Stijgende euro, stijgende rente voor Duitsland, lagere rente voor PIIGS. Stijging CDS kosten voor VK.quote:
Slecht geschreven onzin artikel dat alleen maar inspeelt op BNW angsten. Alsof Brussel er alleen maar zit om ons te onderdrukken en uit te buiten.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 17:50 schreef Automatisch het volgende:
Wat vandaag in Cyprus gebeurt, zie ik morgen hier gebeuren
http://www.volkskrant.nl/(...)-hier-gebeuren.dhtml
Voor hoeveel tientallen miljarden hadden we ook weer aan garanties verstrekt om de Zuideuropese banken en daarmee de euro overeind te houden?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 17:54 schreef HiZ het volgende:
Slecht geschreven onzin artikel dat alleen maar inspeelt op BNW angsten. Alsof Brussel er alleen maar zit om ons te onderdrukken en uit te buiten.
Het heeft weinig met de economie te maken. Brussel en Frankfurt hebben met hun beleid de Cypriotische banken bewust aangemoedigd om zich vol te pompen met Griekse staatsschuld, en dat is in het gezicht van de Cypriotische bankiers (en met hun het Cypriotische volk) ontploft. Als ze niet in de euro hadden gezeten was dat nooit gebeurd. Ik weet nog niet wie de volgende is -ik vermoed Spanje- maar de chaos en spanning die daarbij zal ontstaan zal 'Cyprus' doen verbleken.quote:Wat er vandaag op Cyprus gebeurt is geen willekeurig burgertje pesten maar een poging om een economie die uit het spoor dreigt te lopen te redden.
QFTquote:Op vrijdag 22 maart 2013 17:54 schreef HiZ het volgende:
[..]
Slecht geschreven onzin artikel dat alleen maar inspeelt op BNW angsten. Alsof Brussel er alleen maar zit om ons te onderdrukken en uit te buiten.
Wat er vandaag op Cyprus gebeurt is geen willekeurig burgertje pesten maar een poging om een economie die uit het spoor dreigt te lopen te redden.
quote:A Lesson In Magical European "Value Creation"
Behold a lesson in magical "value creation":
• SPAIN'S BANK RESCUE FUND TO VALUE BANKIA SHARES AT EUR 0.01 - As a reminder, Bankia is the recently broke bank that was created when it subsumed a bunch of other formerly broke banks.
• SPAIN BANK FUND AIMS FOR NOMINAL BANKIA SHARE VALUE OF EUR 1.00
• SPAIN'S BANK RESCUE FUND TO DO REVERSE STOCK SPLIT OF BANKIA STOCK
• SPAIN BANK RESCUE FUND SAYS BANKIA SHARES WILL BE WORTH EUR 1.00 AFTER 100-TO-1 REVERSE STOCK SPLIT
To explain for those confused: you start with a broke, literally, bank. You value the "equity" at the lowest possible increment in existence. Then you apply a reverse stock split. And finally, you end up with a perfectly solvent bank whose stock trades at EUR 1.00/share.
Financial magic and pristine solvency, European style.
http://www.zerohedge.com/(...)opean-value-creation
Dit doet me denken aan het aandeel AND dat jaren terug telkens op 0,01 of 0,02 handelde. Daarop werd het aandeel gesplitst 500:1, waarop het direct onder de 5 zaktequote:
Ik denk eerder dat het beleid op de eurozone als geheel gericht was, dan dat het speciaal op Cyprus gericht was. Het lijkt me al helemaal sterk dat het EU-brede beleid er specifiek op gericht was om Cyprus vol te pompen met schulden.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:15 schreef dvr het volgende:
Brussel en Frankfurt hebben met hun beleid de Cypriotische banken bewust aangemoedigd om zich vol te pompen met Griekse staatsschuld
Het lastige aan dit soort uitspraken is dat je niet weet wat er dan gebeurd was.quote:en dat is in het gezicht van de Cypriotische bankiers (en met hun het Cypriotische volk) ontploft. Als ze niet in de euro hadden gezeten was dat nooit gebeurd.
Hoe kan je dat wel weten maar nog niet weten wie de volgende is? En als het dan toch zoveel erger wordt, valt Cyprus dan niet eigenlijk gewoon heel erg mee?quote:Ik weet nog niet wie de volgende is -ik vermoed Spanje- maar de chaos en spanning die daarbij zal ontstaan zal 'Cyprus' doen verbleken.
Looks legit.quote:
Best mogelijk, met het idee dat die banken toch vol zitten met Russisch geldquote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:15 schreef dvr het volgende:
[..]
Brussel en Frankfurt hebben met hun beleid de Cypriotische banken bewust aangemoedigd om zich vol te pompen met Griekse staatsschuld,
Dat zei ik ook niet. Het ECB-beleid om (hoogrenderende maar superriskante) staatsschuld van PIGS lange tijd zonder haircut te blijven accepteren als onderpand voor leningen aan banken gold inderdaad voor de hele eurozone. Met als gevolg dat o.a. Italiaanse en Spaanse banken er ook vol mee zitten.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 20:27 schreef GoedeVraag het volgende:
Ik denk eerder dat het beleid op de eurozone als geheel gericht was, dan dat het speciaal op Cyprus gericht was. Het lijkt me al helemaal sterk dat het EU-brede beleid er specifiek op gericht was om Cyprus vol te pompen met schulden.
Integendeel, dat is heel simpel: Zonder ECB had dit niet kunnen gebeuren.quote:Het lastige aan dit soort uitspraken is dat je niet weet wat er dan gebeurd was.
Omdat Cyprus zo'n beetje het kleinste pestpokkelandje van de EU is en de volgende kandidaten, o.a. Spanje en Italië, met hun veel grotere financieringsbehoefte een veel grotere bedreiging voor onze welvaart vormen. En daarmee voor het voortbestaan van de euro.quote:Hoe kan je dat wel weten maar nog niet weten wie de volgende is?
Het beleid was er in elk geval niet specifiek op gericht Cyprus vol schuld te storten.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 21:32 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat zei ik ook niet. Het ECB-beleid om (hoogrenderende maar superriskante) staatsschuld van PIGS lange tijd zonder haircut te blijven accepteren als onderpand voor leningen aan banken gold inderdaad voor de hele eurozone. Met als gevolg dat o.a. Italiaanse en Spaanse banken er ook vol mee zitten.
Dat is simpel. Het is een stuk minder simpel om uit te maken hoe de situatie er zonder ECB wel had uitgezien, en of we met z'n allen dan per saldo beter of slechter af waren geweest.quote:Integendeel, dat is heel simpel: Zonder ECB had dit niet kunnen gebeuren.
Voorlopig is het in elk geval bemoedigend dat die financieringsbehoefte niet onbeperkt met de geldpers wordt gefinancierd.quote:Omdat Cyprus zo'n beetje het kleinste pestpokkelandje van de EU is en de volgende kandidaten, o.a. Spanje en Italië, met hun veel grotere financieringsbehoefte een veel grotere bedreiging voor onze welvaart vormen. En daarmee voor het voortbestaan van de euro.
het is weekend, maandag is vroeg genoeg. eea is allang bekonkeld. Wellicht moeten nog wat parlementsleden gepaaid worden met wat geschenken uit het solidariteitsfonds, of de failliete boedel van Laiki. Dat kan mooi op de golfbaan besproken worden dit weekend, zodat maandag iedereen hetzelfde stemt.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:14 schreef HiZ het volgende:
Goh, echt haasten doen ze ook niet; vandaag komt het parlement niet bij elkaar om te stemmen.
is het trouwens een heffing voor tegoeden boven de 100k, of krijgt iedereen met tegoeden boven de 100k de volle mep voor zn kiezen. Heb je mooi geluk als je net 99.000 op de bank hebt, of vette pech als je 100k op de bank hebt.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 21:54 schreef HiZ het volgende:
Haha, uit die letterbrij maak ik op dat de tegoeden boven de 100k een heffing opgelegd krijgen én in de bad bank terecht komen?
Ze zouden vandaag stemmen over die heffing. En morgen is het ook weekeinde. Maar misschien heb je wel gelijk.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 10:16 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
het is weekend, maandag is vroeg genoeg. eea is allang bekonkeld. Wellicht moeten nog wat parlementsleden gepaaid worden met wat geschenken uit het solidariteitsfonds, of de failliete boedel van Laiki. Dat kan mooi op de golfbaan besproken worden dit weekend, zodat maandag iedereen hetzelfde stemt.
Is het niet erg unfair om degenen die hun geld in Laiki Bank hebben zitten erg veel geld te laten verliezenquote:Parlement Cyprus neemt eerste horde
Het parlement van Cyprus is akkoord
met enkele maatregelen om in aanmerking
te komen voor noodsteun.Zo wordt de
bankensector hervormd en komt er een
'solidariteitsfonds'.Daarin komen onder
meer bezittingen van de staat,die als
onderpand kunnen dienen voor leningen.
Het parlement heeft nog niet over alle
maatregelen gestemd die 5,8 miljard
euro moeten opleveren.Zo is het lot van
spaarders nog niet helemaal duidelijk.
Wel is afgesproken dat spaarders die