Hmm, ik vermoed dat dat mijn vraag van vorige maand grotendeels beantwoordt:quote:Op vrijdag 26 juli 2013 00:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Bij de oudere installaties draait een pomp vaak continu, dus dan kun je zelf eenvoudig uitrekenen wat hij verbruikt. Zit er een timer tussen dan kun je het ook. Draait hij alleen als er vraag is, dan kun je het zelf ook best schatten.
Maar bv een 50W pomp die 24/7 draait kost je per jaar 438 kWh. (@ ¤ 0,22/kWh dus ¤ 96,-)

quote:Op vrijdag 28 juni 2013 21:29 schreef freako het volgende:
Begin mei heb ik mijn 15 jaar oude HR CV-ketel laten vervangen door een nieuwe Remeha. Ik verwacht dat dat hooguit een klein effect gaat hebben op mijn gasgebruik. Of dat zo is, kan ik natuurlijk pas komende winter iets zinnigs over zeggen.
Wat me wel verbaast, is dat ik sindsdien consequent 15 kWh per week minder aan electriciteit verbruik in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Kan iemand mij hier een reden voor geven?

Bij mij gaat ook alles uit en ik schrijf de meterstanden op voordat ik vertrek. Als ik dan 1-2 maanden later weer thuiskom dan moeten die meterstanden nog steeds exact hetzelfde zijn want anders is er iets mis.quote:Op donderdag 25 juli 2013 22:16 schreef bluemoon23 het volgende:
Heel veel mensen interesseert het gewoon niet wat hun verbruikers zijn en wat ze moeten betalen.
Ik vertelde laatst op mijn werk dat ik de stekker van de CV-ketel eruit trek als ik op vakantie ga, ze verklaarden mij voor gek.
 .
.

Mooi project. Zo zouden er meer moeten zijn bij voorkeur gefinancierd met privaat geld uiteraard. Als Nederland nu eens met een FIT regeling komt zoals DLD zal je zien dat je enorm veel nieuwe grotere installaties zal zien,quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:24 schreef MrNiles het volgende:
mijn dorpje is goed bezig
http://www.ed.nl/regio/ve(...)aser_with_list_below
ben benieuwd hoelang ze er zullen hangen voordat ze gestolen worden
Maar ondertussen wel klagen dat de energie rekening zo hoog isquote:Op donderdag 25 juli 2013 22:16 schreef bluemoon23 het volgende:
Heel veel mensen interesseert het gewoon niet wat hun verbruikers zijn en wat ze moeten betalen.
Ik vertelde laatst op mijn werk dat ik de stekker van de CV-ketel eruit trek als ik op vakantie ga, ze verklaarden mij voor gek.
 . Moet je de reacties op nujij en de telegraaf weer eens lezen als het over de energieprijzen gaat, kansloos volk. Ik kom regelmatig met mensen in gesprek over energiegebruik. Als ik dan exact vraag hoeveel kwh of m3 ze vragen zit 90% je vragend aan te kijken.
. Moet je de reacties op nujij en de telegraaf weer eens lezen als het over de energieprijzen gaat, kansloos volk. Ik kom regelmatig met mensen in gesprek over energiegebruik. Als ik dan exact vraag hoeveel kwh of m3 ze vragen zit 90% je vragend aan te kijken.

Beetje nieuwe cv verbruikt toch eigenlijk niets in standby ?quote:Op donderdag 25 juli 2013 22:16 schreef bluemoon23 het volgende:

Is slim. Er zit ook ergens een trafo/display /PLC die verbruik heeftquote:Op donderdag 25 juli 2013 22:16 schreef bluemoon23 het volgende:

maakt het iets uit welk merk? of zijn ze tegenwoordig allemaal wel zuinig met energie?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 20:06 schreef ddx het volgende:
[..]
Beetje nieuwe cv verbruikt toch eigenlijk niets in standby ?
Misschien die ene watt voor mij iig niet de moeite waard om stekker eruit te trekken.

Ik verklaar je ook voor gek. Die besparing levert je nog geen 10 cent op op jaarbasis. Je kan ook doorschieten.quote:Op donderdag 25 juli 2013 22:16 schreef bluemoon23 het volgende:
Er zijn wel grenzen, het is goed om bij te houden maar om nou elke dag te gaan zitten begrijpen wat je verbruikt. Lijkt me niet goed voor je hart al die stress. Je moet ook een beetje leven lijkt me.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 09:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Bij mij gaat ook alles uit en ik schrijf de meterstanden op voordat ik vertrek. Als ik dan 1-2 maanden later weer thuiskom dan moeten die meterstanden nog steeds exact hetzelfde zijn want anders is er iets mis.
Maar dat niet alleen. Als ik bijvoorbeeld 3,0 kWh dagstroom en 1,5kWh nachtstroom verbruik op een dag dan wil ik begrijpen waar dat vandaan komt. Dagstroom is vooral PC en koken, nachtstroom is vooral de douche. Maar de sommetjes moeten kloppen. Je kunt makkelijk uitrekenen wat bijvoorbeeld 8 uur per dag de PC aan, een maaltijd koken en 7 minuten douchen aan stroom kost.
Het gaat nieteens om het geld (elektriciteit/ stookkosten is minder dan 2% van mijn totale jaarlijkse uitgaven) maar het is leuk om in control te zijn.

Verklaar je berekening ?quote:Op woensdag 31 juli 2013 11:00 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik verklaar je ook voor gek. Die besparing levert je nog geen 10 cent op op jaarbasis. Je kan ook doorschieten.

Dan is 2 weken dus 0,8kWh, een kWh kost 22 cent. Scheelt je 22 tot 30 cent per jaar. Echt hoor, dan schiet je door.quote:Op woensdag 31 juli 2013 11:50 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Verklaar je berekening ?
Volgens de handleiding heeft mijn ketel een standbyvermogen van 2,4 W, dat is 0,05 kWh/dag.
Dat is 0,40 kWh/week, het is niet veel dat weet ik, maar het gaat om het idee.
En nu heeft mijn ketel nog een ECO stand om de warmwatervoorraad niet continu op 60 graden te houden, maar heel veel mensen kijken daar niet naar en zetten zelfs dat niet aan als ze op vakantie gaan.
En dat merk je natuurlijk ook weer in je gasverbruik.

best veel stroom volgens mijquote:Op donderdag 1 augustus 2013 00:13 schreef ddx het volgende:
[ afbeelding ]
1 persoon, appartement 108m2 uit 2010, koken op gas.
En voor stroom lopen er wat dingetjes 24/7 (server/ups/modem/router/dreambox)
ES is verbruik server. (gemeten via de dell idrac die in de server zit)
En verbruik totaal is dus verbruik tot nu toe

Je server trekt zo'n 70/75W?quote:Op donderdag 1 augustus 2013 09:44 schreef ddx het volgende:
Prima verbruik voor mij hoor, als ik minder wil moet ik apparatuur uitzetten en dat wil ik niet

Niet heel schokkend volgens mij
 Niet heel schokkend volgens mij

Ik vind het zo vreemd nog niet hoor.quote:Op zondag 1 september 2013 20:32 schreef crimescene het volgende:
Ik kan alleen maar dromen van sommige jaar verbruiken die ik hier zie hoor. Drie weken terug de meterstanden door moeten geven. En ik zit toevallig ook precies 1 jaar in dit huis nu. Hier loopt van van aug tot aug. Oude woning uit 1910. Ik woon alleen.
Stroom: 1937Kwh
Gas: 1390m3
water: 30m3

Vergeet niet dat mensen vaak niet de moeite nemen een positieve recensie te schrijven, itt een negatieve.quote:Op zondag 1 september 2013 22:12 schreef OngeschiktX het volgende:
Net gezocht op recensies over dong, maar dat is heel wisselend. Ik ga morgen Nuon bellen, kijken of ik korting kan krijgen, maar denk niet dat het zoveel goedkoper kan worden. Nog even over nadenken of het dong of e-on wordt.

Een keer gedaan, werd gebeld door eon, 300,- kreeg ik om over te stappen lekkah!!quote:Op zondag 1 september 2013 19:48 schreef OngeschiktX het volgende:
Switchen jullie ook elk jaar van leverancier?
Mijn contract bij Nuon loopt af en kan hem nu daar verlengen, maar verschillende vergelijkingssites kom ik bij andere leveranciers veel goedkoper uit.
Mijn verbruik per jaar is:
elec hoog: 570kWh
elec laag: 530kWh
gas: 700m3
Als ik dit invul bij vergelijkingssites is Dong energy het goedkoopst (totaal 525/jaar), ik heb er alleen nooit van gehoord. De goedkoopste bekende naam is e-on met 577. Nuon kost 677, maar dit is alleen voor nieuwe klanten. Nuon heeft mij een voorstel gestuurd, maar die prijzen zijn hoger dan het actietarief voor nieuwe klanten. Volgens m'n eigen berekening wordt dat 814/jaar.
Vind het nog best grote verschillen. Dong energy is trouwens met een welkomstpremie van 268, die met de eerste jaarrekening verrekend wordt. Iemand hier ervaring mee?

Positief is sowieso nogal relatief bij een energieleverancier, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een recensie over een restaurant of een televisie. Het enige waardoor een energieleverancier positief kan scoren, is door een lage prijs en een kloppende rekening. Beide vind ik eigenlijk vanzelfsprekend.quote:Op maandag 2 september 2013 14:30 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Vergeet niet dat mensen vaak niet de moeite nemen een positieve recensie te schrijven, itt een negatieve.

Net de Nuon aan de lijn gehad, ze konden me korting bieden op de kwh/m3-prijs, maar hij zei dat ik beter kan overstappen en ergens een welkomstbonus kan pakken. M'n verbruik is te laag voor ze om een interessant aanbod te doen. Zelfs al zou elektriciteit gratis zijn, dan is Nuon zonder welkomstbonus nog duurder dan de allergoedkoopste met bonus.quote:Op maandag 2 september 2013 15:02 schreef Geerd het volgende:
[..]
Een keer gedaan, werd gebeld door eon, 300,- kreeg ik om over te stappen lekkah!!
Paar maand later belt nuon weer op ja we willen je terug krijg je 6 maanden zoveel korting.
Hoppa en weer bij nuon
En ja dan belt eon weer.
Je moet dan wel een heel riedeltje, telefonisch afleggen maar och.

Hij klopt niet helemaal, ik mis in de berekening namelijk de heffingskorting energiebelasting.quote:Op zaterdag 14 september 2013 14:41 schreef crowone het volgende:
Handige nieuwe app in Android om te checken of je mag bij betalen. De betaalde versie heeft meer opties maar die heb ik nog niet bekeken.
simpel maar effectief.
Meterstanden en verbruik. https://play.google.com/s(...)verside.meterstanden
[ afbeelding ]

In de help functie staat dat je dit zelf moet verrekenen met de jaarlijkse kosten. Het is een vrij nieuwe app, zal vast nog wel komen in een update.quote:Op zaterdag 14 september 2013 17:37 schreef douche-eendje het volgende:
Hij klopt niet helemaal, ik mis in de berekening namelijk de heffingskorting energiebelasting.

Of je schakelt gewoon de hoofdschakelaar uit in je meterkastquote:Op zaterdag 11 mei 2013 07:02 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Ik zou pas ver gaan als ik (bijna) iedere dag onder het keukenblok zou duiken om de stekker van de vaatwasser uit het stopcontact te trekken...

hoofdschakelaar automaat van de groep waar de vaatwasser of wasmachine opzit uitschakelenquote:Op maandag 16 september 2013 00:14 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Of je schakelt gewoon de hoofdschakelaar uit in je meterkast

Ik heb hier ook pas naar gekeken (contract loopt af). Maar alle aanbieders met overstapbonus die de moeite waard is hebben uitsluitend zeer slechte reviews. Nu noemen ze fouten die ik bij alle (!) andere aanbieders ook gezien heb (met name meterstanden in hun voordeel aanpassen), maar bij kleine prijsstunters ben ik daar toch huiveriger voor.quote:Op maandag 2 september 2013 19:54 schreef OngeschiktX het volgende:
Net de Nuon aan de lijn gehad, ze konden me korting bieden op de kwh/m3-prijs, maar hij zei dat ik beter kan overstappen en ergens een welkomstbonus kan pakken. M'n verbruik is te laag voor ze om een interessant aanbod te doen. Zelfs al zou elektriciteit gratis zijn, dan is Nuon zonder welkomstbonus nog duurder dan de allergoedkoopste met bonus.

Dat zou mijn koelkast niet leuk vinden, denk ik...quote:Op maandag 16 september 2013 00:14 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Of je schakelt gewoon de hoofdschakelaar uit in je meterkast

Ach, alles wentquote:Op maandag 16 september 2013 09:39 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Dat zou mijn koelkast niet leuk vinden, denk ik...
En mijn man ook niet, vermoed ik zo...
 Als je het 10 keer hebt gedaan, kijkt hij echt niet meer raar op
 Als je het 10 keer hebt gedaan, kijkt hij echt niet meer raar op  

Aangezien de Y-as er niet bijstaat kan niemand zien om welk vermogen het gaat. Maar wellicht een elektrisch keukenboilertje?quote:Op maandag 16 september 2013 19:41 schreef Troel het volgende:
[ afbeelding ]
Volgens mij staat er elke zoveel uur iets te loeien

Jepsquote:Op maandag 16 september 2013 19:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Aangezien de Y-as er niet bijstaat kan niemand zien om welk vermogen het gaat. Maar wellicht een elektrisch keukenboilertje?
 De max is iets meer dan 2 kWh
 De max is iets meer dan 2 kWh  Je kan het nog een heel klein beetje zien, beetje stom geknipt inderdaad
 Je kan het nog een heel klein beetje zien, beetje stom geknipt inderdaad  

ff kijken of je die extern nog wat extra kan isoleren dan. Wat er niet uit ontsnapt, hoeft er ook niet opnieuw in gestopt te worden.quote:

Ik heb erover zitten denken om de stekker er gewoon uit te trekkenquote:Op maandag 16 september 2013 20:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
ff kijken of je die extern nog wat extra kan isoleren dan. Wat er niet uit ontsnapt, hoeft er ook niet opnieuw in gestopt te worden.
 Maar ja, heel soms gebruik ik wel warm water in de keuken
 Maar ja, heel soms gebruik ik wel warm water in de keuken  Maar een tijdklok zou sowieso geen kwaad kunnen denk ik, want midden in de nacht pak ik het daar niet
 Maar een tijdklok zou sowieso geen kwaad kunnen denk ik, want midden in de nacht pak ik het daar niet  

Alleen snachts op een tijdklok zal je niet veel voordeel opleveren (wel iets) hij gaat dan smorgens toch weer aanvullen wat er aan warmte is weggelekt.quote:Op maandag 16 september 2013 20:45 schreef Troel het volgende:
Ik heb erover zitten denken om de stekker er gewoon uit te trekkenMaar ja, heel soms gebruik ik wel warm water in de keuken
Maar een tijdklok zou sowieso geen kwaad kunnen denk ik, want midden in de nacht pak ik het daar niet

Paar minuten gok ik. De cijfers van de x-as zijn de uren. Dus rond 4 uur gaat ie loeien, dat zal misschien 5 minuten zijn?quote:Op maandag 16 september 2013 20:50 schreef blomke het volgende:
Hoeveel tijd staat ie op 2 kW (x-as?)

maal 5 pieken op een dag is dus 20 cent per dagquote:Op maandag 16 september 2013 20:54 schreef blomke het volgende:
5 min 2 kW = 0,15 kWh. 3-4 cent per piek.
 Op jaarbasis kost dat stomme ding me dus naast de huurkosten
 Op jaarbasis kost dat stomme ding me dus naast de huurkosten  bijna 75 euro
 bijna 75 euro  

quote:
 Dat is nogal een statement zeg.
 Dat is nogal een statement zeg. 

Boven krijg ik het warme water gewoon van de ketel, die in de energiezuinige stand staat. Beneden heb ik dus dat boilertje, maar omdat er maar 10 liter inzit dus ook een afwasmachine, want met 10 liter kan je geen fatsoenlijke afwas doen. Ik niet tenminste. Maar als je aan het schoonmaken bent, ga je niet naar de badkamer om daar je emmer te vullen natuurlijkquote:Op maandag 16 september 2013 22:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]Dat is nogal een statement zeg.
Ik heb geen elektrische boiler maar toch warm water...
Wellicht heeft Troel ook andere optie's?

Je zou een warm water leiding kunnen (laten) aanleggen vanaf de CV ketel naar de keuken. Die elektrische inbouwboilertjes waren vroeger gewild omdat het de tijd verkorte voordat er daadwerkelijk warm water uit de kraan kwam. Comfort verhogend dus, en de elektra kostte (toen) toch niet veel. Als je bereid bent om even te wachten voor het water warm wordt, kun je dat huur ding dus best opzeggenquote:Op maandag 16 september 2013 22:52 schreef Troel het volgende:
Boven krijg ik het warme water gewoon van de ketel, die in de energiezuinige stand staat. Beneden heb ik dus dat boilertje, maar omdat er maar 10 liter inzit dus ook een afwasmachine, want met 10 liter kan je geen fatsoenlijke afwas doen. Ik niet tenminste. Maar als je aan het schoonmaken bent, ga je niet naar de badkamer om daar je emmer te vullen natuurlijk
het gaat me er ook niet per se om dat het ding weg moet of ik moet bezuinigen, maar zo zie je dat je eigenlijk belachelijk veel geld kwijt raakt om een ding dat je nagenoeg niet gebruikt.

Ja, maar dan ga ik in een huurhuis van de zolder naar beneden een leiding aanleggen, ik ben bang dat ik daar ook niet heel erg blij van wordtquote:Op maandag 16 september 2013 23:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je zou een warm water leiding kunnen (laten) aanleggen vanaf de CV ketel naar de keuken. Die elektrische inbouwboilertjes waren vroeger gewild omdat het de tijd verkorte voordat er daadwerkelijk warm water uit de kraan kwam. Comfort verhogend dus, en de elektra kostte toch niet veel. Als je bereid bent om even te wachten voor het water warm wordt, kun je dat huur ding dus best opzeggen

Dat is maar eenmalig. Scheelt je boilerhuur + elektra.quote:Op maandag 16 september 2013 23:04 schreef Troel het volgende:
Ja, maar dan ga ik in een huurhuis van de zolder naar beneden een leiding aanleggen, ik ben bang dat ik daar ook niet heel erg blij van wordt

Dat wel, maar ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten aanleggen. In mijn slaapkamer loopt de koof naar de keuken, maar de ketel zit boven de badkamer en dan moet je dus eerst de halve zolder over...quote:Op maandag 16 september 2013 23:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is maar eenmalig. Scheelt je boilerhuur + elektra.

Ik ken jouw woning niet, dus je weet zelf het best wat er zwaarder weegt: Of een leiding aan laten leggen, of de boiler huren.quote:Op maandag 16 september 2013 23:11 schreef Troel het volgende:
Dat wel, maar ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten aanleggen. In mijn slaapkamer loopt de koof naar de keuken, maar de ketel zit boven de badkamer en dan moet je dus eerst de halve zolder over...
En ik heb behang in mijn slaapkamer

Hoe kom jij aan zo'n mooi grafiekje ?quote:Op maandag 16 september 2013 19:41 schreef Troel het volgende:
[ afbeelding ]
Volgens mij staat er elke zoveel uur iets te loeien

www.enelogic.nlquote:Op dinsdag 17 september 2013 07:59 schreef roadrats het volgende:
[..]
Hoe kom jij aan zo'n mooi grafiekje ?

Super tip, hartstikke bedankt. Ik heb me inmiddels aangemeld en ben benieuwd !quote:

Het werkt superquote:Op dinsdag 17 september 2013 11:46 schreef roadrats het volgende:
[..]
Super tip, hartstikke bedankt. Ik heb me inmiddels aangemeld en ben benieuwd !
 In principe heb je de volgende dag de standen van de dag ervoor en met zo'n live dingen, heb je de standen uhm, live
 In principe heb je de volgende dag de standen van de dag ervoor en met zo'n live dingen, heb je de standen uhm, live  

Heb jij (of een andere Fokker) ervaring met het live monitoren van je slimme meter met de Enelogic P1 ?quote:Op dinsdag 17 september 2013 12:21 schreef Troel het volgende:
[..]
Het werkt superIn principe heb je de volgende dag de standen van de dag ervoor en met zo'n live dingen, heb je de standen uhm, live

Ik zeg doenquote:Op dinsdag 17 september 2013 14:19 schreef roadrats het volgende:
[..]
Heb jij (of een andere Fokker) ervaring met het live monitoren van je slimme meter met de Enelogic P1 ?
[ afbeelding ]
 Alleen exporteren gaat alleen maar naar pdf of grafiekjes, dus je kan de getallen niet inlezen in een ander statistiekding. Nu is dat ook niet nodig, mooiere grafiekjes ga je toch niet krijgen, maar als je dat wel zou willen, zou ik eerst even contact met ze opnemen. Ik heb een aantal keer contact gehad en ben zeer over Enelogic te spreken
 Alleen exporteren gaat alleen maar naar pdf of grafiekjes, dus je kan de getallen niet inlezen in een ander statistiekding. Nu is dat ook niet nodig, mooiere grafiekjes ga je toch niet krijgen, maar als je dat wel zou willen, zou ik eerst even contact met ze opnemen. Ik heb een aantal keer contact gehad en ben zeer over Enelogic te spreken  Ze denken mee, helpen mee en dat zelfs al voor het gratis product! En nee, ik heb geen aandelen, maar ben gewoon tevreden
 Ze denken mee, helpen mee en dat zelfs al voor het gratis product! En nee, ik heb geen aandelen, maar ben gewoon tevreden  

Gratis bestaat niet. Wat doen ze bijvoorbeeld met je verbruiksgegevens. Met de data van een slimme meter kan je heel simpel je leefpatroon analyserenquote:Op dinsdag 17 september 2013 15:51 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik zeg doenAlleen exporteren gaat alleen maar naar pdf of grafiekjes, dus je kan de getallen niet inlezen in een ander statistiekding. Nu is dat ook niet nodig, mooiere grafiekjes ga je toch niet krijgen, maar als je dat wel zou willen, zou ik eerst even contact met ze opnemen. Ik heb een aantal keer contact gehad en ben zeer over Enelogic te spreken
Ze denken mee, helpen mee en dat zelfs al voor het gratis product! En nee, ik heb geen aandelen, maar ben gewoon tevreden

Dat zijn vragen die je daar kan stellenquote:Op dinsdag 17 september 2013 17:16 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Gratis bestaat niet. Wat doen ze bijvoorbeeld met je verbruiksgegevens. Met de data van een slimme meter kan je heel simpel je leefpatroon analyseren
Dus wat doen ze met je data wie kan er bij, en voor hoelang blijft het bewaard ?

Daar heb je zelf niet bij nagedacht toen je de meternummers en je data overhandigde aan deze derde partij? Ik mag hopen dat je weet wat hun verdienmodel is?quote:Op dinsdag 17 september 2013 17:51 schreef Troel het volgende:
[..]
Dat zijn vragen die je daar kan stellen

Ik weet wat ik doe jaquote:Op dinsdag 17 september 2013 18:19 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Daar heb je zelf niet bij nagedacht toen je de meternummers en je data overhandigde aan deze derde partij? Ik mag hopen dat je weet wat hun verdienmodel is?
Nogmaals... gratis bestaat niet.
 En ik ben niet zo paranoia zoals sommige anderen
 En ik ben niet zo paranoia zoals sommige anderen  

Wat is het verdienmodel dan? Ik kan er niks over vinden op de site? Dit heeft overigens niks met paranoia te maken. Je verbruiksgegevens geven een zeer gedetailleerd beeld over je leefpatroon, wanneer je thuis bent, welke apparaten je gebruikt, wanneer je gaat douchen of eten staat klaar te maken.quote:Op dinsdag 17 september 2013 18:24 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik weet wat ik doe jaEn ik ben niet zo paranoia zoals sommige anderen

Ik verbaas me er eigenlijk over dat er mensen zijn die er een fuck om gevenquote:Op dinsdag 17 september 2013 18:28 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Wat is het verdienmodel dan? Ik kan er niks over vinden op de site? Dit heeft overigens niks met paranoia te maken. Je verbruiksgegevens geven een zeer gedetailleerd beeld over je leefpatroon, wanneer je thuis bent, welke apparaten je gebruikt, wanneer je gaat douchen of eten staat klaar te maken.
Dergelijke gevoelige gegevens wil je gewoon niet overhandigen bij een onbekende derde partij die een zogenaamde gratis dienst aanbied. Wie weet wat er met deze data gebeurt?
Ik verbaas mij er over dat mensen zo laks zijn. Misschien moet ik zelf ook maar zo'n gratis dienst beginnen. Lekker persoonlijke data verkopen aan bedrijven

Misschien maakt het mij niet uit of iemand dat al dan niet weet? Ik bedoel, het zal me worst wezen of iemand ziet dat ik aan het douchen ben? En als die gegevens verkocht worden, hey, misschien lossen we zo ook een paar sociale dienst dingen op van mensen die toch samenwonen maar doorgeven dat ze alleenstaand zijn...quote:Op dinsdag 17 september 2013 18:28 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Wat is het verdienmodel dan? Ik kan er niks over vinden op de site? Dit heeft overigens niks met paranoia te maken. Je verbruiksgegevens geven een zeer gedetailleerd beeld over je leefpatroon, wanneer je thuis bent, welke apparaten je gebruikt, wanneer je gaat douchen of eten staat klaar te maken.
Dergelijke gevoelige gegevens wil je gewoon niet overhandigen bij een onbekende derde partij die een zogenaamde gratis dienst aanbied. Wie weet wat er met deze data gebeurt?
Ik verbaas mij er over dat mensen zo laks zijn. Misschien moet ik zelf ook maar zo'n gratis dienst beginnen. Lekker persoonlijke data verkopen aan bedrijven

Stilstandsverliezen? Mijn ketel gaat water pas verwarmen als er vraag naar is, dus er staat geen warm water stil lijkt mij? Of is het wat anders dan ik denk.quote:Op dinsdag 17 september 2013 19:30 schreef blomke het volgende:
Begin alsjeblieft niet an een extra leiding van boven naar je keuken. De stilstandsverliezen zijn hoger dan de winst t.o.v. electrisch verwarmen.
Wil je bezuinigen, gooi dan de huurboiler eruit en koop 'm op MP.

Kun je dat eens voorrekenen dan? Troel geeft zelf al aan dat ze het warm water op dat tappunt nauwelijks gebruikt, bovendien is elektrisch verwarmen t.o.v. via een CV ketel al een factor 3 duurder, en dan hebben we het nog niet over de verliezen die ze nu heeft omdat de vrijwel niet gebruikte boiler iedere keer aanslaat om de inhoud op temperatuur te houden.quote:Op dinsdag 17 september 2013 19:30 schreef blomke het volgende:
Begin alsjeblieft niet an een extra leiding van boven naar je keuken. De stilstandsverliezen zijn hoger dan de winst t.o.v. electrisch verwarmen.

Huurprijs gaat om een paar euro per maand, zeg een kleine 50 euro op jaarbasisquote:Op dinsdag 17 september 2013 20:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kun je dat eens voorrekenen dan? Troel geeft zelf al aan dat ze het warm water op dat tappunt nauwelijks gebruikt, bovendien is elektrisch verwarmen t.o.v. via een CV ketel al een factor 3 duurder, en dan hebben we het nog niet over de verliezen die ze nu heeft omdat de vrijwel niet gebruikte boiler iedere keer aanslaat om de inhoud op temperatuur te houden.
Nou weet ik niet wat de huurkosten zijn per jaar, maar als dat ook 75,- is, heb je het al over 150,- per jaar. Daar kun je meer dan 200m3 gas voor kopen.

Wat dacht je van het warme water in de CV-ketel dat je elke keer op moet warmen en achter blijft? Plus het hete water dat in de leiding naar beneden? Is allemaal verlies.quote:Op dinsdag 17 september 2013 20:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Kun je dat eens voorrekenen dan? Troel geeft zelf al aan dat ze het warm water op dat tappunt nauwelijks gebruikt, bovendien is elektrisch verwarmen t.o.v. via een CV ketel al een factor 3 duurder, en dan hebben we het nog niet over de verliezen die ze nu heeft omdat de vrijwel niet gebruikte boiler iedere keer aanslaat om de inhoud op temperatuur te houden.
Nou weet ik niet wat de huurkosten zijn per jaar, maar als dat ook 75,- is, heb je het al over 150,- per jaar. Daar kun je meer dan 200m3 gas voor kopen.

Ik begrijp wel wat je met 'stilstandsverliezen' bedoeld, ik vroeg of je het eens kon voorrekenen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 21:08 schreef blomke het volgende:
Wat dacht je van het warme water in de CV-ketel dat je elke keer op moet warmen en achter blijft? Plus het hete water dat in de leiding naar beneden? Is allemaal verlies.
quote:Op maandag 16 september 2013 22:52 schreef Troel het volgende:
het gaat me er ook niet per se om dat het ding weg moet of ik moet bezuinigen, maar zo zie je dat je eigenlijk belachelijk veel geld kwijt raakt om een ding dat je nagenoeg niet gebruikt.

Ik deel je ervaring snel een reactie van Enelogic te ontvangen als je een vraag stelt. Eigenlijk heb ik 1 punt dat mij nog doet twijfelen. Het uitlezen van de metergegevens kan uitsluitend via internet en bijvoorbeeld niet via je thuisnetwerk. Dat betekent dus dat je altijd afhankelijk blijft van een externe partij ondanks dat je zelf een apparaatje koopt. Stopt hun site dan is je investering op slag waardeloos. Ik heb bijvoorbeeld voor het monitoren van m'n zonnepanelen een netwerkkaartje aangeschaft voor mijn SMA omvormer. Dit netwerkkaartje maakt het mogelijk dat ik met elke PC in het netwerk kan inloggen op de SunnyBoy en de opbrengst kan monitoren. Nou gaat het bij Enelogic niet om wereldbedragen maar toch. Overigens vind ik alle opmerkingen over "gratis" het uit handen geven van je verbruik geen hout snijden. Immers, je energieleverancier heeft toch ook de beschikking over deze verbruikscijfersquote:Op dinsdag 17 september 2013 15:51 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik zeg doenAlleen exporteren gaat alleen maar naar pdf of grafiekjes, dus je kan de getallen niet inlezen in een ander statistiekding. Nu is dat ook niet nodig, mooiere grafiekjes ga je toch niet krijgen, maar als je dat wel zou willen, zou ik eerst even contact met ze opnemen. Ik heb een aantal keer contact gehad en ben zeer over Enelogic te spreken

Overigens, als ik zo'n leiding aan zou laten leggen, zou ik ook meteen een tappunt achter in de tuin willen voor het bewateren van de tuinquote:Op dinsdag 17 september 2013 21:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik begrijp wel wat je met 'stilstandsverliezen' bedoeld, ik vroeg of je het eens kon voorrekenen.
Troel gaf namelijk zelf al aan dat ze dat tappunt nauwelijks gebruikt:
[..]

Warm water in je tuin?quote:Op woensdag 18 september 2013 09:17 schreef Troel het volgende:
Overigens, als ik zo'n leiding aan zou laten leggen, zou ik ook meteen een tappunt achter in de tuin willen voor het bewateren van de tuin

Tuindouche FTWquote:

Nee, gewoon koudquote:
 Maar als je toch met buizen bezig bent
 Maar als je toch met buizen bezig bent  Scheelt elke keer zo'n knoeiboel als je niet de keukenkraan hoeft te gebruiken
 Scheelt elke keer zo'n knoeiboel als je niet de keukenkraan hoeft te gebruiken  

Ben benieuwd wat Greenchoice hier nu weer op te zeggen heeft.
 Ben benieuwd wat Greenchoice hier nu weer op te zeggen heeft.

Ik huur dit appartement (5e verdieping, goed geïsoleerd, bouwjaar 2005, hoge plafonds) sinds november 2011 en woon er sinds maart 2012.
 Ik huur dit appartement (5e verdieping, goed geïsoleerd, bouwjaar 2005, hoge plafonds) sinds november 2011 en woon er sinds maart 2012.

) wordt er één zonder stadsverwarming.
) wordt er één zonder stadsverwarming.  

Maandje verder zie ik toevallig.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 15:13 schreef Geerd het volgende:
Nou 1-08 13360 KWH vandaag 31-08 13472KWH 108
Gas 60866 nu 60880Niet heel schokkend volgens mij

Hoop ik ook ja, leuk spaar potje vorige keer 1400,-quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:24 schreef Iwanius het volgende:
Ik weet niet hoe mijn verbruikt ervoor staat maar wat ik wel verwacht is dat ik in december weer flink geld terug krijg zoals elk jaar het geval is.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |