker bij jonge daders.quote:Ik vind het zeer kwalijk dat mensen de gevangenis afschilderen als een plek waar je criminelen maar beter niet kunt neerzetten. Dat is stuitende onzin. Het is namelijk de plek waar ze thuishoren, waar ze de straf uitzitten die ze hebben verdiend.
En daarom werkt harder straffen. O, wacht even... dat werkt in de praktijk juist niet!quote:De 14-jarige crimineel die wegkomt met een lullig taakstrafje heeft op straat een nog veel betere leerschool, tussen alle andere jonge criminelen die ook niet adequaat zijn gestraft. Niet of nauwelijks gecorrigeerd, plegen ze vergrijp na vergrijp, omdat ze weten dat de consequenties nagenoeg nihil zijn.
Zie ook dit artikel: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)jging-criminaliteit/
[..]
Daar, DS4, zit de crux. Want criminelen, hoe jong ook, doen voortdurend aan risicoberekening. Crimineel ben je (voor een groot deel) omdat het loont en omdat je ermee wegkomt.
Bij het Mosae forum, bij de Mississippi bedoel je toch? Daar zijn inderdaad allochtonen(voornamelijk Marokkanen en Black-Afrikaans), maar in Maastricht heb je veel meer tokkies en kampers. In Rotterdam/Amsterdam kom je voor een groot deel allochtonen tegen, hier is de meerderheid toch wel een tokkie of kamper.quote:Op woensdag 17 april 2013 08:33 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Maastricht is een verzamelplek voor alle soorten volk, niet alleen tokkies en kampers.
Kijk maar eens bij het Mosae forum bij de maas, daar zit geen blanke maar alleen allochtonen die drugsdealen/gebruiken.
Jij bent niet op de hoogte van de groeperingen van verschillende afkomsten in Maastricht die allemaal strijden om de markt in Maastricht (Koerden, Turken, Marokkanen, Balkanbendes)?
Dat zijn toch geen bendes man.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:28 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zal best, maar we zien ook in het volledig blanke Schubbekutteveen jeugdgroepen bestaan, niet gehinderd door enige vorm van correctie of aanpak. Hoe verklaar je dat?
Als sommige van oorsprong buitenlandse ouders zich niet mengen in de Nederlandse cultuur,zich niks van Nedrlandse normen en waarden aantrekken, of uberhaupt fatsoenlijk Nederlands praten, dan heb je grote kans dat er van je kinderen ook niet veel fatsoenlijks uitkomt.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Wie heeft het over vroeger?
Je moet er maar eens op letten. Marokkaanse jongetjes die met hun moeder in de stad lopen zijn deze al de baas.
Daar gaat het mis. Ze kunnen alles zeggen en flikken zonder dat iemand ze corrigeert. Tegen de tijd dat ze veertien worden hebben ze schijt aan de politie, de leraar en alles en iedereen die ze aanspreekt op hun compleet verziekte gedrag!
Dit was twintig jaar geleden ook al zo.
Is het juist niet naief om zonder enige kennis van zaken (omtrent de ontwikkeling van de psyche van adolescenten/jongvolwassenen) te preken over hoe we pubers/jongeren het beste kunnen aanpakken?quote:Op woensdag 17 april 2013 10:27 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen we nauwelijks wat zinnigs zeggen over het effect van strenger straffen en al helemaal niet bij de groep waar het hier om gaat, om het doodsimpele feit dat we een naïef strafrechtsysteem hebben, waarbij we jonge criminelen behandelen als kinderen, terwijl we doen of we ergens in de jaren '50 leven. Zo achterhaald is de wetgeving.
We moeten juist ophouden om jonge criminelen weg te stoppen achter hun ouders. Wie volwassen daden pleegt, moet ook volwassen behandeld worden. Zoals 3-voud terecht al zei, weet dit jonge tuig precies wat ze allemaal kunnen maken. Ouders hebben vaak helemaal geen zicht op wat hun kroost op straat uitspookt. Op zich kwalijk, maar aan de andere kant is het ook niet strafbaar om je kinderen op straat te laten zijn.
