Dat ben ik met je eens, maar dat is wat anders dan te roepen dat mensen met meer dan honderduizend op de bank moeten niet zeuren te roepen.quote:Op maandag 8 april 2013 10:42 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Heb jij vertrouwen in de economie dan? Het moge onderhand duidelijk zijn dat dit kaartenhuis op drijfzand is gebouwd, en dat de heren en dames die er voor gestudeerd hebben, ik denk daarbij aan een Paul Krugman, maar ook de mensen achter de Economist, er de ballen verstand van hebben.
Het bankwezen, en dan met name de centrale banken, zijn door en door corrupt. Dat zouden particuliere instellingen moeten zijn, maar het zijn marionetten van de Europese, Japanse en Amerikaanse regeringsleiders. In plaats van zich bezig te houden met het in toom houden van inflatie, doen ze allerlei leuke dingen voor de mensen, zoals het "creeren van banen". Daardoor zijn het verlengstukken van de overheid geworden, die met duizenden miljarden aan schulden als een enorm anker aan de economie hangen. Is het gek dat de economie niet meer van z'n plaats komt? Daarnaast kun je die centrale banken (en dus overheid) niet met de rente alleen laten. Dat is als een kind met een doos met koekjes alleen laten.
Dit moet echt anders. Het opschonen van de banken zou een goed begin zijn. Geld wordt niet meer door de overheid verzekerd. Laat dat maar aan de banken zelf over. Ook de rente laten we volledig vrij.
Het zal even duren, maar ik voorspel daarna jaren van voorspoed.
Mijn uitspraak over spaarders was idd wat cru. Maar toch: er zou een vertrouwen tussen spaarders en de banken moeten zijn. Dat vertrouwen uit zich in een bepaalde rente. Overheden hebben zich over dat vertrouwen ontfermd, of beter, hebben dat vertrouwen gejat, om er leuke dingen mee te doen. Daar moeten we van af.quote:Op maandag 8 april 2013 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, maar dat is wat anders dan te roepen dat mensen met meer dan honderduizend op de bank moeten niet zeuren te roepen.
Economie is vertrouwen hebben, en als mensen geen vertrouwen hebben in je economie lopen ze weg en gaan wat anders doen. Dat de centrale banken, regeringen etc er een potje van hebben gemaakt is helemaal correct.
Een compliment van KoosVogels. Het moet niet gekker worden.quote:Op maandag 8 april 2013 10:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
U bent de eerste rechtse FOK!ker die ik met betrekkelijk tot deze materie ook op een daadwerkelijke rechtse mening weet te betrappen. Waarvoor hulde.
quote:Op maandag 8 april 2013 10:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Die spaarders kunnen hun recht halen bij bankdirecteuren.
Al genoeg belasting over is geheven. Niet iedereen met een rekening boven een ton aan tegoeden is een corrupte, frauderende en liegende dief.quote:Op maandag 8 april 2013 10:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja, diefstal, fraude, corruptie en belastingontduiking zijn veel beter voor het vertrouwen.
Ik heb het over de banken die gered moeten worden. Als de banken er geen potje van gemaakt hadden, hadden de spaarders niets te vrezen.quote:Op maandag 8 april 2013 11:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Al genoeg belasting over is geheven. Niet iedereen met een rekening boven een ton aan tegoeden is een corrupte, frauderende en liegende dief.
Zoals het daar staat en waarop je quote, heb je het eerder over mensen met meer dan een ton op de bank.quote:Op maandag 8 april 2013 11:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb het over de banken die gered moeten worden. Als de banken er geen potje van gemaakt hadden, hadden de spaarders niets te vrezen.
Ik mag hopen van niet, maar we weten het niet meer, als we de openingen van dit topic zien slingert er weldegelijk heel veel geld rond bij offshoreconstructies en dat is vaak wel omdat men een vorm van belastingontwijking wilt doen.quote:Op maandag 8 april 2013 10:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Iedereen met 100.000 euro op een bankrekening is natuurlijk bezig met diefstal, fraude, corruptie en belastingontduiking
![]()
![]()
![]()
![]()
Waarom is dit beter dan simpelweg het geld verzekerd laten en ervoor zorgen dat consumentenbanken gewoon niet meer zo mogen speculeren?quote:Op maandag 8 april 2013 10:42 schreef Lyrebird het volgende:
Dit moet echt anders. Het opschonen van de banken zou een goed begin zijn. Geld wordt niet meer door de overheid verzekerd. Laat dat maar aan de banken zelf over. Ook de rente laten we volledig vrij.
Wie zegt dat het opgelost gaat worden?quote:Op maandag 8 april 2013 11:31 schreef Basp1 het volgende:
En dat dit opgelost zou worden door banken zelf geld te laten creeren/beheren ipv centrale banken is mijns ook nogal naief. Gaan we dan ook op een gegeven moment als het even wat slechter met die organisaties gaat, ING credits en HSBC muntjes krijgen.
Goede vraag.quote:Op maandag 8 april 2013 12:04 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Waarom is dit beter dan simpelweg het geld verzekerd laten en ervoor zorgen dat consumentenbanken gewoon simpelweg niet meer zo mogen speculeren?
Een veilige investering is er eentje in je eigen opleiding (tot op zekere hoogte). Voor de rest zou ik niet weten waar je je geld veilig kunt stallen.quote:Op maandag 8 april 2013 12:10 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Waarmee je de baude uitspraak doet dat er geen veilige investeringen bestaan. Geloof ik niet in.
Vraag het de pensioenfondsen. Die speculeren niet meer. Ook de Amerikaanse financiële sector deed tot in de jaren '90 goede zaken met andere investeringen (vastgoed, start-ups, projectfinanciering, olie en andere hulpbronnen). Toen werd er gedereguleerd en kon de bubbel opgeblazen worden.quote:Op maandag 8 april 2013 12:13 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Een veilige investering is er eentje in je eigen opleiding (tot op zekere hoogte). Voor de rest zou ik niet weten waar je je geld veilig kunt stallen.
Pensioenfondsen die niet meer speculeren? Dat is nieuw voor mij. Zelfs een belegging in een Amerikaanse staatsobligatie komt tegenwoordig op speculeren neer, omdat overheden niet met dezelfde boekhoudregels zitten als bedrijven (denk aan Enron), en dus veel meer liabilities hebben dan er op hun balans staan.quote:Op maandag 8 april 2013 12:15 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Vraag het de pensioenfondsen. Die speculeren niet meer. Ook de Amerikaanse financiële sector deed tot in de jaren '90 goede zaken met andere investeringen (vastgoed, start-ups, projectfinanciering, olie en andere hulpbronnen). Toen werd er gedereguleerd en kon de bubbel opgeblazen worden.
We zitten qua ideologie weliswaar niet op een lijn, maar ik heb de laatste weken teveel zelfverklaarde rechtsen zien pleiten voor volledige schadeloosstelling van rekeninghouders met behulp van belastingcenten. Dat vind ik een tamelijk vreemde opvatting voor iemand die het kapitalisme als religie beschouwt.quote:Op maandag 8 april 2013 11:15 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Een compliment van KoosVogels. Het moet niet gekker worden.
Dat de FED een breder mandaat heeft, dan alleen de inflatie stabiel te houden op een gewenst laag niveau, is een feit. Dat dit evident gekkenwerk is, is geen feit.quote:Op maandag 8 april 2013 10:42 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Heb jij vertrouwen in de economie dan? Het moge onderhand duidelijk zijn dat dit kaartenhuis op drijfzand is gebouwd, en dat de heren en dames die er voor gestudeerd hebben, ik denk daarbij aan een Paul Krugman, maar ook de mensen achter de Economist, er de ballen verstand van hebben.
Het bankwezen, en dan met name de centrale banken, zijn door en door corrupt. Dat zouden particuliere instellingen moeten zijn, maar het zijn marionetten van de Europese, Japanse en Amerikaanse regeringsleiders. In plaats van zich bezig te houden met het in toom houden van inflatie, doen ze allerlei leuke dingen voor de mensen, zoals het "creeren van banen". Daardoor zijn het verlengstukken van de overheid geworden, die met duizenden miljarden aan schulden als een enorm anker aan de economie hangen. Is het gek dat de economie niet meer van z'n plaats komt? Daarnaast kun je die centrale banken (en dus overheid) niet met de rente alleen laten. Dat is als een kind met een doos met koekjes alleen laten.
Ja volgens jouw definitie speculeren ze wel maar ik kan me daar niet in vinden. Verder vind ik het niet geheel onterecht dat een staat andere boekhoudregels hanteert, zolang het maar niet is 'zo de wind waait waait m'n vestje' en zo erg is het nou ook weer niet.quote:Op maandag 8 april 2013 12:21 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Pensioenfondsen die niet meer speculeren? Dat is nieuw voor mij. Zelfs een belegging in een Amerikaanse staatsobligatie komt tegenwoordig op speculeren neer, omdat overheden niet met dezelfde boekhoudregels zitten als bedrijven (denk aan Enron), en dus veel meer liabilities hebben dan er op hun balans staan.
Als overheden gedwongen zouden worden om als bedrijven boek te gaan houden (het is dat niemand hen dwingt, maar als het gebeurt dan zakt het kaartenhuis definitief in elkaar, wat waarschijnlijk de reden is dat iedereen doet alsof z'n neus bloedt)... dan zijn we met z'n allen het haasje en dan zijn die staatsobligaties snel geen cent meer waard.
Dat lijkt me onzin. Een financiele sector van het huidige formaat kan niet bestaan zonder speculatie, dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat die in deze vorm wel bestaansrecht heeft.quote:Op maandag 8 april 2013 12:09 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Goede vraag.
De combinatie van een kunstmatig lage rente en verzekerd geld zorgt er voor dat banken er bijna toe gedwongen worden om te speculeren.
Iedereen die een spaarbankboekje heeft en vermogensbelasting betaalt, snapt waar ik het over heb. Als je niet speculeert, dan leg je er ieder jaar op toe. Een bank heeft simpelweg geen bestaansrecht zonder te speculeren. Daarnaast is er weinig reden om niet te speculeren. Gaat het fout, dan staat de overheid klaar om het geld uit te keren aan de spaarder. Laat spaarder en bankier het samen uitvechten, en je zult zien dat bankiers meteen huiveriger zijn om te speculeren.
Inderdaad.quote:Op maandag 8 april 2013 12:06 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wie zegt dat het opgelost gaat worden?
De vrije markt is keihard.
Bij wie? AIG? Wie garandeert dat ze de risico's kunnen dragen?quote:Dat betekent dat banken (vaak) over de kop zullen gaan, en dat ze er goed aan doen om hun risico's te verzekeren.
Dan hoeven banken het geld ook niet meer uit te lenen.quote:Het zou best kunnen dat je er geld op toe moet leggen om je geld door een bank te laten bewaren. Niet dat het dan veel vervelender zou zijn dan nu, je weet dan wel waar je aan toe bent.
Dat is zeker. En wie garandeert dat? De markt?quote:We hebben meer transparantie nodig.
Eens, een zekere afstand is gewenst. Maar waarom zijn particulieren te vertrouwen. De centrale bank wordt niet door marktwerking gereguleerd. Door niets dus.quote:Daarnaast ben ik wel van mening dat centrale banken een plaats hebben. Een goud of zilverstandaard is vragen om problemen, maar er is MI weinig mis met het controleren van inflatie, mits dat op een quasi-wetenschappelijke manier gebeurt. Daarnaast moeten die centrale banken volledig in particuliere handen blijven. De overheid moet er met haar tengels zo ver mogelijk van af blijven.
Bijvoorbeeld aandelen apple kopen komt ook op speculeren neer, omdat ze hun winsten in belasting paradijzen realiseren kunnnen deze volgens de tegelicht uitzending niet eens normaal aan de aandeelhouders uitgekeerd worden. En juist dit is het probleem dat bedrijven dus allemaal belastingloopholes zoeken je als belleger dus ook niet meer weet hoe het bedrijf zijn boekhouding geregeld heeft en of je ooit winsten uitgekeerd gaat zien.quote:Op maandag 8 april 2013 12:21 schreef Lyrebird het volgende:
Pensioenfondsen die niet meer speculeren? Dat is nieuw voor mij. Zelfs een belegging in een Amerikaanse staatsobligatie komt tegenwoordig op speculeren neer, omdat overheden niet met dezelfde boekhoudregels zitten als bedrijven (denk aan Enron), en dus veel meer liabilities hebben dan er op hun balans staan.
Als de grootste buitenlandse investeerders in de BRIC landen zijn:quote:Op maandag 8 april 2013 11:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik mag hopen van niet, maar we weten het niet meer, als we de openingen van dit topic zien slingert er weldegelijk heel veel geld rond bij offshoreconstructies en dat is vaak wel omdat men een vorm van belastingontwijking wilt doen.
En een economie is vertrouwen als burgers teveel zien dat de rijken alleen maar rijker worden door vreemde constructies, bedrijven megawinsten maken terwijl de producten even duur blijven, banken aan alle kanten frauderen/falen, dan zakt op deze manier ook het vertrouwen van de burgers in.
Het feit dat de fed miljarden aan schulden op zich neemt (omdat zelfs de Chinezen en Saudi's geen Amerikaanse staatsobligaties meer lusten), zodat de Amerikaanse overheid voor Sinterklaas kan spelen toont aan dat dit gekkenwerk is.quote:Op maandag 8 april 2013 12:28 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat de FED een breder mandaat heeft, dan alleen de inflatie stabiel te houden op een gewenst laag niveau, is een feit. Dat dit evident gekkenwerk is, is geen feit.
Als je hoogste man van je bank (Bernanke) aangesteld wordt door de politiek (Obama), dan is de fed niet onafhankelijk van de politiek.quote:De FED is op papier onafhankelijk van de politiek. Dat de centrale bank slechts de juiste beslissingen neemt, kan nooit gegarandeerd worden.
Ik durf niet te voorspellen of er (nog meer) boom en bust cycli komen met een vrijgelaten rente, maar IMHO zijn die te verkiezen boven de eindeloze ellende die we nu hebben, en waar we de komende jaren waarschijnlijk aan vast zullen blijven zitten. Dit pappen en nathouden moet uiteindelijk ook in een verschrikkelijke bust eindigen.quote:Hoe wou je de centrale rente vrijlaten? De economie ( = collectief gedrag) heeft inherent de neiging om een boom en bust cyclus te genereren. Kijk maar naar aandelenbeurzen.
Het is zo dat de staat Illinois al op de vingers is getikt door de SEC, omdat wat zij deden niets met boekhouden te maken had. Californie is waarschijnlijk de volgende. Het wordt pas echt genieten als ze de federale overheid door gaan lichten.quote:Op maandag 8 april 2013 12:29 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ja volgens jouw definitie speculeren ze wel maar ik kan me daar niet in vinden. Verder vind ik het niet geheel onterecht dat een staat andere boekhoudregels hanteert, zolang het maar niet is 'zo de wind waait waait m'n vestje' en zo erg is het nou ook weer niet.
Maar dat systeem hebben we al. En echt werken doet het niet, of wel?quote:Op maandag 8 april 2013 12:48 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Centrale banken horen geen marktding te zijn maar moeten onderdeel zijn van de overheid. De overheid behoort dan dus ook te reguleren op dit vlak.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |