quote:
Op vrijdag 12 april 2013 17:48 schreef Hiatus het volgende:[..]
Autoriteitsdrogrede, was ook een grapje natuurlijk. Al neem ik wel veel dingen van elliot aan.
Filmpje;
Pffrrtt niet echt zin in maar goed.
Hij geeft 3 redenen waarom hij front squats beter vindt:
1. Het corrigeert en het brengt je zwakke punten naar voren.
Hij zegt dat je met de backsquat deze "imbalances" kan verhullen. Wat hij bedoelt te zeggen is dat het gewicht bij een backsquat anders verspreid wordt over meer spiermassa. De frontsquat focust zicht op minder spiermassa die dus harder moet gaan werken. Dit beschouwt hij als positief voor athletisch presteren. Zijn uitlegt faalt imo.
Thoracic extention imbalance:
Bij de lowbar backsquat is de start houding ook chest up + vasalva maneuvre. Dit is niet alleen weggelegd voor de frontsquat. Ik denk dat hij wel gelijk heeft dat de frontsquat meer vereist van de thoracic back.
Het meer ontwikkeld zijn van het bovenlichaam:
Het klopt dat veel mensen de spieren trainen die bij de most muscular pose betrokken zijn. Hij noemt shoulder girdle imbalance, overdeveloped pecs, biceps, forearms, pec minor. Hij zegt dat deze spieren vaak te veel ontwikkeld zijn tov spieren in de rug. Bij de frontsquat moet de thoracic back harder werken. Open deuren.
Zwakte in de heupen:
Hij noemt zijn hyper lordosis, deze wilt hij bestrijden door de abs steker te maken. So far so good.
Alleen maakt hij de keuze om de frontsquat hiervoor te gebruiken.
Hoe noemt overdeveloped hip flexors als mede oorzaak van hyper lordosis. Moet de focus dan niet komen te liggen op de hip extensors tijdens de squat? Hier kiest de variatie die dat het minste doet.
Hij zegt nog iets over positive shin angle wtf dat ook mag zijn en dat het goed zou zijn voor sprinters.
Volgensmij hebben sprinters juist heel erg baat hij hip extention, sinds die beweging de meeste kracht levert voor de voorwaarste beweging. Waarom dan front squatten?
Hij zegt dat bij front squatten zijn abs net zo zeer doen als bij crunches.
Hij geeft een rekoefening aan die spieren losser moeten maken zodat je makkelijker kan frontsquatten.
Hij zegt dat hij thoracic extenion wil opbouwen in zijn athleten. Daarmee verbreek je records natuurlijk

.
--------------------------------------------------------
Eliot Hulse heeft de voorkeur voor frontsquatten omdat Eliot Hulse voornamelijk baat heeft de corrigerende werking van de front squat op ZIJN hyper lordosis. Ik heb zelf ook hyper lordosis en hij maakt wel goede punten over hoe de thoric back en lumbar back betrokken zijn bij de squat. Daar heb ik zelf niet aan gedacht.
Eliots uitgangspunt bij het voorkeur geven aan de front squat is het dat het de "weakpoints" en "posture " problemen aanpakt. Imo zou hij zich juist moeten afvragen welke spieren de grootste bijdrage leveren aan athletisch presteren en hoe deze juist sterker gemaakt kunnen worden. Zoals ik eerder aangaf kan je de meeste kracht generen vanuit de heupen.
De zwakke punten die hij noemt, noemt hij grotendeels terecht. Alleen zou de frontsquat niet hoofdzakelijk gebruikt moeten worden om deze te corrigireren, omdat deze de spieren negeren die er juist toe doen. Front squat gebruiken om posture te verbeteren en beweren dat het daarom beter is voor athleten is faal imo. Hij is een downlow pyshiotherapeut in deze video.
hyper lordosis: backsquat + ab assistance
overdeveloped pecs: backsquat + chins/pullups + deads
shoulder girlde out of balance: backsquat + presses +chins
we don't let bygones be bygones we buy guns and squeeze like a python until the night come typical flow to keep you n*ggas on the tip of your toes lo and behold make your temple explode