abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 april 2013 @ 10:30:46 #1
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_125302340
Vorige week deed mijn vriend onze schuifpui dicht, op een normale manier. Je hoort altijd een zachte bons als de pui tegen het kozijn komt maar deze keer klonk het meer als een doffe klap.

Sindsdien is er geen beweging meer te krijgen in de pui. :'(

Ik dénk dat het met het slot c.q. de hendel te maken heeft.

Er zit zo'n soort hendel in de pui:

Aan de buitenkant zit geen hendel maar een handgreep. Als de deur van het slot is kun je hem dus van buiten ook openen.

Aan de binnenkant draai je de deur op slot van van het slot met een knop, dus niet met een sleutel.

Als je de pui van het slot haalt kun je de hendel naar boven doen. Als de hendel naar boven gaat komt de pui volgens mij ook iets omhoog.

Maar nu gebeurt er dus helemaal niks. Je kan de hendel zo'n beetje 360 graden draaien. Dit heb ik niet geprobeerd, bij ongeveer 190 graden ben ik opgehouden. :@

De pui lijkt goed op de rails te zitten, er zijn geen tochtgaten of iets dergelijk.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn met mijn pui? Ik denk zelf dat er een of ander radertje in het slot niet meer goed zit zodat de pui niet meer opgetild wordt. Klinkt dit logisch of kan ik beter m'n mond houden? :@ Wie heeft er een ander idee? Hoe fix ik dit? :'(

Disclaimer: Plaatje is een random plaatje van Google.
A grand adventure has begun.
pi_125302451
quote:
Disclaimer: Plaatje is een random plaatje van Google.
doe dan eerst even een eigen foto. Dan weten we al meer.
Hiroshima '45, Chernobyl '86, Windows '95
  maandag 15 april 2013 @ 10:41:55 #3
265732 Keshet
pi_125302602
Dat denk ik niet eerlijk gezegd. Situatie is exact hetzelfde. :)
pi_125302770
ws. is het hefmechanisme kapot gegaan. Je zult hier een reparateur bij moeten halen helaas.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_125302885
quote:
3s.gif Op maandag 15 april 2013 10:49 schreef Deetch het volgende:
ws. is het hefmechanisme kapot gegaan. Je zult hier een reparateur bij moeten halen helaas.
dit inderdaad, komt aardig wat kracht op te staan het zal een mankement/ slijtage zijn bij veelvuldig gebruik en ouderdom van het systeem.
denk dat het verstandig is iemand ervoor te laten komen omdat zomaar de deur eruit moet om dit te fixen , en die dingen zijn zwaar!
pi_125302951
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 10:41 schreef Keshet het volgende:
Dat denk ik niet eerlijk gezegd. Situatie is exact hetzelfde. :)
de knop waar jij het over hebt in je OP staat anders al niet op het plaatje; da's al een verschil.

Wat Deetch zegt btw; als je de hendel al 360 graden kan draaien is daar in iets afgebroken/losgeschoten. De hendel lijkt dan geen contact te maken met het mechanisme wat deur uit 'dicht-stand' tilt.
Hiroshima '45, Chernobyl '86, Windows '95
pi_125302995
Misschien is de stelbout van het hefmechanisme losgegaan.
Zit er een gat onderaan de kopse kant van de deur? Kan je daar een grote schroef/bout zien?
Misschien zit die los. Let wel, het is om te stellen, dus je zou wat moeten uitproberen om het hefmechanisme precies goed te zetten. Waarschijnlijk de deur een klein stukje liften.
  maandag 15 april 2013 @ 11:05:27 #8
265732 Keshet
pi_125303158
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 10:56 schreef IceDustbin2 het volgende:

[..]

de knop waar jij het over hebt in je OP staat anders al niet op het plaatje; da's al een verschil.

Wat Deetch zegt btw; als je de hendel al 360 graden kan draaien is daar in iets afgebroken/losgeschoten. De hendel lijkt dan geen contact te maken met het mechanisme wat deur uit 'dicht-stand' tilt.
Ok, daar heb je een punt.

En jullie conclusie was ook de mijne.

De pui is nog maar 3 jaar oud en wordt echt niet zo heel veel gebruikt. Jammer dat dit al zo snel kapot kan gaan.

Hebben jullie enig idee wat de reparatiekosten zouden zijn? Ik begrijp dat jullie geen offerte kunnen geven maar moet ik denken aan 100 euro, of duizend, of meer?
  maandag 15 april 2013 @ 11:06:04 #9
265732 Keshet
pi_125303175
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 10:58 schreef F3UTUS het volgende:
hefmechanisme losgegaan.
Zit er een gat onderaan de kopse kant van de deur? Kan je daar een grote schroef/bout zien?
Misschien zit die los. Let wel, het is om te stellen, dus je zou wat moeten uitproberen om het hefmechanisme precies goed te zetten. Waarschijnlijk de deur een klein stukje liften.
Ik denk dat de pui open moet om dit te kunnen zien?
pi_125303372
hmm, daar heb je een puntje...
Ik weet niet hoe het slot in elkaar zit, maar zou je m niet iets kunnen optillen aan de slotzijde met een hefboom en dan voorzichtig een stukje opentrekken...
Wel een klusje voor 2 personen geloof ik.
  maandag 15 april 2013 @ 11:16:50 #11
265732 Keshet
pi_125303431
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 11:14 schreef F3UTUS het volgende:
hmm, daar heb je een puntje...
Ik weet niet hoe het slot in elkaar zit, maar zou je m niet iets kunnen optillen aan de slotzijde met een hefboom en dan voorzichtig een stukje opentrekken...
Wel een klusje voor 2 personen geloof ik.
Dan neig ik toch naar het bellen van een mannetje. :@
Ben bang dat ik meer sloop dan ik kan repareren. En zo'n schuifpui de tuin in laten vallen lijkt me ook niet zo'n goed idee. :D
pi_125303461
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 11:05 schreef Keshet het volgende:
De pui is nog maar 3 jaar oud en wordt echt niet zo heel veel gebruikt. Jammer dat dit al zo snel kapot kan gaa
Garantie?
  maandag 15 april 2013 @ 11:20:50 #13
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_125303556
Ik zou sowieso de leverancier bellen, als de pui 3 jaar oud is, hoort dit nog niet kapot te gaan. Misschien weet de leverancier wel wat er is. Blijkt dit niet onder de garantie te vallen dan kun je altijd nog je verzekering aan proberen te spreken. Maar het kan goed zijn dat het mannetje van de leverancier zegt OOOH dat weet ik, ik kan dat zo maken, maar dat kost je wel 20 euro..
Dan zeg ik DOEN
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  maandag 15 april 2013 @ 11:24:37 #14
265732 Keshet
pi_125303682
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 11:17 schreef F3UTUS het volgende:

[..]

Garantie?
Al gecheckt, volgens de bouwer van ons huis niet. Ik ben het daar nog niet helemaal mee eens en wil de papieren er even bij zoeken.
Ik weet alleen niet welk slot erin zit, daarvoor moet de deur, je raad het niet, eerst open. :') Als het mechanisme van de leverancier komt die ik in gedachten heb zit er 5 jaar garantie op het ding maar/
Maar dat moet ik dus nog even uitzoeken.

De bouwer heeft me trouwens wel de naam van de leverancier van het geheel gegeven. Die stuurden me weer door naar hun onderaannemer. Ik wacht al een week op een telefoontje van hun kant.
Straks de leverancier maar weer even bellen.
pi_125304169
Je mag toch verwachten dat een dergelijke deur niet al na 3 jaar kapot is. Je hebt wettelijk gezien recht op een deugdelijk product en daar zitten een aantal spelregels aan vast.
Geen idee trouwens wie eigenlijk jouw probleem moet oplossen want normaal gesproken is dat de winkelier in dit geval dan denk ik de aannemer?

Ik zou inderdaad de leverancier nog maar weer eens bellen dat lijkt me de snelste route.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_125304612
Het lijkt mij but en kan er niks over zeggen.

Moet alleen wel lachen om de reclame ónder het topic ~O>

De tekst van TS plus kozijnenleveranciers.nl voor schuifpui reparatiebedrijven !
  maandag 15 april 2013 @ 12:16:01 #17
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_125305552
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 11:24 schreef Keshet het volgende:

[..]

Al gecheckt, volgens de bouwer van ons huis niet. Ik ben het daar nog niet helemaal mee eens en wil de papieren er even bij zoeken.
Ik weet alleen niet welk slot erin zit, daarvoor moet de deur, je raad het niet, eerst open. :') Als het mechanisme van de leverancier komt die ik in gedachten heb zit er 5 jaar garantie op het ding maar/
Maar dat moet ik dus nog even uitzoeken.

Staat de slotnaam ook niet op je sleutel? Bij Lips soms wel bijvoorbeeld... :)
  maandag 15 april 2013 @ 12:27:33 #18
265732 Keshet
pi_125305994
We hebben geen sleutel maar alleen een hendel. Daar staat helaas niks op.
pi_125306110
Mocht het je wel geld gaan kosten kan je het op je opstalverzekering verhalen...Let wel even op je eigen risico..
Een goed begin is het halve werk
Maar een goed begin is maar de helft
  maandag 15 april 2013 @ 14:08:09 #20
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_125309344
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 12:27 schreef Keshet het volgende:
We hebben geen sleutel maar alleen een hendel. Daar staat helaas niks op.
Hmm da's jammer -O-
pi_125309804
Bij mijn kennis betekende hetzelfde een compleet nieuwe schuifdeur :X ...gelukkig dat het een huurhuis was. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  maandag 15 april 2013 @ 14:20:47 #22
265732 Keshet
pi_125309867
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 14:19 schreef trovey het volgende:
Bij mijn kennis betekende hetzelfde een compleet nieuwe schuifdeur :X ...gelukkig dat het een huurhuis was. :P
Deze post negeer ik even voor mijn eigen gemoedsrust. :+
pi_125309933
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 14:20 schreef Keshet het volgende:

[..]

Deze post negeer ik even voor mijn eigen gemoedsrust. :+
:* , duurde ook 8 weken voordat hij de deur weer kon gebruiken...alles moest eerst besteld worden. }) :+
Optimist tot in de kist
pi_125388796
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 14:19 schreef trovey het volgende:
Onzin, dit is een normale hefschuifdeur. Dat het beslag kapot gaat is mogelijk ( op beslag zit trouwens meestal maar 1 jaar garantie), maar de deur is verder nog prima. Vervangende onderdelen zijn hiervoor altijd wel te krijgen. Je kan de deur met een glaszuiger een beetje optillen en dan wegschuiven. Kijk dan of je ergens een merkje kan vinden op het beslag (staat er op de kruk geen logo?) Als de deur een stuk open is kan je er hem zo uit tillen.
  donderdag 18 april 2013 @ 10:39:59 #25
265732 Keshet
pi_125432324
Ole, ik heb best wat gereedschap in huis maar een glaszuiger heb ik dan weer net niet. :D
Jij lijkt er verstand van te hebben; enig idee wat het zou kunnen kosten om dat beslag te vervangen?

Volgens de buurvrouw staat er bij hun op het beslag Mauer, daar zal het mijne dan ook wel vandaan komen.

Ik werd net gebeld door de leverancier van de pui. Ze komen morgen kijken! Ik hou jullie op de hoogte.
pi_125432544
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 10:51 schreef Oledanmaarweer het volgende:

[..]

Onzin, dit is een normale hefschuifdeur. Dat het beslag kapot gaat is mogelijk ( op beslag zit trouwens meestal maar 1 jaar garantie), maar de deur is verder nog prima. Vervangende onderdelen zijn hiervoor altijd wel te krijgen. Je kan de deur met een glaszuiger een beetje optillen en dan wegschuiven. Kijk dan of je ergens een merkje kan vinden op het beslag (staat er op de kruk geen logo?) Als de deur een stuk open is kan je er hem zo uit tillen.
Aan het glas optillen lijkt mij niet verstandig. Handiger is om de deur zelf even omhoog de hefbomen en een stukje uit het slot te duwen
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_125433796
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 10:46 schreef henkde_j het volgende:

Aan het glas optillen lijkt mij niet verstandig. Handiger is om de deur zelf even omhoog de hefbomen en een stukje uit het slot te duwen
Dit zal geen probleem opleveren. Ten eerste is het glas de zwaarste component van de schuifdeur, ten tweede moet het glas rondom opgevuld zjjn naar de sponning.

Het glas zit dus gefixeerd in het kozijn.
pi_125434303
Ik ken van Mauer eigenlijk alleen de sloten en niet het hef-schuifsysteem. Ik vermoed dan ook dat het twee verschillende merken zijn.
pi_125437093
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 10:39 schreef Keshet het volgende:

Volgens de buurvrouw staat er bij hun op het beslag Mauer, daar zal het mijne dan ook wel vandaan komen.

Als ik het zo bekijk levert Mauer alleen sloten ed, grote kans dat het hefschuifbeslag van een andere leverancier is.

Wat het moet kosten is een beetje koffiedikkijken. Zoals jij het probleem schetst is alleen het tilmechanisme kaput. De overmaatse kruk bedient via een geleiding naar de onderzijde een pal die de deur iets optilt ofwel de wielen naar beneden drukt.
Ga er in ieder geval even bij staan kijken, kan je de kunst afkijken. :)
  donderdag 18 april 2013 @ 13:12:34 #30
265732 Keshet
pi_125437463
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 13:00 schreef Oledanmaarweer het volgende:

[..]

Als ik het zo bekijk levert Mauer alleen sloten ed, grote kans dat het hefschuifbeslag van een andere leverancier is.

Wat het moet kosten is een beetje koffiedikkijken. Zoals jij het probleem schetst is alleen het tilmechanisme kaput. De overmaatse kruk bedient via een geleiding naar de onderzijde een pal die de deur iets optilt ofwel de wielen naar beneden drukt.
Ga er in ieder geval even bij staan kijken, kan je de kunst afkijken. :)
Dat doe ik sowieso! De man komt alleen dus ik denk dat hij ook vermoedt dat het simpel te fixen is.

Ik vindt geklus altijd wel interessant en zeker het kijken naar de echte vakmensen. Ik heb diep respect voor de vaardigheden die zij bezitten.
pi_125437797
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 10:51 schreef Oledanmaarweer het volgende:

[..]

Je weet het beter dan de woningbouwvereniging en mijn kennis en je kunt precies bepalen wat bij hem kapot is gegaan...oké. :* :') Volgende keer zal de zuinige woningbouwvereniging jou wel inschakelen als er zoiets kapot gaat, wat zullen ze blij zijn met zo'n deskundige die het via internet kan bepalen wat er kapot is. _O_
Optimist tot in de kist
pi_125438805
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 13:23 schreef trovey het volgende:

Je weet het beter dan de woningbouwvereniging en mijn kennis en je kunt precies bepalen wat bij hem kapot is gegaan...oké. :* :') Volgende keer zal de zuinige woningbouwvereniging jou wel inschakelen als er zoiets kapot gaat, wat zullen ze blij zijn met zo'n deskundige die het via internet kan bepalen wat er kapot is. _O_
Ik zeg niet dat ik het beter weet maar aan de hand van de symptomen denk ik dat dit het is. Als je welbeschouwd kijkt hoe zo'n deur gemaakt wordt (zij het in hout, aluminium of kunststof), het beslag zit er los op gemonteerd. De fabrikant van de deur maakt namelijk zelf dit beslag veelal ook niet zelf, dit koopt ie gewoon in. Om nu gelijk te gaan zeggen dat de hele deur vervangen moet gaan worden is een beetje stemmingmakerij. Een gewoon slot in een deur kan ook gewoon kapot gaan, dan koop je toch ook geen nieuwe deur.
En ja, ik heb er wel degelijk verstand van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')