Absoluut waar wat hij zegt hoor. Misschien ironisch dat het van hem komt, maar geen woord gelogen.quote:
Ghaddafi, die andere dictator?quote:Op zaterdag 6 april 2013 16:15 schreef Peunage het volgende:
[..]
Absoluut waar wat hij zegt hoor. Misschien ironisch dat het van hem komt, maar geen woord gelogen.
Die hele liga is ook een lachertje. Zo grappig hoe die dictators soms op hun plaats werden gezet door Kaddaffi.
Jup, die ja. Hij zette de Koning van Saoedi-Arabië een keer goed op z'n plaats. Of de vicepresident van Irak die de Emir van Koeweit openlijk beledigt en uitscheld. Net een circus met clownsquote:Op zaterdag 6 april 2013 16:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ghaddafi, die andere dictator?
Hij had zichzelf op z'n plaats moeten zetten.quote:Op zaterdag 6 april 2013 16:26 schreef Peunage het volgende:
[..]
Jup, die ja. Hij zette de Koning van Saoedi-Arabië een keer goed op z'n plaats. Of de vicepresident van Irak die de Emir van Koeweit openlijk beledigt en uitscheld. Net een circus met clowns
Eerder linkte ik al eens naar DIT artikel in Vogue, dat sindsdien overal van het internet is gehaald, omdat de journaliste, en de redactie, even niet doorhadden dat 'het Westen' op het punt stond een oorlog te ontketenen in Syrië om de olie veilig te stellen. Maar inmiddels zijn ze weer helemaal 'aan boord'.quote:Op zaterdag 6 april 2013 16:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Veelbelovend? Veelbelovend qua dictatuur enzo? Of qua propaganda?
Dat zou een beetje raar zijn, niet?quote:Op zaterdag 6 april 2013 16:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hij had zichzelf op z'n plaats moeten zetten.
Ja dat artikel kennen we. Is hier uitgebreid aan de orde geweest.quote:Op zaterdag 6 april 2013 16:48 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Eerder linkte ik al eens naar DIT artikel in Vogue, dat sindsdien overal van het internet is gehaald, omdat de journaliste, en de redactie, even niet doorhadden dat 'het Westen' op het punt stond een oorlog te ontketenen in Syrië om de olie veilig te stellen. Maar inmiddels zijn ze weer helemaal 'aan boord'.
Uit dat artikel bleek, dat Assad zich tot doel had gesteld het land democratisch te hervormen. Niet door van de ene op de andere dag een representatieve-vertegenwoordiging en dito regering, met een vrije markt-economie in te voeren, om vervolgens het land net zo hard naar de verdommenis te zien gaan als Rusland onder Jeltsin. Want als we iets geleerd moeten hebben van de geschiedenis van de afgelopen dertig jaar, dan is het toch wel dat dát niet werkt. Althans, niet voor de burgers in dat land.
Daarnaast was Assad terecht beducht voor de meer radicale elementen onder de Soenieten in zijn land. Want dat is het vreemde: 'Iedereen' in het 'Westen' mag zich daar blijkbaar zorgen over maken. Maar niet als je in Libië, Irak, Iran of Syrië woont. Dan moet je blij zijn met het Saoedische model?
Ghaddafi had dat kunnen voorkomen door af te treden, maar hij vond macht belangrijker dan het land.quote:Op zondag 7 april 2013 13:47 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Aloulou, het is mij een eeuwigdurend raadsel waar je nu eigenlijk heen wil. Dat de Soenitische landen geen grote bedreiging voor ons, of Israël vormen zolang ze onderling elkaar daar de hersens in blijven slaan, dat begrijp ik. Dat is ook exact de bedoeling van 'het Westen'. En Israël, dat daar veel ervaring mee heeft opgedaan. Zo hebben ze Fatah eronder gekregen, door Hamas op te kweken. En toen die te sterk werd, weer de kant van Fatah (Abbas) te kiezen.
Wat mij daarin verschrikkelijk tegenstaat, is het gegeven dat de burgerbevolking daar zo'n afschuwelijk hoge prijs voor betaalt. Kijk naar Libië. Een dictatuur, met een redelijk maffe kolonel die er op de een of andere manier in slaagde de verschillende stammen in dat land uit elkaars haren te houden. En met de olierijkdom was het de meest welvarende natie van Afrika, waar het veilig was zolang je je conformeerde aan de (in onze 'Westerse' ogen) benepen gedragsregels en bepalingen. Nu hebben we dat land 'bevrijd'. En hoe is de situatie nu? Van de welvaart is NIETS meer over. Het is er verschrikkelijk ONVEILIG. Er is geen enkele autoriteit. Als burger weet je niet aan welke regels je je moet houden, want die worden door de lokale roverhoofdman bepaald. De nationale rijkdom, de olie, wordt verkwanseld.
Natuurlijk niet. Net zo min als Assad, of Saddam met hun aftreden de weg vrij zouden (hebben kunnen) maken voor een keurige democratie. Kijk naar Egypte, of Tunesië. Dat zijn landen die verhoudingsgewijs intern véél minder geplaagd worden door het soort etnische en religieuze tegenstellingen als Irak, Libië en Syrië. En daar is het al bijna dagelijks een grotere zooi aan het worden door willens en wetens opgefokte tegenstellingen. Gaddafi, Saddam en Assad hadden hun EIGEN leven kunnen redden, door de benen te nemen. Zoals de Shah de benen nam, toen de grond hem te heet onder de voeten werd. Maar hun land hadden ze er niet mee gered. Het is de welbewuste, vooropgezette bedoeling van al die landen 'failed states' te maken.quote:Op zondag 7 april 2013 14:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ghaddafi had dat kunnen voorkomen door af te treden, maar hij vond macht belangrijker dan het land.
Ik wil nergens heen, het artikel wat ik zojuist als laatste plaatste geeft aan dat de spanningen niet alleen overslaan op Libanon en Irak, maar bijv. ook Egypte. Waar sommigen zich roeren om het "sjitische gevaar", terwijl ik liever had dat Egyptenaren zich drukker maakten om het salafistische gevaar eigenlijk. Maar goed, wat mijn eerdere punt betreft - beter lezen aub - is het zo dat de val van Bashar idd het Westen beter uitkomt, puur vanwege de constatering dat een Moslimbroederschap ("Islamistisch) regime nog steeds in de Amerikaanse lijn loopt. Dat neemt niet weg - voor de duizendste keer - dat de revolutie begonnen is om te prijzen idealen en in het begin van de zijde van de demonstranten het niet de sektarische, ideologische en gewelddadige toon had die het inmiddels heeft gekregen door keiharde repressie van meneer Assad in eerste instantie. Maar dat wil jij niet toegeven. Dat er na het onstaan van interne problemen snel een buitenlandse politiek bij komt kijken weet ik, en was te verwachten. Maar bij het ontstaan speelde dat niet mee. Ik mis bij jou de kritiek op Assad die met zijn eigen beleid zelf zaken in gaan heeft gezet wat tot een opstand kon leiden, en wat ook gebeurde uiteindelijk nadat ander Arabische landen Syrie voorging.quote:Op zondag 7 april 2013 13:47 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Aloulou, het is mij een eeuwigdurend raadsel waar je nu eigenlijk heen wil.
Dat zou ik inderdaad ook maar doenquote:
Ik blijf nog steeds bij mijn mening - ik weet alleen dat ik het halve topic nu tegen mij krijg, en daar heb ik op dit moment geen zin in.quote:Op zondag 7 april 2013 15:15 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Dat zou ik inderdaad ook maar doen.
Daarin ben ik het dus pertinent niet met je eens. En ik heb je al verwezen naar bronnen die aantonen dat die hele 'Arabische Lente' in Washington gepland is. Dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat er geen mensen waren die Assad een 'rat' vonden, die met alle denkbare middelen moest worden verwijderd. En natuurlijk waren er vreedzame demonstranten. En heb je gelijk dat de politie in Syrië niet bekend stond om haar vriendelijke imago. Maar goed, als de ME in ons land een charge uitvoert, en je wordt te grazen genomen door een politiehond, heb je het ook zwaar.quote:Op zondag 7 april 2013 15:01 schreef Aloulou het volgende:
Dat neemt niet weg - voor de duizendste keer - dat de revolutie begonnen is om te prijzen idealen en in het begin van de zijde van de demonstranten het niet de sektarische, ideologische en gewelddadige toon had die het inmiddels heeft gekregen door keiharde repressie van meneer Assad in eerste instantie. Maar dat wil jij niet toegeven. Dat er na het onstaan van interne problemen snel een buitenlandse politiek bij komt kijken weet ik, en was te verwachten. Maar bij het ontstaan speelde dat niet mee.
Ik ben benieuwd wat jouw standpunten zijn, misschien dat je die kan toelichten?quote:Op zondag 7 april 2013 15:16 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Ik blijf nog steeds bij mijn mening - ik weet alleen dat ik het halve topic nu tegen mij krijg, en daar heb ik op dit moment geen zin in.
Amerika heeft hier niks mee te maken. Egypte is naar de klote en kan zich onmogelijk in stand houden.quote:Op zondag 7 april 2013 15:16 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Daarin ben ik het dus pertinent niet met je eens. En ik heb je al verwezen naar bronnen die aantonen dat die hele 'Arabische Lente' in Washington gepland is. Dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat er geen mensen waren die Assad een 'rat' vonden, die met alle denkbare middelen moest worden verwijderd. En natuurlijk waren er vreedzame demonstranten. En heb je gelijk dat de politie in Syrië niet bekend stond om haar vriendelijke imago. Maar goed, als de ME in ons land een charge uitvoert, en je wordt te grazen genomen door een politiehond, heb je het ook zwaar.
Want?quote:
De uitdaging is 'oorzaak' en 'gevolg' niet te verwarren. En hoofdzaken niet met bijzaken dooreen te halen. Onvrede als gevolg van de wereldwijde economische crisis vormt inderdaad een vruchtbare voedingsbodem. Het punt dat ik probeer te maken, is dat velen in de Arabische wereld zich voor het karretje van Washington laten spannen. Voor zichzelf hebben ze het idee dat ze hun schouders zetten onder een betere toekomst voor hun land, en zichzelf. Maar tegen de tijd dat de rook is opgetrokken, blijkt dat ze in een orthodoxe dictatuur terecht zijn gekomen, waar hun leven minder waard is dan onder de gehate dictator die daarvoor de scepter zwaaide. En dat alles wat er ooit aan welvaart was, volledig is verdampt.quote:Op zondag 7 april 2013 15:46 schreef johnnylove het volgende:
Bevolking komt vanzelf in opstand, want er is niks meer te vreten.
Ach gut, hij had geen andere keuze dan zijn eigen bevolking af te slachten, wat een arme man toch.quote:
Ja. Net zoiets als Abraham Lincoln, zeg maar.quote:Op zondag 7 april 2013 21:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ach gut, hij had geen andere keuze dan zijn eigen bevolking af te slachten, wat een arme man toch.
Daar heb je mij niet mee, want de dag dat Amerika tot de grond toe afbrandt, sta ik te dansen op de Golden Arches.quote:Op zondag 7 april 2013 21:36 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Ja. Net zoiets als Abraham Lincoln, zeg maar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |