Alle definities van de term die ik tot nu toe gelezen heb zijn allemaal redelijk zweverig en/of de 'bijzondere status' benadrukkend. Denk dat we het er wel over eens zijn dat we ons daar niet in kunnen vinden.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 15:36 schreef GrumpyFish het volgende:
Heeft iemand een beetje een werkbare definitie van 'nieuwetijdskind'? Een waar iedereen het wel mee eens is?
Dit doet mij namelijk erg denken aan het concept nieuwetijdskinderen.quote:what it means to be an empath
There are people in this world who have an inability to perceive emotion in other people. It is not that they don’t care it is just that they are unable to do so. Conversely, there are people, such as myself, who are hypersensitive to the emotions of others. They can apparently sense emotion, particularly strong emotion, from a distance be that distance time or space. Empaths share characteristics.
Here are some of them:
• Empaths are extremely sensitive to powerful emotion and will react in the same way that people with sensitive hearing will react to a loud noise.
• Empaths tend to avoid crowds.
• Empaths have difficulty watching violence on television or film
• Empaths will sometimes take on the symptoms of sick friends or relatives
• Empaths tend to defend the defenseless
• Empaths will attract the attention of small children or animals
• Empaths are creative
• Empaths will attempt to deaden the emotion with creative outlets which require full focus such as singing, playing an instrument or painting
• Empaths will attempt to deaden the emotion by obsessively playing games, blogging or reading
• Empaths will attempt to deaden the emotion with drugs and alcohol
• Empaths like to be alone
• Empaths love animals and being in the outdoors
• Empaths will obsessively seek knowledge and truth and tend to be drawn to philosophy or religion.
• Empaths will try to help others in physical or emotional pain’
• Empaths can sense emotion even in objects and tend to avoid buying used clothing or antiques
• Empaths daydream excessively at times
• Empaths like their own routines but chafe at routines imposed upon them
• Empaths are often claustrophobic
• Empaths are often agoraphobic
• Empaths are often misdiagnosed as having Asperger’s Syndrome because in extreme cases in reaction to these powerful emotions they will close down, withdraw and shut themselves off to the emotional cues of others.
• Empaths can tell when people are lying
• Empaths will sometimes “know” something without explanation
• Empaths are often vegetarian because they sense the suffering of food animals
• Empaths avoid confrontation if possible
• Empaths often are unaware that they are empathic
Ik denk het niet. Ik denk dat als je op nieuwetijdskind zoekt dat er nogal wat definities zijn die door iedereen weer in zn eigen straatje worden herschreven. Fora's en boeken vol. New Age is als lego, als ik een blauw steentje wil, dan leg ik die erin. Het hoeft niet te kloppen, zelfs mocht er een oorspronkelijke bron zijn.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 15:36 schreef GrumpyFish het volgende:
Heeft iemand een beetje een werkbare definitie van 'nieuwetijdskind'? Een waar iedereen het wel mee eens is?
Dit ook:quote:Op zaterdag 30 maart 2013 19:40 schreef Gray het volgende:
Misschien helpt dit?
[..]
Dit doet mij namelijk erg denken aan het concept nieuwetijdskinderen.
Als mensen zoiets bijzonder vinden dan houd je ze toch niet tegen. En het is ook best bijzonder, maar niet zozeer nieuw en dus eigenlijk best normaal. Het is bijzonder en niet bijzonder ineen. Niets om trots uit te halen alleen; je bent toch ook niet trots dat je met twee armen geboren bent? Het is zoals het is.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 20:11 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dit ook:
Conversely, there are people, such as myself
Dit is gewoon de grootste masturbatieshow met 100en "goddelijke" eigenschappen. Wie weet wat hij / zij er zelf nog aan toegevoegd heeft.
Het gaat er toch gewoon om om dat te kunnen zeggen.alsof diegene iedereen blij wil maken, "ik ben anders dan t gros". Volgens mij hebben ze ook een altaar met een foto van zichzelf of een spiegel erop.
Vervang nieuwetijds door ontzettend bijzonder en men begrijpt waar ze t werkelijk over hebben.
Klopt, je bent wie anderen zeggen dat je bent en ik heb er net als iedereen geen enkele problemen mee als mensen dingen denken en een uitstekend zelfbeeld hebben. Dat iemand goed in zn vel zit merk je wel. Als t negatief is zorg dat t beter wordt maar als t erg positief is hou t lekker voor jezelf dan zien we t wel aan je werk. Als Einstein z'n biografie begint met "genieen zoals ik.." dan lees ik al niet meer verder.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 20:31 schreef Gray het volgende:
[..]
Als mensen zoiets bijzonder vinden dan houd je ze toch niet tegen. En het is ook best bijzonder, maar niet zozeer nieuw en dus eigenlijk best normaal. Het is bijzonder en niet bijzonder ineen. Niets om trots uit te halen alleen; je bent toch ook niet trots dat je met twee armen geboren bent? Het is zoals het is.
Da's nog extremer dan HSP.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 19:40 schreef Gray het volgende:
Misschien helpt dit?
[..]
Dit doet mij namelijk erg denken aan het concept nieuwetijdskinderen.
quote:'The Indigo Evolution' is a documentary about the shifting human, evolving beyond the five sensory perceptions into a multi-sensory being of light ! The term Indigo refers to the Indigo color Aura seen around certain individuals who exhibit certain enhanced abilities well beyond their age and learning. Commonly labeled as suffering from some kind of deficit (ADD, ADHD, Dyslexia ...) these children clearly have more of something most of us fail to recognize. Their non conformance to authority and the social conditioning sometimes earns them the label of being problem children.
Bedankt en gekeken. Ik pak een willekeurige annekote van een vader, vrij gequote.quote:
Dus indigokinderen zijn in bepaalde dingen beter dan je zou kunnen verwachten op grond van hun leeftijd. Als we ons daar eeens op focusten, ipv. het probleemgedrag als bewijs voor hun bijzonderheid op te voeren.quote:
Hehehe, ik begrijp wat je bedoelt. Op mij komt de man soms ook over alsof hij zo'n 'spiritueel ego' heeft. Hij geeft doorgaans goede raad aan mensen en schrijft mooi, maar dat ego-ding en z'n new age-achtige overtuigingen staan me wat minder aan.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 20:42 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Klopt, je bent wie anderen zeggen dat je bent en ik heb er net als iedereen geen enkele problemen mee als mensen dingen denken en een uitstekend zelfbeeld hebben. Dat iemand goed in zn vel zit merk je wel. Als t negatief is zorg dat t beter wordt maar als t erg positief is hou t lekker voor jezelf dan zien we t wel aan je werk. Als Einstein z'n biografie begint met "genieen zoals ik.." dan lees ik al niet meer verder.
Ik denk dattie er wel goed over heeft nagedacht; het is best een slimme vent.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 22:31 schreef Natalie het volgende:
[..]
Da's nog extremer dan HSP.
Iemand heeft erg goed zijn best gedaan om een zo overgevoelig mogelijk lijstje te maken met ongeveer alles wat hij/zij kon verzinnen in dat kader.
quote:samsaranmusing
You might just be an empath if the thought of being in a crowd without headphones literally makes you sick to your stomach.
quote:samsaranmusing
You might just be an empath if you can tell when complete strangers are lying.
Hier een vraag die hij beantwoord over empathie:quote:samsaranmusing
You might just be an empath if your mood has ever suddenly changed simply because you entered a building.
En dit had hij er eerder nog over geschreven:quote:samsaranmusing
Sam, I have a roommate that is kinda empathetic. He can be around people just find, but he has almost a sixth sense and can feel other peoples feelings. He can almost tune into my thoughts, but he's very intrusive. He's encroaching in my space in a negative way. What can I do to shield or protect myself?
Anonymous
I am not sure how to answer this. Empaths feel emotions but they do not read minds. I know this problem. This is why empaths generally keep quiet about it because people become wary and distrustful and feel a sense as you do of intrusion. He is not doing this “on purpose”. Most empaths expend effort to shut it out. You can mask your emotions by watching your body language and facial expressions. This should help.
quote:what is an “empath”?
There is an old episode of the the original Star Trek series where Kirk encounters a woman who was an “empath”. Taken from the English word “empathy” she was able to feel the pain of others. Just being around other people was agonizing for her because she felt the pain of other people so deeply that became overwhelming. An interesting bit of fiction, but based in reality. There are those of us who are naturally attuned to the emotions of our fellow human beings. It starts in early childhood. Most infants are strongly empathic. They can sense sadness, pain and depression in others even though they have no real understanding of those things. Likewise some animals like dogs and chimpanzees seem to have this ability.
Many artists and musicians are empathic sensitives and often times the urge to create comes from this feeling of overwhelming emotion all around like a raging tempest. Many sensitives become agoraphobic and refuse to leave their safe abode. Many, in fact most, empaths while being aware that they are somehow “different” don’t realize that they are empathic sensitives. They assume that everyone feels the way they do. It is very much a blessing and curse. Until an empath understands and recognizes their condition they can be overwhelmed by it all. Many empaths choose drugs and alcohol to deaden their emotions. In many people this ability begins to fade after about thirty years of age. Some keep it for a life time. Is it magic? No. It is merely a heightened state of an ability that all humans possess to a certain extent.
Samsaran.
Dat wel, al zullen veel mensen voor die tijd al zelf een weerstand ontwikkeld hebben, welke vaak leidt tot emotionele afvlakking, of bijvoorbeeld drugsgebruik.quote:Op zondag 31 maart 2013 18:27 schreef Natalie het volgende:
Je kunt jezelf prima trainen om niet overwelmd te raken door je hooggevoeligheid, de emoties van anderen of drukte in je omgeving.
Dat was een 'wat als', gelukkig was Einstein niet zo zelf ingenomen dat hij dat schreefquote:Op zondag 31 maart 2013 18:23 schreef Gray het volgende:
[..]
Hehehe, ik begrijp wat je bedoelt. Op mij komt de man soms ook over alsof hij zo'n 'spiritueel ego' heeft. Hij geeft doorgaans goede raad aan mensen en schrijft mooi, maar dat ego-ding en z'n new age-achtige overtuigingen staan me wat minder aan.
Ik had het ook niet over Einstein.quote:Op zondag 31 maart 2013 18:55 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat was een 'wat als', gelukkig was Einstein niet zo zelf ingenomen dat hij dat schreef
Tja, dat is nou net hetgeen waardoor ik dit soort geneuzel, imho, totaal niet serieus kan nemen.quote:Op zondag 31 maart 2013 09:16 schreef Summers het volgende:
'The Indigo Evolution' is a documentary about the shifting human, evolving beyond the five sensory perceptions into a multi-sensory being of light ! The term Indigo refers to the Indigo color Aura seen around certain individuals who exhibit certain enhanced abilities well beyond their age and learning. Commonly labeled as suffering from some kind of deficit (ADD, ADHD, Dyslexia ...) these children clearly have more of something most of us fail to recognize. Their non conformance to authority and the social conditioning sometimes earns them the label of being problem children.
Waar baseer je dat op? Hopelijk op meer dan alleen wat Sam zegtquote:Op zondag 31 maart 2013 18:53 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat wel, al zullen veel mensen voor die tijd al zelf een weerstand ontwikkeld hebben, welke vaak leidt tot emotionele afvlakking, of bijvoorbeeld drugsgebruik.
Iemand wordt zo geboren, al kan je jezelf ook trainen om zo te worden. Iemand die daarmee geboren wordt leeft ermee nog voor het zich ervan bewust is. Eigen ervaring met het afschermen van emoties, plus de ervaringen van mensen om me heen, laten mij denken dat mensen verschillende methoden gebruiken om zich te beschermen tegen sterke emoties.quote:Op zondag 31 maart 2013 20:25 schreef Natalie het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? Hopelijk op meer dan alleen wat Sam zegt
Vaak gaat het vanzelf. Zo leren bijvoorbeeld veel ADHD'ers zichzelf in hun jeugd al trucjes aan om ermee om te gaan, jaren voordat ze een diagnose krijgen. Daarom treden problemen vaak pas op latere leeftijd naar de voorgrond, wanneer trucjes niet langer voldoen.quote:Jezelf trainen om je af te sluiten voor emoties van anderen of teveel prikkels van buitenaf is zeker niet moeilijk. Je zou denken dat nieuwetijdskinderen (met al hun gaves) daar wel toe in staat zijn.
Het was ook niet mijn bedoeling de twee gelijk te stellen, maar slechts om de overeenkomsten aan te dragen om tot een passende definitie te komen voor nieuwetijdskinderen.quote:Denk dat nieuwetijds toch anders is dan empaths.
2012 zou volgens mn ex 't magische punt worden dat de wereld anders zou worden.. ik ben benieuwd wat 't volgende prikklok moment in de tijd wordt dat we naar een nieuw tijdperk gaan want er zat ergens een kink in de kabel blijkbaar.quote:Op zondag 31 maart 2013 20:10 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Tja, dat is nou net hetgeen waardoor ik dit soort geneuzel, imho, totaal niet serieus kan nemen.
Dan heb je echt "iets" teveel fantasy & scifi gelezen/gekeken.
Er is geen enkel bewijs of zelfs maar een aanwijzing dat deze kinderen evolutionair gezien anders zijn dan "oudetijdskinderen".
Ook dat de hele mensheid 'eventjes' over een generatie plotseling veranderd in een "multi-sensory being of light" slaat kant noch wal. (& heeft zo'n being nog wel een mond, ogen, neus, oren, huid ?)
Anyway;
Zodra ze licht gaan geven in het donker, zal ik de stelling nogmaals kritisch bekijken
Qua het afschermen voor emoties en prikkels van buitenaf, ben ik het met je eens dat iedereen daar zijn eigen methode voor zal hebben. Denk wel dat er een verschil is tussen 'ermee leven vanaf de geboorte' en tussen het 'bewust blokkeren van emoties/prikkels'. De eerste doe je waarschijnlijk vanuit een soort van manier-van-overleven. Je vormt je omgeving vrij instinctief naar iets waar je je het prettigst bij voelt. Pas als je ouder wordt dan leer je dat het ook anders kan en zal je je horizon verbreden, en leer je beter om te gaan met dingen die niet soepel lopen.quote:Op zondag 31 maart 2013 20:32 schreef Gray het volgende:
Iemand wordt zo geboren, al kan je jezelf ook trainen om zo te worden. Iemand die daarmee geboren wordt leeft ermee nog voor het zich ervan bewust is. Eigen ervaring met het afschermen van emoties, plus de ervaringen van mensen om me heen, laten mij denken dat mensen verschillende methoden gebruiken om zich te beschermen tegen sterke emoties.
Vaak gaat het vanzelf. Zo leren bijvoorbeeld veel ADHD'ers zichzelf in hun jeugd al trucjes aan om ermee om te gaan, jaren voordat ze een diagnose krijgen. Daarom treden problemen vaak pas op latere leeftijd naar de voorgrond, wanneer trucjes niet langer voldoen.
Zie wel overeenkomsten tussen de omschrijvingen van beide, maar denk dat we nog even verder moeten zoeken. Sowieso overlappen Empaths/HSP/Nieuwetijds best behoorlijk.quote:Het was ook niet mijn bedoeling de twee gelijk te stellen, maar slechts om de overeenkomsten aan te dragen om tot een passende definitie te komen voor nieuwetijdskinderen.
Maar geldt dit alleen voor een paar of voor iedereen?quote:Op zondag 31 maart 2013 22:42 schreef Natalie het volgende:
[..]
Qua het afschermen voor emoties en prikkels van buitenaf, ben ik het met je eens dat iedereen daar zijn eigen methode voor zal hebben. Denk wel dat er een verschil is tussen 'ermee leven vanaf de geboorte' en tussen het 'bewust blokkeren van emoties/prikkels'. De eerste doe je waarschijnlijk vanuit een soort van manier-van-overleven. Je vormt je omgeving vrij instinctief naar iets waar je je het prettigst bij voelt. Pas als je ouder wordt dan leer je dat het ook anders kan en zal je je horizon verbreden, en leer je beter om te gaan met dingen die niet soepel lopen.
New Age Child klinkt iets minder libellequote:Op maandag 1 april 2013 22:31 schreef RegularShow het volgende:
"Nieuwetijdskind'' vind ik maar een zweverig label.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |