Het was echt wel weer goed gekomen, linksom of rechtsom, de belangrijkste reden, dat het weer goed ging was het loslaten van de goudstandaardquote:Op vrijdag 26 april 2013 16:39 schreef SeLang het volgende:
Er wordt altijd beweerd dat de crisis van de jaren '30 is bezworen dankzij Keynesiaans beleid. Ik vind dat op z'n zachtst gezegd een nogal vreemde bewering. Je weet namelijk helemaal niet hoe de crisis was verlopen zonder dat keynesiaanse beleid!
Dan hadden ze meer speelruimte. Het is alleen de vraag of dat wel een goed idee is. De Maastricht criteria (max 3% tekort, max 60% schuld) komen namelijk niet uit de lucht vallen. Er is een reden waarom dat zo is gekozen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 17:07 schreef dawg het volgende:
dat snap ik, maar ik redeneer dan misschien te simpel als ik stel dat die speelruimte dan dus groter was voordat we die 3% afgesproken hebben, toch?
Dat gaat er echt wel komen. Er is een paar honderd jaar geleden ook al eens zo'n energie crisis geweest (de bomen waren op!). Toen kwam er een nieuwe innovatie: steenkool gebruiken. Dat heeft uiteindelijk de grootschalige industrie mogelijk gemaakt.quote:en duurzame groei kan wmb alleen als we schone energie en efficientie weten te bewerkstelligen, ipv vervuilende energie en zoveel verspilling.
desnoods fietsende chinezen die electriciteit opwekkenquote:Op vrijdag 26 april 2013 17:17 schreef SeLang het volgende:
[..]
Er komt wel weer zoiets. Kernfusie, solar, genetisch gemanipuleerde bacteriën die alcohol produceren, etc...
Dat ligt er denk ik maar aan hoe je die groei bekijkt. Ja, er is groei geweest, maar er zijn ook lange periodes geweest dat er sprake was van stagnatie of zelfs krimp.quote:Op vrijdag 26 april 2013 17:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dan begrijp je de 3% norm niet. De 3% norm is de speelruimte.
[..]
Waarom niet? De afgelopen duizenden jaren hebben we sustainable groei gekend en dat gaat gewoon door, met name dankzij technische innovatie.
Ja, want de kuilgravers hebben betaald gekregen, waardoor ze geld hebben om in de reële economie te stoppen en er zijn schoppen gekocht waardoor bedrijven geld hebben verdiend dat ook die bedrijven weer terug in de economie stoppen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 16:52 schreef SeLang het volgende:
Het wordt ook hoog tijd dat we eens wat minder naar gaan GDP kijken en de economie op een andere manier gaan meten. Overheidsuitgaven zitten per definitie in het GDP dus logisch dat forse overheidsuitgaven dat GDP pimpen. Maar betekent dat dan dat de economische situatie is verbeterd?
Ik haal het bekende voorbeeld er maar weer bij: de overheid leent geld en betaalt daarmee mensen om een kuil te graven en die de volgende dag weer dicht te gooien. GDP stijgt hierdoor! Crisis opgelost. Maar is de economie hierdoor beter geworden?
Dat is waar. Met name tijdens perioden van oorlog, chaos en achterlijkheid. Maar in de regel heb je innovatie door de jaren heen en kun je met minder mensen steeds meer produceren. Innovatie drijft de groei.quote:Op vrijdag 26 april 2013 17:21 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat ligt er denk ik maar aan hoe je die groei bekijkt. Ja, er is groei geweest, maar er zijn ook lange periodes geweest dat er sprake was van stagnatie of zelfs krimp.
Achterlijkheid, hoe bedoel je dat? De periode dat de mensheid heeft bestaan in zijn algemeenheid?quote:Op vrijdag 26 april 2013 17:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is waar. Met name tijdens perioden van oorlog, chaos en achterlijkheid. Maar in de regel heb je innovatie door de jaren heen en kun je met minder mensen steeds meer produceren. Innovatie drijft de groei.
Dan snap je toch echt niet hoe het werkt. De kuilgravers hebben betaald gekregen, maar dat geld is afgepakt van andere mensen. De overheid heeft immers zelf geen geld.quote:Op vrijdag 26 april 2013 17:24 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ja, want de kuilgravers hebben betaald gekregen, waardoor ze geld hebben om in de reële economie te stoppen en er zijn schoppen gekocht waardoor bedrijven geld hebben verdiend dat ook die bedrijven weer terug in de economie stoppen.
Dat geld is niet afgepakt, dat geld is geleend. Daar wordt netjes rente over betaald.quote:Op vrijdag 26 april 2013 17:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dan snap je toch echt niet hoe het werkt. De kuilgravers hebben betaald gekregen, maar dat geld is afgepakt van andere mensen. De overheid heeft immers zelf geen geld.
De kernvraag is deze: wie is er beter in het alloceren van kapitaal, de private sector of de overheid. En dat wint de private sector hands down.
quote:Op vrijdag 26 april 2013 17:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dan snap je toch echt niet hoe het werkt. De kuilgravers hebben betaald gekregen, maar dat geld is afgepakt van andere mensen. De overheid heeft immers zelf geen geld.
De kernvraag is deze: wie is er beter in het alloceren van kapitaal, de private sector of de overheid. En dat wint de private sector hands down.
Geleend, maar moet terugbetaald worden met afgepakt geld. Met rente inderdaad, waarvoor ook weer geld moet worden afgepakt.quote:Op vrijdag 26 april 2013 17:28 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat geld is niet afgepakt, dat geld is geleend. Daar wordt netjes rente op betaald.
En waarom denk je dat de private sector dat nalaat? Dat is natuurlijk omdat er op dit moment geen rendabele investeringen te doen zijn. Er is bijna overal overcapaciteit! Wat we nu juist nodig hebben is creative destruction (failliet gaan van onrendabele bedrijven, defaulten van slechte leningen, etc), dan is de crisis zo voorbij. Maar ja, dat gaar de overheid dus juist tegen...quote:En ja, in een gezonde economische situatie is de private sector daarin beter, maar wat als de private sector dat om wat voor reden dan ook nalaat?
ik kan me herinneren dat ik een tijd geleden eens gelezen heb dat die beide grenzen behoorlijk arbitrair gekozen zijn. kun je dat misschien kort toelichten hoe dat bepaald wordt? ik vind dat wel interessant eigenlijk.quote:Op vrijdag 26 april 2013 17:17 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dan hadden ze meer speelruimte. Het is alleen de vraag of dat wel een goed idee is. De Maastricht criteria (max 3% tekort, max 60% schuld) komen namelijk niet uit de lucht vallen. Er is een reden waarom dat zo is gekozen.
ja, daar zit wel iets in inderdaad. zo had ik het nog niet bekeken eerlijk gezegd.quote:Dat gaat er echt wel komen. Er is een paar honderd jaar geleden ook al eens zo'n energie crisis geweest (de bomen waren op!). Toen kwam er een nieuwe innovatie: steenkool gebruiken. Dat heeft uiteindelijk de grootschalige industrie mogelijk gemaakt.
Er komt wel weer zoiets. Kernfusie, solar, genetisch gemanipuleerde bacteriën die alcohol produceren, etc...
In de wetserse wereld was het toen goed gekomen maar op paaseiland is de populatie ingestort toen de bomen op waren. Op den duur moeten we wel naar een cradle to cradle benadering en kunnen we niet meer uit de aarde blijven halen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 17:17 schreef SeLang het volgende:
Dat gaat er echt wel komen. Er is een paar honderd jaar geleden ook al eens zo'n energie crisis geweest (de bomen waren op!). Toen kwam er een nieuwe innovatie: steenkool gebruiken. Dat heeft uiteindelijk de grootschalige industrie mogelijk gemaakt.
Maar als de economie weer groeit hoef je relatief minder geld af te pakken dan wanneer de economie krimpt.quote:Op vrijdag 26 april 2013 17:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
Geleend, maar moet terugbetaald worden met afgepakt geld. Met rente inderdaad, waarvoor ook weer geld moet worden afgepakt.
Jawel, maar loop je niet het risico in een negatieve spiraal terecht te komen door de grote werkloosheid die hierdoor ontstaat? Mij lijkt het beter om enerzijds inderdaad onrendabele bedrijven failliet te laten gaan, en anderzijds overheidsinvesteringen vooruit te halen door bijvoorbeeld juist te investeren in bijvoorbeeld infrastructuur, terwijl daar nu juist op wordt bezuinigd.quote:[..]
En waarom denk je dat de private sector dat nalaat? Dat is natuurlijk omdat er op dit moment geen rendabele investeringen te doen zijn. Er is bijna overal overcapaciteit! Wat we nu juist nodig hebben is creative destruction (failliet gaan van onrendabele bedrijven, defaulten van slechte leningen, etc), dan is de crisis zo voorbij. Maar ja, dat gaar de overheid dus juist tegen...
Het was een combinatie van heel veel factoren. Agriculturele revolutie en de daarop volgende bevolkingsexplosie, politieke factoren (o.a. enclosures), kolonialisme, gunstige natuurlijke factoren, innovaties op het gebied van transport en mijnbouw en zo nog wat dingen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 17:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In de wetserse wereld was het toen goed gekomen maar op paaseiland is de populatie ingestort toen de bomen op waren. Op den duur moeten we wel naar een cradle to cradle benadering en kunnen we niet meer uit de aarde blijven halen.
Verder gaat het steenkool gebruik ook al tot 3000 jaar terug. Ik heb mijn twijfels of het tekort aan hout aan de wieg heeft gestaan van de industriële revolutie of dat dit eerder kwam uit de betere scholing en de toegenomen communicatie mogelijkheden waardoor ideeën zich makkelijker konden verspreiden.
De staatsschuld tendeert op lange termijn naar de verhouding tussen tekort en nominale GDP groei. Dus 3% tekort met 5% nomale groei levert 3/5=60% schuld.quote:Op vrijdag 26 april 2013 17:36 schreef dawg het volgende:
[..]
ik kan me herinneren dat ik een tijd geleden eens gelezen heb dat die beide grenzen behoorlijk arbitrair gekozen zijn. kun je dat misschien kort toelichten hoe dat bepaald wordt? ik vind dat wel interessant eigenlijk.
maar goed. vwb de speelruimte en 3%, dat begrijp ik nog net wel hoor.
Maar de overheid heeft helaas het recht om geld af te pakken en uit te geven, investeren noemt die overheid dat , ik zeg strooienquote:Op vrijdag 26 april 2013 17:27 schreef SeLang het volgende:
Er zijn altijd meerdere factoren maar in Engeland waar de industriële revolutie begon was steenkool een belangrijke enabler.quote:Op vrijdag 26 april 2013 17:37 schreef Basp1 het volgende:
Verder gaat het steenkool gebruik ook al tot 3000 jaar terug. Ik heb mijn twijfels of het tekort aan hout aan de wieg heeft gestaan van de industriële revolutie of dat dit eerder kwam uit de betere scholing en de toegenomen communicatie mogelijkheden waardoor ideeën zich makkelijker konden verspreiden.
Tot ze verliesgevend werden door concurrentie uit het oostblok en Thatcher ze heeft gesloten, net als hier Den Uyl deed en de DSM (de staatsmijnen) vroeg iets anders te gaan doen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 18:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
Er zijn altijd meerdere factoren maar in Engeland waar de industriële revolutie begon was steenkool een belangrijke enabler.
de Candlemakers Petition is nog mooierquote:Op vrijdag 26 april 2013 17:29 schreef tjoptjop het volgende:
[..]![]()
Uitstekend door Bastiat beschreven als "The Broken Window Fallacy"
dat geld moet toch terug betaald wordenquote:Op vrijdag 26 april 2013 17:28 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat geld is niet afgepakt, dat geld is geleend. Daar wordt netjes rente over betaald.
Jawel, maar als een hogere staatsschuld zorgt voor meer economische groei wordt de staatsschuld relatief lager. Per saldo hoeft geld lenen dus niet negatief te zijn.quote:Op zaterdag 27 april 2013 09:50 schreef BlueRoom het volgende:
[..]
dat geld moet toch terug betaald worden
je zegt het zelf al, het is onduidelijk of de uitgaven van de overheid tot meer groei gaan leidenquote:Op zaterdag 27 april 2013 10:17 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Jawel, maar als een hogere staatsschuld zorgt voor meer economische groei wordt de staatsschuld relatief lager. Per saldo hoeft geld lenen dus niet negatief te zijn.
Het probleem is alleen dat bij overheidsstimulatie nooit duidelijk is hoeveel economisch voordeel het oplevert (als dat al het geval is).
Dit is interessant.quote:Op zaterdag 27 april 2013 10:17 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Jawel, maar als een hogere staatsschuld zorgt voor meer economische groei wordt de staatsschuld relatief lager. Per saldo hoeft geld lenen dus niet negatief te zijn.
Het probleem is alleen dat bij overheidsstimulatie nooit duidelijk is hoeveel economisch voordeel het oplevert (als dat al het geval is).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |