Nee, het is meer een ik ben niet alleen in dit wereldbeeld. Ik vermoed dat het de hang naar groepsvorming is, d ehang naar aansluiting bij jouw gedachtegangen.quote:Op dinsdag 23 april 2013 12:12 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Heel mooi. Dank je wel. Wat me opviel is dat je zegt dat het een feest van herkenning voor je betekende. Kan ik het omschrijven als het gevoel 'thuis zijn gekomen'? Een soort heimwee, dat plotseling wordt opgeheven? Als dat het geval is, kun je toch wel spreken van zingeving in de zin dat je het hebt 'gevonden'?
Dat kan ik me heel goed voorstellen. En met je laatste opmerking ben ik het volledig eens.quote:Op dinsdag 23 april 2013 12:32 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, het is meer een ik ben niet alleen in dit wereldbeeld. Ik vermoed dat het de hang naar groepsvorming is, d ehang naar aansluiting bij jouw gedachtegangen.
Dat zie je hier ook op het forum, mensen hebben een bepaalde gedachtegang, spiegelen dat aan andere mensen en vinden het fijn als er herkenning is, dat geeft een samenhang, een groepsgevoel en dat is iets wat mensen gewoon nodig hebben, of ze dat nu willen of niet.
Ook dat kan ik me heel goed voorstellen. Het punt is, dat jij voor jezelf die zingeving blijkbaar hebt gevonden. Voor anderen hoeft dat niet voldoende te zijn, want zij denken: wat is de zin van het alles, als ik morgen de pijp aan Maarten geef.quote:Op dinsdag 23 april 2013 12:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik herken echt helemaal niets in deze paragraaf. Ik heb nooit in m'n leven het gevoel gehad dat ik rondloop met een "gat in de kern van mijn mens-zijn". Ik heb werkelijk geen idee wat ik me daarbij voor moet stellen. Ik vind woorden als "zingeving" ook ontzettend abstract. Maar ik heb het prima naar m'n zin, eigenlijk m'n hele leven al. Naar school gaan, werken, dingen leren, dingen doen, met mensen omgaan, een beetje genieten en niet teveel zeuren. Wie heeft er meer nodig dan dat? Ik niet elk geval.
Ben het ermee eens dat de aanleg biologisch is, maar denk dat er een grote variatie bestaat. dat er mensen geboren worden die voortbestemd zijn om te geloven, en anderen die voortbestemd zijn om atheist te worden, en een hele grote groep die ergens tussenin ligt.quote:Op woensdag 17 april 2013 11:20 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik heb op dit moment geen tijd om 45 minuten een talk te bekijken jammer genoeg. Ik zet em op mijn to watch lijst. Maar ik vraag me dus af in hoeverre het specifieke concept van een god ook hier wordt beschreven en niet een soort grondlegging van spiritualiteit. Zoals ik in mijn posts al aangaf ga ik er vanuit dat mensen een fysiologische aanleg hebben tot spiritualiteit maar dat het specifieke idee van een god een culturele invulling is. Niet een idee wat an sich per se bij kinderen steeds omhoog komt zetten. Ik geloof er namelijk weinig van dat de kans groot is dat een kind dat in een religieus vacuum leeft (een omgeving waarin niemand religieuze concepten bespreekt) uit zichzelf bij een concept aan komt als een god. Ik denk dat zo'n kind wellicht zal graviteren richting fantasie beelden die zijn/haar spiritualiteit aanspreekt wat dat ook moge zijn, dat zijn niet per se goden. Mijn punt is: de invulling is puur cultureel, de aanleg is biologisch.
Als je er vanuit gaat dat de invulling cultureel is dan zullen de meeste kinderen (afgezien van die paar die uit zichzelf een opperwezen hebben gefantaseerd en daar vervolgens in geloven) atheïstisch zijn en kom je er al snel achter dat het theisme niet een intrinsiek biologische functie is. Maar spiritualiteit wel.
Dat is imo niet anders dan geloof, net zo irrationeel, dat mensen zin zoeken, gelukkig willen zijn, de behoefte aan "making sense". Het streven op zich is logisch, maar je kan het niet verdedigen als zijnde een wetenschappelijke houding, net zoals richarddawkins.net's missie niet rationeel isquote:"Het atheïsme is een denksysteem waarbij men er van uitgaat, dat de mens in staat is, zichzelf een zin in het bestaan te scheppen. Men heeft God of religie daar niet voor nodig."
Dit zijn geen doelstellingen die op wetenschap gebaseerd zijn, dit is puur menselijke emotie, streven naar een betere wereld. Het idee alleen al om wetenschap voor een "doel" te gebruiken is onwetenschappelijk. Rechtvaardigheid verantwoorden met objectieve argumenten lijkt me een moeilijke zaak, als er één fenomeen in de menselijke geschiedenis makkelijk wetenschappelijk te onderbouwen valt dan is het oorlogsvoering: Een simpele rekensom, kosten en baten analyse.quote:Our mission is to support scientific education, critical thinking and evidence-based understanding of the natural world in the quest to overcome religious fundamentalism, superstition, intolerance and human suffering.
Zoals toegezegd heb ik de video bekeken. De vraag die wordt beantwoord is overigens niet "waarom geloven mensen in goden", maar "waaromdoor geloven mensen". Het bleek dat 'het geloven' zich als het ware in de genen van de mens bevindt. Er is zelfs een gedeelte in de hersenen dat zich met name bezig houdt - of wordt beziggehouden door (afhankelijk van je uitgangspunt) - met de processen die horen bij 'het geloven' van de mens.quote:Op woensdag 17 april 2013 11:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
De cognitieve vaardigheden die religieus denken in de hand werken zijn ook bij kinderen volop aanwezig. De neiging dat ze eerder een schaduw aanzien voor een inbreker dan een inbreker voor een schaduw, het vermogen om mensen (en andere wezens) los te zien van hun lichaam, etc etc.
Bedenk daarbij dat met name jonge kinderen vrijwel niet in staat zijn om fantasie en werkelijkheid uit elkaar te houden en je hebt een recept voor een religieus mens - geheel los van cultuur. Zo kan het geen verrassing zijn dat meer dan de helft van de kinderen onzichtbare vriendjes heeft.
De vraag 'waarom geloven mensen in goden'? Is dus eigenlijk meer een 'hoe' vraag, en niet zozeer een keuze of een mening. (Het wordt wel vaak uitgelegd als 1 van beide, met name door gelovigen zelf.)
Zijn punt is dat alle cognitieve vaardigheden die religie in de hand werken, zonder uitzondering, andere functies hebben. En als zodanig zijn ze allemaal aanwijsbaar nuttig - buiten religie om. Dat de mens deze functies heeft is op zichzelf dus geen raadsel.quote:Op dinsdag 23 april 2013 18:07 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
- hij concludeert dat de functies zijn 'gekaapt' door de religie. Deze conclusie is evenwel nergens op gebaseerd, behalve dan dat sommige religiën er handig gebruik van maken.
- je zou net zo goed de conclusie kunnen trekken, dat de beweging waartoe deze man zich rekent op haar beurt de functies probeert 'terug te kapen'. De vraag blijft immers: waarom is de mens überhaupt van deze functies voorzien? Is dat dan toch een foutje van de evolutie? Wie beoordeelt dat? Waarschijnlijk de bedenkers van de evolutie zelf. En moet dat nu handmatig worden rechtgezet? Is het dan niet veel beter om de evolutie haar gang te laten gaan?
De vraag is: zijn de vaardigheden niet voor de religie bedoelt (en is religie een bijproduct) of is die juist wel als eerste bedoelt voor de religie en heeft de mens er zonder religie ook wat aan. Als religie buiten spel wordt gezet, verliezen aardig wat vaardigheden hun wezenlijke zin. Het antwoord wordt subjectief bepaald, want vanuit een vooroordeel: we hebben religie niet nodig! Jij hebt jouw keuze al gemaakt gezien de samenstelling van je zin: 'die religie in de hand werken', in plaats van 'die religie ten dienste staan'.quote:Op dinsdag 23 april 2013 19:48 schreef Molurus het volgende:
Zijn punt is dat alle cognitieve vaardigheden die religie in de hand werken allemaal, zonder uitzondering, andere functies hebben. En als zodanig zijn ze dus allemaal aanwijsbaar nuttig - buiten religie om.
Dus toch een manueel ingrijpen. Maar wie bepaalt dan wat wel - en wat niet uitgeselecteerd moet worden? En wat wel of niet positief uitwerkt op de soort? Heeft de evolutie dan toch een aantal handlangers nodig? Gezien het feit dat de basis voor religie al in de mens is geëvolueerd (ik spreek nu als een mens met een zeer groot, maar niet-rationeel bijgeloof), hoe kun je dan spreken van een 'bijproduct'? En is dat dan niet precies hetzelfde als waar het begrip 'zuiverheid van ras' op is gebaseerd?quote:De vraag die resteert is: is religie ook een functie die positief uitwerkt op het succes van een soort, is het een neutraal bijprodukt, of zijn de negatieve effecten ervan niet voldoende negatief om eruit geselecteerd te worden?
Evolutie heeft sowieso geen bedoeling.quote:Op dinsdag 23 april 2013 20:35 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
De vraag is: zijn de vaardigheden niet voor de religie bedoelt (en is religie een bijproduct) of is die juist wel als eerste bedoelt voor de religie en heeft de mens er zonder religie ook wat aan.
Zoals?quote:Op dinsdag 23 april 2013 20:35 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
Als religie buiten spel wordt gezet, verliezen aardig wat vaardigheden hun wezenlijke zin.
Als je het mij vraagt is mijn beschrijving daarvan vele malen neutraler.quote:Op dinsdag 23 april 2013 20:35 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
Het antwoord wordt subjectief bepaald, want vanuit een vooroordeel: we hebben religie niet nodig! Jij hebt jouw keuze al gemaakt gezien de samenstelling van je zin: 'die religie in de hand werken', in plaats van 'die religie ten dienste staan'.
En hier schiet je wel heel erg door. Het kan best zijn dat religie een emergente eigenschap is die mogelijk is geworden door andere vaardigheden en sindsdien op zichzelf nuttig is. Dat zou best kunnen, en ik ontken dit tot zover nergens. Ik werp zelfs nadrukkelijk die mogelijkheid op.quote:Op dinsdag 23 april 2013 20:35 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
Op deze manier wordt heel subtiel een bepaalde zienswijze door de strot geduwd. Slikken of stikken.
Wat bedoel je hier in hemelsnaam mee?quote:Op dinsdag 23 april 2013 20:35 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
Dus toch een manueel ingrijpen.
Helemaal niemand.quote:Op dinsdag 23 april 2013 20:35 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
Maar wie bepaalt dan wat wel - en wat niet uitgeselecteerd moet worden?
Daar zou je in theorie best iets objectiefs over kunnen zeggen.quote:Op dinsdag 23 april 2013 20:35 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
En wat wel of niet positief uitwerkt op de soort?
Nee, dat maak jij ervan.quote:Op dinsdag 23 april 2013 20:35 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
Heeft de evolutie dan toch een aantal handlangers nodig?
Jij legt de cognitieve vaardigheden die religie in de hand werken uit als geëvolueerd om religie voort te brengen. Ik doe dat niet, of althans, ik zie geen enkele aanleiding om dat te veronderstellen. Evolutie kijkt sowieso niet vooruit.quote:Op dinsdag 23 april 2013 20:35 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
Gezien het feit dat de basis voor religie al in de mens is geëvolueerd (ik spreek nu als een mens met een zeer groot, maar niet-rationeel bijgeloof), hoe kun je dan spreken van een 'bijproduct'?
Gut, laten we gelijk de tweede wereldoorlog er nog even bijhalen. Je lijkt skillsy wel.quote:Op dinsdag 23 april 2013 20:35 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
En is dat dan niet precies hetzelfde als waar het begrip 'zuiverheid van ras' op is gebaseerd?
Maar dat stramien begint zich al af te tekenen. Eerst positioneert men zich als underdog (dat doet hij in die video ook) ten opzichte van de op religieus terrein zwaar doorgeslagen mens, daarna wordt een profetie van een betere toekomst uitgesproken (ook dat doet hij), vervolgens scheert men alles wat tegen is over één kam en als men door hersenspoeling (rede versus religie) voldoende medestanders heeft verkregen, begint als laatste de zuivering. Waar heb ik dat principe toch eerder aan het werk gezien?
Dat vind ik oprecht knap. Ik kan me namelijk helemaal niet voorstellen hoe het moet zijn om continu het gevoel te hebben dat je iets mist en dat je op zoek moet naar iets dat je compleet maakt.quote:Op dinsdag 23 april 2013 12:55 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Ook dat kan ik me heel goed voorstellen.
Ik vraag me altijd af waarom je het leven ingewikkelder zou willen maken dan het al is door er zaken buiten de realiteit bij te halen. Ik zie niet hoe dat helpt om gelukkiger te zijn.quote:Het punt is, dat jij voor jezelf die zingeving blijkbaar hebt gevonden. Voor anderen hoeft dat niet voldoende te zijn, want zij denken: wat is de zin van het alles, als ik morgen de pijp aan Maarten geef.
Ja en dan gaat het nogsteeds over geloof. Vrijheid van denken en uiten, zolang je er anderen geen kwaad mee berokkend.quote:Op woensdag 24 april 2013 22:41 schreef Molurus het volgende:
@ erodome: vind je dat voor gelovigen en ongelovigen dezelfde vrijheden zouden moeten bestaan? En als het antwoord daarop 'ja' is, gaat het dan eigenlijk nog wel over geloof?
Als je het mij vraagt spreek je jezelf hier een beetje tegen... ja, denken en uiten kunnen ook over geloof gaan, maar gaan dat toch niet per definitie? Waarom zouden we in deze discussie dan geloof in het bijzonder noemen?quote:Op donderdag 25 april 2013 14:48 schreef erodome het volgende:
[..]
Ja en dan gaat het nogsteeds over geloof. Vrijheid van denken en uiten, zolang je er anderen geen kwaad mee berokkend.
Waarmee je die vrijheid van denken en uiten invult is een persoonlijk iets, voor de een is dat een geloofsiets, voor een ander iets anders dat belangerijk voor ze is en weer een ander is het niet perse gruwelijk belangerijk voor, maar die vindt het gewoon fijn.
De meeste atheïsten gaan niet verder dan een pleidooi voor gelijke rechten en geen stap verder dan dat. Zelfs anti-theisten gaan over het algemeen niet verder dan dat.quote:Op donderdag 25 april 2013 14:48 schreef erodome het volgende:
Wat ik nu zie is dat de "atheisten" vinden dat ze minder vrijheid hebben (gehad) en dat eigenlijk een beetje met gelijke munt terug willen betalen, dat vind ik een slechte ontwikkeling.
Je overdrijft.quote:Op donderdag 25 april 2013 14:48 schreef erodome het volgende:
Ben bang dat het allemaal heel menselijk gedrag is en dat het dus lastig aan te pakken is, maar ik vind wel dat sommige mensen die zich atheist noemen soms best wat beter in de spiegel mogen kijken, want sommigen lijken verdomd veel op de gelovigen waar ze commentaar op hebben.
En dat grondrecht, die vrijheid dus, wordt verschillend beoordeeld. Want waarom wel verschillende stijlen kleding, maar geen kruisje om de nek(om maar even een stom vb te noemen hoor, niet perse waarheid). Dat is geen echte vrijheid, dat is zeggen dit behoort tot wat we ok vinden en dat niet en is dezelfde vorm(maar dan milder) van dat mao pakje.quote:Op donderdag 25 april 2013 17:09 schreef vaarsuvius het volgende:
Waar dat nuttig is werkt de staat ook met uniformen . Politie, Douane, etc. hier is het van belang dat elke betrokken partij snel en eenvoudig kan zien dat iemand een bepaalde functie vertegenwoordigt.
Een uniform is wel een beperking van de individuele vrijheid. De staat wil mensen juist niet beperking in die vrijheid (dat is een grondrecht) dus waar het NIET nodig/ nuttig is, zal er niet snel een uniform worden voorgeschreven. Een belastingambtenaar hoeft niet in uniform te lopen. Maar dit alles betekent niet dat er geen kledingvoorschriften gehanteerd worden. Die hebben ook hun functie. Binnen dat voorschrift heeft men in die functies dan weer de individuele vrijheid om zelf passende kleding te kiezen.
Een uniform (allemaal een Mao pakje) beknot juist die vrijheid
Ik spreek me niet tegen, het onderwerp hier gaat over geloof, dat het ook bij andere zaken opgaat klopt, maar ik hoef toch niet in een topic over geloof een hele waslijst aan disclaimers te plaatsen?quote:Op donderdag 25 april 2013 19:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je het mij vraagt spreek je jezelf hier een beetje tegen... ja, denken en uiten kunnen ook over geloof gaan, maar gaan dat toch niet per definitie? Waarom zouden we in deze discussie dan geloof in het bijzonder noemen?
Kennelijk gaat het gewoon over vrijheid van denken en uiten, ongeacht in welke vorm.
Dat gelijke rechten ben ik het ook niet mee eens, want een heleboel daarvan willen dat geloof een privezaak wordt die ze niet hoeven te zien, dat is niet gelijk, dat is ongelijk, want ze willen wel zichzelf kunnen uiten zoals ze willen.quote:De meeste atheïsten gaan niet verder dan een pleidooi voor gelijke rechten en geen stap verder dan dat. Zelfs anti-theisten gaan over het algemeen niet verder dan dat.
Gelijke munt zou zijn: gelovigen op de brandstapel gooien en kerken afbranden. Of een 'beschaafde' moderne variant daarvan. Bijvoorbeeld door 'vrijheid van atheïsme' op te nemen in de grondwet. Niemand pleit hiervoor.
[..]
Je overdrijft.
Wat men daarmee bedoelt is dat het onmogelijk kan gelden als een argument voor politieke standpunten of voor wat dan ook. Ook politieke standpunten worden op precies dezelfde manier gezien als een privézaak. Je gaat niet in een PVV shirtje naar school, je gaat niet de maaltijd onderbreken om het communisme te overpeinzen.quote:Op donderdag 25 april 2013 20:12 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat gelijke rechten ben ik het ook niet mee eens, want een heleboel daarvan willen dat geloof een privezaak wordt die ze niet hoeven te zien, dat is niet gelijk, dat is ongelijk, want ze willen wel zichzelf kunnen uiten zoals ze willen.
Sinds wanneer mag je niet in een pvv shirtje naar school dan? Dat mensen er een mening over hebben is wat anders dan dat het niet mag he...quote:Op donderdag 25 april 2013 20:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat men daarmee bedoelt is dat het onmogelijk kan gelden als een argument voor politieke standpunten of voor wat dan ook. Ook politieke standpunten worden op precies dezelfde manier gezien als een privézaak. Je gaat niet in een PVV shirtje naar school, je gaat niet de maaltijd onderbreken om het communisme te overpeinzen.
En als iemand gelooft dat er elfjes rondvliegen in zijn achtertuin dan lachen we zo iemand gewoon uit.
Het staat een school vrij om dat toe te staan. Maar als een school een leerling zou verbieden om zo'n shirt te dragen zou ik daar alle begrip voor hebben. Zo zijn er ook scholen die het dragen van petjes verbieden, ook de normaalste zaak van de wereld. Maar als je geen hoofddoek mag dragen staat ineens het hele land op zijn kop. Vanwaar zo'n onderscheid?quote:Op donderdag 25 april 2013 20:23 schreef erodome het volgende:
[..]
Sinds wanneer mag je niet in een pvv shirtje naar school dan? Dat mensen er een mening over hebben is wat anders dan dat het niet mag he...
Als men daar graag tijdens het eten over nadenkt, het zal me worst zijn. Maar verwacht van mij niet dat ik op dat moment mijn maaltijd onderbreek en stil ben. Dit wordt wel van me verwacht door gelovigen die bidden bij het eten. Wederom, waarom dat onderscheid?quote:Op donderdag 25 april 2013 20:23 schreef erodome het volgende:
Zo ook met dat de maaltijd onderbreken voor een communistische overpeinzing, mensen hebben er wel een mening over, maar het mag wel.
Ik zou als moslim ook niet geholpen willen worden door een gemeenteambtenaar in PVV-shirt. En als iemand op die gronde wordt ontslagen zou er geen haan naar kraaien.quote:Op donderdag 25 april 2013 20:23 schreef erodome het volgende:
Dat is echt wat anders als wat ik van veel actieve atheisten hoor(mensen die dus atheisme uitdragen, willen verspreiden), die willen gewoon dat er geen geloofsuitingen in het openbaar zijn. Die willen geen hoofdoekje zien op het gemeentehuis, of een lerares met een kruisje op een openbare school en ga zo maar door, dat gaat van mild tot extreem, waarbij ze dat soort uitingen zelfs niet op straat willen zien.
Dat is wat men dus bedoelt met 'privézaak'. Je mag denken wat je wilt, zolang andersdenkenden er maar geen last van hebben.quote:Op donderdag 25 april 2013 20:23 schreef erodome het volgende:
Dat lang niet alle atheisten zo denken snapt mijn neus ook wel, maar ook lang niet elke gelovige heeft wat tegen atheisme of andersdenkenden.
Wat mij betreft is daar geen onderscheid in. Alhoewel je wel kan zeggen dat dat petje meestal geen persoonlijke gewetenswroeging oplevert als die afgezet wordt.quote:Op donderdag 25 april 2013 20:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het staat een school vrij om dat toe te staan. Maar als een school een leerling zou verbieden om zo'n shirt te dragen zou ik daar alle begrip voor hebben. Zo zijn er ook scholen die het dragen van petjes verbieden, ook de normaalste zaak van de wereld. Maar als je geen hoofddoek mag dragen staat ineens het hele land op zijn kop. Vanwaar zo'n onderscheid?
Rekening met elkaar houden behoort gewoon bij normaal fatsoenlijk gedrag. Het is een kleine moeite om je even aan te passen aan wat belangerijk is voor een ander. Jij zal vast geen moeite hebben met even wachten met eten omdat bv nog niet iedereen aan tafel zit.quote:Als men daar graag tijdens het eten over nadenkt, het zal me worst zijn. Maar verwacht van mij niet dat ik op dat moment mijn maaltijd onderbreek en stil ben. Dit wordt wel van me verwacht door gelovigen die bidden bij het eten. Wederom, waarom dat onderscheid?
Iemand functioneerd naar behoren of niet, wat iemand aanheeft boeit me weinig. Het zou wat worden om om elk probleem wat iemand ergens mee kan hebben te zeggen, nee dat kan niet hoor...quote:Ik zou als moslim ook niet geholpen willen worden door een gemeenteambtenaar in PVV-shirt. En als iemand op die gronde wordt ontslagen zou er geen haan naar kraaien.
Wat is last hebben van? Voor de een is dat een symbool zien, of bepaalde kleding, of zelfs een toon van een stem horen en ga zo maar door.quote:Dat is wat men dus bedoelt met 'privézaak'. Je mag denken wat je wilt, zolang andersdenkenden er maar geen last van hebben.
Amenquote:Op donderdag 25 april 2013 20:55 schreef erodome het volgende:
Er wordt teveel gedaan als gelovigen in zijn algemeenheid atheisme uit de wereld willen helpen en alsof atheisten de redelijkheid zelf zijn. De waarheid ligt in het midden. Degene die het hardste schreeuwen over geloof lijken over het algemeen verdacht veel op de gelovigen die het hardste schreeuwen over ongelovigen/andersgelovigen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |