De tijd voordat deze term gebruikt werd.quote:Op donderdag 28 maart 2013 14:31 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Welke tijd heb je het over?
Tegenwoordig komen gedragsproblemen en allergieën wel veel vaker voor. Of er ook nieuwetijdskinderen waren in de tijd voordat de term werd uitgevonden, zou ik niet weten.quote:Op donderdag 28 maart 2013 18:44 schreef Crocodi1e het volgende:
[..]
De tijd voordat deze term gebruikt werd.
Wel!quote:Op donderdag 28 maart 2013 19:56 schreef Natalie het volgende:
Het hebben van een allergie heeft niets met nieuwetijds (of welk label dan ook) te maken
Welneequote:
Allergieën zijn wel een ding van deze tijd en een overgevoeligheidsreactie. Ik kan me de link goed voorstellen, ook als deze niet juist is.quote:Op donderdag 28 maart 2013 22:09 schreef Natalie het volgende:
[..]
Welnee
Allergie is een prima te verklaren foutje van je afweersysteem. Wie ooit verzonnen heeft dat dit iets met nieuwetijds te maken heeft (wat ik dus persoonlijk ook onzin vindt, maar dat terzijde) heeft duidelijk de boel een beetje te ver door getrokken
We leven in een schonere omgeving, dus ons afweersysteem raakt van slag bij ongevaarlijke dingen. Da's waar. Het is meer een 'foutje' dan we zelf gecreerd hebben met onze welvaart. Maar als iemand veel allergieën heeft is het niet meteen een nieuwetijdskind. Dat zou wat zijn, als allergie meteen op hetzelfde plankje komt met: 'hypergevoelige speciale kinderen' die 'de wereld anders zien' etc etc.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 12:18 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Allergieën zijn wel een ding van deze tijd en een overgevoeligheidsreactie. Ik kan me de link goed voorstellen, ook als deze niet juist is.
Autisme wordt - zo lijkt het - voornamelijk geërfd via de mannelijke lijn. Soms komen mensen er pas achter dat ze vorm van autisme hebben als ze volwassen zijn.quote:Hetzelfde geldt voor stoornissen in het autistische spectrum. Dat wordt er ook vaak aan gelinkt terwijl autisme heel duidelijk een erfelijke aandoening is.
Valt wel mee hoor met die scepsis. Scepsis in de ware zin van het woord is juist goed. Je reageert gewoon nuchter. Maar nu blijft dus de vraag over wat nieuwetijdskinderen dan wel zijn en of ze echt bestaan, natuurlijk.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 15:42 schreef Natalie het volgende:
[..]
We leven in een schonere omgeving, dus ons afweersysteem raakt van slag bij ongevaarlijke dingen. Da's waar. Het is meer een 'foutje' dan we zelf gecreerd hebben met onze welvaart. Maar als iemand veel allergieën heeft is het niet meteen een nieuwetijdskind. Dat zou wat zijn, als allergie meteen op hetzelfde plankje komt met: 'hypergevoelige speciale kinderen' die 'de wereld anders zien' etc etc.
Ben het wel met je eens btw, dat het relatief nieuw is juist en het vroeger minder vaak voorkwam. Tegenwoordig is het hebben van een allergie meer regel dan uitzondering. Kijk naar hooikoorts of allergie voor huidschilfers van dieren. Allergie is overigens ook overerfbaar.
Maar trek wel een duidelijke lijn tussen het onderwerp van dit topic en allergische reacties. (De lichamelijk verklaarbare overgevoeligheid versus de geestelijke overgevoeligheid)
[..]
Autisme wordt - zo lijkt het - voornamelijk geërfd via de mannelijke lijn. Soms komen mensen er pas achter dat ze vorm van autisme hebben als ze volwassen zijn.
Niet iedereen die gevoelig is, is meteen een zogenaamd nieuwetijdskind (als we er eenmaal achter zijn wat dat precies is), net als dat niet iedereen met een allergie meteen nieuwetijds is.
En iedereen heeft wel autistische trekjes. Betekent niet dat je meteen autisme hebt, of hypergevoelig bent.
Excuses als ik echt mega-sceptisch over kom mbt dit onderwerp, maar gezien mijn ervaring ermee ben ik meer dan ooit van overtuigd dat dit grote kul is. Een hype met een interessant klinkende naam.
Als je helderziend en telepathisch bent, zou het kunnenquote:Op vrijdag 29 maart 2013 16:30 schreef Catnip het volgende:
Mijn zusje en ik hebben haast alle kenmerken. Ga ze niet allemaal opnoemen. .
Maargoed, laatst zei een vrouw met wie ik tot voor kort nog erg goed contact mee had, tegen me dat ik een nieuwetijdskind ben (terwijl ze oh zo nuchter is) en ik kan daar echt boos om worden. Niet echt een goede reden om boos om te worden, ik ben immers goed zoals ik ben (denk weleens anders maargoed dat is een ander verhaal) , en met zo'n labeltje voelt het net alsof mijn gedrag heel abnormaal is, alsof je dat dan kan verklaren met een of ander raar labeltje..en ik vind het ook niet goed dat mensen daar echt serieus mee bezig zijn..
Laat anderen gewoon lekker zijn wie ze zijn, en ga dan niet zeiken om een of ander vervelend labeltje. Want dat voel echt rot.
En behalve dat, geloof ik er ook niet in.
Haha ja..quote:Op vrijdag 29 maart 2013 16:32 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Als je helderziend en telepathisch bent, zou het kunnen
Jezelf nomineren tot iemand die tot een uitverkoren groep behoort, m.a.w. jezelf min of meer heilig verklaren / op een voetstuk zetten is de ultieme vorm van narcisme.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 03:26 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Waarom roept het begrip 'nieuwetijdskinderen' zoveel agressie op?
Ik weet niet wat het is, maar ik moet altijd om jou lachenquote:Op vrijdag 29 maart 2013 22:34 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Jezelf nomineren tot iemand die tot een uitverkoren groep behoort, m.a.w. jezelf min of meer heilig verklaren / op een voetstuk zetten is de ultieme vorm van narcisme.
Nieuwetijds narcisme
Dat hele new age heeft wel iets narcistisch, denk ik soms.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 22:34 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Jezelf nomineren tot iemand die tot een uitverkoren groep behoort, m.a.w. jezelf min of meer heilig verklaren / op een voetstuk zetten is de ultieme vorm van narcisme.
Nieuwetijds narcisme
zolang er een gezamenlijk utopie is voor een betere wereld, iets wat zelfs de architect van het communisme en het warenhuis had.. dan is er weinig narcistisch aan, maar ik wordt er altijd een beetje wee van als mensen zichzelf de veren maar geven omdat niemand anders dat doet.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 22:46 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat hele new age heeft wel iets narcistisch, denk ik soms.
Ja, maar wat is dan 't verschil met als ik een topic open over wat voor geweldige peer ik mezelf wel niet vind en dat ik vroeger zo'n kutkind was maar dat ik nu kan nadenken over een betere wereld. Het enige dat het over me zegt is dat ik geen plant ben maar dat ik als een gemiddeld volwassen mens zonder stoornis kan denken, maar om dit nu te etaleren.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 22:37 schreef Catnip het volgende:
[..]
Ik weet niet wat het is, maar ik moet altijd om jou lachen
Positief
Het punt is dat er bij new age nauwelijks sprake is van 'gezamenlijk'. Het lijkt allemaal erg om het individu te gaan. Je bent zelf god. Je creëert je eigen omgeving. Alle ellende is je eigen schuld. Dat soort dingen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 23:19 schreef Beathoven het volgende:
[..]
zolang er een gezamenlijk utopie is voor een betere wereld, iets wat zelfs de architect van het communisme en het warenhuis had.. dan is er weinig narcistisch aan, maar ik wordt er altijd een beetje wee van als mensen zichzelf de veren maar geven omdat niemand anders dat doet.
[..]
Vage zooi inderdaadquote:Op vrijdag 29 maart 2013 23:31 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Het punt is dat er bij new age nauwelijks sprake is van 'gezamenlijk'. Het lijkt allemaal erg om het individu te gaan. Je bent zelf god. Je creëert je eigen omgeving. Alle ellende is je eigen schuld. Dat soort dingen.
ik zou na een dag al emigreren naar een ver land.quote:Een hele tijd geleden hadden een goede vriend van mij en ik verkering met twee zusjes die allebei erg 'into' new age waren.. Vreselijk.. Die tijd heeft onze band versterkt omdat we iedere week wel bij elkaar kwamen om ons te beklagen over wat we nu weer hadden meegemaakt.
Ze waren mateloos egoistisch en daar mochten we niks van zeggen want je creëerde alles zelf en als iets kloterig aanvoelde dan was dat je eigen onvrede, blablabla.. maar oh wee als wij iets deden wat hun niet beviel.Dan kregen we een hysterische krijspartij over ons heen en moesten we 'onze shit bij ons houden' ofzoiets.
Ja dat is jammer.. ondanks dat ik mezelf ook niet positief heb uitgelaten.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 07:02 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Jammer, het is weer een vaag new age bash topic verworden.
Aan de andere kant hebben diegene wel een kans gehad om zich uit te spreken over hun kijk op deze materie. Net als de TS, die is in geen velden of wegen meer te bekennen, terwijl er wel mensen zijn die zich in het profiel kunnen zien.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 08:05 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ja dat is jammer.. ondanks dat ik mezelf ook niet positief heb uitgelaten.
Zijn er hier mensen die in positieve zin kunnen verhalen over new age en dier adepten?
Tof! Een andere draai aan dit topic is beslist een goed ideequote:Op zaterdag 30 maart 2013 08:14 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Aan de andere kant hebben diegene wel een kans gehad om zich uit te spreken over hun kijk op deze materie. Net als de TS, die is in geen velden of wegen meer te bekennen, terwijl er wel mensen zijn die zich in het profiel kunnen zien.
Dit zou een mooi topic kunnen worden met zaken als uitdieping van het concept, of uitwisselen wat het voor een ieder betekend of wat men zou willen wat het betekend.
Ik zal later eens wat proberen op een rijtje te zetten om een begin te maken.
Dus sommigen willen niet zo genoemd worden en sommige anderen worden niet altijd gepruimd omdat ze zichzelf zo noemen..quote:Op zaterdag 30 maart 2013 10:07 schreef Natalie het volgende:
Wat me vooral opvalt is het volgende:
Mensen die zichzelf een nieuwetijdskind vinden, worden negatief beoordeeld door middel van hoe ze zichzelf in de wereld zetten, door het gedrag dat tentoongepreid wordt.
Zo lees ik hierboven o.a.:
• zichzelf nomineren tot iemand die tot een uitverkoren groep behoort/narcisme
• mateloos egoistisch (waar je niets van mag zeggen)
• harmonie met de werkelijkheid is ver te zoeken
• wordt gebruikt als excuus voor solipsisme
• egocentrisch
Ik denk dat we daarmee opgesomt hebben waarom de term 'nieuwetijdskinderen' zoveel agressie oproept.
Het volgende wat me opvalt is dat mensen die door anderen een nieuwetijdskinder/hoogsensitief persoon genoemd worden, er juist zeer negatief tegenover staan. Zover dat ze zich zelf distantiëren van het hele bestaan van nieuwetijds.
Ik ben er nog niet uit of dat is doordat men zich in een hokje gepropt voelt (niet iedereen wil een label), of dat de agressie die de term oproept bij anderen ervoor zorgt dat ze zich bij voorbaat niet tot die groep 'nieuwetijds' willen behoren.
Catnip (en ik dus ook) hebben die termen (nieuwetijds/hsp) naar ons hoofd geslingerd gekregen, en beide geloven we niet in het bestaan er van, willen we er niets mee te maken hebben. Maar tussendoor stoeien we soms wel met onze gevoeligheid.
Welke conclusie kunnen we hieruit trekken?
Ik kom niet verder dan dat de zelfgenoemde groep het hele evt. bestaan van iets als nieuwetijds, zo negatief in de wereld zet, dan het gehoond wordt. Het is slechts een gewild label voor de mensen die zichzelf als bijzonder naar de buitenwereld willen presenteren. Het zegt niets over voor wie het in de basis bestemd was.
Er lijken wel twee soorten nieuwetijds te bestaan, als ik er zo bij nadenk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |