Dat is een ernstige provocatie van de ECB en EU. Zij hebben duidelijk gemaakt dat haast geboden is. Onderhand is de situatie op Cyprus zo ontspoord dat zal blijken dat er veel meer geld nodig zal zijn. Het geld zal Cyprus nu en masse willen ontvluchten ondanks kapitaal restricties. Deze gaten zullen de ECB/EU op termijn noodzaken opnieuw aanzienlijke noodleningen te verstrekken. Bovendien zijn langdurige kapitaal restricties een inbreuk tegen de EU polici pijlers van vrij verkeer van kapitaal/goederen en personen. De onduidelijkheid over wat die kapitaal restricties precies inhouden maakt de zaak des te erger. Er zijn blijkbaar geen duidelijke criteria benoemd.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:14 schreef HiZ het volgende:
Goh, echt haasten doen ze ook niet; vandaag komt het parlement niet bij elkaar om te stemmen.
Ach joh , ze hebben de EU toch in de pocket, die EU regenten zullen en willen geen enkel land laten vallen, dat weet men, dat weet jij ook welquote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:32 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat is een ernstige provocatie van de ECB en EU.
Willen is iets anders dan kunnen...quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:32 schreef Digi2 het volgende:
Het geld zal Cyprus nu en masse willen ontvluchten ondanks kapitaal restricties.
De ECB kan alleen noodleningen vertrekken tegen collateral minus een (forse) haircut. Als er geen collateral meer is dan is het over. Vandaar dat de ECB de stekker eruit trekt als er na maandag geen acceptabele oplossing is.quote:Deze gaten zullen de ECB/EU op termijn noodzaken opnieuw aanzienlijke noodleningen te verstrekken.
Met het instellen van kapitaalrestricties heeft Cyprus eigenlijk de euro al (tijdelijk of definitief) verlaten. "Euros" op een geblokkeerde rekening zijn immers niet hetzelfde waard als vrije euros. Dit impliceert een wisselkoers.quote:Bovendien zijn langdurige kapitaal restricties een inbreuk tegen de EU polici pijlers van vrij verkeer van kapitaal/goederen en personen.
De keuzes die de cypriotische politici maken leiden ertoe dat op termijn het hele circus zichquote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:40 schreef SeLang het volgende:
De ECB kan alleen noodleningen vertrekken tegen collateral minus een (forse) haircut. Als er geen collateral meer is dan is het over. Vandaar dat de ECB de stekker eruit trekt als er na maandag geen acceptabele oplossing is.
heel makkelijk, gewoon bv max 100 euro per dag pinnen en dezelfde beperking om geld over te maken van een cypriotische bank ,naar een andere bank. Dat vrije verkeer binnen de EU geldt niet in "uitzonderlijke situaties", je ziet dat ook bij terrorismedreiging e.d. Schengen niet geldt.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:32 schreef Digi2 het volgende:
l blijken dat er veel meer geld nodig zal zijn. Het geld zal Cyprus nu en masse willen ontvluchten ondanks kapitaal restricties. Deze gaten zullen de ECB/EU op termijn noodzaken opnieuw aanzienlijke noodleningen te verstrekken. Bovendien zijn langdurige kapitaal restricties een inbreuk tegen de EU polici pijlers van vrij verkeer van kapitaal/goederen en personen. De onduidelijkheid over wat d
nee hij heeft wel gelijk, de Cypriotische Euro zal minder waard zijnquote:Op zaterdag 23 maart 2013 11:29 schreef HiZ het volgende:
[..]
Volgens mij moet jij wat minder Britse nonsens lezen.
Er bestaan volgens mij geen cypriotische euro biljetten. Op welke wijze zijn cypriotische euro´s minder waard? Cash euro´s zijn overal bruikbaar. Tegoeden op de bank zijn geen euro´s maar vorderingen op de bank. Die vorderingen kunnen ook in cypriotische ponden voldaan worden.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 12:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee hij heeft wel gelijk, de Cypriotische Euro zal minder waard zijn
Ik denk niet dat de ECB blij zal zijn met die blokkades.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 12:57 schreef SeLang het volgende:
Kijk naar andere landen die geen vrij kapitaalverkeer hebben. De valutakoers binnen in het land is niet hetzelfde als buiten het land.
Dat is ook eenvoudig in te zien. Een Cyprioot die iets wil kopen in het buitenland maar alleen een binnenlandse rekening heeft zal een premie willen betalen om de in het buitenland gestalde euro's van een andere Cyprioot daarvoor te mogen gebruiken.
Dit positieve bericht zal een argument zijn om niet van het huidige pad af te wijken door de EU en ECB. Ierland had een te grote bankensector tov het BNP en Cyprus heeft een nog schever verhouding tov van het BNP. Zelfs de russen willen geen goed geld naar kwaad geld gooien. Wordt Cyprus geen testcase voor een euro exit?quote:'Noodleningen aan Ierland hebben gewerkt'
Het medicijn van door de EU opgelegde zware bezuinigingen is niet makkelijk, maar in Ierland heeft het gewerkt.
Dat heeft de Ierse minister van Europese Zaken, Lucinda Creighton, zaterdag gezegd.
Volgens haar kan het andere Europese landen sterken dat Ierland de hulp waarschijnlijk niet lang meer nodig heeft. Het land werd tweeënhalf jaar geleden gered van de financiële afgrond met noodleningen van de Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds. Sinds kort kan Ierland weer terecht op de kapitaalmarkt voor leningen.
''Ik denk dat we allemaal weten van het zware medicijn dat Ierland kreeg. Helaas zijn er geen makkelijke oplossingen'', aldus Creighton. ''Ik denk dat we het simpelweg moeten nemen''.
Vorige week gaf de eurogroep Ierland meer tijd om de noodleningen terug te betalen.
nee dat doen ze nietquote:Op zaterdag 23 maart 2013 13:04 schreef Digi2 het volgende:
. Wordt Cyprus geen testcase voor een euro exit?
Er is geen andere keus als de ECB geen liquiditeit meer verstrekt.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 13:03 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de ECB blij zal zijn met die blokkades.
"Onbeperkt" betekent: zolang er genoeg collateral is. En dat is nu juist het punt wat die bail-in moet bereiken.quote:Overigens kan, als de knipbeurt voorbij is en schulden weer genormaliseerd (afgeschreven) zijn, de ECB onbeperkt liquiditeit verstrekken zoals ze dat bij andere banken ook zou doen.
Halen je hier geen cash euro´s en vorderingen op banken door elkaar?quote:Op zaterdag 23 maart 2013 12:57 schreef SeLang het volgende:
Kijk naar andere landen die geen vrij kapitaalverkeer hebben. De valutakoers binnen in het land is niet hetzelfde als buiten het land.
Dat is ook eenvoudig in te zien. Een Cyprioot die iets wil kopen in het buitenland maar alleen een binnenlandse rekening heeft zal een premie willen betalen om de in het buitenland gestalde euro's van een andere Cyprioot daarvoor te mogen gebruiken.
Als er geen accoord komt dan geeft de ECB geen liquiditeitssteun meer. In dat geval heeft Cyprus geen andere keuze meer dan zelf geld te gaan printen, oftewel exit euro. Geen accoord betekent imo dus gewoon een exit van Cyprus uit de euro.quote:
Zoals verwacht dus, al lijkt het alsof ze nu dus nog wat extra geld stelen. Want volgens mij was er 16% nodig om die 5,8 miljard bij elkaar te harken...quote:Cyprus: 25% op grote tegoeden
Cyprus wil een heffing van 25 procent opleggen op banktegoeden boven de 100.000 euro. Minister Sarris van Financiën heeft gezegd dat deze heffing wordt overwogen voor tegoeden bij de grootste bank van het land, de Bank of Cyprus.
Eerder werd bekend dat rekeninghouders bij de tweede bank, de Laiki-bank, hun geld boven de 100.000 euro grotendeels kwijt zijn. De Laiki-bank heeft veel grote Russische klanten. De regeling voor de Bank of Cyprus zal vermoedelijk ook gelden voor de andere banken op Cyprus.
Trojka
Cyprus overlegt vandaag met de trojka (de EU, de Europese Centrale Bank en het IMF) over het reddingsplan. Cyprus moet zelf voor maandag 5,8 miljard euro op tafel leggen.
Sarris zegt dat er belangrijke vooruitgang is geboekt in de gesprekken met de trojka. Volgens hem wordt er een totaalplan besproken en komt er mogelijk vanavond een akkoord.
Eurogroep
Morgen komt onder leiding van minister Dijsselbloem de eurogroep bijeen, die de uitwerking van het reddingsplan moet goedkeuren. Daarna zal het parlement van Cyprus erover stemmen.
http://nos.nl/artikel/487795-cyprus-25-op-grote-tegoeden.html
Dat lijkt me een juridisch mijnenveld. Er banken uitzonderen en zwaar belasten.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 13:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zoals verwacht dus, al lijkt het alsof ze nu dus nog wat extra geld stelen. Want volgens mij was er 16% nodig om die 5,8 miljard bij elkaar te harken...
Cyprus redden natuurlijk, ze laten echt de russen niet het gas opmaken en dat Poetin daar binnenkort de lakens uit gaat delen net als in Oekraïnequote:Op zaterdag 23 maart 2013 13:25 schreef UpsideDown het volgende:
Wat zou voor de EU op lange termijn het goedkoopste zijn, nu exit of het redden van Cyprus?
Ik heb het vemoeden dat het een soort wraak is voor het niet steunen van Cyprusquote:Op zaterdag 23 maart 2013 13:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zoals verwacht dus, al lijkt het alsof ze nu dus nog wat extra geld stelen. Want volgens mij was er 16% nodig om die 5,8 miljard bij elkaar te harken...
Exit, want de steun zal ruim onvoldoende blijken. Cyprus zal een risico blijven voor de eurozone en jarenlange opvolgende baillouts en onzekerheden zullen de europese economie als geheel blijven schaden.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 13:25 schreef UpsideDown het volgende:
Wat zou voor de EU op lange termijn het goedkoopste zijn, nu exit of het redden van Cyprus?
dat extraatje is smeergeld. :-)quote:Op zaterdag 23 maart 2013 13:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Klopt, DGS vervalt bij een systeemcrisis.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 13:34 schreef Queued het volgende:
[..]
Ik heb het vemoeden dat het een soort wraak is voor het niet steunen van Cyprus
Ik hoorde gisteren bij P&W dat DGS volgens de regels niet eens van toepassing is op Cyprus om ze niet de middelen hebben om de banken te redden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |