We weten inmiddels dat jouw houding is "resultaten uit het verleden bieden garanties voor de toekomst".quote:Op woensdag 18 september 2013 01:09 schreef El_Matador het volgende:
Goed nieuws dus; meer productiviteit waar minder mensen voor nodig zijn.
Er worden geen banen "gestolen", een baan is niet iets statisch, onveranderlijks. Er ontstaan simpelweg nieuwe banen, zoals het lijstje rechtsonder weergeeft.
Meer automatiseringquote:Op woensdag 18 september 2013 01:44 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
We weten inmiddels dat jouw houding is "resultaten uit het verleden bieden garanties voor de toekomst".
De automatische controle over wat je zoal doet?quote:Op woensdag 18 september 2013 02:34 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Meer automatisering
Meer vrije tijd
Dat is mijn insteek. Welke doemscenario's jij voor ogen hebt, is me een raadsel.
Een huishoudrobot lijkt me ideaal. Welke controle verlies ik precies als hij/zij/het de afwas doet en ik mijn tijd leuker kan besteden?quote:Op woensdag 18 september 2013 02:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
De automatische controle over wat je zoal doet?
Volgens mij snap je het niet.quote:Op woensdag 18 september 2013 02:47 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Een huishoudrobot lijkt me ideaal. Welke controle verlies ik precies als hij/zij/het de afwas doet en ik mijn tijd leuker kan besteden?
Wat snap ik precies niet?quote:Op woensdag 18 september 2013 02:49 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Volgens mij snap je het niet.
Een vrouw zonder wasmachine weet echt meer dat het ook met de hand kan.quote:Op woensdag 18 september 2013 02:51 schreef El_Matador het volgende:
De automatisering van het huishouden heeft de ware consumptiegolf ingeluid. Vrouwen hadden opeens tijd (en geld) voor shoppen.
Wellicht dat de robotisering (die lang niet zo hard gaat als PCP pretendeert) ons het allemaal nog gemakkelijker en dus vrijer kan maken.
De sociale acceptatie van robots, is een ander -interessant- verhaal. Surrogates (2009) is een aardige film erover.
Oh dat we degenereren en niet meer zonder stroom kunnen, is een feit. Wat, wil je dat tegenhouden? Als de mensen die met stokken tegen de eerste treinen vochten??quote:Op woensdag 18 september 2013 02:54 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Een vrouw zonder wasmachine weet echt meer dat het ook met de hand kan.
Je kunt prima leven zonder stroom.quote:Op woensdag 18 september 2013 02:56 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Oh dat we degenereren en niet meer zonder stroom kunnen, is een feit. Wat, wil je dat tegenhouden? Als de mensen die met stokken tegen de eerste treinen vochten??
DVDs maar afschaffen en allemaal naar het theater? Wat wil je nou precies, Piraat, ik snap het inderdaad niet.
Oh ja, tuurlijk. Hebben ze ook de potentiele werkgevers gepolst of die liever een persoon of een robot wilden??quote:Op vrijdag 20 september 2013 04:21 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Report Suggests Nearly Half of U.S. Jobs Are Vulnerable to Computerization
Oxford researchers say that 45 percent of America’s occupations will be automated within the next 20 years.
These results were calculated with a common statistical modeling method. More than 700 jobs on O*Net, an online career network, were considered, as well as the skills and education required for each. These features were weighted according to how automatable they were, and according to the engineering obstacles currently preventing computerization.
Dat zeg ik dus ook, PCP, wie wil je met dit bericht precies alarmeren van de op hande zijnde Grote Overname Door De Gevaarlijke Robots?quote:“Our findings thus imply that as technology races ahead, low-skill workers will reallocate to tasks that are non-susceptible to computerization—i.e., tasks that required creative and social intelligence,” the authors write. “For workers to win the race, however, they will have to acquire creative and social skills.”
http://www.technologyrevi(...)-to-computerization/
Alarmeren? Het is iets goeds dat steeds meer en meer banen worden geautomatiseerd. Maar we zitten vast in een systeem waarbij het slecht is dat we robots en computers het werk laten overnemen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 04:28 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Oh ja, tuurlijk. Hebben ze ook de potentiele werkgevers gepolst of die liever een persoon of een robot wilden??
[..]
Dat zeg ik dus ook, PCP, wie wil je met dit bericht precies alarmeren van de op hande zijnde Grote Overname Door De Gevaarlijke Robots?
Haha, integendeel. Ik bevind me in een ander deel van de wereld en dat vormt mijn eigen wereld dus. Mensen hier hebben soms niet eens stromend water. De straten in de meest luxe wijken zijn vol gaten. Hier komen echt geen robots door de straten wandelen in de komende 20 jaar.quote:Op vrijdag 20 september 2013 04:55 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Alarmeren? Het is iets goeds dat steeds meer en meer banen worden geautomatiseerd. Maar we zitten vast in een systeem waarbij het slecht is dat we robots en computers het werk laten overnemen.
Het is niet erg als we op kleine schaal dingen laten doen door machines, denk aan wasmachines bijv. En op grote schaal hoeft het ook niet erg te zijn dat we dingen zoveel mogelijk automatiseren. We moeten de maatschappij gewoon anders organiseren.
Wel grappig dat jij begint over "De Gevaarlijke Robots". Ik laat in deze reeks toch een enigszins genuanceerde mening zien en probeer mn mening te onderbouwen. Jij bent degene die bang lijkt te zijn voor de gevaarlijke robtos omdat je steeds hetzelfde blijft roepen en alleen maar bezig bent met debunken.
Op geen enkele manier wil je het tot je laten doordringen dat er een overduidelijke trend is van meer automatisatie omdat onze machines steeds beter worden en ons steeds meer beginnen te verslaan op terreinen waar we eerder "veilig" waren.
Het enige wat jij doet is roepen "oh het komt wel goed, er komen nieuwe banen voor in de plaats" zonder dat echt te onderbouwen. Ja je onderbouwing lijkt te zijn "resultaten uit het verleden bieden garanties voor de toekomst" dus een verregaande automatisatie die we niet kunnen opvangen met nieuwe banen zal nooit plaatsvinden. Kortzichtige kijk, misschien omdat jij bang bent. Jij bent ook continu degene die maar door blijft gaan over de sociale acceptatie van robots.
Ik krijg toch heel erg het idee dat je je eigen gevoelens, je eigen angst, projecteert op de wereld om je heen.
dus eigenlijk jubel jij over deflatie en een gebrek aan economische groeiquote:Op zaterdag 21 september 2013 10:08 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Robots zullen vooral denivelleren, wat de staat dan wel weer goed zal maken.
Daarnaast zullen producten ook goedkoper worden, waardoor mensen minder hoeven te werken en de werkloosheid misschien daalt (fulltimebaan wordt parttimebaan dus twee man).
Ik jubel nergens voor, ik doe alleen een voorspelling.quote:Op zaterdag 21 september 2013 10:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
dus eigenlijk jubel jij over deflatie en een gebrek aan economische groei
Jij zet er een thumbs up voorquote:Op zaterdag 21 september 2013 17:35 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Ik jubel nergens voor, ik doe alleen een voorspelling.
Oh, dat is mijn standaard PI.quote:Op zaterdag 21 september 2013 17:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij zet er een thumbs up voor
Dat is dus het probleem. Technologie gaat steeds sneller, de volgende grote golf van automatisering zal veel sneller gaan dan de voorgaande keren. Als de politiek niet inspeelt door middel van omscholing en een ander model voor de samenleving en dergelijke zal het *denk ik* een keer goed fout gaan in de toekomst.quote:Op vrijdag 20 september 2013 05:27 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Haha, integendeel. Ik bevind me in een ander deel van de wereld en dat vormt mijn eigen wereld dus. Mensen hier hebben soms niet eens stromend water. De straten in de meest luxe wijken zijn vol gaten. Hier komen echt geen robots door de straten wandelen in de komende 20 jaar.
Ik ben niet bang voor robots en zie automatisering en facilitisering als een groot goed.
Daarom vind ik het zo vaag dat jij bang bent voor verdwijnende banen. De dames die konden shoppen omdat de Miele en Zanussi de boel deden... Daarna de magnetron.
Kwamen daardoor miljoenen mensen zonder werk te zitten? Gingen mensen niet meer uit eten omdat ze thuis een magnetronmaaltijd versnaperden?
Welnee, de markt is flexibel genoeg. Als je die markt tenminste flexibel houdt/maakt en daar zit hem de crux. Domme politiek.
Sociale acceptatie van robots zie jij niet als probleem?? Werkelijk, jij gelooft werkelijk dat men net zo graag tegen een robot praat als tegen een echte verkoper/adviseur/advocaat/docent/arts/psychiater/gemeenteklerk/etc. ?
Sorry dat ik zeg maar dan heb je een zwaar autistische visie.
Wat is er mis met minder werken en meer vrije tijd? Dat kan in theorie makkelijk, economisch gezien. Maar met 59% belasting....
Net het eerste hoofdstuk van Abundance gelezen. Ziet er erg goed uit, het hele boek maar es bemachtigen. Zal jou ook wel liggen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |