abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124831809
quote:
10s.gif Op woensdag 3 april 2013 10:52 schreef ACT-F het volgende:
Toen de eerste mens op de maan landde dacht iedereen dat we in het jaar 2000 met vliegende auto's naar ons werk zouden gaan à la The Jetsons. Ondertussen weten we beter :')
Dat was vooral wensdenken. Inmiddels weten we iets beter hoe technologie zich ontwikkelt en kunnen daardoor nu betere voorspellingen doen. We weten nu inmiddels wat de kracht is van Moore's Law. Moore had de wetmatigheid ontdekt ten tijde van de eerste ruimtevluchten, maar had zelf nog geen benul van hoe vast deze door hem ontdekte wetmatigheid was:

The law is named after Intel co-founder Gordon E. Moore, who described the trend in his 1965 paper.[2][3][4] The paper noted that the number of components in integrated circuits had doubled every year from the invention of the integrated circuit in 1958 until 1965 and predicted that the trend would continue "for at least ten years".

http://en.wikipedia.org/wiki/Moore's_law

Vergelijk het ook met het voorspellen van het weer. In de tijd van de maanlandingen waren we niet zo goed in het voorspellen van het weer. Nu zijn we daar veel beter in? Waarom? Omdat we het fenomeen nu beter begrijpen. We hebben er ervaring mee opgedaan.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  woensdag 3 april 2013 @ 13:32:51 #52
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_124832287
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 13:21 schreef Probably_on_pcp het volgende:

Vergelijk het ook met het voorspellen van het weer. In de tijd van de maanlandingen waren we niet zo goed in het voorspellen van het weer. Nu zijn we daar veel beter in? Waarom? Omdat we het fenomeen nu beter begrijpen. We hebben er ervaring mee opgedaan.
Het weer is vandaag de dag nog steeds onvoorspelbaar. De weersverwachtingen zijn verbeterd. Een goede weerman spreekt daarom van een weersverwachting in plaats van weersvoorspelling. Maar dat terzijde.

Hoe dan ook, het blijft koffiedik kijken. Maar ik durf met een gerust hart te zeggen dat een energierekening van ¤2 euro per jaar lariekoek is. Zelfs al zouden we een compacte kernfusiereactor uitvinden, dan nog haal je die prijzen niet i.v.m. delfstoffen, arbeid, patenten, winstmarges, belastingen, etc. Vandaar mijn metafoor van de vliegende auto's. Technologie heeft oneindige mogelijkheden, maar die Diamandis is te sterk aan het romantiseren wat er in korte tijd mogelijk zou zijn.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_124833084
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 22:02 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

In die grafieken wordt ook weer welvaart gepresenteerd als vooruitgang, maar er is geen één op één verband tussen die twee. Meer welvaart betekent niet per sé meer welzijn (wat toch een stuk eerder vooruitgang is).
Welvaart wordt teruggebracht tot economie, en economie wordt teruggebracht tot GDP. Over het verschil tussen welvaart en economie kun je discussieren, economie voorstellen als GDP slaat nergens op en is eigenlijk propagandistisch.

Daardoor krijg je een vertekening van vooruitgang, en wordt bijvoorbeeld geld vrijgesteld van de wet van het afnemende grensnut, ononderbouwd.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_124833100
quote:
3s.gif Op woensdag 3 april 2013 13:32 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Het weer is vandaag de dag nog steeds onvoorspelbaar. De weersverwachtingen zijn verbeterd. Een goede weerman spreekt daarom van een weersverwachting in plaats van weersvoorspelling. Maar dat terzijde.

Hoe dan ook, het blijft koffiedik kijken. Maar ik durf met een gerust hart te zeggen dat een energierekening van ¤2 euro per jaar lariekoek is. Zelfs al zouden we een compacte kernfusiereactor uitvinden, dan nog haal je die prijzen niet i.v.m. delfstoffen, arbeid, patenten, winstmarges, belastingen, etc. Vandaar mijn metafoor van de vliegende auto's. Technologie heeft oneindige mogelijkheden, maar die Diamandis is te sterk aan het romantiseren wat er in korte tijd mogelijk zou zijn.
Hij zit middenin Silicon Valley waar de nieuwste ontwikkelingen plaatsvinden op het gebied van bijv. zonne-energie. We kunnen nu bijv. al zonnecellen uitprinten met een inktjet-printer. Ik moet het ook eerst nog zien natuurlijk dat we 2 euro per jaar gaan betalen, maar de zon schijnt altijd en is gratis en je hoeft er geen gigantische infrastructuur voor aan te leggen.

Nogmaals, ik moet het ook eerst nog zien dat zo goedkoop gaat worden als hij zegt, maar om nou gelijk te gaan roepen dat het lariekoek is.... hij heeft het over 20 tot 30 jaar in de toekomst. Jij kunt niet zo ver in de toekomst kijken en hij ook niet. Maar hij omringt zich wel met experts en staat middenin het wereldje dat met de technologische doorbraken komt.

Dus waarom moet ik naar jou luisteren en niet naar hem?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  woensdag 3 april 2013 @ 14:00:42 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_124833285
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 13:55 schreef Probably_on_pcp het volgende:

Omdat hij wat nuchterder is
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_124834039
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 13:55 schreef Probably_on_pcp het volgende:

Je moet je ook realiseren dat california op de hoogte van marrokko ligt en hierdoor ze ongeveer 2* zo veel zonneinstraling hebben als gemiddeld in europa. Hierdoor is zijn denkbeeld over zonneenergie denk ik iets te positief.

woensdag 3 april 2013 @ 15:34:20 #57
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_124836765
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 april 2013 07:43 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Wat wil een overheid precies doen aan een aardwarmteputje of een paar zonnecelletjes op je eigen terrein? ;)
belasten, wat ze al doen, hihaho
  woensdag 3 april 2013 @ 15:43:44 #58
45206 Pietverdriet
pi_124837052
Aardwarmte is ook niet risicovrij, er is hier in D een dorp waar men ook met aardwarmte bezig ging. Men boorde een gat waarbij verschillende aardlagen werden doorbroken. Een (als ik me goed herinner) gipshoudende laag werd daardoor door grondwater geïnfecteerd waardoor er een reactie optreed die het volume doet toenemen, de bodem komt omhoog. Hele dorp zit vol scheuren en sommige huizen moeten al worden afgebroken.
Link
http://www.spiegel.de/wis(...)reisst-a-589944.html
pi_124840451
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 15:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Aardwarmte is ook niet risicovrij, er is hier in D een dorp waar men ook met aardwarmte bezig ging. Men boorde een gat waarbij verschillende aardlagen werden doorbroken. Een (als ik me goed herinner) gipshoudende laag werd daardoor door grondwater geïnfecteerd waardoor er een reactie optreed die het volume doet toenemen, de bodem komt omhoog. Hele dorp zit vol scheuren en sommige huizen moeten al worden afgebroken.
Link
http://www.spiegel.de/wis(...)reisst-a-589944.html
Dat ligt natuurlijk niet aan aardwarmte, maar aan een verkeerd geplaatste boring of meer in het bijzonder slechte ondiepe seismiek. Dat kan met alle boringen plaatsvinden; olie/gas, tunnelboringen (Haagse tramtunnel, iemand? _O- ), aardwarmte, grondwater...
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  woensdag 3 april 2013 @ 19:06:30 #60
45206 Pietverdriet
pi_124845656
quote:
6s.gif Op woensdag 3 april 2013 17:04 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat ligt natuurlijk niet aan aardwarmte, maar aan een verkeerd geplaatste boring of meer in het bijzonder slechte ondiepe seismiek. Dat kan met alle boringen plaatsvinden; olie/gas, tunnelboringen (Haagse tramtunnel, iemand? _O- ), aardwarmte, grondwater...
Ja zo lust ik er nog tien, fuckyoushima lag dan zeker ook niet aan kernenergie maar aan een tsunami
pi_124846337
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 19:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja zo lust ik er nog tien, fuckyoushima lag dan zeker ook niet aan kernenergie maar aan een tsunami
Slechte vergelijking; een boring is geen natuurverschijnsel. Fouten in het boorproces (of de identificatie ervoorafgaand) zijn te voorkomen/beperken. Dat kan je de energie zelf niet aanrekenen!
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

donderdag 4 april 2013 @ 08:55:42 #62
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_124865684
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 18:26 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Hier even twee grafieken uit dat filmpje waaruit duideljk blijkt dat alle landen erop vooruit zijn gegaan in de afgelopen 200 jaar:

afbeelding

afbeelding

Dat met die leeftijdsverwaching van vroeger is volslagen fout. Toen werd men net zo oud en waarschijnlijk ouder. Maar de kindersterfte was hoger. Maar als je eenmaal de 5 jaar gepaseerd was kon je net zo goed 90 worden.
er wordt met dit soort modellen met (doelbewust) verkeerde data gewerkt . Men dient op z'n minst het gewogen gemiddelde te gebruiken.

Dat we in 1800 collectief niet ouder dan 50 werden is gewoon utterly bullshit.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  donderdag 4 april 2013 @ 09:10:21 #63
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_124865927
Wat is die Diamantis een volslagen idioot. Leuk al die technologien. Maar die hij nu werkelijk dat we alles gratis gaan krijgen. Tesla had gratis electricitiet bedacht maar dat zagen de hoge heren niet zitten. Dat zal ook met deze technieken gebeuren.

Denkt hij nu werkelijk dat we overal in de wereld schoonwater gaan krijgen. Dat hebben we al niet eens meer in Nederland. En laatste ontwikkelingen zijn dat het het geprivatiseerd gaat worden. Dus niks gratis. Het wordt zeer waarschijnlijk een miljoenvoud duurder. In Derdewereldlanden kunnen we wel de meest exotische grondstoffen delven of oliepijpleidingen leggen. Maar normaal water voor de bevolking is nog steeds onmogelijk.

We heben nu al genoeg voedsel voor iedereen. Het probleem is de volstrekt oneerlijke distributie en logistiek dat de halve wereld verhongerd. Terwijl hier in Europa 60% omberoerd weggooien.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  donderdag 4 april 2013 @ 09:14:03 #64
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_124865981
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2013 06:09 schreef Uitkeringstrekker het volgende:

[..]

betekent juist dat ik geen aandacht zoek en niet tot alles in staat ben om geld te verdienen over de rug van mensen heen door de boel op te lichten.
Je steekt liever je tengels in hun portemonnee?
a man convinced against his will is of the same opinion still
  donderdag 4 april 2013 @ 09:19:26 #65
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_124866074
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 09:50 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat zouden ze wel willen ja, maar de gein is dat ze het niet meer kunnen. Schaalvergroting hoort bij een stand van de techniek die achterhaald raakt. Mensen kunnen steeds makkelijker zelf energie winnen, en zich steeds makkelijker organiseren om dat in kleine of grotere kring te verdelen. Dan heeft de overheid slechts de keuze om tegen de bierkaai te vechten of om het netwerk open te stellen voor efficiente verdeling van de restjes energie ten bate van ieders productiviteit. Power to the people.
Als dat toch eens waar zou kunnen zijn....
a man convinced against his will is of the same opinion still
  donderdag 4 april 2013 @ 09:25:42 #66
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_124866192
quote:
14s.gif Op donderdag 4 april 2013 09:19 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Als dat toch eens waar zou kunnen zijn....
Ze verbieden het gewoon. In Duitsland roepen grote energiebedrijven om het hardst dat een continue stroomvoorziening in gevaar komt met al groene investeringen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 4 april 2013 @ 09:40:47 #67
45206 Pietverdriet
pi_124866458
Ah, Lambiekje is weer eens ontsnapt uit BNW
pi_124866490
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 09:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Ah, Lambiekje is weer eens ontsnapt uit BNW
Inhoudelijk heeft hij wel een punt :P
  donderdag 4 april 2013 @ 09:43:24 #69
45206 Pietverdriet
pi_124866502
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 09:42 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Inhoudelijk heeft hij wel een punt :P
Dat we in NL geen veilig drinkwater hebben?
LOL
pi_124866576
Nieuwe technologie zal een nieuwe economische boost geven. En dat zal bezien vanuit onze situatie nu best als overvloed gezien kunnen worden... we zullen echter de eisen bijstellen en je zal zien dat iemand die straks leeft als een koning nu zichzelf toch weer arm durft te noemen (net zo goed als dat armen in NL het ook veel beter hebben dan de middenklasse in NL 100 jaar geleden).

Je zou dus ook kunnen denken dat vooruitgang zinloos is want alles is relatief... ;)

Daar geloof ik zelf dan weer niet in. We hebben het beter dan ooit en we zullen het in de toekomst nog beter krijgen. Niet alleen wij, iedereen. Dat velen dat niet waarderen en van azijnpissen een hobby maken nemen we dan maar op de koop toe.

(overigens leuke grafiekjes... mooie onderbouwing van wat ik hier al jaren verkondig: zero-sum is onzin, want zelfs Tsjaad (armste land ter wereld) doet het beter dan enkele honderden jaren geleden het gemiddelde land het deed)
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_124866587
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 09:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

LOL
En dat mensen in 1800 allemaal 90 werden. _O- _O-

Loop es over een oude begraafplaats en kijk eens naar de geboorte- en sterftedata, Lambiekje. Of denk je dat die grafstenen ook allemaal door de Illuminati zijn gemanipuleerd? _O-

Al die chemtrails van nu toch. Nu worden we maar 78.4...

pi_124866588
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 09:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

LOL
Uhm nee.
Oneerlijke voedseldistributie. Hoge heren die bepaalde faciliteiten privatiseren.
Waarom zou dat over 40 jaar anders zijn. Was vroeger ook zo alleen dan in andere vormen.
  donderdag 4 april 2013 @ 09:47:52 #73
45206 Pietverdriet
pi_124866630
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 09:46 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Uhm nee.
Oneerlijke voedseldistributie. Hoge heren die bepaalde faciliteiten privatiseren.
Waarom zou dat over 40 jaar anders zijn. Was vroeger ook zo alleen dan in andere vormen.
Aluhoedje opzet
pi_124866709
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 09:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Aluhoedje opzet
3D bril opzetten
pi_124866894
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 09:46 schreef DS4 het volgende:
Nieuwe technologie zal een nieuwe economische boost geven. En dat zal bezien vanuit onze situatie nu best als overvloed gezien kunnen worden... we zullen echter de eisen bijstellen en je zal zien dat iemand die straks leeft als een koning nu zichzelf toch weer arm durft te noemen (net zo goed als dat armen in NL het ook veel beter hebben dan de middenklasse in NL 100 jaar geleden).

Je zou dus ook kunnen denken dat vooruitgang zinloos is want alles is relatief... ;)

Daar geloof ik zelf dan weer niet in. We hebben het beter dan ooit en we zullen het in de toekomst nog beter krijgen. Niet alleen wij, iedereen. Dat velen dat niet waarderen en van azijnpissen een hobby maken nemen we dan maar op de koop toe.

(overigens leuke grafiekjes... mooie onderbouwing van wat ik hier al jaren verkondig: zero-sum is onzin, want zelfs Tsjaad (armste land ter wereld) doet het beter dan enkele honderden jaren geleden het gemiddelde land het deed)
Ach ja, hebzucht is iets van alle tijden.
Bestond vroeger, bestaat nu, en ik ben bang dat het over 40 of zelfs 80 jaar niet verdwenen zal zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')