Het probleem is ook niet dat jongeren op straat zijn, het probleem zit in het gedrag dat ze vertonen. Gedrag dat onvoldoende wordt aangepakt, omdat de politie in geen velden of wegen te bekennen is als jongeren beginnen met hinderlijk, overlastgevend gedrag. Verder blijkt uit de beschrijvingen (zie OP) wel dat de ernst van de problematiek stelselmatig wordt gebagatelliseerd. De terminologie is zodanig dat het minder erg wordt gemaakt dan het werkelijk is. Daar gaat het al fout.
Het is wel grappig om te zien dat je je post begint met de vraag wie het over vroeger heeft, om dan te eindigen met de opmerking: Dit was twintig jaar geleden ook al zo.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Wie heeft het over vroeger?
Je moet er maar eens op letten. Marokkaanse jongetjes die met hun moeder in de stad lopen zijn deze al de baas.
Daar gaat het mis. Ze kunnen alles zeggen en flikken zonder dat iemand ze corrigeert. Tegen de tijd dat ze veertien worden hebben ze schijt aan de politie, de leraar en alles en iedereen die ze aanspreekt op hun compleet verziekte gedrag!
Dit was twintig jaar geleden ook al zo.
De wietkweek wordt ook voornamelijk door grote mannen gedaan, dus zijn ook geen jeugdbendes.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:42 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Bij het Mosae forum, bij de Mississippi bedoel je toch? Daar zijn inderdaad allochtonen(voornamelijk Marokkanen en Black-Afrikaans), maar in Maastricht heb je veel meer tokkies en kampers. In Rotterdam/Amsterdam kom je voor een groot deel allochtonen tegen, hier is de meerderheid toch wel een tokkie of kamper.
De markt in Maastricht is inderdaad een gewilde, maar ik zie hier toch veel meer kampers in. Vooral de wiethandel zijn de kampers zeer actief. Voor de hard drugs, zoals coke, kom je inderdaad meer uit op Oost-Europese bewoners. Die Oost-Europese bewoners zijn echter niet dezelfde gasten die stennis schoppen, maar dat zijn meer die ''grote mannen'' die niet veel voor overlast zorgen.
Hier gaat het over criminele jeugdbendes
Niet iedereen begint al zo vroeg met grote misdrijven. Vaak begint het met het stelen van fietsen, winkeldiefstal, etc.quote:Op woensdag 17 april 2013 09:32 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat gebeurt inmiddels wel meer, maar nog lang niet genoeg. Als jongeren op hun 20e in een peperdure auto rondrijden zonder dat ze een fatsoenlijke baan hebben (onverklaarbaar vermogen), wordt dat wel nagegaan. Het grote probleem is echter dat nooit iemand goed ingreep toen die jongen op z'n 14e voor het eerst een inbraak pleegde. En dat -ie met een softe straf wegkwam toen -ie op z'n 16e een geweldsmisdrijf pleegde.
Ja, maar geen politiek bestuurder meer.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:10 schreef Elfletterig het volgende:
Dus je bent nog steeds bestuurder, begrijp ik tussen de regels door....
Nee, dat is makkelijk! Wijzen naar de overheid!quote:Dat er een generatie opgroeit zonder besef van normen en grenzen, is een opvoedkundig probleem, maar is zeker ook een probleem van de overheid, die ruimschoots onvoldoende corrigeert.
Jij wil een 12 jarige in de cel gooien?quote:De verhalen over jonge draaideurcrimineeltjes zijn ruimschoots bekend; het artikel in de OP rept er ook over. Jochies van soms amper 12 jaar die al op het criminele pad zitten. En wat doen we? In plaats van ze hard te corrigeren - nu kan het nog! - leggen we zielige taakstrafjes op.
Er is, zo constateerde ik, geen draagvlak voor en de kosten zullen m.i. in de tientallen miljarden lopen, zo niet meer (het is nl. heel erg duur deze aanpak).quote:Het gevolg: deze jongens worden niet of nauwelijks gecorrigeerd en ontwikkelen zich ongestoord tot notoire, professionele criminelen. Dat verzin ik niet, dat zijn gewoon harde feiten, waar literatuur over bestaat. Ik denk dat je juist die gastjes van 12-14 jaar keihard moet aanpakken. Die kun je nog weer op het rechte pad krijgen. En je helpt daarmee ook de aanwas aan de onderkant te voorkomen.
Heropvoedingskampen, meldingsplichten, het aantasten van status, het afpakken van weekenden of schoolvakanties... - wees vooral eens creatief, in plaats van steeds in onmogelijkheden te denken. De gevangenissen staan leeg, terwijl de jeugdbendes totaal niet adequaat worden aangepakt. Dit soort jongeren waant zich onaantastbaar op straat. En weet je wat? Ze hebben nog gelijk ook!
Wat mij betreft mag de aanpak wat kosten.
Die probleemjongeren zijn vrijwel altijd afkomstig uit de lagere milieus waar men van het sociaal minimum leeft. Dus NEE, dat is niet verhaalbaar.quote:Ten eerste kun je een deel van de kosten verhalen op falende ouders en opvoeders,
Kom eens met een doordachte oplossing en becijfer het eens. Dan praten we verder. Want dat jij DENKT dat jij alle problemen waar velen wereldwijd al decennia lang niet uitkomen binnen 24 uur op kan lossen weet ik, maar IK DENK dat jij niet één van die problemen ook maar enigszins kan aanpakken, laat staan oplossen.quote:maar bovendien ben ik ervan overtuigd dat die aanpak zich op termijn vanzelf terugverdient. Het gaat je namelijk een boel problemen met jongvolwassen criminelen besparen; jongeren die totaal onhandelbaar zijn, het gerechtelijk apparaat belasten (men kan het werk nu al niet eens aan), totaal niet meer in aanmerking komen voor werk of scholing en die automatisch hun hand ophouden voor een uitkering, terwijl ze daarnaast alsmaar crimineler gedrag vertonen, met alle schadelijke gevolgen van dien.
Het roer zal hoe dan ook radicaal om moeten, want de huidige aanpak schiet duidelijk tekort.
Dan leef jij wel in een hele rare wereld, want in Maastricht is er geen sprake van Koerden/Balkanjongeren die massaal de criminaliteit ingaan. Of een groot deel zouden vertegenwoordigen.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:47 schreef Smack10 het volgende:
[..]
De wietkweek wordt ook voornamelijk door grote mannen gedaan, dus zijn ook geen jeugdbendes.
Ik heb het over jeugd die ook bij die bendes zitten en die leeftijden lopen dan van 14 tot eind 20, dus is wel zeker sprake van (jeugd)bendes naar mijn mening.
Precies.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:42 schreef Lyrebird het volgende:
De ouders zijn de sleutels tot het succes van deze jongeren.
Precies opvoeding is echt cruciaal.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:42 schreef Lyrebird het volgende:
De afgelopen vier jaar in Oost-Azie doorgebracht, en daar hebben ze helemaal geen last van deze problemen.
Verschillen? Ouders nemen hun verantwoordelijkheid. Kinderen gaan naar school. Kinderen sporten na schooltijd, of spelen muziek. Op straat rondhangen? Nope.
Ik heb het over vroeger omdat er toen over het algemeen heel andere opvattingen golden aangaande de opvoeding. Je was vaak met meer kinderen thuis dus wie zorgde voor overlast was simpelweg aan de beurt.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:46 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het is wel grappig om te zien dat je je post begint met de vraag wie het over vroeger heeft, om dan te eindigen met de opmerking: Dit was twintig jaar geleden ook al zo.
Voor de duidelijkheid: jij hebt het over vroeger. Zie je post van 10:24 uur. Vroeger dit, vroeger dit, zoiets deed je niet, dat hoefde je echt niet in je kop te halen, dat had te maken met opvoeding, met normen en waarden die je meekreeg.
Allemaal verleden tijd, allemaal over vroeger. Van mij mag je hoor, maar het lost niks op en draagt feitelijk ook nergens aan bij.
Ik zal de laatste zijn die de grote gedragsproblemen van groepen Marokkanen ontkent, maar uit de gepresenteerde cijfers blijkt duidelijk dat jeugdgroepen niet een exclusief allochtoon probleem zijn. Ze zijn statistisch gezien vast oververtegenwoordigd, maar er is ook genoeg jong crimineel tuig van autochtone afkomst. De problematiek is dus echt wel wat breder dan Marokkaanse moeders die hun zoontjes van 5 niet corrigeren.
Tegen de tijd dat ze 14 worden? Sorry, je loopt achter. Haal er maar rustig 2-3 jaar af; misschien zelfs nog wel meer. Zie ook de OP, waarin wordt gerefereerd aan jochies van 12 die al op het criminele pad zitten.
Het enige dat je kennelijk wél inziet, is dat er groepen jongeren zijn die overal schijt aan hebben, met name aan autoriteit. Dat zul je dus moeten doorbreken; en hard ook.
Hoezo leef ik in een rare wereld? Ik zeg toch niet dat het massaal is, maar het is er wel degelijkquote:Op woensdag 17 april 2013 10:49 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Dan leef jij wel in een hele rare wereld, want in Maastricht is er geen sprake van Koerden/Balkanjongeren die massaal de criminaliteit ingaan. Of een groot deel zouden vertegenwoordigen.
Je maakt trouwens een grote vergissing. De jeugd, dus de kinderen van die oudere kampers, verkoopt gewoon het spul van de familie. Dat wordt gewoon door hun eigen ouders als normaal bevonden.
Wat heb jij bereikt met jouw alwetendheid?quote:Op woensdag 17 april 2013 10:50 schreef 3-voud het volgende:
Dit doet de politiek dus ook. Lullen en lullen, alles uitdiepen, elkaar tegen(proberen)spreken, details enorm uitvergroten en nieuwe discussies van maken, eeuwig doorgaan over nietszeggende zaken... blablabla.
Met in het achterhoofd dat het allemaal met fluwelen handschoentjes behandeld moet worden want stel je voor dat er 1 hard begint te schreeuwen. Dan staan we direct gespannen uit angst veroordeeld te worden van discriminatie, stigmatiseren en uitsluiten.
Ondertussen gaan die crimineeltjes door en lachen zich de ballen uit de broek. Kan ze ergens nog begrijpen ook. Als je alle ruimte geeft overlopen te worden moet je niet verontwaardigd doen tegen schoenzolen aan te kijken.
Geef mij maar ruimte om mijn idee uit te voeren.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat heb jij bereikt met jouw alwetendheid?
Of ben je vooral goed in vertellen dat je het allemaal beter kan, maar presteer je in de praktijk helemaal niets?
Dat kan op allerlei manieren, als het maar langdurig van aard is. Een 12-jarige die een inbraak pleegt, moet niet na een weekje schoffelen klaar zijn. Houd hem maar een jaar bij de les, op allerlei manieren. Pak hem flink wat vrije zaterdagen af; meldingsplicht, verplichte, buitenschoolse lessen. Wees vooral creatief en zorg dat ze er lang wat van merken.quote:
Wil je dat onderzoek dan even neerleggen? Het onderzoek waaruit blijkt dat jongeren op straat niks leren over criminaliteit? Ik zou juist denken dat de falende aanpak van deze jeugdbendes en het feit dat zich, ondanks die aanpak, maar liefst 34 nieuwe criminele jeugdgroepen aandienen, juist het ultieme bewijs is wat de vrijheid van de straat oplevert.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:42 schreef DS4 het volgende:
Uit onderzoek blijkt het tegendeel, dus waar baseer jij je op?
En precies dit soort denken moeten we doorbreken, omdat het bijdraagt aan de omvang van de problemen en omdat het een adequate bestrijding in de weg staat. Straf opleggen aan jonge criminelen wordt als een soort taboe gezien: "daar worden ze niet beter van". Zolang er nog zo naïef wordt gedacht, is de jonge crimineel de lachende derde.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:42 schreef DS4 het volgende:
Natuurlijk horen sommigen daar thuis, maar het is een feit dat men doorgaans niet beter uit de cel komt, integendeel! Dat is iets om rekening mee te houden, zeker bij jonge daders.
Dat kun je niet eens weten, want het gebeurt nooit. De 12- en 14-jarige criminelen vallen namelijk allemaal onder het veel te softe jeugdstrafrecht, hoe volwassen hun daden ook zijn.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:42 schreef DS4 het volgende:
En daarom werkt harder straffen. O, wacht even... dat werkt in de praktijk juist niet!
Ik kan je alleen maar uitnodigen om de gehanteerde definities in de OP nog eens te lezen en dan per dorp te kijken hoe de vlag erbij hangt.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zijn toch geen bendes man.
Gasten die met harde muziek op een jointje roken hun vmbo verzieken en later gewoon een baantje als vrachtwagenchauffeur nemen en zich settelen als ze rond de twintig zijn.
Mja, Walhalla Oost-Azie heeft weer zijn eigen criminaliteitsproblemen. Het moordcijfer (per 100.000 inw.) ligt bijvoorbeeld in Taiwan (3.2) en Z-Korea (2.7) veel hoger als in West Europa (Nederland 1.0, Denemarken 0.9, Duitsland 0.8) en hoger als in Bulgarije en Roemenie (2.0).quote:Op woensdag 17 april 2013 10:42 schreef Lyrebird het volgende:
De afgelopen vier jaar in Oost-Azie doorgebracht, en daar hebben ze helemaal geen last van deze problemen.
Verschillen? Ouders nemen hun verantwoordelijkheid. Kinderen gaan naar school. Kinderen sporten na schooltijd, of spelen muziek. Op straat rondhangen? Nope.
Ik denk dat ik meer kennis van zaken heb dan jij, en dat niet omdat ik superieur ben, maar omdat ik tussen deze mensen inleef en weet hoe het gaat.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:51 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Hoezo leef ik in een rare wereld? Ik zeg toch niet dat het massaal is, maar het is er wel degelijk.
Is overigens niet gebonden aan een afkomst want er zijn inderdaad ook tokkies, kampers en nog eens 20 verschillende nationaliteiten vertegenwoordigt in die bendes.
Je hebt dus niets bereikt in je leven, maar toch denk je over te lopen van talent. Dan heb je best een forse plaat voor je kop!quote:Op woensdag 17 april 2013 10:54 schreef 3-voud het volgende:
Geef mij maar ruimte om mijn idee uit te voeren.
Vooralsnog kan ik weinig dan het probleem te benoemen want zoals gezegd, iedereen vliegt in een spagaat bij een ietswat hardere aanpak.
Ik heb gemotiveerd aangegeven dat het een zeer lastig probleem is waar de overheid geen oplossing voor zal hebben, daar het vanuit de ouders moet komen.quote:En oplossingen heb ik al aangedragen. Jij? Je bent vooralsnog enkel een jij-bakker. Probeer het eens tegen te spreken.
Het enige dat relevant is of zou moeten zijn is het feit of er strafbare feiten gepleegd worden.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik kan je alleen maar uitnodigen om de gehanteerde definities in de OP nog eens te lezen en dan per dorp te kijken hoe de vlag erbij hangt.
Maar goed... je bent problemen aan het bagatelliseren, zie ik. Deden ze dat vroeger ook?
Klopt. Het moet ook vergeleken worden met Amerikaanse films, anders zijn het watjes.quote:Op woensdag 17 april 2013 11:00 schreef KoosVogels het volgende:
Ha, wij hebben ook een jeugdbende. Vermoed dat ik wel weet waar ze op doelen. Ettertjes, dat zeker, maar een bende? Haha.
Maar daar hebben we het in dit topic niet over. Het ging over jeugdbendes.quote:Op woensdag 17 april 2013 11:00 schreef Fides het volgende:
[..]
Mja, Walhalla Oost-Azie heeft weer zijn eigen criminaliteitsproblemen. Het moordcijfer (per 100.000 inw.) ligt bijvoorbeeld in Taiwan (3.2) en Z-Korea (2.7) veel hoger als in West Europa (Nederland 1.0, Denemarken 0.9, Duitsland 0.8) en hoger als in Bulgarije en Roemenie (2.0).
Natuurlijk kun je dat wel veranderen.quote:Nederland vergelijken met zulke landen waar een heel andere cultuur heerst is gewoon onzinnig. Je kan niet de Nederlandse cultuur (veel vrijheid voor kinderen) veranderen.
Dat is een iets te simpele voorstelling van zaken. Jouw zakelijk succes maakt jou net zo min alwetend als dat mijn gebrek aan zakelijk succes mij dom maakt.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat heb jij bereikt met jouw alwetendheid?
Of ben je vooral goed in vertellen dat je het allemaal beter kan, maar presteer je in de praktijk helemaal niets?
Money talks, BS walks.quote:Op woensdag 17 april 2013 11:09 schreef NomanIW het volgende:
[..]
Dat is een iets te simpele voorstelling van zaken. Jouw zakelijk succes maakt jou net zo min alwetend als dat mijn gebrek aan zakelijk succes mij dom maakt.
Ach, het zijn gewoon kutventjes. Hangen op straat, krijgen het aan de stok met de buurt, gemeente en hulporganisaties springen erop en hoppa, je hebt een echte bende naar Nederlandse begrippen.quote:Op woensdag 17 april 2013 11:06 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Klopt. Het moet ook vergeleken worden met Amerikaanse films, anders zijn het watjes.
Definieer doelloos.quote:Op woensdag 17 april 2013 11:07 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Maar daar hebben we het in dit topic niet over. Het ging over jeugdbendes.
[..]
Natuurlijk kun je dat wel veranderen.
Er is niets mis met vrijheid voor kinderen, maar dat hoeft niet te betekenen dat die kinderen doelloos op straat horen te hangen. Maak dat die ouders maar eens goed duidelijk, en laat ze hun verantwoordelijkheid nemen.
Wij hadden vroeger ook zo'n flinke club van die hangjongeren voor ons huis staan. Met van dat voetbalhaar. Net alsof ze uit Maaskantje waren weggelopen. Het frappante was dat hun ouders net een straat verder op woonden.
Ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb over wat dan wel een effectieve aanpak is. Feit is dat de huidige aanpak flink tekortschiet en dat bestrijding van criminele jeugdgroepen aan de ene kant enig resultaat heeft, maar dat er aan de andere kant ook doodleuk weer net zo veel groepen bijkomen. We doen iets niet goed; zo veel is toch wel duidelijk.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:45 schreef Fides het volgende:
[..]
Is het juist niet naief om zonder enige kennis van zaken (omtrent de ontwikkeling van de psyche van adolescenten/jongvolwassenen) te preken over hoe we pubers/jongeren het beste kunnen aanpakken?
Er zijn juist (Amerikaanse, Harvard-educated, bijvoorbeeld Barry Feld) juristen/criminologen gespecialiseerd in juvenile justice die stellen dat er vaak anders(/coulanter) (in vergelijking hoe er nu in met name de VS wordt gestraft) moet worden opgetreden tegen adolescenten en jongvolwassen delinquenten omdat kinderen en jongvolwassen nou eenmaal anders denken (1. Immature Judgement, 2. Susceptibility to peer influences, 3. transitory personality development, zie Roper V Simmons, American Supreme Court (2005)) dan volwassenen.
Hangen = doelloos.quote:
Je hebt gelijk. Niet iedereen begint zo jong. Ik citeerde de OP onjuist. Sommigen beginnen namelijk al bij jonger dan 12 jaar.quote:Op woensdag 17 april 2013 10:47 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Niet iedereen begint al zo vroeg met grote misdrijven. Vaak begint het met het stelen van fietsen, winkeldiefstal, etc.
Het grote probleem is dat crimineel gedrag wordt gezien als 'stoer'. Dat heb je in een land waar het kapitalisme overheerst. In bijvoorbeeld Israel, wordt crimineel gedrag als deviant gezien onder de jongeren. Het verschil dat ik hiermee wil aankaarten, is dat men hier veel sneller de criminaliteit in wil gaan, terwijl dat in Nederland niet hoeft(ten opzichte van landen waar men genoodzaakt is om crimineel te worden, anders heeft het gezin geen eten thuis).
Jij bent volgens mij het levende voorbeeld van.wat ik bedoel, dus leuk dat je je spontaan meldtquote:Op woensdag 17 april 2013 11:10 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Money talks, BS walks.
Ik mis StefanP.
Volgens mij klopt hier geen hol van. Zinloos geweld komt in oost-azie misschien wel meer voorquote:Op woensdag 17 april 2013 10:42 schreef Lyrebird het volgende:
Dat is mooi voor je, jongen.quote:Op woensdag 17 april 2013 11:14 schreef NomanIW het volgende:
[..]
Jij bent volgens mij het levende voorbeeld van.wat ik bedoel, dus leuk dat je je spontaan meldt
Neem nou bijvoorbeeld die gesjeesde one-liner. Wat betekent dat volgens jou?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |