Chronologisch verhaal Zaak Vaatstra:quote:Jasper S. bekent moord op Marianne Vaatstra
LEEUWARDEN - Jasper S. heeft de moord op en verkrachting van Marianne Vaatstra bekend. Het Openbaar Ministerie liet dat donderdag weten.
De 45-jarige man uit Oudwoude verklaarde donderdag tijdens een verhoor bij de politie dat hij Marianne in de nacht van 1 mei 1999 in een weiland aan de Keningswei in Veenklooster heeft verkracht en van het leven heeft beroofd.
Hij verklaarde dat hij Marianne niet kende maar haar toevallig die nacht tegen is gekomen. Hij heeft Marianne onder bedreiging van een mes meegenomen het weiland in.
De familie van Marianne Vaatstra is inmiddels op de hoogte gebracht van wat de verdachte tijdens het verhoor heeft verklaard.
Beperking
Woensdag besloot de raadkamer van de rechtbank in Leeuwarden Jasper S. 90 dagen in voorarrest te houden. Hij zat toen al ruim 2 weken in beperkingen; dat betekent dat hij geen contact mag hebben met de buitenwereld, alleen met zijn advocaat. De officier van justitie heeft, nu er een bekentenis ligt, donderdag opdracht gegeven om de beperkingen op te heffen.
S. werd 19 november aangehouden in zijn woonplaats Oudwoude, op luttele kilometers van het weiland bij Veenklooster waar het lichaam van de toen 16-jarige Marianne werd aangetroffen. Politie en justitie kwamen hem op het spoor na een match in het een grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek.
Zo'n 6500 mannen in Noord-Friesland stonden DNA af in een laatste poging van justitie om ruim 13 jaar na dato de moordenaar van Marianne te vinden.
Peter R.
Misdaadjournalist Peter R. de Vries meldt op Twitter: ''Bewijslast was te groot, ontkennen hielp niet meer. Zaak Vaatstra opgelost. Jasper S. is de dader die dit geheim 13 jaar verborgen hield. Is bekentenis Jasper S. een verrassing? Nee.. hier viel niet aan te ontkomen. Alleen schriftgeleerden meenden dat er een opening was."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En nu:http://www.ad.nl/ad/nl/11(...)-complotdenker.dhtmlquote:Bauke Vaatstra, de vader van de vermoorde Marianne Vaatstra, wordt sinds de arrestatie van Jasper S. gestalkt door een man die beweert dat de verkeerde vastzit voor de moord. Dat meldt de Gooi- en Eemlander.
De zelfbenoemde speurder, Wim Dankbaar uit Overveen, mailt Vaatstra voortdurend zijn complottheorie en vertelt de vader daarbij gedetailleerd wat er volgens hem tijdens Koninginnedag 1999 in het Friese Veenklooster is voorgevallen.
Dankbaar is nog steeds van mening dat de twee asielzoekers die eerder werden aangehouden de daders zijn. Hij gelooft dat er destijds met het DNA geknoeid is, om zo de werkelijke daders buiten schot te houden.
'Het is allemaal om gek van te worden. Ik heb met de zaaksofficier overlegd of we die vieze leugenaar juridisch aan kunnen pakken, maar dat ligt moeilijk', vertelt Vaatstra aan het dagblad.
De complotdenker begrijpt echter niets van de reactie van Vaatstra: 'Het gaat mij niet om de familie Vaatstra, maar om het feit dat zich een groot onrecht afspeelt.' Daarnaast zouden Jan Vlug, de advocaat van Japers S., en het Openbaar Ministerie onder een hoedje spelen. Dat concludeerde hij nadat de advocaat de verklaring van S. openbaar maakte.
Half november vond het Nederlands Forensisch Instituut een match met het DNA dat op het lichaam van Marianne was gevonden in 1999. Kort daarna werd Jasper S. aangehouden, een melkveehouder die slechts 2,5 kilometer van het weiland woont waar het lichaam van Marianne werd gevonden.*Team Anti-Waaif*
quote:Op donderdag 28 maart 2013 15:22 schreef Fascination het volgende:
De lapo pakken en geen nieuw deel openen.!
Ja, gewoon retarded is dat.quote:
Met een voorwerp lijkt me dat best lastig. Onmogelijk misschien niet maar andersom is zeker wel makkelijker.quote:Op donderdag 28 maart 2013 15:22 schreef Doodloper het volgende:
Vlug: 'Ik probeer mij voor te stellen hoe je iemand kunt wurgen met een voorwerp die op zijn rug ligt. Dat kan gewoon niet.'
dat is toch niet zo lastig?
Vond ik ook al een vreemde opmerking..quote:Op donderdag 28 maart 2013 15:22 schreef Doodloper het volgende:
Vlug: 'Ik probeer mij voor te stellen hoe je iemand kunt wurgen met een voorwerp die op zijn rug ligt. Dat kan gewoon niet.'
dat is toch niet zo lastig?
Volgens mij hoeft dat niet per definitie zo te zijn in een levensbedreigende situatie.quote:Op donderdag 28 maart 2013 15:18 schreef Fascination het volgende:
[..]
Nah, ik denk dat dat geldt voor een niet-levensbedreigende situatie. Ik denk dat je als reflex je verzet tegen het gewurgd worden of enig andere actie waardoor je kan komen te overlijden.
Nou, dat laatste vroeg ik me dus ook af.quote:Op donderdag 28 maart 2013 15:24 schreef Ziba het volgende:
[..]
Volgens mij hoeft dat niet per definitie zo te zijn in een levensbedreigende situatie.
Waarom zou die man daar eigenlijk nog over liegen?
twitter:lammert twitterde op donderdag 28-03-2013 om 15:22:26Wilma, Ineke, Maaike (moeder) en Bauke (vader) krijgen zometeen om de beurt het woord. Sommigen zullen dat in t Fries doen. #vaatstra reageer retweet
Maar of de volgorde: 1. moord, 2. verkrachting of 1. verkrachting, 2. moord was dat maakt wellicht nog uit?quote:Op donderdag 28 maart 2013 15:26 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Nou, dat laatste vroeg ik me dus ook af.
"Oh ze spartelde wel/niet, dat is dan tien jaar extra." zit er ook niet echt in.
Maar hij heeft toch sowieso al verklaard dat ze nog in leven wasquote:Op donderdag 28 maart 2013 15:27 schreef Doodloper het volgende:
[..]twitter:lammert twitterde op donderdag 28-03-2013 om 15:22:26Wilma, Ineke, Maaike (moeder) en Bauke (vader) krijgen zometeen om de beurt het woord. Sommigen zullen dat in t Fries doen. #vaatstra reageer retweet
Maar of de volgorde: 1. moord, 2. verkrachting of 1. verkrachting, 2. moord was dat maakt wellicht nog uit?
Ja, maar wat ik heb begrepen is dat aan die verklaring getwijfeld wordt omdat ze anders meer zou hebben tegengesparteld en er relatief weinig bloed was gevonden, wat zou suggereren dat ze al dood of bewusteloos was.quote:Op donderdag 28 maart 2013 15:28 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Maar hij heeft toch sowieso al verklaard dat ze nog in leven was
Hij zei toch ook dat hij het bloed uit haar hoorde stromen? Zo hard stroomt het niet als ze al dood was (al verklaard dat wel weer dat er weinig bloed ligt).quote:Op donderdag 28 maart 2013 15:29 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Ja, maar wat ik heb begrepen is dat aan die verklaring getwijfeld wordt omdat ze anders meer zou hebben tegengesparteld en er relatief weinig bloed was gevonden, wat zou suggereren dat ze al dood of bewusteloos was.
Heeft nu.nl een liveblogger gestuurd die Fries kan?quote:Op donderdag 28 maart 2013 15:27 schreef Doodloper het volgende:
twitter:lammert twitterde op donderdag 28-03-2013 om 15:22:26Wilma, Ineke, Maaike (moeder) en Bauke (vader) krijgen zometeen om de beurt het woord. Sommigen zullen dat in t Fries doen. #vaatstra reageer retweet
Wat een zeikerd ben jij.quote:Op donderdag 28 maart 2013 15:22 schreef Fascination het volgende:
De lapo pakken en geen nieuw deel openen.!
nou ja zo´n trauma vergeet je je leven lang niet lijkt me.quote:Op donderdag 28 maart 2013 15:37 schreef Ziba het volgende:
Toch bijzonder dat hij zich zoveel weet te heugen.
quote:Op donderdag 28 maart 2013 15:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Heeft nu.nl een liveblogger gestuurd die Fries kan?
quote:De rechter kondigde aan dat deze verklaringen deels in het Fries worden opgelezen, een taal die uw verslaggever niet geheel machtig is.
quote:De rechter kondigde aan dat deze verklaringen deels in het Fries worden opgelezen, een taal die uw verslaggever niet geheel machtig is.
Ja, het was een echt trauma voor hem.quote:Op donderdag 28 maart 2013 15:38 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
nou ja zo´n trauma vergeet je je leven lang niet lijkt me.
Toch gooit ie wel veel over de boeg van de 'waas'.quote:Op donderdag 28 maart 2013 15:37 schreef Ziba het volgende:
Toch bijzonder dat hij zich zoveel weet te heugen.
Tuurlijk welquote:Op donderdag 28 maart 2013 15:41 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Ja, het was een echt trauma voor hem.
Yep waarom niet?quote:Op donderdag 28 maart 2013 15:41 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Ja, het was een echt trauma voor hem.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |