Bron: http://www.telegraaf.nl/d(...)_reddingsplan__.htmlquote:In Cyprus is een run op bankrekeningen ontstaan na het akkoord dat de eurogroep heeft bereikt over een reddingsplan. Honderden mensen probeerden hun rekening leeg te halen.
Banken hadden de actie voorzien en hebben hun systemen voor internetbankieren tijdelijk stilgelegd. Ook hebben de weinige bankfilialen die open waren, hun deuren gesloten en is er een beperking aan het bedrag dat spaarders kunnen opnemen.
De rekeninghouders maken zich zorgen over een bepaling in het akkoord, dat spaarders die meer dan 100.000 euro hebben staan bij Cypriotische banken aan de redding gaan meebetalen. Ze krijgen een heffing van 9,9 procent voor hun kiezen. Voor lagere banksaldi geldt een heffing van 6,75 procent. De heffingen moeten Cyprus 5,8 miljard euro opleveren
Er is een akkoord!quote:Op maandag 25 maart 2013 01:19 schreef DeParo het volgende:
So, on the basis of what is filtering through tonight, it's good news for smaller deposit holders in Cyprus, or at least anyone with under ¤100,000.
It looks like they won't be subject to a levy. Large deposit holders at Cyprus Popular Bank (Laiki) appear to be looking at a 40 percent hit however.
Effectively, it's a return to the deal that Germany and the IMF were advocating last week.
What will the Russians make of this on Monday morning?
http://www.guardian.co.uk(...)ut-eurogroup-meeting
Dat is best een aardige hoeveelheid dat 40%![]()
haha.
Bron: http://nos.nl/artikel/488(...)ingsplan-cyprus.htmlquote:Akkoord over reddingsplan Cyprus
In Brussel is een akkoord bereikt over een reddingsplan voor Cyprus. Dat is zojuist bekendgemaakt na afloop van een vergadering van de eurogroep.
De Cypriotische president Anastasiades werd het eerder op de avond eens met de belangrijkste geldschieters; het IMF, de Europese Centrale Bank en de Europese Commissie. De ministers van Financiën van de zeventien eurolanden vinden dat dit akkoord toereikend is en daarmee is de weg vrij voor een Europees noodkrediet van 10 miljard euro voor Cyprus.
Zelf draagt Cyprus minstens 5,8 miljard bij aan het reddingspakket. De op één na grootste bank van Cyprus, de Laikibank, wordt gesloten. De Bank of Cyprus blijft gespaard.
Door deze overeenkomst is een faillissement van Cyprus op het nippertje voorkomen. Als er geen deal zou zijn, dreigde de Europese Centrale Bank met het dichtdraaien van de geldkraan.
quote:Banken Cyprus toch nog niet open
De centrale bank van Cyprus is van
het besluit teruggekomen dat de meeste
banken morgen weer opengaan.Ze blijven
allemaal dicht tot donderdag.
Een paar uur geleden was er nog sprake
van dat alleen de Bank of Cyprus en de
Laiki Bank tot donderdag dicht zouden
blijven.De Laiki Bank verdwijnt op
termijn,is gisternacht afgesproken in
het reddingsplan voor Cyprus.
Een toelichting op het nieuwe besluit
van de Cypriotische centrale bank is er
nog niet.
Daar draaide hij inderdaad omheen, maar dat snap ik ook wel, het is namelijk niet aan de minister/voorzitter van de eurogroep om te bepalen wat eerlijk of niet eerlijk is. Een antwoord wat ik gegeven zou hebben is overigens dat het eerlijk is, omdat spaarders gewoon een overeenkomst met een bank zijn aangegaan. Bij een faillissement zijn zij dus gewoon een van de betrokken partijen, maar dat soort transparantie is hem eerder op de dag niet in dank afgenomen.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 00:06 schreef PierreBetfair het volgende:
Is het eerlijk om spaarders te laten bloeden? Zij zijn toch niet mede-schuldig?
Had hij geen antwoord op. Draaien en de vraag ontwijken.
Waarom zou je op alle vragen een antwoord moeten hebben eigenlijk? Dan vraag je ook wel iets wat onmogelijk is vind ik.quote:Komt het geld ooit nog terug?
Antwoord: Ik hoop het. Tja.
Dus de enige systeembank in NL wordt njiet meer overeind gehouden door de belastingbetaler
Antwoord: Uuuhm ja, nee......nou ja, dat zien we dan wel weer.
En zo kan je nog 100 vragen verzinnen waar hij geen raad mee weet.
Het zou dan ook niet bijster slim zijn om nu al te roepen dat de Rabobank bij een eventueel faillissement volledig wordt gered met belastingcenten. Mij is altijd geleerd dat mensen in leidinggevende posities nooit direct alle kaarten op tafel moeten gooien. Want feitelijk beperk je daarmee je eigen opties op het moment dat het ook daadwerkelijk fout gaat.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 01:05 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Daar draaide hij inderdaad omheen, maar dat snap ik ook wel, het is namelijk niet aan de minister/voorzitter van de eurogroep om te bepalen wat eerlijk of niet eerlijk is. Een antwoord wat ik gegeven zou hebben is overigens dat het eerlijk is, omdat spaarders gewoon een overeenkomst met een bank zijn aangegaan. Bij een faillissement zijn zij dus gewoon een van de betrokken partijen, maar dat soort transparantie is hem eerder op de dag niet in dank afgenomen.
[..]
Waarom zou je op alle vragen een antwoord moeten hebben eigenlijk? Dan vraag je ook wel iets wat onmogelijk is vind ik.
Klopt, dat aanbod is dan het nieuwe beginpunt voor de onderhandelingen.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 08:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het zou dan ook niet bijster slim zijn om nu al te roepen dat de Rabobank bij een eventueel faillissement volledig wordt gered met belastingcenten. Mij is altijd geleerd dat mensen in leidinggevende posities nooit direct alle kaarten op tafel moeten gooien. Want feitelijk beperk je daarmee je eigen opties op het moment dat het ook daadwerkelijk fout gaat.
quote:'De Europasoap lijkt steeds meer op het Sinterklaasjournaal'
Holadijee: Cyprus is gered! Daar moet op geproost worden, want: wat was het weer spannend hè? Wat hebben we onszelf weer even gevaarlijk dicht langs de rand van de afgrond zien scheren. Zo'n bijna-doodervaring, hoe vaak overleven we dat nog? Het antwoord is: heel vaak. Als het erop aankomt, hakt Circus Europa toch weer de knoop door. Steunpakketten zijn de nieuwe lastminutetickets.
Ook de 450 Nederlandse gezinnen in Cyprus zijn erg opgelucht. Dat laat de voorzitter van de Nederlandse Vereniging Cyprus weten. Bestaat die vereniging, zult u zich afvragen? Jazeker, want als Nederlanders ergens naartoe gaan, zoeken ze elkaar op en richten ze een vereniging op. Waarschijnlijk ook in Cyprus inclusief buurthuizen, sjoelbakken, broodjes kroket en jukeboxen met alle hits van Ria Valk en Ronnie Tober.
Sinterklaasjournaal
Ondertussen begint De Europasoap steeds meer te lijken op het Sinterklaasjournaal. Telkens is het weer hetzelfde liedje: Dieuwertje kondigt aan dat het allemaal goed lijkt te gaan. Maar dan: raakt er plots een boot zoek, is het grote boek van de goedheiligman opeens weer spoorloos verdwenen. En elke keer moeten wij weer meespelen, doen alsof we echt bang zijn, alsof we niet weten dat het op het allerlaatste moment altijd weer net goed komt. Een liefelijk toneelstukje waarin alleen kinderen en wereldvreemden geloven. De rest moet doen alsof, gewoon om de sfeer erin te houden.
Hoe ziet een aflevering eruit? 'Hoor wie klopt daar kinderen, het is een vreemdeling zeker', zingen we gespeeld verwachtingsvol. Nou doen we nooit graag open voor vreemdelingen (vraag dat maar aan Fred Teeven), maar als ze ons spaargeld hebben, dan wordt het toch opeens een ander verhaal.
Hoofdpiet Dijsselbloem
Dan de hoofdrolspelers. Angela Merkel is op haar manier toch een soort goedheiligman in rode jurk met een baard en een mijter. Dapper bestormt ze de daken samen met hoofdpiet Jeroen Dijsselbloem. Dan kijkt ze in haar Grote Boek of de Cyprioten stout zijn geweest. En ja: die zijn heel erg stout geweest. Smekend, jankend zingen ze nu: 'Sinterklaasje bonne, bonne, bonne / gooi wat in mijn lege, lege tonne / gooi wat in de huizen, gooi wat in mijn laarsje / we zullen grabbelen als muizen / dank u Sinterklaasje'. En de Sint voert de spanning op, wacht tot het laatste moment en strooit dan op de valreep net genoeg zoetigheid naar de Cypriootjes om hun ondergang te voorkomen.
Wat zo vervelend is aan deze poppenkast, is dat er zo'n danige onderschatting van de bevolking in doorklinkt. Alsof de euroleiders denken dat we allemaal nog 5 zijn en echt geloven dat dit duurzame oplossingen zijn voor de problemen. Mark Rutte die terugkomt van de zoveelste 'allesbepalende' eurotop, zonder noemenswaardige resultaten: lachend, trots, alsof we hem moeten huldigen.
Opgeruimd staat netjes
De leiders van Europa ruimen de troep op zoals een kleuter van 5: ze schuiven alles onder het bed en roepen: 'Zo, opgeruimd staat netjes', maar een week later ligt de zooi weer door de hele kamer verspreid. Door die lafheid, vaak ingegeven door anti-Europese sentimenten in de eigen electorale gelederen, wordt het alleen maar moeilijker om te pleiten voor een eensgezind politiek Europa.
Koren op de molen van alle Europahaters, mensen die met het fanatisme van voetbalhooligans de EU wegzetten als een gevaarlijk instituut dat een Vierde Rijk najaagt. Je zou deze fantasten zo graag overtuigend vertellen dat het juist hartstikke goed gaat met Europa en dat onze toekomst op dit continent ligt. Maar probeer dat nog maar eens met droge ogen te doen.
Europa ligt op z'n gat. Het enige goede antwoord tegen de Europahaat is dan ook niet: de EU verdedigen, maar haar keihard aanvallen. De EU is helemaal niet gevaarlijk, was ze maar gevaarlijker, de Unie doet juist veel te weinig. Telkens dat halfbakken, slappe gedoe, tot het volgende incident zich aandient dat we allemaal al lang zagen aankomen.
Allemaal nep
Vertel die onschuldige kinderen maar dat het voortvarende Europa helemaal niet bestaat. Het is een sprookje. Helaas. Dat haar van Angela: dat is een pruik. De brillenglazen van Dijsselbloem: hebben geen sterkte. Die begrotingen: allemaal nep. Het enige dat waar is, is dat we allemaal mee mogen in de zak naar Spanje, maar dat lijkt me geen reden om te juichen. Al kunnen we er altijd nog onze eigen vereniging oprichten.
Johan Fretz is schrijver, cabaretier en columnist voor de Volkskrant.
Het is dan ook een slap excuus voor een enorme faux pas.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:46 schreef Byte_Me het volgende:
Beetje ongeloofwaardig van dijsselbloem: "ik kende het woord 'template' niet eens". Kan me er weinig bij vooorstellen, iemand die in Nederland naar de universiteit is geweest en jarenlang in Brussel heeft gewerkt, zou dit woord niet kennen...
Nee, want hij zegt zelf dat hij het niet zo bedoelde. Dus wat is de waarheid? De eerste of de tweede keer?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:53 schreef KoosVogels het volgende:
Het is natuurlijk hilarisch dat het Dijsselbloem kwalijk werd genomen dat hij de waarheid sprak.
Ik verwijs even naar de reactie van Janneke:quote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:54 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, want hij zegt zelf dat hij het niet zo bedoelde. Dus wat is de waarheid? De eerste of de tweede keer?
Komt bij dat z'n verhaal bij PenW gewoon goed in elkaar stak. Ik ben fan van Dijsselbloem geworden.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat ik nu lees in de transcriptie van het interview is in ieder geval uitgebreider en genuanceerder dan tot nu toe op de nieuwssites stond. Ook meer in lijn van P&W trouwens. Jammer dat dan weer een dag moet duren, maar dat kun je Dijsselbloem natuurlijk niet aanrekenen.
In ieder geval goed dat hij zich ervan bewust is (en blijft) dat iedere scheet die hij laat van invloed is op de financiële markten.
M'n uitkering, bedoel je.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:45 schreef Dr.Nikita het volgende:
Tot je dankzij hem je melkertbaan kwijt bent.
Tegenwoordig moet je het keihard spelen met de waarheid: "totdat je je iPhone 5 in kunt leveren."quote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:45 schreef Dr.Nikita het volgende:
Tot je dankzij hem je melkertbaan kwijt bent.
Niet achter Janneke verschuilen. Je kan zelf toch wel een antwoord bedenken?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik verwijs even naar de reactie van Janneke:
[..]
Komt bij dat z'n verhaal bij PenW gewoon goed in elkaar stak. Ik ben fan van Dijsselbloem geworden.
Hoezo verschuilen? Ik heb Dijsselbloem enkel horen spreken bij PenW aan tafel. Ik vond zijn uitleg helder en goed. Naar eigen zeggen verschilden zijn woorden weinig van wat hij die middag heeft gezegd tegen verslaggevers van Reuters en de Financial Times. Ik moest de beste man echter op z'n woord geloven. Nu begrijp ik uit de reactie van Janneke dat Dijsselbloem de waarheid sprak. Dat mag jij verschuilen noemen. Ik noem het echter handig gebruik maken van zaken die door anderen zijn uitgezocht.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:51 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Niet achter Janneke verschuilen. Je kan zelf toch wel een antwoord bedenken?
En fan van Dijsselbloem? Hoe oud ben je?
Maar goed het verhaal van Janneke in overweging nemende kan jij dan misschien concreet aangeven wat nu het grote probleem van je met Dijsselbloem is? Je bent al topics lang je gal aan het spuwen maar erg concreet worden als er een beetje wordt doorgevraagd lijkt nog niet te lukken. Dus ik ben erg benieuwd.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:51 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Niet achter Janneke verschuilen. Je kan zelf toch wel een antwoord bedenken?
Joh, als jij daar blij van wordt moet je dat lekker doenquote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoezo verschuilen? Ik heb Dijsselbloem enkel horen spreken bij PenW aan tafel. Ik vond zijn uitleg helder en goed. Naar eigen zeggen verschilden zijn woorden weinig van wat hij die middag heeft gezegd tegen verslaggevers van Reuters en de Financial Times. Ik moest de beste man echter op z'n woord geloven. Nu begrijp ik uit de reactie van Janneke dat Dijsselbloem de waarheid sprak. Dat mag jij verschuilen noemen. Ik noem het echter handig gebruik maken van zaken die door anderen zijn uitgezocht.
Ik ben 15 en ik heb een sinds gisteren een poster van Dijsselbloem op mijn kamertje hangen. Vind je het heel erg?
Concreet: hij snapt er weinig van maar kon zich tot nu toe aardig een slag in de ronde lullen.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar goed het verhaal van Janneke in overweging nemende kan jij dan misschien concreet aangeven wat nu het grote probleem van je met Dijsselbloem is?
Hij zegt het niet letterlijk dusquote:In het interview vragen de journalisten van de Financial Times en van Reuters:
"Tot welke hoogte is de beslissing van afgelopen nacht een sjabloon voor toekomstige reddingen van banken?"
Dijsselbloem antwoordt:
"Wat we moeten proberen en wat we afgelopen nacht gedaan hebben, is de risico's terugdringen. In crisistijd, als een risico in de bankensector verschijnt of in de economie, dan heb je weinig keus. Je probeert dat risico weg te nemen en dat drukt dan op de staatsschuld. Je zegt, oké, we lossen het op, geef maar hier. Maar nu de situatie rustiger is en de financiële markten stabieler en makkelijker lijken, moeten we de risico's terugdringen. Als een bank in de problemen komt moet onze eerste vraag zijn: wat ga jij als bank hieraan doen? Wat kun je doen om het kapitaal te verhogen? Als de bank dat niet kan, dan praten we met aandeelhouders en obligatiehouders. We zullen hun vragen om bij te dragen in de herkapitalisatie van de bank en indien nodig de onverzekerde rekeninghouders."
bronquote:In banknotes at cash machines and exceptional transfers for "humanitarian supplies", large amounts of euros fled the east Mediterranean island before and after Cypriot lawmakers stunned Europe by rejecting a levy on all bank deposits.
Maar goed, ik begrijp dat een inhoudelijke reactie teveel is gevraagd. Je haalt telkens uit naar het Dijsselbloem en het uiteindelijke reddingsplan, maar wat er precies aan schort, maak je niet duidelijk. Ja, je vindt het absurd dat sommige mensen hun geld kwijt zijn. Maar wat jouw alternatief is, is mij nog steeds een raadsel.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:59 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Joh, als jij daar blij van wordt moet je dat lekker doen.
Koos en Dijs, sitting in a tree k.i.s.s.i.n.g.
vele malen meer en niet alleen maar cyprus, ook griekenland zal hierom denk ik weer een bail-out nodig hebben. en aangezien de mensen daar nu niets meer hebben en het grote geld ook daar allang weg is, zal de eurozone dat bedrag (weer) volledig op moeten hoesten.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 17:12 schreef Dr.Nikita het volgende:
Afijn, een hoop rijke Russen waren ingeseind en hebben voortijdig hun saldo's verplaatst. Hoofdzakeijk is de kleine man de lul, De EU en de Euro hebben een fikse deuk opgelopen. De economie in de EU landen zal ook niet ongeschonden blijven door deze kien uitgedachte "reddingsplan". Ik vermoed zelfs dat Cyprus hoe dan ook failliet gaat. Het vertrouwen in de EU en de Euro is flink geschonden.
Een paar kleine mijmeringen van mij over de gevolgen van deze "reddingsactie" dat het misschien wel onder de streep op termijn vele malen meer zal kosten dan die luizige 10 miljard.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:28 schreef WammesWaggel het volgende:
Hoe noem je een Rus met geld op CypRus?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
De gecreëerde onduidelijkheid is meer te wijten aan het snijden van de FT in het volledige interview dan aan de woordkeuze van Dijsselbloem. De andere media nemen dat vervolgens redelijk klakkeloos over.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 19:35 schreef Kowloon het volgende:
Ik hoop niet dat Dijsselbloem zich iets aantrekt van alle kritiek op zijn uitspraken. Hij zegt gewoon wat ze hebben afgesproken en waarom ze dat gedaan hebben en zegt ook nog eens inhoudelijk dingen die hout snijden. Misschien dat het vertrouwen van de financiele markten er door geschonden is, maar de burger in Europa heeft denk ik zeker een beetje vertrouwen in de politiek herwonnen. En wat mij betreft is dat laatste vele malen belangrijker.
quote:Op dinsdag 26 maart 2013 19:35 schreef Kowloon het volgende:
Ik hoop niet dat Dijsselbloem zich iets aantrekt van alle kritiek op zijn uitspraken. Hij zegt gewoon wat ze hebben afgesproken en waarom ze dat gedaan hebben en zegt ook nog eens inhoudelijk dingen die hout snijden. Misschien dat het vertrouwen van de financiele markten er door geschonden is, maar de burger in Europa heeft denk ik zeker een beetje vertrouwen in de politiek herwonnen. En wat mij betreft is dat laatste vele malen belangrijker.
quote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:28 schreef WammesWaggel het volgende:
Hoe noem je een Rus met geld op CypRus?Waar kan ik de verspilde koffie declareren?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
Dit.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 19:35 schreef Kowloon het volgende:
Het is überhaupt van de gekke dat het vertrouwen van financiele markten een issue is. Het vertrouwen in financiele markten, dat is wat in het geding is, en wel omdat het hersteld moet worden. Daar moet je ook een keer je kont mee af durven vegen. In hoofdlijnen is dat namelijk helemaal niet zo belangrijk, die stemming van de dag onder geldheenenweerschuivers.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 19:35 schreef Kowloon het volgende:
Dat is wel slecht gecommuniceerd hoor. Het beeld ontstond toch dat de EU spaargeld ging afpakken, terwijl ze de banken en daarmee het spaargeld aan het redden waren. Dan wilde Cyprus dat doen door de depositogarantie te verbreken, maar leek het alsof dat van de EU kwam.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 19:46 schreef Janneke141 het volgende:
De meest vervelende onduidelijkheid was de onzekerheid over het spaargeld onder de tongrens. Dit kwam van Cyprus zelf, wellicht had de commissie dit eerder af kunnen schieten.
Dat verlies zou ik gewoon afwentelen op de maatschappij, dat schijn een trend te zijnquote:Op woensdag 27 maart 2013 11:42 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Waar kan ik de verspilde koffie declareren?
Opzich ook geen slecht nieuws voor Cyprus want met de EU achter zich zal het gemakkelijker zijn om de Turken die het plan hebben het gas van Cyprus te stelen op een afstand te houden.quote:Op woensdag 27 maart 2013 09:51 schreef Automatisch het volgende:
Europa gaat claim leggen op gasbel van Cyprus
Akkoord in de Tweede Kamer: Cyprus krijgt die 10 miljard. Maar hoe krijgen we het geld weer terug? Gisteravond in de Kamer zei minister Dijsselbloem van Financiën dat Europa een claim gaat leggen op de gasbel van Cyprus.
http://www.bnr.nl/nieuws/(...)van-cyprus?s_cid=HUD
quote:Op woensdag 27 maart 2013 13:07 schreef Adfundum het volgende:
Op naar de volgende...
http://www.bnr.nl/nieuws/(...)t-oekrane-op-de-deur
Ah Jan Bennink, onze vriend van het Burgerinitiatief.quote:Op woensdag 27 maart 2013 16:31 schreef Lavenderr het volgende:
Ook Volkskrant:
http://www.google.nl/url?(...)ATy8ZRLSModt-EWshNCQ
Kom je door de hefboomwerking die in het systeem van fractional-reserve banking zit dan niet al heel snel in de problemen?quote:Op woensdag 27 maart 2013 13:20 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat doet Dijsselbloem niet, maar hij beweegt wel die richting op. En hij lijkt de richting op te bewegen naar het verkleinen van de financiele sector als geheel, wat goed nieuws is.
Hij doet in ieder geval niet zijn best om vooroordelen over 'reclamemannen' te ontkrachten.quote:Op woensdag 27 maart 2013 16:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ah Jan Bennink, onze vriend van het Burgerinitiatief.
Opvallend dat hij zegt van alles te verwachten, maar niet de moeite neemt om het hoe en waarom uit te leggen.
Geen idee, maar dan moet het maar langzaam of heel strak gereguleerd.quote:Op woensdag 27 maart 2013 16:43 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Kom je door de hefboomwerking die in het systeem van fractional-reserve banking zit dan niet al heel snel in de problemen?
Ondertussen zijn er al miljoenen weggesmokkeld als ik de berichten moet geloven.quote:Op woensdag 27 maart 2013 17:00 schreef Automatisch het volgende:
De regering van Cyprus is van plan de banken op het eiland donderdag te heropenen met zeer zware restricties om een massale uitstroom van contanten te voorkomen, blijkt uit een decreet dat is omschreven door officials tegenover The Wall Street Journal.
morgen gaan de banken weer open dus..
Hun eigen geld, dus dat noem ik geen smokkelen.quote:Op woensdag 27 maart 2013 17:06 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Ondertussen zijn er al miljoenen weggesmokkeld als ik de berichten moet geloven.
Als de regering besluit dat je iets niet mag uitvoeren, dan kan het nog zo hard van jou zijn, het is nog steeds smokkelen als je het het land uitbrengt.quote:Op woensdag 27 maart 2013 17:12 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Hun eigen geld, dus dat noem ik geen smokkelen.
quote:Op woensdag 27 maart 2013 17:14 schreef Dagonet het volgende:
Meneer! U smokkelt drugs!
Nee, nee, dit zijn míjn drugs, dus dan is het geen smokkelen natuurlijk.
Vooruit, u heeft gelijk.
Ja, de naiviteit van Brussel is grenzeloos.quote:Op woensdag 27 maart 2013 17:21 schreef Automatisch het volgende:
Cypriotische banken gesloten? Hun filialen in het VK zijn nog gewoon open.
Het is nog altijd niet duidelijk of alle sluizen voor spaarders bij Cypriotische banken wel echt dicht zijn. Minister Dijsselbloem van Financiën betwijfelde gisteravond zelf in het kamerdebat of alle vluchtwegen dicht zijn. De tweede grootste bank van Cyprus, de Laiki bank, is failliet verklaard en toch zijn drie Britse filialen nog altijd gewoon open.
RTL Z nam de proef op de som en het blijkt allemaal 'business as usual' bij Laiki. Dus kan er in Groot-Brittannië nog steeds geld worden opgenomen bij de gevallen bank. Dat is opmerkelijk, want de Laiki Bank in Groot Brittannië is gewoon een filiaal van Laiki Cyprus. Volgens Het is nog onduidelijk of er op grote schaal geld wordt weggehaald bij de Britse Laiki Bank.
Redelijk wat, volgens andere bronnen.quote:Op woensdag 27 maart 2013 17:21 schreef Automatisch het volgende:
Het is nog altijd niet duidelijk of alle sluizen voor spaarders bij Cypriotische banken wel echt dicht zijn. Minister Dijsselbloem van Financiën betwijfelde gisteravond zelf in het kamerdebat of alle vluchtwegen dicht zijn. De tweede grootste bank van Cyprus, de Laiki bank, is failliet verklaard en toch zijn drie Britse filialen nog altijd gewoon open.
RTL Z nam de proef op de som en het blijkt allemaal 'business as usual' bij Laiki. Dus kan er in Groot-Brittannië nog steeds geld worden opgenomen bij de gevallen bank. Dat is opmerkelijk, want de Laiki Bank in Groot Brittannië is gewoon een filiaal van Laiki Cyprus. Volgens Het is nog onduidelijk of er op grote schaal geld wordt weggehaald bij de Britse Laiki Bank.
Waarschijnlijk grote Duitse ballenquote:Op woensdag 27 maart 2013 11:31 schreef anonymoussie het volgende:
Dijsselbloem heeft bij deze aangetoond dat hij toch wel ballen heeft.
"De douane zou ondertussen klaarstaan om extra controles uit te voeren op het vliegveld. Gevreesd wordt dat nog meer geld het land zal verlaten zodra de banken opengaan"quote:Op woensdag 27 maart 2013 17:38 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Redelijk wat, volgens andere bronnen.
Helaas kon ik nu ff alleen de telegraaf vinden: http://www.telegraaf.nl/d(...)e_grens_over___.html
Terwijl er in Londen tot zoverre niemand klaarstaat, als ik nogmaals de berichten moet geloven.quote:Op woensdag 27 maart 2013 18:18 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
"De douane zou ondertussen klaarstaan om extra controles uit te voeren op het vliegveld.
Dat vroeg ik mij ook af ja. Maar desnoods scharen ze het onder staatsveiligheid ofzo, ze vinden wel ietsquote:Op woensdag 27 maart 2013 18:18 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
"De douane zou ondertussen klaarstaan om extra controles uit te voeren op het vliegveld. Gevreesd wordt dat nog meer geld het land zal verlaten zodra de banken opengaan"
Dus mensen mogen niet eens met hun contante geld vertrekken. Met welk recht denken ze dat te kunnen tegenhouden.
Het is vermoedelijk meer dat ze extra controle willen. Grote sommen contant geld moet je formeel gewoon aangeven als je de grens passeert. Op Schiphol neemt men ook vaak zat geld in beslag bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 27 maart 2013 18:18 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
"De douane zou ondertussen klaarstaan om extra controles uit te voeren op het vliegveld. Gevreesd wordt dat nog meer geld het land zal verlaten zodra de banken opengaan"
Dus mensen mogen niet eens met hun contante geld vertrekken. Met welk recht denken ze dat te kunnen tegenhouden.
Wat een gelul, drugs zijn verboden middelen.quote:Op woensdag 27 maart 2013 17:14 schreef Dagonet het volgende:
Meneer! U smokkelt drugs!
Nee, nee, dit zijn míjn drugs, dus dan is het geen smokkelen natuurlijk.
Vooruit, u heeft gelijk.
Het is volgens mij net zo goed verboden grote hoeveelheden contant geld mee te smokkelen. Je mag het best meenemen eventueel maar dat moet je dan wel melden. Je hebt dan iets aan te geven.quote:Op donderdag 28 maart 2013 06:59 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Wat een gelul, drugs zijn verboden middelen.
Klopt, maar ik reageerde op het dom gelul over drugs van je ons kent ons POLmaatje.quote:Op donderdag 28 maart 2013 07:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is volgens mij net zo goed verboden grote hoeveelheden contant geld mee te smokkelen. Je mag het best meenemen eventueel maar dat moet je dan wel melden. Je hebt dan iets aan te geven.
Je had het over al dan niet verboden zijn.quote:Op donderdag 28 maart 2013 07:10 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Klopt, maar ik reageerde op het dom gelul over drugs van je ons kent ons POLmaatje.
Lijkt me raar, als het in Argentinië en de Malediven kan dan moet het met Cyprus toch ook kunnen? Of spelen er bij Cyprus meer illegale kapitalistische belangen mee?quote:Op woensdag 27 maart 2013 17:21 schreef Automatisch het volgende:
Het uitvoeren van geld uit Cyprus momenteel ook.quote:Op donderdag 28 maart 2013 06:59 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Wat een gelul, drugs zijn verboden middelen.
http://blogs.rtlnieuws.nl(...)nt-n-standbeeld.htmlquote:Jeroen Dijsselbloem verdient 'n standbeeld
Zelden wond ik me zo op over de 'waan van de dag' als gisteren, of beter, de afgelopen 48 uur. Op Jeroen Dijsselbloem, onze minister van Financiën en - inmiddels omstreden - voorzitter van de eurogroep, is een laffe karaktermoord gepleegd. Uitgekotst door financiële markten, beschimpt door - vooral Angelsaksische - journalisten, kleingemaakt door commentatoren, analisten en dat zelfvoldane coterietje van Brusselse bureaucraten met hun anonieme, miezerige kritiek op de 'Hollandse schoolmeester'.
Waarom? Welke ernstige faux pas had de man begaan? Wel, Jeroen Dijsselbloem sprak de waarheid. Jeroen Dijsselbloem doorbrak de 'omerta' van de financieel-economische en bancaire elite. Hij zei namelijk na de bloederige redding van Cyprus precies waar het op staat: de rekening van onverantwoord bankieren moet niet langer naar de belastingbetaler, maar terug naar de banken zelf, hun aandeelhouders, en het grote geld - de grote spaarders.
"Tendentieuze journalistiek: Reuters en Financial Times slingerden het woord 'template' malicieus de wereld in. Een internationale rel was geboren"
Het is een kleine, simpele waarheid, die jarenlang niet uitgesproken is. Europa - lees de belastingbetaler - moest eerder noodgedwongen de beurs trekken voor noodleningen aan Griekenland, Portugal en Ierland, tot chagrijn van grote delen van het electoraat in vooral de noordelijke lidstaten. Over dat electoraat wordt aan de Europese borreltafels meewarig gesproken; alsof het een soort verkapte nazi's zijn, of in ieder geval achterlijke nationalisten, die geen idee hebben van de belangen die op het spel staan. Onzin, dat snappen die kiezers best - ze willen een sterke munt, en balen er alleen van dat zij moesten bloeden voor jarenlang gesjoemel door overheden en wanbeleid van banken.
Enfin, wat was nu het grote probleem? Reuters en de Financial Times (FT) interviewden Dijsselbloem in de nasleep van de Cyprus-top. Ze vroegen hem of de aanpak rond Cyprus - waarbij banken, aandeelhouders en spaarders met meer dan 100.000 euro zelf aangeslagen worden - de nieuwe blauwdruk ('template') was. Dijsselbloem nam dat woord niet over, maar legde wel z'n beleidsvoornemen uit. Tendentieuze journalistiek: Reuters en FT slingerden het woord 'template' malicieus de wereld in. Een internationale rel was geboren.
"Die verklaring neem ik hem kwalijk, zijn beleid (waarin hij volhardt) niet - daarvoor verdient hij een standbeeld"
Turbulentie op de markten, druk telefoonverkeer, en dus zag Dijsselbloem zich genoodzaakt een verklaring uit te geven, om te benadrukken dat Cyprus 'uniek' was, om zo het tij van dalende koersen, oplopende rentes en sluipende bank runs te keren. Die verklaring neem ik hem kwalijk, z'n beleid (waarin hij volhardt) niet - daarvoor verdient hij een standbeeld.
Maar nee, Dijsselbloem werd dus afgeslacht. 'Onervaren'. 'Ongeschikt'. Een toonbeeld van 'politieke incompetentie'. Oud-ministers, bobo's van de ECB, allemaal namen ze afstand. Verkeerde toon, verkeerde timing, verkeerde communicatie... Alle verkeerde, onzuivere en onvoldragen argumenten dus. Net zo onsmakelijk als de manier waarop al die ministers van Financiën en bestuurders die betrokken waren bij de eerste onzalige Cyprus-deal hun handen ervan aftrokken - stelletje judassen. Die deal die niemand wilde, waarbij ook spaarders onder de 100.000 euro zouden worden aangeslagen. Een deal die het gevolg was van noodlottige Cypriotische kamikaze-politiek om iets van het perverse belastingparadijs in stand te houden.
"Het was een dag om me voor mijn vak te schamen"
Het werd nog veel gekker. Niet alleen de analisten, de bobo's en de bankiers - ook de journalistiek sloeg op hol. Uiteraard was er het dodelijk vermoeiende, rituele gezeur over beschadiging, afbladdering en beeldvorming (waar kwam die toch vandaan?). Er klonk zelfs onder journalisten een verlangen naar leugenachtigheid, naar de dagen van de voorganger Jean-Claude Juncker, die als motto had: 'Als het serieus wordt, moet je soms liegen'. Ik kreeg de indruk dat het journaille hem met instemming citeerde
Man, man, man... het was een dag om me voor mijn vak te schamen. Ik zeg: we hebben genoeg van de leugenachtigheid en nietszeggendheid van Europese leiders. Van wispelturige financiële markten die niet het belang van de belastingbetaler voorop stellen. Van belastingparadijzen, roversholen, van witwassen, falend begrotingsbeleid, van falend toezicht. Van journalistiek die zich laat leiden door een zelf geschapen waan van de dag.
"De schoonmaak is nog maar net begonnen, en zonder waarheid gaan we het niet redden"
Denkt iemand serieus dat het vertrouwen in Europa, in de eurozone, in onze munt echt terugkeert met minder waarheid en meer leugenachtigheid? Laat je niet foppen. De schoonmaak is nog maar net begonnen, en zonder waarheid gaan we het niet redden.
Ik ga geen namen noemen, maar ik hoop dat een hele trits analisten, journalisten, economen en andere profeten zich eens een dagje ergens in een hoekje diep gaat zitten schamen. En voor deze ene keer zou ik tegen een politicus willen zeggen: Go, go, Jeroen, go!
Sterk.quote:Op donderdag 28 maart 2013 07:56 schreef betyar het volgende:
[..]
http://blogs.rtlnieuws.nl(...)nt-n-standbeeld.html
![]()
![]()
Niets sterks aan en bovendien mosterd na de eeuwige maaltijd. Vooral dit:quote:
Hier spreekt hij zichzelf toch echt tegen net als zijn beruchte blueprint uitspraak.quote:Hij zei namelijk na de bloederige redding van Cyprus precies waar het op staat: de rekening van onverantwoord bankieren moet niet langer naar de belastingbetaler, maar terug naar de banken zelf, hun aandeelhouders, en het grote geld - de grote spaarders
Wie spreekt zichzelf tegen?quote:Op donderdag 28 maart 2013 10:33 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
Niets sterks aan en bovendien mosterd na de eeuwige maaltijd. Vooral dit:
[..]
Hier spreekt hij zichzelf toch echt tegen net als zijn beruchte blueprint uitspraak.
quote:Stelt u zich voor wat dit zou betekenen. Banken bieden ergens in de eurozone hogere rentes. De voordelen zijn voor de spaarders, die hun geld daarheen brengen. Het door de hogere rente ook veel hogere risico is voor de belastingbetalers van andere eurolanden. Geef mij zo'n belegging: wel de voordelen, maar niet de nadelen van het hogere risico. En, in het geval Cyprus, ook nog eens geen vermogensbelasting over het spaargeld. Tel uit je winst.
Zo werkt het depositogarantiestelsel gelukkig niet. Er bestaat geen Europees garantiestelsel en voorlopig blijft dat zo.
Dat is een procentje minder dan in Duitsland.quote:Op maandag 8 april 2013 09:31 schreef arjan1212 het volgende:
Maar op Cyprus moest je wel 25% belasting over de rente betalen he.
Je vergeet de vrijstelling.quote:Op maandag 8 april 2013 18:22 schreef SeLang het volgende:
Inderdaad. Nederlanders worden anaal uitgewoond. Een Rabo spaarrekening geeft 1,5% rente ofzo. 1,2% VRH, dus je betaalt gewoon 80% belasting over je rente.
quote:En dat is dan nog exclusief inflatie, wat ook gewoon een vorm van belastingheffen is.
Als er idd zoveel niet zo'n rijke mensen waren had men ook niet bij de val van icesave de deposito garantie zomaar van 20.000 naar 100.000 hoeven te verhogen.quote:Op dinsdag 9 april 2013 07:42 schreef Worteltjestaart het volgende:
Je vergeet de vrijstelling.
Voor een normale werkende Nederlander is de vrijstelling dermate fors dat je ook daadwerkelijk tot de rijkeren behoort als je zoveel spaargeld hebt dat je boven de drempel uitkomt.
de vrijstelling is een fooi. 20.000 .. in frankrijk is het 770.000 rutte wilde dit verhogen naar 35.000quote:Op dinsdag 9 april 2013 07:42 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Je vergeet de vrijstelling.
Voor een normale werkende Nederlander is de vrijstelling dermate fors dat je ook daadwerkelijk tot de rijkeren behoort als je zoveel spaargeld hebt dat je boven de drempel uitkomt.
Die 80% van jou is stemmingmakerij.
Als een echtpaar, laten we zeggen, ¤50k heeft gespaard, wordt er feitelijk ongeveer 15% belasting over je rente geheven.
[..]![]()
Wát een faalopmerking.
Inflatie = belasting?
Het verhogen van die grens was naar mijn weten meer een kwestie om het vertrouwen te verhogen dan om daadwerkelijk zoveel extra spaarders geheel te ontzien.quote:Op dinsdag 9 april 2013 08:10 schreef Basp1 het volgende:
Als er idd zoveel niet zo'n rijke mensen waren had men ook niet bij de val van icesave de deposito garantie zomaar van 20.000 naar 100.000 hoeven te verhogen.
Dan heb je dus iets van ¤35000 spaargeld?quote:Ik vind mezelf niet bij de rijkeren horen maar mag toch dit jaar 150 euro VRH aftikken.
Eh ja, dus?quote:Op dinsdag 9 april 2013 08:17 schreef arjan1212 het volgende:
de vrijstelling is een fooi. 20.000 .. in frankrijk is het 770.000 rutte wilde dit verhogen naar 35.000
Het gemiddelde wordt ook krom getrokken omdat het spaardeel voor je huis er niet bij getrokken wordt, wat mijns inziens wel zo eerlijk zou zijn.quote:Op dinsdag 9 april 2013 08:35 schreef Worteltjestaart het volgende:
Gemiddeld heeft elke Nederlander zo'n ¤20k aan spaargeld. Maar het gemiddelde wordt erg krom getrokken door een relatief kleine groep grootspaarders met miljoenen op de bank.
Dat is in principe nog geen vrij vermogen.quote:Op dinsdag 9 april 2013 08:37 schreef Basp1 het volgende:
Het gemiddelde wordt ook krom getrokken omdat het spaardeel voor je huis er niet bij getrokken wordt, wat mijns inziens wel zo eerlijk zou zijn.
Ga weg dan.quote:Op dinsdag 9 april 2013 08:40 schreef arjan1212 het volgende:
Nee het moet helemaal afgeschaft worden en de hypotheekrente aftrek ook lenen promoten sparen straffen, scheitland
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |