Dat was vooral wensdenken. Inmiddels weten we iets beter hoe technologie zich ontwikkelt en kunnen daardoor nu betere voorspellingen doen. We weten nu inmiddels wat de kracht is van Moore's Law. Moore had de wetmatigheid ontdekt ten tijde van de eerste ruimtevluchten, maar had zelf nog geen benul van hoe vast deze door hem ontdekte wetmatigheid was:quote:Op woensdag 3 april 2013 10:52 schreef ACT-F het volgende:
Toen de eerste mens op de maan landde dacht iedereen dat we in het jaar 2000 met vliegende auto's naar ons werk zouden gaan à la The Jetsons. Ondertussen weten we beter
Het weer is vandaag de dag nog steeds onvoorspelbaar. De weersverwachtingen zijn verbeterd. Een goede weerman spreekt daarom van een weersverwachting in plaats van weersvoorspelling. Maar dat terzijde.quote:Op woensdag 3 april 2013 13:21 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Vergelijk het ook met het voorspellen van het weer. In de tijd van de maanlandingen waren we niet zo goed in het voorspellen van het weer. Nu zijn we daar veel beter in? Waarom? Omdat we het fenomeen nu beter begrijpen. We hebben er ervaring mee opgedaan.
Welvaart wordt teruggebracht tot economie, en economie wordt teruggebracht tot GDP. Over het verschil tussen welvaart en economie kun je discussieren, economie voorstellen als GDP slaat nergens op en is eigenlijk propagandistisch.quote:Op dinsdag 2 april 2013 22:02 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
In die grafieken wordt ook weer welvaart gepresenteerd als vooruitgang, maar er is geen één op één verband tussen die twee. Meer welvaart betekent niet per sé meer welzijn (wat toch een stuk eerder vooruitgang is).
Hij zit middenin Silicon Valley waar de nieuwste ontwikkelingen plaatsvinden op het gebied van bijv. zonne-energie. We kunnen nu bijv. al zonnecellen uitprinten met een inktjet-printer. Ik moet het ook eerst nog zien natuurlijk dat we 2 euro per jaar gaan betalen, maar de zon schijnt altijd en is gratis en je hoeft er geen gigantische infrastructuur voor aan te leggen.quote:Op woensdag 3 april 2013 13:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het weer is vandaag de dag nog steeds onvoorspelbaar. De weersverwachtingen zijn verbeterd. Een goede weerman spreekt daarom van een weersverwachting in plaats van weersvoorspelling. Maar dat terzijde.
Hoe dan ook, het blijft koffiedik kijken. Maar ik durf met een gerust hart te zeggen dat een energierekening van ¤2 euro per jaar lariekoek is. Zelfs al zouden we een compacte kernfusiereactor uitvinden, dan nog haal je die prijzen niet i.v.m. delfstoffen, arbeid, patenten, winstmarges, belastingen, etc. Vandaar mijn metafoor van de vliegende auto's. Technologie heeft oneindige mogelijkheden, maar die Diamandis is te sterk aan het romantiseren wat er in korte tijd mogelijk zou zijn.
Omdat hij wat nuchterder isquote:Op woensdag 3 april 2013 13:55 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dus waarom moet ik naar jou luisteren en niet naar hem?
Je moet je ook realiseren dat california op de hoogte van marrokko ligt en hierdoor ze ongeveer 2* zo veel zonneinstraling hebben als gemiddeld in europa. Hierdoor is zijn denkbeeld over zonneenergie denk ik iets te positief.quote:Op woensdag 3 april 2013 13:55 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dus waarom moet ik naar jou luisteren en niet naar hem?
belasten, wat ze al doen, hihahoquote:Op dinsdag 2 april 2013 07:43 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Wat wil een overheid precies doen aan een aardwarmteputje of een paar zonnecelletjes op je eigen terrein?
Dat ligt natuurlijk niet aan aardwarmte, maar aan een verkeerd geplaatste boring of meer in het bijzonder slechte ondiepe seismiek. Dat kan met alle boringen plaatsvinden; olie/gas, tunnelboringen (Haagse tramtunnel, iemand?quote:Op woensdag 3 april 2013 15:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Aardwarmte is ook niet risicovrij, er is hier in D een dorp waar men ook met aardwarmte bezig ging. Men boorde een gat waarbij verschillende aardlagen werden doorbroken. Een (als ik me goed herinner) gipshoudende laag werd daardoor door grondwater geïnfecteerd waardoor er een reactie optreed die het volume doet toenemen, de bodem komt omhoog. Hele dorp zit vol scheuren en sommige huizen moeten al worden afgebroken.
Link
http://www.spiegel.de/wis(...)reisst-a-589944.html
Ja zo lust ik er nog tien, fuckyoushima lag dan zeker ook niet aan kernenergie maar aan een tsunamiquote:Op woensdag 3 april 2013 17:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat ligt natuurlijk niet aan aardwarmte, maar aan een verkeerd geplaatste boring of meer in het bijzonder slechte ondiepe seismiek. Dat kan met alle boringen plaatsvinden; olie/gas, tunnelboringen (Haagse tramtunnel, iemand?), aardwarmte, grondwater...
Slechte vergelijking; een boring is geen natuurverschijnsel. Fouten in het boorproces (of de identificatie ervoorafgaand) zijn te voorkomen/beperken. Dat kan je de energie zelf niet aanrekenen!quote:Op woensdag 3 april 2013 19:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja zo lust ik er nog tien, fuckyoushima lag dan zeker ook niet aan kernenergie maar aan een tsunami
Dat met die leeftijdsverwaching van vroeger is volslagen fout. Toen werd men net zo oud en waarschijnlijk ouder. Maar de kindersterfte was hoger. Maar als je eenmaal de 5 jaar gepaseerd was kon je net zo goed 90 worden.quote:Op dinsdag 2 april 2013 18:26 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Hier even twee grafieken uit dat filmpje waaruit duideljk blijkt dat alle landen erop vooruit zijn gegaan in de afgelopen 200 jaar:
afbeelding
afbeelding
Je steekt liever je tengels in hun portemonnee?quote:Op dinsdag 2 april 2013 06:09 schreef Uitkeringstrekker het volgende:
[..]
betekent juist dat ik geen aandacht zoek en niet tot alles in staat ben om geld te verdienen over de rug van mensen heen door de boel op te lichten.
Als dat toch eens waar zou kunnen zijn....quote:Op dinsdag 2 april 2013 09:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat zouden ze wel willen ja, maar de gein is dat ze het niet meer kunnen. Schaalvergroting hoort bij een stand van de techniek die achterhaald raakt. Mensen kunnen steeds makkelijker zelf energie winnen, en zich steeds makkelijker organiseren om dat in kleine of grotere kring te verdelen. Dan heeft de overheid slechts de keuze om tegen de bierkaai te vechten of om het netwerk open te stellen voor efficiente verdeling van de restjes energie ten bate van ieders productiviteit. Power to the people.
Ze verbieden het gewoon. In Duitsland roepen grote energiebedrijven om het hardst dat een continue stroomvoorziening in gevaar komt met al groene investeringen.quote:Op donderdag 4 april 2013 09:19 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als dat toch eens waar zou kunnen zijn....
Inhoudelijk heeft hij wel een puntquote:Op donderdag 4 april 2013 09:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Ah, Lambiekje is weer eens ontsnapt uit BNW
Dat we in NL geen veilig drinkwater hebben?quote:Op donderdag 4 april 2013 09:42 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Inhoudelijk heeft hij wel een punt
En dat mensen in 1800 allemaal 90 werden.quote:Op donderdag 4 april 2013 09:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat we in NL geen veilig drinkwater hebben?
LOL
Uhm nee.quote:Op donderdag 4 april 2013 09:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat we in NL geen veilig drinkwater hebben?
LOL
Aluhoedje opzetquote:Op donderdag 4 april 2013 09:46 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Uhm nee.
Oneerlijke voedseldistributie. Hoge heren die bepaalde faciliteiten privatiseren.
Waarom zou dat over 40 jaar anders zijn. Was vroeger ook zo alleen dan in andere vormen.
Ach ja, hebzucht is iets van alle tijden.quote:Op donderdag 4 april 2013 09:46 schreef DS4 het volgende:
Nieuwe technologie zal een nieuwe economische boost geven. En dat zal bezien vanuit onze situatie nu best als overvloed gezien kunnen worden... we zullen echter de eisen bijstellen en je zal zien dat iemand die straks leeft als een koning nu zichzelf toch weer arm durft te noemen (net zo goed als dat armen in NL het ook veel beter hebben dan de middenklasse in NL 100 jaar geleden).
Je zou dus ook kunnen denken dat vooruitgang zinloos is want alles is relatief...
Daar geloof ik zelf dan weer niet in. We hebben het beter dan ooit en we zullen het in de toekomst nog beter krijgen. Niet alleen wij, iedereen. Dat velen dat niet waarderen en van azijnpissen een hobby maken nemen we dan maar op de koop toe.
(overigens leuke grafiekjes... mooie onderbouwing van wat ik hier al jaren verkondig: zero-sum is onzin, want zelfs Tsjaad (armste land ter wereld) doet het beter dan enkele honderden jaren geleden het gemiddelde land het deed)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |