Houtduiven, volgens mij hebben de meeste mensen een enorme hekel aan die beesten.quote:De houtduif (Columba palumbus) is in België en Nederland de grootste duivensoort.
Houtduiven broeden het liefst in bossen, parken en tuinen, maar omdat ze tegenwoordig meer en meer in stedelijke gebieden voorkomen, maken ze niet zelden gebruik van gebouwen. Ze bouwen slordige nesten van takken en het is geen uitzondering dat een ei na het leggen meteen door de losjes gegroepeerde takken op de grond valt. Houtduiven leggen 2 eieren. Na het uitbroeden voederen zowel man als vrouw de jongen. Juvenielen missen in de eerste zomer de kenmerkende witte halsvlek.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Houtduif
Iik denk dat ze gaan blijvenquote:Op vrijdag 29 maart 2013 16:18 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik wist het wel ze zijn terugik had ze al eerder horen roekoeën
![]()
Ik ga ze niet meer wegjagen dus dat wordt een nestje![]()
Ik wilde een foto maken toen ze op de keukendeur zaten te vrijen maar toen
vlogen ze naar de schutting en het is niet hun eerste date volgens mij dus ze zullen
strakkies wel met takkies gaan lopen slepen![]()
Meet Mr. and Mrs. Duif![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De volgende keer zullen de foto's wel beter zijn, als ze eenmaal met takkies gaan lopen sjouwen krijg
je ze bijna niet meer weg, dus dan kan ik wel iets brutaler zijn, maar nu wil ik ze niet te vaak
laten schrikken. Maar zo mooi als de foto's hierboven zal me niet gaan lukken maar ik doe mijn
best!
Er zijn inderdaad genoeg mooie duiven. En ook houtduiven zijn helemaal niet lelijk.quote:Op zondag 31 maart 2013 20:27 schreef lotrdennis het volgende:
kijk nou eens naar die laatste foto! ik vind dat echt een prachtig beest![]()
duiven zijn qua schoonheid echt heel erg onderschat haha.
hier nog wat voorbeelden van mooie duiven:
[ afbeelding ]
Manenduif
[ afbeelding ]
Nieuw-Zeelandse vruchtenduif
[ afbeelding ]
Wompoo vruchtenduif
[ afbeelding ]
Dolksteekduif
[ afbeelding ]
Kuifduif
[ afbeelding ]
Kroonduif
dat zijn toch stuk voor stuk prachtige vogelszelfs gewone stadsduiven kunnen erg mooi zijn en ze zijn gewoon komisch om naar te kijken!
Paashaasquote:Op zondag 31 maart 2013 19:37 schreef APK het volgende:
En vlak voordat de eieren (na 17 dagen) uit zouden moeten komen waren ze weg.
Ekster?
Gaai?
Buurman?
quote:Op maandag 1 april 2013 13:06 schreef SeLang het volgende:
En wat dacht je hier van: pink necked green pigeon
Ik snap niet waar ze zijn geblevenquote:Op maandag 1 april 2013 23:31 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
@FAN: hee tof, binnenkort weer eitjes & babies!
Dat is juist tof. Tijd voor een camquote:Op donderdag 4 april 2013 17:24 schreef APK het volgende:
Zie ik broodkruimels liggen in die doos?
Lijkt me niet slim, daar komen andere (vogels) en beesten op af...
Tof voor die andere beesten, maar ik denk dat de duiven er niet blij van wordenquote:
quote:Op donderdag 4 april 2013 17:24 schreef APK het volgende:
Zie ik broodkruimels liggen in die doos?
Lijkt me niet slim, daar komen andere (vogels) en beesten op af...
Volgens mij kun je ze beter zelf een plekkie laten zoeken ipv ze te dwingen in een doos te gaan broeden, misschien vinden ze dat wel eng omdat ze geen overzicht hebben oid.
Oké ik heb de doos wel op de grond gezet, zonder kruimels, de takjes heb ik weer gewoonquote:Op donderdag 4 april 2013 19:36 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Oke ik ga het meteen even weghalen !![]()
weetikveel
Ik voer ze gemalen aan mijn kat, dan zijn ze minder mooi. Verder zijn het prima beesten, er zijn er alleen veel te veel van.quote:Op zondag 31 maart 2013 23:45 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ik vind de houtduif ook helemaal niet lelijk, met al die subtiele grijs- en pasteltinten.
Verwar je de houtduif niet met de ordinaire stadsduif, a.k.a. de vliegende rat?quote:Op donderdag 4 april 2013 21:04 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik voer ze gemalen aan mijn kat, dan zijn ze minder mooi. Verder zijn het prima beesten, er zijn er alleen veel te veel van.
Ook houtduiven worden gezien als plaag door boeren omdat ze maar al te graag de oogst opeten, er wordt hier en daar ook intensief op ze gejaagd binnen Europa. Bijvoorbeeld in België: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=0M2MPJ2Lquote:Op donderdag 4 april 2013 22:10 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Verwar je de houtduif niet met de ordinaire stadsduif, a.k.a. de vliegende rat? ;
In NL is het een beschermde vogel volgens de Europese Flora en Fauna-richtlijn. Echt waar.quote:Op donderdag 4 april 2013 22:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ook houtduiven worden gezien als plaag door boeren omdat ze maar al te graag de oogst opeten, er wordt hier en daar ook intensief op ze gejaagd binnen Europa.
Er mag inderdaad normaal gesproken alleen op houtduiven worden gejaagd tijdens het jachtseizoen. Maar er kan plaatselijk het hele jaar door op gejaagd worden als er sprake is van schade aan gewassen of verwachting daarvan, en vergunningen daarvoor worden vrij gemakkelijk verstrekt. In Nederland zal het misschien wel meevallen, hoewel ook hier houtduiven geschoten worden als schadebestrijding.quote:Op donderdag 4 april 2013 22:27 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
In NL is het een beschermde vogel volgens de Europese Flora en Fauna-richtlijn. Echt waar.
Wel met bepaalde vrijlatingen, er mag in bepaalde periodes op gejaagd worden, maar bijvoorbeeld nesten vernielen is strafbaar. Niet dat er ooit tegen zou worden opgetreden, maar dat is een andere kwestie.
Boeren? Die vinden toch elk beest dat hun opbrengst (en dus bankrekening) in gevaar brengt een 'plaag'?![]()
Ik kan daar niet zoveel mee, gelukkig de NL wetgever ook niet.
En in België schieten ze zowat alles wat veren heeft uit de lucht, inclusief zangvogeltjes op trektocht.
Klopt.quote:Op donderdag 4 april 2013 22:41 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Er mag inderdaad normaal gesproken alleen op houtduiven worden gejaagd tijdens het jachtseizoen. Maar er kan plaatselijk het hele jaar door op gejaagd worden als er sprake is van schade aan gewassen of verwachting daarvan, en vergunningen daarvoor worden vrij gemakkelijk verstrekt. In Nederland zal het inderdaad wel meevallen.
quote:Op donderdag 4 april 2013 22:27 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ik heb ooit (een tiental jaar geleden, dat wel) tijdens een wandeltocht door de Belgische Kempen een dode ruigpootbuizerd gevonden, een van de mooiste Noord-Europese roofvogels. Het arme beest was gemold door een schot hagel - door de plaatselijke boeren aldaar. Ik ben er een week van van streek geweest.![]()
![]()
Ik heb zelf nooit duif gegeten, maar mijn zeer kieskeurige kat is er iig gek opquote:Op donderdag 4 april 2013 22:43 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Klopt.
En toegegeven... ze zien er best smakelijk uit ja.![]()
![]()
quote:Op donderdag 4 april 2013 22:49 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik heb zelf nooit duif gegeten, maar mijn zeer kieskeurige kat is er iig gek op
Moet dat nou écht in dit topic?quote:Op donderdag 4 april 2013 22:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ook houtduiven worden gezien als plaag door boeren omdat ze maar al te graag de oogst opeten, er wordt hier en daar ook intensief op ze gejaagd binnen Europa. Bijvoorbeeld in België: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=0M2MPJ2L
Vandaar dat ze ook vrij goedkoop te krijgen zijn als honden- of kattenvoer.
quote:Op zaterdag 6 april 2013 14:46 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Geen duif te ziendus ikweetnietwathetgaatworden
Wat lief !quote:Op zaterdag 6 april 2013 18:56 schreef APK het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ze zitten bij mij op het balkon
Wat lief!quote:Op zaterdag 6 april 2013 18:56 schreef APK het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ze zitten bij mij op het balkon
Volgens mij ben jij de enige persoon die op een duivennest zit te wachtenquote:
quote:Op zaterdag 13 april 2013 00:15 schreef APK het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij de enige persoon die op een Houtduivennest zit te wachten
Heb jij nog foto's gemaakt?quote:Op zaterdag 13 april 2013 00:15 schreef APK het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij de enige persoon die op een duivennest zit te wachten
Ik had 'Hout' weggehaald omdat je volgens mij een nest van een schele, manke FEBO-duif ook nog leuk zou vindenquote:
Nope, maar ik heb mijn balkon ook een beetje Duifonvriendelijk gemaakt.quote:Op zaterdag 13 april 2013 00:16 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Heb jij nog foto's gemaakt?
Ja, maakt me niet uit wat voor nest er komt eigenlijkquote:Op zaterdag 13 april 2013 00:17 schreef APK het volgende:
[..]
Ik had 'Hout' weggehaald omdat je volgens mij een nest van een schele, manke FEBO-duif ook nog leuk zou vinden
Ah... die boze buurman...quote:Op zaterdag 13 april 2013 00:17 schreef APK het volgende:
[..]
Nope, maar ik heb mijn balkon ook een beetje Duifonvriendelijk gemaakt.
Ze zijn er nog wel dagelijks en gaan het vast wel proberen
Dan moet je ze volgens mij nu gewoon hun gang laten gaan (als ze terugkomenquote:Op zaterdag 13 april 2013 00:18 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ja, maakt me niet uit wat voor nest er komt eigenlijk![]()
alle vogeltjes zijn welkom
Ga ik doen !quote:Op zaterdag 13 april 2013 00:20 schreef APK het volgende:
[..]
Dan moet je ze volgens mij nu gewoon hun gang laten gaan (als ze terugkomen)
quote:Op zaterdag 13 april 2013 00:17 schreef APK het volgende:
Ik had 'Hout' weggehaald omdat je volgens mij een nest van een schele, manke FEBO-duif ook nog leuk zou vinden
Hier is nog steeds niks te zien, er liggen nog steeds een paar takjes, maar er is niets meerquote:Op zondag 14 april 2013 19:54 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Tsja die patat-beesten kunnen er zelf natuurlijk maar weinig aan doen... maar ik heb er toch van de week weer twee van mijn balkon afgejaagd.
Houtduiven zijn wèl welkom hier.
Ja domme beessies zijn hetquote:Op zaterdag 20 april 2013 15:45 schreef CarOnline het volgende:
Haha wat een domme nesten krijg jij steeds Fann![]()
![]()
Toen toch ook al eens op een tuinstoel?
Hopelijk leggen ze er snel een ei in!
Is ook alweer 4 jaar terug !quote:Op zaterdag 9 mei 2009 18:44 schreef FANN het volgende:
Het is gelukt !
Ik ben tante geworden van 2 kleine duifies...![]()
![]()
vin ik zo schattig ik zag het net pas, bleef zoveel mogelijk uit de buurt en het zijn er twee
dus allebei de eitjes zijn uitgekomen...... scheetig
Ja ze zijn sufquote:Op zondag 21 april 2013 22:41 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ze zijn ècht suf, hè.
Ik had vanmiddag ook een houtduif op bezoek op mijn balkon, maar hij/zij was alleen en kwam alleen een hapje smikkelen van de restanten van de mezenbollen die er nog liggen. Nou ja, het is een vriendelijke vogel en van mij mag-ie.
Nou snap ik waarom de mezen zijn uitgeweken naar de balkons van de buren.
Moet ik nu geschokt reageren?quote:Op donderdag 24 april 2014 16:30 schreef hoatzin het volgende:
Verder zijn ze erg smakelijk. De eieren vond ik als kind al lekker.
En de filétjes zijn ook heerlijk. Op een bedje van veldsla met een peper-portsausje of zo...
jom jom jom![]()
![]()
Volgende keer laten zittenquote:Op donderdag 24 april 2014 17:16 schreef Candaasje het volgende:
Houtduifjes![]()
Vorig jaar had ik een koppel houtduifjes in mijn - tijdelijk op het balkon gedumpte - kerstboom zitten.
(Geen nestje, want ik heb de boom toch maar weggehaald. Onder dwang van vriend...van mij had 'ie mogen blijven staan)
Nu zitten ze alleen af en toe op de waslijn en schijten met plezier mijn ramen onder, en natuurlijk al maanden geen glazenwasser meer in de buurt gezien. Maar ach, ze zijn wel leuk en koeren gezellig!
nou seg.. kvinnut gewoon lekker.quote:Op donderdag 24 april 2014 16:41 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Moet ik nu geschokt reageren?![]()
Ga Weg!
Ja....op zich heb je een punt...maar mijn vriend woont ook al in een huis dat regelmatig meer op een konijnenhok dan een bewoonbaar huis lijkt. (de konijnen mogen overal komen; woonkamer, keuken, gang, wc, slaapkamer en zelfs op de badkamer komen ze wel eens neuzen. Oh, en het balkon...... en het zijn echte rommelkontjes die toch ook niet helemaal zindelijk zijn...) Dus ik mag eigenlijk al niet klagenquote:Op donderdag 24 april 2014 18:43 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Volgende keer laten zittenmoet je vriendje maar aan wennen
ah.... tja..quote:Op donderdag 24 april 2014 21:31 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ja....op zich heb je een punt...maar mijn vriend woont ook al in een huis dat regelmatig meer op een konijnenhok lijkt. (de konijnen mogen overal komen; woonkamer, keuken, gang, wc, slaapkamer en zelfs op de badkamer komen ze wel eens neuzen. Oh, en het balkon...... en het zijn echte rommelkontjes die toch ook niet helemaal zindelijk zijn...) Dus ik mag eigenlijk al niet klagen)
Maar ben je ook groot?quote:Op donderdag 24 april 2014 21:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik zeg dat ze erg lekker zijn ben ik dan lomp genoeg?
Het zou lomper zijn te zeggen dat ze lekker vet zijn ofzo.... 'lekker' alleen klinkt wel als een compliment.... dus je gaat niet door voor lompe houtduif, als dat je doel wasquote:Op donderdag 24 april 2014 21:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zelfs groot voor mijn lengtequote:Op donderdag 24 april 2014 21:36 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Maar ben je ook groot?
quote:Op donderdag 24 april 2014 21:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zelfs groot voor mijn lengte
Pics van Piet en de denneboomquote:Op donderdag 24 april 2014 21:45 schreef Sparafucile het volgende:
Ik heb ook een nest van houtduiven in de tuin, maar dat zit in een denneboom. Ik ben benieuwd wat ervan terecht komt, er zitten hier veel katten en roofvogels.
Fixedquote:Op donderdag 24 april 2014 21:55 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
[..]
Pics van Piet en in de denneboom
hmmm die vraag laat ik liggen voor TS dan maar, want dat ben ik niet...quote:Op donderdag 24 april 2014 22:03 schreef Sparafucile het volgende:
Een maat van me vertelde dat zijn opa de jonge duiven in het nest vastbond met een touwtje. Het jong werd volgepropt door de ouders maar kon niet vliegen. Aan het eind van het seizoen ging het jong de pan. Optie voor TS?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Duif heb ik vaak gegeten toen ik in Shanghai woonde. Lekkere snack voor s'avonds bij het bierquote:Op donderdag 24 april 2014 21:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zou daar hier een topic over openen als ik jullie was... Culinesse à gogoquote:Op zaterdag 26 april 2014 14:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Duif heb ik vaak gegeten toen ik in Shanghai woonde. Lekkere snack voor s'avonds bij het bier![]()
Maar toen ik nog studeerde woonden er bij mij op het rijtje twee Indonesische studenten en die grepen regelmatig zo'n tamme stadsduif van het balkon en die ging dan de pan in! Ik moest zo lachen toen ze me dat vertelden, want iedereen klaagde altijd over duivenpoep op het balkon en zij vonden het juist ideaal
Ik heb het ook veel gegeten, heb er nog wat in de vriezer liggen, die moeten eens opquote:Op zaterdag 26 april 2014 14:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Duif heb ik vaak gegeten toen ik in Shanghai woonde. Lekkere snack voor s'avonds bij het bier![]()
Maar toen ik nog studeerde woonden er bij mij op het rijtje twee Indonesische studenten en die grepen regelmatig zo'n tamme stadsduif van het balkon en die ging dan de pan in! Ik moest zo lachen toen ze me dat vertelden, want iedereen klaagde altijd over duivenpoep op het balkon en zij vonden het juist ideaal
Ik zie helemaal geen duif!quote:Op zaterdag 26 april 2014 17:29 schreef APK het volgende:
[ afbeelding ]
Bij mij hangen ze ook nog steeds rond, vooralsnog zonder nestplannen
Beter kijkenquote:Op zaterdag 26 april 2014 18:22 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik zie helemaal geen duif!Wél een leuk balkon
met veel plantjes...
Normaal maken die beesten nog een nest op haar hoofd als ze een half uurtje gaat zitten, ze zijn moeilijk weg te krijgen, maar misschien hebben ze veel mogelijkheden in de omgeving?quote:Op woensdag 30 april 2014 14:39 schreef Candaasje het volgende:
Kun je niet een platformpje voor ze maken? Dat ze iets hoger kunnen zitten maar niet hun nest naar beneden stort als je de deur open/dicht doet?
Heb ik gedaanquote:Op woensdag 30 april 2014 14:34 schreef valentijn101 het volgende:
Als je de takken in een hoekje legt waar ze ongestoord kunnen zitten komen ze misschien terug.
Ze hadden kunnen kiezen uit 3 stoeltjes, maar die sufkoppen kozen dus uitgerekend die plekquote:Op woensdag 30 april 2014 14:39 schreef Candaasje het volgende:
Kun je niet een platformpje voor ze maken? Dat ze iets hoger kunnen zitten maar niet hun nest naar beneden stort als je de deur open/dicht doet?
quote:Op woensdag 30 april 2014 20:25 schreef APK het volgende:
[..]
Normaal maken die beesten nog een nest op haar hoofd als ze een half uurtje gaat zitten, ze zijn moeilijk weg te krijgen, maar misschien hebben ze veel mogelijkheden in de omgeving?
quote:Op donderdag 1 mei 2014 09:02 schreef oh-oh het volgende:
Bij ons de parkeerplaats bij mijn werk staat 1 boom, en in die boom bouwt het zelfde koppel domme duiven al jarenlang elk jaar een nest.
[ afbeelding ]
Er is nog nooit een ei uitgekomen, de eieren vallen echt altijd stuk![]()
Dit jaar hebben ze er voor hun doen veel werk van gemaakt, soms waren het echt maar 5 takjes of zo.
Maar ik heb weinig hoop.
Deur dicht laten geen optie?quote:Op vrijdag 2 mei 2014 17:43 schreef FANN het volgende:
![]()
ik denk niet dat ze terugkomen, misschien hebben ze toch een ander plekje gevonden...
De deur is dichtquote:
Ah... joh, wél~!quote:Op zondag 4 mei 2014 14:50 schreef Sparafucile het volgende:
Ik heb een kersenboom die elk jaar mooi in bloei staat, maar waar nooit een kers aan komt. . Ook dit jaar bloeide hij mooi en ik zie kleine kersjes zitten. Vanochtend zag ik één van mijn nestelende houtduiven zich tegoed doen aan de onrijpe kersjes. Ik weet niet of ik nu zo blij moet zijn met een succesvolle nestpoging.
Ja, tenzij het bloedheet wordt natuurlijkquote:Op zondag 4 mei 2014 16:24 schreef Peter het volgende:
Wat ik bedoel is: de deur nu een week dicht laten..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |